TANDEMIMETYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ap ei vielä ole vastannut että kuinka pitkään oikeasti olet ajatellut imettää?Siis jos lapsesi vielä koululaisenakin haluaa tissiä, niin?Jos olet kovasti imetyksen kannalla, etkä sitä häpeile, niin miksi et vastaa?!

Toivottavasti et ole pahoittanut mieltäsi näitten teilaajien kommenteista. Mielestäni on hiukka kornia verrata koululaisen imettämistä 3-4 vuotiaan imettämiseen, mutta jos se jotenkin nostaa näitten haukkien omaa egoa, niin siitä vaan. Voin vain kuvitella minkälaisen ""paineen"" allavälillä tunnet olevasi, koska itsekin 8kk täysimetyksellä menin (poika ei suostunut syömään), ja niin loukkaavia ja paheksuvia juttuja sai jo siitäkin kuulla.
Valitettavasti en nyt kokemuksia pysty kertomaan, koska itsellä vasta yksi lapsi, mutta toivottavsti teillä asiat sutviutuvat, ja kaikki ovat tyytyväisiä :)

Meillä 3-vuotias lapsi imee vielä unimaidot iltaisin rinnasta, en näe siinä mitään ihmeellistä. Yleensä hän ottaa pienet huikat myös aamuisin ennen sängystä nousua.
Miksi eläimen (lehmä, vuohi ym.) maito olisi ihmiselle parempaa kuin ihmisen maito?

Hei haloo!!! Miksi ottais pattiin se kun toinen imettää ja ite ei enää jaksa tai haluu!!?? Taitaapi kuvata tuo nimimerkki (TyhmÄ?) itseäsi oikeinkin hyvin...

Mua ja kiinnostais että kuinka kauan ap aikoo jatkaa imetystä? Jos lapsi ""tahtoo"" vielä kouluikäisenäkin?

Eiköhän nuo lapset vieroitu rinnasta just sillon kun ne haluaa ja usko pois ei ne toisille kerro ei vaikka vieraita olis käymässä... Kaiken voi hoitaa huomattavasti hienomminkin. Omani on vasta neljä kk:ta, normaalisti syödään kahden tunnin välein päivällä, mutta jos ollaan jossain käymässä, niin väli voi venyä jopa viiteen tuntiin.

Mulla ei ole mitään erityistä halua imettää enää kovin pitkään. Poika on 14 kk ja syö tissiä aamuisin niin kauan kuin syö.

Mutta en näe mitään pahaakaan siinä, että 3-vuotias saa tissiä tai tandemimetyksessä sen enempää. Äiti imetti siskoani kolmevuotiaaksi ja mitä vastustuskykyyn tulee, niin sisko ei ole käynyt koskaan lääkärissä sairauden takia, siis ei minkään sairauden. Jopa hampaat ovat säästyneet, ei yhtään reikää vielä. Ja sisko on nyt 25-v yliopiston käynyt ja laajan ystäväpiirin omaava nuori aikuinen, joka ei mielestäni millään lailla ole pitkästä imetyksestä AINAKAAN kärsinyt. Jos pitkästä imetyksestä on jotain seurannut, niin eiköhän se ole ollut pääasiassa positiivista. Että tsemppiä vaan Lilith, omille valinnoillesi.

Niin juu, siskon imetys loppui kun huusi yllättäen kesken serkun konfirmaation kirkossa ""Äiti! Tissiä!"". =)

Mulla on myös lähipiirissä pari pitkään imettänyttä äitiä. Toinen taapero kyläillessäänkin menee äidin luokse kun tulee nälkä, vetäisee äidin paidan kaulaan ja hyökkää rinnan kimppuun. Toinen huutaa ihan missä vain Äiti anna tissiä. Itse en ainakaan haluaisi oman lapseni käyttäytyvän näin... Voi kai sitä ainakin vähän isompaa taaperoa yrittää opettaa milloin on soveliasta milloin ei, mut silti tämä ei minua houkuta. Mut kukin meistä tekee valinnan itse - sinänsä todella huvittava tämä tappelu aiheesta täällä ; )

toinen ketä ottaa pattiin, sinä vaan :). Kyllä on läpinäkyvää, itse et oo varmaan jaksanut imettää kuukauttakaan... Ap imettää just niin kauan kun hyvältä tuntuu, ja se ei tod. kuulu sulle! Hyvä AP!!!

Jos ihmisenmaito on parempaa ja luonnollisempaa kuin esim. lehmän maito, niin miksi me emme kaikki joisi aina ihmisenmaitoa? Kyllä mieskin olisi varmasti tyytyväinen jos saisi lasten jälkeen hörpätä iltamaidot, itselleenkin voisi vähän lypsää jos ei tissi vielä veny suuhun asti... joo ja sitten voitaisiin perustaa sellaisia navetan tyylisiä lypsämöitä naisille (sorry, tääkin ois pääasiassa pätkätyötä), sieltä sitten saataisiin sitä LUONNOLLISTA maitoa kauppoihinkin?!?!

Ei kai eläimetkään imetä poikasiaan enää sitten, kun poikaset alkavat syömään enemmän kyseisen eläinlajin normaaliruokaa???

Siis öh, miksi tämä meidän teollistunut ja kaupallistunut elinympäristö kaikkine purkkimaitoineen ja mukavuuksineen ja standardeineen olisi se, mitä luonto on tarkoittanut?

No, mutta ap:lle piti vielä sanoa siitä tandemimetyksestä. Esikoiselle joudutaan uuden vauvan syntymän takia varmaan usein sanomaan ""olet jo iso tyttö, niin laita sinä itse kengät"" tai ""kun olet jo iso tyttö, niin ymmärrät varmaan, että äidin pitää hoitaa nyt vauvaa"". Jos sitten vauvan synnyttyä et jaksakaan imettää kolmea ja esikoinen joutuu sen takia lopettamaan, niin hän saattaa kokea vauvan syypääksi siihen samoin kuin muuhun ""itsenäistymiseen"". Tämä ei ole mitenkään omien lasten kautta hankittua kokemusta, mutta olen huomannut, että pienempien sisarusten takia ""isoksi muuttuminen"" voi olla aika kovaa, vaikkei siihen liittyisikään imetystä.

Muuten taaperoimetyksen puolesta olen sen takia, että ainakin itsestä tuntuu, että tuo yksikin tissikerta päivässä parantaa pojan (1v2kk) vastustuskykyä. Saattaa olla sattumaakin, ettei hän ole paljoa sairastellut ja saadutkin taudit ovat menneet lievimmän kaavan kautta ja että poika ei saa esim. omaa räkätautiani. Mutta en viitsi koittaa tietoisesti vieroittamalla, lisääntyykö sairastelu vai ei.

No imetän edelleen, vaikka onkin sun mielstä läpinäkyvää, vauva 3kk, vaikkei se tietty sulle kuulu ""ja siinä"", ei mua ota pattiin toisten imetys, kysyin vaan mielenkiinnosta että koska ap aikoo lopettaa!! Ja sitäpaitsi ei se imetyksen lopetus tai jatkaminen yleensä oo JAKSAMISESTA kiinni, ""ja siinä"" ei oo tainnu imettää ollenkaan....

Luuletko että olen kateellinen siitä että leikkiikäinen roikkuu vielä rinnassa!!?? Oletko sä mielestäs jotenkin parempi äiti kun oot jo vuoden imettäny!? Tekeekö se susta jonkun helvetin puolijumalan!? Jos ap tulee tänne kyselemään imetyksestä niin olkoon sitten myös valmistautunut vastaamaan kysymyksiin joita hänelle esitetään!! Minähän vaan haluaisin tietää onko hän valmis imettämään vaikka kouluikäistä jos lapsi niin haluaa vai onko hänellä joku ikäraja!?

On se kumma että jonkun täytyy nostaa itsensä muiden yläpuolelle ja väheksyä niitä jotka eivät ehkä ole pystyneet imettämään!! Ja mä en oo voinu imettää vielä pidempään kun vauva nyt sattuu olemaan vasta 3kk!! Ei helvetti että kaikkia tähän maailmaan mahtuu... Älkääkä kuvitelko että minä luulen olevani täydellinen tai muita parempi, en varmasti, mutta ärsyttää tuollaiset ""ja siinä"":n kaltaiset täydellisyydet...

Anteeksi vaan ap:lle jos ei saanut kysyä sulta mitään!!!!

Ja kukahan on nostanut itsensä muiden yläpuolelle ja väheksynyt muita? Sinä itse sitten varmaan! En todellakaan pidä itteäni sen parempana vaikka imetänkin. Se hyvä äitiys kun on jotain ihan muuta. Siksi minun puolestani joku saa imettää vaikka 4 vuotta tai 4 päivää, ihan sama, koska hyviä äitejä ovat joka tapauksessa!

No minkä takia hyökkäsit minun kimppuuni kun erehdyin kysymään ap suunnitelmia?! Eikö sinua ole koskaan kiinnostanut miksi joku tekee asiat niinkuin tekee yms yms!? Enkä edelleenkään tajua miksi olisin kateellinen jos esitän kysymyksen??

""Siksi minun puolestani joku saa imettää vaikka 4 vuotta tai 4 päivää, ihan sama, koska hyviä äitejä ovat joka tapauksessa!""

-Aiemmassa tekstissäsi kommentoit etten minäkään jaksanut imettää kuin kuukauden.... Hyvin muuttuu sun mielipitees!!

No saahan sitä kommentoida. Ajattelin vaan, yleensä täällä äidit jotka eivät syystä tai toisesta imetä kauaa hyökkäävät pitkään imettäneiden kimppuun ja ja syyttävään sävyyn utelevat.

Yhteistyössä