Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
Milan
Olipa Viiriäisellä huono kokemus! Itsellä pelkästään hyviä, vaikka en olekaan joutunut käymään kuin neuvolalääkärillä. Kävin saamassa kaksi viikkoa lisää sairaslomaa supistelun takia, paikat oli onneksi kiinni ja kaikki muuten hyvin. Hb:kin oli jostain syystä noussut 119->140, eikä lisärautaa tarvinnut vielä aloittaa.

Susa, kaveri osti Manducan kantorepun ja on tykännyt tosi paljon. Hintaa oli tosin lähemmäs 100€, mutta voi käyttää vastasyntyneestä alkaen ja rinnan tai selän puolella, selässä helpompi kantaa sitten isompaa lasta. Itsekin olen suunnitellut kantorepun ostamista, että päästään sitten koiran kanssa lenkkeilemään, ei tarvitse työnnellä vaunuja hangessa tai loskassa.

Seksielämä on meillä ollut hiljaista, toivoisin enemmänkin seksiä ja ennen kaikkea läheisyyttä :( Miehen vuorotyö väsyttää, ja itseä tämä raskaus jonkin verran.

Melkein kaikki ovat oireiden perusteella veikanneet meille poikaa, itse kyllä odotan ehkä enemmän tyttöä.. Jännä nähdä miten käy! Ruoka maistuu, samoin karkit ja makea, painoa tullut tasaisesti sen "sallitun" 500g/viikko.

Iloista talven odotusta! T. Milan 26+2

Zandraa
Mulla on kantoliinana tricolet tms. pitkä, trikoinen. Esikoista pidin siinä paljonkin, tosin kun painoa tuli (vauvalle) alkoi tuo trikoo mun mielestä joustaa liikaa, ja toisenlainen materiaali liinaan ois ollut parempi(?). Kakkosen kanssa tuo liinailu on jostain syystä jäänyt, se on ollut vain muutaman kerran siinä. Vissiin oon tullut liian laiskaksi sitomaan liinaa... :( ihan kun se nyt suuria ponnisteluita vaatis! Kolmoselle meinasin hankkia repun, se ois ainakin nopeesti päällä, ja mieski sano, et hän vois sitä kokeilla, liinaa ei oo jaksanut opetella käyttää, vaan on sit pitänyt sylissä tai myöhemmin olkapäillä.

Kävin tänään suuhygienistillä ja olipa tuskaa maata puolisen tuntia selällään!!! Viisurit täytyy käydä kuvauttaa, kunhan vauvamassu on poistunut, muuten oli kaikki kunnossa, vaik edellisestä käynnistä on jo 4 vuotta. uuups.

Mäkin oon alkanut tuntea liikkeitä vähän ylempänä. Tähän asti niitä on tuntunut vain alavatsassa ja vauva on viihtynyt poikittain. Mahan muodosta päätellen on kyllä edelleen poikittain siellä, mut oisko sit kääntänyt kylkeä ja kädet ja jalat ois nyt ylös eikä alaspäin? Edelliset on olleet koko ajan raivotarjonnassa, potkineet kylkiluita minkä ehtivät, tää sit enemmän tuota häpyluun osastoa... no, tulipa koettuu tääki!

Mulla alkaa äippäloma 2.12. Ei oo enää kuin jotain 30 työpäivää :). Kotona oon yleensä tosi väsynyt töiden jälkeen ja mieskii sanoo, et hae saikkuu, mut jotenki sitä vaan tykkää niin työstään, ettei malttais jäädä pois... hölmöö ehkä... mut kun vasta olin äippälomalla ja nyt jos sit vielä jään n. puoleksi vuodeksi hoitovapaalle (ja sen jälkeen mies 1,5v??) niin niin.. iltasin oon aina iteki valmis jäämään saikulle, mut aamulla sit toiset ajatukset ja ei vaan saa soitettuu neuvolaan, jotenki se tuntuis niin luuserimeiningiltä, vaik ei se kyl oo kivaa olla aina väsynyt kotona, kun pitäis olla hyvä äiti myös näille olemassa oleville lapsille. Oon liian kiltti ja tunnollinen... niinkuin moni muukin!

plussa..
Meille tulee viikonloppuna se "isojen tyttöjen" sänky. Päiväunet voi tosiaan ollakin se vaikeampi nukutus, kun ei välttämättä halua nukkua ja sitten pääsee pois sängystä.. Hui nyt jännittää jo viikonloppu :)

Reput ja liinat: suosittelen pikkuvauvalle sisälle trikooliinaa, helppo solmia ja mukava. Sitten reppu kannattaa ottaa semmonen, missä on myös alaselässä hihna, eli ei babybjörn original tai emma tms. Halvoista menee varmaan esim graco kyo ja tomy freestyle(niissä vauvan jalkojen asento ei tosin oo paras, vaan ne roikkuu suorina). Manduca olis varmaan kiva noista hintavemmista ja tosiaan voi käyttää sit pitkään, jos jaksaa kantaa. Talvella ulkona on aika nihkeetä kyllä tuo kantovälineiden käyttö. Hankala laittaa vauvaa niihin toppavaatteissa ja hankala myös asentaa oman takin päälle niitä(mitään liinailutakkeja en oo kyllä käyttäny, ne vois olla ihan hyviä, mutta kalliita ja rumia :) ).. Mutta nopeastihan tuo kevät tulee. Ja ulkona on reput ja nuo venymättömät pitkät liinat hyviä. Mä en oo opetellu ku yhden sidonnnan, varmaan innostais käyttämään liinoja enemmänkin, jos joku neuvois niitä sidontoja. Meillä oli tytöllä siis baby björn original, jonka laitoin eteenpäin ku oli niin epämukava omalle selälle ja sitten se trikooliina. Nyt ostan jonku paremman repun ja varmaan myös hamppu/puuvilla liinan. Ja kannattaa ostella käytettyjä, nuo ei mee mikskään! Tosin noiden kalliimpien, niinku manducan hinnat on käytettynäkin ihan hirveitä.

Hei sanokaahan, jos teitä ärsyttää kun vaahtoan näistä omista mieltymyksistä esim tavaroissa ym aina näin..

Tää toinen raskaus menee kyllä ihan sivussa.. Olo on ihan normaali ja ei juuri häiritse se, että nukkuminen on hankalaa ja asennot muutenkin, ja vauva painaa sekä alapäähän että rintaan.. Tuo ylös painaminen on pahinta. Tosi kipee on tosta melkein heti rintojen alta mistä masu lähtee.. Muuten mulla on tosi hyvä olo ja vointi. Vauhti vähän hidas ja hengästyttää tietty. Ja omat talvitakit ei mahdu oikein päälle :( Kohta alan taas käyttää miehen sellasta urheilutalvitakkia.

Se nenän tukkoisuus johtuu raskaudesta ja siitä et raskaus kuivattaa limakalvoja.

Mitäs se viiriäisen lääkäri sit totes siitä kohdunsuun tilanteesta? Mulla esikoisen aikaan neuvolalääkäri oli sellanen et en tykänny yhtään ja se myös ronkki paikkoja kovakouraisesti.. itku kurkussa piti siellä käydä. Nyt oon sattunu kivempia.

Hei mitäs ootte ajatellu tosta sikainfluenssarokotteesta? Uskallatteko ottaa? Täällä pitäis jako alkaa viikolla 44 kai.. Mä annan piikittää tytön ainaki, itestäni en osaa päättää, mut oon ehkä kallistumassa rokotteen puoleen..

plussa ja viikkoja on hirveesti jo :) öö 28+6

_Memmis_
Heippa, pitkästä aikaa.. menikin melko tovi että sain luettua kaikki jutut mitä jäänyt välistä..

Nukkumisesta: mulle neuvolantäti sanoi tai KIELSI selällään nukkumisen, juuri sen takia voi tulla huono olo sekä itelle, että vauvalle ja painaa jotenkin verisuonia. Oon vaan tottunu nukkuu selälleen, joten onhan ollu hieman opettelua kyljelleen nukkumisessa. Mies toi ihanan yllätyksen yhtenä ilta: olli LIDL:istä löytäny sellasen kyljellään nukkujan pitkulatyynyn, jota nyt halailen nukkuessa ja pidän jalkojen välissä tai selän puolella tukena. Tosi kätevä! Käytiin eilenkin ko. kaupassa ja niitä oli siellä vieläkin, jottai 14e.. varmaan toki paremman laatusia löytyy muualtakin, mutta mulla tuo ajaa asiansa: oon nukkunu todella paljon paremmin nyt:)

seksistä: Määkin oon huomannu, että orgasmit on voimakkaampia, viimeksi: alavatsa-alaselkä tuli sen jälkeen kipeeksi (supistus?) joten ei ny sen takii tee mieli.. muuten ei olo supistuksia ollu... kait.

kantoliinoista: oon lukenu paljon asiaa ja oon sitä mieltä, että aion ainakin hankkia pari mallia ja opetella, kun se vois auttaa siihen, että saa paremmin "vapauttakin" vauvalta, kun on kädet vapaana ja voi puuhastella ja vauva kuulemma viihtyy yleensä liinassa.. onhan se 9kuukauden ajan tottunu olemaan kannettavana..

lisäksi aion ostaa kehdon. Vois kuvitella kun vauva on mahassa tottunu, että "aina" on vähän liikettä, niin vois nukkua paremmin kehdossa.. eräs tuttu kehu myös Ruskovillan silkkimyssyä just vastasyntyneelle, kuulemma rauhottaa vauvaa.. jos ei oo kallis niin vois hankkia..

Memmis 27+ 2,(jos laskin oikein) eli taitaa olla Zandran kanssa meillä sama LA 11.1, muuttu rakenneultrassa..

*Auringonkukka*
Olipas täällä kovasti tullut juttua :)

Täälläkin vointi ihan kohtalainen, tai siis kun on tottunut tähän jatkuvaan ällötykseen, niin ei kai sitä osaa paremmasta haaveillakaan :D Ensi viikolla olis se sokerirasitus ja neuvola.

Mulla äikkäri alkaa 4.12, oon tainnut mainitakkin.

Plussa, mua ei ainakaan haitta, että kerrot mielipiteesi eri jutuista. Päinvastoin. Hyvähjän se on kuulla omia näkemyksiä ja kokemuksia just vaikka eri vauvatarvikkeista. Paljonko muuten maksoitte niistä tuplista? Me ei olla hankittu ja aateltiin pärjätä noilla Emmaljungan Edgeillä aluksi, kun tyttö menee sitten pulkassa. Ja katotaan sitten myöhemmin, että tarvitaanko ne vai ei. Me asutaan täällä tooooosi landella, niin ei tarvi kauppareissuille tms tuplia, kun täältä on just vaikka kauppaan ihan pakko lähtee autolla :D

Itekkin oon miettinyt kovasti noita kantoliinoja ja kantoreppuja. Meillä on yksi mun oma tekoinen trikooliina. Se oli kuitenkin aika vähällä käytöllä esikoisen kanssa. Aloitettiin liinailu varmaan vähän liian myöhään (?) ja ei sitten saatu neitiä oikein koskaan siinä viihtymään. On myös aina ollut vähän sellainen "kuumakalle", että musta tuntuu, että se oli jotenkin liian kuuma siihen liinaan käärittynä. Tyttö viihtyi liinassa just jonku 10min ja sekin aika piti hytkyä koko ajan... Just tuosta Manducasta oon kuullut paljon hyvää, että josko sen raaskis investoida...?

Memmis: Mulla on nukkuessa jalkojen välissä ja massun tukena kaverilta lainaan saatu imetystyyny. Esikoisen aikaan mulla ei ollut koko kapistusta ja nytkään en aikonut hankkia, mutta kun satuin saamaan, niin otin. Meidän imetys oli yhtä tuskaa ja taival melkoisen lyhyt esikoisen kanssa, että en siiten tiiä miten nyt käy, mutta ainakin imetystyyny on ollut jo nyt hyvä kaveri :D

Mulla jotenkin ärsyttää, kun meillä ei oo siis yhtään neuvolalääkäriä! Siis multa ei tulla koko raskauden aikana taaskaan kattomaan kohdunsuun tilannetta tms. jos ei oo jotain vaivoja ja sen takia vaadi pääsyä lääkkärille. Itseasiassa nyt mulla onkin vähän huolestuttanut, kun suppareita tulee tosi paljon, mutta harvoin, tuskin koskaan ne kipeitä on, mutta silti tuntuu, että tekeeköhän ne nyt jotain... Pitää vissin ens viikon neuvolassa vaikka vähän liioitella, josko pääsis käymään lääkärissä oman mielenrauhan vuoksi...

Joku täällä oli innostunut kestoista, en muista kuka. itse käytin esikoisella ehkä n. 60-70% kestoja. Pääasiassa oon ommellutkin ne itse. Kovasti oon harkinnut pikkukakkosen kestottavani 100%. Mulla olis hahtuvavillalankaakin hommattuna, pitäis saada jostain revittyä aikaa ja viitseliäisyyttä, että sais kudottua villavaippahousut. Esikoisen kohdalla en oo käyttänyt villiksiä, kun en vaan jotenkin luottanut niihin, mutta nyt aion kokeilla ja just monet on sanoneet, että harso ja villikset on pikkuvauvan paras vaippa. Esikoisen vaipat on olleet oikeestaan kaikki taskuja. Toki nekin otan käyttöön, kun yhtään niistä en oo hukannut.

Kohtahan tässä pitäis varmaan alkaa tekeen vauvan vaatteille kaappiin tila... Aattelin eka, että alan peseen ja laittaan vaatteet, kun alkaa äitiysloma, mutta nyt kun oon miettinyt, niin kyllä se on vähän liian myöhään, koska sitten on kaikki joulujututkin tehtävänä...Että vois nyt marraskuun aikana jo saada vaatteet kaappiin.

Tsemppiä Plussa vielä teille "isojen sänkyyn" nukahtamiseen!

Nyt nukkumaan! BB:kin jäänyt jo tosi usein välistä, kun ei vaan jaksa...

Aava79
Hei taas pitkästä aikaa. Täällä menee ihan hyvin, keskiviikkona oli outoja kipuja alavatsassa jotka tuntui ikävältä kun käveli tai nousi seisomaan - soittelin sitten niistä ja neuvoivat käymään sairaalassa tarkastuttamassa tilanteen. Kaikki oli ok, tietenkin siihen mennessä kun päästiin sinne asti niin ei ollut mitään ongelmia. Kohdunkaula oli kiinni, verenpaineet ok, pissitesti normaali jne eli lähettivät kotiin ja sanoivat että oli luultavasti kasvukipuja tai sitten Braxton Hicks hommaa. Tuli sitten mieleen että eihän mulla ole hajuakaan siitä miltä supistus tuntuu. Jos joku voisi valaista tyhmää niin se olisi kiva homma.

Joku kyseli nenän tukkoisuudesta - mun käsittääkseni kyseessä ei ole kuivat limakalvot vaan paksuntuneet limakalvot eli samat hormonit jotka vaikuttaa kohtuun vaikuttaa sitten muihinkin limakalvoihin. Voin olla väärässäkin mutta hormoneista kuitenkin kyse on, jotenkin.

Neuvolalääkäri on tiistaina. Olen tilannut sen varta vasten mukavalle lääkärille joka nyt sattuu olemaan mies mutta mieluummin sekin kuin sellainen kamala ylimielinen lekuri. Täällä ei yleensä katsota painoa ollenkaan, viimeksi kun sen mittasin oli kiloja tullut alkupainosta katsottuna 3.7kg eli ei mitenkään kauhean paljon mutta toisaalta ei ole turvotuksia ja alkuajan pahoinvointi laihdutti aika tehokkaasti.

Aava ja Bug 25+6

viiriäinen
Plussalle kiitos kysymästä, kohdunsuun tilanne oli ihan hyvä :) 3 cm ja kiinni.

Mä oonki miettiny tuota talvivauvan kantoliinahommaa että mitenköhän se luonnistuu. Mielelläni liinaa käyttäisin mutta takin päälle sitominen voi olla hankalaa ja sit tuntuu että pitäis vaavillaki olla hirmusti vaatetta päällä. Jos jollain on kokemusta niin valaiskoon. Mutta sisätiloissa kyllä varmasti käytän jos vaan pikkunen viihtyy.

Yks mikä on mietityttäny myös että tarviikohan ostaa sellasta paksua toppahaalaria vai riittääkö joku kevyempi lämpönen puku villavaatteiden kera kun se vaunuissa köllöttää.

Aava, minäkään en oikein tiiä miltä se supistaminen tuntuu mutta kun kävin neuvolassa ja mulla oli siellä paha olo ja kivisti selästä ja vatsan kohdalta niin se terkka kokeili heti sitä kohtua päältäpäin ja sanoi et "ei täällä supistusta nyt oo, pehmeä on kohtu". Eli tästä päättelin että jos supistaa niin vatsa tuntuu kovalta päällekin päin. Vai? En mä tiiä :D Tää on niin hassua ku on ihan tyhmä näitten asioitten äärellä vaikka onkin ihan homman ytimessä. Hih.

Mulla noihin outoihin kipuihin ja paineen tuntuun vatsassa on auttanu tää Anitan tukivyö. Mutta mulla on kyllä ihan kokoajan alavatsassa semmonen tunne että siellä olis kivi. Sängyssä noustessa esim tuntuu ja kumartelu välillä ikävää. Pitää sillain sumopainijatyylillä kyykistyä tai jalat haarallaan kumartaa jos jotain maasta poimii. Ja tällä tyylillä tuli syksyn puolukat ja sienet poimittua :D Varmaan oon ollu hemaiseva metsänneito marjamättäällä. Vauva liikuskelee usein tuolla alhaalla joten kai se siellä painattaa.

Noin kymmenen viikon päästä tämä mahassa elelevä kaveri on jo täysaikanen syntymään. Aivan hurjaa! Vieläkin tulee niitä hetkiä kun ihmettelee että miten mä yhtäkkiä tässä tilanteessa oon ja miten just meille on tulossa vauva :)

viiriäinen 28+5

Katsu*
Aava: Vaikea selittää miltä supistus tuntuu mutta kun sellainen oikea supistus sattuu kohdalle et varmasti voi erehtyä.Voisikohan sitä kuvailla sellaiseksi kivuliaaksi kouristusmaiseksi tunteeksi....Ei sitä näköjään osaa kunnolla selittää vaikka esikoisesta supisteluja oli ilta kymmenestä seuraavan päivän iltapäivään jolloin poika syntyi.Ja sitten jonkinlaisia supistuksia keskenmenojen takia myöskin.

Milan
Aava, mulla supistukset tuntuu paineena vatsalla, niin että kohtu menee yhtäkkiä ihan kovaksi ja välillä on samalla menkkamaista kipua joka säteilee selkään, välillä ei tunnu juuri mitään. Kohtu tuntuu ihan kivikovalta vatsanpeitteiden läpi (ei siis ole kovin isoa kerrosta niitä "peitteitä", silloin ainakin tuntuu hyvin). Onneksi ne on nyt itsellä vähentyneet sairasloman aikana, eikä ole tehneet mitään kohdunsuulla. Toivottavasti muillakin on ihan harmittomia!!

Milan 26+6 kai

Katsu*
On minullakin ollut sellaista että vatsaa kiristää.Mutta olen mieltänyt ne harjoitussupistuksiksi.Keskenmenojen yhteydessä oli ehkä sellaista normaalia kovempaa menkkamista kipua.Ne synnytyssupistukset olivat sitten asia erikeseen.Ehkä koen ne liian negatiivisesti sillä synnytyskokemus ei ollut todellakaan hyvä.Ja sen takia pelottaakin vielä enemmän nyt mennä synnyttämään.......

Aava79
Hmmm, en usko sitten että oli oikea supistus mutta ehkä se oli sitten jotain hassuja kasvukipuja. Mulla tulee edelleenkin sitä että yhtäkkiä on kamalan kuuma ja heikottaa - pakko istua alas. Tätä varsinkin aamuisin junaa odottaessa.

Lääkäri oli tänään, kaikki ok. Mahakumpare vastaa viikkoja täysin ja painoahan täällä ei mitata missään vaiheessa - ellei sitten ala näyttää norsulta. Kuulostaa siltä että Suomessa sitä suorastaan kytätään...?

Pampula84 ejk
Suomessa kyllä kieltämättä vahdataan tota painoa. Se on jollain tavalla ahdistavaa kun on annettu joku tietty kilo määrä mihin pitäisi tähdätä ja saa jännittää neuvola käyntien punnituksia että onko nyt tullut liikaa vai liian vähän ja saako enää syödä jätskiä jos siltä tuntuu. Mun neuvolatäti on ilmeisesti sitä mieltä että paino saa nousta reippaastikin kun taas kaverille täti valittaa kaikesta noususta (ja oltiin alussa ihan saman kokoisia).

Mulla alkaa huomenna syysloma ja täytyy sanoa että tulee kyllä hyvään saumaan. Olen vaan niin väsynyt. Saa nähdä auttaako loma yhtään. Ensi viikolla sitten saan kuulla tuomion hemoglobiinista ja jatkotoimenpiteistä kun se ei vaan suostu nousemaan vaikka popsin rautatabuja.

Pampula 26+0 (ehkä..)

*Auringonkukka*
Tervehdys!

itsekin kuvaisin supparia just tolleen, että kohtu menee kivikovaksi ja jos on kivulias suppari, niin kivut on menkkamaisia kipuja, jotka mulla säteili myös reisiin. Nyt ei oo ollu kivuliaita suppareita, mutta harkkareita tulee kyllä aika tiheään.

Meillä oli pari päivää mun sisko ja hänen 4kk ikäinen poika kylässä. Olipa touhua ja tohinaa ja mukava kyll oli touhuta yhdessä pikkuisten kanssa. Kyllä sisko silti vaan pari kertaa ihmetteli, että mitenköhän selviän ensi talvena kahden pienen kanssa... huoh! Siskoa "huoletti" esim. että missä järjesteyksessä puen meidät kaikki kolme ulos, jos mies ei oo auttamassa :D Juupa se juu... Varmaan sais olla tammikuusta lähtien jonku aikaa pari kättä itellä enempi :D :D :D

Mulla olis huomenna neuvola ja se sokerirasitus. Jo ennen kaheksaa alkavat minua "rasittaa". Täytyy sanoa kyllä, että vähän hirvittää koko homma ja kun siskkin nyt näki, kun oksensin molempina aamuina, niin mietti, että miten selviän ja kun sitä litkua ei saa oksentaa... Päätin kyllä, että jos se nyt menee jotenkin pieleen, niin prkl menköön, uudestaan en ala tekeen sitä. Sitäpaitsi, esikoisesta ei koko sokeriarvoja testattu ja nyt on ihan samallaiset olot kuin silloin, että jos on nyt diabetes, niin oli ihan sata varmaan silloinkin.Vähän ehkä huono (?) asenne, mutta m ulla vaan tulee oksu niin herkästi, että saapa nähdä... Neuvolaankin pitää ajaa autolla 20km, että saapa nähdä kuukahdanko jo välille, kun pitää olla niin kauan syömättä... Neuvola mulla on sitten myös siinä jossain välissä. Tänään muuten rv 28+0. Alkaa jo ensimmäisillä meneen rv 30 rikki, huimaa!!!

Eipä täällä muuta... Ihmeen pitkiä lenkkejä oon jaksanut nyt tehdä ja n eitikin on viihtynyt rattaissa kohtuu hyvin. Pihalla niin hankala tehdä sen kans yhtään mitään, kun kaikki on jäässä (hiekkis) ja liukasta, mutta sitten taas, kun lunta ei oo... No, sitten on kävelty, että on saatu raitista ilmaa...

Nyt vähän huiliin, mies lähti tytön ja metsäkoiransa kans retkelle :) Tein heille eväätkin mukaan :) Pikku naposteltavaa!

Auringonkukka ja Nasu rv 28+0

susa08
Mulla on aina jo valmiiksi syyllinen olo kun menen neuvolaan - aina pelottaa myös nousta siihen hiivatin vaakaan, joka muuten näyttää aina enemmän kuin koti vaaka..
Mulle ei mitenkään kovin paljon ole naputettu painon noususta, muuta kuin, että liikuntaa vois enemmän harrastaa ja makeita jättää pois....onneks mua ei ole passitettu siihen sokerirasitukseen. Tsemppiä Auringonkukalle koitokseen!! Mäkin varmaan oksentaisin sen liuoksen, yök!
Mulla tulee sit huomenna 30 viikkoa täyteen. Hurjaa!!Näillä viikoilla lähtee myös neuvolasta lähete synnytys sairaalaan siitä synnytystapa arviosta....mä siis haluaisin sektion, koska ed synnytys oli niin vaikea ja toipuminen kesti kuukausia...Nyt alkaa jännittämään, että miten mahtaa käydä...täytyykö itkeä ja rukoilla vai riittääkö pelkkä fakta pöytään? No, se selviää varmaan kuukauden sisään...
Haaveilen tässä vielä yhteisestä viikonloppu reissusta miehen kanssa, kun voi olla että sit ei vähään aikaan kahdestaan päästä minnekkään.. Kai sitä vielä uskaltaisi lähteä risteilylle tai yöksi Tallinnaan? Piristäisi kummasti, kun fiilikset on jotenkin olleet vähän matalalla ja pimeys ahdistaa nyt jo.
Mulla harjoitus supistukset tuntuvat myös kohdun kovettumisena ja "kiristymisenä" mutta sit ne "oikeat" avaavat supistukset olivat kuin menkkakivut x 10 ja kohdun seutu ei enää kovettunut ...Nyt on onneksi ollut taas hyvä ajanjakso ja harjoitussuppareita vähemmän kuin ennen.
Mites sitten se sikainfluenssa rokotus?? Kai pitäis pian päättää ottaako vai ei? Mites muut? Mä olen kyllä vähän kallistunut rokotuksen kannalla, mutta silti hieman arveluttaa...
Hyvää viikon jatkoa ja hyviä vointeja :)

Susa

Katsu*
Tuosta rokotuksesta..on omalla kohdalla ollut jo monta viikkoa niin ristiriitaiset tuntemukset.Nyt sitten olin jo päättänyt vakaasti että sen otan niin eiköhän tämän päivän uutisissa ollut jo että raskaana oleville suomessa vääränlaista rokotetta tarjotaan.Mutta sitten samassa uutisessa joku kyllä sanoi tämänkin mitä täällä on olevan turvallinen.Omalla kohdalla se ahdistaa sen takia ehkä vielä enemmän kun ei millään enää kestäisi kolmatta menetystä putkeen jos se rokoite tai sitten itse tauti sellaisen aiheuttaisivat.
Raskaus kuitenkin mennyt tähän asti mallikaasti.Välillä sitä tulee vaan ajatus että liikkuukoha vauva tarpeeksi.Ensi maanantaina neuvolanlääkäri.Eilen sain äippäpakkauksen.

Katsu rv 27+3

Aava79
Mun lääkäri oli sitä mieltä että rokotuksen ainoa mahdollinen haitta voi olla se että ei ole tietoa miten kroppa reagoi niihin proteiineihin jotka sitä heikennettyä virusta kantaa rokotteessa. Periaatteessa sama ongelma kuin siinä että saat antibiootit johonkin ja saat hyvin harvinaisen reaktion lääkkeen ainesosia vastaan. Raskaana olemisessa ei rokotteen kannalta ole mitään vaikutusta. Eli riski on tosi pieni mutta riski silti - toisaalta jos saat tartunnan niin siinäkin on ongelmansa.

Miten Auringonkukan sokerirasitustesti meni?

*Auringonkukka*
Pikaisesti...

Kiitos kysymästä Aava, sokerirasitus meni yllättävänkin hyvin ja arvoista kuulin eilen. Neuvolan terkka soitti (ja samalla antoi ajan sikapiikkiin...) Mulla oli se paastoarvo 4,8 (raja 5,1), 1h arvo oli 7,0 (10,0) ja 2h arvo oli 5,4 (8,7). Että hyvät lukemat tuli :) Onneksi!

Sikarokotteesta sitten... Oon ollut sitä mieltä, että en sitä piikkiä ota, mutta nyt taas mietin kovasti, että otanko sittenkin... Hirveen vaikea päätös! Eilen tosiaan neuvolantäti soitti noista sokeriarvoista ja samalla antoi ajan maanantaiksi sikapiikille. No, maanantaihin iltapäivään on vielä aikaa pohtia. Se sanoi mulle, että suosittelee ja oli aamun soitellut vielä sinne sun tänne ja joka puolella sitä suositellaan raskaana oleville. Satun vaan asumaan täällä aika liki napapiirin seutua ja täällähän tuo homma jo "räjähti käsiin", että mulla kyllä kovasti mietityttää myös se, että jos oonkin jo saanut vaikka tartunnan ja otan myös rokotteen, niin siis että oon saattanut sairastua silti, koska rokotehan suojaa vasta n. 2 viikon päästä. Neuvolan täti myös kehoitti miettiin sitä, että koska näillä viikoilla kohtu painaa keuhkoja (olen huomannut! Hengästyttää helposti ja oikein löhö-röhnöttävässä asennossa alkaa yskittää, kun jotenkin ahdistaa...) niin taudin lomassa saa helposti keuhkookuumeen. mutta siis kertokaapa muutkin ajatuksianne ja päätöksistänne...

Niin ja jossain vaiheessa tällä viikolla luin sellaisenkin jutun ko. aiheesta, että Suomessa tarjotaan raskaana oleville sellaista rokotetta, mitä WHO ei suosittele, koska se sisältää jotain adjuvanttia(?) tai ganttia tai mitä lie... Mutta silti. Ja että siksi sitä ei suositella, kun siitä ei ole tutkimustietoa. ????????

Viikonloppuja!

Cayanne
Moro,

piti tulla vain pikaisesti sikainfluenssarokotteesta kommentoimaan. Mähän asun Saksassa, ja täällä tartunnan saaneita on n. 23.000. Kuolleita on 3, mikä on kyllä aika vähän 80 miljoonan asukkaan maassa, onneksi. Koko Euroopassa kuolleita on 260, maailmanlaajuisesti 5300. (lähde: Ärztezeitung)

Eli tämän perusteella tautia ei voi yleisesti pitää äärettömän vakavana - yksinomaan liikenteessä kuolee enemmän ihmisiä. No, meitähän kiinnostaa tämä raskausaikana rokottaminen tietysti erityisesti. Minusta on mielenkiintoista, että Suomessa jo noin pian aloitetaan rokotukset, meillä menee täällä (jo ihmismassojen vuoksi) siihen vielä monta viikkoa. Gynekologini ei esimerkiksi vielä suostunut antamaan suositusta suuntaan eikä toiseen tällä hetkellä - jos olisi nyt kuitenkin aivan pakko, niin hän suosittelisi etupäässä tietyille ammattikunnille, esim. opettajille tai asiakaspalvelussa (siis esim. bussikuski tai muu ammatti, jossa ollaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä) oleville rokotusta.

Olisin itse toivonut, etten joutuisi tekemään valintaa rokotteen ottamisesta. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, etten rokotusta ota. Ihan loogisesti ajateltuna (tosin täysin maallikkona) on jotenkin erikoista, ettei apteekin tuotteista saa ottaa koko raskausaikana juuri mitään (vaikka, tai juuri siksi, kun tuotteet ovat olleet vuosikausia myynnissä), mutta sitten yhtäkkiä onkin ok ottaa rokote, josta ei tiedetä, vaan vain oletetaan (!) ettei se vaikuta negatiivisesti äitiin ja sikiöön. Testattu sitä ei luonnollisesti ole raskaana olevilla (paitsi hiirillä...), kukapa testeihin suostuisi. Ironista kyllä parin vuoden päästä testimateriaalia sitten onkin reilummin, kun tilastot tällä hetkellä raskaana olevista, rokotteen (ei-)ottaneista ja sen seurauksista ovat valmistuneet.

Niin että arpapeliltä koko homma tuntuu. Monet lääkäritkin ovat niin eri mieltä. Jos rokottava lääkäri ei itse rokotetta ota, niin tuntuu vaikealta uskoa kyseisen lääkärin vakuutteluita rokotteen hyödyllisyydestä.

Neuvoloissa Suomessa on tottakai virallinen kanta samanlainen koko maassa - vaikea siinä sitten on tietty yritellä vastustella, jos ei itsellä ole ammattimaista tietoa. Ja kun sen ammattilaistenkin mielipide vaihtelee, niin eipä se valinnan tekeminen ole helppoa.

Eli tänään en rokotetta ottaisi - saa nähdä muuttuuko mieli lähiviikkoina.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Cayanne, rv 29+1

Nisse76
Hei kaikille, en tiedä muistatteko edes minua ja huolitteko minua enää tammivauvojen listalle...olen käynyt lukemassa viestejä säännöllisesti, mutta itse en ole jaksanut mitään kirjoittaa tosi piktään aikaan. Ajoin itseni aivan piippuun töissä pari viikkoa sitten. Meitä on koko ajan vajaus työpaikalla, olen tehnyt paljon päivystyksiä varsinkin viikonloppuja. Väsymys oli aivan valtaisaa, loppujen lopuksi enää vaan itkin illat ja aamut...sain sairaslomaa ja nyt jatkan 50% töissä. Eli siis: painakaa te muut hyvissä ajoin jarrua. Viimeinen kuukausi oli kauhea kokemus. Täällä sveitsissä on äitiysloma vain 14 viikkoa ja se alkaa synnytyksestä !!!!Voi ottaa vapaata max. kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa,mutta sen jälkeen on sitten jo 12 viikon jälkeen palattava töihin tai irtisanottava itsensä!!!Tää systeemi on täällä aivan pyllystä, vaikka muita upeita asioita onkin paljon.Sain onneksi anottua 3 kk palkatonta virkavapaata äitiysloman jatkeeksi (puoli vuotta oli työnantajalle jo liian pitkä aika palkatonta!), 7 kk ikäinen vauveli pitäisi sitten jättää hoitoon=> ai mihin hoitoon? Täällä ei ole samanlaista päivähoitojärjestelmää kuin suomessa. Niinpä alan 7kk jälkeen tehdä vain yhtä päivää viikossa töitä ja mies katsoo sitten lasta sen päivän kotona.Jos menee liian vaikeeksi jään kokonaan pois töistä.

Nyt mulla menee kuitenkin taas hyvin ja on ensimmäistä kertaa aikaa nauttia ja tiedostaa koko tämä raskaus ja kuinka pitkällä me kaikki jo olemme!Viime viikolla olin kontrollissa 29+1. Painoa itselle tullut 10kg. Vauva oli 39cm ja 1300g! Huikeaa :) Vauva liikkuu tosi paljon, vatsa menee aina ihan ihme asentoihin:)sen liikkeistä. Sikainfluenssarokotuksesta sen verran, että itse en aio sitä ottaa. Myös sveitsin lääkärit ovat täällä sitä mieltä, että ei raskaana oleville, rokotetta tutkittu liian vähän. Maasta toiseen nämä tiedot vaihtelee.

Nenän tukkoisuudesta kirjoittelitte, mullakin sitä on paljon, lisäksi nenäverenvuotoa jota mulla ei ole aikaisemmin koskaan ollut. Ientulehduskin jyllää, sekin kuulemma kuuluu raskausajan hormonaalisiin muutoksiin. Itselläni on lisäksi tosi runsasta valkovuotoa. Lisäksi mietityttää, että minun rinnoissa ei tapahdu yhtikäs mitään ! Ne ei ole kipeät, saati suurentuneet eikä niistä tihku esimaitoa. Puhuin tästä kätilölle ja hän sanoi, ettei sitä asiaa kannata vielä miettiä, viikolla 34 voidaan yhdessä tunnustella rintarauhasia ja arvoida onko siellä muutosta tapahtunut. Olisi vaan niin ihana jos pystyisi imettämään. Ei sitä väkisinkään voi.

Susa ainakin kyseli kantorepuista: täällä sveitsissä on suosittu ns. ERGO-baby merkki. Sitä saa suomestakin, maksaa tosin 100 euroa, mutta luulen, että se on hintansa arvoinen. Toisin kuin väitetään sitä voi käyttää jo muutaman viikon ikäisestä alkaen, 20kg saakkaa! Alussa vauvaa kannetaan edessä ja myöhemmin kantorepun voi pyöräyttää selälle ja kantaa lasta sielläkin. Kannattaa kokeilla kaupassa! Parilla kaverilla on se ja ne on tosi tyytyväisiä. Aion itse myös hankkia sellaisen. Susa puhuit jo synnytystapa-arvoinnistakin- sveitsi on tunnettu siitä että täällä joutuu usein keisarinleikkaukseen vaikka ei itse haluaisikaan!Varsinkin kätilöt on siitä näreissään. Keisarinleikkauksen saa lähestulkoon jokainen toivova. Pidän peukkuja, että sullakin se onnistuu. Luulen, että edellinen vaikea synnytys on tarpeeksi faktaa saada keisarinleikkaus.

Mitä te muut olette miettineet synnytyksen suhteen ?

Toivon teille kaikille hyvää viikonloppua ja onnellista odotusta!
Terveisin Nisse 76 ja "papu" rv. 30+3

susa08
Hei! Nisse, kiva kuulla susta! Aika jännä miten nämä äitisylomat yms. vaihtelevat täällä Euroopassa. Aika hurjalta kuulostaa töihin paluu, kun vauva on vasta 3kk...mutta niinhän se on täällä Suomessakin ennen ollut...minutkin on kiikutettu hoitoon 3 kk ikäisenä enkä tämän vinksahtaneempi ole :-0 kai....
Mulla kans mieli muuttuu joka päivä tosta sikarokotteesta...ja nyt taas kun kuuli, että Sveitsissä ja Saksassa sitä ei edes suositella, niin miksi sitten täällä se pitäis ottaa....ja taas toisaalta tuo ajatus keuhkokuumeesta jälkitautina on niin pelottava...apua, voi kun tietäis mitä pitäis tehdä!! No, katsotaan maanantaina mitä neuvolassa sanovat...
Mä olen kans kuullut Ergo repusta paljon hyvää, täytyy varmaan tsekata millä hinnalla sais huutonetistä, 100 euroa on aika paljon...mut sais kai sen sit myytyä eteenpäin kun tarvetta ei enää ole.
Mä olen ymmärtänyt että Suomessa saa olla aika pätevä syy ennen kuin sektion saa. Mulla semmoinen kyllä on ja toivon, että mua asiassa myös kuunnellaan...tottakai olisi paras synnyttää alakautta, mutta uskon, että mun tapauksessa riski on suurempui kuin hyöty. Mä olin aikoinani sairaalassa töissä keski-Euroopassa ja siellä sektion saattoi saada ihan senkin perusteella, että oma synnytyslääkäri oli jäämässä esim lomalle - joillekkin sektio tehtiin jo viikolla 36-37 ihan ko. syystä...aika hurjaa!
Hieno homma Auringonkukka, että sokerirasitus meni hyvin ja sait "terveen paperit" :)

Hyvää viikonloppua!

Susa ja Muru 30+risat

*Auringonkukka*
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/rokotuksiin_perehtynyt_yhdistys_arvostelee_thln_sikainfluenssarokotetta_1100028.html

Tuossa linkissä on just siitä adjuvantista juttua...

Itse olen nyt aika varmaan päätökseni tehnyt olla ottamatta rokotetta ainakaan vielä.
Eiköhän sen myöhemminkin saa, jos siltä antaa tuntua. Katson nyt mitä näille ensimmäisessä aallossa rokotteen saaville siitä tulee. Uskoisin, että siitä kyllä uutisoidaan. Lisäksi ihmetyttää just tuo, että Suomessa se nyt pitäisi ehdottomasti raskaana olevien ottaa, mutta ei Sveitsissä ja Saksassa... Lisäksi elohopea on aina ollut Suomessa myrkkyä ja nyt sitä pitäisi tietoisesti itseensä ja sikiöön tunkea... en tiedä, ottamisessa ja ottamattomuudessa kummassakin on riskinsä. Mutta te, jotka ette rokotetta ota, aiotteko alkaa tietoisesti välttää jotain paikkoja vai jatkatteko elämää ihan normaalisti? Kun jotenkin itsestä tuntuu, että onko ihan hysteeristä rajoittaa elämää, mutta kyllä mulla vähän on tunne, että jätän "turhia" shoppailureissuja vähemmälle. Toisaalta taas kaupassa on pakko käydä ja miehen töissä (isossa tehtaassa), että kai sen saa vaikka yrittäisi kuinka eristäytyä, siis jos on saadakseen???

Lisää kannanottoja!

_Memmis_
Joo, kyllä mietityttä tuo rokote ja sikainfluenssa asia.. tuntuu että on varmaan tähän astisen elämän vaikein päätös, ottaako sen vai en.. oon lukenu netistä, kyselly terveydenhoitoalan ihmisiltä.. ja tosiaan niinku muutkin täällä miettii: joka toinen päivä oon sitä mieltä että otan sen ja joka toinen päivä että en.
Toisaalta tuntuu, että eihän se anna 100% suojaa ko tautiin ja voihan olla jos tauti ei vaikka kunnolla (toiveajattelua?) tänne Keski-Suomeen leviäisikään. Ja vaikka leviäisi, ei sitä välttämättä saa.. Mutta sitten jos sen saa ja joutuu ottamaan niitä lääkkeitä, onkohan nekään oikein turvallisia, tai itse infektio.. mitä siitä taas seuraa.

Niin ja rokotteesta kun nyt ei sitten tiedä mitä siitä seuraa.. vai seuraako mitään huomattavaa haittaa. Alunperin olin sitä mieltä että en ota: onhan se mahdollista, että en saa koko tautia.. mutta nyt kun Roviksella on se "epidemia" jo niin mieli alkaa muuttuun. Yks kaveri sanoi myös hyvän pointin: jos miettii syyllisyyden kautta, että jos ottaa rokotteen, jota THL suosittelee ja on yleisessä rokotusohjelmassa ei tarvi itteä syyttää jos jotain tulee, mutta jos jättää ottamatta ja saa taudin jälkioireineen, voi olla tilanne toinen.. Vai onko? Kun onhan toisaalta ristiriitaista tietoa saatavilla. Eniten vaivaa muakin tuo WHO:n kanta että pitäis olla se rokote ilman adjuvanttia raskaana oleville, kun sitä ei olla tutkittu. Ja suoraan sanottuna vit..taaa ja ihmetyttää miksi sitä ei ole Suomeen tilattu, jossa tuota ainetta ei olisi! Olisin valmis vaikka maksamaan sellaisesta rokotteesta!

_Memmis_
Ai niin vielä.. entäs jos sitä ei ota.. ja tulee sitten epidemian toinen aalto ens vuoden alusta, kun meillä on pikkuvaavit. Sitä kait pitää linnottautua kotiin, ei varmaan uskalla mihinkään lähtä, että ei vauva sais tautia! Rokotehan antais suojan 6kk asti jopa..

Nisse76
Haloja,
"sikarokote" on aiheuttanut paljon keskustelua. Tässä meikäläisen mielipide asiaan: en aio ottaa rokotetta, sitä on tutkittu mielestäni raskaana olevilla naisilla liian vähän. Ne naiset, jotka raskaana ollessaan ovat saaneet sen, ovat selvityneet siitä hyvin, lukuunottamatta niitä kahta naista englannissa ja saksassa, joilla oli jo munuaisen vajaatoiminta ym. sairautta taustalla. Jos on perusterve ihminen, uskon enemmän että tauti on pienempi paha kuin rokote. Olen (kuten me muutkin) jo niin pitkällä tässä raskaudessa, että jos lapsen henki on vaarassa, täytyy tehdä esim. keisarinleikkaus.90% vauvoista on elinvoimaisia 30 raskausviikosta lähtien :)

Uskon, että käsihygienialla on erittäin suuri merkitys. Olen käynyt tämän raskauden aikana kaksi kertaa Espanjassa (jossa tää tauti on laajimmalle levinyt), viimeksi elokuussa Barcelonassa ja siellä oli miljoonia ihmisiä! Metrossa kieltämättä tuli vähän pelokas oli kun joka kolmas yski ja aivasti ja oltiin siellä kuin sillit purkissa. Mulla oli käsidesinfektio käsilaukussa ja käytin sitä tämän tästä. Tämä reissun jälkeen olen välttänyt suuria ihmismassoja ja tulen välttämään jatkossakin. Jouluostokset ja muut jutut yritän hoitaa nyt marraskuun aikana, sillä en halua joutua jouluruuhkiin.Joka paikassa pitää jonottaa ja, ihmisiä on paljon.

Susa mitäs sulle tänään siellä neuvolassa sanottiin ?

Hyvää alkavaa viikkoa odottajijlle :)

Yhteistyössä