***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Mulle tuli tänään postissa ne Bravadot.
On kyllä hyvät päällä. Täytyy varmaan vielä parit tilata niin pärjää sitten ainakin alkuun. Taidan ottaa yhdet S-kokoiset ja toiset M-kokoiset. Kuppi on sopiva, mut ympärys saisi olla vähän tiukempi.. eli hankala tilata kun S-kokoisesta ei ole tarpeeksi isoa kuppia kun siirtyy sitten jo kokoon M. Ja kuitenkin ne tissit siitä pienenee, niin eiköhän tuo S-koko mene jo kuukausi synnytyksen jälkeen, voipi olla isokin jo sillon :D
 
Neuvolassa käyty tänään. Kaikki oli kunnossa. Pissa puhdas. Verenpaineet ok vaikka riitaa miehen kanssa just ennen lähtöä. Hb oli noussut, nyt 116. Painoa on nyt tullut kaikkineen vajaa 15kg. Sf mitta oli 30cm.

Neuvolan jälkeen käytiin ultrassa yksityisellä. Siellä kaikki kunnossa ja varmistui, että pää alaspäin ollaan. Siis oikeassa asennossa. Enää ei kuulemma pitäis kääntyä kokonaan ympäri, poikittain voi vielä kääntyä.

Napa on juur ja juur vielä kuopassan mutta ei varmaan kauaa.

Neuvolakortissa lukee G2 P0

Neuvolassa käynneistä kirjoititte. Me ollaan käyty nyt muistaakseni 7 kertaa neuvolassa, 2 kertaan lääkärissä, 2 ultraa. Sit ollaan itse käyty 2 ultraa (toinen oltais saatu neuvolan kautta mutta ei haluttu) ja usea kerta lääkärillä verenvuodon takia. Ja pari kertaan ylimääräisesti ollaan käyty neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa.

Nyt on sitten kaikki joululahjat hommattu, onneks.

Mitäs teillä on vanhemmat, ystävät tai sukulaiset sanoneet jos olette tai ette ole possurokotetta ottanut? Mulla äiti oli ensin huolissaan kun en ota mutta kun perustelin niin on ollut ymmärtäväinen. Yks kaveri suuttui kun kuuli, etten rokotetta ota. Sen piti kyläänkin tulla mutta ei ole näkynyt.

vauva-10 + Muukalainen 29+1
 
niinuska toivottavasti kaikki hyvin.

vauva-10 Meillä anoppi ja äiti on olleet samoilla linjoilla tuon rokotteen ottamatta jättämisen kanssa. En oo siis vielä ottanut. Nyt en voi ottaa ennenku selviää nieluviljelyn tulokset.
 
Huomenta!

Täällä ollaan herätty suppareiden takia jo pari tuntia sitten. Tuntui oikeasti että pitääkö sitä lähteä näytille kun EI KOSKAAN ole supistukset olleet noin kipeitä ja tulleet noin säännöllisesti. No onneks nyt rauhottui ja tulee epäsäännöllisesti.

Jospa sitä köllähtäs tuohon sohvalle ja jospa uni tulis vielä, väsyttää kylläkin..

Mukavaa tiistaita kaikille :)

imppuli ja Vilho 31+2 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pauliina75:
Voihan v****! Nyt kyllä kauniisti sanottuna ottaa päähän ja rankasti. Siis tätä hommaahan on koko ajan uutisoitu sillä otsikolla, että ISYYSLOMA pitenee ensi vuoden alusta. Mutta toi ISÄKUUKAUSIHAN on ihan eri juttu kuin isyysloma!
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Mun mielestä on koko ajan uutisoitu, että jos äitiyspäivärahan eka maksupäivä on ensi vuoden puolella, niin sitten saa sen 6 viikkoa. Itselläni ainakin maksupäivä luki äitiyspäivärahapäätöksessä ja oli tämän vuoden puolella, siitä olen päätellyt, että emme saa sitä 6 viikkoa. Eli ei minun mielestä riipu siitä milloin lapsi syntyy, vaan lasketusta ajasta, koska siitähän toi äitiyspäivärahan maksupäivä kaiketi on määräytynyt.
Taisi olla vaan ekat otsikot isyysvapaan pidennyksenä, sen jälkeen kaikki ainakin mitä itse olen nähnyt niin on ollut että isyysvapaasta kyse.
SAK ainakin tiedotti ihan heti että isyysvapaasta kyse.

Minä taasen ymmärsin niin että se katsotaan siitä mistä se etuus alkaa kun kelalta kysyin asiaa, eikä siitä milloin se maksetaan koska sehän maksetaan jälkikäteen.

Possurokotteeseen suhtautuminen Ei ole kukaan mitään sanonut, kysynyt vaan että olenko ottanut ja sitten vain positiivista juttua. Toisaalta mitä se kenellekkään kuuluu onko sen ottanut vai ei, saatikka että jollain olis aihetta siitä vetää herneet nenään jos on tehnyt toisin kuin mitä kysyjän mielipide olis ollut.

(.) Ihanan virkeä olo kun sain nukuttua 6h putkeen yöllä. Siltikin olo alkaa olla tosi täynnä tätä touhua, toisaalta taas toivoo että pikkuiset pysyis kyydissä sen 4vk vielä.

Enie + Nörtti ja Hissu 33+1
 
heips vaan. täällä lunta taas satoi ihan mukavasti.

(.) Eilen alkoi jumalaton kipu vasemmalla kylki luissa siis venytellessä tuntuu ja on mahottoman arka ku koskettaa liekö jokin venähtänyt mutta yön sain nukuttuu onneks.
ja fysioterpiaan on aika soitettu.

Onko muilla kyljet kipeenä?? voisko johtuu kun maha eläjä on nii ylhäällä ja potki ylös että ois kylkeen jotain tehny??

Posurokotteeseen suhtautuminen No aika hyvin kaikki suhtautu että otan sen kun ei koskaa tiiä miten se tauti ois sitten runnellu
 
Ihanaa ku sataa lunta! Saa nähä miten kauan pysyy.

Kävin eilen sokerirasituksessa, voi luoja miten imelää se litku oli :x Helposti sen alas sai kylläkin. Tunnin istumisen jälkeen tuli niin heikko olo että makoilin loppuajan labran takahuonees, siellä kuulee vaikka mitä juttuja :D

Käytettiin poikaa eilen ravitsemusterapeutilla hypglykemian takia. Ihan turha reissu, kaikki mitä kerto tietää kyllä itsekin hoitajana. Kaupan päälle sain saarnaan kun ei olla rokotetta otettu :eek: Ja ei auttanu vaikka kuinka yritin sano että saadaan torstaina pojan kanssa rokotus ja muut lapset rokotetaan sit ensi viikolla. Ihme akka :headwall:

Kummilapsi sairastui sikainfluenssaan, lääkitys aloitettiin heti ja voi jo hyvin. Kaksi muuta perheen jäsentä nyt kovassa kuumeessa ja perheen äidillä viikonloppuna oli LA, toivotaan että kaikki menee hyvin.

Mulla alkanu vihloo tosi kipeesti kohdunsuulle, lasketaanko ne liitoskivuiks? Tosi kivuliaita, ihan pienestä kivusta en valita.

mulish ja hippula 28+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Minä taasen ymmärsin niin että se katsotaan siitä mistä se etuus alkaa kun kelalta kysyin asiaa, eikä siitä milloin se maksetaan koska sehän maksetaan jälkikäteen.
No toi kuulostaa kyllä loogiselta, koska Hesarissa sanottiin mun mielestä, että ekat vauvat, joita toi koskee, syntyvät tammi-helmikuun vaihteessa, mikä siis olis ristiriidassa ton mun teorian kanssa. Eli siis jos se on siitä äitiyspäivärahan ekasta päivästä, niin sittenhän se ei oo mulla edes lähellä, koska äitiysloma alkaa mulla virallisesti 25.11. tai jotain sellaista.

Omaa napaa: nyt on sit iskenyt se pelkäämäni unettomuus. :/ Se oli siis viime raskaudessa riesana, eikä suinkaan loppunut lapsen syntymään. Olen nyt n. 4 yötä nukkunut todella huonosti, ja viime yönä en usko saaneeni unta ollenkaan. Mä siis NIIIIIN toivon, ettei tää jatku nyt koko loppuraskautta, saati sitten sen jälkeen. Mun kroppa ei jotenkin yhtään hiffaa että pitäis nukkua, yöllä ei edes väsytä. Vielä, ei tätä kovin kauaa jaksa. Sitten seuraa se vaihe, jolloin väsyttää ihan hirveästi, mutta silti ei saa unta... Apua!

Musta tuntuu edelleen, että tää lapsi on kyllä todella alhaalla suhteessa viikkoihin. Liikkeitä tuntuu tuolla ihan alapäässä asti, ja ylimmät potkut osuu tonne muutaman sentin navan yläpuolelle, ei lähellekään kylkiluita. Noh, alhaallahan se on vissiin ollut koko ajan, joten toivotaan, ettei tää merkkaa mitään että vauva on jo asettunut lähtökuoppiinsa tms...

Eilen pissalle mennessä roiskahti jotain nestettä ennen kuin olin housuja saanut alas. :eek: Siis housuihin ja lattialle. :eek: No, luultavasti se oli vain pissaa, vaikka ei kyllä ollut yhtään sellainen "en ehdi pöntölle"-fiilis edes, toi tuli täysin yllätyksenä. Jospa se vauva just muljasi virtsarakkoa tms. Parempi vissiin, ettei ainakaan poistu enää kotoa ilman pikkuhousunsuojaa. :LOL:
 
Zuh
On tämä raskaana olo ihanaa, ainakin keskustelujen perusteella :D

Lily of the valley: Minä en onneksi tiedä mitään oikeasta vauva-arjesta vielä, voi hyvillä mielin odotella että mies jää kotiin kuukaudeksi ;) Uniongelmia on täälläkin, nukuttaisi kyllä varsin hyvin mutta tuo vasemman jalan nivunen on niin pirun kipeä että herään täysin virkeäksi asti kun käännä kylkeä, vihlaisee niin mukavasti..

Äh, tarvittaisiin joku suomenkielinen versio tuosta isyysvapaasta! Käsittämätöntä ettei Kelan sivuilla ole asiasta vielä mitään (ainakaan tämä pöllö ei löytänyt..)

Aini, eilen lääkäri kurkkasi paikat ja kaikki kiinni & kunnossa. Oli käynti kyllä vähän sarjassamme häh kun makaat siinä ketarat ojossa ja lääkäri sanoo "ihan hyvä emätin". Tarkoitti siis sitä että kaikki on kunnossa jne. mutta mitäpä tuohon kommentoit - kiva kun tykkäät?!? :LOL: Ja 2 viikkoa saikkua jälleen.

Zuh & Naatti 28+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Mutta mitäpä tuohon kommentoit - kiva kun tykkäät?!? :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL:

Itseäni jotenkin sapettaa, kun neuvolalääkäri on seuraavaksi mies. Yhtään muuta lääkäriä ei ollut saatavilla. Normaalitilassa tää ei olis ongelma, mutta näin pallomahaisena suonikohjuisena lonkkavaivaisena ei todella huvittais mennä minkään vieraan miehen eteen ketarat ojossa. Äh.
 
Heissan! Kijoittelinkin jo viime viikolla kuulumisia, mutta viesti ei näköjään lähtenyt...

Eli oysissa kävin viime viikolla, ja kaikki oli hyvin. Vauva oli reipas ja potki kovasti, kohdunkaula oli edelleen somerre auki, mutta kanavaa oli hyvin jäljellä, eikä kaula auennut, vaikka vua sinne painoikin. Painoarvioksi saatiin 1200g, laskettuna aikana paino olisi siis n. 3400g. (samaa luokkaa kuin mun edellisetkin la:na. )

Spuistukset ei siis olleet tehneet vahinkoa, ja kivutkin on helpottaneet. joten nyt on kyllä hyvä ja rauhallinen mieli :) Nukkua voisin kyllä koko ajan, ja hereillä ollessakin mielelläni viihdyttäisin meistäni sängyssä, mies vaan ei ole kovin innostunut :whistle: vaan olisi mielummin ihan rauhassa.
 
Tiistaita kaikille!

Vauva-10 ja Peikonpähkinä: saatetaan olla samoihin aikoihin ponnistelemassa TAYS:issa :)

Soittelin eilen Kelan Lapsiperheiden palvelulinjalle ja sielläkään ei virkailija vielä tiennyt miten toi asia nyt sitten lopulta menee... heitäkään ei ole kuulema informoitu vielä asiasta virallisesti. Otti soittopyynnön ja lupasi, että sieltä soitetaan mullepäin. Voin informeerata tietoa sitten kun/jos soittoa kuuluu. Eli mulla alkaa äit.rahakausi 16.12., la on 24.1. eli eka maksupv on kans vuoden 2010 puolella...

Mulla on kans välillä väsymystä ja haaveilen päiväunille pääsystä täällä töissä... vielä olis kolmisen viikkoa työuraa jäljellä ennen "kotiutumista" :)

Pippur1: mielialat vaihtelee mullakin laidasta laitaan, välillä on ihan masentunut ja välillä taas on paremmat fiilikset. Mutta varmasti jos tuntuu että alavireisyys ottaa voiton pitemmän päälle ja kaikki masentaa, kannattaa jutella neuvolassa. Varmasti osaavat sieltä antaa eväitä eteenpäin. Ja ollaanhan mekin täällä tammivauvoissa toistemme tukena myös.

En tiiä katselitteko te muut Yle Teemalta dokkarisarjan: Saammeko vauvan? Oli ihan mielenkiintoinen ohjelma ja sitä tuli 3 jaksoa. Siinä sanottiin mm. että viimeisellä raskauskolmanneksella olevat äidit ovat yleensä hehkeimmillään... täh, no ei ainakaan minusta tunnu siltä. Mites teillä muilla? Mulla ei ollut pahoinvointia alkuraskaudesta ollenkaan, joten ehottomasti se oli mulle helpompaa aikaa, kun vielä pystyi tekemäänkin kaikkea melkein normaalisti. Nyt tuntuu, että sitä on sellanen väsähtäneen olonen ja näkönen valasköntys :)

Osa teistä on jo tilannut netistä imetysliivejä. Mun kans mieli tekisi tilata/ostaa niitä kaupasta valmiiksi, mutta te jotka ootte fiksumpia kertokaas, että mitä näille rinnoille nyt sitten käy: suureeneeks ne entisestään, kun maito nousee niihin vai mitä tässä on odotettavissa? Millä perusteella siis kannattaa ostaa imetysliivejä?

Onko kukaan ostanut yhdistelmävaunuja netistä ulkomailta? Me kateltiin Saksasta Teutonioita, näyttäis saavan pari sataa halvemmalla kuin täältä liikkeestä. Mutta mietityttää takuuasiat, jos tuleekin jotain vikaa... ilmeisesti pitää lähettää vaunut Saksaan myyjälle vikatapauksissa, ei varmaankaan Suomesta saa apuja liikkeistä, jos ei ole tuotetta sieltä ostanut. Onko kellään kokemusta näistä?

Tsemppiä kaikille!

Kevätesikoinen ja poju 29+2
 
Kevätesikoinen Me tilattiin vaunut suoraan kanssa Saksasta. Mies tiesi asian kun on jo aikaisemminkin sieltä vaunut tilannut. Meillä on ainakin niin, että jos vaunuihin tulee vikaa niin pitää ottaa sähköpostilla ensin yhteyttä ja he ilmoittavat mitä tehdään. Jos pitää vaunut sinne lähettää niin maksavat postikulut tai lähettävät osan tänne. Kannattaa katsoa mitä heidän sivuillaan lukee takuusta josta vaunut tilaatte. Me tilattiin Gesslein vaunut niin niissä ei ainakaan ole mitään vikaa olleet.

Me ollaan ainakin oltu tyytyväisiä vaunuihin vaikka ei niitä varsinaisessa käytössä vielä ole olleetkaan. Tulivat tosi nopsaa, kolme viikkoa tilauksesta ja pari viikkoa maksun perille menosta. Tulivat kotiin kuljetettuna ( siis sisälle paikkaan jonne vaunut halusin), joka oli mielestäni hyvä asia.

Rohkeasti vaan tilaamaan.

vauva-10 ja Muukalainen 29+2
 
Hyvät tiistait kaikille!

Eilen kävin lääkärillä ja sain saikkua viimeiseen työpäivään saakka eli ei tarvi töihin sit enää mennä. Miten ihmeessä saan aikani kulumaan täällä kotona |O Ja hermotkin on kyllä koetuksella ku nuo lapset tappelee aivan jatkuvasti :kieh:

Tänään tuli kaks plussalta kirje, että olen voittanut arvonnassa Britax Travel Systemin :D
Arvoa palkinnolla oli 488?. Yleensä minä en mitään voita. Oli toi kyllä ihan kiva piristys tälle päivää :)
Harmi vain kun olen jo ehtinyt ostaa turvakaukalon ja rattaat löytyy. Ja sit se turvavyöalusta (tai mikä ihme sen nimi on) niin ei mahdu meidän auton takapenkille kun siellä on jo ennestään kaksi lasten istuinta.

Tänään pitäisi mennä nuoremmalle lapselle käydä ottamassa se possurokote ja perjantaina sit toi 5v saa rokotteen. Toivottavasti ei kovin kipeeksi lapset rokotteesta tulisi.

Täällä kans aivan järkky väsy koko ajan. Vaikka kuinka nukkuu niin tuntuu ettei väsymys häviä mihinkään.

Nyt täytyy mennä pesemään pyykkiä.

lokakuu10 ja saukko 31+5
 
Lumista tiistaita :)

Täällä on satanu lunta koko aamun! Ihanaa! on niin valoisaa.
Pojan kanssa oltiin aamulla lumitöissä mut eipä toi piha kovin kolatulta näytä kun koko ajan tulee lisää.

Poika (1,5v) sai eilen possupiikin, illalla jalka oli kipeenä mut nyt ok eikä onneksi ole kuumettakaan nostanu.

Kevätesikoinen kyllä toi hehkeys on tällä hetkellä aika kaukana minusta :LOL: tai noh, voihan virtahevotkin olla tietyllä tapaa hehkeitä...
Mulla on naama turpeena, leuan alla on ylimääräinen heltta, sormet on ku nippu makkaroita, nilkat hävinneet kokonaan jne...huoh :kieh:
Oon kyl muutaman kerran dokkaria vilassu mut kun tulee Harper´s Islandin kans samaan aikaan ni en ole kokonaan nähny.

Miestäyttää tänään maagiset 30v ja olen taas yrittäny väsätä täytekakun pohjaa :kieh:
Miks pitää yrittää leikkiä leipuria kun ei osaa!?? Pahan mielen itelleen saa vaan noista lituskaisista koppuroista mitä ei tod. voi kutsua täyskärin pohjiksi...

Onnea lokakuu10 hyvästä arpaonnesta!

Kipeistä supistuksista kärsiville :hug: ja toivotaan et pirpanat pysyisivät vielä yksiöissään

Zuh :LOL: Kiva lekuri! Onhan kehuja tietysti kiva kuulla :LOL:

Mulla kaikki ok.Painoa vaan tuntuu kertyvän luvattoman paljon...ahistaa.
Iltaisin alaselkä ja lantio muutenkin on aika väsyneen oloinen mut yön aikana kivut häviää ja jaksaa taas päivän painaa pojan kanssa.
Supistuksia tulee useasti päivässä mut onneksi kivuttomia.

Voikaa hyvin! T.Miminen ja Mytty 29+6(tai 30+1)
 
Lunta satelee kovasti, tultiin just lenkiltä koiran kanssa. Intoa täynnä kun ilmapallo koirakin, tai sitten vaan ryntäili että pääsi äkkiä takaisin nukkumaan =)

Kylkiin sattuu täälläkin välillä. Tuntuu olevan aika hujoppi tää kaveri ja tunkee niitä kantapäitään tuonne kylkikaarien alle. Selkäkipuja on ruvennut myös olemaan iltaisin, mutta muuten edelleen aivan mahtava olo =) Nukuin viime yönä 11 tuntia yhdellä pissatauolla :LOL:

Nyt lähden metsästämään kirppikseltä toppahousuja...

mamma ja Kirppu 32+6
 
Kävin ns.ylimääräisellä neuvola käynnillä.. noo ei se sieltä kyljistä mitää löytäny mutta mävinpähä kumminki.. painon nousu oli onneks puolittunu ei oo niin kovaa onneks enää.
318g/viikko tuntuipa hyvältä.

Nyt sit saa herkutella :p EI vaiskaa :LOL:

mie sain toppahousut mieheltä lainaa onneks mahtuvat
 
niinuska toivottavasti ei mitään vakavaa? :hug:

Kevätesikoinen minäkin olen tuota dokumenttisarjaa seurannut, sen itseasiassa pystyy katsomaan netistä Areenan kautta =) Viimeinen jakso onkin katsomatta, joten hyvä kun muistutit :D Hehkeydestä en tiedä, mutta itse asiassa täällä on nyt varmaan raskauden paras kausi itsellä menossa :eek: :D Alkuraskaudessa oli se pahoinvointi ja väsymys, se ensimmäinen kolmannes meni täysin tokkuraisena ja mietin jo että tätäkö tämä on koko raskauden?? Toisen kolmanneksen aikana oli iskias ja muitakin vaivoja. Nyt sitten taas edelleen selkävaivat jatkuu, mutta koska saan olla saikulla niin nyt helpottaa! Ja nautin tästä kasvaneesta mahasta kovasti =) Pesänrakennusvietti kasvaa ja senkin takia on mukava olla vain kotona. Toki nytkin on niitä harmituksen aiheita (öiset heräämiset vessaan jne.), mutta kyllä tämä kuitenkin taitaa olla minulle raskauden paras hetki :D

Imetysliivejä en ole ostanut vielä lainkaan, koska en tosiaan tiedä minkä kokoiset ne pitäisi olla? Kotoa löytyy parit edestä avattavat rintsikat ja mietinkin että jos niillä pärjäisi ensi alkuun ja ostaa sitten synnytyksen jälkeen oikeat imetysliivit jos näyttää tarpeelliselta.

Ihanaa kun sataa lunta! :heart:

Lumi ja Lilliputti 32+1
 

Yhteistyössä