***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Moi pitkästä aikaa!!

En ole päässyt koneelle viikkoon. On ollut sellaista hulinaa ja järjestelyä. Todella raskas viikko. Nyt vihdon päässyt kotiin ja pääsee rauhoittuu.

En ehtinyt lukea yhtään teidän juttuja. Ajattelin vain tervehdyksen laittaa ihan ens alkuun.

Samariini ja O 24+1?? olenkohan pysynyt laskuissa? :)
 
Lääkärineuvolassa käyty :)

RR 130/78
Hb ei otettu tällä kertaa
pissa puhdas, ehkä proteiinit vähän koholla(joku opiskelija katsoi ja sanoi näin...)
sf-mitta 34 :eek: :eek: :eek:
painoa tullut koko aikana yht. n. 2 kiloa
Kohdunsuu auki pari senttiä, kohdunkaula käsikopelolla tunnustellen lyhentynyt. Saikkua äitiysloman alkuun asti, ei 'tarvinnu' edes pyytää, tms... Toivotaan nyt, että matkalainn pysyy kyydissä vielä... Ens viikolla äitiyspkl ja kolmen viikon päästä taas neuvolaan.

Ananaskirsikka+Mini 29+4
 
Enie Pidä vauvat vielä tovi masun turvissa! :heart:

Hmm.. sain tänään neljän päivän saikun tähän mun kuumeiluun ja flunssaan. Ei tehnyt hyvää tuo eilinen iltavuoro kuumessa.. Nyt mennyt koko päivä sängyn pohjalla. Istuin koneella ja yhtäkkiä tuli huono olo, siis oloettä nyt alkaa kuume nousemaan.. Puolen tunnin päästä olo muuttui niin huonoksi että oli pakko nousta ylös, ajattelin mennä takaisin sänkyyn ja mitata kuumeen. Matkalla kävin ehkä vessassa ja naama oli ihan valkoinen mutta posket helotti punaisena, juuri niinkuin silloin kun on korkea kuume. Noh, mittasin ja lämpöä oli vain 35.6. Mittasin sitten verenpaineet kun en muuta selitystä tuohon kamalaan olotilaan löytänyt. Arvot oli 149/99, lepopulssi 96 ja kymmennen minuutin päästä 146/92 ja pulssi 88. Säikäytti kovin, eikös noilla arvoilla liikuta jo raskausmyrkytyksen viitearvoissa?!?! Pitää huomenna soittaa neuvolaan..
 
Lili mä otan ton takia just rautalääkkeet aina yöllä kun herään vessakäynnille. koska en jaksa miettiä päivällä että missä välissä oisin ollu syömättä sen kaks tuntii ennen ja jälkee ( jos oon ees missää välissä ) .. :LOL: Koska täälläkin on tullu jatkuva nälkä seuraks ! aamulla vetelen ison lautasen puuroo ja jo parin tunnin päästä saa olla leipiä tekemässä, ja se jatkuu koko päivän et koko ajan jotaa kunnon syötävää tarttee. en jaksa stressata tosta painonnoususta, eipä tossa alkuraskaudessa saanu oikee alas mitää mut silti se paino on noussu ihan kiitettävästi.. ja mun pitäis kans varata ens viikolla sokerirasitusta.yäh. en oo koskaa käyny mut ällöttää silti valmiiks jo ajatus..

Samariini mul tänään 24+2, eli oot mun nähdäkseni pysyny laskuissa. :)

Heräsin viime yönä siihen että oli ihan järkyttävä pistävä kipu tuolla oikeella alavattassa, kesti varmaan jonku puol tuntii, pidättelin itkuu kun ei ees liikkumaa pystyny. saman tuntusta kun vetäis jalasta suonta, voiko mahassakin joku krampata samalla lailla.. ? säikäyttipä aika pahasti. soitin aamulla neuvolaan ni siellä täti oli vaan että tuskin mitää vaarallista kun oli loppunu aamuu mennessä kipu. noh kävin silti lääkärillä, siellä kaikki hyvin, mut laitto parin viikon saikulle, ei saa nyt rasittaa, mut ei tarvi sohvallakaan maata, normaalia elämää kuulemma ilman töitä vaan. ihanaa kun se lääkäri on noin ymmärtäväinen ja tajuaa että toi munki työ on aika rankkaa, seisoskelua ja nostelua. ja toinen oli toi mun iskias kun on äityny aika pahaks ni senkään takia ei haittaa yhtää vaik ei tarvi töihin mennä kärvistelemää. saapa nähä tuleeko sitä sitte enää mentyä ollenkaa töihin, tuskinpa tää tästä ainakaa helpottaa.

Joku kyseli.. mullakin istukka etuseinässä ja sen takia on ollu liikkeet aika vaimeita ja harvoin tuntunu, nyt alkaa tuntua pikkuhiljaa paremmin, eilenki töissä palaverissa oli sellanen jytke masussa etten pystyny yhtää keskittyy siihen mitä puhuttiin. :LOL: muutenki tuntunu nyt pari päivää että kerkeekö tuo vintiö tuolla nukkua missään välissä kun on meno päällä koko ajan. ihanaa !! :heart:

kävin eilen tyhjentämässä taas lindexin vauvanvaateosastoa, tuntuu ihan tympeeltä ostella vaan niitä vaaleita vaatteita, mut jotenkin ei osaa ihan luottaa siihen ultran veikkaukseen että osais niitä kaikkein sinisimpiä ostella..onpas hankalaa. :whistle: ainiin ja kävin myös kestovaippoihin tutustumassa, lauantaina olis taas täälläpäin kestovaippainfoa, ni pitänee vielä mennä kattelee. oon nyt kyllä ihan sitä mieltä että niitä ruvetaan meillä käyttää. kun vielä tietäis että mikä merkki olis hyvä, vois ruveta ettimää käytettyjä, en uutena kyllä raaski ainakaa kaikkia ostaa.

mulla tulee näistä aina tälläsiä romaaneja.. nyt sohvalle..

NiiZ ja Pallero 24+2 :heart:
 
Moips!

Enie :hug:

Menin sitten eilen sinne neuvolaan soitettamaan. Näytti uskovan että la on 7.1. Ensi kerralla kuulemma lasketaan oikeat viikot.. Ongelma oli kuulemma siinä, ettei mun tietoja ollut laitettu sinne tietokoneelle :eek:
Ihme juttu, olihan tuo jo 5. käynti, ja 3 käyntiä oli ollut sen ensimmäsen ultran jälkeen jossa se laskettu aika katottiin. No jospa nyt saisivat mun tiedot sinne koneelle, että se kone osais sitten laskea jatkossa ne viikotkin oikein :D

Mua pelottaa ihan hirveesti. Mulla sf-mitta vaan 22cm :(
Voiko olla ihan normaalia vai jotain vakavaa? Mulla ennen ollut n.samoilla viikoilla n.27-29cm kun neuvolakortista tarkistin :ashamed: Voiko tuo pieni sf-mitta tarkoittaa jotain?
Että vauvalla jokin hätä tai että on saras tms? :(
Lääkäri sanoi että on ihan hyvin. Mutta katsoikin sen väärän eli rv.25+2 mukaan. Silloin olisi ollut n.keskikäyrällä. Oikeiden viikkojen mukaan menee ihan alakäyrällä :(
Lääkäri sanoi vaan että "onhan nuo sun lapset olleet ihan hyvän kokoisia syntyessään". Sanoin et 4 kilon molemmin puolin, että jospa tää olisikin pienempi, vaikka vaan 3,5kg syntyessään.
Lääkäri siihen vaan että "se olisi hyvä juttu"..
Mutta mä en voi sille mitään että pelottaa :ashamed:
Huomenna olisi sokerirasitus.

Synnytyksestä. Haluisin ettei tätä tarvitsisi käynnistää, ja että pärjäisin ilman "lääkkeitä", eli "luomusti". Tuskin tulee onnstumaan.
Esikoisen synnytksessä otin monta kertaa epiduraalia ja en sitten osannut ponnistaa ollenkaan :ashamed: 2 muussa on "pakko" ollut ilokaasua ottaa kun en vaan kipua ole kestänyt :ashamed:
Eli mullakin nykyään "epiduraali-kammo", toivon todella etti tarvitsisi sitä ottaa.

Elayne :hug: Toivottavasti ei ole raskausmyrkytystä ja että paineet tippuisivat itsestään :hug:

Iloista iltaa ja hyviä vointeja kaikille!
Tiukun äiti ja masumatkaaja 27+0 :heart:
 
Iltaa. En pääse lainkaan lukemaan edellisen sivun kirjoituksia...mulla aika lailla jumittanut nyt tää palsta.

Kävin tänään siellä gastrokirurgilla ja 90% varmuudella mun alavatsan viiltokipujen syynä on nivustyrä. Nyt on sitte kaikki vähäinenki ponnistelu/kantaminen/nostaminen kielletty. Sain ajan keskussairaalaan ultraan ja sitte jos se on tosiaan tyrä, niin heti vauvan synnyttyä sitte leikataan. Nyt vaan alko pelottamaan, että joudunko tuon tyrän takia sitte sektioon, jos kerran en saa lainkaan ponnistella, ettei mene pahemmaksi... Mä nimittäin kammoan ajatusta sektiosta yli kaiken :ashamed:

J.t ja Pampu 24+3
 
poksuu.. Raskausviikko 27 alkoi :D Aika mennyt todella nopeesti!!

Patu liikkuu kovasti ja olo on edelleen normaali. Aamulla kävin kaupungilla ostoksilla,löysin vauvalle pipon,itselle 2 paitaa ja kaksplus lehden :) Mutta kaupoissa liikkuessa supisteluja tuli aikas paljon. Ei kipeitä mutta,vauva myös porasi päätään tuonne alas auts!!!

Nyt katsomaan telkkua.. Illan jatkot kaikille!!

Sannis ja patu rv 27
 
:wave: Täällä myös yksi jolla jatkuva nälkä...ja se myös tänään neuvolankin vaa'alla näkyi... :ashamed:
Jeps, neuvolassa siis käyty 24+4:
pissa puhdas, hb:a ei katsottu, rr 156/88, sf mitattiin nyt ekan kerran ja oli 22cm, vauvan syke vaihteli 130- 156 eli virkeällä tuulella oli ja laitetta yritti kovasti karkuun. Painoa oli nyt tullut 725g/ vko, yhteensä jo 11kg :attn: Sokerirasitukseen joudun minäkin vaikka th sanoikin, että tuskin pelkoa isosta vauvasta on kun edellisetkin on niin pieniä olleet, vaan mistäs sitä ikinä tietää. Samalla th laittoi lähetettä äitipolille, että katsotaan tuo vauvan koko juurikin noitten edellisten raskauksien takia. Jipii, pääsee kuitenkin kurkistamaan vielä vauvaa, täällä kun ei kaupunki rakennetta tarjoa automaattisesti. Sokerirasituksenkin sain varattua ja se on 21.10. Ja lääkärineuvola sitten 26.10. Liitoskivut täällä taas pahenivat vaikka saikulla nyt olen ollut enkä juurikaan mitään ihmeellistä tehnyt. No yritän nytkuitenkin ensi torstaina töihin ja katson miten käy...

Synnytyksistä oli ollut puhetta. Mullamyös kammo siihen, että joku neulalla pistää selkään. Ekassa synnytyksessä sain vain petidiiniä, joka rentoutti niin, että aukesin vauhdilla ja loppuajasta sitten hengittelin ilokaasua, joka toimi silloin. Tokassa synnytyksessä, joka käynnistettiin pärjäsin pitkälle lämpöpakkauksilla, mutta kun vauva rupesi tulemaan vauhdilla alaspäin synnytyskanavassa niin kivut olivat tosi kovat. Silloin kokeilin myös ilokaasua, mikä ei auttanut ollenkaan ja sain kohdunkaulanpuudutteen, joka toimi hyvin. Neulakammoisena en tuotakaan puudutusta kuvitellut haluavani missään vaiheessa ennen tuota toista synnytystä, mutta puudutteen laitto oli ohi nopeasti eikä juurikaan tuntunut ja onneksi en neulaa edes nähnyt :LOL: Saapa nähdä miten käy tämän kolmannen kanssa, ilokaasu on ainakin pois laskuista kun sitä ei enää K-sks:ssa tarjoilla.

Jeps, nyt sohvalle...

Amalia 24+4
 
Hei :wave: viimeksi olen näköjään kuulumisia kirjoitellut 29.9 ja sen jälkeen onkin tapahtunut paljon ja kaikenlaista. Teidän kuulumisia en nyt lueskele :ashamed: jos jonkin ajan kuluttua sitten. Meidän kuulumiset pikaisesti ovat:

Pienet päättivät yllättäen syntyä 2.10 rv25+3
Poika syntyi ensin painaen 865g ja sisko painoi 627g. Nuo painot eivät kuitenkaan ole tarkkoja, koska heidät on punnittu hyvin nopeasti ennen keskoskaappeihin laittoa. Varsinkin tytön epäillään painaneen enemmän. Pituutta heillä oli n. 35-36cm
Minä kotiuduin tänään. Pienet jäivät vielä tehohoitoon. Kotiin heitä tuskin tulemme saamaankaan ennen laskettua aikaa.

Kunhan tästä kaikki asettuu, niin voin tulla kirjoittelemaan lisää.

Hipkukka ja pienokaiset
:heart: :heart:
 
Hipkukka, oho, onnea pienokaisista!!! Meillä oli vissiin sama LA, mieletöntä tosiaan ajatella että ekat tammikuiset ovat jo täällä... Voimia ja vielä kerran onnea.

Lumi- Täällä kanssa itketään ihan joka asiasta. Toissakertaisessa Vauva- lehdessä oli juttu erilaisista vauvojen liikkeellelähdöistä, ja siinä oli takaapäin otettu kuva istuvasta pienestä, ja mä aloin itkeä kun katsoin sen ihanaa niskaa :heart: Sekä Lumiukko- tunnari pisti minut pillittämään myös. (??!!) Esikoinen nukahti syliin yksi päivä ja mä ihan itkua tuherrellen laitoin hänet nukkumaan, tuntu siltä ku olis ollu jossain ihmeellisessä pinkissä äitipumpulissa.

Kaneli87 Kyllä vaan on nälkä ihan koko aika.. Oltiin miehen kanssa leffassa ja sain maaniteltua itselleni valtavan jätskiannoksen, ja sen vedettyäni aloin samantien kinuta mustekalarenkaita... Pullaa syödessä ei yksi riitä (jos on omaa tekemää), ainoostaan aamupala on sellanen et ei ihan kamalasti jaksa mättää :) IHME on jos ei oo painoa alkanut tulemaan!!! Neukkulaan vielä yli viikko aikaa...

Ihanaa, et supistelut on laantuneet. Ollu jopa melkeen ihan normaali olo, jos ei lasketa sitä että kenkien laitto alkaa jo v*tuttaa, eikä lattialta tahtois jaksaa noukkia mitään.

Parvekekäyttöön saatiin mun serkun käyttämä (siis 22 vuotta vanha!) mutta hienosti säilytetty Emmaljungan ihana vaaleanpunainen koppa kuomuineen-- ihanaa et on tuollaisia vanhoja "kiertolaisia" omasta suvusta :) Myöskin jo esikko sai omalla vuorollaan vm. 1976 ä-pakkauksesta ruskean pingviinikuvioisen aidon retro- potkuasun, joka on myöskin meidän sukulaisten säilömä, ja minäkin olen siinä aikoinani potkiskellut :heart:

Onko muilla tulossa vauvalle omia käyttämiä vanhoja vauvakamoja- vaatteita, leluja, sänkyjä?

MM ja Itikka 26+1
 
Hipkukka onnittelut ja voimia koko perheelle :hug: toivottavasti kaikki menee hyvin :heart:

Niin heips! Pitkästä aikaa minäkin saisin jotakin tänne rustattua.

Synnytyksestä ollut juttua, ajattelin mennä ihan tilanteen mukaan. Esikoisesta sain epiduraalin ja ilokaasua oli sillon lisänä. Synnyshän päättyi sitten lopulta sektioon. Tällä kertaa toivoisin että pieni tulis normaalisti alakautta. Puudutteet sitten tilanteen mukaan.

Kelan asiat täällä kunnossa, äitiysavustus tuli rahana ja on jo käytettykin :LOL: kantorepun ostin sillä. Äippäloma alkaa sitten 30.11 =)

Enielle voimia supistelujen kanssa ja kiitos tästä uudesta pinosta jälleen :flower:

Me tuossa äkkiseltään päätettiin lähteä risteilyllä käymään, ihana reissu ihan perheen kesken. Joskin itsellä kova väsymys, kun huonosti tulee tuollasissa paikoissa nukuttua.
Käsitöitä on tullut nyt tehtyä paljon ja huivi nyt työn alla jonka jälkeen sitten pikkuselle jotakin lämpöistä. Eipähän meidän elämään kummempia, tätä arkea tässä pyöritellään.

Vaivoista ollut myös puhetta. Itse voin sanoa että koen tämän raskauden hieman erilaisena kuin ensimmäisen. Olin töissä loppuun asti ja voin oikein hyvin. Hormoonit kyllä hyrräs, oli todella herkkä koko ajan. Tässä raskaudessa on ollut selkäkipuja melko alkuvaiheesta asti ja väsymys oli paljon rankempi ja pidemmälle. Se tietysti helpottaa että olen kotona pojan kanssa ja päikkäriaikaan saa levätäkkin, että ei tarvitse saikkuja miettiä. Iltasin lähinnä särkee alaselkää ja tuntuu aika kankeelle olo. Tässäkin raskaudessa oon ollut otsi herkillä koko ajan. Ja sitten nuo yölliset hankaluudet ovat tulleet vasta tähän raskauteen, ei mitenkään päin ole sitten hyvä olla :kieh: mutta ei sen pahempaa onnesta täällä. Kyllä ne raskaudet ovat vaan niin erilaisia.

pippur1:llä uskomattomia lääkärikokemuksia :eek:

Nyt lepäilemään ja huomenaamulla saa taas miettiä m itä sitä pukis taaperolle ulos..

Voimia kaikille :heart:

-c- 26+6
 
Ohoh Hipkukka mitä uutisia! :eek: Paljon onnea pienestä tytöstä ja pojasta! :flower: Toivottavasti he kasvavat ja vahvistuvat pian! :heart: Paljon voimia nyt teille koko perheelle, varmasti on raskasta elää sairaalan ja kodin välillä, ja ikävä pienokaisia. :hug:
 
Hipkukka :hug: :flower: :heart: :hug: Voi että, onneksi kuitenkin taitaa olla ihan hyvät ennusteet jo tuon kokoisilla vauvoilla.

Kai se tosiaan itsekin on alettava uskomaan, että ne voi sitten syntyä tosiaan jos ovat syntyäkseen ja olla tosiaan tekemättä yhtään mitään.

Piti sitten eilen osallistua siivoukseenkin vaikkei mikään pakko olis ollut, siitähän se taas supistelu alkoi.

Enie + Nörtti ja Hissu 28+4
 

Yhteistyössä