Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
*Auringonkukka*
Heipä hei!

Sori, kun en oo pitkään aikaan ehtinyt kirjoittelemaan kuulumisia. Kaikenlaista ollut... Eniten ehkä mun voimat on nykyään menneet tuon esikoisen nukuttamiseen omaan huoneeseen ja isojen säkyyn. Just sellainen karmiva juttu, mitä Plussa just kirjoitti "pelkäävänsä". Me on nyt tehty tätä kohta 3 viikkoa ja loputonta kilpajuoksua on. Että jurppii! Mun mielestä mulla menee äärimmäisen harvoin hermot, mutta nyt on ollu jo tosi lähellä likimain joka ilta. No, on me saatu näistä illoista (ja päivistä) ihan hauskaa kuvamateriaalia ja ehkä tämä show saattaa joskus jopa naurattaakin... Neidistä on nimittäin pari kuvaa, kun on äärimmilleen tullut sängystään pois ja sitten lopulta mennyt sänkyyn toooosi väsyneenä ja nukahtanut niin, että jalat on lattialla ja nojaa sänkyynsä :D Siitä voi päätellä, kuinka on sinnikko!

Mulla oli maanantaina ultra. Kaikki oli hyvin. Mulla iski odotushuoneessa kauhea paniikki, kun meitä edelliset vaan viipyi ja viipyi siellä ja kohta sinne meni lääkäri ja joku toinenkin, vissin toinen kätilö ja se homma vaan kesti. Sanoin miehellekin, että jotain on vialla ja hermostuin itsekin täysin. Kun se edellinen pariskunta tuli ulos sieltä, se nainen oli ihan murtunut eikä miehelläkään mitenkään helppoa ollut. Mie herkistelijänä sain itseni pidettyä siellä aisoissa, mutta kotona vollotin kuin mikäkin ja äitille puhelimessa. Kun jotenkin vaan jysähti, että itsekin sinne menee vähän niinkö vaan urkkimaan ja kurkkimaan vauvaa ja vilkuttelemaan sille eikä muista, että mikä sen homman todellinen tarkoitus on. en siis edes tiedä ketä ne oli ja mikä oli vialla, mutta reagoin vaan ihan satasella heidän kokemukseen... Meidän mussukka oli 379g ja vastasi viikkoja just samoin kuin menkkojen mukaan. Vettä oli riittävästi, kaikki rakenteet ok ja istukka takaseinässä.

Vielä tuosta nukutuksesta, että kai mulla vaan se kirraa ja lujaa, kun tosiaan esikoinen on ihan aina nukahtanut nukuttamatta ja tosi nopeesti pinnasänkyyn, on siis päästy helpolla ja nyt kun ei todellakaan enää päästä... Nyt on koitettu vaan kantaa takaisin sänkyyn, mies kyllä välillä sortuu "nukuttamaan", mutta itse en kovin mielelläni kömmi siihen pikku sänkyy viereen, kun kohta se vasta hankalaa pn ja tosiaan olisi hyvä nukahtaa edelleen itsekseen, kun kuitenkin osaa sen ja se, että mites sitten ensi talvena...

Mun yksi kaveri (asuu kaukana) laittoi tuossa myös viestiä. Hällä on nyt vähän vajaa 1kk ikäinen vauva ja 2v 4kk ikäinen taapero ja täytyy sanoa, että hän ei kyllä hirveesti saanut mua vakuutettua ensi talven arjen sujuvuudesta, mutta... :/

Mulla ei oo ollut mitään supisteluja vielä. Levätkää te, joilla on! Tiedän, että olis itselläkin tosi vaikeeta olla vaan ja lepäillä, kun on tuo ikiliikkuja... Ja aika koomista Plussa tosiaan olis miehelle huudellaq sohvalta käskyjä :D Joskus on käynyt mielessä mullakin, että mitähän oikeesti, jos vaikka nyt kohta joutuiskin vuodelepoon?!?!

Mulla on vointi muuten ihan kohtuu hyvä. Onko muilla muuten valkovuotoa? Mulla on tosi runsasta ja pitäis melkein soittaa neuvolaan, josko testaisivat, ettei oo mitään tulehdusta... Närästys vaivaa aikalailla, mutta kyllä sen kanssa pärjää... Tympeetä vain. Pahoinvointiakin on edelleen ajoittain. Kahvia jo välillä join, mutta nyt sen pelkkä hajukin etoo taas. Viili on hyvää, samoin Polar-juusto (voisin haistellakin sitä vaikka päivät pitkät!) ja ne Valion vadelma, mustaherukka ym. keitot. Oon välillä tehnyt itsekin, kun noita marjoja on.

Semmosta... Mulla on seuraavaan neuvolaan vielä kolmisen viikkoa. Edellinen oli heinäkuussa... kuulemma ei tarvii tiheemmin, kun oli tuo ultra, vaikka eipä siellä muuta tehty, kuni katottiin vauvelin vointia.

Auringonkukka ja Nasu rv 21+1

Aava79
Pitkästä aikaa ehdin kirjotteleen.

Viikkoja tulee maanantaina kasaan 20 ja vauvan liikkeitä on tuntunut 1.5 viikkoa - joskus ihan häiritsee kun kesken kokouksen tai aterian alkaa kauhea jylläys, tai nukkumaan mentäessä - pelottaa jo hieman miltä tämä tuntuu sitten kun vauva kasvaa ja alkaa kunnon potkiminen... varmaan kuulostaa ihan väärältä sanoa mutta mulla joskus jotenkin inhottaa se liikkeen tuntuminen, siis se että se ei ole oma kroppa vaan siellä on jotain ekstraa ja outoa. Tuleeko kellään muulla samaa oloa?

Ultra meillä on noin 1.5 viikon päästä - molemmilla on kovasti poikaolo mutta saa nähdä miten käy.

_Memmis_
joo Aava79, samastun täysin tuohon, että välillä tuntuu tosi oudolta eikä niin kovin kivaltakaan nuo liikkeet, varsinkin alussa kun niitä alkaa kunnolla tuntumaan... Nyt on viikko 21 ja parisen viikkoa on tuntunut kunnon muljahduksia ja töytäisyjä. Viikolta 16 semmosia hipaisuja... Tosin nyt oon monena iltana käsi masun päällä kuulostellut ja se on alkanu tuntumaan tutummalta :)

Onko muilla tihentynyttä virtsaamistarvetta? mitein että onkohan jo pissatulehdus iskeny kun eilisestä alkaen koko ajan saanu ravata veskissä.. pitänee varmaan mennä viimestään ma ottaan pissatesti..

Me mietittiin miehen kanssa tänään jo vähän vanhempainloma-asioita.. mies varmaan tulee pitämään sen "isäkuukauden" myös..

kivaa viikonloppua kaikille!

susa08
Hyvää maanantaita kaikille tammiksille :)
Hain perjantaina itselleni sellaisen tukivyön ja täytyy sanoa, että se on auttanut aika paljon supistuksiin ja painontunteeseen. Supparit vähentyneet ja kävely sujuu paremmin, kun ei koko ajan tunnu että maha "valahtaa" alas. Mun maha alkaa olla tässä vaiheessa jo saman kokoinen kuin ihan viimeisillä viikoilla esikoisesta :) Aika hurjaa, minkähänlainen valas sitä tosiaan on joulukuun lopulla ;)
Me varattiin äkkilähtö Kreikkaan tän viikon lopulla..Nyt rupes kuitenkin vähän arveluttamaan kun näitä kremppoja on ollut..varasin sit huomiseksi ajan yksityiseltä gyneltä, niin käyn tsekkauttamassa kohdunkaulan tilanteen ja poissulkemassa tulehdukset...Maksakoon, mitä maksaa, pakko saada oma mielenrauha (ja lupa matkustaa) Mut mä tiedän, että lomalla mun tulee varmasti levättyä enemmän kuin kotona, missä tulee koko ajan touhuiltua jotain.

Susa ja Muru 23+2

Pampula84 ejk
Täälläkin tuntuu liikkeet aika hyvin. Päivällä töissä en oikein tykkää liikkeiden tuntemisesta. Ne on aika häiritseviä välillä (varsinkin kun ei ole tottunut vielä) ja muljahdukset varsinkin on aika ilkeän tuntuisia. Iltaisin tuntuvat liikkeet on sitten taas on ihan ok koska niitä osaa odottaa.

Nyt alkaa jo mahakin näkyä vähitellen. Saa nähdä koska se huomataan töissä (vaan oma tiimi tietää asiasta). Miehen mukaan on selvästi vauvamaha mutta musta kyllä tuntuu että se on enemmänkin hyvin syödyn näköinen..

Me ollaan kanssa miehen kanssa juteltu vanhempainvapaasta. Alunperin miehen piti olla kotona ainakin pari kuukautta mutta nyt kun mä aloitin opiskelut niin sovittiin että mä olisin kotona noin vuoden ja opiskelen samalla. Miehelle on tosi vapaat työajat joten hän hoitaa vauvaa sitten luentojen ja tenttien ajan. Helpompi mun kuitenkin on opiskella ja olla kotona vauvan kanssa kun käydä töissä samalla. Veikkaan että meilläkin kyllä pidetään se isä kuukausi jos vaan aikataulut sallii.

Memmis: Mulla on kanssa nyt ollut viikon sellainen olo että saa kokoajan käydä vessassa. Kaipa se on normaalia... Mä en ainakaan vielä jaksa huolestua asiasta.

Huomenna on sitten rakenneultra.. Toivottavasti kaikki on hyvin. Sukupuolikin olisi kiva saada tietää. Mies puhuu koko ajan pojasta mutta on nähnyt unia tytöstä. Mulla ei ole mitään tuntemuksia muuten kun että tuntuisi hassulta/väärältä jos se olisi poika. Huomenna sen sitten tietää...

Pampula 19+4

Elna81*
Moikka!

Terveisiä rakenneultrasta. Käytiin siellä eilen. Kaikki on kunnossa, vauva muljas mahassa oikein kunnolla ja kätilö sanoikin ettei ainakaan hiljaiseksi lasta sanoa. Paino oli 465g ja istukka löytyy takaseinämästä. Oli kyl ihana nähdä vauva siinä ruudulla. Eka katsottiin kaikki rakennejutut normaalilla ultralla ja sitten lopuksi kätilö halusi vielä testata heidän uutta 4d laitettaan, joten saatiin nähdä tosi hyviä kuvia naamasta. Sukupuoltakin kysyin, kätilö vastasi hauskasti. Ei hän nähnyt siellä jalkovälissä mitään ylimääräistä. ja sanoi vielä että jos hän veikkaisi jotain, niin tyttö hänen mielestään, mutta mutta... se selviää sitten tammikuussa

Sitten meillä oli illalla vielä ensimmäinen synnytysvalmennus. Siellä terkkari koko ajan kyseli että onko kysymyksiä synnytyksestä tai imetyksestä. Mä en ainakaan vielä ole edes ajatellut niistä kumpaakaan, ajatukset pyörinyt ultran ympärillä. Mun mielestä valmennus oli liian aikaisin.

Nyt taidan lähteä vakuutusyhtiöön tekemään sitä vakuutusta vauvalle

Elna ja minimurmula 21+5

WhippedCream
Hei taas tammimamit!
Rakenneultrassa käyty täälläkin. Vaavi vastasi ihan viikkoja ja laskettu aika pysyi samana. Lääkäri oli ihan varma näkemästään, kun kysyimme, että poika se on...joten toista pikkusälliä odotellaan täällä!
Istukka olikin tällä kertaa etuseinämässä - ilmankos liikkeet tuntuivat tästä toisesta myöhemmin kuin ensimmäisestä. Ja lisäksi istukka oli osittain kohdunsuun päällä, eli menen vielä kontrolliultraan n. vko 30 paikkeilla. Yleensä istukka nousee kohdun kasvaessa, mutta joskus ei, ja silloin tehdään sektio. Sittenpä olisi sekin koettu =)...mutta toistaiseksi olen sillä mielellä että alakautta synnytän kuten viimeksikin.
Kovin on rauhallinen veikkonen edelleen tämä vauva - välillä innostuu venyttelemään mutta varsinaisia potkaisuja tulee harvakseltaan. Välillä voi mennä pitkän aikaa ettei mitään tunnu, sekin on omalla tavallaan ikävää koska liikkeet nimenomaan kertoo että vaavi on hyvissä voimissa.
Vatsasta on tullut ihan valtava, taisin olla ekassa tämän kokoinen vasta viikon 30 kohdalla. Huomaan myös, että vatsa tulee tosi nopeasti täyteen, paljoa ei voi syödä kerralla. Eli vatsalaukku on alkanut litistymään jo nyt! Onko muilla samaa oiretta?

Harmaasta päivästä (täällä päin) huolimatta
jaksuja kaikille! = )

WhippedCream 21+1

Milan
Moikka!

Mulla on myös liikkeet alkaneet voimistua, niita on tuntunut jo useemman viikon päivittäin. Itseä liikkeet lähinnä hymyilyttää, ei ole tuntunut pahalta tai inhottavalta kertaakaan. Ja on ihanaa tietää että vauvalla on kaikki hyvin. Perjantaina vasta on rakenneuä, joten silloin tietää siitä hyvinvoinnista enemmän. Mulla myös on tukivyö, ja tuntuu että se jo nyt auttaa töissä jaksamista, varmasti loppuvaiheessa vielä enemmän.

Mulla tuntuu raskaus, ainakin tämä, olevan just sitä elämän ihaninta ja energisintä aikaa, saan kyllä olla tosi onnellinen siitä! Nauti ihan täysillä olosta ja mahan kasvamisesta ja vauvan odotuksesta ;)

Milan 21+1

Pampula84 ejk
Pikaisesti vaan ultra kuulumisia. Kaikki oli vauvalla kunnossa ja tyttöhän se on. :)Istukka on etuseinämässä oikealla mikä selittää miksi liikkeet tuntuu vain vasemmalla puolella. Vilkas ja itsepäinen vauva on..ei millään meinannut antaa mittailla ja tutkia.

Hienoja ultra kuulumisia muillakin! Meinaatteko vielä mennä 4D ultraan? Me ajateltiin että voisi olla kiva nähdä vauva kunnolla ja saada se DVDkin.

Vaikka maha onkin vielä tosi pieni niin olen huomannut että en pysty syömään paljoa kerralla ilman ähkyä. Syön nykyään tosi hitaasti ja vain muutaman haarukallisen kerrallaan niin menee alas paremmin.

Pampula 19+5

Aava79
Kaikilla kivoja ultrakuulumisia. Meillä on ultra vasta ensi viikolla, viikolla 21 eli vielä saadaan odotella tietoa siitä kumpi siellä on. Paino on vihdoin noussut alkupainoon eli tästä se varmaan nyt alkaa kohoamaan.

Onko teillä muilla alkanut rinnat vuotamaan? Ihan kauhulla tajusin pari päivää sitten että tahrat yöpaidassa olikin jotain rintatihkuja eikä juomien tiputteluja...

Aava + Bug 20+1

susa08
Taitaa olla vielä toistaiseksi poikavoittoista tämä tammikuun saldo :) Mut tosi kiva kuulla, että niin monella asiat kunnossa myös rakenneultrassa!
Aava: mulla ei vielä ole rinnat vuotaneet, mut ekassa raskaudessa alkoi aikaisemmin, outoa..se tuntuu aluks kieltämättä aika ällöltä mut sit siihen tottuu kun maitoa synnytyksen jälkeen melkein suihkuaa....jee, sitä odotellessa :)
Kävin tänään yksityisellä lääkärillä tsekkauttamassa itseni. Kohdunkaula kiinni ja pituus 7 cm eli kaikki ok, voin vielä hyvin mielin lähteä reissuun. Sikaflunssa tietenkin vähän mietityttää, mut voihan sen täältäkin saada. Muuten lääkärikäynti oli kuin liukuhihnalta; päivää, mikä vaiva?, housut pois, tsekkasi kohdunkaulan ja vauvan ultralla (n 1 min) kaikki ok ja näkemiin....90 egee, Kiitos!! Olo oli vähän pöllähtänyt moisen jälkeen, mut sainhan sen mitä hakemaan meninkin..Arvostus kasvoi ihanaa neuvolantätiä kohtaan ;)
Susa

Nisse76
Haloja pitkästä aikaa, vautsi miten paljon kivoja ja iloisia ultrauutisia :)

Kaikenlaisia kysymyksiä on ollut ilmassa:
- mullakin on valkovuotoa, tosi reilusti ollut ihan alusta alkaen. Nyt joudun pitämään myös pikkuhousunsuojaa.... Leukkarit virtsassa on ollut myös ++ ihan alusta asti. Sekin kuuluu kuulemma asiaan.
- mulla ei ole rinnat alkaneet vuotamaan. Itse asiassa niissä ei ole tapahtunut mitään muutosta !!!!! Koskahan ne alkaa kasvamaan, tuleekohan sieltä edes koskaan mitään? Ja minusta olisi niin ihana jos voisi imettää.

Omista vaivoista sen verran, että pohjekrampit eivät ota loppuakseen, vaikka syö kaksinkertaisen määrän magnesiumia. Moni yö menee tuskaillessa ja päivät olen sitten ihan poikki. Seuraavan kerran tarkastuksessa otan sen puheeksi, jos vaikka sais tehdä lyhenettyä päivää. On koko ajan tunne, että mulla puuttuu puolet aivoista kun niin väsyttää, eikä muista mitään.

Painoa on tullut lisää 7kg.

Susa: nauti Kreikan matkasta,siellä tulee varmasti levättyä ! :) Onko sun laskettu aika muuttunut ? Luulin, että meillä oli samoihin aikoihin laskettu aika. Sullla eilen 23+2 ? Eihän tossa paljon eroa ole, mutta luulin että olet miestä kaikista odottajista pisimmällä :)

Terkut kaikille

Nisse 23+6

Cayanne_
Moro!

Huippua, että kaikilla menee hyvin! Täälläkin liikkeitä joka päivä tuntuu, muttei kylläkään töissä. Tuntuu, että vasta kun sohvalla lojuu iltaisin tai aamulla sängyssä vauva vasta potkii. Meillähän olikin jo se rakennultra (itse asiassa aika aikaseen, kun jo 18+6 viikolla...), joten meillä nyt sitten vasta täkäläisten 3. ultrassa vkolla 32 on mahis nähdä kumpi on tulossa. Mutta ehkäpä sitten jätetään yllätykseksi.

Painonnousu selviää sitten perjantaina, pääsen siihen ihanaan sokerirasitustestiin ja samalla on kontrolli. Omasta vaa'asta kun ikävä kyllä loppui patteri :) Kyllä tuntuu, että painoa on tullut lisää, varmaan jotain 5-7 kiloa. Mahakin jo näkyy, ja nyt jo melkein loukkaantuu, jos joku sanoo, että eipä sulla vielä maha näy. Siis ihan kun mä oisin niin "läski", että näin hillittömästi lihoisin ja vielä ns. pallonmuotoisesti tuohon eteen. Istuessa ei tietty ihan niin selkeästi näy, mutta seistessä kyllä. Ja on kyllä ihana olla äitiysfarkuissa, kun eivät kiristä mistään! Vanhat yläosat vielä menee, kun alla pitää äitiysaluspaitaa, jonka reuna sitten kurkistaa nyt jo lyhyeksi käyvien puseroiden ja t-paitojen alta.

Pientä vaivaa on mulla ollut ientulehduksesta, tai siis ei se tulehdusta ole niinkuin hammaslääkäri vakuutti, vaan verenkierto on vaan niin paljon voimakkaampaa, että jos on yhtään taipumusta ikenillä verenvuotoon, niin sitä sitten tulee. Voi kuulema vielä voimistua ja hammavälejä pitää sitten vain myös jaksaa harjailla, ettei tule sitä tulehdusta. Sormet oli myös oikeassa kädessä välillä tunnottomia, mutta sekin on helpottanut. Välillä tuntuu vähän outoja nipistyksiä, hieman samalta tuntuu, kuin olisi tehnyt vatsalihasliikkeitä ja sitten olisi lihakset kipeinä. Mutta tämä mun tunne tulee vain joskus kävellessä tai pyöräillessä ja häviää aika pian. Täytyy lääkärissä vielä kysyä, että mitäköhän se on.

Eli kaiken kaikkiaan ihan jeesmeininki ja ajan kulumista tässä vain odotellaan.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

susa08
Mulla muuttui laskettu aika jo eka ultran jälkeen. Itse sekoilen noissa raskausviikoissa. Tänään neuvolakortin mukaan 23+4.

Kiitos, ihana lähteä vielä reissuun. Seuraavaan kertaan voi sit mennä vähän aikaa...

Susa

Zandraa
Heipat!
Viime viikko meni opiskellessa eri paikkakunnalla + sit vielä viikonloppu kyläiltiin. Ekaa kertaa olin kuopuksesta erossa yön yli - ja heti sit 3 yötä kerralla. Vaan hyvin olivat pärjäilleet ja neiti oli oikea aurinko, kun 4 päivän eron jälkeen nähtiin!

JOku tuolla aiemmin kirjoitti, et miten sujuu arki vauvan ja esikoisen kanssa. Meillä oli esikoinen 3,5v kun kakkonen syntyi. Mun mielestä KAIKKI on sujunut nyt kakkosen kanssa paljon, paljon helpommin! Kun ei itelle oo kaikki uutta, ei stressaa ihan joka asiaa, hoitaa vauvaa varmemmin ottein jne. niin kaikki vaan sujuu niin paljon helpommin! Mä en itse hirveesti nauttinut esikoisen kanssa äitiydestä (okei, oli huono nukkuja, koko ajan piti olla sylissä tai liinassa) mut nyt taas musta on ihanaa jäädä kolmen lapsen kanssa kotiin!

Kelan laput sain neuvolasta, täytyis viedä ne töihin. Haen nyt alkuun itselleni koko vanhempainvapaan. Mies on pitänyt sen isäkuukauden molemmista aiemmista, mut katsotaan nyt, kumpi pitää ne vikat viikot ja kumpi jää sit niiden jälkeen hoitovapaalle. Nehän ehtii vielä hyvin muuttaa, ei tarvii vielä olla lopulliset päätökset. No, työpaikalla eivät kyllä tykkää, jos kovin myöhään ilmoittaa muutokset, mut kelan päässä sillä ei oo väliä.

Suppailuja on mullakin, päivittäin ja koko ajan enemmän. En jaksa niistä stressata, enkä ees läheskään kaikkia huomaa... ne ei mulla avaa paikkoja, kun lapset on syntyneet 40+4 ja 41+4, vaik on suppaillut kakkosestaki jo viikosta 12 alkaen. Nyt on kyllä tullut joukkoon kipeitäkin, ja poltellut selkää, mut tosi harvoin. Ja mulla suppailee ihan yhtä paljon sekä levossa että liikkeessä, et turhaan jäisin sohvalle makailee (mikä ei lasten ja koiran kanssa onnistuiskaan!) kun suppailis silti. Seuraava neuvola on 7.10. Se on samalla lääkäri, et tulee kohdunsuu tsekattuu.

Viime viikolla aloin syödä magnesiumia, kun rupesin heräilee yöllä suonenvetoon - auts. Vaan hyvin tepsii tabletit, jalat on olleet kunnossa, eikä oo päivällä tarvinnut käyttää tukisukkia (niinkuin viime raskaudessa).
Paino on ykskaks pompsahtanut 2kg ylöspäin, joko se loppuspurtti alkoi?! Yhteensä sitä on tullut nyt n.4kg lisää. Saa nähä, paukkuuko uudet kymmenet tässä raskaudessa... viimeeks tuli painoa se 18kg ja loppupaino oli 79,5kg, melkein jo alkoi paino 8:lla ja jo tuo 7:lla alkaminen kauhistuttaa...

mut meen jatkaa töitä, töistä siis naputtelin...

Zandraa 22+2

plussa..
Kauan odotettu 24 viikkoa on parin minuutin päästä täynnä! Vielä pitäis vaan jaksaa odottaa 4 kuukautta :) On ollu tosi vilkasta kirjottelu täällä, kiva! Koitanpa vastata kaikkeen :)

Auringonkukka: Joko on alkanu helpottaa se isojen sänkyyn nukutus? Meillä muuten kans np-ultrassa, siel oli joku itkevä nainen ja lohdutteleva mies, siel odotusaulassa.. Tuli vähän huonot fiilikset, mut ne oli sillon vasta menossa sinne huoneeseen, niin ei nähty mikä oli lopputulos.. Ja joo valkovuotoa on ollu tosi runsaasti molemmissa raskauksissa.

Aava: musta tuntuu inhottavalta vaan se kun liikkeet osuu jonnekin rakkoon ja muualle alas johonki elimiin tms.. Rinnat ei ihme kyllä vuoda vielä. Esikoisesta tais alkaa aikasemmin.

Memmis: joo pissalla saa rampata ja välillä vauva painaa tosi paljon alas.

WhippedCream: Ei mahdu ruokaa kunnolla mahaan, noin kuukausi sitten huomasin, kun tuli hirveet pahoinvoinnit ku söin reilusti ruokaa ja päälle ison kasan irtokarkkeja.

Pampula: 4d:hen ei mennä, meillä oli kyllä rakenneultrassakin sairaalassa 4d-ominaisuus. Kiinnostais kyllä vielä päästä vauvaa kurkkimaan, mutta ei viititä maksaa niin paljon.

Susalle hyvää matkaa ja kiva kun oli paikat kunnossa siel tarkistuksessa!

Mä oon päättäny odottaa sen kohdunkaulan ja supistelujen kanssa sitä seuraavaa neuvolaa, joka on kuun lopussa. Supistelee paljon edelleen, mut esikoisestakaan ne ei avannu tai lyhentäny yhtään mitään ja yritän välttää isompia rasituksia. Mulla on toinenki vaiva, joka oli myös esikoista odottaessa rasituksessa. Mahaan pistää oikealle puolelle navan viereen melko kovaa lenkkeillessä ym. Siihen auttaa se kun pysähtyy ja hengittelee, mutta sit kun se iskee päälle niin pistää koko ajan ihan sama miten hitaasti kävelee. Esikoisen aikaan siihen ei kukaan sanonu oikein mitään. Joltain mieslääkäreiltä sai saikkua sen takia. Pitää koittaa muistaa ottaa puheeks se taas neuvolassa. Onkohan jollain muulla ollu tämmöstä?

Mulle muuten tuli äraha päätös alle viikossa tällä kertaa ku oli perusteena edellinen äraha. Ja ne äitiyspakkausrahat tuli kans tilille. Eli nyt vaan shoppailemaan :) Ostetaan jotkut tuplarattaat varmaan. Vauvan vaatteita oon kaivellu kaapeista ja nyt en kyllä osta mitään enää ennen ku tiedän kumpi sieltä tulee :) Nyt tuntuu ehkä et se ois tyttö. Toivon myös enemmän tyttöä, mut kumpikin kyllä kelpaa :) Synnytysunet on muuten loppunu!

plussa rv24

katsu*
Ultrakuulumisia pikaisesti ennen nukkumaanmenoa.Meillä oli tänään siis ultra ja kaikki oli onneksi hyvin.Istukka takaseinässä ja näytti hyvältä.Painoarvio oli 417g.Tutkimuksen perusteella tuli lasketuksiajaksi 21.1 mutta kätilö sanoi että pidetään sama kuin tähän asti on neuvolakortissa ollut eli 18.1.Sukupuolta me ei edes haluttu tietää.

katsu rv 21+4

Papu81
Hei pitkästä aikaa! En ookaan hetkeen kirjotellut mutta lukenut oon käynyt aina välillä. Meilläkin oli rakenneultra tällä viikolla ja hyvältä näytti. Istukka on etuseinämässä, mikä varmaan vaikutti siihen, että sydänäänet ei meinanneet kuulua silloin alussa. Sukupuolikin saatiin tietää melko varmuudella, tuli molemmilla tippa linssiin siellä ultrassa. Jotenkin tieto siitä kasvattaa vielä enemmän tunteita vauvaan, jotenkin personoi sitä enemmän..ainakin itse koen näin. <3 Muille ei kuitenkaan kerrota sukupuolta vielä, vaikka kaikki sitä kyseleekin. :) Laskettu aika pysyi samana, 16.1.
Potkuja tuntuu päivittäin ja ne tuntuu pelkästään kivalta. Mieskin on ne pariin otteeseen kerinnyt tuntemaan.
Tässä pitäisi alkaa tosissaan jumppaamaan. Töitä on ollut nyt viikko kesäloman jälkeen ja selkä on ollut ihan sikakipeä. Teen istumatyötä. Alaselästä ja pakaroista vihloo iltaisin tosissaan. Myös lapaluiden välistä ja hartoista on kipeä, varmaan päätetyö tekee osansa. Samoin rintojen kasvu vie ryhtiä kumaraan, tällä hetkellä on E80 ja nekin on jäämässä pieneksi! Ärsyttää kun kaupoissa ei ole tarpeeksi isoja kokoja ja jos on, niin ympärysmitta on sitten jotain 90-100...=/ Mutta liikkua pitäisi ja jumpata, ei ole kiva jos selkä vaivaa jo nyt!
Monet on sanoneet tuntevansa jo supistuksia, miltä ne oikeen tuntuu? Välillä tuntuu pientä kipuilua alavatsassa, mutten oikein tiedä kuuluuko ne asiaan vai mitä ne on, kun en tiedä miltä ne supistukset pitäisi tuntua...

rv 22+1

plussa..
papu: Ne harjotussupistukset ei välttämättä tunnu ollenkaan. Maha menee vaan ihan kivikovaks ja sivusuunnassa hieman kapeammaksi.. Voi tuntua jotain kiristelyä tms. Sitten jos tuntuu menkkakipua tai selän jomotusta samalla, ne on kipeitä supistuksia ja pitää mennä lääkäriin.

Cayanne_
Moro,

sokerirasitustesti takana ja ei ollut onneksi diabetesta. Olisi ollut geeniperimän puolesta ihan hyvät mahikset, mutta onneksi oli tosi hyvät arvot.

Muutoinkin kaikki lukemat/testi oli ok. Yllätyin vaan hieman, kun taas tehtiin ultra. Nyt on ollut neljä tarkastuskäyntiä ja joka kerta on ollut se ultra (asun siis Saksassa). Eihän se mua haittaa, on kai se lääkärillekin helpompi mitata kaikkia juttuja kuin vain tunnustella. Ja sainpahan sitten 4. kuvankin. Hillittömän isohan se masuasukki on nyt (23+0 pe, ja eka kuva oli 8+6) verrattuna siihen ensimmäiseen kuvaan. Vauvan vatsassa näkyi nestettä, eli nieleminenkin onnistuu :) Painoa on 500g, itsellä tullut alusta asti nyt 4kg lisää (ylipainoa oli kyllä hieman jo ennestään, että painon ei pitäisikään mitään 20kg nousta).

Ilmeisesti on ihan lääkärista kiinni tuo ultraaminen, kun ei täällä virallisesti kuulu kuin 3 ultraa. No joo, ja sitten tehtiin kans ihan mielenkiintoinen testi, mitattiin nimittäin onko supistuksia. Siinä makasin sitten sokerirasitustestin yhteydessä laverilla ja sellainen laite (mikä lie nimeltään) mittasi sitten tunnin ajan, että näkyykö supistuksia. Eikä ollut onneksi, mulle sanottiin, että niitä ei saiskaan tulla.

Muuten, mainitsin siitä, että mulla oli tavallaan vatsan oikealla ja vasemmalla puolella sellaista nipistelyä ja kiristelyä. Se on kuulema kohtunivussiteiden venymistä (en löytänyt suomeksi kyllä juuri mitään tekstiä ko. asiasta, olisiko nimitys jokin eri vai juuri sitä eräänlaiste supistelua sitten kuitenkin???), mikä on ihan normaalia. Mutta mulla se häiritsee just sängystä nousemista ja lujempaa kävelyä. Siihen sain sitten magnesiumia, jonka pitäisi auttaa.

Mukavaa oloa jälleen kaikille!

Milan
Huomenta Tammikuiset!

Olisin voinut kopioida Katsun kirjoituksen, meillä myös oli perjantaina rakenneuä rv 21+4 ja kaikki hyvin :) Painoa 432g eikä myöskään haluttu tietää sukupuolta. Jatkan myöhemmin!

Zandraa
Täälläki tuskailtu rinsikkaostoksilla... kun ei löydy sopivaa kokoa, ei löydy!! mulla pitäis olla ympärysmitta 70, tai vielä mielummin 65, mut eihän sellasia löydy! kuitenkin kun tuota täytettä alkais olla jo d-kupin verran, ni mission impossible...

Täällä ei saa rakenneultraa, enkä nyt nähnyt tarpeelliseks maksaa sitä ite. Sukupuolesta tai mistään muustakaan ei siis mitään tietoa. Viimeeks kyllä sanoivat neuvolassa, et jos sf-mitta jatkaa yhtä hurjaa kasvuaan, laittavat mut ultraan äippäpolille. Viime viikon aikana maha TODELLA pullahti, ihan ykskaks kävi yli puolet pitkistäkin paidoista liian lyhyiksi! Maha on isompi, kuin toisilla laitokselle lähtiessä, ja viikkoja kuitenkin vasta 23+0. Painoa mulle on tullut jo 6kg, ja hassua, kun esikoiselta olin laitokselle lähtiessä enää 4kg tätä painavampi... kun tää raskaus alkoi, oli vielä 5kg jäljellä kakkosesta, mut "uusiin ennätyslukemiin" ollaan tässä kovaa vauhtia menossa... just kun oltiin la shoppailee, tuskailin, miten olis niiiiin kivoja vaatteita, vaan ei mikään mahdu nyt päälle :(. Henkkamaukassa sentään on jo vähän tullut värejä äippävaatteisiin, ei oo pakko olla sini-valko-punainen koko aikaa!

Meillä lapset sairastaa, esikoisella korvatulehdus, toisella kova kuume :(. Eilen juhlittiin kakkosen synttäreitä (kuume nousi vasta illalla), ne meni kyllä oikein mukavasti.

Zandraa 23+0 (enää viikko, ja lasta aletaan pitää hengissä, jos päättäis syntyä!!)

Pampula84.
Pikainen kommentti Zandralle.. Mulla oli rintsikoiden kanssa sama ongelma. Nyt koko jo 70E. Itse olen löytänyt La Senzasta tosi hyvin isoja kokoja pienellä ympärysmitalla. Löytyy ihan kivan näköisiäkin eikä vain mummomallisia..

Aava79
Täällä on kova odotus huomista ultraa - luulenkin, että olen meistä nyt ainut jolle ultraa ei ole vielä tehty. Jännää - varsinkin jos saamme selville sukupuolen.

Tapasin eilen sattumalta samoilla viikoilla olevan ekaa odottavan naisen ja olipa meillä masuissa eroa - hällä oli ihan selkeä vauvamasu ja mulla on vielä(kin) sellainen ahneen possun maha, heh. Kiloja on alkupainoon katsoen tullut n. 1kg lisää - mutta alussa tippui paino muutaman kilon että piti sitä ensin kiriä. Neuvola-aika on sitten keskiviikkona, saas nähdä mitä siellä sanottaan - tosin UK:ssa ei kuulemma mitata painoa ja jos ultrassa on kaikki ok niin tuskin siellä on naputtamista sitten. Kerron sitten huomenna lisää uutisia.

Vaatteista puheenollen - mulla on tällä hetkellä äitiysvaatteet vielä liian isoja ja jotkut omat vaatteet ei mahdu enää päälle - mekot rules! Sukkahousujen yläosaa olen kyllä leikkaillut isommaksi kun inhottaa se kiristys.

Aava ja Bug 21+0

Yhteistyössä