***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Lily of the.. Nii siis miulle ainakii neuvolassa sanottii joku aika sit että se synnytystapa ultra on yleensä rv 37 mutta pyysin aiemmin ku tää esikko synty sillo nii en ehtinyt käydä sit siinä. Se kai on vaa et tutkivat mahtuuko alateitse tulee
 
Lily Joo ei nämä varmaan täältä tosiaan ennen tammikuuta tule vaikka miten siltä näyttäis aina välillä :LOL:

Synnytystapaultra
Eikös siinä katsottais miten päin vauva on ja onko istukka missä jne..? En tiedä kun ei aiemmissa raskauksissa sellaista ole ollut, on vaan tehty sisätutkimus peräsuolen kautta mahtuuko tulemaan :eek:
Nyt taasen sellaisesta puhuttiin kerran ja luulin sen vain koskevan monikoita että katsotaan miten päin ovat ja onko oletettavaa että syntyvät alateitse sitten.
Mutta siitäkin lääkäri sanoi että sehän ei tosiaan välttämättä mene sitten niin kuin siinä arviossa arvioidaan vaan voi päätyä sektioon vaikka olis tuumattu että alateitse syntyy ja päin vastoin myös.

Oksettaa :$
 
kaneli87 Luulisin, että täällä tehdään moinen ultra vain, jos on erityistä syytä epäillä, että ei mahtuisi. Ei mulla ollut esikosta mitään ultraa rv 20 jälkeen, rv 39 tai 40 terkkari kokeili mahan päältä, että "ei tää hirmu isolta tunnu". Siinä se. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
En tiedä kun ei aiemmissa raskauksissa sellaista ole ollut, on vaan tehty sisätutkimus peräsuolen kautta mahtuuko tulemaan :eek:
Excuse moi? Kukaan ei kyllä tosiaankaan tee mulle tollasta tutkimusta, vaikka mitä sanois!!! |O |O |O

No onneksi täällä Helsingissä ei vissiin mitään tutkimuksia tehdä muutenkaan. :D Ensi tiistaina kyllä neuvolalääkäri. APUA! :eek: :$ Enie ei saa pelotella!
 
Mun peräsuoleeni ei ainakaan mennä |O |O |O
Kamalaa pelotella noin.. Ei esikoisen aikaan ainakaan muutakun kokeiltiin masun päältä kokoa, arvio oli synnytyspäivänä 4300 g ja esikoinen oli 3220 g syntyessään, että kyllä nekin voi aika paljon heittää :D
 
Zuh
Hurjasti tekstiä, mutta tällä naisella on jotenkin ihan aivottomat päivät menossa! Muutama rankempi touhupäivä takana ja tuntuu etten oikeasti jaksa ajatellakaan mitään.. Sääliksi käy miestäkin kun kiukuttelen, ainakin enemmän kuin normaalisti, ja muuten oon ihan nollat taulussa.. Ehkäpä se tästä muutaman päivän extralevolla paranee ja olisin taas ihanan nokkela oma itseni :D

Lili87: Sairaslomien saldo tähän mennessä on miehelle villasukat, 86 senttinen villahaalari tehty hartilinjaan saakka. Sitten semmoinen kiva huopainen kassi joululahjoja ajatellen, virkattu "kori" huopainen langasta. Yksi uudelleen pehmustettu keittiöntuoli ja siihen tehty irtopäällisen kaavat ja päällinen - tämä operaatio pitäisi vielä toistaa 7 tuolille.. Hirmuisesti himottaisi alkaa tekemään aivan ihania lammasvillasukkia joiden ohjeen bongasin Novitan kotisivuilta. Eihän tästä listasta huomaa että tykkään tehdä ja pitäisi samalla kuitenkin istua suurimman osan aikaa ;)

Enien pelotteluihin: Eikös ne tuonne ikävämpään koloseen mene aina gynekologisessa tutkimuksessa, siis normaalisti.. Eihän se kivaa ole mutta minkäs sille enää siinä vaiheessa mahtaa :p

Miehen työkaveri oli saanut vauvan viime yönä! Mutta ei me sentään vielä aleta poksumaan, jookos? Mulla on ainakin vielä niiiin pitkä matka laskettuun enkä halua yksin täällä pyöriä!

~Zuh & Naatti 29+5
 
mimonmami Toivottavasti helpottaa nyt ja hyvä, ettet jäänyt kotiin vaan menit lääkärille!

Ei mulle oo onneksi tehty mitään tutkimuksia peräsuolen kautta... B) Viimeksi tunnustelivat vauvan kokoa vatsan päältä ja sisätutkimuksessa totesivat, että vauvalla on kyllä tarpeeksi tilaa tulla.

(.) Supistelee ja närästää... Eilen illalla alkoi kipuilut mahassa ja selässä ja ovat jatkuneet tänä aamuna. Ei kärsi välillä edes kumartua... Kait ne sitten supisteluja on. Närästää siihen kaupantekijäisiksi vielä hirveesti... kahvista ja banaanista nousi jo eväät takaisin kurkkuun. :( Kaiken lisäksi mies lähti taas työreissuun ja pojan hoito on illalla kokonaan mun kontolla... mihihän tässä vielä joutuu.

Tica & Kääryle 32+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Enien pelotteluihin: Eikös ne tuonne ikävämpään koloseen mene aina gynekologisessa tutkimuksessa, siis normaalisti.. Eihän se kivaa ole mutta minkäs sille enää siinä vaiheessa mahtaa :p
AINA? Siis missä te oikein käytte? 29 v ikään oon jo päässyt, ilman että sellaista olis kukaan gyne sanallakaan ehdotellut!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Enien pelotteluihin: Eikös ne tuonne ikävämpään koloseen mene aina gynekologisessa tutkimuksessa, siis normaalisti.. Eihän se kivaa ole mutta minkäs sille enää siinä vaiheessa mahtaa :p

Onkohan ne varmasti tutkineet ihan oikeaa reikää?? :LOL:
 
Huomenta vaan kaikille täältäki :wave:
Ja uusille teretulemast joukkoon =)

Mulla oli eilen viimonen työpäivä ja kauheen haikeeltahan tuo tuntu jättää ihanat työkaverit, kerätä omat kimpsut ja kampsut ja jättää avaimet sinne :ashamed: Mutta eipä silti, kovastihan tätä lomaa on jo odoteltu ja oikein positiivisin mielin jäin töistä pois, vaikka ikävä varmasti vielä tuleekin :p Nyt ois sitten muutama kuukausi aikaa ottaa levon kannalta, ennenkuin uusi "pomo" astuu kuvioihin :LOL: Vieläkö muut töissä uurastavat vaiko alkaako se loma jo teilläkin häämöttää? Mullahan varsinainen ä-loma alkaa vasta 21.12, mutta lomia on kertynyt sen verran, että pidän ne ensin pois!

Tänään oli tarkoitus ensimmäisen lomapäivän kunniaksi nukkua pitkään, mutta masuasukki päättikin toisin ja aloitti krav maga-harjotukset mahassa tasan just sillon, kun normaalisti olisin töihin herännyt. Saa kyllä pikkunen alkaa muuttaa tuota rytmiään, mä olen sentäs lomalla!! :D

Muutoin ei tänne ihmeempiä, neuvolassa tuli käytyä viime viikolla ja siellä kaikki ok! Tässä vielä hieman neukkutietoja (sulkeissa edellisen kerran):

viikkoja 28+3 ( 26+0)
painoa tullut +1,4kg/ vko (-2,1kg)
:whistle:
RR 121/61 (119/77)
Sf-mitta 24,5 (21,5)
vauvan syke 145 (145)
liikkeet ++ (+)

Painoa taas tullut ihan hulluna lisää, enkä tajuu mistä johtuu sillä huomaan etten enää edes syö yhtä paljon kun raskauden alussa ja keskivaiheessa. Herkutkin olen jättänyt kerta viikkoon :ashamed: No, eipä näitä jaksa stressata nyt, toivon mukaan ainakin suurin osa kiloista lähtisi synnytyksen jälkeen..

Nyt ei auta muuta kun lähteä siivoomaan tätä kämppää kaikelta hiekalta, karvalta ja kuolalta (kiitos kahden koiran) :wave:

-Dolly04 ja asukki 29+2
 
peräsuolen kautta..
Multa kokeiltiin peräsuolen kautta mahtuuko tulemaan. Työnsi vaa sormet sinne ilman varoitteluja ja kyllä alko tääki naine taipumaan :LOL: Nous molemmat jalat kohti kattoa siinä selälläni maatessani. Ei paljon tuntunu jäykkyys :LOL:
Tosin kylhä ne ottaa röntgenkuvatki jos näyttää siltä, ettei olla varmoja mahtuuko vauva alakautta tulee.

Tulipa eile syötyy liikaa, ko tuntu, ett keuhkot painuu kasaan. Sitä se rasvanen ruoka ja cokis teettää :ashamed:

Huomenna saan miekii poksua ja kunnolla :heart:

Pörri ja Pätkä 29+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tica:
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Enien pelotteluihin: Eikös ne tuonne ikävämpään koloseen mene aina gynekologisessa tutkimuksessa, siis normaalisti.. Eihän se kivaa ole mutta minkäs sille enää siinä vaiheessa mahtaa :p

Onkohan ne varmasti tutkineet ihan oikeaa reikää?? :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL:

Joo, ei minullakaan normi gyne käynneillä ole sinne "tunkeuduttu" mutta kylläkin arviossa, mahtuuko vauva tulemaan on menty.
Ei ollut kovin hauskaa mutta ei se kauan kestäny, ja nauratti lopulta se lääkärin kommentti esikoisen aikaan tutkimuksen jälkeen.
"Täältä mahtuu vaikka höyryveturi tulemaan joten ei hätää" :LOL: :LOL: :LOL:

No, lääkäri sitten synnytyksen jälkeen totesi vähän nätimmin että "sinut on luotu synnyttämään" :D

 
Labrassa käyty ja samalla käyty rokottaa kuopus.

Kylläpä oon saanu nauraa tän aamun peppujutuille :D :whistle: Mulla vaan esikoisella synnytystapa arvio, pojilla ei ollenkaan. Ja esikoisen arvioinnissa lääkäri kski vetää syvää henkeä ja TSUP! Kirjaimellisesti sormi pepussa eikä mitään varotuksia, hyvä etten sängyltä pudonnut :whistle:
Mä ymmärtäny että sillä katsotaan onko häntäluu edessä, onko näin?
 
Oijoi, ei mulle mainittu etukäteen, että se vauvan kokoarvio tehtäis tuollalailla.. Yleensä neuvolatäti kertoo mitä milloinkin lääkärikäynneillä on tiedossa, mutta jos hän ei viittinyt pelotella etukäteen sen peräreiän tiirauksesta. :) Jännä, en aatellu ainakaan sitä kautta synnyttää. :D
Soittelin juuri Satks:n, ja olisin varannu ajan synnytysosaston tutustumiseen. Oon odottanu sitä alusta alkaen ja vihdoin kun on tämä 32 rv. täynnä niin sain soittaa.. Pettymys oli suuri, kun kaikki tutustumiset on peruttu sikainfluenssan vuoksi. Olishan se pitänyt kyllä arvatakki :/ .Siitä olis tullu vaan siinä mielessä helpompi olo, ettei sen H-hetken kiiruussa tartte vielä ettiä minne sitä tarttis mennä.
 
Kauhulla lueskelin teiän reikäkeskusteluja, mutta onneks loppuu sai hyvät naurut Enien lääkärin kommenteista. Aika nätisti sanottu. :LOL: :LOL:
Ei täälläkään mitään synnytystapaultria ainakaan oo, noista muista tutkimuksista en tiedä, hyvä tietää että mikä kaikki on mahollista että osaa ees vähä varautua seuraavalla lääkärikäynnillä, jos nääkää ei tääl varottele etukätee. :LOL:

Täällä on Pallero tainnu kääntyä jomminkummin päin pystysuoraan, kun niin ahistaa henkeä välillä ja istua on pakko ihan selkä suorassa kun niin painaa kylkiluiten alle. Yhtää en kyllä tiedä että onko pää ylhäällä vai alhaalla kun tuntuu muksautteluja kumpaanki suuntaa. Viime yö oli semmosta sambatuntia ettei paljon tullu nukuttua, tais vaavi herätellä tunnin välein. Jännä miten vaihtelee että toisena päivänä on tosi hiljasta, joutuu ihan kuuntelemalla kuuntelee että liikkuuko se yhtää ja välillä sitte taas ei epäilystäkää. :)

Eilen oltii toisessa valmennuksessa, aika turhan tuntusta oli, imetysasiaa mut eipä mitää uutta tullu taaskaa esille. Mies kyllä tykkäs että sai uutta tietoa. hyvä niin.

Jaaha, se olis nuohooja tulossa kohta takkaa vilkasemaa, pitäsköhän sitä etes harjata hiukset ettei raukka säikähä ovelta jo karkuu.. :LOL:

NiiZ ja Pallero 30+1
 
moikka

Taysin käynti takana.. 2 viikossa painoa 2,6 kg lisää..
vauva paino arvion mukaan 2680g (viimeks oli 2kg 31+1)
pissa puhdas, vastas kokoa 35+4
rr 148/80 ekassa ja tokassa 128/78
hengitys harjoittelut käynnissä, hikka tuntuu olevan kokoajan
=)
kohdunkaula pysyny samassa eli yli 3cm vielä..
7.12 uus arvio koosta, käynnistetäänkö, vai meneekö omalla painolla loppuun asti..

tammikuun4 ja poikameloja 33+3 :heart:
 
Ai niin, onkos tässä ketjussa vielä keskusteltu ollenkaan siitä, pääseekö isät mukaan synnytykseen? Siis sikaflunssan takia, tarkoitan. Kun nythän osassa sairaaloita on kielletty isien tuleminen mukaan synnytykseen, ja kuulemma synnyttäneiden osastollekaan ei pääse ketään.

Sen synnytyksen mä vielä kestän, mutta jos mies ja esikoinen ei pääse katsomaan mua ja vauvaa osastolle, niin ihan sellaista sairaala-aikaa en kyllä suunnitellut. :/ Ja jos vain mies pääsee, niin mun mielestä on aika julmaa 2-vuotiasta kohtaan viedä se hoitoon siksi aikaa, siis että ensin joutuu jo äitistä eroon ymmärtämättä miksi, ja sitten vielä isäkin hylkää mennäkseen katsomaan äitiä, eikä lapsi varmasti ymmärrä, miksi hän ei pääse. :eek:

Hui kauheeta, toivottavasti siis toi epidemia ehtis rauhoittua ennen synnytystä, ettei tarttis tuollaisia murehtia.
 
|O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O

Nyt menee hermo tohon helvetin palkkatoimistoon.. viimeks saanu sairaspäivärahaa 2kk sitten.. ja kelan sivuilla ollu tuo että asiakirja saapunut ni ajatellu et kyl ne kohta tulee.. No päätinpä sitten soittaa ihan varmuuden vuoksi kelaan ni ei sellä oo mitään todistusta mun sairaslomista lähetetty ja ei ne sit tietty sitä hakemusta oo voinu käsitellä.. ELi pyhällä hengellä tässä ilmeisesti nyt elellään.. jee!!! Kela sano et tuskin rahaa tuun saamaan ennen vuoden loppua / ensvuoden alkua.. Äitiyslomakin pitäis alkaa ylihuomenna ja ei minkään näköstä päätösta oo tullu siitäkään asiasta. Kiva jos tuo vauvakin tässä ennen la:ta syntyy ni mites vaipatkin ostetaan.. voi helvetti..

Sori valitus..
|O
 
Lily En ole moisesta kuullutkaan ettei pääsisi :eek:
Ei KYS:ssä ole edes mitään kättely kieltoakaan enää ollut pitkään aikaan ja kaikki siellä kättelee.

pippur1
Ei voi olla totta! Just tuon takia minä toimitan aina itse oman kappaleen saikkutokaria kelaan ettei se vaan jää sinne minnekään roikkumaan...,siis minähän itse laitoin aina kaikki heti menemään kelaan kun oli selvillä paljonko me maksetaan mutta muut palkanlaskijat ei niin välttämättä tehneet.
Mutta kai sinä sinne soitit nyt että he*****ti se todistus sinne kelaan ja justiinsa?
Pakkohan kelan on sulle maksaa aika pian jos ne vain sen todistuksen laittais.
Sullako ei enää työnantaja maksa mitään sairausajan palkkaa?
Älytöntä kun jotkut ei tajua miten vaikeaa se on sinnitellä kun ei tule säännöllisesti se tulo tilille.
Eivät itse ole koskaan todennäköisesti olleet saikulla niin eivät älyä sitä rumbaa mikä siinä on.
 
Olen minäkin käynyt esikosta tuolla synnytystapa-arviossa. Ensin kuvattiin lantio, jossa oli jotkut mittat ihan rajalla. Sitten lääkäri tunki nyrkkinsä sinne ja sanoi, että luultavasti pieni vauva mahtuu. Järkyttävä tutkimus..... ihan vaan teitä pelottelen. :eek:

Nythän lääkäri puhui, että B vauva pitäisi synnyttää perätilassa. En siitä juuri ollut innoissani. Katsotaan vanhat mitat ja koitetaan sitten mahtuuko.... :eek: Siihen tutkimukseenkaan en kyllä enää mene. En synnytä näitä ollenkaan...... EN
 
Enie juu ei työnantaja enää maksa yhtään mitään.. Ihanku muuten ei tässä masennus iske ni nyt sit ei ainakaan pelkoo oo.. Ihanaa istuu vaan kotona kun mihinkään ei pääse.. ei ees ruokakauppaan kun sinnekään enää rahaa ole. Kitkutellu niiden syyskuun rahoilla sentään tänne asti.
Olis pitäny ite juu toimittaa ne sairalomalaput mut hyvä se tälleen on olla jälkiviisas..
:'(

Menee taas jaksamisen raja kyl aikas nolliin.. :ashamed:
 
Tervetuloa uusille! =)

pippur1 miksi kelalla sitten kestää vielä noin kauan, jos paperit toimitettaisiin mahd. pian?? Itselläni on vähän sama tilanne, palkanlaskennasta kuulemma kestää saikkutodistuksien lähettäminen kelalle. Tosin itse olen saanut palkan vielä tässä kuussa, joten ei niin hätää vielä ole.. Toivottavasti saat mahdollisimman pian kelalta rahat :hug: Olethan soittanut jo sinne palkanlaskentaan ja vaatinut, että todistukset lähetetään HETI?

rontti kyllä täälläkin on ihan samoja tuntemuksia, vaikka kovasti odotettu esikoinen onkin tulossa =) Välillä vaan epäilyttää se oma osaaminen. Ja jostain syystä miettii että mitä kaikkea ei enää voikaan tehdä, ainakaan ihan heti. Ja että onko sittenkään tähän valmis. Jne. jne. Mutta varmaan ihan luonnollista ja kuuluu tähän henkiseen valmistautumiseen =)

Nukkuminen onnistuu vielä kyljellään, tosin osittain paino on hieman mahalla ja toinen jalka siinä sivulla tukemassa. Jos nukun täysin kyljellään niin ottaa pahasti lonkkiin ja pystyn nukkumaan ilman kipua n. puoli tuntia, sitten on vaihdettava kylkeä. Tyynyt ei auta yhtään, olen yrittänyt tunkea niitä vaikka mihinkä väliin :D Tosin yksi yö meni niin, että laitoin tyynyn selän alle, pelkästään toiselle puolelle niin että sain nukuttua osittain selän päällä ja osittain kyljellä; tuntui taivaalliselta! Nyt en ole saanut enää aseteltua tyynyä samalla tavalla |O

Meillä ei normaalisti olisi synnytystapa-arviota ollenkaan, ei ainakaan ultraa, mutta raskausdiabeteksen takia pääsen siihen. Peppuun ei ole ainakaan vielä kukaan koskenut koskaan gynellä käydessä :D

Jotakin muutakin piti vielä kommentoida, mutta en enää muista että mitä :ashamed:

Lumi ja Lilliputti 33+2
 

Yhteistyössä