**Tammivauvat2008**vol2

Terve!

Se on hyvä Piku, että juttukin luistaa:LOL:

No niin jos vaikka ehtis muutaman rivin kirjoitella. Ensin tärkeimmät; meillä on alkanut soseet maistua ihan tosi hyvin. Vihannessosetta menee "lounaalla" vaihtelevasti, mutta ainakin joku noin puolisen desiä varmaan ja joskus sitten puolet enemmän. Ja hedelmäsosetta sitten semmoinen puoli pilttipurkillista iltapäivällä. Mä olen tyytyväinen näihin määriin, kun alku oli mitä oli =) Tänään ajattelin alkaa sit kaurapuuroa tyrkyttämään, toivottavasti maistuu yhtä hyvin, kun äidilleen! Mun mielestä meinaan kaurapuuro on tosi hyvää, syön melkein joka aamu =) Toisaalta veteen keitettynä ilman suolaa.... Enpä tiedä!

Luumusoseesta joku kyseli. Mä olen kans miettinyt voisko sitä pakastaa???? Mutta siis jos itse tekisin niin liottaisin ensin kuivatut luumut vedessä jonkun tunnin ajan, keittäisin vähässä vedessä ja soseuttaisin sitten. Ja voiskohan sitä sitten pakastaa???? Jos joku tietää niin kiitollisena ottaisin minäkin tietoja vastaan.

Mukava lukea, että taidän juhannukset on mennyt mukavasti! Niin meni kyllä meilläkin. Eka oltiin vanhempien mökillä grillattiin, muurikkalättyjä syötiin jne. Kyllähän tuo herkuttelu on täälläkin jokapäiväinen pahe :ashamed: Just tuossa nautiskelin vähän jätskiä ja mietin, että pitäis koittaa shortseja jalkaan, mä luulen, että sais taas itseään sen jälkeen vähän paremmin ruotuun.

Valokuvaan ollaan ajateltu viedä sitten 1-v. Ihan sairaasti on kyllä tullut kuvattua tuota pientä miestä näinä ensimmäisinä kuukausina :whistle: Jossakin vaiheessa kun sais sitten teetettyäkin niitä, ihan ekat vasta ollaan saatu albumiin saakka. No kaikki aikanaan.

Gorthaur voimia ihmissuhdekuvioihin :hug:

Katjalle onnittelut menkoista!
Mä kans kauhulla odotan koska ne keksii tulla tänne meillepäin kyläilemään. Jotenkin parempi kun ei näy senkin puolesta, että pysyy vauvakuume aisoissa =)

Mutta nyt vois soittaa parit puhelut kun miedän pieni mies nukkuu :attn: siis todellakin nukkuu päiväuniaan!

Kide :wave:

Hei vaan kaikille! :wave:
Onpas täällä taas juttuja! Mulla oli tietokone kiinni koko juhannuksen, kun oli niin sateista ja ukkosta pelkäsin. Me sukuloitiin ahkerasti, kävimme minun isoäidillä saunassa ja mökillä myös piipahdimme. Oli se minun isoäiti sitten höppänä, jätin Emman hänelle hoitoon, kun menin saunaan ja yhtäkkiä kuuluu kova huuto, no, hän oli antanut Emmalla ISON makaroonin palasen ja raukka meinas tukehtua! :kieh: Minä sain onneksi sen pois kurkusta ja sanoin mammalle "pikkaisen" vihaisena, että annas olla viimeinen kerta!
Muuten meni juhannus ihanan rennosti! Söimme hyvin ja lapset oli ulkona niin paljon kuin mahdollista, kun siis aika paljon satoi. Minäkin kahtena iltana join muutaman siiderin juhannuksen kunniaksi! :D Oli kyllä kivaa oikein rentoutua. Mies hoiti su aamuna lapsia ja minä sain nukkua pitkään! Luksusta! :heart:
Tänään olimme päivällä uimassa ja nyt muksut vetää jo toista tuntia päiväunia! Mikä on hyvä, koska minä rentouduin niin antaumuksella jussina, että on kämppä ihan sekaisin, nyt on menossa pyykin ja tiskien pesu sekä muutenkin suursiivous! :whistle:
Valokuvauksesta oli puhetta, 1-vuotis kuvaan menemme ja samalla varmaan perhepotretti.
Meillä ei vaan oikein vieläkään meinaa Emmalle noin kiinteät maistua, muutama lusikka menee, mutta ei se oikein mahaa täytä. Ja sitten tissillä roikutaan päivät ja yöt läpeensä. :/
Ja muutenkin on nyt menossa joku levoton kausi, ei meinaa saada päiväunille tai yöunille ja uni on tosi katkonaista ja neiti aikas kiukkuinen...
No, nyt pitää palata kotitöiden pariin!
Neamma ja Emma, joka täytti perjantaina 5 KK!!!

Hei,

Onpa taas sateinen ja harmaa päivä. Oltiin päivällä alennusmyntejä kiertämässä mun äitin ja siskon kanssa (ja Laura oli toki myös mukana). Matkaan tarttui pinnasängyn reunapehmuste (vihdoin), ja Lauralle lenkkarit. Itelle ostin imetyspaidan, tosin ihan normaali hintasen. Itelle ei muita vaatteita ees viiti katella ku ärsyttää niin paljon nää mukana edelleen roikkuvat ylimääräiset kilot :kieh: No säästyypähän nekin rahat...

Viralliseen valokuvaan tuskin nyt ainakaan ihan kohtakaan Lauraa ollaan viemässä. Koitan saada mun isän ottamaan Laurasta nyt kesän aikana kunnolliset vauvakuvat (haluun kuvan lampaantaljalla makoilusta, ja sit varmaan toi syöttötuoli vois olla kans ihan kiva). Mun isä siis "harrastaa" valokuvausta, joten saa hyvät kuvat otettua. Toimitus sitten saattaa vaan olla kovin hidasta, eli kuvia otetaan, mutta koska niitä sitten itelle saa on eri juttu...

Ei vaan nyt pitää koittaa vähän siivoilla tai muuta hyödyllistä puuhailla, kun tyttö nukkuu. Pakko oli antaa vielä hetki sitten käydä päiväunille, kun oli niin väsynyt.

Maija ja Laura 5 kk

Tuosta luumusoseesta vielä sen verran, että meillä kun syödään semper-soseita, niin ne kaikki hedelmä&marjasoseet säilyy etiketin mukaan viikon verran avattuna jääkaapissa. Niin kyllähän nyt ainakin viikkoon tulee se yksi purkillinen käytettyä, ettei tarvii roskiin heittää?

Syöttekö te muut mammat itse kans hedelmäsoseita? Minä aina laitan itelleni aamupuuroon mustikka tai luumusosetta, on muutes hyvää :p Samoin välipalana on hyvää esim. omena-päärynäsose.

Hyvin maistui jo tänään kalasose pojalle, eilen siis sai ensimmäistä kertaa, ja tänään syötin loppupurkillisen. Mie aina teen niin, että sotken liha-kasvissosetta ½prk peruna-maissi tai porkkanasoseeseen ½prk.

Me ollaan poitsun kans nyt pari päivää kaksistaan, kun mies lähti kaverin mökille saareen pariksi päivää kalastelemaan (&kaljan juontiin :xmas: ) On taas vähän outoa olla kaksin, mut kyllä tämä tästä. Tänään oltiin päivä kaupungilla, ja huomenna mennään kaverin luokse päiväksi, kaverilla on 9pv nuorempi poika mitä meidän Albert. Itseasiassa tutustuin tähän kaveriin synnärillä ollessa, kun se oli samassa huoneessa kuin minä olin synnytyksen jälkeen, ja se ei ollu vielä silloin synnyttänyt. Joskus jotain hyötyäkin tästä suuresta suusta, mukava tuttavuus tulikin heistä, ja kun noin samanikäisiä ovat nuo pojat, niin on sitten leikkikaveria myöhemmin.

Missä vaiheessa vauvalta muutes häviää se kävelyrefleksi? Käveleekö teidän muiden vauvat jos käsistä taluttaa? Kun tuo meidän poika tepastelee ihan kun vanhempaakin vauvaa taluttais, joka jo harjoittelee kävelemään..

Katja & Albert juuri nukahtamaisillaan yöunille.

Hei Kaikille!

En ole pitkään aikaan kirjoitellut, välillä kyllä käynyt lukemassa teidän kuulumisia. . . oma aika kun on niin vähissä niin ei tuu sit kirjoitettua... seli seli.. :D

Tosi paljon olen saanut teidän ajatuksista itselleni tietoa ja mielipiteitä - kiitos siitä että jaksatte kirjoitella ahkeraan - samanlaisia pohtimisia sitä tuntuu olevan vähän kaikilla!

Mutta meillä pikkuherra kasvaa vauhdilla - on isäänsä tullut! 5kk neuvolassa oli 8,7kg ja 68,5cm... olin itse suunnilleen samankokoinen 1v ikäisenä!!! Tosin olinkin ollut joku superpieni vauva :) Olli on todella rauhallinen vauva , jaksaa ihmetellä maailmanmenoa pitkään myös itsekseen lattialla tai sitterissä. Olli myöskään pidä kiirettä liikkeelle lähdössä,
kääntymään opittiin viikko sitten, ja nyt yritetään eteenpäin, mutta tostaiseksi vain muutamia senttejä liikuttu... kovin on tosin jo jäntevä kaveri, yrittää istua ja istuukin hetkiä selkä suorassa.. on tämä kehityksen seuraaminen niin ihmeellistä ja ihanaa :) Vauva-arki on vienyt mennessään, mutta ei nyt sentään eihan ruusilla tanssimista ole tämä elo, kyllä täällä räiskyy myös miehen kanssa, lähinnä aikatauluasioista kinastellaan.. ja mua ihan ahdistaa välillä tämä vatsapömppö mikä EI lähde pois... joten välillä on mieli ihan maassakin.. pikkuinen peikkopoikamme saa kuitenkin aina hyvälle tuulelle :) Ei kai sitä täydellistä voi ollakaan, vaikka parasta lapselleen haluaa =)

meillä muutto tuppaa vastaan ja pikkuisen ensi koti vaihtuu.. nyyh sanoo hassu äiti, mutta kyllä esikoisen syntymä tekee tästä kodista erityisen rakkaan ja haikean mielen muuttaa!

Nyt pitää suunnata itsekin nukkumaan, onnea ja ihanaa vauva-aikaa kaikille!

Maija ja Olli

Iltaa..

Katja ai on semperin soseissa nii paljon pidempi tuo säilyvyys avattuna, no kyllä varmaan noita muitakin hedelmä soseita sit tohtii hieman pidempään siellä jääkaapissa sitten säilyttää :snotty: Mää syön myös aina välillä noita Jasun ruokia kun mieli tekkee makeaa..raskausaikana se luumusose olikin mun "paras" ystävä kun ei meinannut vatta toimia niin joka päivä söin sitten yhden :D

Meillä poitsu myöskin kävelee edelleen kun taluttaa ja tykkää siittä kovasti, jos mieli pojalla maassa ja mikään muu ei saa hyvälle tuulelle, niin se ainakin saa =) niin torstina astelee että :LOL: On ne vaan sit niin ihania.

Tuosta synnärillä tutustumisesta, kun määhän olin pikkusen aikaa silloin siellä osastollakin rv.29 niin mua ihmetytti porukka siellä, kun suurin osa oli aina tuppisuina päiväsalissakin ja syömässä..Katteli vaan omaan lautaseensa... :eek: niin minä myös yritin siellä aina porista mammojen kanssa myös ja kyllä siellä sitten tutustuikin kanssa sisariin, ja hengessä oltiin mukana..ainut mikä jäi kaiveleen niin muutaman kanssa ois voinut nro:ta vaihtaa, mut sehän sit jäi :ashamed: Oispa ollut kiva kun ois ollut saman ikäistä seuraa poijallakin sit..

Meillä on vissiin huomenissa siivous päivä,jos jaksaa, kun tänne suunnalle on vissiin luvattu ukkosta, niin eipä kehtaa tuonne uloskaan sitten lähteä kai. No sen näkkee sitten.
Nyt pitäis vääntäytyä nukkuun |O

:wave: Piku ja Jasu

Hei taas!

Meillä Laura taas vaihteeksi hillui pitkälle yöhön... Muutenkin nukkui levottomasti ja aamulla otinki sitte kainaloon nukkumaan. Tuntuu tuo liikkumisen harjoittelu tulevan uniin, samoin kun ikenet jo pidemmän aikaa ollut turvoksissa, vaikka hampaita ei vielä näy. Eli kiusaa riittää.

Meillä tuo kävelyrefleksi on kadonnut jo aikaa sitten, käsistä tukiessa vaan hypitään tai seisotaan paikallaan. Netistä kerran löysin hyvän sivuston, missä oli juuri noista juttua, millon näkyy ja katoaa. Vaan enpä tietysti ole linkkiä talteen ottanut...

Tänään onki iltapäivällä 5 kk neuvola ja rokotus, saa nähä miten nyt piikistä suuttuu... Itseä aina jännittää nuo kasvut :)

Maija ja Laura

Hellurei ja pimpelipompeli, vettä sataa!
Tänään sitten sisäpäivä ja paljon tekemistä pitäis keksiä sekä samalla siivoilla. Ihanaa olla lomalla koko perhe :heart:
Meillei kanskaa enää tuota kävelyrefleksiä ole ollu aikoihin. Seisomaan haluaa, mut sitten vaa hypitään.
Luca jotenni alkanu sorsiin tuota liharuokaa, hedelmät ja puurot uppoo hyvin, mut aina tolskaamista lihasoseen kanssa. Mut kuiten pääasia et syö jotain hyvin. Jännittää vain tuon painon kanssa ku viimeksi oli niin vähän tullunna tuota painoa +90g. Meillä 6kk neukka sitten vasta 11.7 (muistaakseni) siirty noin pitkälle ku reissussa ollaan alku kuu.

Mut tälläistä näin pikasee, Lucakin heräs niin pitää joutua takaisin komentoon :LOL:

Saaru

Moikka...Pikainen pyrähdys minulta. Mä oon alkanut antamaan likalle välipalana jukurttia ja jugupaloja yms. Joku voi nostaa ihokarvat pystyyn tästä...Ja sit oon perunamuusin tehnyt ihan tavalliseen maitoon ja sinne sekaan tietty margariinia. Masuvaivoja ei ole noista tullut. Kananmunakin ollaan otettu ruokavalioon. Se on ihan lempparia! Kalaa en oo vielä uskaltanut antaa, se kun on herkästi allergisoivaa, ite oon ollut muksuna kovin allerginen..
Syöttötuolissa istutaan tosi hyvin ja kauan jaksetaan seistä kun joku nostaa pystyyn ja antaa perukalot likalle tueksi...Mitäs vielä...Yöt on olleet vähän rauhattomia välillä, sen oon huomannut, että jos jää päiväunet kovin lyhyiksi tai niitä ei oteta ollenkaan, on yölläkin sitten kova meno päällä.

Kirjottelen lisää paremmalla aikaa, kohta lähetään katsoon isompaa asuntoo, jos se miellyttää, muutetaan kaksiosta neliöön :D Ihanaa, tilaaaaaa!!!!!!!

Carla ja iso tyttö pian 6 kk :heart: ( ei enää mikään vauva ) Voihan itku! :|

do diin..taas täällä
Täällä tosiaan on aika ankee ilma ja vettä tulee koko ajan. Ei tosiaan tänään ulos huvita lähteä. Huomenna ois tarkoitus lähteä vähän kaupingille katteleen josko löytäis jotain kivaa, otetaan mummu mukaan lastenlikaksi jotta saa mamma rauhassa katella :D
Sainhan mie jopa tänään imuroitua, vielä jotain pitäis hommailla täällä jos vain kehtais..
Kävin eilen sitten ihotauti lääkärillä tän hiusten lähdön kanssa niinmulla on tän hormonaalisen hiustenlähdön lisänä sitten vielä seborrea, joka myös aiheuttaa hiustenlähtöä :( kiva. No ainakin syy nyt löytyi ja sain kortisooni liuosta päänahhkaan, josko se sit nyyt alkais helpottaa. Huomenna ois ollut kampaamokin jota niiiin kovasti odotin , ni sekin piti perua. Ei kuulemma oo hyvä nyt värjätä :/

Meillä on ruennut olemaan todella taistelua tuo rinnan imeminen ja tuntuu et niin todella vähän sitä malttaa imeä. aamuyöllä tai aamulla syö oikeastaan vaan hanakasti ja päivällä vaan imasu ja taas irti imaisu ja taas kahtellaan ympärille :eek: hirvittää et saako sitten tarpeeksi..Olenkin miettinyt et alkaiskohan pumppaamaan omaa maitoa ja tekis aamupuuron siihen niin sais siinäkin sit vähän ujutettua maitoa poijalle sala kavalasti :kieh: Kyllä sillä tuntuu nuita pissoja kuiten tulevan, mut mikä on sitten tarpeeksi kastunut vaippa..eikös se niin ollut et 5 kunnolla kastunutta vaippaa mut mitäs se kunnolla kastunut meinaa, pittääkö olla ihan täys vai riittääkö et huomaa selkeesti et pissa on :snotty: ?

Voi vide oon kateellinen carlalle jos muutatte kaksiosta neliöön, nimimerkillä kaksioss asutaan...

No mut nyt poijalle välkkäriä antaan :wave:

Piku ja Jasu

Piku: ei se asunto ollut niin kiva kun luultiin... :( Eli vielä kituutetaan kaksiossa, mut kyl vielä tän vuoden puolella ihan varmasti muutetaan isompaan asuntoon. Alkaa tila loppua kyllä täällä kaksoissa....hitto se neliö oli kyl ihanan ilmava ja tilava mitä käytiin katsoon, mut se ei kolahtanu tarpeeksi, jotta oltais siihen sit muutettu. No, hyvää kandee ootsia :D

carla: En sano tätä pahalla, itse tiedät varmaan parhaiten noista vauvan syömisistä, mut tiesithän että tavallinen maito voi pilata munuaiset noin pienellä :|Se ei välttämättä oireile heti, eikä suinkaan mahakipuina juuri tällä hetkellä. Ja se ei oo kiva juttu se mitä kaikkea siitä voi myöhemmin tulla. Itse en uskaltais moista riskiä ottaa. Ei ole tarkoitus tällä arvostella sinua, mutta toivottavasti tiedostat todennköisen vaaran :hug:

Me oltiin tänään koko päivä poitsun kanssa menossa, kaverin luona yms. Nyt iltapalaa antamaan pojalle, ja sit suihkuun. Tuun myöhemmin kirjoittelemaan lisää :)

Katja ja Albert

Carla..Mä kans peesin aikalailla katjaa tuossa maito ja jugu asiassa. En kyllä menis näin aikaseen antaa :snotty:

Piltin sivuilta löytyy tietoa näin:

Äidinmaidon koostumus vaihtelee imetyksen eri vaiheissa ja jopa saman päivän aikana. Äidinmaidossa on paljon vähemmän proteiinia kuin lehmänmaidossa. Siksi tavallinen maito on liian vahvaa alle vuoden vanhalle vauvalle. Kun äidinmaidossa proteiinia on alle gramma sadassa millissä, on sitä lehmänmaidossa samassa määrässä yli kolme grammaa.

Lehmänmaidon proteiinit ovat lisäksi laadultaan sellaisia, että ne "juustoutuvat" möhkäleeksi vauvan vatsassa. Äidinmaidossa proteiinit ovat helposti lapsen suolistossa pilkkoutuvia.

Nämä ovat syitä, miksi 6 - 12 kuukauden ikäinen lapsi ei voi siirtyä suoraan muun perheen käyttämään tavalliseen maitoon. Tavallisesta maidosta valmistettuja tuotteita, kuten jogurttia tai viiliä, voi antaa kymmenkuiselle vauvalle vasta aivan pieninä makuannoksina. Esimerkiksi kokonaisen viilipurkillisen syöntiä ei tässä vaiheessa suositella liiallisen proteiininsaannin takia.

Ja normi juguissa on myös aikas paljon tuota sokeria :ashamed:

mä en nyt haluu alottaa mitään yleistä kivienheittoa, sillä jokainen meistä tietysti itse vastaa omista valinnoistaan, mutta kuten Saaru kirjoitti niin noissa kaupan jugurteissa (ja margariinissa) on paljon sokeria ja myös muita lisäaineita, miksi niitä ei suositella alle vuoden ikäisille.

Tässä vielä stm:n julkaisusta lainaus:Maustettujen jogurttien, jäätelön, vanukkaiden,
maitojuomien ja juustojen käyttö on suositeltavaa siirtää yli vuoden iän, koska ne sisältävät runsaasti sokeria, suolaa tai lisäaineita

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476/passthru.pdf

:wave:

Mitäs mitäs tänne..kovasti tullut tekstiä...
Enemmän tulee tonne msn:lle kirjoteltua ja meseiltyä... :D
Meillä syödään perunaa ja kasviksia, iltaisin oon antanut kaurapuuroa. Hedelmäsoseitakin on maisteltu ja hyvin uppoaa. Kovasti olisi halu etiäpäin, mutta ei pääse kun pakittaen.Pyörien kyllä mennään ja lujaa.

:wave: :wave:

Ei minullakaan tarkoitus ole aloittaa mitään kivenheittoa, mutta tuli vaan mieleen että onkohan carla tietoinen noista riskeistä, ettei tietämättään aiheuta vauvalle pahaa. Se on sitten asia erikseen jos tietoisesti vaarantaa vauvansa terveyden, mutta siihen en tartu sen enempää. :/

Me oltiin siis koko päivä poitsun kans kaverin luona, missä on Albertia 9 päivää nuorempi poika. Oli kyllä mukava seurta poikia, kun niin jo tuossa iässä tappelevat samasta lelusta ym :D Ja pitkin lattioita pyöriskelevät, ja se kaverin vauva jo osaa kontata. Ei tuo meidän poika ees kunnolla ryömi :whistle:
En sit tiiä miks sillä on jäänyt tuo kävelyrefleksi, tai mitä se siis meinaa jos se ei häviä, tietäiskö joku? Kun tuskin vajaa 6kk vielä osaamalla osaa kävellä. Hassua kun Albert kävelytuolillakin huruuttelee aina pitkin olohuonetta, mutta ei vielä siis ryömi kuin vähän matkaa :)
Nykyisin on kyllä ihanaa, kun tuo poika on niin tyytyväinen, niin voi liikkua sen kans vapaasti, eikä oo koko aikaa itellä stressi päällä, että milloin se taas saa monen tunnin huutokohtauksen, niin kuin silloin pienempänä. Silloin ei paljoa huvittanut liikuskella missään ihmisten ilmoilla.

Meillä on nyt tosi kivasti mennyt yöt (koputtaa puuta kop, kop) yöunille menoa vähän oon viivästyttänyt, että nyt on poika menny 20.30-21 yöunille, ja yleensä syö sitten viiden-kuuden aikoihin, ja jatkaa unia vielä kahdeksaan-puoli yhdeksään. Tähän oon kyllä erittäin tyytyväinen! Eikä siis yleensä heräile muuten yöllä kuin tuon yhden kerran.

Carla, tuskin vauvoille turhaan valmistetaan omaa maitoa. Eikö nyt kuitenkin kannattaisi pitäytyä vauvan omassa maidossa. Margariinissa on suolaakin. Tuo Piltin ohjeistus kuulostaa hurjalta!

Oltiin sitten tänään shoppailemassa alennusmyynneissä. Itelle ostin Adidaksen ulkoilupuvun ja jotkut pöksyt, Sampolle hiton kalliin pääkallobodyn (n. 28e, mut pakko se oli saada :ashamed: ) ja kirppikseltä sukkia, ukolle synttärilahjaksi kauluspaidan. Ukko täyttää 24 reilun parin viikon päästä niin oli sitten pakko.
Tuli sitten käveltyä oikein kunnolla. Ensin 4km kaupunkiin ja siellä olin n.5h eli käsittämätön määrä kävelyä :D Kyllä on kintut nyt kipeät. Alkoi sitten tympimään yksinäisyys ja mietein kavereita, jotka voisi tulla vaikka mukaan shoppailemaan. Kaikki on töissä silloin paitsi se yksi.. En sille viitti soittaa, kun sillä on ällö ukko, ikuinen rahapula ja aina pummaamassa. Nooh, soitin sitten äitille *epätoivoista*. Menin kirjastoon lukemaan (tai siis nauramaan ) baby bluesia tunniksi, kun äiti pääsi töistä vasta puoli neljältä. Äiti on ihan ok shoppailuseuraa, miinuksena jatkuva huuto kaupoissa: Kallis!!! KALLIS!! Ei olis tullut mieleenkään markka-aikana maksaa sukista 18 markkaa! 3 euron tavallinen t-paitakin on äidin mielestä kallis.. jne. Joskus tuo äitini pihikinnasmeininki hivelee koomisuuden rajoja, varsinkin silloin, kun hänen tarvitsee alkaa valittamaan ja/tai väittelemään hinnoista myyjän kanssa :LOL:

Meilläkin on se kävelyrefleksi kadonnut. Oli ihan pakko kokeilla nyt, kun siitä oli täällä puhetta. Jätkä vaan raahautui perässä :D

Nyt Sampokin on löytänyt varpaat. Niitä tarttee jatkuvasti tähyillä. Sukkia ei onneksi osaa repiä pois.

Gorthaur ja Sampo

Iltaa. Tiedän kyllä että olen liian aikaisin ottanut tavis maidon ja jukurtit kuvioihin. Tuntuu vaan, että tuon ikäiselle on niin vähän hyviä hedelmäsoseita. Miksi niistä on tehty niin kamalan makusia....Tietoinen olen riskeistä. Eli tahallani vaarannan lapseni terveyden, niinkuin Katja jotain sinne päin mainitsi.......
Niin, siskollani on 3 tervettä lasta, vanhin 10 vuotias ja nuorin 5 vuotias. Heistä yksikään ei ole vauva-aikana saanut hedelmäsoseita...Tavis maito ja jukurtit on olleet ruokavaliossa jo alle 5 kk ikäisestä...Muttamutta...ei taistella tästä asiasta :$

Jep, nyt nukuttamaan prinsessaani, on kalkattanut sängyssään yliväsyneenä liian kauan...

*muoks* meillä siis edelleen JUODAAN korviketta, eli tavismaitoa oon laittanut perunan sekaan...joo...

tyttönen: En oo saanut aikaseksi liittyä sinne kerhon puolelle :ashamed:

Gorthaur: Mulla olis tarkoitus lähteä torstaina alennusmyynteihin. Siitä tulikin mieleen se, kun mun piti lähteä silloin viime tammikussa alennusmyynteihin suppareita ostamaan, mut sit tulikin neuvolata passitus ä-polille, ja käynnistykseen. No säästyipähän nekin rahat :LOL:

Mun mielestä taas vauvoille on hurjan paljon hyviä soseita, vauvajugurteista puhumattakaan. Ja hedelmäsoseita saa itse tehtyä lisää :) c-vitamiinin saannin kannaltakin on tärkeetä.
Ja mitä tohon tulee, että "sekin teki niin ja niin, ja lapselle ei mitään tullut", niin yhtä fiksulta melkein kuulostaa se, kuin että voin juoda mäyriksen kaljaa joka päivä raskaana ollessa, kaverikin joi, eikä sille vauvalle tullut mitään. :snotty: Mut ei taistella tästä, surullisen kuuloista vaan vähän :(

Mie haluisin kans isomman asunnon, alkaa pursua tavaraa tää meidän kaksio :kieh: vaan kun on tää niin halpaa tämä asuminen isompiin luukkuihin verrattuna :D

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=691&posting=22000000035935228&view_mode=flat
Tuolla oli juttua noista heijasteista, ja miettiin et oonkohan minäkin sekoittanut tuon meidän pojan "kävelyrefleksin" ihan siihen askeltamiseen ja kävelyn harjoittelemiseen. Toki kovasti myös ois hyppimässä aina kun pystyyn nostaa...
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Pieni+mutta+pippurinen/HS20040301SI1TL02euc
KÄVELYREFLEKSI

Jos vauvaa työntää jalkapohjista tai nostaa kainaloista ja tukee jalkapohjia vasten lattiaa, vauva tekee kävelemisliikkeitä. Vatsalleen käännetty vauva tekee ryömimistä muistuttavia liikkeitä. Sanotaan, että molemmat refleksit häviävät ajan mittaan, mutta moni vanhempi on asiasta tiukasti eri mieltä - varsinkin siinä vaiheessa kun he yrittävät saada kiinni kiivaasti konttaavaa puolivuotiasta tai juoksevaa yksivuotiasta.

Eli tuollaista tietoa oli ja tietty paljon muuta
http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lapsen_kliininen_tutkiminen
tuolta löytyi myös paljon kaikista kehittymis asioista ja "aikatauluista" mielenkiintoista

Saas nähdä osasinko....

Piku

OSASIN JES!!! tälläinen tietokone exspertti ku olen niin hiukan epäilin et josko meni oikeen.... :D

Niin nuihin ruoka juttuihin en nyt sen kummemmin ota kantaa, sitä kai jokainen taaplaa tyylillään...mut olen kyllä samaa mieltä että kyllä noita hedelmä soseita on aikas hyvä valikoima. Ainakin meillä oikein joudutaan oikeen pähkäileen, et mitäs herkkua sitä tänään syötäs :kieh:

Jeps nyt täytys lähteä kai köllimään... :wave:

Piku81: Kiitos linkeistä! Tuossa just katselinkin vielä poitsun neuvolakorttia, niin siinä 3kk neuvolan kohdalla oli merkintä, että kävelyrefleksi melkein kadonnut. Oisko tuo sitten tosiaan jo ihan oppimassa kävelemään :D Jos se ei ollenkaan opi edes ryömimään tai konttaamaan, vaan suoraan lähtee kävelemään :LOL:

Moi vaan kaikille! :wave: Päätinpäs minäkin tunkea tähän ketjuun mukaan.Kiiti Katja87 vinkistä. :)
Meidän tyttö syntyi 15.01.2008 3070g ja 47cm.Muksu tottelee lempinimeä Nanu.Oikea nimi jääköön salaisuudeksi. B)
Meillä tyttö on ollut mahdoton tissivauva ja sylikissa pienestä asti.Tempperamenttia ja omaa tahtoa löytyy! :D Tutin ja pullon päälle muksu ei ole koskaan ymmärtänyt mitään. :whistle:
Tyttö syö jo hienosti kiinteitä.Hedelmäsoseista lemppari maku on mango.Kasvissoseet teen itse ja tyttö tykää kovasti bataatti-maissi-porkkanasoseesta.
Täällä harjoitellaan kovasti nukkumaan menoa ilman tissiä.Päätin laittaa stopin tissille nukuttamiseen,kun Nanu alkoi pitää minua tuttina koko yön ja nukuttamisessa meni helposti kolme tuntia! |O Tänään ensimmäistä kertaa tyttö nukahti ilman tissiä eikä edes syliin.Vaan sänkyyn!Makoilin vieressä ja silittelin.Yllättävän hyvin meni.Nyt on voittajafiilis! :D
Tässä nyt jotain meidän elosta.. :)

Villivadelma ja Nanu 5kk

*MUOKS*
carla-81 Minusta on liian aikaista aloittaa oikea maito.Niinkuin joku sanoikin niin munuaiset voi vaurioitua yms!Tietenkin teet niinkuin parhaaksi näet,mutta... :|
Ja vauvalle varmasti kelpaa kaupan hedelmäsoseet,niitähän on valtava valikoima!

Yhteistyössä