***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Kylläpäs oli tullut taas tekstiä kun kahteen päivään en konetta avannut. :hug: kaikille tarvitseville.

Eilen käytiin np- ultrassa ja kaikki oli kunnossa. Niskaturvotusta oli 0,5mm ja pituutta kaverilla 69mm. Niskaturvotusta ei meinattu millään saada mitattua kun oli niin liikkuvainen kaveri. Ja kromosomipoikkeavuuskin oli 1:11000. Sitä pelkäsin kun tämä meidän vauvaprojekti ei ole ollut mikään helppo alkujaankaan. Laskettu aikakin muuttuu mutta Enien ei tarvitse sitä muutta kun vaan päivällä aikaistui. Viikkoja oli kyllä enemmän kun meidän laskujen ja varhaisultran mukaan. Nyt on jo maaaginen 12 viikon raja ylitetty reilusta.

Täällä oli puhetta ainakin makeiden syömisestä. Mulle ei kanssa maistu karkit (en niitä muutenkaan ihan kauheasti syö) mutta nyt saatta pari karkkia riittää. Ja muistaakseni vatsan toiminnasta puhuitte. Mulla ei ole vatsan kanssa ollut ongelmia, ainakaan vielä. Toimii kuten ennenkin. En muista mistä muista olette kirjoitelleet.



 
Onpa ihana aurinkoinen aamu! Mies lähti reissuun niin saan olla aivan yksin (+koira) koko viikonlopun. Välillä niin ihanaa tuo yksinolo. Ajattelin lähteä kirpputoreja kiertämään, jos vaikka löytyisi itselle sopivia vaatteita. Alkaa käydä housut vähiin. Mulla on tasan yhdet varsinaiset äitiyshousut, H&M:n mustat caprit, jotka itseasiassa ostin juuri ennen kuin tiesin raskaudesta kirpputorilta, en silloin huomannut niiden olevan Mama-mallistoa =)=) Huutonetissä on myös muutama huuto päällä, siellä on ihan kivoja äitiyspaketteja, kannattaa käydä katsomassa!

Tämän aamun lehdessä oli juttua sikainfluenssasta, että sen tautiluokitusta lievennetään ja hoidetaan jatkossa kuten tavallistakin influenssaa (ts. potilas maksaa). Uutta tietoa oli, että läheskään kaikki sairastuneet eivät tarvitse lainkaan sairaala- tai edes lääkehoitoa! Syksyn sairasaallossa arvioidaan joka kolmannen suomalaisen sairastuvan. Heti perään todettiin, että raskaana oleville tauti voi aiheuttaa vakavia jälkitauteja. Muistakaahan siis naiset huolellinen käsihygienia!! Itse olen ruokakaupassa töissä (en onneksi kassalla), ja lähestulkoon on koko päivän hanskat kädessä. Kyllä niitä käsiä silti tulee pestyä melko usein. Tästä lähtien vieläkin huolellisemmin!

Tällaista paatosta tähän aamun, mukavaa päivää kaikille! =)

mamma ja Salamatkustaja 16+3
 
Hirmuinen luku-urakka oli täälläkin nettipimennon jälkeen, taisi mennä 2,5 tuntia kaikkineen :D

Tylsä pistin aivan ihania uutisia! :flower: Kovasti toivon, että turvotus ei viittaa mihinkään muuhunkaan ja kaikki olisi pienellä hyvin =)

Petite :hug: toivotaan, että sinullakin olisi väärä hälyytys!!

Äityli30 onneksi olkoon! :flower:

Ihan kateellisena katson noita teidän masukuvia! :eek: Aivan ihania! Itsellä kun on iso maha ennestäänkin niin en oikein vielä ole nähnyt mitään muutosta! Ehkä se on vähän voinut kasvaa, mutta ei todellakaan näytä vielä raskausmahalta.

Sikainfluenssa toisaalta huolestuttaa, mutta ajattelin nyt ensin käydä vähän lukemassa siitä ensin ennenkuin panikoidun. Moni kuitenkin puhui huolellisesta käsihygienista, mutta eikö sikainfluenssa voi tarttua muutenkin? Olenko ihan väärässä? Pitänee tosiaan lukea aiheesta enemmän! Mutta vielä kysyn sitä, että jos sikainfluenssan on kerran sairastanut, voiko se tulla uudestaan vai onko vaara sitten ohi?

|.) Olotila on oikein normaali, mikä on siis kivaa sen alkupahoinvoinnin jälkeen. Kovasti aina vaan välillä mietityttää, että onhan kaikki kuitenkin kunnossa, kun ei tunne itseään "raskaanaolevaksi" kun ei tuo mahakaan niin ole kasvanut.. Seuraavaan neuvolaan yli viikko aikaa ja vasta sitten taas kuulee sydänäänet.

Maanantaina tiedossa töihin paluu.. Kovasti jo odotan äippäloman alkua =)

Lumi ja Lilliputti 15+5
 
pinkgreen Heh, kohtalotovereita tosiaan. :D

Olin eilen viettämässä iltaa kavereitteni kanssa ja aikaisemmin tällä viikolla halusin kovasti baariin ja tanssimaan. Mutta sitten kun oltiin käyty syömässä ja istuttu hetki terassilla niin iski jotenkin niin epämiellyttävä turvotus ettei kiinnostanut enää paljon muu kuin lähteä kotiin. Hetken istuin myös baarissa, mutta on se jotenkin ihan eri asia kun ei voi yhtään drinkkiä ottaa ja muilla alkaa tunnelma kohota kun itse taas aloin väsymään. Mites teillä, jaksatteko/kiinnostaako hillua baareissa entiseen tapaan näin raskaana ollessa? Harmittavinta tässä on se, että kun itseäni huvittaisi, mutta en vaan jaksa. :/ Ehkä sitten ensi keväänä taas.

Sikainfluenssasta Olen lähdössä heinäkuun lopulla Lontooseen neljäksi päiväksi ja olen hieman huolestunut kun siellä tartuntoja on niin paljon. Pitää vaan tosiaan muistaa hyvä käsihygienia. Liika stressaaminen ei myöskään auta asiaan, päinvastoin pahentaa vain omaa mieltä ja oloa...

Onpa taas ihanan aurinkoinen ilma. Tosin olen kärsinyt aamuisesta päänsärystä nyt neljättä päivää ja vähän epäilen, että se liittyy tuohon kuumaan ilmaan ja aurinkoon. Ihanaa viikonloppua kaikille! :D
 
Zulu : Ei kyllä oikein baarissa notkuminen nappaa. Eilen kävin miehen kanssa terassilla "yksillä", ihan hauskaa vaihteluahan se on kotona istumiseen. Mutta kyllä mä olen niin alkukantainen, että ravintoloissa pyöriminen kyllä vaatii sen drinkin käteen =)

Kiara: Onko tietoa, mistä tämä sun kirjoittama ennustus on peräisin? Jos sais vaikka linkkejä perään tai muuta vastaavaa lähdettä niin ei tulis ainakaan kuulopuheiden perusteilla säikyteltyä muita eikä itseään =) Ei pahalla =)

Lumi- : Eikös se käsihygienia ole jokaisessa ihmisestä toiseen tarttuvassa taudissa se ensimmäinen ja tärkein ennaltaehkäisyn keino?

Tauti näyttää edelleenkin tarttuvan kosketus- ja pisaratartuntana, jolloin huolellinen ja toistuva käsien pesu ja yskiminen siten, ettei levitä pisaroita ympäristöön, ovat oleellisia keinoja tartuntojen ehkäisyssä. http://www.poliklinikka.fi/?page=1497210&id=8928836

Eipä nyt stressata turhia tästä asiasta! Maalaisjärkeä ja tavanomaista varovaisuutta! =)

 
Baareissa notkumisesta Mä oon varmaan liian vanha tai jotain, mutta eipä oo tullut notkuttua baareissa ollenkaan viimeiseen 4 vuoteen ainakaan, vaikka esikoinenkin on vasta 2 v, joten ei sekään selitä sitä asiaa. :D Ei vaan kiinnosta, enkä kyllä kaipaa sitä yhtään.

Mulle on tullut ihan hirveä tarve päästä jotenkin yhteyteen tän vauvan kanssa, tai oikeammin tuntea hänen olemassaolonsa. Joka kerta kun esikko menee päiväunille, mä menen heti sänkyyn makaamaan hiljaa, ja toivon, että tuntisin potkun. :D Kyllä siellä ehkä jotain muljausta tuntuikin äsken, mutta ihan varma ei vielä voi olla, ettei ollut vaan ilmakupla tms. ;) Vaikka tiedän, että kaikki on hyvin, kun maanantaina viimeksi kuunneltiin sykkeet, mutta olis vaan ihana tuntea jo taas kunnolla ne liikkeet. :heart: Musta tuntuu, että nyt tokalla kerralla osaan rakastaa tätä vauvaa eri tavalla jo etukäteen. Esikoisen kanssa oli hyppäämässä johonkin tuntemattomaan, tiesi, että siellä masussa on vauva, muttei tiennyt mitä se on. Nyt on jo nähnyt esikoisen kanssa, miten upea ihmisyksilö sellaisesta pikkuruisesta vauvasta kehittyy, se on jotain ihan uskomatonta. Ja siksi tuntuu, että osaan jo nyt pitää tätä vauvaa eri tavalla ihmisenä ja yksilönä, kuin esikoisen raskausaikana. En tiedä ymmärtääkö kukaan, olen varmaan ihan pöhkö. :D
 
Ultrassa hyviä kuulumisia, vauveli eilen jo 13+0 eli 13+1 nyt jo <3 Viikon melkee vanhempi :)

La aikaistui 23.1.
Niskaturvotus alle 1. :) kaikki elimet löytyi oikeilta paikoilta, napanuora oli hyvä kuulemma, kovin vilkas pikkunen oli :) Hetken päästä väsähti, laittoi käden poskelle ja alkoi nukkumaan <3

Oli kyllä niin ihanaa nähdä pikkuinen ja saada tietää että kaikki hyvin :)
 
Päivää! Hikinen ruohonleikkuu-urakka takana :D Vaikka tätä kesää aina odottaa, niin en kyllä yhtään tykkää näistä helteistä ja odotan jo sellasia kirpeitä syyspäiviä. Mä oon syksyihminen.

Äitylille myöhästyneet synttärionnittelut ja Zululle tervetuloa :flower:

Kovasti oli taas iloisia ultrauutisia. On se vaan upeeta nähdä se pikkuinen ensimmäistä kertaa. hania masukuviakin oli. Niitä katsellessa tää oma kumpu ei tunnukkaan mitenkään poikkeuksellisen isolta. Vaikka junnukin sanoo mua jo pömppikseksi :D

ON: Eipä mitään kummempaa. Ruoka ei maistu lainkaan....ei paha olo ole, mutta ruokahalu näiden helteiden takia ihan nollissa. Hyvä jos yhden kerran päivässä . Juotua sitten tulee onneks enemmän. Eilen tehtiin ukon kanssa riisipuuroa ja mansikkakiisseliä ja sitä olisin voinut syödä lautaskaupalla. Aika tuhdin satsin vedin ja mittasin tunnin päästä verensokerin....oli 3.9 eli ei se kyllä syömällä nouse liian korkealle. Liekö sitten se rasituslitku niin tuhtia kamaa, että sillä nousee herkemmin.

Miehellä viimeinen lomaviikonloppu ja menee maanantaina sitten töihin. Itellä vielä 2 viikkoa lomaa. Jotenkin työmotivaatio täysin kateissa enkä todellakaan oo menossa "täynnä uutta tarmoa" töihin. Mun työintoja söi kyllä niin paljon se tieto, ettei ole jatkoa tiedossa sitten vauvan synnyttyä. Nyt vaan ootan, että tulis äkkiä joulukuu...ajattelin heti joulukuun alusta jäädä pois...pidän ekaks talviloman.

Mitenkäs mä muuten saan töissä "kauniisti" ilmotettua sen, että mulle kertyy kesälomaa myös äitiysloman alettua? Mulle ilmoittivat tosi napakasti, että lomien kertyminen loppuu sitten joulukuussa, kun ei täyty enää työssäoloehto 14päivää/kk. Vaikka äitiysloma on vuosilomalain mukaan työssäoloon verrattavaa aikaa....Otin asiasta oikein selvää.

No tällästä täällä. Pitäis kohta jannumiehen kanssa lähteä mummua kattomaan....ja lukemaan samalla uus seiska :saint:

Nirppis ja Pampu rv 12+5 (ultran mukaan 13+1)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Mitenkäs mä muuten saan töissä "kauniisti" ilmotettua sen, että mulle kertyy kesälomaa myös äitiysloman alettua? Mulle ilmoittivat tosi napakasti, että lomien kertyminen loppuu sitten joulukuussa, kun ei täyty enää työssäoloehto 14päivää/kk. Vaikka äitiysloma on vuosilomalain mukaan työssäoloon verrattavaa aikaa....Otin asiasta oikein selvää.
Mistä asiasta otit selvää. Sanot vain, että sen mukaan asia on toisin. Ja pyydät työnantajaa selvittämään asian uudestaan, jos työnanatajan mielipide ei muutu, sano että otat yhteyttä liittoon. Liitosta voivat soittaa suoraan työnanatajallekin, jos käsitys ei muuten muutu :D

Miulla ei tuollaisia ongelmia ole. Viime vuodet olen tehnyt pätkätöitä ja nyt olen ollut esikoisen syntymän jälkeen kotona. Eläkekertymä ei hyvältä näytä :( Osa pojan lapsilisästä meneekin suoraan miun eläkesäästöihin, ainakin niin kauan kuin olen kotona hoitamassa. Kotona onkin tarkoitus olla niin kauan kuin se taloudellisesti vain on mahdollista. Mieskin toivoo, että lapset olis kotihoidossa mahdollisimman pitkään. Taitaa vain olla niin, että kunhan kaksoset täyttää kolme on miun viimestään pakko hakea taas töitä. Sitten kun ei enää tukia kummemmin tule. Niinkuin nytkään mitään huimia summia Kelasta saisi...
 
NIRPPUROTTA: Oon samaa mieltä Hipkukan kanssa..
Mulla ollu joskus ongelmia töissä lisien kanssa ja iso työnantaja oli, sellainen jossa paljon alaisia.. Eli siis Sain takautuvasti 2 vuodelta lisät ym.. Vuodelta jäi saamatta kun vain kahdelta vuodelta saa takautuvasti hakea..

Eli ota sit lähempänä äippälomaa asia puheeks, jottei henkistä kiusaamista ym. tuu vastaan, tai laittomia irtisanomisia. Töiden lain mukaan pitäisi jatkua myös äitiysloman jälkeen, joskin sitten voi sanoa sinut irti, mutta sitten työvuosien mukaan menee irtisanomisaika...
Tsemppiä.. Kannattaa pitää kiinni omista eduistaan..
Nauttikaa raskaudestanne..

Tammikuun4 ja meloja 15+6 :heart: :heart: :heart: :hug: :hug:
 
Nirppurotta siis millainen työsoppari sulla on, kun nyt jo ilmoittivat, ettei työt jatku äitiysloman jälkeen? Vakituinen?

Miten te olette jakselleet näiden helteiden aikaan? Mä olen niin vetämättömissä. Tuntuu, ettei jalat oikein kanna, autolla ajo ihan tuskaa, kun piti kaupassa käydä :| jalat turvoksissa, sormukset oli pakko ottaa viime viikolla pois, kun ne vielä sai ehjänä.

Ens viikolla pitäis mennä töihin sitten taas. Mun on kyllä 'pakko' kertoo tästä raskaudesta heti, ei sitä voi olla enää kukaan huomaamattakaan, sen verran on pötsi kasvanut :saint: saapi nähdä millaisen reaktion saa aikaan... Meillä on töissä kanssa kohta alkamassa yksi piiiiitkä sairasloma ja mun työnteosta ei syksyllä myöskään ole täyttä varmuutta, miten jaksaa, sijaiset on kyllä kiven alla, vaikka työttömiä on paljon ei niistä monikaan ole innostunut tulemaan töihin tai yksinkertaisesti vaan kykeneväinen. Mutta eihän se sitten ole mun asia niistä murehtia... :ashamed:

Maanantaina mulla olis neuvola, ja torstaina sokerirasitus... Mahtaako kärähtää... Oletteko muuten muut saaneet terv.hoitajalta sellaisia ohjeita, että pari-kolme päivää ennen rasitusta kannattaa olla syömättä MITÄÄN sokerista? Musta tuo ohje kuulostaa lähinnä itsensä huijaamiselta, kun söis kuten normaalistikin niin eikö tulos olisi vasta silloin luotettava?

Ananaskirsikka+Mini-Tyyppi 17+6(huomenna poksuuuuuu =) )
 
Zulu Tervetuloa porukkaan

Äityli30 :flower: Onnittelut :flower:

Snoopy Eihän raskausaikana ole kielletty syömästä homejuustoja, sehän "kielto" koskee vain niitä pastoroimattomia (mitens se nyt oikein sitten kirjoitetaankaan) juustoja. Esim. Aurajuusto on tehty pastoroidusta maidosta ja saa syödä. Paljon on kotimaisia valmistajia joiden homejuustoja voi syödä kun suomalaisethan on kaikki pakosta tehty pastoroidusta maidosta.
Ulkomaisissakin löytyy paljon "sallittuja" homejuustoja.
Minä ainakin rakastan niin paljon homejuustoja että en kyllä pystyis olemaan syömättä niitä 9kk ja kyllä on aurajuustoa ja muuta kotimaista kulunut hyvin :whistle:

nirppurotta Niinhän ne kertyy, eli eikun otat työehtosopimuksen sivusta kopsun ja menet sen kanssa sinne työnantajalle ja sanot että lueppa siitä mitä sanotaan niiden kertymisestä.
Jos ei usko niin sitten ota yhteyttä paikalliseen luottamusmieheen niin eiköhän ne sitten usko.
Tosin sekin vaatii sen että se luottamusmies itse tietää ja osaa lukea sopimusta. Meillä nimittäin on niin että yks luottamusmies on niin pihalla sopimuksista kun ankka ja aina tulee urputtamaan ihme asioista ja sitten hänelle saa rautalangasta vääntää miten se asia oikeasti menee. No eipä siinä mitään mutta kun yleensä se ennättää sille työntekijälle sanoa ne asiat väärin päin niin siinä saa tehdä töitä että saa sen työntekijän uskomaan miten se asia oikeasti on.
Yleensä soitankin sitten kuntatyönantajan lakimiehille heidän läsnäollessaan ja otan sieltä vielä puheilleni varmistuksen niin sitten uskovat.

(.) Täällä on ollut "krapula" päivä, kun eilen kuskasin veljeä ja hänen tyttöystävää sekä anoppi tekelettä. Kuskaus oli tosin se että vein pippaloihin ja sitten sieltä hain ja vein kotiin, mutta kyllä meni unirytmi sekaisin ja tänään on ollut sitten ihan pihalla. Eikä sentään ollut kello kun 2.00 yöllä kun soittivat hakemaan joten aikaisin menivät nukkumaan.
Ja kaiken lisäksi kun tuossa välissä jo nukuinkin :ashamed:
No, sitä kun ei ole tottunut tuollaiseen niin on vähän noviisina, kiva vaihtelu muuten.
Niin ja sitten näki sen nuorison touhun taas.
Olivat parkkeeranneet autonsa tuplakeltaisten alueelle tienreunaan, yksi käveli keskustaan päin ilman paitaa...paita oli tiellä. Sitten yks likka ja jätkä siinä auton lähellä tappeli keskellä tietä niin että sai painaa tyyttiä jotta väistyivät sivumpaan ja yksi oli tarpeillaan tien reunalla.
Toivottavasti kuski ei ollut yskään noista vaan istui autossa.
Mutta ei voi kuskillakaan paljon järki säteillä kun sellaiseen paikkaan pimeällä auton jättää.
Olis ne tapellu siellä autossa varmaan vielä pari metriä niin olis ollu levike mihin ajaa.
No, ne on niitä nuoruuden hurmoksia.

Kai sitä pitäis alkaa kuuntelemaan sydänäänet pikkuisilta ja sitten joku salaatti ruoka syömiseksi kun ei oikein maistu nyt taas mikään.

Enie + Nörtti ja Hissu 16+5
 
Ihan uskomatonta, niin se ipana sitten potkaisi oikein kunnolla kun sitä vähiten odotti, 3 kertaa peräkkäin ihan kauhea muksaus samaan kohtaan! :D En odottanut vielä näin voimakkaita liikkeitä, mutta näköjään se on mahdollista kun oikeaan paikkaan osuu. :heart: :heart: :heart:

Lily ja pikkurakas 16+2
 
Moiks. Siitä mun työjutusta, eli ERTOon laitoin sähköpostia siitä loman kertymisestä, se kun vastaa lähinnä meiän työehtosopimusta.... Pakko sitten jossain vaiheessa ottaa asia puheeksi, mulle kun kertyy mammalomalta vielä 7,5 lomapäivää. Tosta työsopparista..eli oon projektityöntekijänä ja mun sopparia on jatkettu aina vuosi kerrallaan. Projekti päättyy maaliskuun lopussa 2011 ja ilman raskautta mun työt ois jatkunut sinne asti. Mutta voimassaoleva työsoppari loppuu 28.2.2010 ja sihen sitte loppuu työt. Saavat helpommin sijaisen, kun on tarjota töitä kokonaiseksi vuodeksi, saati että palaisin nopeasti töihin ja sijaistarvetta ois vaan muutamaksi kuukaudeksi. Harmittaa vaan vietävästi, koska tää on mahtavan monipuolinen työpaikka ollut ja hirmu joustava.

Ihanaa kuulla noista homejuustoista....oon nimittäin ite aurajuuston ystävä ja heti kipaisin kauppaan, kun luin, että sitä saa syödä :p

Mutta eipä kummempaa.... Iltaa ja homejuustoa odotellessa :wave:

Nirppis
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiaralA:
Mua alko pelottaa tuo sikainfluenssa oikein toden teolla. Ennustettu että 2000-6000 ihmistä kuolee Suomessa. Riskiryhmiin kuuluu: Mun tytär, minä, ja äitini :(
Olen kanssa kuullut noita ensimmäisiä ennustuksia, jolloin ei vielä tiedetty miten vakavasta taudista on kyse. Nythän se on osoittautunut paljon lievemmäksi mitä pelättiin. Varmaan ennusteetkin on lieventyneet. Mies sanoi, että uutisista oli puhuttu raskaana olevien rokottamisesta. Eli raskaana olevat ja pienet vauvat rokotetaan. Minä taas luulin, että juuri näitä ei rokoteta.
Minä taas ymmärrän, jos on huolissaan. Meillä, kun lapsi on vakavasti sairas nämä asiat ottaa varmaan erilailla.

Olo on ollut todella huono pari päivää. :(
Tekisi mieli vaan nukkua ei jaksais mitään. Syömisessä saattaa tulla yhtäkkiä toppi ei voi esim. syödä viimeistä haarukallista, kun tulee yhtäkkiä hirmu pahaolo.

Zaara ja Vaavit 15+0 POKS
 
Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Tosta työsopparista..eli oon projektityöntekijänä ja mun sopparia on jatkettu aina vuosi kerrallaan. Projekti päättyy maaliskuun lopussa 2011 ja ilman raskautta mun työt ois jatkunut sinne asti. Mutta voimassaoleva työsoppari loppuu 28.2.2010 ja sihen sitte loppuu työt.
Tuosta voi lähteä tappelemaan. Jos työsopimusta olisi jatkettu ilman raskautta, ei työnantaja voi raskauden perusteella olla sitä jatkamatta. Ja muutenkin, jos työntekijän tarve on ollut jatkuva, ei saisi tehdä kovin montaa määräaikaista sopimusta peräkkäin. Varsinkin, jos ennalta on tiedetty, että työ kestää pidempään kuin määräaikainen.
Mie tein aikanaan töitä sillain, että oli monta määräaikaista sopimusta peräkkäin. Kun lopetin (muutin paikkakunnalta), kuulin työkkärissä,että olisin kolmannen sopimuksen jälkeen voinut vaatia vakinaistamista. Ja ilmeisesti olisin ollut aika vahvoilla.
Mutta nuo on pirun monimutkaisia juttuja, aina tuntuu jostain löytyvän joku porsaanreikä.
 
Täällä taas...

Hipkukka: Juu tiedän, että asiasta vois oikeasti nostaa metelin, mutta viitsiikö sitten sen takia, että vanhempainvapaan jälkeen saisin olla muutaman kuukauden vielä töissä... Nythän mulla on oiva tekosyy jäädä hoitovapaalle. Ja mieskin on sitä mieltä, että tässä tilanteessa ei oo kiirettä töihin. Mä oon siis töissä sellaisella sydänneuvonta-asemalla, jonka toiminta on riippuvainen Sydänliiton tuesta ja RAY:n avustuksista. Koska noista avustuksista ei voi koskaan olla varma, koko työporukka tekee töitä määräaikaisena. Eli työsoppari tehään aina vuodeks kerrallaan. Jopa meidän toiminnanjohtaja eli pomo on määräaikainen. Meidän toinen terkkari on tehnyt määräaikaisena jo 10 vuotta ...Lisäks ei koskaan voi olla varma siitä, että lääninhallitus myöntää luvan terveyspalveluiden tuottamiselle, eli siinä myös syy määräaikaisuuksiin.

Liitto on ollut yhteydessäkin meihin näiden määräaikaisuuksien takia ja sen takia, ettei meille aina pystytä maksamaan riittävää palkkaa, mutta nämä asiat on sovittu siis keskenämme, ja oomme olleet pieneen palkkaan jne suostuvaisia. Hyvää ja tarpeellista työtä kuitenkin teemme, ja jos meitä ei olisi, olisivat nämä sydänpotilaat aika tyhjän päällä sairaalasta päästyään.

Ja jos oisin voinut hommia jatkaa, oisin tehnyt sen tuntityöläisenä, eli en ois ollut töissä kuin tarpeen vaatiessa. Mutta he halusivat jonkun, joka voi olla sen 30h viikossa vähintään. Ja siihen en kyllä ois valmis pienen vauvan kanssa.

Nirppis taas
 
Heips! Paljon taas tekstiä :). Ollaan oltu lomailemassa ja olen vähän silloin tällöin lueskellut, nyt otin kuitenkin kerralla kiinni puuttuvat sivut.

Olette sikainfluenssaa miettineet ja luin itsekin tuosta 2000-6000 kuolleisuusodotuksesta. Tämän sanottiin perustuvan siihen että normaalisti tavalliseen influenssaan kuolee Suomessa 1000 ihmistä vuodessa ja tuo sikainfluenssakuolleisuusodotus on siksi suurempi kun oletetaan että siihen tulee sairastumaan enemmän ihmisiä kuin tavalliseen influenssaan yleensä, eli ei oleteta taudin kuitenkaan olevan sen rajumpi kuin tavallinen influenssa. Mutta tietenkin jonkin muun sairauden takia tosi heikossa kunnossa olevat ihmiset voi olla vaarassa, kuten normaalissakin influenssassa. Kannattaa lukea www.sikainfluenssa.fi jos haluaa tietoa, sieltä löytyy raskauteen liittyviä juttujakin. Sieltä löytyy myös se juttu tuosta kuolleisuusodotuksesta.

Täällä pahoinvointi jatkuu edelleen, meni kyllä välillä ohi, mut sit tuli oksentelu takas... alkas jo riittää... mut jospa täs oikeesti olis viimeset pahoinvointiviikot nyt meneillään. Rakenneultra on vasta elokuun lopussa ja hitsi kun ei malttas odottaa että saa tietää että tuleeko toinen poika vai tällä kertaa tyttö. Toivottavasti kuitenkin selviää sitten ultrassa että päästään tästä jännityksestä :). En tiedä miksi tuntuu niin tärkeältä tietää se sukupuoli kun ei sillä kuitenkaan ole väliä että kumpi sieltä tulee. Mut ehkä tää raskaus sit taas tuntuu konkreettisemmalta kun tietää kumpi siellä on.

Hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä tuloksia odottaville!


 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Tosta työsopparista..eli oon projektityöntekijänä ja mun sopparia on jatkettu aina vuosi kerrallaan. Projekti päättyy maaliskuun lopussa 2011 ja ilman raskautta mun työt ois jatkunut sinne asti. Mutta voimassaoleva työsoppari loppuu 28.2.2010 ja sihen sitte loppuu työt.
Tuosta voi lähteä tappelemaan. Jos työsopimusta olisi jatkettu ilman raskautta, ei työnantaja voi raskauden perusteella olla sitä jatkamatta. Ja muutenkin, jos työntekijän tarve on ollut jatkuva, ei saisi tehdä kovin montaa määräaikaista sopimusta peräkkäin. Varsinkin, jos ennalta on tiedetty, että työ kestää pidempään kuin määräaikainen.
Mie tein aikanaan töitä sillain, että oli monta määräaikaista sopimusta peräkkäin. Kun lopetin (muutin paikkakunnalta), kuulin työkkärissä,että olisin kolmannen sopimuksen jälkeen voinut vaatia vakinaistamista. Ja ilmeisesti olisin ollut aika vahvoilla.
Mutta nuo on pirun monimutkaisia juttuja, aina tuntuu jostain löytyvän joku porsaanreikä.
No, sehän menee niin että tuosta ei voi tappelemaan lähteä ellei silloin 1.3.2010 olisi valmis menemään vaikka päiväksi töihin.
Raskaus ei tosiaan saa palsun jatkon esteenä mutta on myös kyettävä vastaanottamaan se työ ja tekemään sitä konkreettisesti vaikka yks tunti ennen kuin se katsotaan jatkuneeksi.
Toisaalta taas työnantajan ei ole pakko jatkaa tämän "vaki sijaisen" palsua vaan hän voi palkata siihen hommaan jonkun uuden henkilön ilman mitään selityksiä kun palsu edellisen työntekijän kanssa päättyy.
Tuossa tapauksessahan ei enää olla kukaan meistä raskaana joten se ei oikein enää kävisi syyksikään.

Tuokaan että kolmannen sopimuksen jälkeen voi vaatia vakinaistamista on vähän sellainen juttu että ei työkkärinkään kannattais sellaista faktana esittää.
Nimittäin jos se paikka missä olet ollut on ollut joku tilapäinen juttu, eli se on määräaikainen vaikka sen vuoksi että järjestellään työoloja, tai joku projekti tms. niin silloin siinä ei ole epäselvyyttä vaikka se sijaisuus olisi jatkuvasti jatkuvaa.
Ja määräaikaisessa työsopimuksessahan on luettava se määräaikaisuuden peruste.
Toisaalta jos puuttuu vaadittava koulutus, mikäli hinnoittelu kohta sitä vaatii niin silloin myös voidaan epäpätevälle tehdä pätkäsopimuksia.

 

Yhteistyössä