***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Moikka!
Nyt sitten on saikkua loppu-aika.. Että virallinen äippäloma alkaa vasta 29.11... Mitään varsinaista yhtä oiretta ei ole, mutta monta yhdessä.. Eipä ne paljon miettineet, näkemättä lääkäri kirjoitti loppuun asti..

Hyviä odotuksia, nyt lepäämään.. =)

tammikuun4 ja melojapoika 29+5

Hello! Täällä olisi ensimmäinen kunnolla supistellut yö takana :/ Eipä sitä juuri nukuttu.
Vauvakin oli hiljaa koko yön ja onneksi nyt rupesi hikkaamaan aamulla ni tiesin et kaikki ok :D

Mutta supistuksia tuli enemmän ja vähemmän :/ Toivottavasti ei nyt tekis enää mitään tuolle kohdunsuulle.
Olin niissä kilpirauhasverikokeissakin edellispäivänä ja eilen soitin tuloksista niin niissä oli jotain häikkää :/ Neukkutäti ei osannu tarkemmin sano että mitä tarkottaa mutta se samanen lekuri mikä mulla viimeksi oli ni tulee tänään neuvolaa ni kysäsee siltä.
Tietääkös joku noista kilpirauhasjutuista liittyen raskauteen???

pippur1 ja masumuru 31+1

Kevätesikoinen Tervetuloa mukaan. Laitoin sinut synnyttämään TAYS:iin, onko se oikein?
Laitanko Pojun siniseksi ja sydämmen perään vai onko mutu tuntumalla sukupuoli poikana?

Lumi- Minulla esiintyy tuollaista silloin kun olen saanut liian vähän suolaa. Eli se on mulla ongelmana tavallaan, nyt raskauden aikana kun olen syönyt edes jotain koko ajan niin vähemmän kylläkin mutta ei raskaana ollessa mulla on aina suolan puutosta niin silloin tulee useammin tuollaista.

pippur1 Minulla oli kans liian matalat luvut yksissä kokeissa, mutta jo seuraavalla kerralla oli ok, eikä nyt sitten näissä maanantain kokeissa ollutkaan sitä enää. En katsonut tuliko ne näihin uusiin kokeisiin johon sitten kolmen viikon päästä menen vai joko se haudattiin.
Eli minulle sanottiin että se voi raskauden aikana heitellä, mutta jos se alkaa olla koko ajan ja suurestikin poikkeavaa niin sitten mietitään lääkitystä.
Tosin diabetes poli sanoi silloin kun narahdin siinä kokeessa että vauvat kyllä jos silloin pärjäsi jo omalla thyroksiinin tuotannollaan, mutta äippäpoli jäi pohtimaan sitä että aloitetaanko lääkitys.
Mutta tosiaan kun seuraavassa kokeessa kolmen viikon päästä arvot oli normaalit niin eipä siitä sitten mitään tarvinnut alkaa miettimään enempää.
Olen myös kuullut tosiaan muiltakin odottajilta että on tälläi käynyt.
Toivottavasti sullakin olis kyse vain tilapäisestä heilahduksesta tai niin pienestä ettei tarvi alkaa lääkitsemään.

Kirjoittelen taas pitkästä aikaa. On ollut tarkoitus jo monena päivänä kirjoittaa mutta ei vaan saa aikaseksi. On taas ollut jotenkin hankalaa aikaa. Aloin askartelemaan joulukortteja ja se on ollut henkisesti jotenkin raskasta kun "Tontun" (keskenmeno 4/09) piti syntyä joulun aikaan.

Possurokotteesta olen päättänyt, että en sitä ota.

Sairaalakassia olen pohtinut mutta en vielä sentään ole pakannut :LOL: Sinne tulee varmaan hammasharja, tahna, hiusharja, känny, laturi, kamera. Vauvan vaatteen mies tuo kun tulee hakemaan, laitan vaan kaukaloon valmiiksi. Ja mies tuo tarpeen mukaan sitten lisää tavaraa kun asutaan lähellä sairaalaa.

Täällä on alkanut kanssa supistelemaan iltaisin ja öisin, ei onneks montaa kertaa peräkkäin mutta välillä tekevät kipeää. Neuvolassa aiankin paikat olivat vielä kiinni.

Musta alko tuntumaan yks päivä, että mies ei välitä miestä enää. On päivät töissä ja illat on kotona mutta jotenkin tuntuu, ettei huomioi meitä. Itkuhan siinä sitten tuli kun siitä mainitsin asiasta. Tiedän, että mies rakastaa meitä yli kaiken mutta jotenkin nyt kaipaa huomiota ja läheisyyttä enemmän. Onko muita joilla samoja tuntemuksia?

Tervetuloa uusille ja kiva Enie kun pääsit vielä kotiin.

Vauva-10 ja Muukalainen 26+5

Moikka kaikille.

Pääsin taas hetkeksi ihmisten ilmoille.. kyllä sitä on taas kotona kykittykkin.
Paha olo vaivaa edelleen ja näillä mennään varmaan loppuun asti. Ensi viikolla olisi taas kontrolli Koksissa ja siellä sitten lääkäri kirjottaa saitsun loppuun asti.
Tällä viikolla kävin lääkärissä kunalamahaa koski ihan mielettömästi, vihloi ja poltteli oikeen kunnolla. Kaikki oli hyvin ja kohdun suu kiinni. Kuulemma koskee vaan kun masukki on taas liikkunut alemmas ja on pää alespäin. Toivottavati se vaan malttais pysyä sisällä mahdollisimman pitkälle. Lääkäri käski nyt kovasti vaan lepäillä ja ottaa rauhallisesti.

Eipä meille kait sen kummempia, nyt lueskelen teitin jutut :)

jenninho+masukas poika 30+5

Perjantaita!

Eilen haettiin äitiyspakkaus ja se olikin positiivinen yllätys. Hieman epäilin vaatteiden laadukkuutta ja muutenkin, mutta ihan hyviltä vaikuttivat ja olivat "livenä" mielestäni paremmin näköisiä kuin kuvissa.

G: Missäs vaiheessa teillä muuten on vauvojen hankinnat? Vieläkö paljon puuttuu vai onko kaikki jo hankittu?

Vatsassa on kova klöntti, jonka epäilen olevan Tillerin takamus, olipa hauska bongata :heart:

Huomenna meen kokeilemaan työntekoa, toivottavasti ainakin ens viikon jaksaisi hyvin (mulla on ollut tavoite, että marraskuuhun asti jaksaisin olla töissä!)

Pinkgreen ja Tilleri 29+4

vauva-10: Mulla on aina välillä miehen suhteen samanlaisia tuntemuksia. Ehkä odotin, että hän olisi enemmän innoissaan tästä raskausasiasta. Jos on huonoja päiviä, niin sitten kyllä saattaa pienet itkutkin tulla mutta mulla on kyllä tapana oikein velloa ja suurennella asiaa =) Järjellä tiedän, että kyllä mies rakastaa ja välittää ja kaikkea maan ja taivaan väliltä. Olen tullut siihen lopputulokseen, että ne on vaan nää hormoonit :LOL:

Eilen illalla masussa oli jotenkin hyvin rauhallista ja ehdin jo hieman liikkeitä kaipailla. No lasillinen kaakaota teki sitten tehtävänsä. Samoten aamulla kesti hetken, ennen kuin Kirppu ilmoitteli itsestään mutta nyt on taas myllerrys käynnissä. Ystävä oli tuossa kahvilla ja näki hänkin miten vatsa heilui Kirpun jumppaillessa =)

Vessa-gallup: Kiinnostaa tietää, kuinka monta kertaa yössä joudutte käymään pissalla? :LOL: Itse kun käyn max yhden kerran, useimpina öinä en kertaakaan. Kai ne ravaamiset vielä alkaa!

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille, minä jatkan nyt imuroimista ja sitten jauhelihakeiton laittamisen pariin!

mamma ja Kirppu 30+2

Rokotteesta mä olen nyt kuitenkin(ainakin toistaiseksi :LOL: ) päätynyt ottamaan sen... Mä meinasin, että eihän vauvalla muuten ole mitään suojaa tautia vastaan ja nuo isommat sen varmaan kantaa koulusta kotiin, jos se tänne asti rantautuu... Kaippa ne asiantuntijat sitten tietävät mitä suosittelevat :whistle:

Hankinnoista meillä on oikeestaan kaikki muu valmiina paitsi sänky ja toppapuku. Mä meinasin, että kaippa tää vauva alennusmyynteihin asti vatsassa pysyy, lyllerrän sitten alesta hakemaan toppiksen... Jos kuitenkin päättää tulla ennen on miehelle langetettu tämä tehtävä :LOL: pieniä vaatteita menen vielä ostelemaan tuttavalta ja siinä ne sitten onkin. Tuttipulloja ja tutteja en hanki lainkaan, toivottavasti pärjätään ilman, ainakin ilman tuttipulloa.

Vessakäynneistä mun tarvii käydä toistaiseksi myös max. kerran yössä vessassa. Tuntuu, että on kauhea pissahätä, mutta pieni liru sieltä sitten vaan tuleekin ;)

Mä olisin vielä kysynyt sellaista, että lähteekö teiltä hiukset päästä? Musta tuntuu, että meidän lattiakaivo suihkusta on täynnä mun hiuksia. Samoin harjaan jää aina niitä vaikka kuinka. Ja sormiin, kun pesee hiukset :/ en muista muista odotuksista tälläistä 'hiustenlähtöaikaa', luulen, että olen kohta kalju, kun laskettu aika lähestyy ;) :LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille!
Ananaskirsikka+Einari 31+5

Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
[
Mä olisin vielä kysynyt sellaista, että lähteekö teiltä hiukset päästä? Musta tuntuu, että meidän lattiakaivo suihkusta on täynnä mun hiuksia. Samoin harjaan jää aina niitä vaikka kuinka. Ja sormiin, kun pesee hiukset :/ en muista muista odotuksista tälläistä 'hiustenlähtöaikaa', luulen, että olen kohta kalju, kun laskettu aika lähestyy ;) :LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille!
Ananaskirsikka+Einari 31+5
Ei vielä... Mutta odotappa kun vauva on syntynyt. Meillä oli melkein viemärit tukossa mun hiusten takia. Ei tuo onneksi pysyvä tila ollut... :LOL:

Hankinnoista: Äitiyspakkausken kävin eilen läpi ja TYKKÄSIN! Tosin se raidallinen paita oli ihan kamala, mut muuten värit miellytti ja toppapuvun väri vielä enemmän kun edellisellä kerralla (-06).
Kehto odttaa kokoajansaa sängyn alla, mutta ajattelin kooota sen sitten kun jään saikulle. Vielä en pidä kiirettä. Ajattelin, että varmaan joskus rv 30--> voisin alkaa laittaa tavaroita. Kylppäriin meidän on tarkoitus ostaa avohyllyjä pesukoneen päälle että saadaan siihen vaipat ym. tarvikkeet. Sit pitäis yhden lipaston laatikot raivata vaatteita varten. Kerkiäähän tuon. Vaatteita vois pestä valmiiksi, mut toisaalta ei kannata ennenkuin ne hyllyt ja lipastot on selvitetty.

Pampula on ilmeisesti päättänyt nyt että äidin kylkiluiden alle on kiva potkia/roikkua. En tiedä siis kummin päin hää siellä on, mutta muljuu ikävästi.

Kohta voisin lähteä viikonlopun viettoon ja kotiin. HuomennaIkeaan ostamaan erinäisiä määriä tavaroita joita (muka) tarvii. No pitää meidän ostaa uus tv-taso joten se on ainakin se tarpeellinen. Mitä sieltä sitten muuta tuleekin ostettua on se varmaan toisarvoista.

Peikonpähkinä ja Pampula 26+5

Hiukset: Musta tuntuu, että hiukset on vahvemmat kuin koskaan ennen. En ole huomanut, että hiuksia irtoaisi.

VessaG: Taitaa riippua paljon vaavin asennosta, on kausia (kuten pari viikkoa sitten), että sain käydä joku 3 kertaa yössä vessassa, nyt on mennyt max.yhdellä vessakäynnillä yöt, jos sitäkään.

Sairaalakassi
: En ole vielä ajatellut asiaa. Ehkä sitten joulukuussa vois katsella. Tarviiko sairaalaan muuten ottaa vauvalle vaippoja (tai tutti?) vai tuleeko ne kaikki "talon puolesta"?

Suonikohjuista Jotkut muutkin taisi kirjoitella suonikohjuista, en nyt muista ketkä. Minullakin on niitä ihan kamalasti. On ollut kahdessa aiemmassakin odotuksessa, mutta on oikein repäisty "koko potti" koska toinen nilkka on ihan mustana ja molemmissa jaloissa on aika kamalat. Osa on jopa kipeitä ja tukisukkia on ihan pakko pitää aamusta iltaan. Muuten ei pystyisi olemaan jaloillaan ollenkaan, kun tuntuu että suonet räjähtää. Onko muilla sellaisia tuntemuksia suonikohjujen kanssa?
Näytin suonikohjujani neuvolalääkärillekin... En vaan ollut oikein vakuuttunut hänen sanoistaan. Lääkäri nimittäin ei itse ensin edes pyytänyt näyttämään suonikohjuja, kun niistä kerroin, vaan kuittasi asian vaan sillä että "ne nyt vaan kuuluu asiaan ja tulee useimmille odottajille, mutta ne paranee sitten synnytyksen jälkeen". Näytin kuitenkin kohjut lääkärille ja kun otin sukat pois, niin melkeimpä kuulin sen GULP äänen kun lääkäri nielaisi tyhjää, ja pienen hiljaisuuden jälkeen sanoi vaan "kyllä tämä on ihan normaalia". Niin että kuinkahan normaalit kohjut mulla sitten oikeastaan on??? Eipä niille kai tosin voi tehdä mitään odotusaikana, oli tilanne mikä tahansa, joten sinänsähän se on sama. Itsellä on kyllä suunnitelmissa mennä suonikohjujen vaahtoruiskutushoitoon synnytyksen jälkeen. Osa kohjuista on aina aiemminkin synnytyksen jälkeen painunut pois, mutta nyt on jo niin infernaalinen tilanne, että näistä jaloista tuskin saa edes etäisesti katseenkestäviä muulla kuin suonikohjuhoidolla :p

Väsymys Onko muilla ollut väsymystä? Minulla on ollut ihan tajuton väsymys, vaikka nukkuisikin. Hemoglobiinit katsottiin parisen viikkoa sitten ja on ehkäpä laskenut ennestään. Arvot oli vielä silloin pari vko sitten 120, mutta kun mulla on normaalisti 145, niin pudotus tuntuu väsymyksenä. Ja toisaalta verenpainekin laskee mulla aina keskiraskaudessa aika alas, niin sekin tekee väsyneen olon. Aloin nyt syömään rautalisää. Kokeilen nyt ensin luontaistuotekaupan nestemäistä valmistetta. Ovat muistaakseni aiemminkin auttaneet hyvin.

Vauvan hankinnoista Vaatteita on kaikki tallessa kahdelta aiemmalta lapselta, joten niitä on niin paljon, että ihan harmittaa kun ei ole hyvää syytä päästä shoppailemaan mitään uutta ja ihanaa uudelle vauvalle :D Yhden toppahaalarin tosin ostin, kun tuli vastaan niin syötävän ihana!!! Bobosta ostin Lennen vauvan toppahaalarin, jossa on pussimainen alaosa. Siinä on aukko turvavyölle, joten se sopii turvakaukalossakin käytettäväksi. Tuntuu, että helpottaa varmasti paljon, kun ei tarvitse niitä pieniä jalkoja yrittää ahtaa toppapuvun sisään vaan saavat jäädä vapaasti sinne pussin sisään :) Puku on myös niin paksu ja muhkea, että se on varmasti hyvä myös vaunuun nukkumahaalariksi. Haalarin koko on 62 ja varmaan just hyvä sen lopputalven mitä ehtii käyttää.
Turvakaukalo olisi enää sellainen yksi isompi hankinta mikä pitäisi vielä hommata ja siitä saattaa poikia jopa AUTON osto!! Edellinen myytiin pois, kun kolmannelle halusin telakkamallisen. Nyt on enää ongelmana, että millaiset turvaistuimet saadaan mahtumaan meidän autoon!!!!! |O Saattaa olla pahimmassa tapauksessa, että joudutaan jopa vaihtaa autoa, jotta saadaan kaikki kolme mukulaa mahtumaan kyytiin kaikkine turvaistuimineen. :/ Yhtään ei kiinnostaisi alkaa ottaa velkaa auton takia, mutta pakkohan meidän on jollain päästä liikkumaan. Esim. mummolamatkat on meillä pitkiä, niin pitää mahtua suht mukavastikin matkustamaan. Nyt meillä on farmari-mondeo ja sinne pitäisi saada mahtumaan turvavyöistuin, korokeistuin, ja turvakaukalo telakalla...tai sitten johonkin muuhun autoon......

pinkgreen Meiltä puuttuu vielä yhdistelmät mitkä haetaan tänään ja vaipat yms. hygienia tarvikkeet (en ees oikein tiedä mitä tarttee) ostettiin eilen kun täsä on nyt vähän se ettei tie koska sitten tulee.. ompahan kaikki ainakin sitten valmiina..

Dodi tulikin reissu neuvolaan hakemaan nyt sitten kilpirauhasen vajaatoimintaan Thyroxinia.. Et sitä sitten aletaan napsimaan päivittäin :/
Se tästä vielä puuttukin :D

pippur1 ja masumuru 31+1

Alkuperäinen kirjoittaja pippur1:
Dodi tulikin reissu neuvolaan hakemaan nyt sitten kilpirauhasen vajaatoimintaan Thyroxinia.. Et sitä sitten aletaan napsimaan päivittäin :/
Se tästä vielä puuttukin :D
Voi että minun kanssa, huomasitko mitä olin kirjoittanut? Kirjoitin styroksiinin, kun mies kuuli silloin vastaan otolla että styroksista puhuttiin ja oli vähän että häh? :LOL: :LOL: :LOL:

Paljonko sulla ne arvot heitti sitten kun meni lääkitykselle jos saan olla utelias?

jenninho Mukava kuulla välillä sinunkin kuulumisia. Muistahan sinäkin noudattaa lääkärin ohjeita ja levätä että pikkuinen pysyisi kyydissä mahdollisimman pitkäään.

pinkgreen Minä hankin jo kaikki aikoja sitten, paitsi imetystyyny on postissa ja äidinmaidon korviketta pitää hommata vielä varulta.
Ammekin on hankintalistalla, en osta kun yhden näin alkuun ja yhdet jalat, mutta sitten myöhemmin kunhan osaavat olla niissä niin tarvinnee kaksi ja sittenhän ei enää jalkoja tarvita kun lattialle laittaa ammeen.

Vessa G: Vähintään yhden kerran, maximia ei olekkaan :LOL:

Hiukset: Ei lähde vaikka pelkäsin kun näin aikoinaan kolmosia odottavan naise "syödyt" hiukset. Tosin vedän kalsiumia, d-vitamiinia, monivitamiinia ja rautaa ja kynnetkin on tosi vahvana nyt.
Tavallaan mulla irtoaa paljonkin hiuksia niukan syönnin takia mutta nyt pysyvät päässä :D

pinkgreen: Sen aikaa mitä vauva on sairaalassa niin vaipat ja tutit on talon puolesta siellä käytössä.
Tietty tulomatkalle kannattaa varata sitten omat.

enie En ees huomannu että olit väärin kirjottanu :LOL:
Mä en itseasiassa ees kysyny et kuinka paljon ne heitti.. :D jotenkin häkeltysin koko hommasta. Täytyy seuraavassa neuvolassa se sitten kysyä.. Kun kyllähän se muakin kiinnostaa.

Nyt hakemaan yhdistelmiä :wave:

Jenninho: Muista levätä,että se pikkuinen siellä vielä pysyisi hetken aikaa :)

Elayne&pippur1: voimia :hug:

Possurokotteesta sen verran,että mieli on muuttunut ja sen nyt sitten kahden viikon päästä otan..kun on astmaakin nii ehkä parempi näin...vaik eihäm sitä voi tietää,kumpi on parempi...

Vessakäynneistä
...olen kateellinen teille ketkä käytte max muutaman kerran yössä...3-4 viikkoa takaperin kävin jopa 8 kertaa yön aikana,koita siinä nukkua sit...ja tosiaa hirvee hätä,mut sit aina vaan muutama tippa

:LOL:

nyt on rauhottunu vähä,eli nyt mennään 2-5 kertaa...

Neuvolalääkäri oli eilen ja se päätti,että loppuaika ollaan sit saikulla :(
Pulla on ollu RT viikosta 24...nyt ihmettelin ku sf mitta oli kasvanu vaan 1/2cm viime kerrasta...muilla samoin?

Verenpaineet oli hyvät,mut sit hemppa oli 101 :( käski ottaa jotai maltofer tai sinnepäin,mut apteekista loppu...kokeilen nyt poreena yhtä rautaa (xenin?) onko kokemuksia?

Kai tässä pikkuhiljaa pitäis ruveta kaikkea laittaa valmiiksi,te olette kyllä tehokkaita, itse en ole edes sairaalakassia kerinny yhtää miettimään.

Maanantaina kontrolli käynnille koksiin,toivottavast munuaisjuttu menny parempaa,ainakin itsellä kivut vähentyny huomattavasti...

Onko kellään kokemuksia 4d ultrasta lähellä viikkoa 30?? kannattaako tai siis kannattaako yleensäkään??tullu hirvee hinku mennä :D

Ai niin, Kevätesikoinen tervetuloa mukaan :)

Tiituli81&Pulla 28+5

Tervetuloa kevätesikoinen!! :) ja oliko muitakin?? :ashamed:

Vessakäynneistä: en yleensä käy yhtään kertaa tai sit max yksi kerta yössä. Mut aamulla onkin sit jo ihan kipee masu välillä ja vaikee liikkua :D :D

Ananaskirsikka: mulla alkaa lähtee hiukset päästä imetyksen aikaan. Ei ole raskaudenaikana lähtenyt. Onneksi! koska jos lähtis silloinin niin olisin kalju.. :D imetyksen aikaan lähtee sit senkin edestä! Ja silloin lähtö on ollut niin runsasta että hiuksistani on puolet lähtenyt eikä takaisin ole tullut. :(

oma vointi kohtalainen.. närästää ja närästä.. :( ihan sama mitä syöt kun pelkkä vesikin jo närästää

Yölliset vessakäynnit ei sitten välttämäti lopu synnytykseen :snotty: Maidontuotannon takia on jatkuvasti jano (nesteen tarvekin nousee) ja koko ajan mie ainakin tunnun olevan juomassa, millon mitäkin... Jos en herää yöllä vessaan, niin sitten vähintään juomaan (+ 1-2 kertaa maitopumpulle).

Hiusten lähdöstä Muistaakseni, varsinkin imetysaikana, jos lähtee paljon hiuksia, se johtuu sinkin puutteesta.

Hipkukka ja pienokaiset JO 3 viikkoa (rv28+3) :D

Keskiviikkona sit illalla alko mullaki se oksennustauti ja yö meni valvoissa ja halaillessa pönttöä :x
Sain sit lisäks siitä muutaman tosi ilkeen supistuksen, itkun kans ne mentiin läpi. Onneks loppuvat kuiteski. Nvlaan soitin to-aamuna ja kehottivat näytille mennä jos ei ala helpottaa.
Toivottavasti ei tehny supparit tuol alakerras tuhojaan :eek:
Miun pitäis alkaa opettaa tuota kuopusta jatkettavaan sänkyyn, ett osais sit tulla siitä pois, ko pinnis tarttestais vauvelille. Pitäis, pitäis..sit pitäis siirtää myös kuopus tonne isoveikan huoneeseen uuen jatkettavan sänkysä kans ja keretä viel enne Pätkän syntymist vierottaa tutistaki.
Mulle taitaa tulla kiirus :headwall: Pitäis sillee pikkuhiljaa tehä noi suuret muutokset..jospa sitä jo ens viikol :)
Joku kyseli 4d-ultrasta..
Myö päästiin käymään siinä viime raskaudes..oltiin ns. koekaniineja, ko se tuli tonne meijän yhteen yksityiseen lääkäriin. :) Siel oli enkhlantii puhuva opettaja ja 2 lääkärii, ketä se opetti sitä käyttää. Päästiin ilmaseks, ko tarvisivat jonku joka oli päälle 20 viikol(meil sillo viikkoja kasas24 muistaakseni). Oli tosi upee kokemus, SUOSITTELEN!!
Saatiin 63-64 kuvaa "sintistä", osa oli paperilla ja osa saatiin cd:lle! Siis tosi upee kokemus! Näkyy nii selvästi kaikki piirteet ja =) :'(
Juuh, mut eiköhä tota tekstii taas tullukki..

Pörri ja Pätkä 26+1

Yhteistyössä