Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
viiriäinen
Minä olin kans jo päättäny etten ota rokotetta mutta tämä Norjan tapaus pisti miettimään taas asiaa uudelleen.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vastasynnytt%C3%A4nyt+nainen+kuoli+sikainfluenssaan+Norjassa/1135249827560

En oo vielä siis tehny ratkaisua suuntaan tai toiseen. Edelleen ehkä pikkasen enemmän kallellaan etten sitä ottais. Odotan vaan että sais jotain oikeesti luotettavan ja puolueettoman kuuloista tietoa koko asiasta. Huonosti on hoidettu tiedotusvälineissä tiedonvälitys taas tässäkin "kriisi"tapauksessa. Meillä ei oo telkkaria joten en ihan joka uutista oo päässy näkemään mutta ymmärtääkseni niissäkään ei mitään kovin kummoista tietoa jaeta. Faktoja kovasti kaipailen pöytään ja rehellistä, monipuolista analyysia molempien vaihtoehtojen mahdollisista haitoista ja hyödyistä ku niitä kerta kuitenkin on molemmissa olemassa. Nyt saa kasata tiedonsirpaleita sieltä sun täältä ja lööpit julistaa sotaa eri lähteiden välille. Ei järkee! Puuh.

Noh, eipä mulle oo tullu mitään soittoja eikä tietoja millon olis ees rokotetta tarjolla joten odotan nyt vielä ainakin sitä.

Tänne ei oikeestaan mitään kovin ihmeitä kuulu. Marraskuun puolella vasta seuraava neuvola ja valmennuksia. Vauva potkii kylkiluihin välillä aika komeesti. Alkaahan se olla jo aika isokin. Ja huomenna täyttyy 30viikkoo!! :)

Hyvinvoivaa viikkoo kaikille!

Viiriäinen

susa08
Neuvolakuulumisia: Painoa taas tullut n 600g/viikko...mut on kuulemma ihan ok tässä vaiheessa kun maha ja rinnat kasvaa vauhdilla.. Paineet ihan ok ja hb 134. Rauta siis tehoaa!Vauvan sykkeet 140-150 eli jos en tietäis niin sanottais, että pojan sykkeet ;)

Ja sit sikapiikistä. Terkkari suositteli (tietenkin) sitä ja rokotukset sit alkais ensiviikolla...Tämänpäiväisten uutisten tiimoilta olisin taas valmis sen ottamaan....mutta, mutta..Pelottaa! Pitihän Talidomidinkin aikoinaan olla turvallista ja nyt päivitellään miten sitä kukaan on voinut ottaa...Mutta miten taas voin olla ottamatta, kun en todellakaan tautia halua eikä kotiinkaan voi linnoittautua! Voi kun olis kristallipallo!!

Susa

Katsu*
Maanantaina oli neuvolanlääkäri.Kaikki muuten hyvin mutta verenpaineet oli siellä neuvolassa koholla.Lääkäri määräs että pitää kotona seurata paineita.No nyt kun olen kotona parina päivänä mittaillu niin paineet on paremmat kun ikinä muistaakseni.Outoa että samana päivänäkin kun neuvolassa oli koholla niin kotona oli vaan 120/60...Enkä milestäni mitenkään jännittänyt neuvolassa.
Sikapiikistä mielipide vaihtuu vissiin päivittäin.Maanantaina niitä sais neuvolassa.Lääkäri eikä hoitaja oikein sen kummemin nyt enää kommentoinut asiaa kun se on vapaaehtoinen.Kaiken lisäksi oli joku venäläinen sijainen lääkärillä niin oli sellaien olo ettei oikein viittsinyt kysyä kun oli pientä kielimuuria.Tai sai ainakin kuunnella korvat höröllä että mitä se lääkäri mistäkis sanoi.
Joskus aikaisemmin jo kysyin siitä neuvolatätiltä joka silloin sitä suositteli.

Katsu rv 28+1

WhippedCream
Tervehdys taas!
Nyt on sitten käyty ottamassa sikainfluenssarokote, siis eilen. Pohdin sitä monta päivää ja olin jo sitä mieltä että en ota, mutta lopulta vaakakupissa painoi enemmän tutkimustulokset, että sikatauti voi olla tosi vaarallinen raskaana olevalle. Mutta en voi kiistää sitä, ettenkö miettisi edelleen, että onko rokotteen kaikki ainesosat todella turvallisia vauvalle. Kun päätös on tehtävä itse niin sitte se on tätä soutamista ja huopaamista...ja netti on pullollaan keskusteluja, blogeja ja artikkeleita puolesta ja vastaan. Totesin että en ainakaan lue niitä enää : ).
Mulla tuli hetkeksi heikotusta rokotteen jälkeen (varmaan siksi että jännitin sitä niin paljon ja olin pohtinut pitkään sen ottamista) ja sitten kipeytyi rokotuskohta, joka on edelleen vähän kipeä. Mitään muuta reaktiota ei tullut.
Tämmöisiä tällä kertaa : ), jaksuja kaikille!
WhippedCream 28+3

Pampula84. Vierailija
Oudot nämä uudet sivut..

Mä käyn hakemassa piikin ensi viikon alussa. Oli taas neuvola käynti ja sf-mitta huitelee jo yläkäyrän yläpuolella vaikka maha on tosi pieni ja vaan ne jotka tietää huomaa (paitsi uikkari päällä). Mä olinkin miettinyt että miten on tullut niin pysyvä ähky olo eikä pysty enää syömään paljoa kerralla mutta toi mitta selitti sen. Painoakin on tullut nyt yhteensä 4,5kg.

Pelkopolille olisi tarkoitus mennä parin viikon päästä. Onkos täällä muita pelkääjiä?

Pampula 27+1

Elna81 Vierailija
Terve taas!

Onkin taas vierähtäny pitkä aika siitä kun viimeksi kirjoittelin. Yritän tässä muistaa mitä kaikkea on ehtinyt tapahtumaan.

Siellä sokerirasituksessa kävin, arvot oli tosi hyvät, joten voin hyvällä omallatunnolla välillä vähän karkkia syödä. Neuvolassa on vierailtu ja viimeksi tänään lääkärillä. Painoa tullut nyt yhteensä 9 kiloa, josta neuvolatäti hauskasti totesi, että jos saan 30 kiloa rikki niin sitten hän alkaa huomauttelemaan asiasta. Mulla on siis ennen raskautta ja aina ollut painoindeksi alipainoisen puolella, joten kiloja saa tullakin, kun tuota vararavintoa ei ole. Verenpaine ja hb oli taas tosi hyviä. Rautaa en ole joutunu syömää ollenkaan. Sf-mitta menee täysin keskikäyrää pitkin, tänään mitta oli 26. Vauvan syke suurin piirtein 148 ja lääkärin mielestä hän on raivotarjonnassa. Kaikki oli kunnossa, kohdunsuu kiinni, mutta hieman pehmennyt, kuuluu kuulemma asiaan ja kohdunkaulaa jäljellä 3 senttiä.

Sikarokotteesta keskusteltiin. Kahden viikon päästä on neuvola seuraavan kerran, siihen mennessä pitää päättää mitä teen. Sillon rokote laitetaan jos sen haluaa.

Palautin tänään myös synnyttäjän esitietolomakkeen. Siinä kysyttiin myös lapsen nimiä jos joutuu hätäkastamaan. Eilen illalla sitten miehen kanssa mietittiin nimiä ahkerasti. Onneksi niitä saa vielä muuttaa.

Elna ja minimurmula 28+5

Aava79
Hei,

joo, uudet sivut on hieman oudot. Hmmm.

Täällä on muuten kaikki hyvin mutta tällä viikolla on tullut oksennettua jo kahdesti aamupäivästä. Rasittavaa. Aamulla on hyvä olo mutta sitten noin 10 maissa alkaa tulla outoa oloa ja sitten pitääkin jo mennä vessaan... toivon hartaasti, että tämä johtuisi vain väsymyksestä eikä siitä, että pahoinvointi on tulossa takaisin. En millään jaksaisi sitä koko päivän kuvotusoloa enää.

En ole viime aikoina punninnut, yhdessä vaiheessa tuntui siltä, että paino vain kiikkuu hirveää vauhtia. Päätin sitten, että herkuttelut jätetään pois ja oikeaa ruokaa syodään silloin kun on nälkä ja niin paljon kun tuntuu olevan tarve. Pitäisi myos jaksaa liikkua enemmän kun se on suoraan yhteydessä siihen että ummettaako vai ei. Muuten kaikki on ok. Väsyttää tosin.

Aava ja Bug 27+3

Vierailija
Joku ylempänä kyseli onko muita pelkääjiä.Täältä löytyy yksi joka on menossa pelkopolille.Ennen ensimmäistä synnytystä en sellaisessa käynyt mutta nimenomaan tämän ensiimäisen synnytyksen takia ajattelin että ei siitä haittaakaan ole käydä vähän juttelemassa siellä.Ja sihen päälle vielä painavat menettämisen pelko ja lapsen terveys myös mietityttää.Sillä esikoisella on kehityshäiriö.
Katsu rv 28+3

susa08
Murr :-( olin kirjoitttanut jo pitkän viestin joka sit yhtäkkiä katosi..ei tykkää uudistuksista!!

Tänään sit tuli kutsu synnytystapa-arvioon joka on vasta joulukuussa!! Mulla silloin viikkoja jo 36+5....mähän saatan olla siinä vaiheessa jo synnyttänyt... Toisaalta, eihän mua tuossa vaiheessa varmaan enää edes ehditä passittaa pelkopolille eli ehkä se sektio on aika selvä juttu sitten. Mut oman mielenrauhan takia olisin halunnut päästä jo aikaisemmin ja saada varmuuden siitä sektiosta. Mä en halua synnyttää enää alakautta. Ikinä! Mut tämä on sit ihan mun oma mielipide johtuen esikoisen synnytyksestä. Mä olen ihan varma, että teillä muilla menee synnytys hienosti :) se voi olla myös hieno kokemus!

Tänään hain äitiyspakkauksen. Ihan kiva! Ei valittamista. Kestovaippoja pitää vähän opiskella jos niitä vaikka oppis käyttämään.... Talvihaalari on aivan liian iso heti käytettäväksi eli täytyy varmaan investoida pienempään kokoon. Vaatteiden värejä on mollattu, mutta musta on ihan kiva saada myös näitä unisex-värejä kun olen innostunut ostelemaan vain näitä vaaleanpunaisia potkareita :) Jännä juttu muuten, että pakkauksessa ei ole ollenkaan tuttipulloa...nykyään kai sit oletetaan, että kaikki imettää..

Auts, pikkuisella iltajumppa menossa ja kylkiluut koetuksella...täytyy lopetella!
Aavalle hyviä vointeja ja toivotaan, että yökötys on vain tilapäistä!

Susa ja Muru vk 31...

plussa..
Mä otin sikapiikin keskiviikkona. Se rokotuskohta ja käsivarsi on kipee, mitään muuta ei oo tullu. Mä uskon, että rokotteesta on joka tapauksessa vähemmän haittaa kun sen flunssan sairastamisesta. Ja nuo tahot on luotettavampia, jotka sitä puolustaa, kun mitä nuo, jotka kritisoi. Lisäks meillä on raskaudet jo niin pitkällä, että rokote ei oikein pysty edes tekee mitään kehityshäiriöö, kun vauvat on jo melkein valmiita. Suurin syy tietysti se, että monia raskaanaolevia/juuri synnyttäneitä muuten perusterveitä on kuollu siihen.. tässä muuten linkki, jossa on asiallista tietoa aiheesta: Raskaana olevien pandemiarokotukset

Neuvolassa maanantaina hb 104! En tiiä oliko nyt ihan kunnollinen näyte.. Syön kuitenki rautaa. On mua väsyttäny jonku verran, mut en usko et se ois noin alhaalla.. Muuten kaikki ok. Syke 135, oisko se tyttö? Niin ja noita tukipolvisukkia ei saa käyttää, jos suonikohjut on tulossa polvitaipeeseen.. Pitäis ostaa sellaset stay-up-tukarit jostain instrusta tms.. Jalat ei onneks nyt oo ollu kauheen kipeinä niin sitkuttelen sitten ilman tukisukkia toistaiseksi.. Pitää vaan nostaa jalat ylös aina kun mahdollista.

Tytön 2v synttäreitä juhlitaan viikonloppuna, kauheesti hommaa! Isojen sänky on ollu helpompi ku luulin. Tulee sieltä kyllä aamulla ja joskus yöllä pois huutamaan ÄITIä..

Muakin häiritsee tää plazan uus ulkoasu ja erityyppinen käytettävyys.

plussa 31

Milan
Aurinkoista lauantaita! Meillä on yön jäljiltä maa valkoinen ja muutama aste pakkasta, aurinko paistaa kirkkaasti ;) Mulla sairasloma jatkuu, äitiysloman alkuun asti. Ei tarvitse etsiä työmotivaatiota mistään. Onhan tää vähän outo tilanne, kun loman piti alkaa joulukuun alussa, ja nyt oon käytännössä ollu supistelujen takia kotona jo reilun kuukauden. Ihan selkeesti oon kyllä huomannu että lepo on auttanut, että kyllä tämä ihan tarpeeseen tuli.

Kävin ultrassa, ja kohdunkaula oli pehmennyt ja lyhentynyt, ei kuitenkaan huolestuttavasti vielä, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin alkaa tapahtua.. Supistelut alkaneet jo tuottaa tulosta.. Vauvakin oli asettunut jo lähtökuoppiin tosi alas, sain ohjeeksi olla rasittamatta itseäni ja pitää jalat ristissä.. Sain jo kortisonit, joiden tarkoituksena on kypsyttää vauvan keuhkoja siltä varalta että syntyisi ennenaikaisesti. Hyvä niin. Nyt otan vaan rauhallisesti ja toivotaan että vauva viihtyisi mahassa ainakin joitain viikkoja vielä! Painoarvio oli ultran mukaan n. 1200g. Saishan tuo vielä kasvaa ja kehittyä! Hoidan työkseni keskosia, enkä haluaisi käydä hoitamassa omaa lastani työpaikalla :( Tieto tosiaan lisää tuskaa; keskosen kohdalla on kyse niin paljosta muustakin kuin pienestä painosta! Pää on tosiaan alhaalla ja painaa välillä mukavasti rakkoon kun vauva myllää, ja potkuja tulee kylkeen. Ei kovin voimakkaita vielä, mutta kunhan kokoa tulee lisää!

Saan kanssa ens viikolla sikainfluenssarokotteen, en ole edes miettinyt etten ottaisi, saahan vauva rokotteesta suojan jota ei muuten saisi. Itsehän voisin vielä sairastaakin, mutta en halua riskeerata vauvan terveyttä, varsinkaan jos syntyy ennenaikaisesti. Ajattelin myös, että jos nyt itse saisin influenssan, se saattaisi vauhdittaa synnytyksen alkamista. Sitä en toivo vielä pitkään aikaan!!

Milan 28+5

_Memmis_
Heip vaan, määkin meinaan ottaa nyt sitten sen "possupiikin".. eli 3. päivä ois tiistaina piikki sitten otettu. Eihän sitä kaikkea vaikutuksia voi tietää, mutta asiantuntijatahojen tietoon nojautuen koen, että tämä on parempi vaihtoehto. Mikäpä elämässä ois ihan varmaa, mutta luotan THL:ään ja lääkäreihin enemmän kuin muihin lähteisiin, että otan rokotteen. Eipä sitä voi tietää mitä se tauti itse sitten ja lääkitys siihen tekis, jos sen saisi.. toivon että rokote antaa suojan ja ehdin saada sen ajoissa.. No eipä siihen ole kuin pari päivää enää.

Kääk, mulle on tullut rintoihin jo nännien alapuolelle kunnon raskausarvet, en kai oo rasvannu tarpeeksi (?) tai mikä niihin sitten auttas.. kuppikoko on kyllä kasvanu varmaan kolmella jo... joten en tiiä auttaako mikään ? tilasin kyllä Carriwell soft rintsikat ja aattelin ruveta pitään niitä yöllä.. päivällä käytän saman valmistajan imetysliivejä.. kun kaikki muut liivit puristaa ja tuntuu hankalalta.. Masussa ei vielä raskausarpia ole, mutta sitä odotellessa.. No eihän nuo niin iso asia ole, että yöunet menis, mutta jos jollakin ois keinoja joilla vois vähentää niiden ilmaantumista, niin mielelläni otan neuvoja vastaan..

Mukavaa viikonloppua kaikille tammimammoille!

Milan
Moikka!

Mulle ei vielä ole raskausarpia tullut, mutta teininä niitä tuli reisiin, joten niitä odotellessa.. Rinnat ei ole kasvaneet kuin yhdellä kuppikoolla tässä vaiheessa, varmaan sitten imetysaikana lisää? Olen yrittänyt kanssa päivittäin muistaa rasvailla ihoa, uskon että se jonkun verran auttaa mutta ei varmasti ehkäise kokonaan. Apteekista ostin Vichyn raskausarpia ehkäisevää voidetta, lupaa vaalentaa myös jo syntyneitä arpia, varmaan hyvä myös raskauden jälkeen. Toisena voiteena mulla on käytössä Body shopin rasvainen kaakaovoide jote suositellaan erityisesti raskaanaoleville. Käytän voiteita kun muistan, mutta olen varautunut siihen että arpia tulee eikä sille voi mitään. Enemmän huolta aiheuttaa nyt tietysti mahdollinen ennenaikainen synnytys.. Mutta päivä kerrallaan!

Nisse76
Sunnuntaita kaikille!
Kieltämättä on totuteltava näihin uusiin sivuihin....Olen töissä, tämä on viimeinen viikonloppupäivystys! Ihanaa.
Nyt on jo moni meistä käynyt ottamassa "possupiikin" ja muutamia jotka vielä suunnittelee. Onko ketään joka ei käy sitä ottamassa ???? Minä olen ollut tähän asti ihan varma, että en rokotetta ota, mutta, mutta....pari asiaa on laittanut kallistamaan toiselle puolelle. Tärkein on se, että vauvakin saa siitä suojan. Elämänkumppanini (ei olla naimisissa vielä...:) )on lääkäri (kirurgi) ja hän ei aio ottaa rokotetta! En minä siihen asiaan pysty vaikuttamaan, hän vetoaa siihen, että hän reagoi rokotteisiin yleensä voimakkaasti. Hän on paljon potilaskontaktissa ja suora lähde tautiin. Kiva jo se välittyy vauvaan talvella ja minuun jo ennen sitä? Toisaalta kun vauva syntyy ei kaikki kätilötkään/sairaanhoitajatkaan ole rokotettuja...se siitä sitten. 3 ekan raskauskuukauden aikana rokotetta ei suositella, mutta meillähän ei tätä vaaraa ole. En nyt taas yhtään tiedä mitä tekisin. Pelottaa kyllä tuo rokote tällä hetkellä enemmän kuin tauti. Te jotka olette ottaneet rokotteen, otitteko influenssarokotteenkin? Sveitsissä suositellaan molempien ottamista. Otin kerran suomessa influenssarokotteen ja sinä talvena olin kipeämpi kuin koskaan.....sattumaako lie? Sveitsissä saa "possurokotetta" muuten vasta 16.11 lähtien. Susa miten sun ratkaisu rokotuksen suhteen nyt on ? Aava miten englannissa suhtaudutaan asiaan, otatko rokotteen?

Milan mullakaan rinnat ei ole juuri kasvaneet. Raskausarpien ehkäisyyn kaverini suomessa käytti Eucerinin suihkuöljyä ja oli siihen tosi tyytyväinen.Toivon sulle rauhallisia päiviä ja, levollista oloa.

Mahassa käy aikamoinen myllerrys, toivotaan, että vauva kääntyisi. Paineentunnetta ja supisteluja on mullakin taas ollut parin viikon verran. Tuntuu, että koko alapää on turvoksissa niinkuin se onkin. Lääkäri ei rv 30 katsonut ollenkaan kohdunkaulan tilannetta, toivottavasti sitten rv 34 jo katsois senkin tilanteen. Lisäksi parin päivän ajan on vaivannut issias. Muutenhan olen suuremmalta vaivalta säästynyt, kun ei pahoinvointiakaan ole ollut ollenkaan. Aava, joko sun pahoinvointi on helpottanut?

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

*Auringonkukka*
täälä esikoinen on päikkäreillä ja minä juuri paketoin kummitytölle synttäri- ja joululahjat ja askartelin kortin. Ensimmäinen joulupaketti tälle vuodelle :) Pitää nääs lähettää tuo paketti, niin meneepähän samalla kertaa molemmat, kun ei siihen jouluunkaan nyt enää niin hirveen kauan ole.

En nyt ihan tarkkaan muista mikä nimimerkki kirjoitti mitäkin, mutta kutakuinkin asiat muistissa, ainakin vielä :D

Raskausarvet on kai tosi yksilöllinen juttu ja niitä voi tulla vaikka rasvais kuinka tai sitten ei tule, vaikka ei rasvais ollenkaan, mutta tokihan voi yrittää ehkäistä rasvaamalla. Mulle ei tullut yhtään arpia esikoisesta ja rasvailin erittäin harvoin. Oikeestaan siinä ihan loppuvaiheessa (myös tammivauva), kun mulla muutenkin vaivaa hieman kuivahko iho talvisaikaan. Muuten en ehkä olis ees rasvannut (oon aika laiska rasvojen käyttäjä...). Nyt oon sitten välillä rasvannut, just jos iho on tuntunut kuivalta esim. jaloissa, niin samalla pyyhkäissyt massuunkin, mutta erittäin harvoin. Vielä ei ole arven arpea. Mun sisko taas (poika synt 6/09) sai aikasta pahatkin arvet mahaan. Ja yhdellä kaverilla on myös ja näkyvät hyvin edelleen (tyttö 1/08). Niin ja siis rasva, jota itse oon käyttänyt, on ollut ihan vaan jotain noita apteekin perusvoiteita.

Tsemppiä sinulle (Milan?) ettei vauva nyt vaan päättäisi syntyä etuajassa! Mulla on suppareita ollut tosi paljon. Kamala sanoa, siis vaikka on esikoinen jo, niin en tiiä yhtään onko nuo jo jotain vakavia, kun niitä saattaa tulla tosi tiheään, mutta ei kipeitä. Vauva on varmaan tosi alhaalla jo, kun eteenkin kävelylenkkien jälkeen alapään luut on ihan kauheen kipeinä (sama vaiva oli esikoisesta), tuntuu, että häpyluu repeää! Sitten jos vielä sattuu istuun tytön kanssa lattialla leikkimässä, niin tuntuu, ettei pääse ylös ollenkaan. Ja yöllä kyljen kääntäminen sattuu noihin luihin myös ihan kauheesti. Muuten olo ollut nyt ihan kohtuu hyvä, pariin päivään en oo ees oksentanut!

Sikapiikki... Täällä viittaan ei:n puolesta Nisse! Oisin saanut piikin viime maanantaina, mutta en mennyt ja ainakin vielä kanta on selkeä EI. Myös influenssapiikille ei. Oon vatvonut tätä asiaa niin paljon mielessäni, varmasti elämäni vaikein päätös. En vaan tykkää riskeistä. Osa lääkäreistäkin on ei:n kannalla. En ala koekaniiniksi. Tämä juttu jakaa mielipiteet niin kahtia... Meillä päin tauti jyllää, mutta me on ainakin toistaiseksi pysytty terveenä. Vältän ihmismassoja ja esim. tyttöä ei viedä nyt kauppaan ollenkaan turhaan nuolemaan kärryjä ja käsiä. Toki voin itsekin tai mies voi taudin kaupasta tai töistä tuoda, mutta suuri todennäköisyys on myös selvitä terveenä. Puhutaan, että aika lieväkin se tauti on ollut. Ja mitä jälkitauteihin tulee, niin mielestäni hoitamalla itsensä terveeksi kunnolla, voi niiltä aika hyvin välttyä, eli itsestä se on kiinni. Pitää malttaa levätä.

Semmosta tällä kertaa, pitää vissin itsekin hetkinen torkahtaa tai ainakin levähtää ennen kuin tuo pikku-touhotin taas herää ja pääsee vauhtiin.

Auringonkukka ja Nasu rv 29+4

Aava79
Täällä Lontoossa on possulentsuun kuollut 36 ihmistä, mikä on tosi pieni määrä kun otetaan huomioon kuinka monta miljoonaa ihmistä täällä asuu. Ja vaikka alussa vauhkattiin siitä hommasta ihan hirveästi uutiset on nyt aika vaisuja sen suhteen. Helpoimmillaan tauti on kuulemma kuin pieni nuha ja pahimmillaan sitten tulee komplikaatioita. Kutsut rokotuksiin on postissa raskaana oleville mutta totta kai täällä on postilaitos lakossa. En ole vielä päättänyt otanko vai en, mua ärsyttää se että ei oteta huomioon sitä että tavalliseen flunssaan kuolee enemmän ihmisiä eikä silti sitä vastaan rokoteta. Käytän metroa miltei päivittäin ja pesen jatkuvasti käsiä ja toistaiseksi tämä on riittänyt. Vaikka raskaana ollessa vastustuskyky alenee, ei se silti ihan kokonaan katoa eli en itsestäni ole niin huolissani. Ainut mikä mietityttää on vauvan vastustuskyky.

Asiasta toiseen, ollaan katsottu viime aikoina vaunuja ja jeesus, että osaakin olla kallista. Olemme nyt päätyneet katsomaan ebaystä käytettyjä mahdollisuuksia jos saisimme hyvät halvemmalla, sama sille jos onkin käytetyt. Toinen asia mitä ollaan päätetty tilanpuutteen vuoksi on hommata mooses-kori vauvan ekaksi sängyksi, sitten vaihdetaan pinnasänkyyn kun tulee sen tarve.

Aava ja Bug 27+6

Papu81
Hei! Pitkästä aikaa taas ehdin lueskelemaan viestejä.
Mulla ois ollut tänään sikarokote, mutta en mennyt. Eli myös täällä kanta on ei. En halua myöskään olla koekaniinina, ja varsinkaan vauva ei saa olla koekaniinina. Mutta aika näyttää oliko ratkaisu oikea, kun varmoja faktoja ei oikeen ole puoleen eikä toiseen... Neljä viikkoa olen vielä töissä, kunpa sen ajan välttyisi taudilta, sen jälkeen voisi linnoittautua kotiin tapetoimaan vauvan huonetta :)
Itse olen rasvannut vatsaa kookosöljyllä arpien estämiseksi, sillä samalla mitä voi käyttää myös ruoanlaittoon. =) Jähmettyy alle 25 asteessa, mutta käsissä sulaa ja sopii hyvin iholle hierottavaksi. Suosittelen! Käytän välillä myös deodoranttina kainaloissa ja rasvaan sillä koko kehoa. Ei varmasti sisällä ylimääräisiä kemikaaleja. Meillä myös aiotaan käyttää kestovaippoja!
Minulla on sokerirasitus ylihuomenna. Painoa on tullut 12 kg. Painan nyt 72 kg (pituutta on 170), jonkun mielestä on varmaan paljon tuo painonnousu mutta en oo ite kuitenkaan huolissani. Suomessa kyllä tuntuu olevan kamalaa painonkyttäämistä neuvolassa. Jännä miten neuvolassa painaa aina 2 kg enemmän kuin kotona!
Olin verenpaineen takia viikon sairaslomalla. Meillä myös töissä alimiehitys, pomo ei tajua että me ei jakseta koko ajan kauheeta kiirusta, pian alkaa väki väsymään... Sitä on niin pahuksen suomalainen tuon työmoraalin suhteen, että hyvä kun nevolassa uskaltaa"valittaa" kivuistaan ja unettomuudesta... Mikähän siinäkin on että viimeseen asti pitää vaan huhkia ennen kuin ymmärtää kertoa asioista lääkärille tms. Onneksi neuvolantäti melkein pakotti ottamaan viikon saikkua.. Teki kyllä hyvää pitää viikon tauko töistä ja nukkua ja käydä kavelyllä. Sain pestyä vauvanvaatteitakin jo suurimman osan.
Äitiyspakkauksen pitäisi tulla kait tällä viikolla, on kyllä odotettu!! =)
Jaksamisia kaikille!!!

Papu81
Hei! Pitkästä aikaa taas ehdin lueskelemaan viestejä.
Mulla ois ollut tänään sikarokote, mutta en mennyt. Eli myös täällä kanta on ei. En halua myöskään olla koekaniinina, ja varsinkaan vauva ei saa olla koekaniinina. Mutta aika näyttää oliko ratkaisu oikea, kun varmoja faktoja ei oikeen ole puoleen eikä toiseen... Neljä viikkoa olen vielä töissä, kunpa sen ajan välttyisi taudilta, sen jälkeen voisi linnoittautua kotiin tapetoimaan vauvan huonetta :)
Itse olen rasvannut vatsaa kookosöljyllä arpien estämiseksi, sillä samalla mitä voi käyttää myös ruoanlaittoon. =) Jähmettyy alle 25 asteessa, mutta käsissä sulaa ja sopii hyvin iholle hierottavaksi. Suosittelen! Käytän välillä myös deodoranttina kainaloissa ja rasvaan sillä koko kehoa. Ei varmasti sisällä ylimääräisiä kemikaaleja. Meillä myös aiotaan käyttää kestovaippoja!
Minulla on sokerirasitus ylihuomenna. Painoa on tullut 12 kg. Painan nyt 72 kg (pituutta on 170), jonkun mielestä on varmaan paljon tuo painonnousu mutta en oo ite kuitenkaan huolissani. Suomessa kyllä tuntuu olevan kamalaa painonkyttäämistä neuvolassa. Jännä miten neuvolassa painaa aina 2 kg enemmän kuin kotona!
Olin verenpaineen takia viikon sairaslomalla. Meillä myös töissä alimiehitys, pomo ei tajua että me ei jakseta koko ajan kauheeta kiirusta, pian alkaa väki väsymään... Sitä on niin pahuksen suomalainen tuon työmoraalin suhteen, että hyvä kun nevolassa uskaltaa"valittaa" kivuistaan ja unettomuudesta... Mikähän siinäkin on että viimeseen asti pitää vaan huhkia ennen kuin ymmärtää kertoa asioista lääkärille tms. Onneksi neuvolantäti melkein pakotti ottamaan viikon saikkua.. Teki kyllä hyvää pitää viikon tauko töistä ja nukkua ja käydä kavelyllä. Sain pestyä vauvanvaatteitakin jo suurimman osan.
Äitiyspakkauksen pitäisi tulla kait tällä viikolla, on kyllä odotettu!! =)
Jaksamisia kaikille!!!

Niin ja raskausviikkojahan oli 29+3 :)

Viimeksi muokattu:
Katsu*
Sikapiikillä käyty.Ei ainakaa vielä oo muuta tullut kuin kipeä olkalihas.Ja oli ihan jonoksi asti rokotuksen ottajia.
Ei oo 12 kg paljon kun vertaa meikäläiseen jolla paino noussut kuin pullataikina.Melkeinpä joka kerralla liikaa vaikka yrittää terveellisesti syödä.Viimeeksi oli tullut 13,5 kiloa.Esikoisesta tuli koko aikana noin 12 kiloa.
Verenpaineet ainaki itsemitattuna olleet ihan hyvät.Onneksi.

Katsu rv 29+0

susa08
Kyllä taidan sikapiikin ottaa ensiviikolla. Harmittaa vain kun päätös on tehty niin haluaisin sen sit asap! Ensiviikolla vasta täällä meilläpäin alkaa rokotukset....aika myöhään mun mielestä!
Viikonloppuna olis messut ja sit vielä Tallinnan reissu...täytyy vielä miettiä jos jättäis messut väliin, mut toisaalta mies ja poika menossa joka tapauksessa..
Miehen kanssa pitäis mennä vielä kahdestaan Talinnaan kylpylään (voi olla, että menee aika pitkään ennen kuin seuraavan kerran päästään kaksin mihinkään..) Eiköhän sitä vielä näillä viikoilla uskalla lomailla. Pitää silti varmaan tarkistaa synnytyssairaalat Tallinnassa ;-) Oltais haluttu mennä Tukholman risteilylle, mutta ainoana sopivana lähtöpäivänä on joku opiskelijaristeily ja laivalla yli 1000 opiskelijaa...eli NO THANKS! Ne reissut on tehty :)

Susa 31 ja risat

Aava79
No niin, sikapiikki on tilattu keskiviikoksi - rasittaa tämä kauhea vouhotus ensin koko possulentsusta ja sitten siitä piikistä - voisi luulla, että joka maan hallitus yrittää tappaa puoli populaatiota...

Käytän itse masun rasvaukseen bio oil nimistä tuotetta, en tiedä saako sitä Suomesta mutta tuntuu toimivan oikein hyvin. Vähän samanlaista kuin Ceridal kuivaoljy. Toistaiseksi ei ole tullut arpia minnekään mutta kuulemma ne tahtoo tulla ihan viimeisillä viikoilla. Linea negra viiva on ja menee ihan koko mahan päältä eli se kuulemma tarkoittaa että olisi poika tulossa. Hyvällä tuurilla selviää ennen joulua, mutta viimeistään sitten synnytyssalissa...

Zandraa
Heipat!
En oo käynyt näillä sivuilla melkein 3 viikkoon, ja onpa nää muuttuneet...
syy poissaoloon on ollut saikku!!
Väsymys on ollut niin totaalista, etten yksinkertaisesti pysy hereillä. Eka viikko meni ihan ok saikulla, sit kun hain lisää, huomattiin, et verenpaine on koholla (n.135/80) ja on sitä edelleen :( Tänään oli normineuvola, siellä oli myös paineet koholla, 137/81 ja myöskin +/- proteiinit pissassa. Turvotusta on jaloissa, mut ei oikeestaan yläruumiissa. Pää on aika ajoin kipee ja pelottaa raskausmyrkytyksen mahdollisuus, vaikkei mulla aiemmin ookaan sitä ollut, eli ei pitäis tulla enää kolmannessa raskaudessa... iltapäivällä kävin arvauskeskuksen puolella lääkäriltä hakee lisää saikkuu, kun neuvolassa ei ollut lääkäriä(...) Häneltä sit koitin kysellä raskausmyrkytyksestä ja et milloin mun täytyy huolestua noista paineista ja proteiineistä sun muista. Lääkäri sit sanoi vain, et "enpäs tiiä". Hän koitti katsoa netistä(!!) mut sanoi sit, et ota uudelleen yhteyttä neuvolaan, ne tietää paremmin. Että näin täällä LÄÄKÄRIT osaavat hommansa...

Aamulla sain neuvolassa sikapiikin. Eipä se oo juuri oireita aiheuttanut. Pikkasen on tuo rokotuskäsi kipeenä, mut ei se estä mitään tekemästä. Lapset ois sit vuorossa ensi viikolla (4v ja 1v). Jos ei mulle nyt vielä yönkään aikana ilmaannu mitään oireita, uskallan hyvillä mielin piikityttää myös lapset. Jonku 1,5 viikkoo ollaan oltu enemmän ja vähemmän flunssaisia, mut silti halusivat neuvolassa rokottaa, jos ei oo kuumetta, saa laittaa ja on kuulemma parempi ottaa kuin jättää ottamatta. Vaan kyllähän tuon 1-vuotiaan rokotus silti hieman mietityttää... täälläki tauti jo jyllää kouluissa, eli rokotteet tuli liian myöhään, ja eihän sitä tiiä, vaik meillä jo tuo sikaflunssa olis, kun se voi toisilla olla normaalina flunssana.

Nyt saikulla oon koittanut lepäillä, päikkärit on kyl tehneet terää :). Ja ulkoilu :). Salilla käynnit jätin pois, enkä oo flunssan takia käynyt uimassakaan. Kangaskaupassa kävin, ja oon ommellut neiti 1v:lle vaippoja + vauvalle uusia, pian kun on 2 vaippaikäistä, ei nuo vanhat riitä millään. Juu, ja lastenhuonetta ollaan rempattu, maalattu seiniä, tuunailtu huonekaluja, järjestelty kaikki uusiks jne.

Kaksostenrattaat pitäis jostain löytää, kun sisko tuliki itekii raskaaks, eikä nyt saadakaan heiltä. Veronpalautusrahoilla meinasin rattaat jostain käydä ostaa... Carenoita joskus alkukesästä kattelin netistä, mut vinkkejä otetaan ilolla vastaan!!

Hyviä vointeja kaikille!!!

Zandraa, rv 30+3

Milan
Kävin äitipolilla kontrollissa, tilanne ei ollut muuttunut viime viikosta :) Eli kohdunkaula jonkin verran lyhentynyt ja vauva tosi alhaalla, mutta ei muutosta viime viikkoon mikä on tosi hyvä asia! Kontrollit jatkuu säännöllisesti ettei mitään alkaisikaan tapahtua, ja sairaslomaa sain äitiysloman alkuun. Olo on hyvä ja mieli myös hyvä ;) Kysyttiin sukupuolikin, ja sen jälkeen on vain hymyilyttänyt.. :) Nyt lepoa, lepoa..

Milan ja pieni poika 29+4 1300g

plussa..
Jaksamisia Zandralle ja menehän heti päivystykseen tms jos menee pahemmaks vielä tuo oireilu kun noin paljon on raskausmyrkytykseen sopivia juttuja ja muista lepäillä..

Milanille myös jaksamisia lepäilyyn! Hyvä ettei ollu edistyny se kaulan tilanne.

Käytiin siel kokoarvio-ultrassa. Vauveli oli 1920g ja täysin keskikäyrällä kaikki mitat. Ja istukka ja suonien ja napanuoran virtaukset hyviä. Ei siis mitään syytä huoleen ja ei enää ultrata. Liikkeiden tarkkailua käski lääkäri tekemään kuitenki päivittäin, ja menee heti äitipolille jos vähenee. Sain jo viimeks neuvolassa liikelaskuohjeet. Aika jännä että kaikissa neuvoloissa niitä ei edes jaeta, eikä käsketä seurata. Otettiin myös vauvan sydänkäyrää 15min ja syke oli 125-144, enimmäkseen 130 ja vauva oli nukkumassa. Joo, ei sit uskallettu kysyä sitä sukupuolta vieläkään, eikä nähty peräosastoa kun vauva oli kylki eteen päin. Näytöllä kyllä luki jossain vaiheessa joidenkin muiden tekstien seassa, että sex: female, mutta en tiedä tarkottiko se mua.. Ei siis päästä vielä pintamaalaamaan seiniä uuteen lastenhuoneeseen.. Kun haluan vaaleanpunaisen seinän, jos molemmat on tyttöjä :) Ja sit ei vaaleanpunaista, jos pieni on poika.

Mulla kans raskausarvista tuo käsitys, että rasvaaminen ei oikeesti auta, jos ne on tullakseen. Riippuu vaan kudosten tyypistä.. Mulla ei tullu mahaan yhtään esikoisesta, eikä nytkään. Rinnat taas repeili täysin sillon sairaalassa kun maito nousi. Tuntuikin siltä, että räjähtää ne rinnat ja tuli aika paljon viivoja. Mutta ne on vaaleita ja ei näy sillon ku rinnat ei turpoile. Nyt on ihan vähän lähteny kasvaa rinnat ja suihkun jälkeen niistä saa nestetipan, mutta ei valuta vieläkään mitään.

Mulla on olo mainio ja luennoilla käyminen on kivaa. Niin paitsi tuo obsidan laittaa mahan sekasin. Pitää ehkä vaihtaa johonki toiseen rautaan..

Sikapiikistä tuli muuten sitten vielä nuha ja se on ehkä menny poskionteloihin, mut vielä seurailen.. Tytölle laitetaan kai samalla sikapiikki ja kausiflunssapiikki.. Onkohan jotain tietoa voiko se yhtäaikaa antaminen olla haitallista?

plussa ja pikkuinen 32+1

susa08
Nyt on sitten sikapiikki otettu. Oli kyllä varsinainen sirkus! Rokotuspaikalla satoja ihmisiä jonottamassa. Suurin osa jonotti räntäsateessa ihan vain sisällepääsyä, josta sit sai jonotusnumeron. Osa jonotti yli 4 tuntia...Olin jo kääntymässä pois kun huomasin, että raskaana olevat, pienet lapset ja hoitohenkilökunta pääsee jonon ohi. Loppujen lopuksi mulla kesti siellä n tunnin odotuksineen. Nyt kättä särkee, mutta (vielä) ei onneks muita oireita. Pikkuinen liikkuu masussa ihan kuin ennenkin, eikä suppareita, onneks!

Nyt en sit lue enää yhtään artikkelia sikapiikin haitallisuudesta! otettu mikä otettu... Käden särkyyn haluaisin ottaa vähän särkylääkettä, mutta kun Panadol kuulemma heikentää rokotteen tehoa ja muuta ei saa ottaa...kärsitään sitten vain ;-)

Mulle ei ole myöskään neuvolasta annettu liikelaskuohjeita, mutta itse tulee liikkeitä kuulosteltua vanhasta muistista.
Hurjaa, että täällä saattaa jo kuukauden kuluttua/sisällä olla vauvauutisia...aika menee niiiin nopeasti. Zandralle ja Milanille hyviä vointeja! Aava, mulla oli tosi tumma linea negra pojasta. Nytkin se on ilmestynyt, mutta aika paljon vaaleampana..hmm...

Hyvät viikonloput!

Susa

Yhteistyössä