***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Onpa Hipkukan pienokaiset jo isoja :)
Täällä on nyt vauvalle kaikki isoimmat tavarat hankittu..
Possupiikistä aikaa kaksi viikkoa ja nyt iski ihan hirveä nuha :( Ei kuumetta eikä kurkkukipua, mutta nenä ihan tukossa.
Nyt olen huomannut että kun istun tai makaan selälläni niin tulen todella huonovointiseksi. Kyljelleen kun meneen niin heti helpottaa. Joku kokenut saman?

Myy-88 ja minityyppi 29+3
Täälläkin ruvetään lähestymään 30 rajaa :heart:
 
zaara Mukava kuulla että siellä ollaan vielä raskaana, aina parempi pienille mitä pidempään jaksavat kyydissä kulkea.
Tuohon migreeniin minä ainakin saan käyttä ihan normaaleita kohtauslääkkeitäni clotam, voltare ja migard. Ei toki kerralla kaikkea, mutta tuolla clotamilla on sitten pärjännyt jos olen yleensä mitään lääkettä ottanut. Eli kannattaa ihmeessä vaatia troppia.
Sitä en ole hoksannut kysyä että antaako ne raskaana ollessa pistoksia, sehän olis tehokkain...,ainakin minulla.

majeca Sulla on sitten käynyt samoin kuin minulla tuon pojan kanssa eilen :D
Nämä kaksi on aina protestoineet sydänäänien kuuntelua vastaan ja moukuttavat dobleria ihan antaumuksella aina. Kuunteli niitä sitten kotona, neuvolassa tai äitipolilla.

Niiz Eihän vain ole poskionteloissa tavaraa? Minulla kun se on krooninen vaiva ja jos sitä sinne kertyy enemmän (eli unohdan käyttää säännöllisesti allergialääkkeitä) niin migreeni siitä seuraa.

Myy-88 Se selällään tai istuallaan tietyssä asenossa olo painaa sisäelimet ja masukit laskimoa ja mitköhän vasten niin että se pahaolo tulee sitten siitä. Näin ne minulle KYS:ssä selitti kun ei ole voinut tässä raskaudessa ensin raskauspahoinvoinnin takia ja myöhemmin ison mahan takia ultrata normaalisti selällään kertaakaan. Ei myöskään sydänääniä kuunnella vaan on istuallaan tai sitten kyljellään ollut siinäkin.

(.) Täällä vaan oksettava olo jatkuu ja muutenkin ihan kumma olo. Nörtti ei kyllä edelleenkään liiku yhtä aktiivisesti kuin tavallaan, mutta on tuossa vähän potkutellut.
Mahaa nipistelee lähes koko ajan...,onkohan se sitten sitä "menkkamaista" jomotusta ?

Enie + Nörtti ja Hissu 34+1
 
Selällään olosta Myöskään minä en voi olla paria minuuttia kauempaa, alkaa pyörryttää. Kyljellään siis nukun, ainoa vaan, että toi selkä on välillä niin kipee, et selällään olis ainoa asento jossa ei satu! |O Viime yönä nappasin 2 Panadol Zappia ja jouduin vielä pyytämään mieheltä, että vaihdetaan sängyn puolia, jotta sain yhtään unta. Toisella kyljellä siis sattui vähemmän, ja en uskaltanut nukkua selkä välissämme nukkuneeseen tyttöön päin, niin siksi halusin vaihtaa paikkoja.

Meillä siis esikoinen sai eilen sen sikisrokotteen, ja kyllä siitä nousi illalla kuume. 38.2 mitattiin yöllä ja se oli jo kahden kuumelääkkeen vaikutuksen alaisena, joten varmaankin olisi noussut aika korkeaksi ilman niitä. Yöllä ei siis tullut pahemmin nukuttua, kun seurattiin esikoisen vointia sen kuumekouristustaipumuksen takia.

Nyt alamme kyllä tulla siihen tulokseen, että yritämme varmaankin sittenkin pitää esikoisen kotona 2 viikkoa, jotta suoja ehtisi muodostua. Eihän se tarkoita sitä, että emme saa sitä tartuntaa muualta, mutta pidän melko varmana sitä, että tartunnan saaminen päiväkodista ei kestäisi 2 viikkoa. Sitten olisimme ainakin tehneet voitavamme. Miehen tarvii kyllä ottaa vapaapäiviä ja joustaa työajoissa, jotta mä pääsen kouluun, mutta onneksi mulla on suhteellisen vähän läsnäoloa näinä viikkoina.

Mä huusin eilen huuto.netistä tuplarattaat meille! :D
 
Medän neiti sai kans eilen sen possupiikin, ja iltapäivällä jo nousi lämpö ja kuume siinä sit illan mittaan. soitinkin päiväkotiin eilen ettei varmasti alkuviikosta ole hoitoon tulossa ku kuumetta pitää. nyt tänään kuumetta onneks aamusta toivotaan ettei enää nouse.

Eilen sit koko päivä meni kierrellessä kaupoissa ku saatiin auto alle niin päästii käymää kauempanakin. mutta illalla oli nii väsy olo ettei jaksanu ees ruokaa laittaa ja koski nii pirustu tai vihlo tonne häpy liitokseen ku ensin luulin että se on virtsarakko jonne vauva vaivaa. Alkaa nää loppuraskauden vaivat niinku edellisessä raskaudessa..
 
täällä vietellään lomaa ei niin mukavissa merkeissä.. Tytöllä nous kuume su iltana, kurkkukipee, rintaa näyttää et sattuu.. Eilen kokopäivän kuumeessa kaikilla mahdollisilla oireilla ja pari kertaa oksensi myös..
Eilen piti reissuun lähtee vaan kotonapa ollaan.. Nyt se jo tuol huutelee et pitänee mennä..

omassa navassakaan ei hehkuttamista, paineita seurataan, käynnit viikon välein neuvolassa. Sf mitta oli laskusuhdanteinen, että toivotaan et ens ti kaikki hyvin ja noususuhdanteinen niin ei tartteis huolestuu..
mitta nyt 29 ja 35 viikko starttas...

voikaahan hyvin, palataan :wave:
 
ananaskirsikka, paljos sul oli muuten sf mitta silloin ultrassa? voiskohan se mitta tehdä eroo siihen arvioon??
Ja tuli mieleen et mun tuttu sai kilon isomman lapsen just ku mitä tuo kyseinen lääkäri oli painoarvioo tehny..
mulla siis eriarvioitsijat tytön kanssa sillo ku sitä odotin ja arviot meni nappiin =)
 
Miks noi neuvolan soittoajat ei voi olla heti aamusta? Ja sinne sit kuitenkaan pääse läpi ku kaikki tukossa possunuhan takia. Ku pääsis paineet mittaa ja stiksaa pissan edes.

Huomenna olis terveiden muksujen rokotus,ei siinäkään voi pyytää alkaa mittailee.
 
Viiden sivun luku-urakka suoritettu!! En ole kerennyt/jaksanut käydä koneella moneen päivään... Vietettiin miehen synttäreitä viikonloppuna ja minä olin niin väsynyt ja poikki kuin voi vaan olla. Tuli leivottua urakalla, että vierailla täyttyis vatsat. Nyt täällä sitten napostellaan vielä kakkua, voileipäkakkuja, mustikkapiirakkaa ja kaupan pasteijoitakin ois vielä jäljellä. Ois ehkä päässyt helpommalla, jos kaikki vieraat ois kutsunu yhtäaikaa kahvittelemaan, mutta istumapaikat ja astiat ois loppunu kesken! Nyt vieraita kävi perjantaista sunnuntaihin...

Eilen kävin oyssissa "pelkopolilla" eli juttelemassa synnytysosastolla kätilön kanssa. Käytiin läpi edellistä synnytystä, lähinnä sitä miksi se meni niin kuin meni... mulla siis takana traumaattinen synnytys, jota en haluaisi kokea uudelleen. Sain selvyyden nyt edellisen kerran tapahtumiin ja suunnitella seuraavaa synnytystä. Seuraavassa synnytyksessä kiinnitetäänkin sitten huomiota erityisesti kolmanteen vaiheeseen eli istukan "synnyttämiseen". Saan jo hyvissä ajoin supistavia lääkkeitä, että loppukin menisi tällä kertaa hyvin. Nyt on hyvä mieli eileisen käynnin johdosta ja olen valmis synnyttämään!! Myös usean tunnin kiireetön vierailu sairaalassa taisi helpottaa pelkoja.

Kävin eilen samassa yhteydessä myös äippäpolin lääkärillä. Sain seurata ruudulta pienokaisen hengitysharjoituksia! :heart: En uskaltanutkaan kysyä, että vieläkö vauva näyttää tytöltä... pidetään jännitys nyt loppuun asti ja odotetaan sitä rakenneultrassa luvattua tyttöä.
Kohdusnsuu oli edelleen pehmeä ja nyt avautunut sormelle, kaulaa oli vielä jäljellä samat 3 cm kuin aikaisemmin. Tais viikonloppuna tapahtua jotain, kun rehkin niin kovasti...
Vauva oli rt:ssä ja pysyi hyvin paikallaan, kun lääkäri töni.
Verenpaineet 107/70
Painoarvio nyt 1,7 kg ja siitä saatiin arvio, että syntyessään ois 3,5 kg

Siinäpä omanapaista tarinaa tälläkertaa...

Nyt peloton Tica & Veeruli 32+1
 
Myy88: mulla on ollut kaikissa raskauksissa sama juttu, kun alkaa olemaan joku 25 viikkoa täynnä niin ei vi enää kuvitellakkaan makaavansa selällään. Mulla alkaa hengitystä ahdistamaan ihan kauheasti.

Miten moni teistä pystyy vielä nukkumaan osittain mahallaan?eli siis itse nukun välillä vatsallaan jalka koukussa, ja vielä mahdollisesti tuettuna tyynyllä. Vime raskaudessa pystyin nukkumaan näin vielä viikoilla 39.

Monta tyynyä tarvitset nukkuessasi?tässäpä teille pari kysymystä näin heti aamusta! :hug:

Biarritz ja alien 29+2
 
heipsan..täällä alkoi rv 33 :D

ja sitä myötä on etenkin iltaisin tullu kaikkia mietteitä..onko muilla ekaa odottaessa tullut sellanen pelko et onkohan tää sittenkää sitä mitä halus ja pärjääkö sitä lapsenkaa..välillä tulee tuollasia pelko/jännitys juttuja mutta sitten taas tulee välillä olo et voi vitsi ku se jo syntys ja hirvee hömpötys päällä vauva on kyll todella toivottu mutta tällasille tunteille jotka välillä kummittelee ni ei voi mitään!! :ashamed:
 
hipkukka kiva kun pienikoiset voi hyvin. :)

Tänne ei mitään uutta. Hyvin nukuttu yö takana ja tänään tuntuu virtaa riittävän taas ihan kivasti. :)

En nuku enää edes osittain mahallaan. Pelkästään kyljellään ja joskus hetken selällään. Minulla on pari tyynyä käytössä. :)

Biarritz Tervetuloa mukaan. =)
 
No niin. Neuvolalääkärillä käyty ja hip hei, :wave: Sairaslomaa ä-loman alkuun saakka! Nyt tuntuu kyllä hyvältä ja helpottuneelta! Muutoin olikin suppareita lukuunottamatta kaikki ok. Hb oli noussut 122 joten ihan joka päivä ei enää rautaa tarvi ottaa. Painokaan ei ollut noussut juuri mitään ja sf-mitta oli 27 joten tasaisesti kasvetaan. Ks oli 3cm ja kiinni ja vauva rt:ssä. Nyt voi alkaa rakentamaan pesää...

Huomenna tosin ajan lasten kanssa autolla mummolaan ja ollaan loppuviikko siellä sitten.

TyynyG: 2 tyynyä milloin missäkin. Mä nukun kans osittain mahallani sellaisessa jalka koukussa -asennossa.

Peikonpähkinä ja Pampula 30+2
 
Neuvolan soittoajat Tää on nyt varmaan taas tämän pienen paikan etuja mutta täällä on neuvolan omille tädeille soittoajat 8-9 ja 13-14 ja muina aikoina sitten yksi päivystää eli aina on joku puhelimen päässä.
Toki possurokotukset on heitä työllistänyt ja ruuhkauttanut linjoja mutta eilenkin pääsin omalle kätilölle heti läpi kun soitin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Neuvolan soittoajat Tää on nyt varmaan taas tämän pienen paikan etuja mutta täällä on neuvolan omille tädeille soittoajat 8-9 ja 13-14 ja muina aikoina sitten yksi päivystää eli aina on joku puhelimen päässä.
Toki possurokotukset on heitä työllistänyt ja ruuhkauttanut linjoja mutta eilenkin pääsin omalle kätilölle heti läpi kun soitin.
Täällä voi soittaa vaan 12-13. Noitakin aikoja supistettu rokotusten takia eikä mtään takuuta että pääsis läpi.
 
Paljon on taas tekstiä tullut. Vielä kun muistais mitä kaikkea piti kommentoida. Tervetuloa uusille.

Kummeista oli ainakin jossain vaiheessa puhetta. Me ollaan ainakin pyydetty vaan pariskunnasta toista osapuolta kummiksi. Meillä ei kyllä vielä ole varmaksi kun kummitäti mutta setä on alustavasti pohdittu, kysytty ei vielä ole.

Sitten puhuitte vauvan vaatteista. Me emme tiedä kumpi meille on tulossa joten vaatteet on sellaisia jotka käyvät molemmille. Väreinä on vihreää, ruskeaa, oranssia. Valkoisista en oikein ole innostunut mutta äippäpakkauksessahan tuli niitä.

Selällään en minäkään pysty nukkumaan, sen verran pystyn olemaan kun neuvolassa tarvii ja jos mies kuuntelee vauvaa iltaisin. Vatsallanikaan en pysty olemaan mutta hetken aikaa aina sillai puoliksi toinen jalka koukussa.

Tyynyjä ei ole tällä hetkellä käytössä kun yksi, se joka on pään alla. Jalkojen välissä se varmaan taas olis hyvä mutta mä tungen peittoa yleensä sinne.

Mun on masu kasvanut parin päivän aikana ihan kauheesti. Mies katseli eilen saunassa mun masua ja siihen on tullut isot raskausarvet kahden päivän aikana. Mä olen itse kyllä huomannut, että vatsa kutiaa enemmän mutta en ajatellutkaan, että johtuis arvista. Mullakun ne kutiaa kuten myös jos katkee joku pieni verisuoni.

Vauva-10 + Muukalainen 30+2
 
Päivää! Uusia tammivauvoja oli vielä tullut, tervetuloa :flower:

Vaatteista: Meillä taitaa olla aika paljon tuollaisia unisex-värejä, eli vaaleeta, beigeä, ruskeata... Sukupuoli kun ei oo tiedossa, niin pelataan varman päälle. Ehtii niitä "oikean" värisiä sitte ostaa, kun vauva on maailmassa.

Nukkumisesta: Mulla on käytössä 4 tyynyä...kaks pään alla, yks polvien välissä ja yksi kainalossa kipeän olkapään takia :whistle: Ihme, että poika ja mies mahtuu vielä samaan sänkyyn. Mä pystyn vielä olemaan selälläni, ei tule huono olo. Toivottavasti pystyn vielä hetken, sillä hammaslääkäri miulla vasta 24.11.

(.) Eilen oli neuvola, sellaiset 200g/vko oli painoa tullut, eli nyt on sitte kokonaissaldo +600g :saint:
verenpaine ja hemmppa hyvät, pissa puhdas ja sydänäänet kuulu tosi vahvasti 152/min

Kaukalokin ostettiin jo viime viikolla, mutta nyt vasta avasin paketin. Meille tuli telakallinen Gracon kaukalo. Tosi isokokoinen ja aika painava kaukalo, mutta vauva sitte varmasti mahtuukin siihen pidempään. Esikoinen jouduttiin jo 5kk iässä siirtämään pois kaukalosta ja Britaxin two way eliteen, kun ei kaukaloon enää sopinut.

Pinnasänkykin kasattiin eilen makuuhuoneeseen. Tottakai laitoin jo kaikki petivaatteetkin valmiiksi, mutta nyt kissat on ominut pinniksen, eli muutamaan kertaan varmasti joudun petivaatteetkin vielä pesemään, vaikka siinä suojana pieni päiväpeite onkin :heart:

Eilen hain mun äidin tänne auttamaan vielä pihahommissa. Haravoitiin kaikki lehdet pois ja olo oli sitte illalla suoraan sanoen hel**tillinnen, nivunen aivan tulessa, häpyliitos tuntui siltä, että joku sahasi sitä kahtia ja supistuksia tuli aika tiheesti, tosin kivuttomia. Poika on nyt mummilassa, niin saan sitte huilata taas näitä kipuja rauhassa pois.

Täällä on monella jo niin paljon viikkoja, että jännittää joka kerta tulla lukemaan kuulumisia :D Pian alkaa täällä tammikuisissa tapahtua oikein urakalla :heart:

Voikaahan hyvin mammat!

J.t ja Pampuliini 30+1 ( en ehtinyt eilen ees poksua)
 
Heips!

Neuvolalääkäri (taas) takana.. Kohdun suu auki 1cm, pehmeä, kohdun kaulaa jäljellä n.1cm. Sf-mitta ei ollut taaskaan kasvanut, eli käyrä laskee laskemistaan.. Vauva rt:ssä ja lääkärin mukaan tosi syvälle jo painautuneena. Koko häpykumpu pyöreä ja voimakkaasti koholla (mitä ikinä tarkoittaakin?) Vähintään kaksi viikkoa pitäisi kuulema vielä sinnitellä. Ei minulla ole hinkua jakaantumaan, Mervillä tosin näyttää olevan kovakin kiire tähän maailmaan..
En saa kuulema enää kantaa edes kauppakassia. Kauppareissutkin pitäisi kuulema jättää miehelle. Samoin joulusiivous yms. Taidan joutua pyytämään oman äitini hätiin, jos haluan tulla laitokselta kotiin enkä kaatopaikalle.. Mies on aivan onneton kotitöissä.. :ashamed:
Limatulppa tuli oletettavasti (?) tuossa kuukausi sitten pihalle. Iso, verijuovainen, ällöttävä klöntti. :headwall:

Hyvää vointia kaikki mammat ja masukit!

Elayne ja Mervi 33+1
 
Tsemppihalit kaikille kenellä vaivoja, huolia tai muilta kolotuksia :hug:

Ja uusille tervetuloa :flower:

Mä en saa mitään aikaseksi kotona! Jumitan kaiket päivät sängyssä tai netissä. Noh, ehkä tämä on sallittua sairaslomalaiselle, vaikka mitään erikoisempia vaivoja ei tällä hetkellä olekaan. Kissatkin katsoo mitä tuo tuossa vain makaa tekemättä mitään. Muutto vain lähenee päivä päivältä, joten olisi oikeasti tarvetta pakatakin tavaraa. Todella saamaton olo, ärsyttää itseäkin :headwall:

Tänään mennään vihdoin noutamaan vaunut ja kaukalo! On tätä odotetukin. Kaiken iltakiireen alla vain nouto jäänyt ja jäänyt. Tosin samaan pinoon muuttotavaroiden kanssa joutuvat nyt muutamaksi viikoksi. Itseä vain helpottaa tieto, että tavarat on kaikki kasassa ja tarvittaessa sitten valmiina. Nyt puuttuu enää vaipat.

Elayne, Ei taida meidän vaavit sitten syntyä ihan samana päivänä, vaikka LA:t taitaakin olla molemmilla 4.1, Mervi vaikuttaa niin kovin hätäiseltä:) Toivotaan, että nyt vielä vähän aikaa jaksais siellä masuyksiössä asustella!

Pinkgreen ja tilleri 33+1
 
Moi!
Mulla siis irtos se limatulppa pari viikkoa sit. Nyt jännitetään kun huomenna taas Taysissä käynti.. aikas kovasti painaa häpyä kohden.. ELAYNE, mä oon ajatellut kans että jos pysyis viä kaks viikkoo niin sit olis jo voiton puolella ja sais vauvan kotiinkin viikon kuluttua synnytyksetä jos kaikki hyvin. Meillä Poika oli jo 31 viikolla yli 2 kg, että koko on hyvä! =) Mahtaakohan viikot sittenkään täsmätä!
HUomiseen, tuun ilmoittamaan mitä sano, ellei tartte sinne jäädä!! =)
Tammikuun4 ja melojapoika 33+2 :heart:
 
Tulin töistä aiemmin kotiin ja on jotenki huono-omatunto siitä. Ei vaan osaa olla. Aamulla olin neuvolassa ja meikäläisellä oli tuo hb 134, ei ollut laskenut ollenkaan sitten viime kerran (noh, parhaimmillaan se on ollut 156).
Eilen hoksasin, että voin käyttää masuani "aseena" :).. mies yrittää väistellä mua kun hän jo liiakseen pelkää murskaavansa masussa olevan asukin. Ihan piruuttani seurailen äijääni masu pystys kattellakseni äijän reaktioita. On se hauska :). *Täältä tulee sotanorsu!*
 

Yhteistyössä