~*~*~ Tammkuun Vauvat 2012 heinäkuussa ~*~*~

Sirli :hug:

Ikävää että muillakin on hiiva riesana. Tää on nyt kolmas kuuri minkä oon käyttäny tän raskauden aikana. Hermot menee jo tohon kutinaan ja siihen ku se repii paikat ihan rikki.

Täällä on kans tosi ihana pyörrytys kaverina, vähän väliä tuntuu et jalat lähtee alta. Onkos kellään migreeniä? Pitkään aikaan ei oo ollu, mutta sekin sitten yks ilta pamahti päälle. Voi edes niitä lääkkeitä ottaa :/

On vähän kirjottelu jääny kun koko ajan päässä pyörii, tälläkin hetkellä...Onneks to on neuvola, tosin ei nekään tälle vissiin mitään voi :)

Jokos te muut ootte muuten saanu rakenneultraan aikaa? Osa oli ainakin. Meillä on 30.8 rv 20+5. Ja sukupuoli saa mun puolesta pysyä salaisuutena siihen saakka kunnes pikkunen on syntyny.

Nijan 13+4
 
ellen- mä oon sun kanssa samoilla linjoilla tuon sukupuoli asian kanssa. Esikoisesta ei haluttu tietää kumpi tulee ja nyt tietenkin vähän ehkä toivois poikaa kun on jo tyttö. Me päätettiin, että ei haluta nytkään tietää, koska ensinnäkin mua alkais harmittaan se että halusin tietää etukäteen ja toiseksi, se ei ole siinä vauvan synnyttyä enään iso juttu, tai siis huomion vie se vauva itsessään. Vaikea selittää, mutta tarkoitan siis kun meille syntyi tämä tyttö (koko suku toivoi tyttöä ja oli siitä niin onnessaan kun se vihdoin tuli :D ) niin itse en asiasta edes piitannut ja vauva oli pitkään "vaan" vauva ennen kun tajusin itsekkään, että ainiin tyttöhän meille tuli :D En tiedä saako tästä selkoa, mutta mä en halua sen sukupuolen vaikuttavan tähän odotukseen oikeestaan..

Rakenneultraan on aika muistaakseni 5.9 :D Joskus heti syyskuun alussa se oli..

Sukupuolesta salaa siis toivon vähän sitä poikaa nyt ja oon yhen unen nähny, että olin synnytyssalissa ja pikkunen oli vieressä sininen myssy päässä :D Tyttöä odottaessa näin yhden unen, että neuvolakorttiin oli kirjotettu, että tyttö tulee ja suutuin neuvolatädille siitä :D No tyttö tuli sit, et ainakin tuo uni piti paikkansa :D

Limoista ja vuodoista sun muista, niin mulla ainakin tulee välilä sellaisia limaklönttejä (namnam mitkä jutut :D ) siis niinkuin ovisliman tyylistä? Hiivaksi en usko, ei haise eikä kutia ja mulla on ollu hiivatulehdus tasan kerran elämässäni eikä sekään raskaana ollessa..

tinker_rv13+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas!

Tämä mamma on pitkästä aikaa viikon kotona pohjoisessa. Sartsa se taisi täältä juuri lähteä pois.. :) On se vain niin, että oma koti kullan kallis :heart: Koko porukalla ollaankin kotona vasta elokuun lopussa, kun pitäisi se Euroopan reissukin tehdä.. :)

Nijan, minulla myös tuota huimausta riittää, se on tosi inhottavaa. :|

Supistuksia ei onneksi vielä ole, ei tosin potkujakaan. Paino taitaa olla aika lailla samoissa, kuin ennen odotusta. BMI taitaa olla aika lähellä 25, sokerirasitukseen mennään sitten puolen välin jälkeen ilmeisesti. Aiempaa kokemusta siitä ei ole. Ruokahalu on vaihteleva, huono olo lähes koko ajan. Oksentaa ei ole tarvinnut.

Te kaikki olette hirmuisen rohkeita, kun olette menneet sinne nt-ultraan ja seulontoihin! Minulla se on edessä huomenna ja pelottaa niin per**leesti! Pitäisikö jättää kokonaan välistä?! Kaiken lisäksi joudun menemään yksin, mies kun jäi Etelä-Suomeen. : /

Täälläkin hiiva on vaihtelevasti kiusana, tässä raskaudessa "vasta" kerran, mutta eiköhän se taas jossakin vaiheessa uusiudu. Te, joilla tulehduksia on usein, oletteko käyttäneet jotain ph:ta tasapainottavaa tököttiä tai suun kautta maitohappobakteereita tai yrittäneet vähentää sokerin saantia? Onkohan noista oikeasti jotain hyötyä? Tietääkö kukaan?

Kertomisesta. Minä olen jäänyt aika tehokkaasti kiinni juomattomuudesta. Typerä suomalainen kulttuuri! :D Senkin takia hirvittää tuonne ultraan mennä, jos jotain vikaa löytyy. Dopplerilla äänet kuuluvat, joten hengissä pikkuinen on, mutta.. Voi iik.

Omaa napaa. Meillä miehen kanssa on joku aviokriisi menossa. En jaksa syistä sen kummemmin kertoa, tavallaan pieniä juttuja, joita ehkä nämä hormonitkin kivasti lietsovat. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että on ihan hyvä saada muutama päivä etäisyyttä ja selvittää asioita vähän kauempana toisistaan. Kyse ei ole mistään vakavasta, mutta ilmeisesti välillä pitää molempien vähän päästää höyryjä.. Mutta tietysti tuommoiset pistävät mielen vähän matalaksi :(

Ja taas näköjään kirjoitan romaania :confused: Nyt lähden lukemaan sänkyyn jotain hömppäkirjallisuutta ja jännittämään huomista. Onneksi se on jo aamusta ohi! Jomille tsemppihalaukset samaan koitokseen! :heart:

Pinuski 12+1 (eilen vissiin poksui!)
 
Sartsa83
Tsemppiä Pinuskille huomiselle! :) :hug:

Sukupuolesta vielä. Siinä on oma hohtonsa kun ei kysy etukäteen, koska tällöin se on arvoitus loppuun saakka. Ei sitä silti välttämättä saa ees selville kysymällä. Mutta senpä näkeepi sitten. Ja rakenneultrassa tärkeintä onkin katsoa että pienen rakenne on oikeanlainen ja kaikki siltä osin kunnossa.
 
Nyt vaan omaa napaa..

Mulle tuli tänään vastaus siitä yhdistelmäseulonnasta. Siinä oli että varsinaisen seulonnan tulos on normaali (eli se riskiluku parempi ku 1:250), mutta sit siinä luki että "toinen istukkahormoni hieman matala, seuranta äpkl:lla 4 vk välein. Mitä toikin sit tarkoittaa?!? Mitä ja miten ne oikein aikoo seurata?!? Hemmetin hemmetti, mä haluan kyllä taatusti kaikki tarkat tutkimukset jos jotain vakavia kehityshäiriöitä vaan epäillään!! Mut miks niitä sit alettais vaan seuraileen? Ääh, pitää soittaa huomenna tonne.. :'(
 
Sirlille suunnattomat pahoittelut menetyksestänne! :'( Paljon voimia ja kasapäin onnea tulevaan. :hug:

Soita Pirtsi vaan heti huomenna ä-polille, että saat vastauksia eikä tarvitse huolehtia. Jospa he haluavat vaan seurata istukan toimintaa ultralla kuukausittain, jos istukkahormonin arvo on hieman matala? Tule heti kertomaan meille uutiset! Tsemppiä! :hug:

Rakenneultra on elokuun 22. päivä, rv 19+9.

Pinuskille ja Jomille tsempit huomiselle!



Nyt se kauhulla odotettu jokaisen raskauden sivuoire iski tänne, nimittäin selkäkipu. Koko alaselkä on ihan jumissa, kaikki liike sattuu ja säteilee tuonne pakaraan ja takareiteen. :kieh: Todella äärettömän mukava vaiva kolmen pienen lapsen kanssa.

Ehkä sitä vois klenkata tuonne punkan puolelle. Huomenna taas poksutaan.


NS 13+6
 
Ultrakuulumisia tulin kirjoittelemaan. Ultrassa oli kaikki hyvin. Siellä se pieni hyppi ja pomppi, heilutteli käsiä ja jalkoja ja sydän jumpsutti. Selkäranka näkyi kauniina helminauhana. Olo on aikamoisen helpottunut. Niskaturvotus oli 1,5mm, eli normaali. Verikokeessa otettu veri lähtee kuulemma vasta nyt Ouluun tutkittavaksi, ja yhdistelmäseulan tulokset saadaan parin viikon päästä. Olo on kuitenkin nyt paljon luottavaisempi. Kyllä täytyy sanoa, että tuo ultra konkretisoi tätä odotusta ihan uudella tavalla! :heart:

Ultran mukaan koko vastaa viikkoja 12+3, eli laskettu aika olisi 21.1, mutta koska ne tuolla katsovat sitä laskeuttua aikaa kuitenkin kuukautisten mukaan, niin minulle voi lasketuksi ajaksi päivittää 18.1. Viikkoja nyt siis 12+6. Helpompi pysyä laskuissa mukana. Henkisesti valmistaudun kuitenkin siihen, että vaavi syntyy aikaisintaan 22.1 :whistle:

En kykene nyt mihinkään muuhun näissä täpinöissäni :)

Pinuski 12+6
 
Sartsa83
Pirtsi juu samaa mieltä Neljän Suoran kanssa... suosittelen kans soittamaan että mitä tuo nyt käytännössä tarkoittaa. Itse veikkaisin heidän haluavan vain tarkistella että vauvalla kaikki ookoo ja muuttuuko esim. niskaturvotus johonkin suuntaan. Nuo luvut on niin ärsyttäviä. Justiinsa luin että eräs pienokainen oli ollu riskiluvultaan 1:75 ja syntynyt kuitenkin terveenä tyttönä. Sulla kuitenkin 1:250. Mutta kuten sanottu, luvut ei aina kerro kaikkea.. ei siis kannata vielä lähteä huolestumaan liikaa, ennenkö saa vastauksia enempi. :hug: TIEDÄN, että mietit.. kaikki me äidit huolestutaan moisista. Mutta soitappa ensin tuonne. :) :heart:
 
Heip vaan! Kiva lukea muiden kirjoituksia!
AE kuulostaa tutulta, mäkin olen yksi palstalle myöhään liittyneistä, kun aiemmin ei ollut kanttia. Pikkuhiljaa tottuu ajatukseen tulevasta vauvasta.

Suhteesta vauvaan: Äitinä en osaa itseäni vielä pitää. Äidiksi minua on nimitetty vasta neuvolan papereissa ja se tuntuu hassulta ja hienolta samaan aikaan. Np-ultra teki odotuksesta konkreettisempaa ja oli hienoa nähdä vauva ultrassa, mutta ei se vielä oikein oikealta vauvalta tunnu. Mairan ultrakuva oli ihana! Meillä oli paljon "suttuisempi" näkymä, vaikka ihana olikin. Oliko Mairan sellainen 4D? Mitä ne muuten maksaa?

Ostovimmasta: Mitään hankintoja ei olla vielä tehty, eikä ole ostovimmaakaan. Selvittänyt olen, mitä kaikkea tarvitaan. Samoin alustavasti ollaan keskusteltu kylppärin muokkaamisesta. Saisikohan tuohon pikkukylppäriin millään rakennettua hoitotasoa..? Eli pienen pesukoneen päälle taso ja pesukone sitten kaappiin tason alle. Kelpaisikohan tällainen taso hoitopöydäksi ainakin alkuun, tason syvyys olisi vain 60 cm?

Kauan odotettu kesäloma alkoi! Alkukesä oli tuskaa jatkuvan sairastelun, huonon olon ja väsymyksen kanssa. Edelleen väsymystä, mutta ei niin kaikenvoittavaa kuin alkuun. Päänsärkyä ja yläselän/niskan jomotusta kyllä päivittäin. Pöydän ääressä istuminen on näiden takia ikävää. Ruuankin syön mieluiten sohvalla lojuen. Onko kellään vastaavaa?

Kas nyt huomasinkin, että Neljän suoralla alaselän jumitusta. Kurjaa! Sympatiat sulle, olisiko kaurapussista apua?

Nyt kun on np takana, niin tuntuu että on kamalan pitkä aika ennen kuin tulee mitään uutta neuvolaa/ultraa tms. mitään, mistä voisi välillä "tarkistaa" että kaikki ok. Elokuussa vasta seuraava neuvola ja rakenneultraan ikuisuus! Käyttekö te muut jossain yksityisellä välillä, vai millä rauhoittelete itseänne? Kaipa mä sitten vaan lomailen. :)

Ellenille onnittelut vakkarityöpaikasta!!! Sellainen rauhoittaisi omaa mieltä myös, mutta eipä taida olla näkyvissä.

Tellu Po 12+6
 
Sartsa83
täällä on taas niiiiiiiiin huono olo. : / Tässä oottaa innolla tänään yhen ystävän näkemistä ja samalla käyn äitiä katsomassa sairaalassa ja nyt sitten oksettaa.. veikkaan väsymystä yhtenä suurena tekijänä kun nukuin niin huonosti viime yön ja poika heräs ennen kuutta.
Mutta nukkui sitten heti aamutuimaan n. tunnin pätkän, jollon en kyllä itse sitten unta saanut, mutta myöhemmin kun nukkui noin 30min, sain itsekin vähän ummistettua silmiä. Väsymys on kyllä järjettömän suuri...
 
Vielä vähän särkylääkkeistä. Otatteko sellaiseen yleishuonoon oloon/päänsärkyyn parasetamolia? Olen yritänyt välttää sitä, kun tuota huonoa oloa on kuitenkin aika usein. Töissä oli joskus pakko ottaa, mutta nyt lomalla tuntuu, että pitäisi pärjätä ilman, kun ei ole "pakko" saada mitään aikaiseksi. Mutta on sekin tylsää, jos loma menee sohvalla nyhjäten. Ja onhan se parasetamoli turvallista... Tylsää tämä heikohkosta olosta johtuva jatkuva saamattomuus!
 
Dodii..

Soittelinpa sit sinne äippäpolille. Mulla on jokin siinä verikokeen yhteydessä katsottava veren seerumi (tms.) hiukan normaalia matalampi. Raja on 0,4 ja mulla se on 0,33. Täällä on äippäpolin uus ylilääkäri kuulemma aloittanu jotain tutkimustoimintaa koskien niitä tapauksia, joilla tuo arvo on alle tuon raja-arvon. Siks mun täytyy rakenneultran jälkeen alkaa käymään siellä 4 vk välein. Sehän toki ois mulla muutenkin edessä tuon rd:n takia. Ja tuo alhainen luku voi mun tapauksessa (kun riskiluvut kuitenki normaaleja) viitata esim. ennenaikaiseen synnytykseen taikka johonki kasvun hidastumiin. Tuntuuki oudolta että tämä vois syntyä ennen aikaisesti kun edellisillä ei oo ollu mikään kiirus (la:n tuntumassa syntyneet). Mutta ei siis sinänsä mitään suurta huolen aihetta, ainakaa tällä hetkellä =) Niin.. ja kysyinpä sit samalla ne tarkat riskiluvutkin eli down-riski 1:630 ja 21-trisomian kohdalla 1:55000. Eihän toi down-luku tosiaan mikään huippu ole mut parempi ku se 1:250 ja siltikin kuitenkin todennäköisyys on pieni.. Niin ja täähän on vaan tätä seulontaa, hyväkään luku ei lupaa 100% varmuudella tervettä lasta.

Helpottunut Pirtsi :)
 
Pinuskille onnea ultrakuulumisista! :heart:

Kiitos Tellu Po! =) Mä olen hukannut meidän kaurapussin, luultavimmin tuonne pakastimen syövereihin. Viime raskaudessa käytin sitä viimeksi kesäiltaisin viilentämään turvonneita kinttujani. Täytyisikin kaivaa se esille taas lämmitettävään muotoon. Mies kokeili eilen illalla tota mun alaselkää ja totesi vasemman puolen olevan aivan kivikova ja turvonnutkin. Ei siis ihme, että särkee. Yöksi kaivoin esille myös edellisestä raskaudesta tutun "aputyynyni" siis tuollainen ison sohvatyynyn, jonka laitoin sängyssä selälläni ollessa polvitaipeiden alle ja sain ristiselän samalla tukevasti ja johan uni tuli. Tuota samaista tyynyä olen sitten loppuraskauksissa käyttänyt milloin selän takana, milloin jalkojen välissä. Varsinainen monikäyttökapistus siis. :D

Särkylääkkeistä, eikös ibuprofeiiniakin saa käyttää kahdella ensimmäisellä kolmanneksella? Mä otin sitä ainakin eilen illalla tohon selkään, kun en muutakaan keksinyt ja parasetamoli oli loppu.


Jospa menis hetkeksi nauttimaan sohvalle rauhasta lasten nukkuessa. Ihanaa laiskotella, kun ulkonakin sataa.


Pirtsin kuulumisia odotellessa. :wave:


NS 14+0 poksista!
 
Pirtsi ehtikin ensin. Onneksi oli hyviä uutisia! Juuri tuota meinasin, että jos istukkahormoni on matala, voivat haluta seurata istukan toimintaa, ettei tule mitään kasvun hidastumia. Ja nuo riskiluvuthan on kuitenkin todella hyvät! Hyvä, että otit asiasta selvää. =)
 
Lääkkeistä eikös nimenomaan parasetamoli oo se mitä saa käyttää? ei mun mielestä ibuprofeiinia ainakaan suositella käytettäväks? tietysti voin olla väärässäkin, kertokaa te jokka enemmän tiiätte?

(.) tämä jatkuva oksentelu taas palasi tänään kuvioihin. olinpa saanutkin nauttia jopa 1,5 päivää sellaisesta olosta, ettei joka ruuan jälkeen tarvihe juosta pöntölle. mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan! :(( kyllä taas muistaakin miten hirveää tämä jatkuva oksentaminen on.. johan sitä on pian 6 viikkoa jaksettukin! toivottavasti pian loppuu! ja minäkun kerkesin jo tuossa huolestumaan et vauvalla ei oo kaikki hyvin, mutta tais olla turhaan sekin huolehtiminen?

Ihanaa kun nyt on edes vähän viileämpää! paitsi että koko päivän on satanut vettä, ei pääse ulos. vaikkatuskin jaksaisinkaan :(

niiskuneiti 11+2
 
Neljän suora: Toivottavasti arkeologiset kaivaukset pakastimessa tuottavat tulosta ja kaurapussi löytyy. :) Mä en tiennytkään, että ibuprofeiinikin olisi vielä sallittua. Itse kaivoin äsken sen parasetamolin ja juuri kun sain sen alas, se päättikin tulla kaaressa ulos! Että se siitä "olen jo päässyt oksetuksista eroon"... NOT! Ärsyttää tuo oksentaminen heti särkylääkkeen oton jälkeen, sitten sitä arpoo, että meniköhän siinä se lääke samalla, ja viitsinkö ottaa toisen. Ei siis ollut ensimmäinen kerta kun näin kävi.:kieh:
 
Lääkkeistä kommentoin tähän vielä pikaisesti sen verran, että ibuprofeenia saa käyttää 1. ja 2. kolmanneksen aikana. Kielletty vain viimeisellä kolmanneksella - ja itse olen kyllä ihan huoletta käyttänyt ibuprofeenia jos on ollut pahemman sorttisesta päänsärystä tms. kyse.. siihen kun ei panadolit auta yhtään mitään!!
 

Yhteistyössä