***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Tiukun äiti onpas sulla ollut merkillinen neuvolakäynti :eek:

Pippur1 hyvä, että sait saikkua, kun äiti voi hyvin, vauvakin voi hyvin :hug:

Sero kyllä se on ihan normaalia, että vauva on vielä rv 20 pt:ssa. 30 viikon paikkeilla vissiin useimmat on käätyneet rt:aan, mutta onhan vauvalla silloin vielä tilaa pyöriäkin kohdussa. Mulla on kaksi ekaa kääntynyt rt:aan rv 31-32 ja kolmosesta en ihan tarkkaan tiedä. Olin silloin rv 35 ultrassa ja sovittiin kääntöaika rv 37:lle. Kun meni sinne ultrattiin ja vauva olikin kääntynyt rt:aan =) eikä mulla ole kyllä mitään tuntoja ollut, että missä vaiheessa oli kiepin heittänyt :LOL: tämä nelonen on myöskin vielä perätilassa, mutta kaippa sekin tuossa muutaman viikon päästä kääntyy, toivotaan nyt ainakin...

Kivunlievitys synnytyksessä mä olen ajatellut, että mennään ilokaasulla, kuten ennenkin. Mua jotenkin hirvittää epiduraalit, yms, joku sorkkimassa mun selkää neulan kanssa :| Esikoinen syntyi täysin luomuna, koska oli niin nopea(2 h 5 min), eikä kätilöt uskoneet kuinka kovin muhun oikeasti sattui, eikä ne uskonut sitäkään, kun sanoin, että nyt se tulee :kieh: kakkosen ja kolmosen synnytyksessä olen käyttänyt ilokaasua, en mä tiedä onko siitä kipua lievittämään, mutta mulla on helpottanut se, että saan keskittyä siihen hengitykseen maskin kanssa, kipu on jotenkin siinä sitten 'mennyt sivussa'

Ananaskirsikka+Mini 29+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippur1:
Lekuri käynti takana ja 2 viikkoa saikkua. Ymmärsi heti siellä työni päälle. Kahen viikon päästä aika omalle työterveyslääkärille ja siellä katotaan sitten että onko musta enää töihin. huh :whistle:
MAHTAVA HOMMA!
Kyllä se sieltä ilokin tulee kun jaksaa vaan tapella :D :hug:
Nyt lepäät sitten, etkä aloita kotona hommailemaan kaikenlaista kivaa ;)

Sero Minulla nyt viikot 28+2 ja toinen on ainakin edelleen poikittain perätilassa, toinen saattoi viimeyönä kääntyä pääalaspäin taas, mutta ovat viimeaikoina viihtyneet ainoastaan perätarjonnassa...,tai siis toinen poikittain perätarjonnassa ja toinen ihan perätarjonnassa.
Vielä on kuulemma hyvin tilaa pyöriä ja se tuntuukin kun siellä masussa kaks heittää kuperkeikkaa niin aika jännittävältä :LOL:

 
Sateista keskiviikkoa!

Pippur1: Hieno homma, että vihdoin ottivat todesta sun levon tarpeen.

Synnytyksestä: Samoin, kuin esikoisesta, odotan jo innolla synnytystä. Mulla meni esikon synnytys niin kivuttomasti, kuin nyt synnytys voi mennä, eli epiduraalin silloin sain. Tälläkin kertaa toiveissa on epiduraali, koska ilokaasusta mulle tuli todella huono olo.

Kelasta: Mulla on Kelan paperit kotona täytettynä ja vien sitte samalla, kun toimitan sen b-todistuksen sairauspäivärahaa varten. Mulle päätös tulee varmaankin aika nopeasti just tämän sairausloman takia, koska ilmeisesti päiväraha lasketaan siitä palkkatodistuksesta, minkä työnantaja on jo Kelaan toimittanut.

(.) Eilen oli taas vaihteeksi lääkäriaika, ja saan tosiaan sen b-todistuksen Kelaa varten. Lääkäri olis kirjoittanut nyt suoraan sitte kuukauden saikun, mutta aloitan vuosiloman 26.päivä, eli siihen asti on nyt sitte saikkua. Lisäksi sain lähetteen vatsakirurgille näiden kipujen takia ja sinne menen huomenna. Vihdoin tutkitaan mua, eikä vaan kohdun tilannetta. Lääkäri epäili, että mahdollisesti vatsasta joku lihassäie revennyt eikä pääse paranemaan, koska vatsa kasvaa koko ajan. Toinen vaihtoehto on sitte kuulemma umpparin takana oleva paise/kysta, joka vois oireilla näin.

Työnantaja on heittäytynyt hankalaksi tän mun vuosiloma-asian kanssa.Ovat sitä mieltä, ettei mulle kuulu maksaa lomarahaa, koska en palkaa lomalta töihin. Otin asiasta sitte selvää ERTOsta, jonka alainen meidän tes on. Sieltä sain vastauksen "Mikäli työntekijä on vuosiloman jälkeen välittömästi pois töistä äitiysvapaan takia, on hän oikeutettu lomarahaan". Nyt sitte palkanlaskija intti, että tuossa on tulkinnanvaraisuutta, koska he eivät tiedä MITEN MINÄ OLEN ASIAN KYSYNYT. Mitä väliä sillä on, eikös tuo ole aika yksiselitteinen vastaus? Periksi en pentele vieköön anna, se puolenkuun palkka on meille todella tarpeen.

Täälläkin flunssassa. Poika palautettii isältään kipeänä ja nyt sitte olen ite kanssa kipeenä. No onneks ei ole isommin ohjelmaa tässä sovittuna :snotty:

J.t ja Pampu-potkija 24+2 niin ja ultran mukaan on pää alaspäin :heart:
 
Minäkin luulen, että Lilliputti on nyt perätarjonnassa, potkut ainakin usein tuntuu nyt alavatsalla. Ja tosiaan, vielä on hyvin aikaa kääntyä!

Pippur1 hyvä hyvä!! =)

Neuvolalääkärillä käyty ja taas oli niiiin nopea käynti, että en muistanut taaskaan kysyä siitä sikainfluenssarokotteesta. Mutta kaipa ne sitten ilmottavat kun se on mahdollisesti tarjolla. Paino oli noussut 370 g/vko, yhteensä paino noussut lähtötilanteesta 4,9 kg (tosin väitän että tänään päälläni olleilla vaatteilla oli ainakin vähän osuutta asiaan ;) ) Rr 109/70 ja hemppakin oli noussut eli nyt 124. Sf-mitta 26. Eli ihan hyvältä näyttää =)

Lumi ja Lilliputti
 
Moikka kaikille!
Olen ollut todella kiireinen, mutta nyt kerkeän kirjoittamaan jotain!
Sokerirasituksessa viikko sitten arvot super hyvät. Paasto (siis eka) oli 5,0, toinen oli 7,0 ja kolmas 5,6.. Joten ei ongelmia niiden suhteen!
´Maanantaina sitten kävin taysin äitiyspolilla, kun epäili että tihkuu hiukan tuota lapsivettä! No, sitä se ei onneksi ollut.. vauvan kokoa arvioitiin samalla, sain ajan 7.12 sinne takas, joten jos kasvaa samaa tahtia, niin tulee reilusti yli 5 kg Laskettuun aikaan mennessä. Sanoivat että sitten käynnistelevät sitä ennen joulua jotta ei pääse niin isoksi.. Miehen puolella paljon yli 5 kg ja 56 cm syntyessäään. Sekä muutenkin pitkiä ihmisiä, noin 2 metrisiä! :snotty:
JOten vaikka kuinka haluaisi että poika syntyy tammikuulla, mielummin kuitenkin synnytän alle 4 kg kuin yli 5 kg lapsen. EN halua sektiota....
:whistle: :attn:

TÄnään oli sit neuvola lääkäri, kaikki kunnossa muuten. Paino oli noussut 5 vkossa 4kg, ja nyt sit tulut yhteensä n18 kg!! |O APUUVA!
Mutta sanoi että ei tarvi olla huolissaan, koska sairaalassa ne ultralla näkivät että vettä on tosi reilusti, vauva suuri ja muutenkin ollut turvotuksen ja nesteiden kanssa ongelmia..

hemppa oli 133 (nousee vaan, vaikka en syö rautaa)
rr oli 127/79
näyte puhdas
sf 24 vaan!!! lääkäri kyllä meinas että hän ei varmaan saa mitattua oikein, kun eka oli 27!!! Tiedä sit..

kauheita kramppeja ollut parina yönä jalassa.. Taidan mennä ostaan tukisukat ja magnesiumia!!

Syksyä kaikille ja pikkuhiljaa rupeaa ekat jo syntyyn.. =)

Tammikuun4 ja Melojapoika 27+3 :hug: :heart:
 
SEE
Neuvolakuulumisia
RV 27+3

RR 118/72
Hb 125 ( en ole syönyt rautaa)
Sf-mitta 27
Paino: -4kg lähtöpainosta, viimekerrasta - 300gr.
Pissa puhdas
Vauvan syke 140

Eli kaikki ok. Seuraaava kerta 3 viikon päästä koska aletaan noita paineita nyt seuraamaan edellisen raskauden raskausmyrkytyksen takia.
Neuvolalääkäriä en ole tavannutkaan kertaakaan koska äitiyspolilla käyn raskausdiabeteksen takia, seuraava käynti siellä rv 32.
 
Tervetuloa uusillle, kiva että porukka kasvaa vieläkin.

Olette puhunut synnytyksestä. Mä olen nyt alkanut hiljattain sitä miettimään. Kivunlievityksestä en osaa sanoa mitään mutta jokin siinä pelottaa. Olen yrittänyt miehelle sanoa, että hoitais synnytyksen :LOL: mutta ei suostu, kummallista.

Kelaan vien paperit loppuviikolla ja toivon, että päästös tulis pian. Ainakin pakkauksen saisin pian niin pääsit hypistelemään vaatteita.

Kivuistakin puhuitte. Täällä on liitoskipuja niin paljon, että työnteko ei onnistu. Kyllähän sitä mielummin töissä olisin vielä ollut muutaman viikon mutta minkäs teet kun ei kerran pysty. Sitä ollaan nyt saikulla sitten äippälomaan asti. Joku epäili kipuja, mulla on aiankin ollut hyvä peruskunto ja olen ollut kivuton ennen raskautta. Nyt olen sitten ollut niin kipeä koko raskauden ajan, että en muista milloin näin kipeä olisin ollut.

Mutta nyt takaisin sohvalle huilaamaan, jos katselis vaikka jotian leffaa kun mies on töissä.

vauva-10 ja Muukalainen 24+3
 
Synnytyksestä Esikoisesta käytin vain ilokaasua, en tosin tiedä, oliko siitä juuri apua. Mitään epiduraaleja en halua, koska se ajatus että joku tökkis mua selkärankaan on ihan hirveä. :eek: Eikä toi kohdunkaulanpuudutus kuulosta juuri miellyttävämmältä, hyi hemmetti. Luulen siis, et melko luomuna mennään tälläkin kertaa, jos vaan kaikki menee ns. normaalisti. Jostain käsittämättömästä syystä en osaa pelätä synnytystä yhtään, vieläkään, vaikka esikon synnytys ei mennytkään aivan toivotulla tavalla (sydänäänet laski ja otettiin kiireesti imukupilla ulos, mikä SATTUI ja olin todella pitkään kipeä synnytyksen jälkeen). Kai mä sit vaan oon niin optimistinen ihminen, et ajattelen, että totta kai tällä kertaa kaikki menee hienosti! Voi kun mä voisin siirtää tän mun pelottomuuden elämän muihinkin osa-alueisiin, mä kun pelkään melkein kuollakseni esimerkiksi autolla ajoa. :D
 
synnytyksestä Ensikertalaisena en tiedä mitään.. Toisaalta haluaisin luonnonmukaisen synnytyksen jossa löytäisin keinon hallita kehoani ja sen kipuja, ja toimia alkukantaisen vaiston varassa.. Ajatus avautumisvaiheesta altaassa,ilman lääkkeitä, hymisten matalia vokaaleja (näin Meille tulee vauva -sarjassa) kuulostaa niin hienolta. Olisin NIIN nainen. :D
Mutta toisaalta ajattelen, että ompas tyhmää kärsiä 2000-luvulla kamalista kivuista, kun ne pystytään poistamaan melkein täysin, aiheuttamatta hallaa minulle tai lapselle... Vaikeita asioita, hyvin vaikeita... Mutta toisaalta, tiedän jo nyt ettei sitä synnytystä suunnittella etukäteen, tapahtuu kuten tapahtuu, tärkeintä että vauva tulee terveenä ulos. Mielestäni eräässä kirjassa oli hieno kommentti: " Synnytyksestä ja äitiydestä ei anneta arvosanoja tai tyylipisteitä."

(.) Tänään oli aamulla sokerirasitus.. Ei ollut kivaa, taaskaan. Ihana hoitaja-täti oli niin huolissaan minusta, kävi koko ajan kyselemässä vointia. Selitys löytyi kun satuin vilkaisemaan auton taustapeileistä peruuttaessani: Täysin kuolemanvalkoinen naama, turvoksissa kaikesta tästä rään määrästä, pikimustat renkaat silmien alla, unettoman yön seuraksena ja sinertävät, rohtuneet huulet.... Ihme että päästi lähtemään sieltä! :LOL:
Olo on kamala edelleen, johtuu tästä puskista tulleesta flunssasta. Kuumeinen olo, mutta mittari väittää muuta -> eikun töihin...

Elayne ja Mervi (vihdoin löytyi työnimi!) 27+1
 
Enie Pentele! Nyt alkoi harmittamaan :D ! En tiennytkään, että voi samaan aikaan saaa lomapalkkaa ja sairauspäivärahaa... Ite ajattelin vaan, että ei tartte ainakaan sitte enää Kelaan roudailla niitä todistuksia. Olisinhan mä voinut olla sairauslomalla ihan mammaloman alkuun saakka ja ottaa sitte kaikki lomat ja lomarahat in cääsh :whistle: No näillä mennään :p

Kuumeinen J.t ja Pampu "vatsanahasta läpi tulija"
 
Höh! Katoin väärin pelkopoliajan... se onkin vasta 16.11. Tuleekohan mulla paniikki sitä ennen. Parinviikon päästä mammajumpassakin keskustellaan synnytyksestä, jännittää pitääkö mun juosta sieltä keskenkaiken pala kurkussa pois...

Esikoinen oli pää alaspäin eli raivotarjonnassa jo viikoilla 22+ jotain, tämä pikkuinen tuntuu heittelevän kuperkeikkaa vielä joka päivä. Eilen potkut tuli alavatsaan tänään ylävatsaan ja huomenna varmaan sivulle. :D

Tica & Kääryle 26+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elayne:
synnytyksestä
Mutta toisaalta ajattelen, että ompas tyhmää kärsiä 2000-luvulla kamalista kivuista, kun ne pystytään poistamaan melkein täysin, aiheuttamatta hallaa minulle tai lapselle...

Kaikissa lääketieteellisissä toimenpiteissä on riskit sekä äidille että lapselle. Mua kans ällöttää ja kauhistuttaa se, että joku työntää mun selkärankaan 10cm pitkän piikin varsinkin kun se työnnetään sinne minkö avulla pystyy mm. jalkojakin liikuttamaan. Niin että no thanks!
 
laskettu aika on myös 7.1.2010 ja tällä hetkellä viikot on 26+6 Joten eikös sulla ole samat viikot kuin mulla :) Aika outoa neuvola tädiltä.. :/

Huomenna poksuu!! Ja muutenkin olo on hyvä. Vauva potkii nytkin kovasti kylkeen :D
Nyt syömään kauhea nälkä!!

Sannis ja patu 26+6
 
Ei täällä muuta, mut jännittää tuo Saksan reissu ja lentäminen, ei omasta vaan vauvan puolesta... siis jos lento aiheuttaa supistuksia tai ruoka on mitä on.. tai jos saan sikaflunssan kun kuitenkin paljon ihmisiä samassa tilassa ja erimaista.
Hui.. :/
 
Heippa! Mun on pitänyt kirjotella jo monena päivänä mutta töissä ei toiminut netti ja kotona en ole ehtinyt jaksanut tänne tulla, enkä pysty kotioloissa lukemaan teidän juttujanne ajatuksella =)
kela olen kanssa opiskeluaikoina jo huomannut että siellä eivät mitään tiedä ja eri virkailijat neuvoo ristiinrastiin. Menin paikalliseen toimistoon ja tiesin että täti ei mitään tiedä, hän soitti jollekin joka tiesi :headwall: Käynnin tarkotus oli selventää itselleni että alotanko loman varhennettuna (50pv) vai en, eli saisinko suuremman äippärahan. Normisti lomani alkais 11.12, siitä TASAN 6kk taaksepäin alkoi tämä työsuhde- huono palkka. Nyt kun alotankin jo 18.11. saan rahojen laskentaan mukaan toukokuulta palkkatuloja ja kesäkuun lomarahat+ 3 päivän keikkapalkat. Tosta irtonaisesta 3päivän työstäkin toinen täti sano että ei huomioida kun ei oo yhtäjaksoinen, ja sitten toinen joka soitti mulle pyynnöstä sanoi että ihan väärää tietoa, kaikki huomioidaan :kieh: Kesäkuussa olin myös työtön 8 päivää mutta se jää tappioksi,ei huomioida koska vähintään 30 päivää pitää olla. Laskin vielä Kelan laskurilla noitten normi ja varhennetun loman tuen erot, niin varhennettuna saan sen mukaan 12euroa enemmän/päivä, toivottavasti ei nyt kuse kun päätin alottaa aiemmin... Mutta eipä tartte olla töissä enää kauaa :D

synnytys on ollut mietteissä jo siitä asti kun esikoinen mahasta kaivettiin, toivon sectiota kun en kivuista mitään tiedä enkä supistuksista tms. Ja luotan että päksissä tekevät oikean päätöksen tavasta kun viimeksi oli sen puudutuksenkin kanssa melkosta säätöä, ja ekassa odotuskortissa lukee "ahdas lantio". 26.10.on neuvolassa ultra,katotaan osaako sanoa koosta mitään, viikolla 36 päksissä synnytystapa-arvio.
PIPPUR: hieno homma että sua vihdoin kuultiin ja ymmärrettiin =)

En muista nyt olikos muuta...BB:tä katsomaan :whistle:

santtu ja iita 25 POKS!!!
 
Synnytystä on tullut mietittyä. Aika helppoja ja nopeita ollut kaikki 3 edellistä ja jokaisella olen epiduraalin ottanut. Puudutus samalla vauhdittanut paikkojen aukemista. Mulla se puuduttaminen ei ole koskaan sattunut. Tulee vain se nykäysrefleksi, ja pitäs olla selkä kaarella paikallaan, ja joka kerta se on isketty supistuksen aikaan. Pitääkin toivoa josko lääkäri "ottaisi tukea" parilla sormella rangan vierestä ennen pistoa ettei se refleksi olisi niin kauhea, olettaen että sen puudutuksen saan.
Ilokaasusta tulee ihan hirveä olo, joten en sitä halua.

mulish ja hippula 23+4
 
taisin jo synnytyksestä kommentoida mutta viel lisää: Eli minä olen kans samalla aalloilla ton epiduraalin kans että et se on hyvä jos sen ehtii saada ettei mene synnytys liian pitkälle. Itsellä kipu kynnys kamalan matala joten supistelut oli melkoiset, sit kun sai sen puudutteen joka ei todellakaan siinä muistaakseen tuntunu miltään nii jo oli helppo synnyttää. tuntui vaan supparin aikana semmoinen painon tunne selkärankaa pitkin. AIVAN LOISTAVA synnytys!!!! sain aqua rakkulat molemmin puolin ja ilokaasua muttei mitää apuu.
JOS vain ehdin saada sen puudutteen niin otan sen.

(.) vauva on potkinu tasaisesti pitkin päivääja jälleen ne liikkeet välillä tuntuu tuolla ihan alhaalla. Paino noussu ehkä jo turhan paljon +9kg jos toi vaaka näytti oikeeta. No on tullu syötyy makeeta ja nyt aion sitten välttä imelää mahd paljon. ruokaa vaan tekee mieli! :D

25+1
 
Enie pidän peukkuja et loppuis pian...Ei vielä pikkuiset, ei vielä :(

(.) Kaikki ok. Sokerirasituksessa käyty, arvot hyvät. Lisää suklaataaaaaa...
Ainoa häiritsevä juttu on toi alapään suonikohju joka aiheuttaa tosi ikävää paineentunnetta :kieh:

Synnytyksestä sen verran että edelleen toivon kovasti et tällä kertaa ei tarvis sectiota ja vauva pääsis alakautta maailmaan.

Voikaa hyvin! Miminen ja Mytty rv 25+1
 

Yhteistyössä