***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Muutaman energisen päivän jälkeen iski kokopäiväväsy. En jaksanut edes äänestämään lähteä vaikka en koskaan ole vaaleja jättänyt väliin. Ja vielä näin hieno sää kun tänään oli meni ihan ohi.

Hentsu ja Lumi samaisen asian ympärillä pyörii omatkin ajatukset. Mies on raskaudesta tosi iloinen, mutta ei näytä kiinnostavan vauvan kehitys ja mun olotilat juurikaan. Ärsyttää. Olen kertonut tuntemuksista, väsymyksestä ja huonostaolosta jne. mutta ei tunnu olevan kiinnostusta asiaan oikein kuitenkaan. Vau-kirja on miehellä, toivon että lukisi sen...

Rabarberi - oon ajattelut tuosta naimisiin menosta vähän samaa kaavaa. Ensi maistraattiin ennen kuin vauva syntyy ja sitten ensi kesänä hääjuhla. Juhlien järjestäminen kun tosiaan vaatii aikaa ja energiaa. Tietty pienen vauvan kanssa voi olla energiat yhtä hyvin käytetty kuin nytkin.

Mammavaatteet - Päällä on omat vaatteet edelleen. Vatsa oli hiukan turvoksissa nuo edelliset viikot, mutta ei enää. Luulen että pärjään kesän ilman mammavaatteita. Jos jaksan, niin ompelen ehkä housut loppukesästä.

Muistin juuri että pitäisi np-ultra-aika varata pika-pikaa. Miten tuon voi unohtaa!!?

Mitä Omega-3 kapseleita syötte?

Lili ja Taavi 9+0 POKS =)
 
Meillä mies varmaan tietää sen vau kirja paremmin kuin minä.
Ja joka viikko hän kääntää sitten aina uuden viikon jne...
Olen saanut myöskin rauhassa nukkua niin paljon kuin nukuttaa ja
pötkötellä jos pötkötyttää. Ei ole ihmetellyt tai patistellut, päinvastoin
sanoo, että minun pitää levätä.
Pitänee siis olla onnellinen tässäkin suhteessa mieheeni :heart:
 
Heippa kaikille! :wave: =)

Tänään on ollut kuvottava ja tosi väsy päivä. :/ Niin miehellä kuin minullakin. :LOL:
Mies teki pannukakkuja meille ja niitä syötiin ja äsken käytiin esikoisen ja miehen kanssa vaunulenkillä...ja samalla mäkkärissä syömässä roskaruokaa. :whistle: :p
Nyt maha on tosi turvonneen näköinen. Näyttää siltä kun oottaisi kaksosia. :LOL:
Täällä on kyllä tosi kiva kirjoitella kun kaikki on niin ihanan aktiivisia ja kertoo kaikesta. =) Koskas aletaan ottaa masuista kuvia ja pinoomaan tänne? :p :heart:
Ois kiva vähän vertailla niitä.
Mutta nyt tää pimu alkaa kattoo töllöö. =)
Heihei mammakamut!! :wave: :heart: :flower:
-KiaralA
 
Pitääkö nykyään Turun seudulla tilata itse tuo eka ultra? :O

kun esikoista odotin niin neuvolasta kaikki ultrat varattiin. .:)
Ja oon just muuttanut tänne Kaarinaan niin en edes tiedä pitääkö mennä mihin ultraan, onks täällä omaa :D

Juu, mutta paha olo jatkuu ja jatkuu vaan.. Hyvä että vähän edes saa syötyä..
'Kohta taas nukkumaan että jaksaa aamusta herätä, neidillä on hammaslääkäri.. :)

Niinuska+Pirpana kohta 7+0 :heart:
 
pikamoit!

Mulla np-ultra 17.6 jolloin viikkoja 12+1 , ite varasin ajan.
Meillä saa valita ottaako seerumiseulan np:n jälkeen, mut viikkojen pitää olla silloin olikohan alle 12+5..?? jos sattuukin silloin olemaan yli sen niin sitä ei oteta..
Onnex sitä ei tarvii viel päättää ottaako vai ei, mut luulen että otan.
Otatteko muut??

-s- 10+5
 
Huomenta kaikille

Seerumiseulasta En ole menossa, en olis halunnu muutenkaan, mutta kun on kaksoset niin se tulos ei ole todellinen niin senkään vuoksi en. Ja np-ultran ne varmaankin tekee samalla kun on minulla se äitipoli KYS:ssä 25.6.

Mamma vaatteista En ole vieläkään ostanut mitään mamma vaatteita varsinaisesti, eilen ostin uuden "neuleen" joka on sellainen jännän mallinen että rypyttyy hiukka ja hihat sellaiset levenevät ja 3/4 pitkät. Sitten ostin väljemmät housut jotka venyy ja paukkuu.
Tämä maha varmaan kasvaa niin pian aina isommaksi ja isommaksi kunhan se vaan intoontuu siihen hommaan, että ei kamalasti viitti kun tarpeen mukaan ostaa uutta vaatetta.
Voishan sitä varsinaisia mamma vaatteitakin katsoa joskus...,ehkä. Paidat kun on tunikoita ja joustavaa matskua niin nehän menee tooooosi pitkään ja varmaan koko odotuksen ajan.

Eipä kai kun tänään pitäis tehdä vähän wiinereitä sunnuntain juhliin. Sitten alkais leipomiset olla tavan pullaa vaille aika kondiksessa. Enää vain sitten lauantaina kakku täyttää ja tehdä voileipäkakku kans valmiiks.

Aurinkoista maanantaita kaikille.
 
Seerumiseulasta en mene. Koska odotan kaksosia ja olen alussa käyttänyt tukilääkitystä, antaisi seula luultavasti väärän hälytyksen.

Masukuvista Ajattelin alkaa kuvaamaan mahaa rv12 alkaen. Siitä lähtien löytyy vertailukuvia edellisestäkin raskaudesta :D


Mä en muuten tiedä, saako tänä vuonna kunnalta np-ultraa. Pojan odotusaikana ei saanut. Silloin käytiin yksityisellä. Viimeksi kun kävin lapsettomuusklinikalla sain kuitenkin lähetteen np-ultraan, joten pääsen kunnalle ultrattavaksi :D Ihan kiva, vaikka ei se olisi kamalaa ollut käydä nytkään yksityisellä. Olisi ollut tiedossa tosi mukava lääkäri.
Huomenna olis eka neuvola. Saa nähä mitä tädillä on asiaa.

Hipkukka ja AatosII 9+0
 
ääh...kaikki kolme ipanaa kipeinä..tyttö jo perjantaista asti yli 39 asteen kuumeessa...no onneks viileät ilmat niin ei harmita istua sisällä.Miehellä huomenna viimeinen työpäivä ja sit onkin elokuuhun saakka kotona,kivaa!paitsi et kesä menee taloa ja navettarakennusta maalatessa..itse oon urakoinut kuistin ovia/pieliä/kattoa..Hirvittävä väsymys iskee yleensä iltapäivällä eli kaikki mitä on suunnitellu tekeväks pitää heti aamulla tehdä ;)

Ekaa ultra-aikaa odottelen saapuvaksi kohta kun lääkärineuvolakin oli viime tiistaina ja sieltä lähettivät Poriin lähetteen.

Pahaan oloon/turvotusoloon auttaa tosiaan kun imeskelee oikein väkevän salmiakin =) ja lapsilta salaa tietty :whistle:
Mutta nyt tuli kuopus ajamaan äidin pois koneelta :wave:

Alice in w 9+1
 
Huomenta,

onpa täällä monilla jännät päivät kun on ultraa ja neuvolaa edessä =)

mulla vielä 3 viikkoa neuvolaan, mutta onneksi täällä maaseudulla ottavat vähän aiemmin, olin muistaakseni edellisessä raskaudessa vasta viikoilla 11+ jotakin ekalla käynnillä. Se tuntu tosi myöhäiseltä. :eek:

paha olo jatkuu, on huono olo jos maha on tyhjä muttei voi oikein syödäkään mitään. huokaus...


 
Oi, tällä viikolla on monella jo np-ultra! Aiottekos osallistua kaikkiin sikiöseulontoihin?
Täällä on vain "tavisultra" missä tarkastetaan, et sikiö on kohdussa, sen koko ja kuinka monta vauvelia on tulossa. En oo halunnut osallistua muihin tutkimuksiin, turha stressata itseään.

Meillä esikoisella on 3 kummia, kakkosella 4. Kolmoselle ei ole vielä mitään tietoa, ketä pyydettäis, mut varmaan 3-4 kummia hänellekin tulee. Haluan sellaiset kummit, jotka oikeesti kanssa on lapseen yhteydessä, joten tarkkaan mietitään, ketä pyydetään.

Väsymys on ihan mieletön... tosin nyt viikonloppuna huomasi, kun sai nukkua vähän paremmin, jaksoi niiiiiin paljon enemmän! Viikolla en oikeesti jaksa töiden jälkeen kotona tehdä muuta kuin nukkua! Mies on ihana ja tekee kaiken, sit itsellä huono omatunto, jos en ees vaippaa jaksa vaihtaa kuopukselle... kuitenkin muistan, miten tiukalla oma pinna oli oltuani koko päivän yksin lasten kanssa kotona ja sit jos mies ei heti innosta hihkuen ottanutkaan molempia lapsia ees hetkeks... ääääärgh.... onneks tää väsymys helpottaa pian, on ainakin molemmissa aiemmissa raskauksissa helpottanut ja oon ollut jopa energinen.

Eilen vai toissapäivänä mies katsoi mahaani ja oli jo näkevinään siellä liikkeitä. No, eihän se ollut kun mun oma sydämensyke :D . Aikasin oon kyllä tuntenut liikkeet, esikoiselta viikolla 16, kakkoselta 14. Kakkoselta alkoi myös supparit jo viikolla 14... mut uudelleen synnyttäjillä ne ei oo vaarallisia. Nyt on inhottava, menkkamainen mahakipu, toivon kovasti, et se olis vaan normaalia kohdun venymistä, eikä muuta. Maha on kyllä jo kunnolla pullahtanut, varmaan kun edellisestä synnytyksestä on se 9kk vasta aikaa, elimistö muistaa vähän liiankin hyvin, mitä tuleman pitää :LOL: ! Et kauaa tätä ei kyl pysty salailee. Töissä meinasin kertoa kesäloman jälkeen (=elokuun alussa), tai pomo tietää, muut ei. Mulla on vakkarityö. Kolmosen jälkeen varmaan jään kotihoidontuelle, ei oo mitään järkee viiä 3 lasta hoitoon.. päivähoitomaksut olis jo jotain 500-600?/kk ja kolmesta saa kuitenkin jo sen verran paremmat tuet kotiin, etenkin kun on 2 alle 3-vuotiasta ja varmaan saadaan hoitolisää siihen päälle.

Vitamiineja syön, multitabsia tabletti/päivä ja foolihappoa tabletti/päivä. Neuvolasta sanoivat, ettei mun ruokavaliolla oo tarvetta, mut jotenki ite haluaa nää ekat kriittiset viikot olla varma siitä, et vauva saa varmasti kaiken tarvitsemansa. Kuitenkin vielä myösimetän kakkosta ja jotain vitamiineja pitäis jäädä itellekin... Kakkosta odotin Norjassa, siellä noita foolihappoja määrättiin kaikille, samoin omegaa. Me syödään kalaa sen verran paljon, etten oo niitä enää ostanut.

Ja Amalia80, me ollaan täältä ihan keskeltä Keski-Suomea.


Hemuli 8+6 tai 8+5 ei enää muista, mistä nuo viikot muuttui...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli80:
Oi, tällä viikolla on monella jo np-ultra! Aiottekos osallistua kaikkiin sikiöseulontoihin?
Tuohon np-ultraan ainakin. Sitten, jos siellä jotain häikkää on täytyy asia ajatella uusiks. Meillä on suvussa yksi yllätys down-lapsi. Vasta syntymän jälkeen asia huomattiin. Mutta en silti tiedä miten itse suhtautuisin, jos oikeasti omalle kohdalle osuisi epäily.

Mie olen yrittänyt hakea kuvia alkion/sikiön kehityksestä. Tiedän, että tuolla jossain netin syövereissä on yksi hieno sivusta (eng. kielinen), mutta en löydä sitä :headwall: Liberon sivuilla on tälläinen
http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=3050 Muutama kiva kuva siinäkin.
 
Huomenta!

Täällä yksi uusi odottaja ilmoittautuu :wave: mahtuuko joukkoon ?
Raskausviikkoja olis tänään 8+0 ja tuplia odotetaan syntyväksi 18.01.2010. Esikoinen on syntynyt 06.
Olo on ollut aika järkyttävä; väsymystä,pahoinvointia,huimausta.. Mutta onneksi päiviin mahtuu ihan oireettomiakin tunteja.
 
Seerumiseulaa ollaan ajateltu, mutta en tiedä mahtaako metforminien käyttöä rv.9 asti vaikuttaa tulokseen? Voikohan sen näytteen ottamisen päättää np-ultran jälkeen? Samalla käynnillähän ne tehdään, ainakin täällä. Vitsi mitä pähkäilyä...

Serkku on down-"lapsi" eli aikuinen nyt toki jo ja minua pari vuotta vanhempi. Oon nähnyt miten raskasta varsinkin nyt mun tädille pojan hoitaminen on kun ikää tädillä yli 60-v ja poika on 2-v tasolla. Sen takia asiaa kovasti pohdin että mitä asiasta ajatella.
 
Turha reissu... :'( Koska vatsan päältä ultrasi ei näillä viikoilla nähnyt mitään. Ei kuulemma ole koulutusta emättimen kautta ultraamisesta. Voi viddu! :kieh: Lääkäri ei osannut sanoa että onko vai eikö ole. No oireista päätellen kyllä on oltava. Varasin huomiselle aamupäivälle itelleni yksityiselle ajan että saan mielenrauhan. Nyt ketuttaa...
 

Yhteistyössä