Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
plussa..
Mä pesin jo vauvan vaatteita. En kyllä kaikkia, vaan kokeilin vaan lähteekö vanhat maitotahrat tahranpoistoaineella. (Lähti yllättävän hyvin, vaikka tuo tahranpoistoaine ei oo ollu mun mielestä kovin hyvää). Tekee mieli joka päivä hypistellä noita vauvan vaatteita. Ja myös laitella kaikki valmiiks jo nyt, mutta ei oo vielä sen aika.

Monilla on rinnat kasvanu ja tihkunukin, mä alan kohta huolestuu ku nää ei tee mitään. Toiveena olis että kakkosta sais imetettyä vielä paremmin ku ekaa. Miks ei ne turpoa..? Mulla on isompia rintsikoita kaapisssa valmiina esikoisen odotuksesta ja jos ei aina halunnu käyttää imetysrintsikoita, mutta rinnat ei nyt tajua kasvaa ;)

Cayanne: tuo kohtunivussiteiden venyminen varmaan tarkottaa just niitä repäisy- ja vihlaisukipuja, joiden syynä on kohdun kasvaminen. Tuntuu vihlasu jos nousee ylös, kurkottaa jotain tms.. En kyllä tienny et niihinkin auttaa magneesium.

Mulla ei painoa ollu tullu varmaan ku jotain 3 kiloa viimeks neuvolassa. Paino oli tosi alhaalla sillon alussa ja tosi vähän on tullu, mut siis viimeks neuvolassa ihan sopivasti oli noussu. Ei mut pitääpä käydä vaa'alla. Nyt olikin tullu jo iso lisäys viimeneuvolaan, 57.9 näytti tuo, eli vajaa 6 kiloa siihen alkupainoon. Nyt on varmaan tullukin jo jotain 500g/viikko viime viikkoina. Esikoisen aikaista painon nousua en muista, varmaan alle 10kg.

Pitäis metsästää niitä tuplarattaita, en osaa päättää otetaanko käytetyt vai esim jotkut carenat tms halvat uudet(isoilla renkailla). Pitäis päästä yksin kiertelee noita lastentarvikeliikkeitä. Tytön kans tai miehen ja tytön kans ku ei tuu mitään ku ei saa saa rauhassa kattoa :) Ei kiinnosta noi uudet emmaljungat, phil&tedsit yms ku ei oo välttämättä kovin paljon es käyttöä ja ne on ihan törkeen hintasia n.800e. Ja kuitenki meil on kahdet hyvät rattaat jo yhdelle matkustajalle.

Vauvakamoja pitäis haalia myös tutuilta taas takas niitä mitä oli lainassa esikoisellakin, esim kaukalo ja sitteri. Ja lämpöpussin ostoa oon pohtinu ja jonkun hyvän mallisen rintarepun, ku myin pois esikoisella olleen babybjörnin perusmallin, joka oli ihan hirvee selälle. Kyllä ne ehtii sittenki ostaa ku/jos tarvii niitä. Ei muuten kannata hirveesti ostella mitään ihme kamoja esikoiselle, ku ei niistä voi tietää mitkä on tarpeellisia ja hyviä ja mitkä ei ja on niin yksilöllistä mikä kellekin on hyödyllistä..

plussa 24+4

plussa..
unohtu. Huomasin eilen, että mulla on lantio levinny, ei meinaa mahtua ulkoiluhousut jalkaan. En kyllä halua ostaa uusia isompia nyt, niin parempi olla leviämättä lisää :) (esikoisesta muuten palas lantiokin samoihin mittoihin takas joskus synnytyksen jälkeen)

Aava79
Eilinen ultra oli pieni pettymys. Vauvan sukupuolta ei saatu selville ja vaikka kaikki oli ok, niin kuulemma mulla on istukka alhaalla joten taas uuteen ultraan 35 viikolla katsomaan tarvitaanko keisarinleikkausta. Ei mitään kokotietoja tai painoarvioita ja siitä kulmasta josta minä sain ruutua katsoa se oli aikamoista harmaata sotkua, vaikea oli hahmottaa mitään vaikka mies kyllä näki. Hmph. Tänään sitten neuvola...

Milan
Harmi, Aava että ultrasta jäi tollainen olo! Siis miksi ette saaneet kokotietoja tai painoarviota? Jos kuitenkin katsottiin että kaikki oli ok. Kyllähän reisiluun pituus ym. silloin mitataan, muuten ei kai voi sanoa että kaikki olisi hyvin jos ei katsota? Saitko kuvat mukaan? Meillä ainakin niissä oli mitat ja niiden perusteella laskettu aika ja painoarvio. Hö!

Kävin eilen neuvolassa terkkarilla ja tänään lääkärillä supistelujen vuoksi; lääkäri kirjoitti kokeeksi kaksi viikkoa sairaslomaa. Teen vuorotyötä, eikä töissä todellakaan aina ehdi istua ja nostaa jalkoja ylös.. Kohdunsuu oli onneksi normaali ja tiiviisti kiinni, mutta saattavathan supistelut kypsyttää sitä joten en halua ottaa sitä riskiä vaan nyt hyvällä omalla tunnolla lepään pari viikkoa kotona ja katsotaan auttaako se. Sl perään sattuu vielä viikko suunniteltua syyslomaa, joten saan ainakin levätä kunnolla. Nyt on aikaa aloittaa kastemekon teko; löysin ihanan mallin ja olen odottanut sopivaa aikaa tekemiseen. Muuten on mennyt tosi hyvin, vauva liikkuu paljon ja potkut tuntuvat ja näkyvät selvästi päälle päin, paidankin läpi ;) Ihana tunne ;) Sain kelan laput neuvolasta ja täytin, huomenna vien palkkatoimistoon, laittavat sieltä eteenpäin. Otettiin kuitenkin pakkaus vaikka kaikkia vaatteita ei tulekaan käytettyä enkä ajatellut nukuttaa vauvaa laatikossa. Toppapukukin on liian iso. Mutta siinä on kuitenkin niin paljon kaikkea muuta. Voimia muille tammiksille!

Milan 22+2

susa08
Reissusta palattu. Ihanan rentouttava loma, supistukset ja krempat jäivät suomeen ;)
Lentomatka meni ihan kivasti, tukivyö ja lentosukat oli käytössä. Kreikassa ruoka on kieltämättä ihanaa ja kreikkalaista salaattia nautittua joka päivä. Itseasiassa mielessä ei edes käynyt että fetaa ei olis saanut syödä??! Nyt vasta jälkikäteen tuli mieleen, että oliskohan pitänyt välttää? No, vaavi tuntuu voivan hyvin. Liikkuu paljon ja innostuu makeasta - äitiinsä tyttö tulossa :)
Kävely on edelleen aika hidasta, mut tukivyö on auttanut. Supistukset todellakin vähentyneet! Lomalla vuokrasimme pyörät joilla olikin kiva tutkia ympäristöä. Hauska juttu oli, että ainakin kaksi kreikkalaista tarjoilijaa (naisia) sanoivat mulle, että varmasti tyttö tulossa, näkee vatsan muodosta...no, tyttöhän kellii siellä sivuttain joten vatsa on leveä ei niinkään eteenpäin pullistuva kuin pojasta oli. Kyllä taitaa vanhat merkit olla ihan paikkansa pitäviä :)
No, se siitä omasta navasta.. Harmi, että Aavalla oli huono ultra kokemus. Raaskitko mennä ultraan yksityiselle, jolla vois olla paremmat laitteet ja palvelu? Vai maltatko odottaa siihen seuraavaan ultraan?
Hyviä vointeja kaikille!

susa ja muru rv 25!!

Papu81
Meillekään ei kerrottu ultrassa mittoja eikä painoa, mutta ei me tajuttu edes kysyä kun oltiin niin onnessamme siitä että kaikki näytti hyvältä ja että poika tulossa. :)

Mäkään en oo ollu kauheen tarkka noiden juustojen kanssa, oltiin kans Saksassa kesällä ja söin kyl kaikkee missä on juustoa. Se listeria on niin epätodennäköinen että en viitsi ressata. Levitettäviä juustoja en kuitenkaan ole syönyt Suomessakaan. Ja homejuustoa vaan kuumennettuna.

Tällä viikolla oon kierrelly kirppiksiä, ihana kun pystyy jo kattoo vähän värien mukaan. Oon löytänyt vauvalle peiton 2 € ja parit potkarit, farkkutakin ensi kesäksi, samettihaalarit (ihanat ruskeat)...Harsoja löysin 10 kpl 4 € ja kestovaippojakin löytynyt monta. Oon kyl tosi tyytyväinen löytöihin! :) Kuinka moni aikoo muuten käyttää kestovaippoja? Me yritetään mahdollisimman paljon ainakin yrittää käyttää, oon ite aika eko/luomuhenkinen ihminen.

Katsu*
Kysäsen vaan ku pikkusen omaa mieltä kaihertaa sokeriarvojen takia tuo painonnousu joka näyttää tapahtuvan nopeaa tahtia ja reilusti.Onko ketään joka odottaisi toista tai kolmatta lasta ja paino olisi noussut huimasti esikoisen odotukseen verrattuna?Onko sokeriarvot olleet millaiset?
Itselläni oli esikoisen aikaan raskauajan diabetes ruokavaliohoidolla.Nyt olen kyllä seurannassa ja tähän asti ollut kaikki hyvin.Viikolla 25 pitää mennä uuteen sokerirasitustestiin.Maanataina otetaan paastosokeri ja pitkäsokeri koska kuulun radiel tutkimukseen.Eipä tarvii montaa kiloa enää painon nousta kun painan jo yhtä paljon kuin painoin viimeisilläni esikoista odottaessa...Vauva oli kyllä rakenneultrassa ihan normaalin kokoinen ja sf-mittakaan ei viimeeksi vielä ollut liian suuri.

mantelisuklaa
Heips pitkästä aikaa!

Täällä elellään viikkoa 25+5 ja mä olen ihan kypsä tähän raskaana olemiseen! Kaikki on ihan perseestä ja joka paikassa on kremppaa ja supistaa ja ahdistaa ja oon ihan valas ja nenä tukossa ja vaan paisun :( Olin 1,5 viikkoa sairaslomalla supistelun vuoksi eli on pitänyt vaan levätä. Mitään reippailua ei oikein pysty tekemään. Vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin ja kohdunsuu kiinni yms. Poika on edelleen :)

Tiedän että tulen sitten ikävöimään tätä mahaa kun vauva on syntynyt, mutta nyt on vaan sellainen olo, että voikun tän vois ulkoistaa...

Nisse76
Sunnuntai iltaa kaikille, käsittämätöntä miten aika menee nopeasti, Susakin jo takaisin reissusta.

Katsu; tiedän sun tuntemukset. Mullakin on ollut aika tunnepitoinen viikonloppu. Itkettää jo ihan pienet asiat, tuntuu että musta ei ole enää mihinkään, vatsaa kramppaa ja nukkuessa ei löydä asentoa. Kun tunnen pikkuisen liikkeet kaikki paha olo ja kiukku väistyy, mahan asukilla on ainakin kaikki hyvin kun se myllertää :) Kyllä se Katsu sullakin helpottaa.

Aika moni näyttää jo tietävän tulevan sukupuolen, onko se niin yksiselitteisesti näkyvissä? Itse en vielä tiedä varmuudella. Seuraava ultra on vasta 15.10.

Joko olette sisustaneet vauvan huonetta? Yritän itse saada mah. paljon käytettynä tai lainata, mutta sängyn aion ostaa uutena. Te joilla on jo lapsia, oletteko käyttäneet peittoa vai makuupussia?

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :)

Terkuin Nisse

Zandraa
Jospas sitä muistais ees kerran viikkoon kirjoitella... mä oon jotenkin niin jumiutunut tuonne facebookin farmvilleen, etten muualle nettiin"ehdi"... :eek: ooops...

Tänään on sit saavutettu maaginen raja 24+0, et jos vauva päättäis syntyä, häntä alettais pitää hengissä. Hassua ajatella, et kaverilla ei ollut paljoo enempää viikkoja, kun hänen poika viime joulukuussa syntyi - ja voi hyvin tänä päivänä! Tän vauvan syntymä tuntuu jotenkin NIIIIIIIN kaukaselta ajatukselta...

Katsu kyselit tuosta painonnoususta. Mulla on kolmas tulossa. Painoa on tullut nyt n. 6kg, mut kun lasken "ylimääräiset" kilot mun normaalipainosta, ni niitä ois jo 11! Multa ei siis ehtinyt lähtee kaikki edellisen raskauden kilot pois, ennenkuin tää raskaus alkoi (kakkonen oli 8kk) ja nyt sit jo hieman hirvittää, mihin lukemiin tuo paino tulee nousemaan... neuvola ei oo siitä vielä mitään huomauttanut, enkä oo ees joutunut sokerinrasitustesteihin/muihin, ainoastaan on sanottu, et jos sf-mitta jatkaa kasvuaan noin korkeella, pääsen ultraan polille. Sitä odotellessa, täällä kuin ei oo kunnan tarjoamaa rakenneultraa, ainoastaan se viikon 11.

Mulla oli alkuun niin vahva tyttöolo, mut nyt oon alkanut epäillä, tulisko kuitenkin poika? On alkanut tehä niin kauheesti mieli karkkia - ja jopa seksiä, mitkä oli mulla oireina kun odotin poikaa. Lisäks salilla rauta nousee tosi kevyesti, olin 2v käymättä salilla - ja teen nyt isommilla painoilla, mitä silloin, kuin treenasin "tosissani", nyt vaan 3x15 sarjoja, eikä pudotus, ja silti nousee enemmän rautaa (kevyesti!) kuin koskaan ennen! Siis voihan tää +10kg lisätä myös omaa voimakkuuta, mut vois ajatella myös, et poikavauvan testosteroonit tekis sen, kun on käsivarsiin ilmestynyt hormooninäppyjä samoihin kohtiin, mitä mun miehelläki on.

Liikkeitä tuntuu, PALJON ja ne jo näkyy päällepäin. Mikälie norsu tai valas tuolta on tulossa?! Multa on moni kysynyt, et onko siellä varmasti vain 1 vauva, mahan koko antais olettaa muuta... onneks suppareita ei tuu juuri ollenkaan (*koputtaa puuta*) eikä liitoskivutkaan vielä juuri vaivaa, ihan silloin tällöin vain on ollut niitä. Kaikki sympatia kuitenkin niille, jotka joutuu olee saikulla!!! Se ei oo mitään lystiä, itellä ainakin pää hajoo nopeaan, jos ei pääse liikkumaan... töistä nyt vois olla pois, etenki jos joku hoitais lapset, siivois kodin yms. ;) sellainen laiskotteluloma olis kiva! Vaik eihän tässä oo enää kuin 2kk äippäloman alkuun...

Katsu*
Tänään oli siis käynti Radiel-hoitajan luona.Niitä veriarvoja en vielätiedä mutta kuulema siitä tulee vain pitkäsokeri ja maksatulos.Muu veri menee pakkaseen.Ja ensi viikolla on se tuomiopäivä eli sokerirasituskoe tiistaina.Se olisi joka tapauksessa vaikka paino ei olisi noussut näin paljoa koska ensimmäisessä raskaudessa oli se diabetes.Painoa siis tullut 8 kg.Esikoisen koko raskauden aikana tuli 12 kiloa eli siitä ei kauna enää olla tässä vaiheesa jo.Jos ei vaan olisi sitä diabetestä nyt niin ei tässä muuten mitään.
Tukivyötä ja tukisukkia suositeltiin tänään.Iskisakipujen ja jalkasäryn takia.Sukat jo hommasin.Jostain kun vielälöytäisi sen vyön.

Katsu 23+0

susa08
Hei!
Mulla ollut reissun jälkeen "hyvä vaihe" ei krempan kremppaa...koputtaa nyt puuta...koko raskaus tähän mennessä on ollut yhtä vaivasta toiseen siirtymistä, huokaus!
Supisteluihin auttoi hienosti tuo vyö ja ilmeisesti myös lomamatka :) Eli kaikille raskausvaivoista kärsiville pitäisi kustantaa loma etelässä ;)
Nyt on sitten viikkoja tasan 26!! Uskomatonta, miten aika menee, just vasta yökkäilin pöntöllä kun viikkoja oli 6....enää n 14 viikkoa ja ensitreffit Murun kanssa!!
Mä olen hankkinut aika vähän tavaroita, olen itseasiassa järkkäillyt niin, että vaunut (käytetyt) saan vasta joulukuussa, samoin kuin pinniksen...eivät vie turhaa tilaa muutenkin jo vähän ahtaaksi käyvässä asunnossa. Kreikasta ostin ensimmäiset vaalenapunaiset potkuhousut, siellä oli ihania pieniä kokoja myynnissä 50-54cm. Esikoisen kanssa olin ihmeissäni, kun en ollut oikein tajunnut hankkia noita ihan pikkuisia vaatteita, pienimmät olivat äitiyspakkauksen 60 cm ja poika oli 48 cm...raukka hukkui kaikkiin vaatteisiinsa..nyt siis viisaampana hankin alkuun ihan pieniä kokoja.
En ole vielä saanut edes aikaiseksi lähettää Kelalle noita papereita. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja panna hakemus vetämään, aika rientää niin nopeasti. Samoin varmaan pitäisi ottaa se vauvavakuutus, koska useimmat vakuutusyhtiöt kai vaatii, että se pitää ottaa 3kk ennen laskettua aikaa.
Mulle painoa on tullut n 7 kg..se on pari kiloa enemmän kuin esikoisesta. Mahakin on paljon suurempi näille viikoille. Välillä kieltämättä on jo ihan kypsä raskaana olemiseen ja olisi ihana taas aloittaa "normaali" eläminen ja kuntoilut. Mut kyllähän se tästä kun vointi on hyvä...
Ihanaa viikon jatkoa kaikille!

Susa

Zandraa
Jopas on hiljaista?!

Juu, etelänmatka kelpais tänneki - tai matka/loma minne tahansa :). Lakisääteiseksi vain!
Mä en oo tehnyt tälle tulevalle vauvalle vielä mitään hankintoja. Ei kun oonpas, makuupussin ostin kirppikseltä joskus muutama kk sitten. Kaksostenrattaat saadaan siskolta lainaan enkä oikein muuta oo keksinyt, mitä tarvittais. No joo, kakkoselle pitäis hankkia sänky, et vauva sais pinniksen ja varmaan kestoja pitäis ommella lisää, kun niille on pian 2 käyttäjää. Vaan millä ajalla?!?
Mulla on ihan liikaa kivaa, mieluista tekemistä, ja vuorokaudessa ihan liian vähän tunteja aikaa tehä kaikkee mitä haluis! Oon miettinyt työajan lyhentämistä 6t/pvä, mut se pienentäis palkkaaki sit aika lailla... töissä kuitenkin tykkään olla, enkä haluis jäädä vielä pois, ihan varmasti saisin saikkua jos yhtään valittaisin lääkärille. Väsymys ja sen tuoma masennus aina väliin nostaa päätään, esim. eilen oli ihan kamala päivä... :(
mut työt, opiskelu, 2 pientä lasta, harrastukset ja toinen raskaus alle vuoden sisään edellisen syntymästä ei oo ihan kevyt yhdistelmä. Onneks raskautta on enää vajaat 4kk jäljellä!!! Sen jälkeen pääsee taas ainakin ratsastamaan, mikä on mun henkireikä numero 1 - ja täysin omaa aikaa ilman yhtään kitisevää lasta...

Ulkona on ihana auringonpaiste. Taidan tehdä tikusta asiaa tuohon lähikauppaan, täytyy keksii jotain, mitä ehdottomasti tarvitaan tääl työpaikalla, et pääsee nauttii auringosta! Heh.

Pampula84
Hei taas pitkästä aikaa!

Mullekin kelpaisi loma. Mitä pidempi sen parempi.

AIka menee jotenkin todella nopeasti nyt ja tuntuu ettei mukamas mitään ehdi tehdä. Me ollaan osteltu nyt jonkin verran tavaroita vauvalle. Vaatteita saatiin aika paljon. Kivempi ostella vähitellen kun maksaa kaikki kerrallaan..ei tunnu niin suurelta summalta. Mä sittenjopa kunnostautunut käsitöissä ja neulonut vauvan peiton (siitä tuli kyllä niin iso että menee varmaan monta vuotta), sitten innostuin myös tekemään villatakin, pipon, lapaset ja töppöset. Jonkun villahaalarin voisi vielä neuloa. Mitään aikuisten mitoissa en jaksa ikinä jaksa tehdä loppuun mutta vauvan vaatteet on niin pieniä että ne valmistuu ennen kuin mun kärsivällisyys loppuu.

Eilen oli taas neuvolakin ja nyt se täti jo vähän kurtisti kulmiaan mun painonnousulle. Yhteensä on tullut 1,5kg alusta ja nyt siis 22+0. Musta mä kyllä syön jatkuvasti. Sf-mitta oli ihan keskikäyrällä vaikka maha on olematon. Terkalle tuli ainakin parempi mieli mitasta kun ei tosta mun painosta oikein tykännyt.

On muuten jännä kun on ollut paljon puhetta siitä miten neuvolakäyntejä on vähennetty säästö mielessä koska musta tuntuu että pitää kokoajan käydä jossain. Toi oli nyt 3 käynti mulla (eka tais olla joskus rv 10 paikkeilla kun en soittanut ennen rv 8) ja siihen päälle ultrat. Käytiin myös toi varhaisraskauden ultra. Nyt seuraavaksi lääkärineuvola ja sitten siellä aletaan kuulemma ravata 2 viikon välein. Onhan se hyvä että seurataan mutta musta kyllä tuntuu että vähemmälläkin pärjäisi.

Täälläkin on tunteet olleet aika pinnassa viimeaikoina. Välillä kaikki on hyvin ja olen oikein hyvällä tuulella ja sitten taas kaikki itkettää. Eilen oli taas huono päivä ja koko raskaus ahdisti. Tuleva elämän muutos on varmasti vielä todella kova paikka vaikka lapsi onkin haluttu. Vieläkään raskaus ei useinmiten tunnu todelta. Ehkä se sitten kun maha kasvaa..

Tsemppiä kaikille loppu viikkoon!

Pampula

susa08
Lauantai-iltaa kaikille! Taitaa kaikki olla viikonlopun vietossa...paitsi minä ;)
Kirppiksellä tänään ja nyt mukaan tarttui taas ihania vaaleanpunaisia potkareita ja nuttuja...nyt alkaa jo olemaan kärsimätön olo - haluais jo niiin vauvan syliin (paitsi en tietenkään siis vielä halua synnyttää 26 viikkoista vaan olis jo tammikuun alku)

Minä täällä taisin hehkutella jonkin aikaa sitten hyvästä olosta ja krempattomuudesta...eilen ja toissapäivänä taas huono-olo ja pönttöä halattu...mä en siis voi uskoa tätä, ei kyse mistään mahapöpöstä vaan ihan selvää raskauspahoinvointia. Saattaa johtua siitä, että kohtu nousee kasvaessaan ylöspäin ja painaa mahalaukkua...näin siis jostain luin. Toivottavasti on ohimenevää eikä loppuraskauden pahoinvointia. Seuravaan kerran ei kannata hehkutella hyvällä ololla ;)

Kirjoitelkaahan muutkin kun ehditte, on ihanaa lukea teidän juttuja ja tuntemuksia!

Susa

Milan
Huomenta!

Täällä on taas herätty 7 jälkeen, jotenkin unirytmi on löytynyt kun olen nyt olut kotona saikulla. Ja on muuten selkeesti auttanut; supistelut vähentyneet eikä enää kipeitä. :) Olen kuitenkin pystynyt liikkumaan ja tekemään melkein kaikkea, vuodelevossa ei onneksi ole tarvinnut olla. Olen pessyt vauvan vaatteita ja lakanoita, ja järjestellyt kaappiin tilaa vaatteille. Lähinnä neutraalin värisiä vaatteita, kun ei tiedetä kumpi on tulossa. Ulkoilemaankin olen päässyt, joten aika ei ole vielä käynyt ollenkaan pitkäksi! Vielähän tätä olisi jäljellä. Toivottavasti menee jatkossakin yhtä hyvin.

Joku täällä kyseli tukivyötä, Katsuko? Itse tilasin Bebesiltä netistä Anita belt -tukivyön, mielestäni tukee selkää tosi hyvin. Liike löytyy ainakin Kampista. Käytin töissä kun selkä tuntui väsyvän seisomisesta. Töissä olen käyttänyt myös Antistress(?) -sukkia, saa Prismasta tai Sokoksesta, varmasti muualtakin. Vastaa kai lähinnä lentosukkia, eli puristus on kevyempi kuin tukisukissa.

Iloista viikkoa! T. Milan rv24

Katsu*
Löysin Anita merkkisen tukivyön paikallisesta alusvaateliikkeestä.Ja tuntuu tukevan hyvin.Myös kahdet tukisukat ostin mutta ei niitä toisia pysty vissiin käyttämään.Jalat tulivat vaan väsyneemmiksi ja kipeämmiksi niistä.Toset taas vievät väsymyksen jaloista mutta eivät oikei pysy kohdallaan vaan valuvat päivän pitaan alemmas.
Huomenna aamulla sokerirasitus.Toivottvasti tässä raskaudessa välttyisin diabetekseltä.Ja torstaina neuvola.

Katsu rv 24+0

Milan
Heh, Katsu, mulla myös sokerirasitus edessä, huomenna aamulla! ;) Kipitähän tänne kertomaan mihin varaudun ennen huomista, ja miten sulla meni! Mulla ei mitään riskitekijöitä, mutta eka raskaus ja ikää yli 26v, siksi rasitus tehdään.

Katsu*
Milan:Eli 12 tuntia ravinnotta niin kuin tiedät.Ensin paastosokeri jonka jälkeen juot 2 mukillista sokerilientä.Sitten odotetaan tunti ja otetaan uusi verikoe ja taas tunti ja vielä yksi verikoe.Sinä aikana tulisi olla paikoillaan eli kököttää odotustilassa.Jos jokin näistä arvoista on yli sallitun on raskasajan diabetes.Muistaakseni paasto pitää olla alle 5,3,tunnin arvo alle 10 ja 2 tunnin arvo alle 8,6.Esikoista odottaessa oli tunnin arvo 10,1 jonka takia olin sitten diettihoidolla loppuraskauden.
Tämän takia sokereita seurataan nytkin.
Mutta ai tätä onnenpäivää :) Tällä kertaa sokeriarvot olivat normaalit eli ei diabetestä.Paasto 4,6 1 tunnin arvo 7,6 ja 2 tunnin arvo 3,1.Eli ei ainakaan sokeriarvojen takia paino ole noussut tätä tahtia.Ja terveellisesti kyllä syön sekä liikkun.Tykkää ilmeisesti nyt vaan nousta nopeammin kuin esikoisen aikana.
Katsu rv 24+1

Cayanne...
Onpa hienoa, että Katsun sokeriarvot olivat kunnossa! Toivottavasti myös Milanilla kävi yhtä hyvin :)

Täällä ei sen ihmeempiä. Tuntuu, että olo kokonaisvaltaisesti vaikeutuu päivä päivältä. Sängyssä ei kovin nopeasti kääntyillä, eikä se ylösnouseminenkaan ihan hirmu vauhdikasta ole. Nukuttanutkin on sitten taas vähän enemmän - ei huvita työntekokaan enää hirveästi. Ja vessassa ravaaminen alkoi nyt sitten kunnolla, mutta töissä se on ihan hyvä, niin tuleepahan vähän liikuntaa päiväsaikaan. Ja makeaa tekisi koko ajan mieli...

Ostin myös viikonloppuna sen Anitan tukivyön; tosi miellyttävä ja kannattava sijoitus! Minkälaisia rintsikoita te muuten nyt käytätte? Myyjä mulle vakuutteli, että raskaana ollessa ei saisi käyttää kaarituellisia lainkaan, kuulema painaa jotenkin huonosti. En ollut moista kyllä itse älynnyt. Kohtahan sitä saa niitä imetysliivejä ostaa, niin ei viitsisi nyt ihan varta vasten odotusrintsikoita vielä ostaa. Vai onko jollain kokemuksia, että tavallisista kaarituellisista rintsikoista olisi ollut haittaa? Niitäkin kun menin jo parit ostamaan, kun tuo 80b vaihtui 90c:ksi.

Eipä muuten sitten, ensi viikolla on taas lääkäri ja muutenhan sitä tässä vain alkaa jo odotella vuodenvaihtumista :)

Hyvää oloa kaikille!

susa08
Mä olen käyttänyt pääasiassa kaarituettomia rintsikoita kun ne kaarituet kieltämättä tuntuu jotenkin ikäviltä..Ostin n kk sitten sellaiset kunnon "mummorintsikat" jotka eivät todellakaan ole maailman sexyimmät mutta mukavat :) Valkoiset, ei sentään puuterinväriset...Äitiysrintsikat olivat aika kalliit ja todellakin kohta niitä imetysliivejä on sit hankittava...ja niitä hiton liivinsuojuksia! Ekaa odottavalle vinkiksi, että niitä kannattaa sit varata kotiin iiiisoo paketti, että ei tarvitse heti lähteä sairaalasta kotiutuessa kauppaan (kuten mulle kävi)...

Eilen sit eka neuvolalääkäri. Nopeaa, liukuhihnatyöskentelyä...ei oikein ehtinyt mitään kysellä..Illalla sit supisteli pitkästä aikaa, oisko paikat vähän ärtyneet sisätutkimuksesta... Painoa oli taas tullut ihan kiitettävästi, 525g/vk....terkka vitsaili, että taitaa olla vähän Kreikan feta-salaatti lisää...ja oli varmaan ihan oikeassa :)
Hassua, kun mulle ei ole missään vaiheessa vihjattu tuosta sokerirasituksesta vaikka ikää yli 30 ja painoa tässä raskaudessa tullut aika reippaasti....mut käytäntö vamaan vaihtelee eri kunnissa.

Täytyy mennä kaivaamaan kaapista pojalle aamuksi pipo ja lapaset, aamulla voi olla jopa pakkasta, niin se talvi lähenee....ja tänään Pikkukakkosessa laulettiin Petteri punakuonoa :)

Susa 26+6

Milan
Heippa! En saanut vielä eilen vastauksia sokerirasituksesta, tänään soitan terkkarilta tulokset. Susa ihmetteli miksi ei ole siihen joutunut; meillä ainakin yli 26-v. ensiodottajat käy. Sulla taitaa olla jo toinen tulossa. Mutta käytännöt tuntuu muutenkin vaihtelevan eri kunnissa. Olen kanssa miettinyt rintsikka-asiaa, koska koko on muuttunut eikä vanhat enää sovi. En ole kokenut kaarituellisia hankaliksi, musta ne antaa hyvin tukea eikä paina. Tosin kuppi on c. Voisin kuvitella että isompia ja raskaampia rintoja painaa, saati sitten että joutuu käyttämään yöllä. Pitäis lähteä ostoksille..

*Auringonkukka*
Heipparallaa taas pitkästä aikaa!

Aina välill äon kyllä tullut luettua teidän kuulumisia, mutta kirjoittamaan en ole ehtinyt... seliseli...

Massu senkun kasvaa ja tuntuu olevan melko energinen tapaus tämäkin :) Kova liikkumaan :) Neuvolassa kävin n. viikko sitten. Kaikki oli ihan ok paitsi hb, joka oli romahtanut 135 -> 110. Piti alkaa syömään lisärautaa. Esikoisesta en tarvinnut lisärautaa. Tuossa pari viikkoa sitten jouduin myös antibioottikuurille, kun oli pissatulehdus. Sinäänsä aika jännä juttu, että olis samalla lääkekuurilla esikoisesta ja molemmista aloitin kuurin rv 23+2! Siinäkin taas yksi todiste siitä, että tämä raskaus on edennyt tismalleen saman käsikirjoituksen mukaan kuin edellinen :D

Pahoinvointi oksenteluineen mulla helpotti tuossa puolen välin maissa, mutta tuli jokin aika sitten takaisin, ja melkeinpä pahempana. Viikko sitten en ehtinyt vessaan asti vaan oksut levahti pitkin vessan seiniä, olipa kiva siivo... Painaakohan tuo kohtu nyt niin mahalaukkua, nini se aiheuttaa oksentelua? Esikoisesta oli ihan sama juttu ja tällä erää se loppui vasta synnytykseen... Jihaa...

Viime viikon neuvolassa sain myös Kelan paperit ja alkuviikosta vein eteenpäin. Ei oo vielä tullut päivärahalaskelmia, mutta eiköhän ne piakkoin, eikö Plussalle ainakin ollut tullut nopeesti, kun oli perusteena aiempi päiväraha? Me ei nyt otettu sitten kuitenkaan äitiyspakkausta. Onko kaikki muut ottanut? Ootteko jo saaneet? Mitä pidätte? Meillä on niin paljon kertynyt tuota kampetta niin päätin sitten näin. Toisaalta olis ollut mukava säästää molemmille omat pakkauksensa, mutta inhoan kauheeta materialismia ja tavaramääriä ihan yllinkyllin, niin päätin, että eiköhän näistä olemassa olevistakin saada jotain itsetehtyä y. tärkeetä ja kivaa säästettyä.

Me päästiin miehen kanssa myös yhteisymmärrykseen tytön nimiehdotuksesta :) Täällä pitää laittaa sairaalaan sellaiset paperit myös ja nyt siihen häätyis laittaa nimiehdotukset sekä tytölle että pojalle mahdollista hätäkastetta varten. Pojan nimi on vaikea... Ehk laitamme saman, mikä oli ehdolla esikoisen aikaan.

Oon ollut jokseenkin väsynytkin nyt. Tosiaan oli se lääkekuuri ja viime viikolla jouduin sille rautakuurille ja vielä flunssakin meinas ioskeä. Samaan syssyyn esikoinen päätti, että ei nuku enää päiväunia! Niin mieluusti kun olisin sen pienen lepohetken itsellenikin suonut, mutta minkäs teet... On me nyt koitettu kuitenkin silleen levätä, että makoillaan sitten yhdessä ja lueskellaan kirjoja... Mutta ei se valitettavasti ole täysin sama asia, kuin tirsat tai edes täysi hiljaisuus sen. 1,5-2h. No, toisaalta päiväunetomuuden myötä yöunet on huomattavasti parantuneet ja menee illalla nukkumaan klo 19 maissa, että on kuitenkin illasta "omaa aikaa". Ja nyt tosiaan nukkuu oikeestaan yöt ihan läpeensä. On sekin luksusta! Paitsi sitten, jos joutuu itse ravaamaan vessassa!

Mullakin on sokerirasitus edessä, mutta vasta 22.10.Esikoisesta en joutunut, mutta nyt kuulemma testataan laitaa lukien kaikki, paitsi ne, joilla takana jo useampi raskaus ja voi ilman testejä todeta (?), että ei ole diabetestä.

Mulla on käytössä oikeestaan pelkästään kaarituellisia liivejä. Mun siskolla on 3kk ikäinen poika ja hällä oli jokin aika sitten rintatulehdus. Oli sanottu, että imettävälle kaarituelliset on huonoja just siksi, että saattavat painaa niin, että tulee helposti rintatulehdus ja eteenkään öisin ei saisi niitä käyttää, jos päivisin käyttääkin.

Suonenvetoa mulla myös on aika paljonkin öisin. Vistoa, mutta mulla vetää välillä suonta myös kädestä! Varsinkin, jos avaa vaikka jotain tiukkaa kantta purkista tms.

Jahas, häätyisköhän tästä alkaa taas iltahommiin ja vähän huushollaamaan vielä...

Auringonkukka ja Nasu rv25+1 (???)

Yhteistyössä