Tänään vedettiin jälleen matto jalkojen alta, uä asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meri-Oulussa on kätilö joka ultraa - eli ei edes lääkäri! Ja tosiaan niinku täällä jo todettu, että noilla viikoilla pitää ultrata alakautta. Eiköhän siellä se vauva ole kasvamassa!

Minusta tuntuu, että voit ihan rauhassa odotella sitä Oys:n aikaa, tai sitten jos haluat, niin menet Gynekoon melkeinpä kenelle vaan. Järvelän Ilkka on hyvä, ja Karisen Liisaakin voin lämpimästi suositella.

Jos sinulla ei ole kipuja tai muuta akuuttia, niin viikko tai kaksi odottelua ei ole haitaksi, oli se sitten tuulimuna tai ei. Voimia!

Niin ei toki olekkaan haitaksi odottaa, kyllä kaikki selviää aikanaan... Mutta sitten kun esim tämä ultraaja ja muutama muu ovat kyselleet siittä että eikö ole kipuja, jotain kipuja kai pitäisi jo olla jnejne... niin olen nyt sitten kokoajan oikein odottanut niitä kipuja, että edes jotain tapahtuisi. "Kiva" lähtiä viikonloppuna reissuun tässä epätietoisuudessa, kävi mulla mielessä sitten myös se että mitä jos ne kivut tuleekin siellä reissussa. Kyllä pakko soittaa huomenna ja saaha tähän selvyys, saaha itelle jonku rauhan.

Lisään vielä, kuten jo moni muukin on sanonut, että alakautta pitäisi se ultra tehdä. Itse olin vuodon takia ultrassa Gynekossa viikoilla 6 ja 7, ja jo tuossa kuudennella viikolla näkyi syke (juuri ja juuri) alakautta ultraten.

Niskapoimu-ultra oli viikolla 12, sinne menin rakko täynnä, koska se suunniteltiin tehtäväksi vatsan päältä. Alakautta sekin lopulta tehtiin, juuri sen vuoksi, että minullakin kohtu on taaksepäin kallellaan, eikä vielä noillakaan viikoilla saanut kunnon näkyvyyttä vatsan päältä.

Tuulimunakaan ei välttämättä aiheuta kipuja, jos keskenmeno ei "lähde käyntiin" itsestään. Mutta tosiaan on varmaan jo oman mielenkin kannalta hyvä tarkistaa tilanne ennen reissua.

Luin tätä pinoa eilen mutten ehtinyt kommentoida. Tosi tökeröä käytöstä ultraajalta - olisi sitten edes pahoitellut virhettään ja selittänyt, mitä se sitten oli, mitä luuli alkioksi. Saitko uutta aikaa Oysiin tai jonnekin muualle?

(Olen itsekin käynyt tuolla Meri-Oulun neuvolassa ja mulla saatiin kyllä alkion syke silloin näkymään mahan päältä, vaikka viikkoja oli 6+3. Tämä siis niille, jotka sanoivat, ettei tuossa vaiheessa voi mitään näkyä mahan päältä...)

Ultraajan taidoista on tosi paljon kiinni. Itse kävin varhaisultrassa 7+3 / 7+4 jossa selvisi että odotan kaksosia. Np ultra oli joskus viikolla 12 ja siinä eri ultraaja, joka ei toista sikiötä meinannut löytää vaikka osasin kertoa että siellä se on. Eli olisi jäänyt löytymättä, jos en oisi tuolla varhaisultrassa jo käynyt.

[QUOTE="vieras";23567231]Ei vatsan päältä noilla viikoilla näy yhtään mitään saatikka sydänäänetkään kuulu. Rakenneultrakin viikoilla 12 tehdään alakautta.[/QUOTE]

No ei yleistämään kannata alkaa. 2 raskautta ollut eikä kummassakaan ole yhtään ultraa tehty alakautta. Eka raskaus 2009 ja toinen 2010-11

Olen alkuperäinen. Tänään kävin Oyssissa, mitään ei selvinnyt! :O Kuulemma on kohdussa vettä ja jossain muuallakin nestettä ja nyt mietitään onko se (alkio) missä, vaihtoehtoina on edelleen kohtu, uudeksi tuli oikea munatorvi kun siellä kuulemma saattoi olla jotain poikkeavaa tai tuulimuna. Huomenna käyn mittauttamassa hcg:n kuulemma kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla laskussa ja raskaus on ollut tuulimuna. Ultraaja vain totesi ettei hän osaa tälläkertaa vielä vastata siihen mitään että missä raskaus on. Sanoivat vain että mikäli tulee kovat kivut heti takaisin muussa tapauksessa käyn huomenna verikokeissa ja ens viikolla uudestaan kontrollissa. On se nyt tämäki hommaa ku ei kukaan osaa sanoa että mitä ja missä.

Pakko vielä kommentoida tuohon että mitä kautta ultrataan... Mulla on takana 3 raskautta eikä yhdessäkään ole tehty niskapoimu-ultraa alakautta vaan aina mahan päältä, siis se ultra joka tehdään noin viikolla 12. Tämä on/oli ensimmäinen raskaus jossa edes tuli ajankohtaseksi tämä että piti hakeutua varhaisultraan. Niin ja tuosta piti mainita että se verentulo johtui herkistä limakalvoista, eli sen puoleen ei ollut hätiämitiä, mutta se oli syy miksi tähän lähettiin ja nyt tässä ollaan.

Älä vielä kaikesta toivosta luovu vaan odottele vaikka nyt vko jos raskausoireet alkavat eikä tule vuotoja, voi siellä vauva kehittyäkkin! Ihme kun tämä ultraaja ei pyytänyt lääkäriä paikalle vai oliko se itse lääkäri? Mulla ollut vähän vstaava tilanne ja sikiö oli vaan luultua pienempi ja syke löytyi sitten myöhemmin! Koska menet seuraavan kerran asian tiimoilta jonnekkin?

meillä ultraaja ei löytänyt sykettä vaikka viikkoja olisi sen verran ollutkin ja merkkas viikoiks silloin 5. np ultrassa viikkoja tulikin kaksi lisää. sinuna odottaisin muutaman viikon ja kävisin uudestaan. tuo touhu kun ei ole satavarmaa koskaan!

esikoisen kohdalla piti olla viikkoja tuon verran ja vuodon takia pääsin ultraan. Siellä kokenut lääkäri totesi, ettei viikkoja ole tuota vaan vähän päälle 5 ja sykettä ei löytynyt. Viikkoa myöhemmin löytyi sitten sykekin.

Kai ultra tehtiin alakautta ja ultraaja komensi tyhjentämään virtsarakon? Tuo samainen lääkäri komensi vessaan heti ensimmäiseksi. Yksi tumpelo lääkäri toisessa yhteydessä ultrasi käsittääkseni täpötäyden virtsarakon jokunen vuosi aikaisemmin :headwall: Tuolla toisella ultranneella lääkärillä kävin sitten jatkotutkimuksissa silloin ja hän ihmetteli kuinka niitä löydöksiä ei muka ollut löytynyt sen tumpelon ultrauksessa. Kuvia pyytäessä tuolta tumpelon luota, ne olivat kummasti kadonneet.

Alkuperäinen kirjoittaja miettijä;23573631:
mulla ei kuulunut sydänäänet vielä viikolla 14, mutta sitten viikolla 16 kuului? joten eihän ne aina kuulu heti alussa?

Eivät kuulu, mutta ultrassa ne NÄKYVÄT paljon aiemmin kuin kuuluvat dopplerilla. Ihmetyttää tuo kuuntelujuttu ap:n tapauksessa kovin

Mie en taaskaan asiaa ajatellut että oliko hän lääkäri, jokatapauksessa huoneessa oli 2 henkilöä minun lisäksi. Huomenna menen verikokeisiin ja ensi viikolla uuteen ultraan.

Liekkö se hänkin sitten tarkoitti että katsotaan sydäntä... mutta jokatapauksessa teki se mitä teki niin se kadotti sen vauvan johonki ja sitä ei ole sen jälkeen löytynyt.

Niin miepä selvennän vielä sitä tilannetta, eli sillä oli pelkästään se ultrauslaite jolla ultrataan mahan päältä, se sanoi että kuunnellaan sydäntä tuota sydän kun kerran vauva löytyi että onko se elossa ja laittoi sen koneen äänet kai päälle ja lisäsi sitä geeliä ja jatkoi ultrausta... että mie en nyt tiedä tarkoittiko se oikeasti niitä sydänäänien kuuntelua vai tarkoittiko se että katsotaan sitä sydäntä että liikkuuko se ja sen jälkeen sitä vauvaa siis ei ollutkan missään. Ja minun järkeen ei mahu se että miksi se puhu että löysi vauvan kun ei sitten sitä kuitenkaan löytänyt, miten voi erehtyä noin?

[QUOTE="Vieras";23573407]Olen alkuperäinen. Tänään kävin Oyssissa, mitään ei selvinnyt! :O Kuulemma on kohdussa vettä ja jossain muuallakin nestettä ja nyt mietitään onko se (alkio) missä, vaihtoehtoina on edelleen kohtu, uudeksi tuli oikea munatorvi kun siellä kuulemma saattoi olla jotain poikkeavaa tai tuulimuna. Huomenna käyn mittauttamassa hcg:n kuulemma kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla laskussa ja raskaus on ollut tuulimuna. Ultraaja vain totesi ettei hän osaa tälläkertaa vielä vastata siihen mitään että missä raskaus on. Sanoivat vain että mikäli tulee kovat kivut heti takaisin muussa tapauksessa käyn huomenna verikokeissa ja ens viikolla uudestaan kontrollissa. On se nyt tämäki hommaa ku ei kukaan osaa sanoa että mitä ja missä.[/QUOTE]

Siis oliko tämäkin ultra mahan päältä vai sisä kautta?

Yhteistyössä