***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Petite Miltä näyttää? Minä se täällä huolehdin :ashamed:

Mammavaatteista Eipä vielä ole, enkä ole edes katsellut. Ei vielä kiristä omat normi vaatteet mutta kaipa se kohta on pakko. Satuitteko katsomaan uudesta kaks plussasta sitä naista joka odotti kaksosia ja oli rv13 ! Aikas iso masu oli jo.

Kummeista Ei ole vielä kummeista mitään tietoa. Minä itse en halua että minun tai miehen sisaruksia tulee kummeiksi koska muutenkin niin vähän heitä, niin haluan pitää sedät, tädit, ja enot erillään ja kummit erillään. Vanhimmalla tytöllä on 3 "virallista" ja 1 "epävirallinen" kummi, eli hän ei kuulu kirkkoon niin ei voinut paperilla olla kummi mutta meille on aina ollut.
Nuorimmaisella on vain 2 kummia. Varmana näille kaksosillekin tulee 2 ja 2, eikä hajuakaan ketä ne vois olla.

(.) Eilen sitten pistetiin huusholli nurin. Tuli ne ikkunatkin pestyä ja eikös heti kun oli homma valmis niin yhteen tuvan ikkunaan räksä lentänyt ja siihen sitten tarpeensa ruiskassut. En kyllä heti alkanut pestä uudelleen, vaan pitää sitten ens viikonloppuna pestä ennen juhlia niin josko ne sitten sais olla puhtaina sen aikaa.
Kyllä olikin väsynyt "lihaksisto" illalla kun koko päivähän siinä sitten meni. Ei olis kyllä yksin millään saanut ja jaksanut kaikkea tehtyä, eli onneks mies oli kovasti apuna. Varmaan suurimman osan hommista tekikin.

Onko teillä muuten tullut ihmeellisiä makuja suuhun? Minulla oli eilen kun aamupalalla söin greippiä niin se maistui minusta ihan kananmunalle. Syömättä meinas jäädä mutta söin sen silti.

Ai niin, kävin eilen jopa apteeksita sitä raskaus multitabsia vai mikäs valmiste se nyt olikaan, niin siellä farmaseutti sanoi että multivita on ihan yhtä hyvä ja itseasiassa siinä oli jotain niitä paremminkin kuin siinä raskaus multitabsissa, ja että siinä saa maksaa vaan siitä raskaus sanasta.
Otin sitten multivitan, koska ei siinäkään todellakaan ollut sitä A-vitamiiniä sitten.

Tänään pitäis lähteä tytöt riparille tutustumis päivään. Ei oikein ymmärrä tätä nykyajan hössötystä kun ei riparillakaan tuon ikäiset saa olla "rauhassa", kun pitää jo vanhempien käynti päivä järjestää. Samoin en ymmärrä näitä yläasteelaisten vanhempainiltoja. Ei meidän aikaan sellaisia ollut enkä oikein koe tarvetta niille nytkään. Mutta tämä on vaan minun mielipide jotkun voi kokea sen tärkeäksikin. Minusta vaan tuon ikäiset osaa jo kyllä omista asioistaan huolehtia ja pitääkin osata ilman että koko ajan vanhdaataan tekeekö se nyt oikein vai ei.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille

Enie + Nörtti ja Hissu rv 10+5
 
Heippa, väsymys on täälläkin päällä, ja vetämätön olo, eli ei saa oikein mitään aikaiseksi. Illalla nukahdan jo puoli yhdeksän maissa sohvalle, täytyy kerätä vähän voimia aina ennen kuin jaksaa tehdä illan loput hommat (jotenkin ne pyykitkin aina eksyy koneeseen vasta kahdeksan maissa). Ja monesti oon iltapäivällä nukahtanut ihan pystyyn tohon nojatuoliin, mieheltä on tullut täälläkin noottia ettei tarttis nukkua. Mut oon kyl sen verran kipakasti vastannut, et jospa sitä tulevaisuudessa sais ihan rauhassa vetää ne vartin torkut. :D

Kummeista ei siis MITÄÄN hajua, enkä jaksa miettiä. Kaiketi pyydetään noita sukulaisia, joiden kanssa muutenkin ollaan paljon tekemisissä. Esikoiselle tuli valittua sellaiset kummit, joiden kanssa ei sit vissiin ollakaan niin hyviä ystäviä kuin luultiin, jotenkin on tuntunut siltä, et kummius on heille vain velvollisuus.

Äitiysvaatteista, pitäis mennä ostamaan farkkuja ihan just, kun muutenkin on tosi kulahtaneita noi mun nykyiset. Tietääkö joku, onko H&M:llä vielä äitiysmallisto, tai onko muuten hyviä farkkuvinkkejä? Katsoin eilen H&M:n netistä, ja siellä näytti olevan vain alevaatteita muutama, joten tuli sellainen olo, etteivät he vain ole lopettamassa äitiysmallistoa? Puserot taidan ostaa enimmäkseen tavallisia trikoopaitoja, jotka vaan on tarpeeksi pitkiä. Eiköhän se masu sinne alle mahdu, trikoohan venyy. :D

Imetysliivejä ja imetyspuseroita ostan muutaman valmiiksi ennen vuodenvaihdetta, mutta tällä kertaa yritän löytää kätevämpiä kuin esikon kanssa, en tykännyt niistä ollenkaan. :/ Jostain pikkupikkuriikkisestä aukosta olis se rinta pitänyt saada esille, höh.

Voi hemmetti mä kirjoitin noista vitskuista vaikka kuinka pitkästi ja nyt se katos bittiavaruuteen. Mutta on noissa Multitabseissa (Raskaus) ja Multivitoissa eroa, mm. kalsiumia ja rautaa on Multitabs Raskaudessa. Tosin kalsium estää raudan imeytymistä, joten vähän outo tuote... Itse oon nyt kuitenkin syönyt sitä, kun sitä on ollut kaapissa. Purkin loppumisen jälkeen saatan jättää ostamatta mitään, jospa sais motivoitua itsensä oikeasti syömään terveellisesti niin ei aina tarttis noita lisiä... Omega-3:t kyllä otan purkista, ei meillä vaan tuu syötyä rasvaista kalaa 2 kertaa viikossa, vaikka kuinka yrittäis. Niin ja maitohappobakteereita ajattelin syödä, jospas vaikka säästyttäis tulevan vauvan kanssa tolta atopialta mikä neidillä on ollut. Geeneissä se kyllä tulee...
 
Ihanaa, aurinko paistaa! Vaikka kylmähän tuolla ulkona siltikin on...

Täällä oli puhetta ainakin kummeista: Meillä molemmilla lapsilla niitä on 4kpl ja ihan tyytyväisiä ollaan valintaan oltu. Saman verran todennäköisesti tulee tälle kolmannellekin.

Mammavaatteet: ei ole ollu vielä mulla käytössä. Molemmista edellisistä maha pullahtanu aika myöhään ja pitkään pärjäsin ihan normivaatteilla. Nyt kyllä tuntuu, että ei ihan niin pitkään pärjää tämän kohdalla. Kahdesta edellisestä maha on ollu loppuun asti aika pieni, mutta pieniä olivat vauvatkin syntyessään.

Tänään jäi ekaa kertaa aamukahvi juomatta...muuten olo on ihan ok, välillä vähän etoo ja edelleen väsyttää kovasti.

Nyt katteleen muksuille vaatteita, jospa ulos lähdettäis hetkeks nauttiin auringosta.

Mukavaa sunnuntaita kaikille! =)

Amalia 6+3
 
Hentsu84: Mulla on vähän sama tilanne työn puolesta kun sulla, mulla on vakkarityö kaupassa myyjänä, mutta haaveissa on laittaa oman alan firmaa pystyyn äippäloman jälkeen. Oletko ilmoittanut työnantajalle raskaudesta, että olet kuitenkin palailemassa ä-loman loman jälkeen takaisin...? Jos olet siis työnantajalle jo kertonut?

Mä ilmotin jo pomolle raskaudesta, otti asian hienosti ja kyseli tiedänkö jo kauanko olen poissa. Sanoin etten tiedä vielä. En halua tässä vaiheessa vielä irtisanoutua, vaikka 99% tiedän etten tule palaamaan. Saan tuolta kuitenkin niitä äippälomakorvauksia ym. Ja toisekseen meillä on iso asuntolaina, että varmuuden vuoksi on takaportti pidettävä auki, että on paikka mihin voi palata JOS suunnitelmat nyt muuttuisivatkin, enkä firmaa vielä perustaisi. Vähän oli huono omatunto, kun en kerro suoraan pomolle etten varmaan palaa, mutta niin... Ei kai äitiyslomalla irtisanoutuva muuta menetä kuin ne lomaltapaluu rahat?

Oma (.): Mulle tulee iltasin aina sellanen olo, että kohtu venyy ja paukkuu oikein kunnolla. Sellainen paineen tunne kohdussa... Mutta kyllähän pikkuinen nyt kasvaakin siellä aikalailla hurjempaa tahtia kun alussa, joten ymmärrettävää tuo. Muilla samanlaisia tuntemuksia?

Pinkgreen ja juniori 9+6
 
Pinkgreen en o vielä pomolle ilmottanut et olen raskaana enkä kyl kerrokkaan sille et en välttämättä ole palaamassa ollenkaan..on se hyvä pitää se takaportti auki jos sattuu tosiaan et ei ihan heti sillon laitakaan firmaa pystyyn.. :D
 
Huomenta!
ja Enie :hug: ihana olet,kun huolehdit! Vuotelu tuntui rauhoittuvan, en kuitenkaan uskaltanu miehen lähentely-yrityksiin vielä illalla vastata. Nyt pärjää pikkarisuojilla eikä enää ole niin veristä :)

Kesäsuunnitelmista oli puhetta... meillä on eri aikaan lomat miehen kanssa, tosin reilu viikko yhteistä aikaa ennen hoitovapaani loppumista. Silloin käväistään lasten kanssa Särkänniemessä ja mökillä,muuten onkin tänä kesänä vähän ankeeta tää lomanpito.

Kummeista... meillä on esikoisella peräti 5kummia, joista yksikään ei pidä yhteyttä, en kolmesta edes tiedä, missä asuvat. Mitään riitoja tms. ei ole ollut,mutta nuoruuden ystävistä ei näköjään koskaan tiiä,miten suhteet säilyy. :( Muilla lapsillamme sitten maltillisemmin kummeja ja tälle tulokkaalle ajattelimme pyytää miun parasta ystävää avokkinsa kanssa, sekä epävirallisesti miehen isoveljeä. Hän kuuluu eri uskontokuntaan,joten ei voi virasllisesti olla kummina. :/

Töistä... mulla on vakkaripaikka, jonne en mieluusti palaisi. Olen ajatellut tehdä ostopalveluna töitä, tai sitten hakea ihan muualle... mielellään pari vuotta kotona kuitenkin olisin,vaikka sitten niin et pari päivää viikossa duunia ja loput kotona :heart:

Mukavaa sunnuntaita :wave:

Petite ja mimmi 5+6 :heart:
 
Huomenta!

Täällä ollaan melkein puolikuolleena kun pääsin eilen nukkumaan "vasta" puoli yhdeltätoista :D Nyt olen viime viikot mennyt nukkumaan aina puoli yhdeksän maissa niin tuntuu kuin nyt olisi valvonut ihan liikaa =)

Hentsu kiva, että sulla mies on edes lukenut sen! Ja jopa kahdesti =) Mun mies ei oo vielä koskenutkaan siihen, kehotuksista huolimatta :/ Ja mua harmittaa kun tuntuu ettei sitä nyt yhtään kiinnosta.. Äh, pikkujuttu oikeesti mutta silti ei tälle omalle harmitukselle voi mitään! Ja samoin kun yhdessä alettiin katsomaan sitä neuvolasta saatua dvd:tä niin miestä ei kiinnostanut yhtään ja oikeasti sitten nukahtikin heti sen alun jälkeen eikä varmasti tule tuota katsomaan enää missään vaiheessa..

Pinkgreen.. mulla oli tuossa aikasemmin sellasta paineen tunnetta ja menkkamaisia kipuja. Nyt on nuo kivut helpottaneet tai ihan hetkittäin tuntuu pieniä nippauksia, mutta ei kovin paljon enää.

Lumi ja Lilliputti 9+5
 
Huomenta! Huono olo. Takana yksi yrjö tälle aamulle ja nokka tukossa ja hieman lämpöä. Päätin, että meen huomenna lääkäriin ja tarkistutan poskiontelot kun on tuota taipumusta niihinkin tulehduksiin. Soitan aamulla etten tule töihin. En kyllä jaksais varmaan ollakaan kun olo nyt on mikä on.

Työpaikasta. Oon Sh sijaisena kotihoidossa ja inhoan työtäni tällä hetkellä yli kaiken. Suullinen jatko on luvattu aina tuonne vuoteen 2011, mutta kirjallinen on tehty vuoden loppuun. Saa nähä miten käy. Liittoon oon yhteydessä jos eivät tarjoo mulle jatkoa vaikka äippälomalle jouluna jäänkin. Tää on siis ihan periaatekysymys... Oikeelta ammatiltani oon siis kätilö ja niitä hommia haluaisinkin tehdä jos vaan olis päivätyötä... Mut ei oo... Katotaan tulevaisuudessa jos saisin vielä Th:n paperit niin pääsisisin äitiysneuvolaan töihin.

Kummit. Molemmilla on 4 kummia. Toisella tytöistä on mun kaveri joka pitää yhteyttä kerran vuodessa. Ei siitä sen enempää. Muut on hyvin mukana lasten elämässä.

No nyt laittaan muksuja pihalle.
 
Migreeni on poissa ja on muutenkin pelottavan hyvä olo.

Kummeista Onneksi siihen on vielä aikaa, koska ei ole mitään tietoa kenet voisi pyytää. Meillä sukulaiset ovat olleet niitä parhaita kummeja. Ystävät ovat olleet vähän pettymyksiä.
Kesäsuunnitelmia on aika vähän. Muumimaailmassa käydään ja päivä on jo sovittu. Päiviä lasketaankin jo ahkerasti. Lasten kanssa pitäisi tehdä kaikkea muutakin hauskaa, retkiä ja sellaista.
Raskaus multitabsit olen ottanut käyttöön. Täytyykin tuon purkin jälkeen katsoa mitä sitä söisi. Olen ottanut molemmille oman pillerin, eli kauaa ei purkki riitä.
Kahtena päivänä olen kuvitellut tuntevani liikkeitä. Molemmilla kerroilla olen ajanut autoa ja tunne on tullut samasta kohtaa. Mutta, hei haloo.... heti kotona katsoin, että vaavit ovat vasta 3cm pitkiä. Taisi olla kuvittelua, mutta tuntui hurjan ihanalle.

Zaara ja vaavit 9+1
 
iiris- Mulla oli viikko sitten varhaisultra ja jännitin sitä jo monta päivää etukäteen. Lähdin töistäkin työkengät jalassa sinne kun olin niin paniikissa :D Mutta mieti sitä ihanaa tunnetta kun olet käynyt siellä ja saat ihanat kuvat mukaasi =)
Mulla ens viikon maanantaina np-ultra, se ei jännitä nyt enää NIIN paljoa kun yhdessä ultrassa jo kävin (eipä, kuitenkin alan loppuviikosta stressaamaan) :D
 
Moigun :)

Mä olen viimein antanut itelleni hieman anteeksi siivoomisen & tekemisen kanssa, lelut saa olla lattialla esikoisen ilona kun se ne kuitenkin siihen kohta jo haluaa-- ukko saa ottaa kissanhiekat ja mä vetelen paritkin päikkärit päivässä, esikon mukana :)) Mut RASKAS on olo, no viime yön jälkeen hieman parempi kun tyttö nukkui 12h vain yhdellä syötöllä, ja oppipa aamulla ryömimäänkin!! :heart: 8kk 3vkoa, jo sitä odottelinkin, voi kun olis osannut olla vertaamatta, inhottavaa :(

Vaatteista
virallisia mammavaatteita en oo vielä päälleni laittanut, mut capri-verkkarit ja venyvät topit on kyllä olleet tässä jo.. Musta tuntuu, et mulla on jo oikeesti MAHA! Äiti ja mummikin ihmetteli jo että kylläpäs toisen kanssa tuntuu tuo masu pullahtavan aikasin... Oon mä kyllä syönytkin, et pysyis tuo pahoinvointi kurissa... Mut muualle ei oo lisää tullut, ni kai se masu sieltä alkaa pikkuhiljaa punkea :)

Mäkin olin tuntevinani eilen liikkeitä, lähinnä niitä perhosensiiveniskuja, ja sitä pientä värinää... :heart:

Oon käynyt melkein koko tän äippäloman joka toinen lauantai töissä, kun mies on tytön kanssa ja mä saan hieman omaa aikaa ja lisätienestiä, mut nyt en kyllä JAKSAIS edes, onneks ei oo vuorojakaan...

Mimonmami ja Itikka 8+4
 
Heipsan!

Kummeja ei meillä vielä ole suunniteltu, mutta pari ajatusta mulla on kyllä.

TyöG töissä oli pakko melkein kertoa pian,kun oon vaihtamassa toimipistettä ja sinne ajattelin rehellisesti sanoa, etten sit ennätä kovin kauaa siellä virua :D Vaihdan siis syksyllä. Tässäkin paikassa piti neuvolalääkärin takia vaihdella vuoroa,niin yhdelle esimiehelle kerroin, ja se oli ihan tohkeissaan :)

Omaan napaan; olo ei oo ihan hehkein. Eilen 7X oksennusta, ja tänä aamunakin jo pari kertaa. Työnteon alotan kohta, katotaan mitä siitäkin tulee.. Saa nähdä joutuuko jäämään saikulle vielä tän takia.. Viikolla kävin huuhteluttamassa noi poskiontelotkin, et oikein huisin "hyvä" olo.

Verenpaineesta, onks kellään mulla koholla jo nyt? Mulla oli alapaine 101, joten neuvolan täti uhitteli verenpainelääkityksellä, ja eiköhän se lääkäri tiistaina ole samaa mieltä.. :( Tylsää.

Iita ja Pikku-Muru 8+5
 
mammavaatteita kattelen sit ku rahatilanne sallii, en viiti oikeen tuhlailla. mutta normi farkut puristaa kyllä ikävästi, ku masu on aika arka. ja on se vissiin sit kasvanu ku mies jo epäilee et kuinka pitkällä tässä ollaan :kieh: ja eilen saunassa sano et on tuo siun maha aika iso :$ :LOL: aina kotona hyvä pitää kotilökäreitä.

eilenkin tuli verta, eniten mitä on tähän mennessä tullu.. mutta silti esim. kuukautisiin verrattuna vähän. eilen tulikin sitte itkettyä keskenmenon pelkoa, mies ei aivan ymmärtäny aluksi, sitte paljasti että ei halua edes ajatella ko. mahdollisuutta, olis niin kauheeta.. kysyn tästä sit ens viikon ultrassa.

nyt on koko viikonloppu ollu kyllä heikko olo, joka paikkaa kolottaa ja väsyttää. nivusissa on kipua ja mahassa vihloo. eiköhän nämä kivut jossain kohtaa sitten helpota, kun kohtu on kasvanut =)

meilläkin luettu tuota vauvan odotus opusta, moneen kertaan :D

raskaus multitabsit täälläkin käytössä. ostin ne varmuuden vuoksi, tuolla meidän apteekissa ei kyllä osattu neuvoa, juuri mitään puhunu se eukko vaikka yritin kysellä... :kieh:
 
Haaveilija- Iita: Mulla molemmissa edellisissä raskauksissa jo lähtöarvo verenpaineissa on ollu aika korkee, jännitän ihan hirveesti sitä mittausta. Ekaa neuvolaa mulla ei oo vielä ollu, mutta veikkaampa, että taas saa korkeet arvot heti kättelyssä kun on vielä uusi neuvolantätikin. Edellisillä kerroilla mulla seurattiin paineita vaan tarkemmin, äitiyskortissakin luki, että rr pitää mitata kaksi kertaa. Ja kotona piti sitten kanssa mittailla ja siellä sainkin ihan normiarvoja. Loppua kohti sitten arvot taas nousi, esikoisen kohdalla kun sain levätä mielin määrin niin arvotkin pysy kurissa, mutta kuopuksen kohdalla ne vaan nousi ja käynnistykseen jouduin loppujen lopuks. :/
 
Lily Niinhän niissä ei tosiaan ole, mutta minä kun joudun sitä lisä kalsiumia ja rautaa vetämään muutenkin koko ajan normi elämässä (paitsi nyt ei sitä rautaa ole saanut syödä ) niin minulle se sopii ettei niitä ole tuossa multivitassa lainkaan. Eli extra rauta ja kalsium ihan omanaan niin saan tarpeeksi niitä päivässä.
Mut ainakin täällä apteeksissa oli aika kova hinta ero niillä, että jopa taitais lopulta olla tosiaan edullisempi ostaa kaikki omaanaan vaikkei tarviis.
Ostinkin samalla jo valmiiks toista rauta valmistetta mitä mulla on ennenkin ollut retafer nimistä kun obsidan vaan laski sitä arvoa niin en kyllä osta sitä enää koskaan. Retaferia olen syönyt monta vuotta, ja ihan hyvä se on ollut, vaikkakin sitä sais olla vähän "tuhdimpana" olemassa niin ei tarviis niin montaa tablettia päivässä syödä.
Sanoinkin kerran että helpompi ois imeskellä rautanauloja kun syödä määrätty annos rautaa :LOL:
 
pinkgreen Siis saaks siel varhaisultrassa jo kuvat mukaa :p ??? Vähäks ois ihanaa...
Joo huomenna se sit ois.. Klo 12:40.. Pitäkää peukkuja pystyssä et siel
oikeesti asuis joku =) Pelottaa niin ku edellinen meni kesken..mut ihan
erilainen olo mul on ollu..eikä ollenkaan mitään verisiä vuotoja.. Mieskin
taputtelee jo masua ja puhuu pojutsulle et huomenna nähdään.. Sydän
sulaa ku kattelee sitä kun se on niin innoissaan.. =)
 
:heart:

Täällä hirvee flussa iski päälle.. :( Ja oksettava olo ollu koko päivän.. :/

Mäki päätin jäädä muute sit tänne enkä mennä yksityiselle sittenkää, ku tulee muuten liikaa palstoja :D

Lähetin miehen kauppaan ostamaan jotain helppoa, ranskalaisia ja nakkeja tjs. :D
Meillä kans hirveet kiukuttelut jos mä vetäsen päikkäreitä :/ Mies ei tajuu kuin voi väsyttää näin paljo..

Niinuska+Pirpana huomenna 7+0 :)

 
Täällä saatiin jotenkuten miehen kans juteltua..siis me ollaan todella huonoja miehen kans keskustelemaan et siihen nähden ollaan taas "väleissä" ja yrittää nyt ymmärtää mua paremmin ja miks mun täytyy levätä jne. Paitsi tänään mulle iski joku energialataus kun heti aamusta pesin koneellisen pyykkiä ja sit käytiin kaupassa kävellen ja siitä jäätiinkin tytön kans ulos hetkeks leikkimään..sit neitiä alko pissattamaan ja lähettiin kotiin..sit aloinkin tekemään kanarisottoa ja mansikka-raparperikakkua..saa nähdä millasta tulee.. :D

nyt oonkin sit loppuillan ihan rauhassa.. :D
 
Tuota vau-kirjaa me luettiin esikoisen aikaan säännööllisesti miehen kanssa yhdessä. Aina kun tuli uus raskausviikko täyteen :D Oli meidän joka viikkoinen iltarutiini, sängyssä ennen nukkumaan menoa. Ja kun maha alkoi kasvaa mie 'pakotin' miehen joka ilta rasvaamaan miun mahaa. Jotta ei raskausarpia tulisi niin kamalasti. On tuo tunnustanut, ettei hän aina olis jaksanu. Mutta mie tykkäsin siitä rutiinista :D sai olla hyvänä pidettävänä. En sitten tiedä oliko sillä rasvauksella vaikutusta, mutta ainakaan mahaan ei tullut arpia. Ja rv18 jälkeen pystyy sikiön sydänääniä kuuntelemaan vessapaperihylsyn avulla. Sitäkin mies silloin tällöin harrasti.

Väsymyksestä Sitä on naisen itsekin välillä vaikea ymmärtää miten voi olla niin väsynyt. Yhdessä kirjassa oli hyvin sanottu, että alkuraskauden tilaa voisi kutsua myös hormonimyrkytykseksi. Niin suuri on hormonien määrä kehossa ja kyllä ne vaikutukset vähän myrkytystilalta tuntuukin...
Alkuraskaudesa keho on kovilla, suurin osa tapahtuu näkymättömissä, mutta kaikki tähtää siihen, että keho voisi kasvattaa sikiön. Normaalisti keho torjuu vieraan dna:n, raskauden alussa puolustusjärjestelmä muuttuu, jottei alkiota tulkita vieraaksi ja vaaralliseksi. Rinnat muuttuvat, kasvavat ja valmistautuvat tuottamaan maitoa. Kohtu venyy ja limakalvo paksuuntuu. Samalla kohdun kasvaessa siäelimet siirtyvät ylöspäin, jotta lapsella olisi tilaa. Suoliston liike hidastuu, jotta ravintoaineet imeytyisivät paremmin. Tämä voi aiheuttaa ummetusta :| Kasvava lapsi vie äidiltään ensisijaisesti energian ja ravintoaineet. Äiti saa mitä jäljelle jää. Hieno luonnon systeemi, jolla varmistetaan, että sikiö ei jää aliravituksi. Odottajan lantion luiden kiinnikkeen muuttuvat. Ne löystyvät ja valmistautuvat antamaan tilaa synnytyksessä syntyvälle. Samalla naisen muutkin nivelsiteet hiukan löystyvät, joten raskaana ollessa on helppo nyrjäyttää nilkka. Aineenvaihdunta muuttuu ja sen takia jo alkuraskaudessa tulee vessassa rampattua tiheään. Hormonit vaikuttavat myös uneen. Ainakin minä näen raskaana ollessa hyvin sekavia unia, ahdistavia yms. Joten ei taida unen laatukaan olla mikään paras :/ Samaten kuvotus, arat rinnat ja kasvava maha haittaavat hyvän asennon löytymistä, jolloin uni taas kärsii. Puhumattakaan levottomien jalkojen aiheuttamasta haitasta...
Kaikkea muutakin kehossa tapahtuu, mie en vain kaikkea muista ja tiedä. Mutta onko se ihme jos vähän väsyttää? :kieh: Ei edes murrosiässä ihminen koe samanlaista myllerrystä.
Niin ja unohtui vallan mainita, että näillä ekoilla viikoilla alkio/sikiö kaksinkertaistaa painonsa ja pituutensa joka viikko. Melkoinen suoritus pikkuiselta ja naisen elimistöltä, joka sen mahdollistaa.

Yhdessä lähteessä, muuten mainittiin, että raskausväsymyksen huippu olisi rv10. Tiedä sitten miten pitää paikkansa. Pojan raskaudesta muistan, että piristyminen alkoi rv12 jälkeen. Varmasti yksilöllistä tämäkin.

Hipkukka ja AatosII 8+6
 
Mä jotenkin toivoin että edes tämä raskaus voisi olla onnellista aikaa vaan eipä siltä näytä :( Kaiken pitäisi olla suhtkoht hyvin, mutta olen todella masentunut ja ahdistunut ja VÄSYNYT. Ehkä mua ahdistaa eniten tämä oma olotilani, kun en jaksa enkä saa aikaiseksi mitään mitä pitäisi ja pelkään että koko kesä valuu hukkaan omassa pahassa olossa rypemiseen. Voisko tuo pitää paikkansa, että vasta 12 vk:eek:n jälkeen alkaisi helpottaa, toivon niin tosiaan!

Ja kiitos Hipkukka tuosta hyvästä tiivistelmästä mikä auttaa ymmärtämään että ei se raskaus ole mikään ihan helppo juttu naiselle! Ja sen kun vielä miehet ymmärtäisi, niin helpottais kummasti. Vaikka kyllä mulla tuo mies auttaa paljon, mutta henkisen puolen ymmärtäminen onkin sit toinen juttu. Tosi yksinäinen olo :(

Tuhruista Se tuntuu olevan yleistä ja vaaratontakin mutta tietty säikäyttää aina enemmän tai vähemmän, tuo epävarmuutta. Mulla ei ole tässä kolmannessa raskaudessani tullut yhden yhtä tippaa, joka on lähinnä tuntunut aika ihmeelliseltä.

Äitiysvaatteista Lainasin suurimman osan mammavaatteistani pari vuotta sitten kaverille enkä tiedä kehtaanko niitä pyydellä enää takaisin jos ne sillä edes enää on tallessa. Ja lainaamisesta oli siis kyse. Kotona ei ole enää kuin yhdet kaprihousut (joilla voi siis ihmisten ilmoille mennä) jotka mahtuu vyötäröltä, kun on tota muutenkin tullut pyöristyttyä viime syksystä. Joten alkaa olla kohta ahtaat paikat että pitäs kai ruveta jostain vaatteitakin haalimaan.

Kesäsuunnitelmista Meillä menee kesä suurimmaksi osaksi pihaa laitellen, mutta on tarkoitus lähteä vähän Suomea reissaamaan loppukesästä. Pitäs vaan nyt keksiä tähän alkukesäänkin jotain piristävää ja mukavaa tekemistä.

Vähän väliä on nälkä, joka tullessaan onkin ihan karmea sitten. Tavallinen ruoka maistuu, tällä hetkellä himona on perunaruoka. Alussa söin kippotolkulla salaatteja. Makea ei oikein maistu, kahvia olen pystynyt juomaan mutta ei sitä erityisemmin mieli tee. Parhaiten ällöttävää oloa auttaa kylmä mustaherukkakeitto, jota on pakko olla koko ajan jääkaapissa :)

Ensi viikolla on vasta ensimmäinen neuvola, pelottaa käydä puntarilla mitä sekin näyttää :/

Olisiko hullua käydä maistraatissa vihillä ja pitää hääjuhla myöhemmin vauvan synnyttyä? Mitään hääjuhlia en ainakaan jaksa tässä vaiheessa ruveta järjestelemään.

rabarberi 9+3
 

Yhteistyössä