Pitkä imetys vai uusi vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mussukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mussukka

Vieras
Hei! Olen pikkuhiljaa lopettelemassa vuoden ikäisen lapsemme imetystä. Haluamme saada toisen lapsen pienellä ikäerolla esikoiseen, ja imetys on toiminut niin hyvänä ehkäisykeinona että kuukautiseni eivät ole vieläkään alkaneet. Tällä hetkellä näyttää siis siltä, että imetys täytyy lopettaa, että pääsisimme edes tekemään pikkukakkosta.

Vaikka vauvakuume on jo kova, suren silti kovasti imetyksen loppumista, se kun on sekä minulle että lapselle hyvin tärkeää. Nyt imetän 3 kertaa päivässä, ja viikko kerrallaan aion tästä eteenpäin vähentää imetyksiä. Viimeisen imetyskerran ajatteleminen tuo kyllä tipan linssiin... Olisin halunnut imettää ainakin puolitoistavuotiaaksi, mutta sitten seuraavan lapsen tekeminen siirtyy entistä enemmän.

Kuulisin mielelläni kokemuksia samassa tilanteessa olevilta tai muitakin imetyksen lopettamistarinoita!

Hei! Olen pikkuhiljaa lopettelemassa vuoden ikäisen lapsemme imetystä. Haluamme saada toisen lapsen pienellä ikäerolla esikoiseen, ja imetys on toiminut niin hyvänä ehkäisykeinona että kuukautiseni eivät ole vieläkään alkaneet. Tällä hetkellä näyttää siis siltä, että imetys täytyy lopettaa, että pääsisimme edes tekemään pikkukakkosta.

Vaikka vauvakuume on jo kova, suren silti kovasti imetyksen loppumista, se kun on sekä minulle että lapselle hyvin tärkeää. Nyt imetän 3 kertaa päivässä, ja viikko kerrallaan aion tästä eteenpäin vähentää imetyksiä. Viimeisen imetyskerran ajatteleminen tuo kyllä tipan linssiin... Olisin halunnut imettää ainakin puolitoistavuotiaaksi, mutta sitten seuraavan lapsen tekeminen siirtyy entistä enemmän.

Kuulisin mielelläni kokemuksia samassa tilanteessa olevilta tai muitakin imetyksen lopettamistarinoita!

Hei!

Meillä oli esikoinen 9 kk kun kakkonen sai alkunsa, ja imetin häntä yhä. Imetin vuoden ikään saakka vaikka olinkin raskaana. Mulla tosin menkat alkoivat kummankin lapsen kanssa vielä siinä vaiheessa kun lapset olivat täysimetyksellä (n. 4-5 kk synnytyksestä)

En tiedä mistä johtuvat erot siinä, kenellä menkat alkavat imetyksen aikana ja kenellä eivät, oletko kysellyt tästä neuvolasta?

Ihan off topic, mutta miksi haluaisit imettää 1,5 -vuotiaaksi? Olen itse käsittänyt että suositellaan vuoden ikään asiti imetystä, olenko käsittänyt väärin...? En tarkoita todellakaan millään pahalal, kysyn ihan tietämättömyyttäni.

Tuli vain mieleeni, että tarvitseeko yli vuoden vanha vielä rintamaitoa, vai onko imetys enemmänkin äitdin juttu (tuo tippa linssiin yms?) Voisitko ajatella sitä niin, että sitten kun saatte sen toisen lasen niin häntä saat taas sitten imettää, joten se "viimeinen imetys" ei olekaan ollenkaan viimeinen :)

En osaa sen paremmin neuvoa, kuin että itse ehkä tuossa tilanteessa lopettelisin imetyksen ja aloittaisin vauvan yrityksen. Mutta en tosiaan tiedä miten nopeasti menkat sitten edes tulisivat ja kuinka hyvin osittainen iemtys edes estää menkkojen tuloa, sinä ehkä tiedät tästä asiasta enemmän.

Toivottavasiti et pahoittanut mieltäsi kirjoituksestani, sitä en tarkoittanut!

Viimeksi muokattu:
Sama tilanne minullakin! Jotenkin niin vaikea päättää, mutta samoilla linjoilla olen. Kai se imetys täytyy lopettaa, että tulisi mahdollisuus uuteen raskauteen, nyyh.
Noista suosituksista Tiidu: WHO:n suositushan on, että imetettäisiin vähintän 2-vuotiaaksi.

Hei,

mä tiedän, että imetyksestä on hyötyä lapselle niin kauan kuin se jatkuu. Ei ole pelkkä "äidin juttu", kuten usein luullaan ja virheellisesti väitetään. Ikuisesti ei tarvitse silti jatkaa. Kuulemma vain 1% äideistä imettää lasta 1-vuotiaaksi...

Ajattelin vain kertoa, että itse kummajaisena imetän vielä 2-vuotiasta, koska ei ole mitään esteitä. Lapsiluku on täynnä ja homma sujuu ja tuntuu olevan lapselle todella tärkeää. Itse voisin jo lopetellakin, mutta lapsi ei. En ikinä kuvitellut imettäväni näin kauan.

Mutta se pointti: kuukautiset pysyivät poissa kunnes lapsi oli 1,5-vuotias ja alkoivat sitten vaikka imetys jatkuu edelleen. Imetän vieläkin usein ja öisinkin, enemmän kuin sinä. Ajattelin siis, että imetys ei välttämättä sittenkään ratkaise kuukautisten alkua. Tutuillani on kuukautiset myös alkaneet täysimetyksen aikana todella pian synnytyksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja himoimettäjä;10716488:
Hei,

mä tiedän, että imetyksestä on hyötyä lapselle niin kauan kuin se jatkuu. Ei ole pelkkä "äidin juttu", kuten usein luullaan ja virheellisesti väitetään. Ikuisesti ei tarvitse silti jatkaa. Kuulemma vain 1% äideistä imettää lasta 1-vuotiaaksi...

Niinpä! Lapsi kyllä kaipaa tissiä ja onnellisena sitä lutkuttaa kun vielä saa, ja onhan se kiva rauhoittumisen hetki molemmille. Ja meillä on myös pysytty aika lailla terveenä, rintamaidostahan saa rutkasti vasta-aineita. Mietityttää myös senkin puolesta imetyksen lopettaminen, että jos sitten alkaa sairastelukierre? Jostain olen lukenut että niinkin voi käydä.

Ajattelin vain kertoa, että itse kummajaisena imetän vielä 2-vuotiasta, koska ei ole mitään esteitä. Lapsiluku on täynnä ja homma sujuu ja tuntuu olevan lapselle todella tärkeää. Itse voisin jo lopetellakin, mutta lapsi ei. En ikinä kuvitellut imettäväni näin kauan.

Voi kun voisikin imettää niin kauan! Minun mielestäni et ole yhtään kummajainen. Minullakin on tosi painava syy jatkaa vielä imetystä tuo että se on lapselle niin tärkeää, jos lapsi ei tissiä huolisi niin en todellakaan jaksaisi imettää. Ja on kyllä ollut vauvasta asti hirmuinen tissitakiainen että mitenköhän se poisjättö sitten onnistuu...

Mutta se pointti: kuukautiset pysyivät poissa kunnes lapsi oli 1,5-vuotias ja alkoivat sitten vaikka imetys jatkuu edelleen. Imetän vieläkin usein ja öisinkin, enemmän kuin sinä. Ajattelin siis, että imetys ei välttämättä sittenkään ratkaise kuukautisten alkua. Tutuillani on kuukautiset myös alkaneet täysimetyksen aikana todella pian synnytyksen jälkeen.

En ole neuvolasta kysynyt, mutta sellainen käsitys minulla on, että jos ei tähän mennessä ole kuukkikset alkaneet, niin imetys on se joka niitä estää tulemasta. Voihan tietty olla että jossain vaiheessa sitten alkaisivat vaikka imettäisikin, mutta kun toisaalta se toisen vauvan kaipuukin alkaa jo kaihertaa. Sitäkin mietin että mitä jos emme saakaan toista lasta? Sitten harmittelisin kyllä tosi paljon jälkeenpäin imetyksen lopettamista esikoisen kohdalla. Esikoistakin tehtiin yli puoli vuotta kun kierto oli niin sekaisin pillereiden syömisen jäljiltä, onkohan sillä mitään yhteyttä nyt imetyksen aikana puuttuviin kuukautisiin? Jotenkin itse ajattelen että kierto saattaa nytkin olla sekaisin tai kuukautiset tulla vasta paljon myöhemmin kuin heti kun imetyksen jättää pois, ja sekin sitten huolestuttaa että milloinkohan uusi vauva sitten saadaan alulle.

Ei tähän asiaan kyllä oikeaa vastausta löydy, mutta kiitos jo vertaistuesta, mukava tietää että on muitakin imetysfanaatikkoja.. :)

Kiitos itselles ap!

Vaikeita asioita nää onkin, en edes yrittänyt esittää mitään yhtä ainoaa oikeaa tietoa, vaan vain tämmöisen oman kokemuksen. Kun tieto on välillä kiven alla. Mistä ne neuvolassakaan kaikkea tietää, kun eivät ole kokeilleet. On tää niin harvinaista sittenkin, vaikka ihan arkista ja luonnollista. Itse olen saanut neuvolasta ihan pyytämättä täysin väärää tietoa imettämisesta.

Meidän imetysfanaatikko on sitten se 2-vuotias :) - joka on muuten ollut ikänsä ihan terve paria pikku nuhaa lukuun ottamatta.

Haluan sanoa mielipiteeni vaikka samanlaista tilannetta ei olekaan ollut itsellä. Meille tulee monen vuoden ikäero, jos toista yleensä tuleekaan.

Mun mielestä jatkat imetystä, mutta jätätte mahdollisen ehkäisyn pois. Ymmärrän vauvakuumeen pakottavuuden mutta oma mielipiteeni on huomioida ensin se olemassaoleva lapsi, jolle imetys on kertomasi mukaan tärkeää. En väitä että katuisit lopettamista myöhemmin, mutta tuskin kadut sitä että imetät vielä puoli vuotta. Lapsellesi se on pitkä aika. Itse olen imettänyt lapsen päälle puolitoistavuotiaaksi ja taaperon imetys on ihana ja kokemuksen arvoinen asia! Se on aivan erilaista kuin vauvan tai yksivuotiaan imettäminen. Ja tuskin WHO turhaan suosittelee imetystä kaksivuotiaaksi?

Kun lapset kasvaa ei puolivuotta suurempi ikäero ole mitään. Esikoisellasi on suurimmat panokset tässä ruletissa. Ja kun vielä itsekin pidät imettämisestä!!

Niin ja onnea vauvantekoon kun sen aika on, miten päätätkin!:)

Kun sanotaan, että maito on alle 1-vuotiaan PÄÄASIALLINEN ravinto, niin olisihan se ihmeellistä jos sen saaminen sitten loppuu kun tulee tuo "rajapyykki" vastaan. En korvikettakaan antaisi jos omaa maitoa kerran tulee... ja kun maitoa pitäis saada se puoli litraa päivässä (tai maitotuotteita), niin ei se meillä ainakaan ilman imetystä olisi tuon ikäisellä onnistunut vaikka olikin hyvä syömään... Pikkuhiljaa siis lopettelisin. En tiedä imetätkö öisin, mutta se vaikuttaa hormonihommiin enemmän. Ja tosiaan, ei uusi raskaus aina ole imetyksen lopettamisen este eli raskaanakin voi kai imettää. Itse lopettelin imetystä kun halusin myös raskaaksi, mutta lapsi oli tuolloin jo lähempänä kahta ikävuotta, haikeaa se oli silti, mutta sujui ilman itkuja, olin jonkin aikaa sitä ennen imettänyt muutenkin vain iltaisin ja öisin eli lopettelin "väärästä päästä" päin. Ohjeeni olisi, että yritä raskautua ja imetä silti. Joskus uusi raskaus saa kuulemme maidon maun muuttumaan, jolloin lapsi voikin lopettaa imetyksen itse, sehän olisi kai tässä se paras tilanne, vai? Ja siis voithan tulla raskaaksi ennen menkkojen alkua jo siitä ekasta kierrosta... Mutta koska se eka kierto tulee... se voi kohdallasi olla imetyksestä kiinni... Mutta ottaisi ainakin itseäni silti päähän jos lopettaisin imetyksen ja raskautta ei tulisi silti kuukausiin...

Hei! Minä aloin odottaa toista lasta esikoisen ollessa 1v4kk ja imetin häntä vielä silloin. Aika pian esikoinen alkoi katsella rinnalla kummasti ja maisteli maidon makua. Esikoisen ollessa 1v6kk imetys sitten loppui, ihan esikoisen aloitteesta yhtenä päivänä siihen yhteen paikkaan! Totesi vaan "plaa" ja sen jälkeen ei rintaa huolinut, vaikka sitä kyllä pari kertaa tarjosinkin. Tätä ennen tissittely oli vähän jo lähes mahdotonta, öisinkin vielä tankkaili ja päivällä useampaan kertaan. Maidon tulo loppui tosi nopsaan, viikon kuluttua ei tullut enää mitään, eikä maito pakkautunut rintoihin. Kai raskaus hoiti tuonkin puolen loistavasti :)
Mulla tuli ekat menkat 8kk esikoisen synnytyksestä ja ehkä kolmet niitä kerkesi sitten olla. Eli epäsäännölliset oli, mut päätettiin vaan että ei käytetä mitään ehkäisyä, testaillaan vaan välillä josko olisi tärpännyt :)
Esikoinen on nyt tavattoman kiinnostunut vauvojen imettämisestä ja katselee paljon kuvia lehdistä missä vauva on tissillä. Äidin tisseistä toteaa useaan kertaan päivässä "vauvan ruokaa". Pian synnytys, katsotaan mitä sitten tapahtuu..

Yhteistyössä