***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Väsymystä pukkaa täälläkin :| Ja jonkinlaista matalalentoa muutenkin ollut viimeiset pari päivää.. Lisäksi stressaan sitä etten pääse vielä pesemään niitä vauvanvaatteita, lakanoita ym., koska näen jo painajaisia että vauva on syntynyt eikä täällä ole mitään valmiina :D Ihan kuin noita ei ehtisi vielä pesemään!!

Napina kyllä minä ainakin väsähdän aika helposti. Pienikin puuhastelu ottaa selkään ja loppu päivän saakin sitten levätä. Tosin rasitun myös henkisistä ponnisteluista, esim. jos katson kun mies on järjestellyt kotia uuteen uskoon ja kotona on ollut kaaos ja muutos on ahdistanut.. Mies jo vähän ihmettelikin miten MINÄ voin väsyä kun hän on se, joka on nostellut huonekalut ym. :D

Eilen ja yöllä on ollut menkkamaista kipua :/ Ihmettelen mistä johtuu, kun en usko olevan kyse supistuksistakaan? On vain välillä juuri samanlainen olo kuin menkat alkaisi.

Lumi ja Lilliputti 32+4
 
ihan hyvää kuuluu kaikin puolin. Kunnon siivouksen kun sais viel tehtyy nii hyvä. Ei taho aika eikä jaksaminen riittää. Ulos vaa mentävä.

Mitä JOULUHERKKUJA yleensä teette ennen jouluu tai sit vasta jouluksi? makeaa/suolaista ?

Mä ite tykkään kauheesti luumu jutuista ihan mitä vaan ja sit tietty piparit tortut. pipareita en oo leiponu ite ku ostan valmiina. torttuja nyt on tull tehtyy ihan jo useempi satsi. Nyt viikonloppuna teen äidilleni luumuhyydykkeen kun se tulee visiitille.
 
Enie: Tää mietintä sun kaksosten syntymistä aiheutti mulle jälleen kerran (enne) unen :D Kirjoitit nimittäin siinä unessa tänne palstalle, että "Nyt on rv 46+0,5, eikä vieläkään kaksoset anna merkkejä ettei syntyisivät" siis toi +0,5 on etenkin tossa todella tärkeä;) Mut toivotaan ettei mee ihan noin pitkille viikoille:D

 
Moikka!

Ihanan jouluisen näköistä ulkona kun on lunta!! Kovasti ootte jo laittanu vauvan tavaroita valmiiksi, itse aattelin aloittaa vaatteiden pesun nyt viikonloppuna..

mitäs galluppeja täällä olikaan.. nlakortissa lukee G5 P3. Oon käyny terveydenhoitajalla nyt 4 kertaa ja nla lääkäri ollut virallisesti kerran vko 27+5, mut oon joutunu käymään muutaman ylimääräisen klerran ja vielä ainaki kerran on käytävä. Sen rokotteen otin viikko sitten vaikka olinki koko ajan vastaan, en osaa sanoa miksi muutin mieleni. Jospa siitä nyt jotain hyötyä olisi.

Mulish: mulla ainakin tuli vatsaoireet rokotuksen jälkeen.

Omaa napaa..
Sf oli 28 cm (vko 29+5)
RR 117/74
Hb 118 (oli noussut edellisestä)
Pissa puhdas.
Perätilassa edelleen on, toivottavasti kääntyis!
Supistelut on lisääntyneet ja muutytuuneet kipeemmiksi, muutaman kerran tullut oikein polttoja. Myös yöt menee huonosti kun lonkat puutuu niin nopeesti et joutuu kääntymään vähänväliä, mut kaikesta huolimatta tuntuu et voin hyvin ja kaikki on ok =)
Eihän tässä ole enää pitkälti jouluun ja sit vaihtuukin jo tammikuu.
Enielle jaksuja masukeiden kanssa, hurja et sun vauvat on jo isoja! Ja muista syödä, edes vähäsen.

Viikonloppuja kaikille mammoille ja vauvoille!! :heart:

Talvivauva ja vaavi 30+0 POKS!!!!! Vihdoin 30 täynnä :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Väpä ja pinkgreen Niin minä olen miehelle sanonut että katsotaan vain niin nämä ei tule millään ulos vaikka olis jo laskettu aikakin mennyt.
Perustan epäilyni siihen, että aika usein kuulee siitä miten on ollut ennen aikaisia suppareita ja määrätty vuodelepoon, mutta sitten kun vauva/vauvat saisi tulla niin ei heitä enää huvitakkaan tulla :LOL:

Kyllä se lääkäri tosin sanoi, että äidin vointikin vaikuttaa ja kun on niin iso tuo minun maha, että sekin pitää ottaa huomioon siinä mietinnässä käynnistetäänkö / leikataanko ennen laskettua.
Mutta kyllä minä taas kahden viikon päästä kysyn asiaa kun on seuraava KYS käynti jos siellä on eri lääkäri.

Toisaalta, tuumin eilen että mistäs sen tietää jos nämä pikkuiset haluaa tosiaan tammivauvoiksi syntyä :D
Sekäänhän ei mahdotonta olisi, että menisi sinne jos ei aiemmin aviteta sitten syntymää.

(.) Nukuin todella sikeästi yön, yhdesti vain kävin vessassa.
Mieskin on tänään ylityövapaalla, ja oli eilenkin tietty mukana KYS:ssä niin on mukavaa kun hänkin on jopa 4 päivää kotona "lomalla".

Mukavaa perjantaita kaikille

Enie + Nörtti ja Hissu 33+4
 
enie Sulla on hyvänkokoiset masuasukit tulossa. =)

napina Täälläkin väsytään helposti. ei jaksa koko ajan touhuta jotain.

jouluherkut perinteiset piparit ja tortut tietenkin. Sitten jotain uutta kokeilen joka vuosi. Viime vuonna tein glögikakun. Tänä vuonna meinasin tehdä jonkun luumu-rahkasysteemin jos vaan jaksaa.

Jospa sitä lähtisi suihkuun ja käymään kaupungilla ajankuluksi. Tänään kun oli tuo tilipäiväkin, niin voisi käydä ostaa jotain pientä ja kivaa.
 
Tica ja mimonmami meillä esikoinen lähti kävelemään 'vasta' 1 v 3 kk:n iässä, toinen oli 1 v 2 kk. Esikoinen oli arka, mutta kun lähti niin se oli menoa sitten. Toisen kesti ehkä siksi lähteä kävelemään, kun esikoinen helposti tönäisi nurin tms. pientä kiusaa teki. Kuopus olikin sitten 10 kk kävelemään lähtiessään, nousi seisomaan 6,5 kk:n iässä! Jos sais valita niin ennemmin kävelee myöhemmin, kuin noin aikaisin. On sitten joku jo järki päässä :LOL: ;) Jokainen omaan tahtiinsa =)

s-a-j aika jännä juttu tuosta painoarviosta: mulle tehtiin täsmälleen samoilla viikoilla painoarvio, joka oli n. 1947 g ja syntymäpainoksi arvioitiin n. 3500-3600g. Eli mistä johtuu näin suuri heitto, puoli kiloa tai ylikin? Luulis, että taulukot suunnilleen samaa näyttäisi joka puolella Suomea... :eek:

Mulla alkaa maanantaina äitiysloma, eikä vieläkään Kelalta tullut päätöstä siitä! Melkein kaksi viikkoa sitten soitin sinne ja puhelimessa sanottiin, että kiireellisenä laitetaan eteenpäin, mutta ei mitään, vieläkään...

Mun on ollut selkä ja lonkka nyt pari päivää aiwan jumissa! Tuntuu, että pitää kävellä ihan vinossa, suorassa ei pysty olemaan. Helppoa ei ole myöskään päästä tästä koneen ääreltä istumasta ylös aina, kun pysähtyy johonkin saa rauhallisesti koittaa päästä liikkeelle... :headwall: jospa se tästä vielä tokenee...

Ananaskirsikka+Einari 34+5
 
Heippa!
Kyllä on jäistä tuolla ulkona. Meninpä sitten äsken ulos pulkalla vetämään 1v. taaperoamme, ja sitten mäessä kaaduin tietenkin vatsalleni. Onneksi ei nyt vielä ainakaan olossa mitään ihmeempää - potkuja tuntuu. Toivottavasti sikiölle ei käynyt mitään.... :'(


OLKAAHAN TE KAIKKI VAROVAISIA ULKONA!!!
 
Ja taas oli joku 2vee pikku lapsonen kuollu possunuhaan, kuulu riskuryhmää ja oli viikko sitte saanu rokotteen ei vissii kerenny tehota, kamala lukee tollasii kun miettii että mikä suru on vanhemmilla ja muilla läheisillä ja just ennen jouluu. :'( surullista kauheeta miettii jos omalle lapselle sattuis jotain...

Ostin ittelle villapaidan ja ai miten ihana se sitten onkaa ihailen itteeni vaan peilistä :D massu näkyy jo hyvin :D
 
Olipas taas lukemista...

Täällä oli paljon kissaihmisiä =) Meillä tosiaan kanssa kaksi maatiaisronttia, Jouko (villisika) ja Kosti (peruskisu) nimiltään :D Villisika ja Peruskisu ovat poitsun antamat nimet ja johtuvat turkin väreistä :heart: MEidän katit ei oo edelleenkään mun ylimpiä ystäviä, ei puhettakaan, että tulisivat masun päälle kuuntelemaan tms. Edelleen kelpaan vain ruuanantajaksi ja satunnaisesti sitten silittäjäksi, jos mies on töissä.

Hössötyksestä: No mies ja mun äiti hössöttää koko ajan, lähinnä siksi, että oon ollut viin kipeä koko raskausajan. Mutta eipä tuo haittaa...mukavaa se on, kun joku tulee siivoamaankin mun puolesta :saint:

Mun miehen työkaveri muuten kävi eilen meillä...en oo kuukausiin sitä nähnyt, eikä mies oo kertonut että meille tulee vauva. No eilen sitte taapersin tän mahani kanssa ja koitin poikaa pukea pallokerhoon kovalla ähinällä. Ei mtn kommenttia... mies sitte näytti turvakaukalon laatikkoa ja sanoi, että tuollasiakin pitää vielä vanhoilla päivällä ostella... Siihen sitte työkaveri hämmästyi, että onko vaimos raskaana...ei hän vaan mitään huomannut :eek: Joko mulla on sitte niin pieni masu (ei tod.) tai sitte mä olen aina sen mielestä ollu tän kokonen :p

Niin juu...äitiyskortissa lukee G2P1.

Jouluherkuista: Mä tykkään kanssa hirveästi kaikista luumujutuista ja niitä torttuja on tullut jo tehtyä... Luumurahka on mulle kanssa herkkua ja usein jouluna jälkiruokana. Nyt meinaan tehä vielä jouluna luumutäytteisiä possurullia :p Kinkkukin on muuten jo ostettuna ja pakastimessa :xmas: Mikään leivontaihme mä en ole, eli mitään erikoista en aio jouluksi tehä....

Pitääkin vielä mainita, että eilen oltiin anopin luona kahvilla...poika katteli anoppia aikansa, ja tokaisi, "äitillä on masussa vauva...mitäs sulla on?" Onneks anopilla hyvä huumorintaju, vaikka täyttää jouluna 70v :D

J.t ja Pampu-potkuttelija rv 29+4 :heart:
 
Elämänperhonen Siis mitä!, vedit pulkkaa :eek: Onko teillä muka lunta :kieh: Mie just tulin vaunulenkiltä ja maa on ihan musdta ja kurainen. Mistään lumesta ole tietoakaan, vettä taisi hiukan tihutella... Tosin täällä päin ei kunnon lunta nähdäkkään ennen tammi/helmikuuta.
 
Hipkukka Mites teidän pienokaiset voivat?
Itsellä lääkäri tänään nyt mahan ihottuma ärtynyt yhdestä kohtaa niin pahaksi että siihen on tullut mätäpaise vai miksi neuvolan täti sitä nimitti =) Eli antibiootti tiedossa, toivottvasti sill menisi ohi..
Huomenna tarvitsisi lähteä mieheni isoisän hautajaisiin 300 kilometrin päähän. Saas nähdä miten päivästä selvitään.

Myy-88 ja minityyppi 28+6
 
Heips!

Kevätesikoinen Joo tosi kiva muodonmuutos olikin, no mut hei harvalla on kunnon au naturel "liekkikuvioinnit" rinnoissa. Rintatulehdus heti sairaalassa kun meni niin täyteen. Sillä määrällä olis ruokkinut vaikka kaikki sairaalan lapset. ;)

Cattie Vautsi mikä masu! :heart:

Pörri Älä ressaa, menee raskausaika pilalle. Minä lihoin esikoisesta 32 kg, sairaalaan jäi 8 kg. Lopulliseksi painoksi jäi +10 kg. Nyt on paino noussut 18,8kg. Meni mullakin taas kauheaksi stressaamiseksi, joten ajattelin taas että aivan sama. Uusi mieliteko on jääpalat. Vähintään 2 jääpalapussillista menee päivässä, mutta se on niin hyvää veden, light-mehun tai -limun kanssa. Ja kappas viime neuvolakäynnillä ei ollutkaan tuttu lukua +1000 jotain vaan +400 ja risat. :D Vähänkö olin onnessani, jääpalat rulez!!

(.) Eilen kävelin pojan harkkojen aikana 25 minuuttia ja olin niin ylpeä tästä "iltalenkistäni". Yöllä sitten kun heräsin tutulle vessakäynnille oli häpyliitos ja selkä niiiiin kipeä, että piti ensin venytellä että pääsin ylös. Aamulla oli kans vielä h.liitos kipee ja jouduin venyttelemään ennen kuin pääsin ylös. Tänään sitten kanssa vaivannut koko päivän, ei mikään ihme jos kävelytyylit vähän kärsii. ;)

Onko muut muuten huomanneet, että olis vaikea istuviltaan taipua eteenpäin? Mietin johtuuko se siitä, että vauva olis laskeutunut..? Vatsa on kuitenkin tosi korkeella vielä, ettei ainakaan sen perusteella. Vauva on ollut jo pari viikkoa kuiteski pää alaspäin.

Ja ootteko huomannut, että nälän tunne / kylläisyyden tunne olis hävinnyt? Musta tuntuu, että saan olla koko päivän syömättä ennen kuin alkaa maha edes kurisemaan. Yks päivä tässä stressasin autoasiaa ja tajusin joogatunnin jälkeen klo 17.30, että miten on näin väsynyt olo ja etten olen syönyt kuin aamupalan! :eek: Paha olo saattaa tulla ja siitä tietää, että pitää syödä jos puuhailee jotain. Täytyy kellon mukaan pureskella jotain, että pysyy säännölliset ruokarytmit. Yleensä mun maha kyllä ilmoittaa heti, jos on nälkä ja verensokeri kun laskee niin olen kuin perssiille ammuttu karhu. Nyt ei mitään. :LOL: Sama homma sitten kun alkaa syömään, niin voisin änkeä itseni ihan täyteen ruokaa ja sit joskus tunnin päästä vasta iskee ihan älytön ähky. Joten sekin pitää katsoa n. silmämääräisesti, ettei syö liikaa. Mitenköhän mun käy jouluna? :xmas:

Talvitakeista Minä tän asian kanssa tuskailin jo aiemmin kun ei mikään mahdu päälle, myöskään kaupoissa. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että ne rahat satsaan synnytyksen jälkeen laadukkaaseen ulkoilupukuun, et saan nää läskit pois. :D Mun viritelmä on toppaliivi ja sen alle paksu fleece, tai vanhatoppis (joka jää n.30 cm auki) ja muhkea kaulaliina. Ja ei oo vielä palellut. Huomenna pitäis lähteä viikoksi Vuokattiin löhöilemään kylpylään ja ulkoilemaan. Toivottavasti ei jäädy perssuus. :LOL: Ai niin ja Prismasta löysin tosi kivan fleece aluskerraston kokoa XXL, hinta oli 19,90e ihanan lämmin ja lämmittää näiden olohousujen alla kun menee ulos. Sit 5e ostin XXL normipitkikset ja meinasin ne tunkea vaan äitiysfarkkujen alle.

Lumi- Mullakin on ollut pari päivää menkkamaista kipua, mietin just pitäiskö mun menkkojen olla tällä hetkellä. Sekin voi varmaan aiheuttaa sen.

Täällä Jyväskylässä on ainakin lunta, pulkkamäkeä laskettu jo monta päivää! :) Eilen raahasin "rallituolin" pulkkamäen alle niin ei tarvinnut seisoa. Heh.. ohi kulkevat hiihtäjät varmaan katsoivat, että on tuokin laiskuuden huippu. :LOL: Ei vaan jaksa pitkään seistä, alkaa kantapohjissa tuntua siltä kuin pelkkien luiden päällä tallustais. :/

No mutta nyt lähden käymään plöp plöp kaupassa (eli citymarketissa). Nintendo Wii:n käsiohjain ei toimi. :headwall: Täytyy sen kunniaks kun saa toimintaan vetää parit hulahulat. :LOL:



Muoks: Ohhoh, tulipas pitkä viesti!

Minävaa + vaaveli 32+3
 
... ja naurunpyrskähdyksistä toivuttuani pystyn laittamaan lisää tekstiä :)

Taipuminen istualtaa eteenpäin: juu-u, tuntuu tosi tukalalta ja ahistaa! En mielellään enää tee sitä, jos ei oo ihan pakko. Ennemmin yrittää kaikkia muita keinoja ;)

Talvitakki: mulle menee just ja just vielä vanha untuvatakki, mutta ei enää kauaa... aattelin käydä Prismasta kattoon huomenna asiakasomistajapäivien kunniaksi takkia ja toppahousuja, jos löytäis kohtuuhintaisen ulkoilusetin. Harmittaa, kun olen aika lyhyt ja isoissa koissa ("koko" mon. ) tuppaa olemaan tosi pitkät lahkeet... Saa nähä miten mun käy. Toivotaan, että löytyis jotain toimivaa. Miehenkään toppahousut ei mahdu edes mun viereen ja niissäkin on ihan liian pitkät lahkeet! :)

Meikäläisellä kyllä tulee nälän tunne säännöllisesti, johtuu varmaan siitä, että on totuttanut ittensä syömään tiettyihin aikoihin. Tänäänkin alkoi oikein äänekkäästi kurnimaan maha 11 maissa... häve :ashamed: Voi olla, että tämä muuttuu, kun jää äippälomalle ja syö varmaan epäsäännöllisemmin...

Lunta ei täällä Tampereella valitettavasti paljonkaan ole, just ja just oli aamulla maa valkoisena. Toivoisin, että satais äkkiä lisää!

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:
 
Jokos muut on saanut imetysliivit sieltä englannista?
Mulla on omat jo kovassa käytössä, on niiiiin mukavat päällä, täytyis tilata parit lisää!

Kyl tää elämä on yhtä venäläistä rulettia.. on ollut yskä tosi pitkään, molemmat kyljet yskimisestä vuorotellen kipeinä. Eilen yskäisin niin että kyljestä kuului napsahdus ihan ihan JÄRKYTTÄVÄ kipu, hiki virtas ja silmissä sumeni. Mummu oli viemässä mua jo ambulanssilla sairaalaan.. mut sain jotenkuten oltua niin että sain näyteltyä suurinpiirtein tervettä.
Kävin sitten matkalla kotiin päivystyksessä hakemassa yskänlääkettä, totesi vain että kylki revähtänyt, kipu kestää noin 7-10päivää, sitten pitäisi olla parantunut.
Aivan täysin invaliidinä olen, kävelemään pystyy, mies kauppaan kantamaan kauppakassit ja muut vastaavat työt joutuu passauttamaan. Ison porun kanssa sohvalta ensin pudottautua lattialle ja sieltä kammeta itsensä sitten ylös.. nyt jos tarvis synnyttää niin vetäisin ranteet auki ennenkun lähtisin ponnistamaan!
Ja mies laittoi tänään asunnon myyntiin, vaikkei ole mitään takuita että toisesta menee tarjous läpi.. saa nähdä missä sitä asutaan tammikuussa!
Jokos pian loppuis nämä "tapahtumat" ja sais vaan odotella ja ihmetellä tulevaa!

Maanantaina olis lääkäri, otin ajan yksityiselle, ja pyysin ultrauksen myös. Täytyy kysellä hiukan et vieläkö poikaa lupailee, paras olis meinaan :LOL:

Talvitakki: Kai sitä jotenkin pärjää, en ainakaan uutta osta. On tuossa yks takki joka vielä menee ehkä korkeintaan 3-4viikkoa päälle, ei vielä kiristä mut aika "tiukkaa" mallia. Täytyy toivoa että sen aikaa menis kun töissä tarvii olla, kyl noi kauppareissut ja koiralenkit sitten menee miehen jollain telttatakilla. Onneks on hoikka mies, ettei tarvi käyttää mitään XXXL-mallisia.

Taipuminen istualta eteenpäin: Mun ei tarvi niin usein istualtaan kumarrella, mut seisaaltaan sitten sitäkin useammin ja kyllä joka kerta ähkäisy kuuluu. Ihan pienessä ajassa fyysisestä "suorituksesta" tullut raskasta. Eli mieluiten vaan kurottelis korkeelta, jos ei tarvis kumartua. Esimerkiksi kenkien sitominen on yhtä "tuskaa", sitä ei viitsisi tehdä millään!

 
Mun Bravadot löytyivät tänään postilaatikosta ja hetihän ne oli pakko pukea päälle. Mä tilasin kahdet ja oon kyllä tyytyväinen. Mulla on Kuopuksen jäljiltä muutamat Anita merkkiset vielä tallessa ja nekin kyllä pelittää varmasti hyvin, kun eivät ihan löpsähtäneet ole. Mutta nää Bravadot tuntuu niin paljon "joustavammilta", että varmasti alkuun tulee näitä käytettyä. Viime imetyksessä mulla oli jotkut CarriWell-liivit, jotka aiheuttivat sitten kunnon tukoksen ja sitä myötä rintatulehduksen.

Vähänkö muuten ottaa päähän se, että melkein kaikkialla muualla on riskiryhmät jo rokotettu H1N1-vastaan ja täällä Kanta-Hämeessa aloitetaan vasta huomenna ja ensi viikolla. Esikoinen on astmaatikko ja samassa päiväkodissakin on jo tautia esiintynyt...kiva kiva.


Oolin tänään töissä ekaa kertaa kuukauteen, mutta kyllä se taisi olla ihan riittävästi... ensi maanantaina on äitiyspoli-käynti veritulppaehkäisylääkityksen tiimoilta ja meinasin sit pyytää kolme viikkoa saikkua, eli äitiysloman alkuun asti. Nytkin selkä ihan tlessa ja ikäviä tuntemuksia oli päivän mittaan mahankin puolella.
 
Sero: Mulla kävi esikoista odottaessa samalla lailla, että yskäistessä kyljestä kuului naps. Mulla vaan murtui kylkiluu ja oli useamman kuukauden kosketusarka. Ja tosiaan synnytyksen jälkeen makasinkin koko sairaalassaoloajan kylmäpakkauksen päällä :/ Toivottavasti sulla ei käynyt yhtä pahasti...nehän eivät sitä kylkeä varmaankaan kuvanneet nyt? Mulla kuvattiin sitte synnytyksen jälkeen.

J.t ja Pampu
 
Janoschin tarinatuokio: Tuntuiko sen napsahduksen jälkeen sellainen järkyttävä paine kyljessä, ihan kun jotain olisi väärässä paikassa? Ei kuvattu ei, kun röntgen on vaarallista raskaana ollessa. Paraneeko kylkiluun murtumat itekseen, vai voiko olla jotain jälkiseurauksia jos ei hoida kunnolla? Tää kipu on kyl ollut niin sietämätöntä.. mut en tiiä kuinka kipeä sitten kylkiluun murtuma on, verrattuna kyljen revähdykseen. Ei lääkäri tietenkään voinut niitä tunnustella kun melkein löin kun koski.
 

Yhteistyössä