***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

ananaskirsikka; onpa hassu juttu :/ mulla meni kaikki mitat olikohan -1 käyrällä ja niin se meinas mitattuaan reisiluun, pään ym. et nyt ois sellanen 1905 ja synnyttyään sen kolmekiloo. sit kysyin et paljon arviot heittelehtii niin sano et ei usko heittävän ku max 500g jos heittää.. et ei tulis mitään 5 kg.
Esikosta painorvio heitti 70g, ja toisen arvioimana tais olla viel sitäki vähemmän heitto..

Miten sulla katottiin se arvio?
Mulla siis ultrattiin ja sit mahan päältä käsin tunnusteli..

tääl alko tänään loma.. :wave:

 
Sero Mulla on ainakin se käsitys ettei niille murtuneille kylkiluille tehdä mitään :( Et ne ajan ja kivun kanssa parantuu joskus. Toivottavasti se nyt olisi vaan joku revähdys joka menee pian ohi :hug:
 
Kai täällä hengissä aletaan olla. Muutamaan otteeseen sai pönttöä halata ja makasin koko päivän sohvalla. Nyt pää pirun kipee ja hieman paha olo mutta kai tää tästä.
Jos yrittäis nukkumaan :wave:

muoks..nii eilen otin rokotuksen.
 
Kevätesikoinen on se hyvä, että joku ees nauraa mun jutuille. Yleensä sanotaan, että kauriilla on niin erikoinen huumorintaju että itse nauretaan ja muut pyörittelee silmiään. :LOL: Mulish on syntynyt tosiaan samana päivänä, en tiedä onko törmätty siellä vastaavaan. :)

Esikoista odottaessani aivastin ja kumarsin, meni siitä voimasta häntäluu paikoiltaan. Oli mukava kun ei oikein voinut istua koko loppuraskauden aikana. :LOL:

Possuflunssarokotuksesta tuli eka kipee olo ja nukuin, sit tuli käsi aika kipeäksi (aamulla oli jo hyvä), mut seuraavana iltana tuli ihan kauhee päänsärky!

(.)Huomasin tänään oikein kantapään kautta mikä päivä on. Ensin ajoin tänään Esson pihassa lumen alla olevaan betoniporsaaseen ja myöhemmin illalla tuossa peruutin Löytötexin portaisiin. :headwall: Onneksi ei jäänyt autoon jälkiä, mutta kyllä sitten sapetti oikein urakalla. Sit mulla oli levinnyt kaappiin 2l Pepsi Maxia (ja kuivahtanut). Lähdin sitä postiin viemään Hartwallille toimitettavaksi ja unohdin sen pullon. No hain pullon ja ajattelin, että vienpä tuon muovikassin sisälle (jossa oli vähän kaikkee) ja lähdin postille. No pirskutarallaa, siellä kassissa oli sitten lähete sitä pulloa varten. No eihän siinä lyllersin takaisin - ja kirosin ja ähisin ja puhisin (asun 3 krs eikä ole hissiä). Pieniä vastoinkäymisiähän nuo ovat, mutta miten voikin ketuttaa kun huomenna on reissuun lähtö klo 14 ja en sitten ehtinyt pakkailemaan (kun iski siivoushepuli päivällä).

No juu, mut tämä siivoushepuli menee nyt maate jotta jaksaa huomenna körötellä Kajaaniin. En olekaan siellä vielä käynyt.

Hyvää yötä kaikille! :heart:

Minävaa ja vaaveli 32+3
 
Aamupalalla...johan tuo on aikakin B)

En tiedä kun nuo sokerit romahtelee nykyään jatkuvasti, pitäis olla koko ajan jotain syömässä ja se ei kyllä tule kuuloonkaan. Pitänee katsoa josko niitä insuliinejä pitää alkaa vähentämään.
Tuossa jo yksi päivä epäilin että olen piikittänyt itseäni kahdesti kun en tahdo muistaa olenko piikittänyt vai en aina ennen syömistä. Ei muuten mutta kun vedin joulutorttuja ihan huolella ja sen jälkeen sokerit sitten oli 3,3 joka ei tosiaan ole normaalia minulle. Normaalimpi olis ollut päälle 6 tai 7 arvo tuollaisen jälkeen. No, olihan tuo eilenkin 3,7 yhdessä vaiheessa, mutta silloin en tosiaan ollut syönyt mitään hetkeen.

Mutta jos tästä jatkais matkaa farmille hoitelemaan sitä heti aamusta tuonne FB:n puolelle hetkeksi ja koittais sitten takas nukkumaan...ellei sitten tarvi taas syödä |O

Mukavaa lauantaita kaikille ja epäonnen päivä on ohitettu niin nyt voi huokaista =)

Enie + Nörtti ja Hissu 33+5
 
meille rantautu kans varmaan toi possu tauti kun tytön hoitopaikassa sitä oli ollu kaks viikkoo jo eikä mitää ilmotusta vanhemmille niin nyt sit eilen nousi kuume mutta ei niin kamala korkee oo ja menee tolla kuume lääkkeellä jopa 6tunniks alas.

Ihana yö tuli nukuttuu kaheksaa asti
 


s-a-j lääkäri mittasi pään, reisiluun ja vartalon ympäryksen ja niistä sai tuon tuloksen. Sen jälkeen katsottiin käyrästä ja sinne se meni päälle 3500g.... Muistan sen niin hyvin, koska sanoi vielä, että poikien keskiarvo paino on 3700 g ja ajattelin silloin, että vähän alle siis jäädään...

Tosi outoa kyllä, että noin paljon voi heittää arviot :eek: mulla reilun viikon päästä aika taas aippäpolille, nähdään mitenkä Einari on painoa kasvattanut =)

Vielä tänään ja huomenna saikulla, maanantaina äitiyslomalla =)

Ananaskirsikka+Einari 34+6 :heart:
 
Sero: En muista, tuntuiko sen napsahduksen jälkeen "paineen tunnetta", mutta heti oli aivan järjettömän kipeä. Ei tosiaan kanssa kosketusta kestänyt, asennon vaihtamiset yhtä tuskaa, nukkuminen kanssa... Eihän sille murtumalle oikein mitään voi tehdä. Joskus saatetaan kylki teipata, mutta varmaan harvemmin enää sitäkään. Mulle ei tehty mitään, koska siitä "naps vain" tapahtumasta oli sitte jo yli kuukausi kulunut sihen ku kylki kuvattiin...taisi olla varmaan parikin kuukautta jo. Kaikenkaikkiaan mulla oli toi murtumakohta vielä vuoden päästä sellainen, että jos sihen koski, tai oli huonossa asennossa, niin teki kipeetä.

J.t
 
Shoppailureissu takana ja selkä on katkeamispisteessä!! |O En edes ollut kauaa, ehkä reilun tunnin ja olen aivan poikki :ashamed:

Aloitin nyt sitten pesemään niitä vauvan lakanoita ym. vaikken yhtään tiedä minne saan ne mahtumaan. Sullon sitten vaikka äitiyspakkaukseen jos en muuta paikkaa keksi. Nih! :D En vain enää millään malttanut antaa niiden olla :D

Lumi ja Lilliputti 32+5
 
Kauheen uuvuttava ja tylsä päivä ei ulos eikä mihkään pääse ku toi lapsi sairaana.
pesin tuossa miekii noita 50-58cm vaatteita yhen koneellisen ja ehkö huomenna lisää kunhan entiset kuivaa. onpahan sit valmiina.

Te jotka ette tiedä laspen sukupuolta minkä värisii vaatteita ootte varannu??
Tai te joilla on tiedossa nii ootteks varannu tytölle punasii keltasii ja pojille sinisii vihreitä??
Itse en oo kamalan neuroottinen värien suhteen aika paljon käytin esikoiselläkii pojan värisiä vaatteita kun eihän se vauvana haittaa varsinkaa kotioloissa.

(.) täällä Vatsassa ollu hiljaisempi päivä mutta jos muistan oikein niin tässä ketjussa tais olla puhetta että sikiöt "lepää" välillä?? ettei joka päivä nii liiku samalla tavalla??
Oon mie potkuja tuntenu mutta ei tuu nii paljon aina kerralla, no jos huomenna viel jatkuu nii meen näytille jonnekki.

taas on tää kuu puoli välissä aika vaa hupenee ja synnytykset lähenee :D ootan jo innolla käärön saapumista

kaneli ja vauveli 30+3
 
Tallella edelleen :wave: Luen useammankin kerran päivässä, mutta vähän tulee kirjoitettua. Kaikki on, kuten ennenkin.

Vaatteita mulla on sen mukaan, mitä on kertynyt - mitään en ole uutena ostanut, kirppiksiltä olen ostellut ja tutuilta saanut. Pesin vaatteita 62cm asti viime viikolla ja paljon näytti olevan poikamaisen sinistä. vaaleanpunaista ei ollut kuin yksi yöpuku ja body. Mutta en muutenkaan niin välitä pinkistä ja röyhelöistä, joten luulen, että samantapaisia olisin hankkinut, vaikka olisin sukupuolen tiennyt. Mulla on ollut kokoajan tyttöolo, mutta nyt en enää ole varma. 50/50-olo tällä hetkellä. Ihan sama, kumpi tulee :) Aika paljon näytti olevan myös valkoisia, vihreitä ja keltaisia myös. Mun mielestä vauvalla ei ole niin nöpönuukaa, kunhan vaatteet on ja jotenkin puen mieluummin tytön "poikaväreihin" kuin toisinpäin.

Kaneli Mulla oli kanssa tuossa alkuviikosta pari päivää niin, että vauva liikkui, mutta todella vähän ja jotenkin "hiljaa". Juuri, kun puhuin miehelle, että soittaisinko neuvolaan tai äippäpolille, että onko syytä huolestua, alkoi mahassa jytäys (siis oikeasti 15 min sen jälkeen, kun asiasta mainitsin) ja sitä jytäystä on jatkunut siitä asti. Luin netistä myös muiden kokemuksia ja jäi semmoinen oli, että näillä viikoilla se on ihan normaalia ja huolestua täytyy vasta, kun liikkeitä EI tunnu koko päivänä. Mutta toki, jos olet huolissasi, soita vaikka äippäpolille ja kerro huolesi - se voi jo liikkeet laukaista ;)
 
Vauvan vaatteista ootte jutellu. Mie eksyin vahingossa torstaina lastenvaateliikkeeseen, jossa oli kaikki vaatteet -50%. Mukaan tarttui esikoiselle housut ja pikkuisille pari koon 44 potkupukua :D Ovathan nuo vielä isoja... Toivon, että siinä vaiheessa, kun siirtyvät kaapista avopetiin (lämpökehtoon) nuo sopisivat. Voisi sitten sen tapahtuman kunniaksi pukea. Toki noilla on sairaalan puolesta vaatteita, joten omia ei tarvitsisi olla vielä ollenkaan. Ja ne sairaalan vaatteet on kivoja. Eivät sellaisia tylsiä valkoisia kuin normiosastolla on vastasyntyneillä. Vaan värikkäitä, pienimmät kietasupaidat on joku itse tehnyt ja on joukossa ihan ostovaatteitakin.

Liikkeistä Mie joskus lääkärin kanssa keskustelin, että onko se keskosille tyypillistä, että noilla on selvästi virkeempiä päiviä ja sitten lepopäiviä. Eli välillä ovat jopa niin väsähtäneen oloisia, että huolestuttaa. Kun joskus taas ovat kovinkin virkkuja, liikkuvaisia ja selvästi yrittävät seurailla tapahtumia. Lääkäri totesi, että on aivan tyypillistä, samanlaisia olisivat kohdussakin. Eli välillä myllätään, meuhkataan ja opetellaan 'liikkumista' ja sitten välillä vietetään lepopäiviä jolloin kasvetaan. Keskostenkin kehitys kulkee samoja polkuja kuin sikiönkin. Tuolla lasketaankin ikää raskausviikkoina ja sen mukaan katsotaan minkäoloisia lasten tulisi olla. Ei odoteta, että olisivat kehityksessä kuukauden ikäisen täysiaikaisen vauvan tasolla vaan samalla kuin rv31 sikiökin.

Niin senkin vielä lisään, että kun noiden liikkumista pääsee kunnolla seuraamaan. Niin hyvin huomaa, että silloin kun liikkeitä rajoitetaan (laitetaan kapaloon harsoon tai ns käsikapaloon) liikkeet muuttuvat hyvin rauhallisiksi ja jaloillakin monesti vain työntävät tasaisesti vastusta vastaan. Silloin kun ovat kapalossa monesti vain liikuttelevat sormiaan, varpaitaan. Siirtelevät käsiään kasvoilla ja hiplaavat korvia. Mutta kun ympärillä on tilaa liikkeet on nopeita, potkuja, säpsähdyksiä yms. Mie tuosta ajattelisin niin, että kun raskauden loppupuolella liikkeiden tunteminen vähenee/muuttuu, niin varmasti suuri syy on siinä, että lapsella ei ole enää tilaa. Ja noita pieniä hiplailujahan ei välttämäti huomaa, kun odottaa ja kuulostelee niitä reippaita potkuja.
 
Olen hengissä :D Olo nyt paljon parempi. Käsi vielä kipeä mutta mitä siitä kun muuten voi hyvin.

Enie jos noi sokerit noin alhaalla nii kysäse voitko ottaa maizenaa, pitää sokerit hyvänä. Meillä hoidetaan pojan huonoja sokereita tuolla.

Laittanu tänään kaks säkkiä vaatteita keräykseen. Mies ollu lasten kanssa pihalla korjaamassa kelkkaa koko päivän niin on saanu vähän puuhattuakin jotain. Tahtoo vaan pulssi mennä tuhatta ja sataa :/

mulish ja hippula 29 POKS
 
Eipä mee enää kauaa,ku alkaa meidän pinoon vauvoja tupsahdella urakalla.Ananaskirsikallakin jo niin hyvät viikot =)
Missäs muuten zaara on?vai oonko mä vaan missannu kirjotukset :ashamed:
Ja kukas se siitä eniestä oli unta nähny,sai aikaan aika hyvät naurut täälläkin :D sorry vaan enie,ei millään pahalla :ashamed: toivottavasti nyt ei kuiteskaa ihan niin pitkään mee

Mä oon väsänny tänään joulukortteja,siinä se "oma aika" menikin,ku toi neiti veteli päikkäreitä.Sit kirjotettiin pukille kirje,kuopus ei muuten noist leluist välittäny,mut ku näki apsi-daisyt ja muut unelmatarhan väet ni huus:tahtoo minä,tahtoo minä:D ja ikää siis 1v7kk

Toukkakin kääntynyt yöllä raivotarjontaan,johan se reilun viikon istuskelikin yksiössään potkiskellen mun rakkoa :/ nyt ku viel pysyiski näin päin,tosin itelle oli ehkä helpompi olla ku toinen oli pää ylöspäin ;)

Piiuli ja toukka 29+2
 
Jouluherkkuja
Pullia, joiden päälle tulee pipari pitää tänä vuonna kokeilla tekasta ja joulutortutha kuuluu asiaan tietysti. ( Iha niiko en ois jo varaslähtöö niis ottanukki :D ) Nii ja pipareitaki vois tekasta, pitäähä LASTEN päästä syömään taikinaa :whistle: Ostettiin muuten myöki jo kinkku pakkaseen, ni ei sit tartte joulun alla ottaa jotai julmetun kokosta möykkyy.

Siivouksesta
Täs kämpäshä ei oo olevinaan ollu nurkkaakaa, jota mie en ois jo hinkannu..mut löytyhä se; isännän työkalut :LOL: Siivoiltiin sit eile sen kamoja ja laiteltiin noi työkalut=romut ojennukseen. Löytyhä mulle uus siivoilun paikka :LOL: Isännän työkalut hohtaa kohta :LOL:

Hipkukka
Tiälä P-Karjalassa o lunta vaik muille jakaa! Tykkään kyl ko o lunta, o nii kivan valosta.

[/b]Minävaa
Nii, tost painon stressauksesta..rantakunnos ois tarkotus olla viimestää 2018 :LOL: eli mul o ainaki iha realistine tavote! :LOL:

Lapsen vaatetuksesta
Mie oon pukenu muksut silleen, ett koha ny ei selviä tyttöjen vaatteita pojille ja toistepäin. Eli kyl meil pojat käyttää keltast ja oranssii, käy muute iha jättebra niille noi värit ja tytölt löytyy myös ns. poikien värejä.

Mut ny valmistautuu SYÖMÄÄN..lähetään hirvipeijaisiin, njamii :p Ja minähä syön..oonki jo paastonnu öö..muutaman tunnin, ett jaksan sit paistii vedellä :D

Pörri ja Pätkä 29+2

muoks..mänipä noi paksunnoksetki iha mite sattuu. Taitaa olla jo liian kova näläkä! :LOL:
 
mulish Minulla se saadaan kohdalleen kun en piikitä insuliinejä niin paljon. Se on jossain vaiheessa edessä että niitä pitää alkaa laskemaan ja voi olla että se alkaa olla nyt ajankohtaista tai kohta ainakin. Vauvat kuulema toimivat "insuliini koneina" niin siksi sen tarve vähenee ja pitää piikittää vähemmän.

Vaatteiden värit
Kyllähän sitä tulee luokiteltua tyttöjen ja poikien väreihin, joskin koitan kovasti etten lasta niihin opeta. Pitäähän aikuiset naisetkin sinistä ja miehet punaista joten miksi ei vauvat tai pieni lapsikin?
 
Heips! :wave:
Löysin kuin löysinkin hupullisen toppatakin ja kaveriksi vuorelliset tuulihousut, joissa kiristysnarut lahkeissa! Jippii :D Takki on pitkän mallinen ja ihanasti pitää pepun ja reidet lämpösenä. Voipi hyvin käyttää masun kutistuttuakin.

Vaatteet: piristäähän se itteekin pukea eri värisiä vaatteita vauvalle =)

Mekin haettiin tänään sellanen pieni kaukalolämpöpussi, jonka muutamat muutkin tais olla hankkineet. Tulee jännä tunne, kun hypistelee noita vauvan vaatteita ja tarvikkeita... jotenkin alkaa konkretisoitumaan jo vauvan läsnäolo :heart:

Kevätesikoinen ja poju 29+6 (huomenna ollaan jo kolmekymppisissä - huiiiii!)
 
heip!
Ananaskirsikka, mä en tiedä kumpi meille tulee, mut voikohan olla sit niin et se lääkäri näki sukupuolen mut ei sanonu mitään .. tai voiko se ees mennä niin et tytöt ois jotenki pienempii.. mul ei haisuu...??????
mut hassua jokatapauksessa et jos sul meni keskikäyrää ja mulla -1 ja samat viikot, mul oli siis 33+2

eiku siis menikö sulla se paperilla keskikäyrää..????
 
Alkuperäinen kirjoittaja s-a-j:
heip!
Ananaskirsikka, mä en tiedä kumpi meille tulee, mut voikohan olla sit niin et se lääkäri näki sukupuolen mut ei sanonu mitään .. tai voiko se ees mennä niin et tytöt ois jotenki pienempii.. mul ei haisuu...??????
mut hassua jokatapauksessa et jos sul meni keskikäyrää ja mulla -1 ja samat viikot, mul oli siis 33+2

eiku siis menikö sulla se paperilla keskikäyrää..????
Kyllä mulla meni vähän alle keskikäyrän, koska painoarvio oli n. 100-200g vähemmän kuin poikien keskiarvo, mutta en muista paljonko. Tyttöjen keskiarvo-syntymäpainoksi lääkäri sanoi 3600 g ja pojilla siis 3700g. Mutta ei siinä arviossa noin paljoo pitäis mun ymmärtääkseni eroa olla, vaikka sulle tulisikin tyttö ja meille poika. Viikot tismalleen samat tosiaan... Ei ymmärrä, mutta eiköhän ne syntymäpainot meille tästä valkene ;) =) hauska nähdä sitten kumman arvio osui lähemmäksi ;)


 
Heipsan täältä.. Eipä juuri oo jaksellu kirjotella tänne kun tuo masis on vieny voiton.. En edelleenkään jaksais yhtään enää olla raskaana.
Täällä jännästi vihloo alapäähän aina kun vauva vähänkin liikkuu.. tai rakkoon vihloo en tie mikä siellä oikein vihloo. En uskalla kaupopaankaan lähtee kun koko ajan pelkää et pissat tulee housuun.. mistäköhän moinen mahtaa johtua??????

pippur1 ja masumuru 34+2
 

Yhteistyössä