***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Jee, viikonloppu alkoi jo tänään.... pidän vapaapäivän töistä.

Selkävaivat pahenee täälläkin, olen loukannut useampi vuosi sitten selkäni ja se ottaa nyt taas nokkiinsa raskaudesta ja istumatyöstä.... aion viedä taas työtuolille sellaisen tasapainotyynyn, jonka päällä on parempi kököttää. Lisäksi ostin edellisessä raskaudessa sellaise tukivyön tukemaan alaselkää. Kävellessä siitä tais olla apua.

Ai niin, töissä yksi mies kysyi, että onko perheenlisäystä tulossa. Kysyin, että joko se mahasta huomasi, niin ei vaan näytän niin onnelliselta...?! Uskonkohan.... kun tuo maha selvästi jo pömpöttää...
 
Vielä palkastä äitiysloman aikana. Joku muistaakseni kirjoitteli aikaisemmin, että pitäis olla tässä välissä 6 kk töissä, ennenkuin jää uudelleen äitiyslomalle? Minähän säikähdin siitä koska mulla tulee vaan 5 kk töissäoloa ennen uutta ä-lomaa... luin sitten työehtosopimuksen ja meillä näyttäs ainakin olevan niin, että työsuhteen on pitänyt kestää yli 6 kk, että saa sen 3 kk:n palkan. Enkä löytänyt mitään muita vaatimuksia.... Eli, kun työsuhde ei ole katkennut missään vaiheessa saan ä-loman alusta taas normipalkkaa. :D
 
moikka pitkästä aikaa!!
joka päivä olen käyny kyl lukemassa mut jotenkin ei ole itse vaan jaksanut kirjotella..ja muutenkin sellainen seesteinen vaihe et mitään ei oikeestaan ole tapahtunut.

Petitelle suuren voima :hug: t..inhottaa olla koko ajan epätietoisuudessa..toivottavasti kaiki on hyvin..

Tylsä pistin onneksi sai hyviä uutisia :heart: :hug:

tein tuon sormustestin miehen avustuksella ja poikaa näytti..nyt on kaikki testit näyttäny poikaa mut mulla on kuitenkin sellanen olo et tyttö tulee taas..

Iskiaksesta En tiä kun luki noita teidän vaivoja ni kuulosti niin tutulta et vois olla et se mullakin sit on..kun välillä nousee jostain ni sattuu ihan hirvittävästi just tuonne pepun ja alaselän kohtaan..kerran nousin säkkituolista ni jäin sinne ku en päässy pois ollenkaan..paitsi sillon en edes ollut vielä raskaana..

jenninholla oli ihania masukuvia..mulla taitaa olla aikalailla samankokonen tai pikkasen pienempi..eilen mittasin mahanympäryksenkin ja se oli tasan 100cm..vaikka tos keskivartalolla oli tota masua jo valmiiksikin mut kyllä toi jo vauvamasulta näyttää..ja Eniekö sitä nyt sano ku laitto masutuubin ni maha oikein pullahti..mulla tehny kyl kans ihan saman ja sama on ku laittaa äippähousut jalkaan. :D

Nyt en o muutamana päivänä tuntenu liikkeitä mut en kyl osannu huolestuakaan..oon menny koko ajan enkä paljon ole ehtiny rauhottua ni ei sit ole ehtiny "kuulostelemaan" liikkeitä..

Mulle tuli viikko sit aika rakenneultraan ja se on 28.8. tuntuu et se on ihan kauheen myöhään mut eiköhän toi aika mene nopeesti.. :D

jaaha,mut jos sitä lähtis tytön kans ulos ku aurinkokin paistaa..

hauskaa päivää kaikille :wave:

hentsu ja murmeli 14+4
 
Ihania masukuvia täällä ollut :heart: Mittasin oman mahani ympäryksen, se on 95cm. Alkanut selkeästi kyllä enemmän pyöristymään. Paljonkos Jenninho:lla on masun ympärys?

Bongasin H&M:ltä masutuubeja kanssa ja ostin, nyt on musta ja valkoinen. Luin jostain, että niitä tulee kerralla myymälöihin vain vähän niin pakkohan se oli kärppänä olla ostamassa. Luulen vaan, että loppuvaiheessa ovat liian "lyhyitä", saas nähdä...

Niinuska05: Tulethan sitten heti kertomaan hyviä ultrakuulumisia! Niitä on niin mukava lukea:)

Mulla rakenneultra kanssa vasta elokuun puolivälin jälkeen, 19.8. Lasken jo päiviä, oikeesti :D

Viikonloppu kolkuttelee jo ovella (tosin allekirjoittaneella se menee töissä...), mutta nauttikaa kesän auringosta, jos se vaikka sattuisi näyttäytymään! :heart:

Pinkg ja tilleri 15+4
 
Moikka taas kaikille!

Ihania kommentteja oli tullut miun masusta... kuulemma näyttää tytöltä, ja eikös korkea (150) pulssikin viitannut tyttöön vai mitens päin se meni? Juu eihän tuota itekään meinannut uskoa mitatessa että oikeesti masu on jo nyt yli 106 cm ku painookaa ei kuitenkaa oo hirveesti tullut. Jotenkin se on vaan pompsahtanut ulos ja eteen toi masukki :eek: :D Oli muuten hasssua ku otti tota toista kuvaa ja eiso ihan normaalisti ni ei näkynyt ollenkaan omia varpaita!!! Ihan oikeesti minkä kokonen tää on puolenvuoden päästä!?

Mitäs muuta piti sanoo.. hmm ei pysty taas muistaa, pää on pyörällä ku haminan kaupunki tas huonosti nukutun yön takia. :( Eilen oli taas kopkopäivän ihan hirvee olo ku oli niin lämminkin. Töissä vaik on ilmastointi ja lämpöä vaa 24 ni tuntu että kokoajan hirvee tuskanhiki päällä! Koita siinä sitten hymyillä asiakkaille ja ne kaikki tuntu olevan vielä harvinaisen rasittavalla tuulella.

Hyvää viikonloppua kaikille, toivotaan että meiltä alkaisi jo pahat olot loppumaan ja päästäisiin kunnolla nauttimaan kesästä ja raskaudesta. Huomenna pääsen sentään meripäiville kattelemaan kojuja ja ostamaan lakua!

Jenninho+masukas 16+5
 
Tica Kunnallisella puolella ainakin saa sen normi palkan. Se muistaakseni tuli viime vuonna muutos siihen siltä osin, että jos on edellisestä lapsesta hoitovapaalla ja tulee uudestaan raskaaksi niin ennen ei alkanut uusi äippäloma vaan se palkaton hoitovapaa oli ja piti.
Nykyään se on toisin ja myös tuossa tapauksessa saa ihan normi äippäloma palkan.
Kunnallisella puolella siellä on myös se ehto että pitää hakea vähintään 2kk ennen laskettua aikaa että sen saa palkallisena. Sen jälkeen työnantajan ei ole pakko sitä palkallisena enää myöntää.

Jenninho Tyttömasuhan leviää sivuille, ja poika masu tulee vaan tohon eteen. Eli sanotaan että tyttö näkyy takaapäin...toisin sanoen jos kävelet raskaana olevan henkilön takana ja näet sen sieltä käsin just kun on masu levinnyt sivuille niin silloin on tyttö.
Mulla on kyllä nuo tytöt levinny ihan huolella sivuille.
Nyt onkin jännä jos siellä on tyttö ja poika niin leviääköhän se oikea puoli sivulle ja vasen sitten tulee eteen :LOL:
Tuo syke viittais tyttöön sulla mutta....
 
Heippati,

jenninho ihana masu!

Itsellä masunympärys 97cm, ei ihan samoissa mitoissa, tosin onhan näitä viikkojakin pari vähemmän :) Masu on kyllä selvästi jo ihanasti pikkusen pullollaan, ihana vaihe, varsinki nyt kun liikkeet tuntuu.

Nyt on juostu neuvoloissa parina päivänä, eilen käytiin tytön 10kk neukkula ja tänään oli sit oma lääkäri. Syke oli 143, kumpaakos se nyt sitten povasikaan...? Hemppa 139, verenpaine 120/94, yläpaine koholla (yleensä 70) koska stressi ja väsymys matkasta on olleet niin isot... Myös paino oli laskenut raskauden alusta yli 2kg!! Siitä ei kuitenkaan ollu mitään puhetta, et tuskinpa se haittaa...

Oon edelleen aivan onnessani ollessani takas Suomessa, ilmeisenkin traumaattinen reissu :D

Mulla on koko aika huimausta, inhottavaa.........

Mimonmami ja Itikka 14+3
 
Heippa kaikille!

Uusi tammivauvan odottaja liittyy joukkoon. LA on 26.1. eli viikkoja on nyt 12+3. Asun Helsingissä avomieheni ja kahden kisun kanssa. Sairaala tulee olemaan Kätilöopisto. Ja odotan siis esikoistani eli kaikki on niin uutta ja jännittävää. Ikää on 27v.

Nt-ultra oli viime viikolla, jota jännitin aivan vietävästi. En ollut käynyt ollenkaan alkuraskauden ultrassa eli tämä oli eka kerta kun nähtiin pieni taateli livenä. :D Mitat olivat ok, mutta seulojen tuloksia vielä odotellaan. Ilmeisesti ensi viikolla niiden pitäisi tulla...

Lupasin itselleni, että kun eka ultra on takana saan käydä ostamassa edes yhden vaatteen pikkuiselle, jota sitten voin ihastella aika kuluksi. Mitään ei siis vielä ole hankittu, koska onhan tämä vielä varsin alussa. Jotain söpöä olisi kuitenkin ihana hankkia, ihan vain fiilistelyn takia.

Olosta sen verran, että tänään tuli pitkästä aikaa taas oksu, joka pääsi yllättämään, koska oletin oksentelun jo loppuneen. :/ Lähes kaikki ruoka etoo, mutta oksettanut ei ole varmaan kokonaiseen viikkoon. Untakin riittää, mutta kaikin puolin olo on hieman parempi kuin pari viikkoa sitten. Onneksi on loma ja saa levätä ihan mielin määrin. :D
 
Zulu: Tervetuloa! :wave:

hentsu: Mulla samana päivänä rakenne-ultra ja voi tsiisus ku siihen on vielä pitkä aika! |O Onneks miehen loma alkaa 2vko päästä ja sit aika menee nopeemmin ku reissataan ja lomaillaan yhdessä!

Huomenna pitäs lähteä mökillä käymään ku miehen pitää varaston purku talkoisiin. Mökkeily on lasten kanssa aina vähän exstremeä.. :D Pyllyn pesua kylmällä järvivedellä ja jatkuvaa vahtaamista, ettei toinen huku järveen jne. Lisäks saa vahtia, ettei juoksunen narttukoira lähde naapuriin riiustelemaan kaiken maailman piskien kans. :eek:

Rhea ja Möhkö 13+6
 
Pitää nyt laittaa kuva omasta masusta tällä hetkellä... Aikaisemminhan laitoin tuon masukuvan viime raskauden loppuvaiheesta. Hyvässä vauhdissa ollaan taas :LOL:




Tervetuloa Zulu!


Tica & Kääryle 14+4
 
zulu Tervetuloa. Mä myöskin hesasta ja samaa ikäluokkaa. :)

Täälläkin vaivaa ajoittain iskias. Mulle sano lääkäri, että kun joudun tehdä paljon samaa liikettä, niin siellä joku alkaa painaa ja sitten sattuu..Ei pysty kävellä.

Suolentoiminta on hidastunut huomattavasti. Pitäisi muistaa juoda tarpeeksi nestettä päivän mittaan.

ihania vauvamasuja täällä porukalla. :) Voisi omankin kuvan laittaa.

millis ja lupu 15+6
 
Ensimmäistä kertaa elämässään sitä toivoisi, että tuo maha KASVAA JO! Heh, eikö se yleensä mene toisin päin, ainakin minulla, että aina saisi olla muutamaa kiloa tiputtamassa.

Minullakin on iskiasvaivaa lähes joka päivä. Olen ruokakaupassa töissä, osastopuolella, joten kävelen ja kyykistelen 7,5 tuntia päivässä. Oikeassa pakarassa se sitten loppupäivästä tuntuu ja sieltä säteilee koko oikeaan jalkaan. Välillä huonompi, välillä vähän iisimpi. Venyttelen joka ilta melkein puoli tuntia, se auttaa kyllä. Apteekissa sanoivat, että myös kylmägeeliä voi huoletta käyttää raskauden aikana.

Työviikko ohi ja ansaitun viikonlopun viettoon, jes!

mamma ja Salamatkustaja 16+2
 
Zulu tervetuloa :flower:
Itselläni ei ole iskiasvaivaa. Mutta minulla on yli liikkuvat nivelet ja varsinkin oikea SI-nivel aiheuttaa nyt ongelmia kun löystyy raskauden takia entisestään. Onneksi vaiva on ennen helpottanut mahan kasvun myötä.

Tänään oli se kauan odotettu ultra; kaikki oli hyvin :heart: siellä se pikkuinen kääntyili ja vilkutteli. Pää-perä mitta oli 73,2mm ja pään halkaisija 24mm. Turvotusta oli 1,4mm.
Selkäranka, isot aivot, mahalaukku, virtsarakko ja sydän ainakin näkyi ja lääkäri niistä mainitsi että näyttävät olevan ok. Ultraava lääkäri otti sekä 4d että tavallista ultraa. Lääkäri oli muuten hieman nihkeä mutta niin on ollut ennenkin.

Mutta nyt leipomaan mansikkakakkua!!

Talvivauva ja vauva 13+0 POKS!!!!
:heart: :heart:
 
Tica, jo on komia vatsa! :D Eikä mikään epänormaalin iso ollenkaan (vaikka kyllä se loppumetreillä varmasti jokaisesta tuntuu, että mukana kulkee tonni ylimääräistä! :eek: ;)).

Röllimuorille ei maistu herkut... Ei täälläkään! Yleensä olen enemmän suolaisten herkkujen perään - nyt ei maistu sipsitkään! :eek: Tänään oli töissä tarjolla täytekakkua, ja täytyy sanoa että kakoillen ja ihan väen väkisin meni mikroskooppisen pieni palanen alas kurkusta :x Jos nyt en koskaan ole kermakakkujen suurin ystävä ollut en sentään pidättele oksua sellaisen nähdessäni. Suklaatkin on saaneet olla ihan rauhassa kaapissa :) Salmiakkia syön muutaman päivässä kun tulee verenpaineen takia heikottava olo. Se sentään maistuu jotenkuten. Himotusruoka on tuoreet tomaatit ja herneet! :p Ja kuiva ruisleipä!

Lili78, vielä viikko- pari sitten oli työn ja tuskan takana että löysin sellaisia säkkejä vaatekaapista millä voin verhota edes vähän tuon turvottelevan vatsan piiloon. Nyt turvotus on myös mulla ihan selkeästi kadonnut ja tilalla on ihan pienenpieni kumpu. Ekassa raskaudessa vatsa näkyi selvästi vasta rv 20+, eikä kiire olisi nytkään. Kyllä se siellä lopussa oli ihan tarpeeksi iso.. :/ En suoraansanottuna pystynyt olosta nauttimaan oikein hetkeäkään kun liitoskivut ja iskias vaivasivat niin pahana. Tuskin vähemmällä pääsen nytkään. Nivuset ja ristiselkä juilivat illan ja yön jos päivällä tulee huhkittua liikaa. Ja kohta on prkl vielä muuttokin edessä! Ja vielä kahteen kertaan!! Oma asunto on myyty ja joudutaan väliaikaisesti vuokralle kunnes löytyy uusi isompi asunto. Unelmien okt meillä siis haussa... *huoh* Ja tuntuu olevan loputon tehtävä... Lili78, magnesium auttoi mulla ehkä hivenen suonenvetoihin, mutta iskiakseen sillä ei valitettavasti ollut mun kohdalla mitään vaikutusta :headwall:

Mimonmami, johtuuko huippaus matalasta verenpaineesta? Pidä supersalmiakkipussi (ihan parasta salmarinamia ;)!) varalla käsilaukussa mukana ja nappaile muutama karkki suuhun kun alkaa heikottamaan. Toimii mulla =)

Onnea äityli30 :flower: !!

Täältä löytyikin moni hidasvatsainen kohtalotoveri... Kiitos vinkeistä, suurin osa niistä onkin jo käytössä. Täytyy vaan yrittää sinnitellä. Ruiskeet (jotka olikin jollain jo käytössä) on mulla se seuraava vaihe, jos ei tilanne tästä parane.

Liikkeistä, en ole mitään tuntenut enkä tosin ole edes tunnustellut/ kuulostellutkaan. En usko, että vielä muutamaan viikkoon kannattaa edes odottaa tuntevansa mitään. Vai voiko oikeasti näin aikaisessa vaiheessa jo jotain tuntea kun kyseessä on vasta toinen lapsi??? :eek: Moni jo täällä kertoo niitä tunteneensa, mutta olette kyllä suurimmaksi osaksi olleet viikkoja pidemmällä. Mulla siis nyt vasta rv 13+1.

Ihanaa, luvassa aurinkoinen vkonloppu! :heart: Huomenna lapsivapaa piknikki tyttökavereiden kesken, mä tosin joudun jättämään viinin ja homejuustot väliin.. :/ Ens kesänä sitten! =)
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa! Olin kesän vietossa muutaman viikon ja nyt yrittänyt lukea kaikki sillä aikaa tulleet tekstit, vaan paljon on tullu juttua :)

Voimia paljon niille jotka saaneet huonoja uutisia :hug:

Mulla oli tällä viikolla ultra.. Kaikki näytti olevan kunnossa ultran mukaan, pääperämitta 66.2cm ja niskaturvotusta oli 2.0mm. Itelle tuli huoli tuosta turvotuksesta, kun olen lukenut teidän muiden mittoja niin yhtenään ollut noin 1.0mm luokkaa :( Vaikka tiedän, että se raja on sen 3.0mm, mutta..... pitäny taas lukkee paljon juttua tuosta niskaturvotuksesta niin on törmänny vaikka mihin juttuihin ympäri nettiä joka saa sitten aikaan sen, että epäilee heti kaiken olevan huonosti!
Onneks jo ens viikolla saa sitten tietää sen riskiluvun tuosta seulasta...

PienetKonstit 12+5
 
Pikaisesti vaan tulin kertomaan, että nt-ultrassa kaikki hyvin, veriseula negatiivinen. Riskilukuja tai turvotuksen mittaa en edes kysynyt kun sanoi, että molemmat ok. :) Kovasti pieni (pää-perä 62mm) liikkui ja jumppasi, hienot liikkeet saatiin ihastella! :heart:

Rakenneultran varasin yksityiselle elokuun loppuun, ei malttais odottaa niin kauaa. :ashamed: :D

:flower: Mukavaa viikonloppua kaikille!! :flower:

pikkuakka ja Elmeri 12+5
 

Yhteistyössä