Siis öh, miksi tämä meidän teollistunut ja kaupallistunut elinympäristö kaikkine purkkimaitoineen ja mukavuuksineen ja standardeineen olisi se, mitä luonto on tarkoittanut?
No, mutta ap:lle piti vielä sanoa siitä tandemimetyksestä. Esikoiselle joudutaan uuden vauvan syntymän takia varmaan usein sanomaan ""olet jo iso tyttö, niin laita sinä itse kengät"" tai ""kun olet jo iso tyttö, niin ymmärrät varmaan, että äidin pitää hoitaa nyt vauvaa"". Jos sitten vauvan synnyttyä et jaksakaan imettää kolmea ja esikoinen joutuu sen takia lopettamaan, niin hän saattaa kokea vauvan syypääksi siihen samoin kuin muuhun ""itsenäistymiseen"". Tämä ei ole mitenkään omien lasten kautta hankittua kokemusta, mutta olen huomannut, että pienempien sisarusten takia ""isoksi muuttuminen"" voi olla aika kovaa, vaikkei siihen liittyisikään imetystä.
Muuten taaperoimetyksen puolesta olen sen takia, että ainakin itsestä tuntuu, että tuo yksikin tissikerta päivässä parantaa pojan (1v2kk) vastustuskykyä. Saattaa olla sattumaakin, ettei hän ole paljoa sairastellut ja saadutkin taudit ovat menneet lievimmän kaavan kautta ja että poika ei saa esim. omaa räkätautiani. Mutta en viitsi koittaa tietoisesti vieroittamalla, lisääntyykö sairastelu vai ei.