***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Työt aiheuttaa mulle hirmuisen stressin. Aloitin vasta syksyllä yrittäjänä ja ihan kivasti on menny, mutta entä syksy. :headwall:

Asunto meillä on iso maalaistalo jossa on paljon epäkäytännöllistä tilaa. Remontin aihettakin olis vähän joka nurkassa.

Auto on pakko vaihtaa. Täytyis olla yks auto johon mahdutaan koko porukka kyytiin.

Lähes kaikki vauvan vaatteet olen laittanut kiertoon. Sänky, rattaat, ja itkuhälytin vielä löytyy. Turvaistuin on varmaan suurin hankinta vauvalle.

Mulla on ollut monta keskenmenoa ja siksi tuo tuleva tiistainen ultra jännittää ihan hirmuisesti.

Pakko jatkaa siivoamista....

 
Tämä olotila on jo jotain aivan kamalaa.. miksi sitä ihminen täytyy ajatella näin. Koko ajan sellanen olo että ei siellä mitään enää ole elossa kun ei mitään vatsatuntemuksia ole. Eikä pahemmin muitakaan oireita.. :headwall:

*huoh* Ehtii vissiin taas ajatella kauheesti turhuuksia, kun on viikonloppu vapaa. Huomenna taas alkaa työt ja onneks ensviikolla on vaan yksi ja ainut vapaapäivä. Sit 1.6 alkais pieni loman pätkä.
 
Muzzu :hug: hurjasti voimia! :hug:

Mä en usko edelleenkään että olisin raskaana :ashamed:
Väsymys on hirmuinen, samoin yököttää/ paha olo, vaikken kyllä ole oksentanut kertaakaan.
En ole neuvolaankaan vielä uskaltanut soittaa.

Autoista kun moni kirjoitellut.. Meillä ei ole autoa ollenkaan :ashamed:
Kolmen lapsen kanssa ollaan pärjätty musta ihan hyvin ilmankin, nyt olen ruvennut miettimään mitäs käy kun neljäs syntyy.

Asunnosta Asutaan 70 neliön 3h+k kerrostaloasunnossa, ihan hyvin mun mielestä mahdutaan :)

Sitten raskaudesta kertomisesta.. Ei olla kerrottu vielä kenellekkään. Muutamalle kaverille ajattelin jossain vaiheessa kertoa neuvolan/ ultran jälkeen. Sukulaisille en taida kertoa ollenkaan. Mun äiti rupesi itkemään hysteerisesti (ei siis ilosta) kun huomasi mun odottavan tuota kuopusta. Sukulaisten mielesta 1-2 lasta on hyvä, 3 ehkä just just menettelee 4 ja enemmän on jotain ihan hirveää..

Anteeksi kun tuli varman hirveästi kirjoitusvirheitä, hankala keskittyä kun nuo lapsoset tuossa leikkivät vähän äänekkäämmin :D

Hyvää päivää kaikille! :flower:
 
tuosta Tiukun tekstistä tuli mieleen yks miun kaveri tai tuttu nykyään... Hää on päättänyt monta vuotta sitten ettei lapsia halua tai hanki. Minulle ihan okei, kukin päättää omasta elämästään itse ja tekee niinkuin parhaaksi näkee. Joten en kauheasti hälle raskaudeta, vauvasta tai pojan kehityksestä ole hehkuttanut. Mutta hän jaksaa silti aina arvostella miun valintaa, niinkuin olisin pilannut koko elämäni :eek: Esim viime kesänä tavattiin pitkästä aikaa kaupungilla. Poika ja mies oli mukana. Hänen eka kommentti kun tavattiin oli, ett 'ah, mitä ydinperhe idylliä' todella sarkastiseen äänen sävyyn. Ja mie oikeasti olin sillä hetkellä hirmu ylpeä pojasta, joka oli jaksanut kauppakierroksen kitisemättä ja miehestä joka onnellisena työnsi omaa poikaansa vaunuissa. Jos se on minun ihanne toiveeni omasta elämästäni, niin miksi sitä arvostelemaan !? Ja sama puhe ja huomauttelu tyyli jatkui koko tapaamisen ajan kaverin puolelta. Eipä ole minulla ollut kovaa hinkua vähään aikaan nähdä...

Mie varmaan ilmoitan tuolle tutulle aikasintaan loppuraskaudesta, että toinen on tulossa. Ihan vain kiukutellakseni :kieh: jos samanlaista kohtelua saisin kuin Tiuku äidiltään, niin varmaan ilmoittaisin vasta ensi vuoden jouluna ja toivoisin huomioivan, että lapsia on nyt yksi enemmän, jos heillä on aikeissa lapsille joululahjat ostaa :whistle:
 
Vastailenpa itsekin sitten gallupeihin.
Asunto Me asutaan 75 neliöisessä rivitalo kolmiossa. Omakotitalosta ollaan haaveiltu jo pidemmän aikaa, mutta ei olla vielä löydetty sopivaa monestakaan syystä. Pohjoiseen kummallakin haluttais muuttaa takaisin, kun kummatkin ollaan sieltä.

Auto Mieheni ei huoli muuta automerkkiä kuin toyota niin meillä on sitten kaksi toyotaa. Toinen on avensis farmarimallinen ja toinen on corolla ihan perussettiä, joka on lähinnä miehelläni työautona.

Olen kertonut kahdelle hyvälle ystävälleni, kun ovat tienneet yrityksestämme jo pitkään. Yritän malttaa olla kertomatta muille, mutta se on vaikeaa. Tarkoituksenamme on kertoa sitten porukoillemme, jotka kyllä sitten huolehtivat siitä, että kaikki sukulaiset varmasti kuulevat.
 
Muzzu :hug: Toivottavasti oli kuitenkin turha säikähdys!!!

Mä en kanssa käsitä, mitä se kelleen muulle kuuluu, miten monta lasta jollain on. Oma ja miehen suku on kyllä siitä ihanaa, että eivät ole kyselleet lisää lapsia, vaikka ei ole hoidoista kerrottukaan. Töissä kerran yksi kysyi, että "Eikös olis ollut hyvä olla äitiyslomalla nyt, kun esikoinen meni kouluun?" Vähän sai hammasta purra, etten parahtanut takaisin, että sitähän tässä on viimeisen 5-6 VUOTTA yritetty, että voisin jäädä äitiyslomalle... |O
 
Hei kaikille!

Oireista päällimmäisenä on rintojen turvotus ja aristaminen sekä jatkuva väsymys. Hieman etova olo iskee silloin tällöin, mutta ei kovin usein, eikä todellakaan mistään pahoinvoinnista voi puhua - vielä. Kahdessa aiemmassa raskaudessa pahoinvointi on alkanut n. rv 7 ja loppunut n. rv 12, joten vielä vajaa pari viikkoa armon aikaa ennen oksentelua.

Ensimmäinen neuvola on nyt tulevana torstaina. Aika aikaisin mielestäni, mutta tuo oli ainut mahdollinen vapaa aika. Muut vapaat ajat olisivat olleet liian myöhään.

Asumme omakotitalossa, jossa on huoneistoala 170 neliötä. Kolmen lapsen kanssa mahdumme tähän mainiosti - makkareita on neljä. Hieman on kauhuskenarioita ilmassa, jos kohdussa asusteleekin tuplat... Olemme nimittäin asennoituneet siihen, että tämä on se viimeinen kotimme, josta ei enää mihinkään muuteta. Noh, katsotaan sitä sitten ultran jälkeen, joka on muuten 5.6. Tämä siis yksityisen gynen ultra. Tuolloin on kasassa ~rv8.

Vauvauutisen julkaisemista emme ole ajatelleet vielä. Sitten nt-ultran jälkeen kerromme isovanhemmille ja ystäville. Jään kesälomalle sopivasti n. rv12, joten toivottavasti saan pidettyä mahan piilossa siihen saakka. Töissä olisi ajatus kertoa (tai näkevät sitten itsekin) kesäloman jälkeen rv 16.

Toisten suhtautumista mietiskelen itsekin. Lähinnä oman äitini... Hän on aina kritisoinut suurperheitä, eikä ymmärrä, miksi lapsia pitää tehdä "liikaa". Hmm.... juuri tuon ajatusmallin takia, en aio ihan heti uutista hänelle kertoa. Saas nähdä miten muut reagoivat. Kaikki ystäväni ainakin tietävät, että olen aina haaveillut juuri kolmesta lapsesta, joten heille tämä tuskin tulee yllätyksenä. Toistaiseksi yritämme kyllä miehen kanssa pitää tämän raskauden salassa - myös omilta lapsilta. He kun varmasti möläyttäisivät uutisen juuri siellä mummolan kahvipöydässä! :LOL:

Onnellista odotusta kaikille!

Olga Amelie rv 5+ jotain (en enää tämän kolmosen kohdalla jaksa pysyä päivissä mukana)
 
Täällä kans yksi oireeton raskautunut. Joskus päivällä tai iltaisin voi hivenen tulla etova olo, varsinaista pahoinvointia ei kuitenkaan. Menkkajomotusta tuntuu selässä ja alavatsalla. That's about it. Vaikka plussasin kp 55, luulen että vielä mennään ihan ekoilla viikoilla 4-5. Olga Amelien tapaan "oikea" pahoinvointi alkoi täsmälleen samalla viikolla 7 ja loppui vk 12 tienoilla :x

AutoG Itsellä uudehko farkku työ- ja lapsenhakureissuja varten ja miehellä vanha virttynyt paku jota ajan ainoastaan äärimmäisessä hädässä veitsi kurkulla pakotettuna. Kumpikaan ei (valitettavasti) ole menossa vaihtoon (siitä pakusta voisin jopa maksaa jotta joku sen huolisi... ;)).

AsuntoG, nyt asustellaan 3h+k rivipätkässä, mutta etsitään parhaillaan okt:a. Toivottavasti kesän aikana löytyisi!

VauvauutisjulkaisuG, ystävättärelleni ja sisarelleni olen kertonut. Tosin olen vannottanut kummankin olemaan ihan hissukseen. Töissä kerron vasta kun on ihan pakko, vanhemmillekin ajateltiin kertoa vasta np-ultran jälkeen. Edelleen on niin epätodellinen olo koko raskaudesta, että en voisi kuvitellakaan kaikille tutuille kertovani!
 
Muzzulle jaksuja ja suuren suuri :hug: Toivottavasti olis väärä hälytys ja kaikki olis hyvin !

Uusiakin oli vissiin vielä tullut lisää, tervetuloa !! :D Aletaan vissiin pikkuhiljaa olla kasassa, paitti jos siellä taustalla vielä joku epäröi mukaan liittymistä.. ;) Tänne vaan !

Onpa ollu rankka viikonloppu, eilinen päivä meni juhlijoita kuskatessa, tonne aamuneljään saakka, tää päivä onki sit menny nukkuessa, puol yheltä heräsin yöunilta, sitte kolmesta viiteen päikkärit, ja kohtpuoliin vois lähtä yöunille taas. :p Näköjään se väsymys alkaa nyt iskee todenteolla, ei tähän asti ihan näin pahaa oo ollu, mut nyt vois vaan nukkua ja nukkua. Sit tänää on ollu lisäks viel jotenki tosi ahistavan tukala olo, joka paikkaa kolottaa, päästä varpaisiin, en tiiä mitähän tää nyt sit on. Mahan juilimiset on melkeen loppunu, välillä vaan yskiessä tai aivastaessa repäsee tuolta alavattasta. taas pelottaa että onkohan kaikki hyvin. kai sentään, on vaan niin outoa.
- no just. kissaki rupes just oksentaa tossa vieressä, just kerkesin työntää sen alas sohvalta ettei siihen pulauttanu -

Sit mä tosiaan itkeskelen koko ajan, jouduin siirtää neuvola-aikaa, olis ollu jo ens tiistaina, mut töiden takii en pääsekään, ni sit seuraava aika meni melkee kahen viikon päähän. 5.6 vasta, ni herttinen sentää ku sen takia joutu pillittää taas. Ja tuo mies on ihan ihmeissää näitten mun kohtausten kans, tänää sai mut itkemää ku olis halunnu lähtä lenkille ja mä en jaksanu. :D Joku ( ? ) puhu myös niistä itkupotkuraivokohtauksista, tääl vähä samaa havaittavissa, ei just tarvi montaa väärää sanaa ton miehen sanoo ku ärähtelen, v****taa jo itteeki olla tällänen.. :/

Galluppejakin oli. Eli Asunto , just vuos sitten ostettii tämmönen 65 neliön rivarikaksio, sillon jo sukulaiset ihmetteli et miten me aiotaa mahtuu et eiks me aiota lapsii ruveta jo tekee..blah. Kyl me omasta mielestämme mahutaa ihan mainiosti tähän ( jos ei nyt sit jotain triploja napsaha ;) ) , ainaki joku 3-4 vuotta ihan hyvin. Sit ollaa kuitenkin aiottu ruveta rakentaa omaa jossaavaiheessa. munkin vanhemmat on aikoinaa asunu muutaman vuoden 29 neliön yksiössä kahen vauvan ja ison koiran kanssa, et eiköhän sitä nyt sit tässäki mahu olemaa ihan hyvin. :D

Autosta toinen auto on pikkunen nissani, ja just tossa kuukaus takaperin ostettii farkku, muutenkin kun toista autoo tarvittiin, ni samantien sitte aateltii ostaa vähä isompi, JOS sitä vaikka sais sen vauvan jossainvaiheessa. eipä siinä auton oston jälkeen sitte kauaa mennykään. :D Näillä me pärjätään oikein hyvin.

Kertomisesta , aiotaan oottaa sinne rv 12, ennenkun kerrotaan isovanhemmille ja muutamalle hyvälle ystävälle, muille ei tarvi kertoakaan, juorujen nopea kulkeutuminen täälläpäin saa hoitaa loput, ja ketkä ei muualta kuule, saa nähä itse. Paitsi tää päätös sai takaiskun jo eilen kun tosiaan oli kaverin juhlat, joihin mä osallistuin kuskina, yleensä tommosissa kekkereissä mä en kuitenkaan oo ollu se joka istuu kuivin suin, oikeestaan ikinä. jonka lisäks siis oon aiemmin polttanu tupakkaa, melko paljon, se on siis loppunu nyt myös ihan tyystin. Niin luulen kyllä ettei monellekaan siitä porukasta jääny epäselväks että mitä on meneillää. Muutama läheisin ystävä kysykin suoraan, ni enpä viittiny valehtelemaan ruveta, kerroin heille sitten jo. :D
Muoks* Ja töissä en kyllä aio kertoa ennenkun vasta kun on pakko, tai huomaavat itse. Oliks se niin että vasta jotain kuukautta ennen äippäloman alkua tarvii ilmottaa.. vai vaihteleeko käytännöt eri paikoissa. Ei oo todella meillä töissä niin hyvä henki että huvittais kuunnella niiden akkojen valitusta tästäkin asiasta.. :kieh:

Mä haluaisin niin kovasti mielelläni jäädä kotiin koko kolmeks vuodeks, ja mielellään sais kakkonenkin tulla melko pian ensimmäisen jälkeen, mutta kyllä se meilläkin on niin niinkun valitettavasti kovin monella muullakin, että asunto- sekä autolaina määräävät kyllä melko todennäkösesti sen että töihin on palattava heti sen 9 kuukauden (?) jälkeen. Tosin mun tulot ei kyllä niin päätähuimaavat oo, että en tiedä ees onko ne käytännössä kovinkaan paljon isommat kun nuo tuet mitä kotona ollessa saa. Onko jollain kertoa jotain faktaa näistä.. En vissiin osaa ettiä tietoa, kun ootan sitä ekaa neuvolaa jos siellä kerrottaisiin tälle blondille kaikki mitä tietää tarvii.. :)

Mäkään en kyllä ymmärrä tollasia ihmisiä kenen pitää ruveta toisten ihmisten päätöksiä arvostelemaa, mitä se kenelläkää kuuluu mitä kukakin haluaa elämältään. Saisivat pitää huolen omista asioistaan.

Ainiin mulle sais laittaa listaan iäks 26 v kiitos. :)
Niin ja , jos tää tästä raskaudesta johtuu ni antaa tulla vaan, oon ennen ollu aivan käsittämätön suklaan mussuttaja, nyt ei oo pariin viikkoon voinu ajatellakaa suklaata, eikä juuri mitään muutakaa makeeta. jei !! :D

Mukavaa uuden viikon alkua kaikille jo valmiiks tältä illalta !!

Niiz ja pallero 6+0 POKS !! :D
 
Heips taas :wave:

Täällä oksettaa koko ajan, pitää syödä jatkuvasti ettei oksu tuu :(
Jalat on turvonneet ja särkee koko ajan, valkovuotoa tulee älyttömästi :/
Maha särkee ja nippailee ja selkä särkee hirmuisesti..
Kiukuttaa ja väsyttää..
Eiköhän ne siinä ollu :D:D

Maha on nyt jo niin turvonnu ettei kauaa pidetä salassa enää :O
Ei mahdu farkut jalkaan enää ja minun äitikin sen jo huomasi että vauvaa odotetaan :D
Mietin vaan että mahtoko ovis olla jo aikasemmin ja oliski jo pitemmällä? :)

Kerrottu on isovanhemmille, sisaruksille ja muutamalle hyvälle ystävälle. :)
Eiköhän se kohta leviä muillekkin sukulaisille vaikka oonkin vannottanut kaikkia olemaan hiljaa :kieh:

No toivotaan että kaikki menee hyvin :)

Galluppia: Olettekos jättäny jotain ruoka-aineita pois ruokavaliosta? Syöttekö raskausvitaamiineja? Itse ajattelin huomenna hakea vitamiinia ja foliinihappoa apteekista :)
Maksan oon jättäny pois ja kanamunat pelkältään :)

MUOKS: Niinuska+Pirpana 4+6
 
Mä oon syöny noita ladyvitaplussia jo kai jotain kolme kuukautta, kun luin että niitä kannattais alottaa jo kun yrittää raskautta, jatkan niitä varmasti loppuun saakka. Mitään ruokia en oo jättäny pois, väkisinki tulee syötyä terveellisemmin ku tekee vaan mieli kaikkee raikasta, salaatteja ja viinirypäleitä, yms. Mitään juustoja, maksaa,tms en oo koskaan syönykään ni ei hätää. :D
 
MUZZU halit sinne! Toivottavasti kaikki olis kuitenkin ok!!!

Uusiakin oli vissiin tullu, heippis vaan :) ja tervetuloa :)

Jotain galluppeja oli taas...

Asuntoo ei olla vaihtamassa, meil 73neliöinen kolmio ja mahdutaan tänne loistavasti :)
Autoki just vaihdettu n. vuos sitte farkkuun et sitäkään ei tartte vaihtaa ellei kaksosia oo tulossa :D
Vauvauutisia ollaan kerrottu vaan joillekin. Yks arvas ku kerroin et närästää ja sit parille kaverille, miehen äidille ja gallerias ja tääl mammakavereille :) Omille vanhemmille kerron vasta kun rv 12 on täynnä tai viimeistään sillon. Samoin muulle perheelle.

ON:Huih miten paljon tekstiä, en oo oikeen jaksanu kirjotella, eilen oli mun elämän hirvein päänsärky joka kesti 24/7. Panadolia vetelin 3 koko päivän aikana eikä auttanu mitään. Kauratyynyä lämmittelin vähän väliä, ei auttanu. Illalla menin sit saunaan tunniks ja sit helpotti vähän ja suroaan nukkumaan ni aamul ei ollu enää ku niska ja hartia lihakset tosi jännittyneet. Huih, never again tätä.
Oksetus/etominen edelleen kuvioissa. Tissit kipeet ja kasvaneet ilmapalloiksi lähes :LOL:
(hieman liioteltuna) menkkajomotusta välillä ja liitoskipuja vissiin kans ollu täs viikon verran. Ja sit niitä riuhtasu vihlasuja. Väsymyskin löytyy :) Eli lähes kaikki mahdollinen oire on kyllä tässä osotteessa.
Jauheliha ällötys, YÖK! Miehen dödöt/hajuvedet HYI HITTO! Lauantai makkaran haju YÖK! Nakin haju YÖK! Näit vois listata vaikka kuinka! :)

Eilen poksu viikot :) Tänään jo rv 7+1 :D Onpa menny aika nopeesti :)

Nyt lopetan ennen kun oon kirjottanu romaanin :)

Pinguli+Napero 7+1 :wave:
 
Lisäravinteista Kyllä syön Multitabs raskaus monivitskua ja kalaöljykapseleita. En vaan jaksa alkaa ressaamaan tosta ruokavaliosta kun muutenkin vähän niin ja näin ton ruokahalun kanssa tällä hetkellä. Foolihappoahan olis hyvä syödä jo yritysaikana, mutta sitä on useimmissa monivitskuissa, kannattaa ottaa huomioon jos ostoksille lähtee.

Maksaa en syö mut harvemmin sitä muutenkaan on tullut syötyä. Raakaa kalaa en just nyt vetelis, mut sekin on jostain syystä ällöttänyt jo vuoden verran, joten ei muutoksia senkään suhteen... Yritän syödä enemmän kasviksia, huonolla menestyksellä.
 
Mä en oo vielä edes perehtynyt tuohon, mitä saisi syödä ja mitä ei..Ärsyttää vaan kun ei voi juoda ED:iä kun sitä olen usein juonut kun väsyttää.. ja tää väsymys on jottain aivan käsittämätöntä, väkisin yritän valvoa, ettei tulis vaan nukuttua, onneksi ei ole minnekään menoa ja elämä hymyilee muutenkin, nimittäin valmistun tulevana perjantaina ja sitä seuraavana maanantaina pidän juhlat ja aiotaan kertoa sitten kavereille että ollaan menossa kihloihin.. Mies kosi mua reilu viikko takaperin meidän omassa sängyssä ihan yhtäkkiä <3

Minäkin olen ollut reilun pari viikkoa tosi herkällä tuulella, eilen itkin seksin jälkeen ihan hysteerisesti ja sanoin vaan miehelle et "oon vaan onnellinen!" :D

Ja seksiä ei oltu harrastettua sitten pariin viikkoon, kun mulla ei ole haluttanut :/ Mites teillä muilla??
 
janette Tervetuloa porukkaan ja onnttelut plussauksesta :flower:

Olga Amelie Eihän kolme lasta vielä suurperhe ole, ja muutenkaan ei lienee äitisi tai muidenkaan tehtävä määritellä montako lasta teillä saa olla. Eli annat piut paut tuollaisille jutuille vain.

Niiz Kunnallisella puolella ainakin se on vähintään 2kk ennen anottava äippäloma jos meinaa saada sen palkallisena.

Ruoka-aine + vitamiini G: Ruoka-aineita en ole rajoittanut enkä kyllä aio rajoittaakkaan, muutenkin rajattu latkto-vegetaarinen ruoka ja siihen vielä allergioiden takia muutamat ruoka-aineet pois, kuten mm.pähkinät ja mantelit. Myöskään paljasta kananmunaa en voi syödä, siis esim. keitetty tai paistettu, mutta pullataikinassa tms. se ei haittaa.
Vitamiineja olen syönyt jo muutenkin tuon ruokavalion takia ja niissä olen käyttänyt ihan multitabs tabletteja ja multi kalkki d-strongia. Rautavalmistetta myös joudun syömään jatkuvasti, tosin nyt se neuvolassa käskettiin lopettaa alkuraskauden ajaksi ja siinä vaihdoin tammikuussa sen ferrosan merkkiseen ja pidin muka hyvänäkin mutta toisin on ollut. Tammikuussa hb 118 niin nyt 114 ja koko ajan olen sitä vetänyt eli ei mitään hyötyä minulle.
Pitää vaihtaa takas retaferiin tms. kunhan sitä saa taas alkaa käyttämään.
Neuvolassa ei vaan tiennyt että pitäiskö minun nyt kuitenkin syödä sitä rautaa koko ajan vai ei tässä alkuraskaudessakin kerta on ongelma tuon hb:n kanssa muutenkin. Tosi asiantuntevaa porukaa täällä neuvolassa.

(.) Eilinen meni sitten suuttumuksen vallassa. Nyt ei onneks ärsytä enää niin paljon kuin eilen. Tosin niska on kipeä ja taas on huono olo ja väsyttää vietävästi. Onneks on vielä tämä viikko saikkua. Sittenhän sitä taas pitäis katsoa uudelleen että pitääkö sitä jatkaa. En kylläkään ajatellut heti suoraan mennä hakemaan jatkoa mikäli olo vain antaa periksi mennä töihin. Täytyy ainakin käydä kokeilemassa miten sitä jaksais ja ei tuossa paljotta olis taas kun heinäkuussa sitten olis kesälomakin. Sitten jos elokussa menee takas töihin ja mikäli tää kaksosraskaus pysyy niin saikku alkaa pakosta taas sitten syyskuun toisella viikolla muistaakseni jonka jälkeen ei ole asiaa enää töihin ennen äippälomaa.
Huoh, mutta nyt pitää herättää tytöt kouluun ja pitää yrittää levätä tänään, kun tuo vointi on taas huonompi.

Aurinkoista maanantaita kaikille
 
Ruoka-aine vitamiini -G Raskaana oleville tarkoitettuja vitamiineja olen syönyt jo pitkään. Niistä kun saa foolihappoa sen tarvittavan määrän ja lapsettomuus klinikalla olivat tarkkoja ja muistuttivat sen tärkeydestä jo ennen yritystä. Minusta se on jännä juttu, miten Suomessa muuten puhutaan tosi vähän tuosta foolihaposta. Lapsettomuus klinikoilla kyllä muistutetaan, mutta muuten ei missään puhuta. Ruotsissa foolihappoa on lisätty ruokiin (samoin kuin meillä d-vitamiinia maitoon), sen tärkeyden vuoksi.
Ruoka-aineita en välttele kummemmiin. Maksalaatikkoakin söin edellisessä raskaudessa ja niin aion tässäkin :D Mulla on vanha mun äidin saama ohjevihko raskaana oleville, äiti on saanut sen kun odotti minua. Ja siinä neuvotaan syömään maksaa kerran viikossa, sen sisältämän raudan vuooksi. Nykyäänhän sitä kehotetaan välttämään, koska maksa on elin johon kaikki ympäristön myrkyt yms kertyy. Niin ne suositukset muuttuvat.

Pitäs ulos lähteä pihahommiin. Kukkapenkkien laitto vielä pahasti kesken...
 
Huomenta!

Tämä päivä on alkanut itkuilla :D Katsoin Ellenin shown äitienpäivältä, jossa yleisölle (kaikki raskaana olevia) jaettiin vaikka mitä tarvikkeita ja itku pääsi jokaisen uuden lahjan kohdalla :D Voi tulla mielenkiintoinen päivä tänään :whistle:

Lily of the valley tulehan sitten kertomaan mitä siellä höpistiin =) Mullakin olisi neuvola tällä viikolla, mutta vasta torstaina! Pitkä aika odottaa :D Mutta on kyllä kiva ajatella, että ei tässä ole kuin muutama viikko siihen np-ultraan enää =)


mamma onneksi olkoon kihloista :flower: Kuinka pian aiotte mennä naimisiin? (jos saa udella :D)

Tervetuloa Janette!

Ruokavaliosta.. Mä olen jättänyt vain maksan pois.. Tai siis oikeastaan vain maksalaatikon kun ei muuten tule maksaa syötyäkään. Ja kalaa en pysty syömään muutenkaan. Meiltä löytyisi ihan tavallisia multitabseja, saakohan niitä syödä raskauden aikana? Lähinnä nyt mietin sitä A-vitamiinia siinä. Varmaan ehkä parempi jättää väliin.. Enemmän olisi tsempattavaa kasvisten ja hedelmien osalta! Nyt on jäänyt hedelmätkin tosi vähiin vaikka normaalisti syön niitä joka päivä.

|.) Itkuherkkyyden lisäksi pahaolo tulee kuvioihin tosi vaihtelevasti. Välillä on päiviä, ettei ole lainkaan pahoinvointia ja välillä taas pelkistä mielikuvista alkaa yököttämään. Ja eilen tuli taas oksennettuakin. Väsymys on jotain ihan käsittämätöntä! Eilenkin neljän aikaan iltapäivällä alkoi vaan odottamaan sitä, että tulisi se hetki että voisi mennä nukkumaan :D Päivän paras hetki ;) Miten kauan yleensä tämä väsymys kestää? Millä viikoilla pitäisi mennä ohi? Entä rintojen arkuus?

Lumi ja Lilliputti 8+0 POKS!
 
Hurjasti tekstiä tullut taas =)

AsuntoG: Tällä hetkellä asustellaan kaksistaan ja kahden kissan kanssa 56neliön rivitalokaksiossa. Syksyllä muutetaan 150neliön omakotitaloon.

VitamiiniG: Mä en syö mitään vitamiineja. Varmaankin pitäisi... Mulla on ollut nyt menossa kuuri, että totuttelisin juomaan maitoa ainakin tän raskauden ajan. Ei ole helppoa ei... Ei vaan maistu.

Kertomisesta: Mä olen niin lörppö ja huono pitämään mun omia salaisuuksia, että olen jo aika monelle kertonut. Mies ei ole niin laajasti omalle ystäväpiirilleen kertonut kuin minä.

Mä voisin aiheeseen viitaten jatkaa kysymällä:

G: Miten suhtaudutte esimiehellenne asiasta kertomiseen? Onko se ihanaa kertoa vai stressaako asia? Mä ite olen jo valmiiksi stressaantunut ja jännittynyt, vainn ajattelessani sitä tilannetta kun käsi täristen pomolleni soitan :D Mun pomo on fyysisesti 600km päässä ja on mukava mies, mutta silti voin sanoa, että huokasen helpotuksesta kun olen saanut asian kakistettua ulos!

Enie: Nakkaisitko mut etusivulla tohon LA 4.1 kohdalle, neuvolassa sanoivat että tuo olisi mun oikea LA viidennen päivän sijaan, kiitos :flower:

(.): Viime päivinä olo on ollut varsin hyvä, lukuunottamatta väsymystä. Pitäisi kai olla tyytyväinen kun on vähän huonon olon oireita.. Mutta silti toisaalta niitä oireita kaipaisi enemmän "todistusaineistoksi" =)

Ja kompaten Lumi-a ja Lilliputtia, myös täällä 8+0 poksahti:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Mulla on ollut nyt menossa kuuri, että totuttelisin juomaan maitoa ainakin tän raskauden ajan. Ei ole helppoa ei... Ei vaan maistu.
Kalsiumin takiako yrität juoda maitoa? Oletko huomannut, että mehuhyllystä löytyy mehuja joihin on lisätty kalsiumia. Miulla välillä on kausia, kun maito ei maistu ja silloin usein juon noita mehuja. Samaten löytyy vitaminoituja mehuja, jos kapselit ei houkuttele. Mie olen kova juomaan mehuja, joten samalla saa muutakin hyötyä :D

 
Mamma Onnea kihloista :flower:

Asunto-g Meillä vanha rintamamiestalo,neliöitä on jokusen verran toiselle sataselle,kunhan saadaan remontti valmiiksi,yläkerta ois viel työn alla.

Vitskuista En oo vielä mitään ruvennu syömää ja muutenki ku oon noita tabuja huono syömään ni tuppaa aina unohtumaan :/

Kertomisesta Mä meinasin pimittää tän tiedon kaikilta mahdollisimman pitkään,katotaa kuin kauan kestän ku tekis miel mennä huutaa ulko-ovelle et tääl ollaan paksuna :D ja sit ku kerron ni voi olla et la siirtyy viel muutamal viikol eteenpäin ku oon niin kypsä niihin jokojoko-kyselyihin :whistle:
 

Yhteistyössä