***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

juu ei mullakaan näy vika sivu.

Tänään pitäisi lyllertää 60km luokkakokoukseen.. huh, miten oonkin jaksanu monta vuotta käydä 60km päässä koulussa joka arkipäivä, huhuh. Ja vielä bussilla.. voi voi voi :D

pippur1 ja hikotteleva masumuru 33+2
 
Ihana kuva Hipkukka on se niiiiin pieni käsi :heart: :heart: :heart:

Kohdunsuun tilanne mulla oli viimeksi kun kävin äitipolilla viime viikolla: kaulaa jäljellä 2 cm, pehmeä ja auki kahdelle sormelle... :/ kunpa nyt vauveli vaan pysyisi vielä kasvamassa vatsassa, parempi se niin olis...

Imetysliivejä pitäis kans alkaa hankkimaan... Mä olen vaan niin huono tilaamaan niitä mistään, jollei kuitenkaan olekaan sopivan kokoiset. Mutta saishan nuo varmaan sitten myytyä eteenpäin, kun käyttämättömät olisivat...

Mulla on lapset syntyneet rv 39+1, 41+1 ja 41+0. Ainoastaan keskimmäinen tuli spontaanisti, muut enemmän tai vähemmän käynnistetyjä... Keskimäisestä jäi 'harmittamaan', että mentiin sairaalaan illalla klo 23.40 ja siitä 20 minuutista otettiin täysi maksu... Jos olisin sen tiennyt, olisin kyllä 20 minuuttia sinnitellyt vaikka ovien ulkopuolella ;) :LOL:

(.) tänään sain melkein kiinni vauvan jalasta tai kädestä :heart: tuosta se puski vasemmasta kyljestä ulos sitä. Aina, kun sain 'otteen' vetäisi pois ja hetken päästä puski uudelleen :heart:

Ananaskirsikka+Einari 33+6
 
enie
Pukamako? En sit tiä, mut mulla ei oo ikinä tainnu pukama vuotaa(muutamaa veritippaa lukuunottamatta) ja sit mulla o ollu myös sisäiset pukamat :$ Mut jos siuta rupee vaivaamaan se, ni nvlasta varmaanki apua saa. Mulle ei auta noi rasvat vaan oon käyny reseptillä hakemassa puikkoja vaivaan.
Tulipa taas sepustus :LOL:

Vaihoin ja silitin tänää jouluverhot. Kyl ny o ihanan lämmin tunnelma, ko o punasta ikkunois.

Tääl o satanu lunta viime yönä :saint: Ihanaa, valkee, puhtoista! Taidanpa tekasta tänää lumienkelin :D

Pörri ja Pätkä 28+2

 
Pauliina ja cattie kiitoksia!Värit käyty ostamassa ja käden ja jalan jäljet jo tyynyliinassa,ei ollutkaan ihan helppo homma tuon 1,5v kanssa :kieh: oli yhtä huutoa ku äiti levittää jotai ihme töhnää käsiin :D
Mut kokeilin kyl eilen noit meiän tussei omal kädel ja paperille ainaki onnistu ja hyvin lähti käsistäkin,noi kun tommoset lapsiystävälliset =)

Valkosuklaa-daimkakkukin nyt hyytymässä huomiseksi :p mitenhän sen malttaa antaa olla tuol illan koskematta :ashamed:

Piiuli ja toukka 28+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli80:
Heipat!

Eilen aamulla neuvolassa oli sit vielä protskut +/-. Siellä ei ollut lääkäriä paikalla, ja kun iltapäivällä pääsin arvauskeskuksen lääkäriin ja kysyin, milloin noista protskuista ja paineista pitäis huolestua, tämä vastaa että "en tiedä". "Katson netistä. --- No ei täältä kyllä mitään löydy... kysy vaikka neuvolasta". Että sellainen LÄÄKÄRI tällä kertaa... tuli muuten tosi luottavainen olo... ite nyt oon googlannut netissä, ja kyllähän nää raskausmyrkytyksen oireilta kuullostais... näköhäiriöt on ainoot, mitä ei vielä oo. Voikohan tuo päänsärky olla sivuoire sikapiikistä??? kun sitä ei ollut ennen piikkiä, ja mulla kuitenkin kolmas lapsi jo tulossa, eikä oo suvussakaan raskausmyrkytyksiä??
Jos on valkovuotoa niin voi käydä kuten minulle että kärähtää. Eihän sulla nuo paineet lopulta kovin ole korkeat.
Silloin kun minulla oli esikoista odottaessa raskausmyrkytys niin proteinit oli ++ ja +++ eli siihen asti kun oli vaan + niin ei mitenkään reagoitu tai käsketty olla erillai.
Mutta sun kannattaa pyytää labraan varmistusta varten lähete ja viedä sinne näyte.
Näköhäiriöitä voi tulla päänsärystä, alhaisesta sokerista jne...Eli aika monesta muustakin.
Eli sinuna minä soittaisin maanantaina neuvolaan ja käskisin laittaa sen lähetteen labraan, niin ei tarvitse sitten pelätä jos ei ole mitään pelättävää ja toisaalta jos tilanne on päällä niin se otetaan heti haltuun.

Nyt näköjään toimii nääkin sivut :)

Täällä oli viimeyönä satanut lunta ja nyt mies tuolla arpoo minun auton renkaiden kanssa. Katsotaan saako se ne paikoilleen, minä kun olisin vienyt auton isälleni siihen operaatioon, mutta mies tahtoi koittaa tehdä sen itse. Hän ei siis ole mikään autonysväri, mutta kovasti aina koittaa saada nekin hommat hoidettua.
Onneksi on isä ja veli sitten takapakkina jos jokin homma ei onnistu, ja korjaus hommat meillä hoitaa minun veli automaattisesti kun on siihen koulutuksen saanut ja pienen ikänsä rassannut autoja.

Täällä on läjä pahvilaatikoita postimyynti firmoista kun minun tilaamia joululahjoja on tullut :)
Pitää vain jossain vaiheessa käärästä ne pakettiin niin ei nämä pikku tontut näe ennen aattoa lahjojaan.
Sinällään missään salassahan niitä ei tarvi tehdä ja kyllä saa rauhassa paketoida kun sanoo että nyt alan paketoimaan eikä saa tulla sinne missä sitä teen :)
Ilmeisesti ajattelevat että parempi antaa paketoida, ettei jää ilman lahjoja :LOL:

 
Lily of the valley Ei tuo mullakaan kauaa toiminut. Jyväskylässä ollaan. Tuota kikkaa harrastin sellaisilla paikoilla missä ei ollu liikennettä. Taitaa olla samanlainen kun tuo meidän mies, heilutti vaan et heippa! :LOL:

(.) Eilen taas supisteli vähän väliä koko päivän ja sit oli taas maha ihan arka yölläkin. Ihan kun olis mahan pistänyt vähän sekaisinkin kun yöllä heräsin kauheisiin mahanväänteisiin. Jatkoin kuitenkin vaan unia ja sit ne oli ohi menneet. Mitä lie..

Ihanaa kun on lunta, nyt lähetään tekeen lumilyhtyjä ja lumiukkoja pojan kanssa! :D

Minävaa ja vaaveli 31+4
 
Possutautiparantolasta tulin kirjotteleen..onneksi pojat ovat jo parempaan päin, itellä meinaa nyt kurkku olla kipeä ja nenä tukossa..toivottavasti ei pahemmaksi tule..meän pojat on syntyny 39+5 ja 38+2 joten josko tämäki etukäteen tulis. Kävin kirpparilla pyörähtään ja löysin tosi edullisesti reunasuojuksen ja pussilakanat pinnasänkyyn. Nyt on tietenki hirveä hinku laittaa sänky jo paikoilleen :) jospa yrittäis malttaa kuiten.. se ois nyt sitte mullaki kolmosella alkava luku?

Katjuska ja masukas 30+0
 
kohdunsuu Mulla oli sillo rv 26 kohdunkaulaa 3cm ja kiinni ja kiinteä

imetysliivit Täällä vielä hommaamatta. Pitäisi varmaan alkaa ostamaan.

piiuli Valkosuklaa-daimkakku...kuulostaa niin hyvälle. :)

Tänne ei ihmeempää. Kävin tuossa ottaa hiukka raitista ilmaa ulkona ja käppäilee. Saa nähä kuinka kauan sitä jaksaa liikuskella ulkona.

 
Samariini: Tilasitko myös ne Bravadon liivit mihin sai sen irtoläpyskän? En jaksa penkoa liivien koko nimeä mistään :D Mulla ainakin 2h tilauksesta ja paketti lähti, nyt oottelen innolla niitä tuleviksi.. luulis ens viikolla tulevan!

Täällä ei mitään uutta, selkäkään ei vieläkään reistaa. Oon odottanut sitä nyt jo noin 20-viikkoa että koska se alkaa, mut kyl se vielä sieltä tulee. Selkä on aina ollut mulla se "heikkokohta"..
Viikon päästä maanantaina olis sitten lääkärineuvola ja otin ultrauksen kanssa (meen siis yksityisesti) kun en halua paikkakunnan lääkäriä käyttää, mulle riitti yks kerta sitä heppua!
Nyt oonkin nähnyt "jatkuvasti" unia että mulla on sellainen kämmenen kokoinen vauva, pelkään siis jotenkin että vauva syntyy paljon etuajassa vaikkei mitään oireita ole ollut. Toivonkin että lääkärikäynti sitten helpottaisi tuota "pelkoa".
 
Sero: just ne. toivottavasti on nyt sit hyvät :)

mulla on lapset syntyneet eka viikolla 41 muut 39+5

kohdunkaulasta: mullahan se oli alusta vain sen 2cm :eek: nyt oli sitten lähteny pehmenee paikat ja avautuu. lääkäri kattoo viikon päästä taas mitä on tapahtunut..

ai niin. joku uusikin tullut.. anteeksi unohdin jo nikin.. :ashamed: tervetuloa! :wave:

nyt on shoppailtu monta tuntia.. ja tuntui että synnytän just viimeseen kauppaan! :D :D
 
Moips!

Olen lukenut kyllä teidän kirjoituksia. Mutta kun olen saanut luettua kaiken ja pitäis kirjoittaa, jollekin noista lapsosista iskee joku hätä ja en ole ehtinytkään kirjoitella :ashamed:

Eilen oli nevuola. Näköjään kuudes käynti. 2 niistä on ollut lääkärikäyntejä.
En sitten saanut sitä rokotetta antibioottikuurin takia.
Verenpaine oli ihan ok. Paino tippunut 280g, mutta ei kyllä yhtään haittaa. Hemoglobiinikin oli tippunut, vaikka olen rautavalmistetta ottanut :/
Sf-mitta oli 30cm. Ei paljon, mutta ihmeen paljon oli musta kasvanut, koska edellisellä kerralla oli vaan 22cm. Eli tullut lisää 8cm n.4 viikossa..
Tietääkö joku onko tuo normaalia? Ei tosin mitään "täti" sanonut :)

Mun lapset ovat syntyneet rv.41+0, rv.40+3 ja rv.39+6. Kaksi viimeisintä on käynnstetty raskausmyrkytyksen takia. Ja taas eilen terveydenhoitaja sanoi, että todennäköisesti tuo raskausmyrkytys uusii taas :( Jotenkin toivon, ettei tarvitsisi käynnistää. Toisaalta en tiedä osaanko sitten oikeaan aikaan lähteä sairaalaan..

Parina iltana on nyt supistellut. Ihan sellaisia harjoitussupstuksia, tosin selässä on inhottavaa pientä kipua ja hieman mahapuolellakin. Eilen piti mennä suihkuunkin.
Onneksi ei ole jatkuvasti tullut vaan ihan lyhyen ajan. Mulla ei olekkaan pahemmin noita "harjoitussupstuksia" tässä raskaudessa ollut. Ehkä n. pari-kolme viikkoa olen niitä tuntenut. Tuskin mitään tuonne alapäähän tekee :D

Hyviä vointeja kaikille! :flower: :hug:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 31+2 :heart:
 
Heippa äitylit!

Seurailen teidän kirjotuksia päivittäin, mutta itse en ole saanut aikaiseksi rustattua mitään.

Hipkukalle hirmuisesti onnea pienokaisista. Kiva että jaksat käydä kertomassa vauvojen voinneista, niitä on aina ilo lukea.

Verensokereista haluaisin kysellä. Eli mittasin sokerit ihan vaan huvikseni 2h aterian jälkeen ja tulos oli 6,8. Söin kyllä ruoan jälkeen suklaata hitusen, mutta silti tuo arvo tuntuu korkealta. Osaisiko joku auttaa? Sokerirasituksessa en ole käynyt.

Onko teillä muilla hirmuista väsymystä? Musta tuntuu että en jaksa yhtikäs mitään. |O Jatkuvasti väsyttää ja hiukan höntti, sekä voimaton olo muutenkin. Nukkuminenkaan ei tähän väsymykseen auta. :/

Mutta oikein iloista lauantaita kaikille. Eihän meillä ole enää kovin pitkä aika.
Napina ja kapu 31+5
 
Kävin sitten kanssa napsauttamassa sieltä Englannin nettikaupasta kahdet Bravadot. Katsoin noitten liivien hintaa esim. Nettiemossa ja olivat jotain yli 47 euroa! Nyt kahdet kustantavat jotain 52 puntaa (muistaakseni) joten suuripiirteisesti laskien saan kahdet liivit alle suomen puolientoista hinnalla =) . Tarkistin vielä sieltä toimitusehdoista, että ulkomaillekin on ilmainen toimitus.
Huomenna onkin pitkä päivä tiedossa, kun esikoisella on luistelukilpailut. Onneksi ovat tuossa naapurikaupungissa, niin ei tarvitse ajella hurjia matkoja muutaman minuutin suorituksen takia. Koko päivä menee kuitenkin kisapaikalla, kun tytön sarjassa on 35 luistelijaa....
 
Haudihouu! Täällä keskustelin oman äiteen kanssa, kuinkas mä ja veli ollaan synnytty.. en tiedä voiko ollenkaan tällaiset asiat mennä "suvussa".. Ollaan kuulemma molemmat synnytty muutamaa päivää ennen laskettua aikaa ja todella nopeesti. Itse olen se nuorempi, ja äiti kerkes olla n. 20 min. sairaalas kun synnyin :). Helppoja synnytyksiä on ollut molemmat. Todella toivon, että minullakin olisi asiat sitten noin.
Nyt tuli pinnasänky hommattua - ehkä. Otan meinaan vanhan pinniksen, joka on ollut äidillä, veljellä ja mulla. Kuulemma löytyy jokaisen omat hampaanjäljet siitä <3.
 
Hyvää isänpäivä aamua!

Meillä se ei ehkä oo niin hyvä,just ku eilen ehin yhtee ketjuu kirjottaa et meillä ei mettällä käydä isänpäivänä ni illal ku ukko tuli kotiin ni ilmotti et tänään menevät hirvimettälle :kieh: Pyhänpäivänä oli pakko pitää vapaata ja silloin koko kylä kuhis hirviä ja sorry nyt vaan mut ei kai ne kuolleet sitä tajuais vaik ne ois mettäl silloin ollutkin ja toi ukkoki ku on sellain joo-joo mies et joku ku ehottaa ni se on heti mukana :kieh: No mä en tosiaa ala lapsia herättelee kuuen aikaa sen takii et ukko menee mettälle!Meillä kun tätä isänpäivää on perinteisesti vietetty niin et isä tosiaan on sen yhden päivän vuodesta lasten kanssa =) mut ei sit näköjää enää :kieh:

Jotain hyvää sentään tässäkin päivässä,mulla nousee tulot hurjasti viikon päästä :D mulla nimittäin alkaa vuosiloma,minkä jälkeen alkaakin äippäloma =) Kotihoidon tuella ku on ni en taas tiiä miten sitä osaa olla ku pitkästä aikaa tililläkin saattaa olla rahaa,jopa nelinumeroinen summa :LOL:

Napina väsyttää täälläkin |O toissayönä 11h unet enkä eilistä päivää jaksanu ilman päikkäreitä :ashamed: nyt tuli nukuttua 9h,saas nähä kui eukon tänään käy,ei kyl ois millää jaksanu aamulla nousta.

Mä selviän vieläkin yöt vessassa käymättä,mut nyt sit herään muuten vaan joka kerta ku asentoo pitää vaihtaa,tekee pikkasen kipeetä liitoksiin :eek:

Tiukun äiti aika hurjalta tuo nousu kuulostaa :eek: mut siitä en tiiä onko normaalia vai ei :/
mut onko sulla ollu molemmilla kerroilla sama mittaaja? Tosin on toi mullakin viimeks noussu viis senttiä,et kai tuo suht normaalia on,jos et nyt ihan hirveesti mee yläkäyrien yläpuolella.

Pitääpi kai sit ruveta pyykin pesuun tän päivän kunniaks,ne kun ei tunnu loppuvan pesemälläkään :whistle:

Piiuli ja toukka 28+3 :heart:
 
iloista isänopäivän viettoa teidän kaikkien koteihin!!!!!!!!!!!!!! :heart:

täällä aamu meni enemmän kuin nappiin, mies tuli aamulla töistä katettuun aamupalapöytään, avasi lahjat ja kortin, ja tyttö laulo sille niin kauniisti ja haliskeli ja kyhnäs kainalossa syöden yhdessä aamupalaa.. meinas itku tulla ku olivat niin herttasen näkösiä.. tyttö oli leiponu päiväkodissa hannatädinkakkuja, ja sit kotona tehtiin isille muki. tai siis tyttö halus kirjottaa siihen: minä olen isin rakas, isi on ihana ja sit se piirs siihen isin ja hänen kuvan ja teki pari sydäntä.. nyt saa isi juoda aamukahveensa ihqusta mukista :heart:

Täällä vointi edelleen ok, ei suurempia ongelmii.. eilen oltiin päivä shoppailemassa joululahjoja ja sainkun sainkin melkein kaikki..
Ens vko ois enää töitä sit alkaa loma.

-s-a-j 32+5

ps, tervetuloa uusille! ja hyvät voinnit kaikille!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Napina:
Verensokereista haluaisin kysellä. Eli mittasin sokerit ihan vaan huvikseni 2h aterian jälkeen ja tulos oli 6,8. Söin kyllä ruoan jälkeen suklaata hitusen, mutta silti tuo arvo tuntuu korkealta. Osaisiko joku auttaa? Sokerirasituksessa en ole käynyt.
Ei ole korkea ja raskauden aikana ei muutenkaan seurata 2h arvoja vaan ennen ateriaa ja 1h aterian jälkeen arvot on seurannassa.
Nämä siksi että tuolla 1h arvolla on eniten vaikutusta vauvan mahdolliseen liika kasvuun ja muuhun kuin mitä tuolla 2h arvolla.
Toki jos on diabetes ei raskaanakin niin kuin minulla niin sitten taas kun en ole raskaana, siirryn seuraamaan tuota 2h arvoa taas.


Tiukunäiti
Ainakin minulla on edellisissä yhden lapsen odotuksessakin ollut tuollaisia. Silloin sanoivat vain että vauva on toisin päin niin se vaikuttaa siihen korkeuteen heti kans.

(.) Mitähän lienee ennakoi kun kokojan tekee mieli vaan pupuilla :snotty:

Täällä on jo aamupalalla vienetat vedetty napaan, ja iltapäivästä sitten ensin minun vanhempien luokse syömään ja sieltä sitten miehen vanhempien luokse vielä käymään.
Saas nähdä kunka jaksaa olla monta tuntia reissussa.

Hyvää isänpäivää kaikille isille ja tuleville kans :)

Enie + Nörtti ja Hissu 32+6
 
piiuli82 ja Enie Kiitos molemmille vastauksista :)
Voi olla hyvinkin että nuo molemmat teoriat pitävät paikkaansa.
Viimeeksi taisi lääkäri mitata ja nyt sitten terveydenhoitaja, eri eri ihminen.
Samoin epäilin itsekin että viime kerralla vauva vielä "poikittain" ja nyt oli mennyt "pääalaspäin", eli sen takia isompi tuo mitta :D
Kaipa olisi tätikin sanonut, jos jotain "häikkää" olisi.
Musta tuntuu, että maha on nyt muutaman viikon aikana vihdoin kasvanut "vauvamahaksi".
Vaikka tiistaina kävin lääkärissä (yskän, kurkkukivun yms takia) ei tainnut lääkäri huomata että olen raskaana :ashamed:
 
Kohdunsuun tilanteesta on ollut puhetta. Mulla ei ole vielä ollut mitään muutosta eli on kiinteä ja kiinni. Kohdunkaulaakin jäljellä 3cm. Kuopuksessa aukeni ja kypsyi ennen aikojaan, mutta silti mentiin ihan täysiaikaiseksi asti.
Nyt pitäis lähteä viemään tyttöjä luisteluun. Ajattelin käydä samalla reissulla isän haudalla. Jotenkin on niin hormooneissa, että ajatus isästä itkettää vaikka kuolemasta on jo 20v.

Meillä odotetaan kovasti lunta. Torstaina satoi ihan pikkaisen, että sitä jäi hetkeksi vähän tielle. Ei se nyt niin tavallista täällä etelässä edes ole, että jo lunta sataisi. Lapset tykkäisivät kyllä kovasti ja toishan se valoakin tähän synkkyyteen.

Zaara ja Ruikku&Pontus

...unohdin viikot niitä on jo 31+1 ja äitiyslomakin alkoi eilen.

 

Yhteistyössä