~*~*~ Tammkuun Vauvat 2012 heinäkuussa ~*~*~

Heippahei!

Täällä ollaan lomailtu toista viikkoa suurimmaksi osaksi reissaten pitkin Suomea, joten olen kyllä tippunut kärryiltä teidän jutuista. Sen verran väsyttää vieläkin, että lueskelin vain osan pinosta läpi.

Vaunuista olitte jutelleet, itse en ole asiaan vielä paneutunut muuta kuin sen verran, että uudethan ne pitäisi ostaa. Edelliset vaunut (kuten muutkin tarvikkeet) myytiin kakkosen vauva-ajan jälkeen pois. Nyt kyllä haluttais ostaa esim. Emmaljungat, kun edelliset oli jotain huokeampaa merkkiä ja sen kyllä huomasi käytössä.


Sartsa, toivottavasti pääsette muuttamaan ja supistelut hellittäis :) Mulla supistelee myös herkästi esim rauhallisella kävelylenkillä, joten onneksi ei tarvi sentään rappusia jatkuvasti ravata.

Minnuskalle pahoittelut ja toivotukset siitä, että kaikki kääntyisi parhain päin :hug: Itse tiedän yhden pariskunnan, jolle nt- ultran mukaan olisi suurella todennäköisyyydellä pitänyt syntyä down-lapsi, mutta onneksi syntyikin ihan terve tyttönen!

Seuraava neuvola onkin elokuun alussa ja rakenneultra elokuun puolen välin jälkeen. Kovasti lasken jo päiviä sinne. Masu on kasvanu hurjaa vauhtia, että eipä ole tarvinut kenellekään enää erikseen kertoa raskaudesta. Eräs tuttava tosin arasti kysyi, että odotatkos vauvaa vai oletko alkanut keräämään kesäkiloja :D Hormonit heittelee tuttuun malliin edelleenkin, itku, nauru ja raivonpurkaukset on aika herkässä. Onneksi tätä ei kestä kuiten sen 9kk:tta kauempaa! Mutta ei siis omaa napaa tämän enempää, ajattelin vain ilmoitella, että koitan pysyä vielä joukon menossa mukana ;)

Amom 15+5
 
Voi Minnuska, hurjasti tsemppiä.. :hug: Toivottavasti kaikki kuitenkin menis parhain päin..

Vaunuista ootte kovasti tosiaan puhuneet, meillä on ne emmaljungan duo edget sport rungolla, joilla meinaan nyt alkuunsa ainakin sitkutella..Sisaristuinta niihin vähän oon katellut ja voihan esikoista vetää pulkassa jne. joten tuskin tuplia ostan.. :)

Talvivauvaa ajatellen en meinaa tehdä muita hankintoja kuin kaukalopussin ja ehkä jonkun paksumman puvun sille vielä ostan, muuten saa mennä junnun vanhoilla.. :)

Niiiiskuneiti kyseli pinnasängystä ja mä aion nukuttaa tulevankin vauvan heti alusta asti pinnasänkyyn, kuten esikoisenkin, meillä paras ratkasu tuo.

Hurjasti tsemppiä pahoinvoiville ja muuten vaan oloistaan kärsiville! :hug:

(.) Liikkeet on alkanu tuntumaan todella paljon selvemmin kun aikaisemmin, nyt voi jo sanoa että joo se liikkuu ihan oikeasti! :) Eilen potkas tai hakkas ihan tosissaan, niin et jo vähän säikähin et mitä ihmettä.. :D :heart: Masu on mullakin jo tosi selvästi esillä, eikä tää asia enää kellekkää epäselväks jää.. :)
Muuttoa pitäis alkaa ihan tosissaa valmistelee, viikko ja ollaan omassa talossa. :heart:

Maira ja pimpula 13+6
 
Heippa!
Täällä vielä yksi "mattimyöhänen", ehkäpä mukaan vielä pääsee? :)

Oon kovasti lukenut teidän juttuja heti plussatestin tehtyäni (27.5!!!) mutta en ole uskaltanut vielä kirjoitella.. Tänään sitten käytiin ekassa "virallisessa" ultrassa, ja nyt päätin jo uskaltaa tänne tulla! Siellä se pikkuinen heilutteli kovasti äitille ja isälle, ja pomppi niinkuin olis trampoliinilla ollut, niiin suloista!! =)
Olen siis 28-v, LA 26.1.12 ja synnytyssairaala K-HKS. Enpä kyllä muista nyt millä värillä noi päivitykset piti tehdä mutta laitetaan nyt jotain....:confused:

Tinttara ja papunen 12+3
 
  • Tykkää
Reactions: Muksuluuri
Minnuska :hug:

Nukuttamisesta Meillä on nuorimman lapsen kehto tuolla varastossa, joten siinä nukkuu varmaan ainakin sen ensimmäisen 3kk

(.) Näin viime yönä unta että olin neuvolassa ja sydänääniä ei kuulunut ollenkaan...huoh... ens viikolla neuvola ja pikkasen alkoi pelottamaan. Vaikka tiedän edellisistä raskauksista että nää unet on normaaleja.
Sitten vielä kun masu ei oo kasvanu hirveesti ja liikkeet ei tunnu, niin pistää pelkoa kehiin jonkin verran. Vaikka yritän järkeillä,että istukka kun on edessä, niin liikkeet ei välttämäti tunnu niin kovin aikasin.... on tää yhtä huolta koko raskausaika, jos ei oikeita huolia niin itse kehitettyjä, ja niissä minä oon mestari :LOL:

iimukka ja villahousu 15+5
 
Pikaisesti ajattelin minäkin taas kuulumisia päivitellä.

Ensinnäkin Minnuskalle hirveän iso halaus! Kuten täällä on moni sanonut, onhan suuri todennäköisyys (4:5), että vauva onkin ihan terve. Mutta varmaankin me kaikki täällä ymmärretään, miltä sinusta nyt tuntuu. Lähetän sinulle hirveästi jaksamista näihin epätietoisuuden aikoihin! :hug:

Vaunuista olitte keskustelleet, samoin sängyistä ja talvivauvan tavaroista. Meillä on parvekevaunuina jotkut vanhat Emmaljungat ja lenkkivaunuina Jovi Airit muutaman vuoden takaa. Noita Jovi Aireja en suosittele kenellekään, niissä on paljon sellaisia ominaisuuksia, joita nyt kokeneempana osaisisn katsoa tarkemmin ja välttää. Kolmantena meillä on juoksurattaat, joihin vaavin jo kesällä voi laittaa, niissä on hyvät valjaat ja selkänojan saa melkein täyteen makuuasentoon. Ensisängyksi meillä tulee ehkä oman isoisäni tekemä pajukori, joka on kiertänyt sekä omilla serkuillani että heidän lapsillaan ensisänkynä. Pohjassa lukee jokaisen siinä nukkuneen nimi, ja aikamoinen lista niitä nimiä jo onkin :) talvvauvalle ne varmaankaan hanki mitään erityistä. Esikoinenkin oli talvi(tammi)vauva, ja kunhan oli monta kerrosta vaatteita olemassa, niin riitti ihan hyvin. Siihen varaudun, että helmi- ja maaliskuussa on Pohjoisessa kovat pakkaset enkä pääse vauvan kanssa ulos.. :kieh:

Omaa napaa: Minulla oli perjantaina lääkärineuvola ja oli aika mielenkiintoinen kokemus.. Ensinnäkin jouduin kertomaan sijaiselle, etten tule neuvolaan kuuteen viikkoon, mikä oli hänen mielestään jotain ihan käsittämätöntä. (Meillä siis se kolmen viikon Euroopan reissu vähän sotkee näitä kuvioita) Tuli vähän sellainen olo että odottavan äidin pitäisi koko yhdeksän kuukautta olla neljän seinän sisällä, tai vähintäänkin poistumatta oman kunnan alueelta. Sitten hän kyllä myönsi että viikkoja on niin vähän, etten toki missään matkustuskiellossa ole..:LOL: No, sitten toinen seikka: Painoni oli tippunut 400g neljässä viikossa ja tästäkin tämä nuori sijainen tuntui olevan kovasti huolissaan. Että täytyy seurailla. Hohhoi.. :LOL: No, tuo oli siis terkka, mutta eipäö itse lääkäristäkän kovin positiivinen kuva jäänyt. Terkka joutui ottamaan minut uudestaan sisään, kun lääkäri ei saanut kunnolla sydänääniä kuuluviin (ei ehtinyt katsoa sykettä). Mutta sielläpä se potkiskeli niin että dopplerissakin kuului töminää, ja syke oli n. 150 luokkaa. No, kaikki oli joka tapauksessa hyvin, mutta täytyy myöntää, että elokuun lopussa on ihana saada se oikea, varsinainen, kokeneempi terkka paikalle äitiyslomaltaan :)

Mutta nyt täytyy lähteä leipomaan kakkoselle kolmevuotiskakkua, meillä juhlitaan huomenna synttäreitä :heart:

Pinuski ja Hermanni 13+5? (Meidän esikoinen on sitä mieltä, että kyllä tyttöäkin voi sanoa hermanniksi, jos se on vielä niin pieni ettei sillä ole oikeaa nimeä :LOL:)
 
Vaunuista ja muista tavaroista me just pähkäiltiin noista vaunuista, mutta päädyttiin tuttuun ja turvalliseen, eli Emmaljungan city crosseihin, näihin haluan myös sen city kopan. No käytiin v-loppuna Lastentarvikkeessa katsomassa noita jos ois vanhat värit jo tarjouksessa. Eipä ollu ja uusille olisi tullut hintaa meidän haluamalla varustetasolla vähän vajaa 900e:eek:Mies kyllä oli, että otetaan noi silti, mut joo ei todellakaan ton hintasia jos multa kysytään! Sain sen sit katteleen noita netistä ja se löys aivan ihanan väriset ja tosi hyväkuntoset netistä! Soitti niistä ja haki jo seuraavana päivänä, eli siis meiltä löytyy jo vaunutkin:ashamed::D Nopeeta toimintaa kyllä tuolta mieheltä, aamulla oli kadonnut ja soitin niin oli matkalla hakemaan vaunuja :D Tuon citykopan tosin huudan vielä tässä kun löysin senkin sopivan värisen..

Mieleinen pinnasänkykin löytyi Lastentarvikkeesta, eli semmonen missä on pyörät olla, laskettava laita ja säädettävä pohjan korkeus. Merkki oli joku drewex muistaakseni ja hintaa tälläkin PALJON uutena, joten käytettynä aiotaan tämä hankkia. Meille tulee myös katosta roikkuva kehto, esikoisella oli tämä kans käytössä :)

Hoitopöytää ei hankita, aika turha ja tilaa vievä mun mielestä. Ostetaan pesukoneen päälle sellanen hoitoalusta ja se saa kelvata. Kumminkin tulee niin paljon sängyn päällä vaihdettua vaippaa.. Vauvan vaatteille aateltiin lipasto kuitenkin ostaa.

Eli juu, isommat hankinnat alkaa olla jo tiedossa, aika ajoissa ollaan kyllä :D Esikoisesta aloin vasta katella näitä joskun yli rv30 :D

Mietin noita neuvola ja lääkärikäyntejä? Siis miten usein muilla niitä on? Mulla oli eka neuvola rv8, välissä ultra rv12 ja seuraava neuvola rv16+jotain. Lääkäristä ei tietookaan?

Yöllä on tullu heräiltyä siihen, että alavatsaan ja nivusiin koskee kovasti: /Jomottaa ja lihakset tuntuu kipeiltä..Toisaalta ymmärrän kyllä tuon, on sen verran kohtu tullu esiin nyt ihan viikonaikana. Väsymystä on edelleen ja hajuaisti on toooosi tarkka. Muuten olo on ollu jotenkin erityisen rauhallinen ja onnellinen. Nyt alkaa tajuta kunnolla, että meille tulee vauva:heart:

tinker_rv14+1
 
Tinker, meillä ainakin neuvoloita on kerran kuukaudessa suunnilleen, ja lisäksi ultrat yms. siihen päälle. Lääkärineuvola, jossa siis th ja lääkäri molemmat, on kai kolme kertaa raskauden aikana, alussa, keskellä ja lopussa. Tuosta en ole kyllä ihan varma, saattaapi olla niinkin, että vain alussa ja lopussa. Ja suunnilleen näin on siis mennyt aiemmissakin raskauksissa, ei väliä onko ensi- vai uudelleensynnyttäjä.
 
Pinuski84 joo täälläkin oli vielä 3-4vuotta sitten käyntejä kerran kuussa, samaten lääkäri 2-3kertaa raskauden aikana. Ekalla kerralla terveydenhoitaja sano, että näissä on nyt säästetty ja kertoja noin vähän. Lääkäri kertoja on tasan yksi jos kaikki menee hyvin, silloinkin täällä saa lääkäriä "muistuttaa", että tekis alapäätutkimuksen, mikä on musta tosi outoa! Siis, että koko raskauden aikana ei kohdunsuuta huonolla tuurilla katottas ollenkaan!
 
Kiitos kaikille tsempeistä :heart:

Mutta minut voi poistaa listalta

Tänään lääkäri ei enään meidän huurunenulta sykettä löytänyt :'( Joku päätti meidän puolesta. Se ylimääräinen neste sikiön ympärillä oli turvotusta. Ylilääkäri oli sitä mieltä, että lapsi olisi tuolla turvotuksella ollut tosi sairas :| Keskiviikkona olisi vuorossa sitten lääkkeellinen keskenmeno :'( Tää on aivan painajaismaista.

Kyynelsilmäinen Minnuska
 
felicia
:wave:

Minulla oli tänään lääkärineuvola. Yllätyksenä oli tuttu lääkäri, joka lähinnä ennen hoitanut lasteni asioita. Vauvalla oli kaikki ok, itsellä hemoglobiini hieman laskenut. Laittoi lähetteen labraan rauta- ja folaatti-arvojen seuraamista varten, ja sokerirasitus sitten myöhemmin.
Mulla edellinen synnytys oli kaikkein vaikein ja pitkäkestoisin, sen lisäksi, että vauva oli paljon myöhässä. Lääkärin mukaan edellinen sektio on voinut vaikuttaa, koska aikaisemmin mulla ei koskaan ole synnytyksessä ongelmia. Pääsen ennen synnytystä synnytystapa-arvioon.

Felicia 16+1
 
Minnuska, sanoja ei juurikaan löydy :'(. Ehkä pikkuista ei ollut tarkoitettu tähän elämään, vaan enkeliksi. Ehkä pikkuenkeli kulkee vierellänne vaikka ette sitä tuntisikaan. Minä toivon sinulle oikein paljon jaksamisia vaikeisiin aikoihin. :hug:
 
Minnarunin surulliset uutiset tulivat uniinkin ja näinkin melkoista painajaista. :( Saattoi siihen vaikuttaa eilinen Tuntemattomasta syystä -ohjelma, jota katsoin ja itkin kuin vesiputous. Siinä perheenäiti ajoi kolarin, jossa kuoli hänen 1-vuotias tyttönsä sekä syntymätön poikansa (7.kuulla raskaana). :'(


Eilen illalla sain myös käsityökärpäsen pureman ja ajattelin alkaa suunnitella jotain neuletta. Mietin, millaisella neuleella tammivauvalle olisi varmasti käyttöä ja päädyin villahaalariin. Ninnattaren aiemmin jakaman linkin takaa löysin tämän:
Tekstiiliteollisuus Oy - OHJEET / LASTEN NEULEET
Tuota varten lähtee todennäköisesti tumma lila alpakkalanka tilaukseen, jahka saan tehtyä puikkoinventaarion ensin. Se väri ainakin sopii sitten kummallekin sukupuolelle. Mikäli saan räpellettyä tuolla ohjeella siistin haalarin, teen varmaan samanlaisen sitten ystävänkin tulevalle talvivauvalle. =)
Kunhan kesälomarahat ilmestyy tilille, lähtee tilaukseen jokaiselle lapselle ristipisto-kastetaulut, joita voi sitten värkkäillä. Ja syksymmällä saa alkaa taas sukkasouviin, kun jokaisen lapsen villasukkakoko kaipaa päivitystä ja vauvallekin täytyy tietysti tehdä muutamat uudet lapaset ja sukat.

niiiskuneidille vastailen, että meillä nukutetaan vauva alusta alkaen pinnasänkyyn. Tosin tuo meidän nuorimmainen nukkui sitten ihan alun jälkeen melkein nelikuiseksi pelkästään vaunuissa, koska muualle ei saatu nukahtamaan. :whistle: Enää en siis uskalla sanoa varmaksi mitään. Pääasia, että jossain nukkuu, jotta äitikin saa levätä. ;) Pinnasänkyyn ollaan tosiaan rullattu esim. lakanoista sellaisia pötköjä, joilla on saanut vähän pienempää pesää aikaiseksi muuten niin isoon sänkyyn.


NS 15+0 poksista!
 
Viimeksi muokattu:
Käsitöistä. Aloitettu on :)

Viime viikolla kävin lankaliikkeessä ja ostin tätä lankaa (toinen kuva, alin oikea rivi, liilasävytteinen) ja vaaleaa lilaa yksivärisenä. Molempia lankoja vuorotellen käyttäen olisi tarkoitus värkätä villahaalari ja ylijäämälangasta sukat ja tumput:

Vihreä Vyyhti Ohuet sukkalangat. Villasukkien neulontaan. Katso raitalangat ja yksiväriset.

Sitten ostin vaaleankeltaista merinovillaa pari kerää, joista tulee sukat, tumput ja hattu. Sukat valmistuivat jo ja tumpuista toinen on valmis. Vauvan neuleet valmistuvat mielettömän nopeasti pienen kokonsa vuoksi. Lankakaupan myyjä kyllä pikkuisen varoitti tuosta ihanan pehmeästä merinovillasta, että se pitäisi pestä villaohjelmalla. Hän kehoitti tekemään pienen koetilkun ja laittamaan sen normaalin pyykin joukkoon 40 asteessa. Tällöin tulisi testattua miten lanka regoi villapesun ulkopuolella. Myyjä sanoi, että luultavasti lanka ei reagoi mitenkään, mutta on omalla vastuulla pestä tuote normaalipesussa. Aion testailla asiaa. Kuulemma tämä koskee aina merinovillaa. Ehkä olisi vaivattomampaa ostaa suoraan lanka, jonka voi pestä normaalisti. Novitan Woolissa oli muuten uudet sävyt entisten hailakoiden tilalla. Oli jopa omenanvihreän tapaista :)

Pitäisiköhän tehdä sukkia ja lapasia vähän suurempaakin kokoa samaksi talveksi, vai tapahtuuko kasvua paljon talven aikana? Kannattaako tumppuihin virkata sellainen naru tumppujen väliin, jotteivät ne katoa helposti?

Vaunupeitto tulee myös olemaan ohjelmistossa, mutta vasta sitten kun villahaalarikin on valmistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa83
Jomi kiitos.. juu toivotaan että asunto löytyis jostain pian. Eläkä sinä painosta huoli. 10-12kg saa tulla raskauden aikana. Toisessa raskaudessa (riippuen tietenkin lähtöpainosta) semmonen 6kg ois hyvä. Itellä se tavotteena, kun lähtöpaino tosiaan jo sen verran etten tahtos sit olla mikään 100kg, jos tulis melkein samat lukemat kun esikoisesta.

Kiitos myös Amom. Mulla ei taas kovin herkästi supistele, mut näköjään tuo kun on painoa sylissä ja sitten vielä rappuset, saivat aikaan supistelua. Onneks ei oo sen jälkeen tullut, kun mies on ollut nyt kantamassa poikaa. Mulla ei nimittäin tullu kun kannoin hoitolaukun ja kauppakassin. Mut jos poika ois ollu siinä vielä, niin ois varmasti tullukin. Mun ei vissiin parane sit jos muuttamaan päästään kanniskella kovinkaan painavia ettei käy hullusti.

Voi Minnuska :'( Täällä ollaan kans niin pahoillaan sun puolesta. :( Ei voi ymmärtää täysin mitä koet, mutta yritetään antaa tukea täällä. Hirveästi voimahaleja!!! :hug:

Nukuttamisesta ajattelin äitiyspakkauksen laatikkoa ensi alkuun.

(.) täällä taas painajamainen olotila ollut... äiti pääsi lauantaina pois sairaalasta, mutta eipä hällä näytä sen järin paremmin menevän. :'( Edelleen on kipuja.. kipu tulee jotenkin aaltoina. Toisinaan ookoo, toisinaan ei auta edes nykyiset lääkkeet. Tuntuu niin kurjalta kun toiseen sattuu eikä voi tehdä mitään. Yhtä taistelua koko ajan SAATANA!!! Helvetin perkeleen syövät!!! Ei tee hyvää itellekään olla koko ajan toisesta huolissaan, saati vauvalle. Onneks pääsen 3.8. keskusteleen oman lääkärin kanssa. Saa vähän purettua tuntoja. Sitten 18.8. neuvola itellä (pitäs ens viikolla soittaa esikoiselle 1v-neuvolakäynti, kun poika täyttää 21.8. vuoden) ja sitten onkin jo 22.8. se rakenneultra. Ja 23.8. pojan 1v-kuvaus. Että hommaa kyllä riittää.. niin joo ja noissa väleissä vielä.. 15.8. maanantaina kummitytön 2v synttärit ja 20.8. lauantaina kummitytön pikkusiskon ristiäiset. Miehen veljen lapset siis kyseessä, joten tässä on elokuussa yhtä suvun juhlaa tiedossa. Sitten vielä tuo äidin tilanne päälle.. ihan vähän vaan kiristää. :(

Ahdistunut Sartsa ja pienoinen Pätkis 15+3 :heart:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minnuskalle suuri halaus ja paljon voimia! :hug:

tinker mulla neuvolakäynnit samalla lailla,eka oli siin 8 viikolla, ultra 11 ja sitten seuraava neuvola 15 eikä kukaan oo puhunu lääkäristä mitään ;o

(.) omasta tilasta sen verran, et mä luovun toivosta, että tää pahoinvointi loppuis ennen synnytystä! :( tää on oksentelu on taas jotain hirveää.. oli syöny tai ei, niin tavaraa tulee ulos reilulla kädellä.. ei oo hääviä.. Toinen joka vaivaa, on hirvee väsymys.. mun päivä menee oksentaessa ja nukkuessa.. niceeee. :heart: mutta olotilaa helpottaa se ees pikkuriikkisen, että tiedän vauvalla kaikki olevan hyvin,ku äiskä niin huonossa kunnossa. saan kaverilta tässä muutaman päivän päästä dopplerin lainaan, niin pääsee tämä mammakin kuuntelemaan sydänääniä kotosalla.

niiskuneiti ja mötkö 12+2
 

Yhteistyössä