***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

Bellonalle Onnittelut :flower:

Kivaa, kun vauvoja alkaa tulla enemmän :) Monikohan meistä on laitoksella joulun? Mitä ootte mieltä moisesta, jos niin kävisi? Itteä ei oikeastaan haittais joulu laitoksella, joskin yksin sen siellä saisi olla, kun mies lähtisi anoppilaan esikoisen kanssa, mutta voisihan se olla aika erikoinen joulu ja omalla tavallan varmasti kauniskin - rauhassa saisi ainakin levätä, kun mua ainakaan ei sairaalassa olo haittaa/valvota/ahdista.

Täällä on vauvalla ollut taas tosi hiljainen päivä, liikkuu, mutta tosi vähän. En kuitenkaan osaa huolestua, kun on tähänkin asti liikkunut vaisusti ja lääkärin kanta on joka kerta ollut, että ei mahdu liikkumaan. No, tiistaina on taas lääkäri, että sitten taas on vähän viisaampi - tehdään silloin synnytystapa-arvio (ts. lääkäri katsoo, onko aihetta polille lähettää viralliseen arvioon). Saa nähdä, noikohan se synntytys sattuu käynnistymään siitä "ronklaamisesta". toivottavasti ei, saisi mennä ensi vuoteen.

Ahdistaako teitä muita tämä raskaus jo? Mua ei oikeastaan, olo on hyvä, vaikka ei mm. taivu samaan malliin, mutta saan nukuttua ja aika harvoin supistelee, eikä sen takia joudu valvomaan. Hassua ajatella, että yli mennessäänkin tämä vauva on viiden viikon päästä hätistetty ulos, mihin tämä aika on kadonnut? Viisi viikkoa taaksepäin oli ihan just - ja tokkopa tämä siihen "yliaikaishätistelyyn" astikaan menee...


Mussu rv 37+2

 
Itse toivon, ettei tarvitsisi olla laitoksella joulua, koska tämä on ensimmäinen sellainen joulu, kun esikoinen on sen verran iso (2 v 4 kk), että olisi hauskaa tehdä kaikkea hänen kanssa yhdessä ja nähdä hänen ilo ja jännitys. Ja varsinkin ihan supertylsää olisi, jos esikoinen jouduttais kärräämään jouluna hoitoon, jos siis mies haluaisi mukaan synnytykseen. Tosin jos tytön mummu olis maisemissa niin se lievittäis asianhaaroja, mutta en tosiaan tiedä, onko hän silloin aattona täällä päässä Suomea vaiko ei (ei siis asu täällä vaan 300 km päässä ).

Ei raskaus ahdista yhtään, tämä tytön ja oma flunssatauti kylläkin. Ilman sitä vaan nauttisin tästä loppuraskaudesta. :heart: Esikoisen raskaudessa kärsin pahasta, todella pahasta unettomuudesta, mutta tässä raskaudessa oon yleisesti ottaen nukkunut verrattain hyvin, ja siitä oon NIIIIIIIN kiitollinen. Joskus selkäkivut tms. estää nukkumasta, mutta se ei kuitenkaan oo systemaattista samalla tavalla kuin unettomuus. Mun mielestä nukkuminen on ehkä eniten yleistilaan vaikuttava yksittäinen asia, ja näin kun perheessä on jo suht huonosti nukkuva esikoinen ennestään, niin se asia on vieläkin tärkeämpi kuin ekalla kerralla.
 
bellona :flower: :heart: onnittelut :heart: :flower:

pippur1 :flower: :heart: onnittelut :heart: :flower:

Enkelinäiti Täällä kans yksi joka kävi jo tuossa muutama hetki sitten tutkimassa mitä sinulle kuuluu :ashamed: Pidetään kovasti peukkuja ja varpaita pystyssä, että kaikki menisi hyvin.

kaneli87 Hyvät sokeriarvot sinulla on. Se on niin että lähtö arvo pitää olla alle 5,5 ja 1h arvo alle 7,8.

vinkuheinä Pitää olla pahasti ja pitkään sokerit vialla että se tosiaan vaikuttaa vauvan kokoon. Ja nimen omaan niin että se on kuukausi kaupalla korjaamattomana tilana.

zaara Jännät paikat, jokohan kohta sieltä kuullaan tupla uutiset :)

Turvotus Turvotukseen auttaa nexium jota itselläni on refluksitautiin käytössä.
Sitä kuulemma käyttävät osastollakin hoitokeinona joka päiväisellä annostuksella turvotuksen poissa pitoon.

).( Ei sitä muista miten paljon on hommaa tuollaisessa vauvassa, ja nyt kun se tulee tuplana. Toisaalta se tuplaus ei siinä sillai muuten tunnu, paitsi että vie aikaa kaikki hommat tuplaten tehdä.
Mutta, tosiaan on ollut vähän pihalla itse kun nyt ei niin vain istuta koneella ja aleta shoppailemaan netissä tms. kun kohta pärähtää peiton alta jompi kumpi jne...

On ollut vielä vähän "hämmentävää" että molemmat ihanat vauvat ovat "minun" vauvoja.
Jotenkin se vaan on niin käsittämätöntä että kaksi ihanaa vauvaa on "minun"

Toissa yö meillä meni hienosti, ehkä kiitos radion ja valojen lisäyksen. Viime yö olikin taas sitten kitkuinen tytön osalta...olikohan väärä radio kanava päällä
=) :whistle:
No, oikeastaan luulen että johtuu tukkoisesta nenästä, joten tässäpä seuraavaksi suuntaankin nettiin sitten tutkimaan mikä siihen auttaisi.

Mukavaa lauantai iltaa kaikille...,kohta on jouluaatto :heart:

Enie + Nörtti ja Hissu 8pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Mun mielestä nukkuminen on ehkä eniten yleistilaan vaikuttava yksittäinen asia, .
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Itse olen kärsinyt unettomuudesta ennen raskautta ja kyllä se laittaa pään aika pahasti sekaisin. Saatika sitten jos on vielä raskaana + kaikki muut raskauteen liittyvät vaivat. Joten suuri :hug: teille, kenellä on unettomuutta. Vaikka itsekin nyt heräilen paljon öisin ja välillä herään klo 3 enkä pysty enää nukkumaan, niin silti saan riittävästi nukuttua kaiken kaikkiaan.. vaikkakin sitten pätkissä tai päivällä tai edes seuraavana yönä.

Bellona onneksi olkoon! :flower:

Raskaus ei vielä ahdista. Toki näitä vaivoja on ja paljon asioita mitä odottaa innolla raskauden jälkeen, mutta vielä ei ole kovin tukala olo kuitenkaan. Ja kun kuitenkin tietää, että ei tätä enää montaa viikkoa jatku niin jotenkin alkaa olla osittain haikeakin olo =) Ja jännittynyt; elämä tulee kuitenkin muuttumaan niiiiin paljon!

Toisaalta ei haittaa jos joulu menee sairaalassa. Joka tapauksessa en siellä viihdy :LOL: Ja tänä vuonna joulun perinteitä ei noudeta oikein muutenkaan, joten siinäkään mielessä ei ole väliä vaikka joulu menisikin sitten sairaalassa. Olen kuullut vain hyviä synnytystarinoita heiltä, ketkä ovat synnyttäneet jouluna.. ilmeisesti kuitenkin sairaalaankin saadaan jotenkin se joulun tunnelma =)

Nyt on aika paljon ollut supistuksia, tosin kivuttomia. Kaipa ne sitten muuttuu kivuliaaksi kun synnytys oikeasti alkaa? Muutamia kipeämpiäkin supistuksia on ollut, mutta ei viime päivinä.

Lumi ja Lilliputti 37+5
 
onko kivuttomista suppareista mitää sääntöä että jos tulee tiheeseen tahtiin?? mulla saunan jälkeen oli 4kertaa puolen tunnin sisään mutta nyt ei enää..

Bellona onnee pikkusesta :flower:

Enie: niin mie vähän aattelinki että mulla ihan hyvät arvot tosin nyt täytyy taas mittailla ahkerammin unohtunu nyt vähä
 
Enie Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat kun sanot että ei meinaa tajuta että vauvat ovat "sinun"... Mä en meinaa vieläkään ymmärtää että musta on vasta TULOSSA äiti.. saati sitten kun se vaaveli on täällä niin varmasti sitä on huuli pyöreenä hetken aikaa :heart:
 
iiris No, sehän tässä on se hämmentävä juttu kun niitä on kaksi =)
Kun katsoo toista niin ajattelee että minun pikku prinsessa ja sitten siinä onkin toinen kans ja saa ajatella että minun pikku prinssi.
Tupla onni todellakin :heart: :heart:
 
Bellona Onnea!!

Jaksuja mammoille!! Kyllä me tästä loppuajasta selvitään vielä! :hug:

Kyllähän tämä jo pikkuhiljaa sais riittää, tämä raskaanaolo... väsyttää ja jos hötkyää kokoajan kuten minä teen, kohta jokapaikkaa särkee ja supistelee.

Enie On se vaan niin ihanaa seurata kaksosten ihmeellistä elämää ja heidän kasvuaan. (Kokemusta on hyvinkin paljon nuoremmista siskosta ja veljestä...) Odotappas kun alkavat kunnolla "seurustella" toistensa kanssa ja oppivat asioita yhdessä. :heart:
 
napakettu: Mulla oli keskiviikkona 16.12 lääkäri neuvolassa jossa lääkäri sydänääniä kuunnellessa sai selville että vauva on perätilassa. Lääkäri vielä ultrasi ja siinä tuli vahvistus että pylly edellä on vauva tulossa maailmaan. Sitten siinä samalla lääkäri laittoi lähetteen äitipolille. Sitten perjantaina 18.12 sihteeri soitti äitipolilta ja sanoi että mulle on aika varattu 22.12 jossa lääkäri yrittää kääntää vauvaa raivotarjontaan.

Edelleen vauvan pää tuntuu rinnan alapuolella. Eli edelleen ollaan perätilassa. Ja en jotenkin usko että ilman apua vauva kääntyy itse oikeaan asentoon!

Sannis ja patu rv 37+2
 
Onnittelut Enie ja Bellona! :flower:

Kivuttomista suppareista, itsellä on nyt supistellut ihan tosi paljon viime päivät, mut kivuttomasti vaikkakin tiukemmin kuin ehkä aiemmin. Saattaa tulla 10 min välein pari tuntia. Mut siis tiedän ettei nämä minun kohdalla merkkaa mitään koska niitä oli viime raskaudessakin ihan samalla tavalla monta viikkoa ennen synnytystä. Mut taas niin yksilöllisiä juttuja, eihän joillain supistukset tunnu kovinkaan kipeiltä ennen kuin suunnilleen ponnistushetkellä... Et ehkä jos niitä kivuttomiakin kovin monta tuntia jatkuu niin kannattaa alkaa jo miettä että soittelis ja kysyis synnäriltä neuvoa, ainakin jos viikkoja jo lähemmäs 40 täynnä. Omalla kohdallani kuitenkin odotan että tulee tosi tuskaisia ennen kuin uskon että synnytys alkaa, koska viimeksi sen eron huomasi tosi helposti, ne vaan muuttui ihan yhtäkkiä.

Joku kyseli laskeutumisesta ja kiinnittymisestä, niin ensisynnyttäjällä voi tapahtua kiinnittyminen vaikka yli kuukausi ennen synnytystäkin. Itsellä viimeksi viikolla 36 oli kiinnittynyt mutta syntyi vasta 41+4. Uudelleensynnyttäjälllä laskeutuminenkin voi tapahtua vasta juuri ennen synnytystä ja kiinnittyminen usein tapahtuu vasta synnytyksen hetkillä uudelleensynnyttäjillä. Näin minulle siis kerrottu neuvolalääkärillä kun kyselin. Nyt olen itse kohta samoilla viikoilla kuin viimeksi kun oli kiinnittynyt, mutta tällä kertaa pää liikkuu helposti kun kokeilee.

Naps 35+5
 
joulu ite en missään nimessä tahtois olla joulua laitoksella :/ laskettuaika olis just jouluaatto ni onneksi harvempi vauva syntyy just laskettuna..mutta toivottavasti ei syntyis edes paria päivää aikasemmin et joutuisin siellä olemaan.

Täällä ei mitään uutta.. en jaksa enää odottaa että vauva syntyis ennen viikon 42 käynnistystä :D No mutta eihän siihenkään ole kun reilu 2 viikkoa enää aikaa.

pippur1 ja masumuru 39+2
 
hellouuuuu!
Mä päätin lopettaa stressaamisen joulustakin, tulee ku tulee, yritän nyt vaan asennoituu että tää on yksi joulu ja jouluja tulee jokavuosi jos joudun laitoksella sen olemaan. pääasia enää on että kaikki olis kunnossa ja vauva terve.. kyllä tässä pelkojen keskellä asiatki on muokkautunu ihan uuteen "arvojärjestykseen"..

kiinnittymisestä ollu puhetta, oon uudestisynnyttäjä ja mul on ollu tää tirppa jo kauan kiinnittyneenä, varmaan kuukauden jollei ylikin..
limatulppaa tuli torstaina..
ei mitään merkkejä tällähetkellä että tää lähtis täältä tulemaan.

ootan niin vesien menoo, niin olis homma selvä eikä joutuis arpoo milloin lähtee laitokselle.. :whistle:

s-a-j ja tirppa 38+5
 

Yhteistyössä