Tammivauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja plussa..
  • Ensimmäinen viesti
plussa..
Vielä piti..
Auringonkukka: Meillä on kanssa pottailtu ahkerasti nyt, aikasemmin ei malttanu tehdä sinne mitään. Nyt kun on ilman housuja muistaa käydä ite potalla. Housut jalassa laskee surutta niihin. Meillä siis on useimmiten mekko päällä ja sillein pystyy ulkoilemaankin. Pikkuhousuja oon yrittäny nyt vähän käyttää, saa nähdä tajuaisko kohta, että sillon ei voi pissiä kun ei oo vaippa päällä. Vaippa siis käytössä vaan kaupassa, kylässä ja nukkuessa :) Ihanaa ja rahaakin säästyy. Meillä muuten on potta sillein joidenkin mielestä ällöttävästi olohuoneessa. Muuten ei toimis, koska ei kerro mulle mitenkään, jos on hätä eikä pääse vessan ovesta ite.. Meidän 1v9kk ei puhu oikein mitään vielä. Jotain sanoja ja kaikkien eläinten ääntelyt..

*Auringonkukka*
Perjantai-iltaa!

Mun mies on iltavuorossa töissä ja soitti joku aika sitten, että häätyy tehdä yö perään, että täällä yksikseni vietän viikonlopun alkua :(Pitäis lähtä jo nukkuun, mutta kun...

Hienoa Plussa, että teilläkin sujuu jo pottailut! Kyllä se kovasti helpottaa ja sääsgtää ihan tosi kyllä rahaakin! Me on käytetty ehkä n. 70%:sti kestovaippoja koko vauvaikä, mutta kuitenkin. Meillä oli just 1,5v neuvola ja siellä lääkärikin ihmetteli, kun sanoja tulee niin paljon ja sanoo hienosti r-kirjaimenkin :) neiti kyllä kalkattaa koko ajan ja ihan siis ymmärrettävää juttua tulee ja paljon.

Mulla oli eilen vähän ehkä jopa jo pelottava juttu... Oltiin ulkosalla ja lapion varressa tietty heiluin, kuinkas sitä nyt muutenkaan... Meillä on ihan kauheen kuumat helteet ja ne tekee kyllä tepposet. Mulla iski kauhee huimaus ja pyörrytys, kun tietty siinä lapion kans välillä olin kyyryssä ja pää alaspäinkin. Ei kestä siis yhtään näillä mun verenpaineilla! Lähsin vauhdilla sisään juomaan, muitta se aiheutti vaan sen, että oksensin kuin viimeistä päivää. Mieskin jo säikähti, kun sanoin, että on hirvee huimaus... Neiti tuli siinä sitten miehen toimesta syömään ja nukkumaan ja niin me nukuttiin parin tunnin unet kumpainenkin. Sen jälkeen helpotti, mutta kyllä oon tänään ottanut aika iisisti... Koko neitin päikkäriajankin vaan makasin sohvalla silmät kiinni tai luin uusinta Meidän Perhettä ja Vauvaa... Heh, vuorotellen, kun en tiennyt kumpaa lukisin :) Mutta siis säikäytti kyllä, kun eihän noista koskaan tiedä, kun oon vaikka tytön kanssa kahden ja kuukahdan tänne! Hitsi vie...

Aava, se sun työkaveri on kyllä tosi ajattelematon!!! Ja nimen valintaan teillä on kyllä melkoiset haasteet edessä, jos nimen tulee "taipua" kolmeen eri kielen...

Mutta, nyt pyykit kuivumaan ja uinumaan... Ei kait se auta...

Auringonkukka ja Nasu

Aava79
Auringonkukka - pelottava toi sun huippausepisodi - olen itse huomannut myös sen, että kuumuus ei sovi ollenkaan. 25C astettakin on jo ihan liikaa ja kamalan äkkiä tulee nestehukkainen olo. Eilenkin ryystin kävelyn päätteeksi puoli litraa vettä ilman mitään sellaista oloa, että pitäisi pissalla juosta jatkuvasti. Tai noh, mitä nyt enemmän kuin yleensä mikä on kyllä aika jatkuvaa. Siis ihan jatkuvasti pissattaa. Kävin jo testissäkin katsomassa onko mulla riesana tulehdus mutta eipä näytä olevan - vain näitä raskauden iloja.

Tänään on tullut sitten jopa 16 viikkoa täyteen. Kävin eilen vaa'alla ja vieläkin on paino kilon verran alhaalla lähtöpainosta. Miten teille on alkanut tulemaan painoa?

Aava ja Bug 16+0

Pampula84 ejk
Mua kanssa mietitytttää toi painonnousu. Mulla on tippunut tähän mennessä (nyt 15+5) noin 5-6kg. Viimesen 6 viikon aikana ehkä 1,5kg eli suurin osa tippui alkuraskaudessa. Vähän jännittää tuleva neuvola parin viikon päästä että mitä siellä sanotaan painon suhteen. Mä olen kylläkin niitä ihmisiä että paino putoaa tosi helposti kun jätän alkoholin ja muun ylimääräisen eli jos en olisi raskaana niin paino olisi pudonnut 6 viikossa jo sellainen 6-8kg. Siihen nähden tilanne on siis ihan hyvä.

Miten teillä on maha alkanut kasvaa? Mulla ei vielä näy yhtään vaikka tuntuu että vyötärö on ehkä jotenkin paksuuntunut.

Huono olo vaivaa täälläkin edelleen. Nyt se on alkanut tulla aamulla ja päivällä ja aika usein tulee oksennuskin. Pari viikkoa oli tosi hyvä olo ja ruokakin maistui..ehkä se tästä.

Pampula84 15+5

Aava79
Oiskohan sulla Pampula nestehukkaa?

Huomasin itse sen, että olo on kahta kamalampi jos en ole juonut tarpeeksi vettä tai nukkunut tarpeeksi. Hyvin helposti alkaa oksettamaan jos on väsy olo ja nälkää ei edelleenkään saa päästää tulemaan. Sama juttu helteestä ja mistä tahansa sellaisesta paikasta missä ilma ei kierrä eikä voi istua alas... eli metro on ihan hirveä, en voi olla kyydissä kuin neljä aseman väliä aamulla, illalla en edes kokeile.

En ole oksentanut viikkoon mutta edelleen kuvottaa. Kieltämättä vie ilon ja 'nautinnon' raskaudesta jos ja kun olo ei yksinkertaisesti ole hyvä.

Mulla ei ole vauvamahaa mutta vartalon muoto on muuttunut hieman niin että nykyään tuntuu olevan sellainen 'kupu', vähän niin kuin kanalla. :D

Katsu*
Juuri eilen oli neuvola ja painoa on tullut lähtöpainoon nähden 3 kiloa.Minulla on kyllä ihan kunnon vauvamaha.Varmasti sf-mittakin oli iso vaikka ei se terveydenhoitaja mitään siitä sanonut.Mutta on tästä massusta muutamat sanonut että onkohan siellä kaksoset tai että miten se on noin iso.Nyt oli kyllä 200g liikaa tullut viikkoa kohden.Esikoisen aikana taisi olla 4 kertaa ku painoa oli tullut pikkasen liikaa.Muuten oli hyvä painonnousu.
Kaikki oli neuvolassa hyvin.Vauvan syke 150.Onneksi se sieltä kuului.Vieläkään en osaa olla täysin luottavaisin mielin.
Muita raskausoireita ei tällä hetkellä ole kuin ajoittaiset hetkelliset liitoskipuilut ja aristavat rinnat seka pissattaminen.

Katsu rv 17+1

Cayanne (vierailija)
Hups,hujahti tuo viesti tästä kännykästä..Jeps.Onpas hurjaa,että teillä vielä on pahoinvointia! Tsemppiä kovasti,että se pian loppuu! Olin eilen gyniksellä ja tehtiin rakenneultra.Kaikki ok,raajat paikallaan ja oikean kokoiset.Aika hurjaa miten paljon kaikkea näkyi!Vatsassa oli kuulema sisältöä,mikä oli hyvä juttu - baby kun jo nielee lapsivettä.Joudun tosin sokerirasitustestiin - vauva kun ei kuulema ole ainakaan liian pieni.Ei tosin mitään merkkejä ole diabeteksesta,mutta ei kai niitä välttämättä olekaan. Onko kellään kokemusta sokerirasitustestistä?

Zandraa
Huomenia!
Pari viime päivää on ollut koko työyhteisön kanssa suunnittelupäiviä (normisti näen vain työpariani...). Pampula kun kysyit, että näkyykö maha, niin kaikki työkaverit just kehui, miten ihana vauvamaha :). Heh, mulla on jo näkyvämpi vauvamaha kun työkamulla, joka jää kk päästä äippälomalle!!! Että hyvin yksilöllistä on. Tykkään mahastani tän kokosena, kohta sen koko alkaa jo ärsyttää... etenki sit loppuviikoilla kun ei enää mitkään vaatteet mee päälle, on kömpelö ja vaan huohottaa... nyt äippävaatteet istuu just eikä melkein, ovat mukavia yms. Täytyy nauttia! :)

Painoa mulla on tullut jotain 1,5kg. Edellisissä raskauksissa tuli 16 ja 18kg, mut ei silloinkaan tullut alkuun juuri mitään, ekassa itseasiassa oli tässä vaiheessa vielä -4kg jatkuvan oksentelun takia...

Ärsyttävä flunssa vaivaa. Pojalla tää alkoi la, tytöllä su, mulla sit ma ja miehellä eilen! Minä ja tyttö ollaan räkäisimmät. Jospa tää nyt sairastettu flunssa säästäis meidät sit sikainfluenssalta?? Tai sit meillä jo on se :O. Mistäs näitä tietää!? Kun vaan sais ottaa jotain muutaki lääkettä kuin panadolia!

Suppailuja on aika usein, mut ei sentään päivittäin. Liikkeitä tuntuu aika paljon niitäkin, vois oikeestaan jo sanoo, et joka päivä.

Juu, ja viikon päästä ois viimein neuvola, edellinen ollut kesäkuussa! Lehdestä luin, et täällä rupee ENSI vuodesta alkaen KAIKKI saamaan ilmaisen rakenneultran, sekä tehdään np-ultrat ym. Tähän asti tehdään vain ultra rv 10-12, missä katsotaan sikiöiden määrä ja ikä... yli 30v on saaneet muutkin, mulla kun ikää 29, ni eipä oo mitään extroja tullut. Rakenneultraa ei siis oo tulossa, en nyt jaksa ite alkaa varailla ja maksaa. Eiköhän tää vauveli kunnossa ole ja kun en sukupuoltakaan halua tietää etukäteen (oikeestaan sen takia esikoisesta mentiin rakenneultraan.... kakkosesta taas se oli ainoo ultra, mikä saatiin, kun asuttiin väliaikaisesti eri paikassa silloin). Et jännitetään tammikuulle. Nythän nuo rakenneultrat jo alkaa tammikuisilla olla, ketkä on menossa.

Zandraa 18+2

Susa08 ejk
Hei!
Mulla on rakenneultra ensiviikolla. Jännittää vähän, mutta ihana nähdä miten vauva jaksaa :)
Mulla riesana nyt kipeytyneet lonkat. Sauvakävely treenit pitää varmaan jättää pois...Moista vaivaa ei ollut ykkösestä.
Masu on jo sen verran iso, että ei voi peitellä. Olo on hyvä, nyt voi oikeasti nauttia raskaudesta ja ruoka maistuu :) Tsemppiä huonosta olosta kärsiville - kyllä se pian helpottaa!!
Mä olen nyt sit virallisesti puolessa välissä raskautta, rv 20, aika on mennyt niin nopeasti!

Aava79
Joo, täällä on taas vaihteeksi oksennettu tänään - tosi masentava olo. Nyt on sitten jäänyt pelkokin päälle että tämä ei mene koskaan ohi, ihan itku tuli kun yksinkertaisesti niin v*tuttaa.

Täällä Englannissa muuten ei mitata painoa ollenkaan, ainoastaan viikolla 12 np ultrassa koska se vaikuttaa siihen downsyndroomariskiin. Muuten sanovat vain että niin kauan kun terveellisesti syo painoa tulee juuri sen verran mitä kroppa tuntee tarvitsevansa imetystä ja synnytystä varten. Ihan hyvä näin koska mua rasittaisi kyllä jatkuva painon kyttäys.

Elna81*
Moikka!

Täällä vietetään ansaittua vapaapäivää. Kävin maanantaina neuvolassa, ja kaikki oli kunnossa. Kiloja on kokonaisuudessaan tullut tähän mennessä 3, kuulemma juuri sopivasti. En kylläkään osaa sanoa mihin kohtaan ne on tullut, kun musta ei ollenkaan edelleenkään näe ollakko raskaana vai ei.
Veriarvot oli paremmat kuin ekassa neuvolassa ja verenpainekin parempi kuin koskaan. Terkkari vaan sanoi että raskaanaolo taitaa sopia minulle.
Vauvan sydän löi selvästi ja kuuluvasti, 150 kertaa minuutissa. Liikkeitä en muuten ole vielä tuntenut tai en vaan osaa niitä vielä hahmottaa. Mun vatsa pitää muutenkin kauheeta meteliä ja muljausta, voi olla että sekoitan liikkeet ja noi keskenään.

Seuraavaksi mulla onkin jo rakenneultra, se on tosin vasta 7.9, mutta ei siihen onneksi kovin pitkä aika ole.

Aurinkoisin terkuin
Elna ja mini-murmula 18+0

KM71
No niin pitkästä aikaa kerkeän tännekin. Aika vaan menee niin nopeasti kun on töissä päivisin ja kotona ollessa on esikoinen touhuamassa energisenä ympärillä.

Hyvin on mennyt ja aikamoinen pömppö sitä jo on :), varsinkin illalla. Tänään oli neuvola ja sydänäänet kuuluivat hyvin ja kaikki muutenkin ok. Kait sitä nyt sitten täytyisi jo uskaltaa kertoa töissäkin. Jerestä kerroin rv 19 ja tänään on tasan 16 täynnä. Silloin oli vähän peittävämmät työvaatteet, mutta nyt kyllä ovat vähän erilaiset eli en ihmettelisi, vaikka olisivat jo kiinnittäneet huomioita. Parempi ehkä kuitenkin jo kertoa niin saan pömpöttää :-D kaikessa rauhassa sitä näkymistä sen enempää miettimättä.

Rakenneultrankin varasin juuri ja se on 16.9. Taidetaan mennä 4D ultraan tälläkin kertaa. Jonkinlaisia muljahteluita on välillä tuntunut ja tänään kun hoitaja kuunteli sydänääniä dopplerilla niin hänkin sanoi, että ihan kuin olisi tuntenut jotain käteensä. Hän myös meinasi, että tässä parin viikon sisällä rupeaa varmasti tuntumaan liikkeitä vielä selkeämmin.

Pari yötä sitten näin painajaisen, että alkoi kamala vuoto ja ajattelin, että no niin taas se alkaa kaikki alusta. Seisoin kylpyhuoneessa tai vessassa kun veri valui ja jotain tippui maahan ja ajattelin sen olevan sikiö ja lähempi tutkiskelu paljasti sen pieneksi nalleksi. Sitten onneksi herätyskello soi ja se ikävä uni loppui. Sanoin miehellekkin, että huh huh mikä uni ja onneksi kello herätti. Kait se uni johtuu siitä kun on kuitenkin keskenmenoa pelännyt kun on niitä pari kokenut. Onneksi kaikki on nyt kuitenkin oikeasti mennyt hyvin.

Tähän mennessä kiloja on tullut 2 ja viime raskaudessa niitä tuli yhteensä 13. Synnytys kesti viimeksi vähän alle 7 tuntia yhteensä ja silloin jo sanottiin, että jos tekee toisen niin kannattaa varautua tulemaan sairaalaan aikaisin kun toinen synnytys on yleensä nopeampi. Meiltä on onneksi vain noin 10 minuutin ajomatka sairaalaan.

Onko kenellekkään tullut mitään ihme himoja mihinkään? Minulle ei ainakaan vielä, mutta Jeren aikana himoitsin hiekkaa... siis ihan hienoa hiekkalaatikko hiekkaa :-D Pomoni sanoi himoinneensa aikoinaan laastia ja sanoin, että voisin hyvin kuvitella myös himoitsevani sitä jos sen haistaisin. Hiekan himo oli siitä paha ettei sitä pystynyt tyydyttämään mitenkään, jos olisin himoinnut jotakin omituista ruokayhdistelmää niin sitä olisin voinut ja ehdottomasti myös olisin syönyt. Närästystä oli myös viimeksi, saas nähdä miten nyt käy.

KM71 rv 16+0

Katsu*
Cayanne: Täältä löytyy kokemusta sokerirasituksesta.Esikoisen aikana tehty kerran jolloin keskimmäinen arvo oli 10.1 kun se saa olla 10.0.Eli minulla oli silloin diettihoitoinen raskausajan diabetes.Nyt sitten tarjoutui tämän meidän aika pitkän vauvan yrittämisen aikan mahdollisuus osallistua radiel tutkimukseen jossa seurataan veriarvoja,ruokavaliota ja liikuntaa ennen raskautta,raskauden ajan ja vuosi sen jälkeen.Joten senkin aikana olen ollut sokerirasituksessa.Ja sitten kun tulin viimeinkin raskaaksi niin että se myös on tähän päivään asti kestänyt olen tänäkin aikana käynyt kerran rasituksessa ja toinen kerta on kuulema tulossa.Vaikka nyt ei ole vielä ollut mitään syytä mutta seurataan sen takia kun on aikaisemmin ollut.Silloin oli syynä suuri sf-mitta.

Sokerirasitus on seuraavanlainen: Täytyy olla 12 tuntia syömättä ja juomatta.Ensin juodaan kaksi mukillista sokerilientä tai mitä se nyt sitten onkaan nimeltään.Otetaan ensimmäinen verinäyte.Sitten tunti odotellaan ja otetaan toinen verinaäyte ja vielä tunti ja kolmas verinäyte.

plussa..
Meillä oli siis se rakenneultra maanantaina 19+5. Kaikki oli hyvin ja sikiö noin 300g ja tasan keskikäyrällä. Lääkäri oli pelottava ja kiireinen, joten ei sitten uskallettu kysyä sitä sukupuolta :( Ja katto tosi vähän sitä alapäätä. Mutta kysyisin teiltä, jotka on nähny pallit ultrakuvassa, että miltä ne näytti? Googletin paljon noita kuvia ja ohjeita tunnistukseen, mutta en tiiä.. Näin siis sellaiset valkoiset rinkulat, jotka oli sisältä tummat, eli tummat möykyt valkoisilla reunoilla.. Ne oli aika isot ja siis suoraan edestä päin näytti siltä. Nyt vaan pitää sitten odottaa. Ei riitä rahat 4d ultraan. Noh, ehkä jos jonkun ongelmien takia pitää vielä mennä niin kysyn sitä sitten..

Kysta oli hävinny tai sitten lääkäri ei vaan löytäny sitä, mutta varmaankin oli poistunut. Onneksi.

Maha on iso ja tyttömaha, eli alkanut leviämään tonne sivuille. Tosi nätti vielä, mutta kasvaa varmaankin ihan järkyttävän kokoiseksi. Selkä tuli tänään kipeeks.. Saa nähdä onko pysyvä olotila loppuraskauden, vai tuliko jostain huonoista asennoista vaan..

Plussa 20+1

Aava79
Täällä pitää vielä odottaa puoleen väliin syyskuuta ennen kuin meille selviää kumpi sieltä on tulossa. Tää vanhemmaksi tulo on aika lailla jännää/stressaavaa jne - vietimme eilen päivän 3kk vanhan lapsen vanhempien kanssa ja sekin tuntui aika oudolta. En vieläkään erityisesti miellä itseäni raskaaksi - maha on vielä aika olematon ja liikkeitä en tunne vielä ollenkaan. Tosin maha nousee turvotuksen kautta iltapäivästä isommaksi niin että se on aika selkeän muotoinen. Paino on edelleen noin 2kg alakanttiin mutta onneksi jatkuva kuvotus on vähentynyt ja oksentelua ei ole ollut kahdessa viikossa kuin kerran - eli tuntuu helpottavan. Vihdoinkin!!! :)

Aava ja Bug 17+0

Zandraa
Eipä juuri uutta tännepäin. Paitsi et tänään poksuu viikot, 19+0. Jee, melkein puoliväli!! Mä en ollenkaan jaksais olla raskaana, vauvan voisin kyllä ottaa...
Nyt tuntuu tuo pahin väsymys helpottavan, vissiin sit oon jo niin vanha (29), et käy kovemmalle raskaus, mitä nuo 2 edellistä... ;)
Flunssasta aletaan olla selvitty hela familjen.

Meillä näkyi esikoisella "jotain" jalkovälissä rakenneultrassa. Saatiin aika suttuiset kuvat sieltä mukaan ja lääkärin mielestä siellä oli "vain napanuora". Miehen kanssa vaan sit pihalla virnuiltiin, et aika monta napanuoraa meidän pojalla :). Silloin oli rv 20+0. Tytöstä ultra tehtiin rv 19+3, lääkäri katsoi tosi pitkään jalkoväliä, mut sanoi, ettei pysty näkee kumpi on (oli siveästi jalat ristissä). Ite sit päättelin, et kun poika oli niin selvästi poika, et tän täytyy olla tyttö - ja tyttöhän sieltä tuli. Nyt ei mennä rakenneultraan (pitäis maksaa ite), enkä ees halua tietää, kumpi siellä on. Synnytyssalissa sit selvitköön! Tyttöolo mulla kyllä on ollut, paitsi viime aikoina en oo ollut siitä enää niin varma. Tyttöä ehkä enemmän toivon... vaik eihän näitä toiveita sais ääneen sanoa...
Huomenna sit neuvolaan 2kk tauon jälkeen.

Aava79
Onko kellään muulla tullut viime aikoina vaivaksi selkäkipua, etenkin alaselän kipua? Mulla on vasemmalta puolelta alaselkä kipuileva ja välillä heijastuu pakaraankin asti niin että tuntuu aivan kuin olisi kramppi - vaikka tosi asiassa ongelma on selässä. Monesti etenkin liikkeelle lähtiessä tuntuu näitä kramppeja. Tätä on viime aikoina tullut enemmän ja enemmän - kieltämättä on sellainen olo että ojasta allikkoon kun pahoinvointi heltyy alkaa jokin muu rassaus!! :D

Pampula84 ejk
Täälläkin tuntuu että pahoinvointi alkaa vihdoin väistyä. Ruokahalukin on palannut ja nyt tuntuu että pitäisi syödä jotain muutaman tunnin välein kun normaalisti olen syönyt ehkä kaksi kertaa päivässä.

Mulla alkoi selkävaivat pari viikkoa sitten. Alaselkä on usein todella kipeä ja esim lattialla selällä makaaminen on tuskaa. Kuumavesipullo auttoi jonkin verran kun sai hyvän kylkiasennon ja pullon tuettua selkää vasten. Just niin kuin Aava sanoi niin liikkeelle lähteminen on aika ilkeän tuntuista. Mulla on myös yläselkä mennyt tosi jumiin ja se särkee sitten sopivasti niinä päivinä kun alaselkä tuntuu hyvältä. Mukaan kuuluu tietysti myös järkyttävät päänsäryt joihin ei Panadol auta. Nyt on myös alkanut olla liitoskipuja ja lonkat paukkuu ja särkee. Vali vali :D

Mulla on työmotivaatio on nollassa ja melkein lasken jo päiviä siihen että täältä pääsee pois. Työssä ei siis ole mitään vikaa ja ympäristö on hyvä mutta jotenkin nyt kaipaisi tauon. Toisaalta jos nämä vaivat tästä pahenee niin saa nähdä kuinka kauan töissä pystyy olemaan.

Aava: Ymmärsin että sun mies on norjalainen ja asutte Englannissa? Miten olette ajatelleet hoitaa kolmen kielen "ongelman" vauvan/lapsen kanssa? Mulla on nimittäin vähän samanlainen tilanne. Asutaan Suomessa mutta meillä on englanti yhteinen kieli. Mellä on perheessä siis suomi, englanti ja kreikka kielinä. Voi mennä hankalaksi lapsen kanssa. En oikein tiedä miten ja mitä kieliä pitäisi opettaa kun tulee kuitenkin varmasti kuulemaan kaikkia...

Tällä viikolla on vielä ohjelmassa kertoa pomolle raskaudesta. Saa nähdä miten ottaa..

susa08
Rakenne ultrassa käyty. Kaikki hyvin! Tyttö kasvaa hienosti ja kaikki näyttäisi olevan niin kuin pitääkin. Aika monella täällä lääkäri on tehnyt ultrat. Kättärillä ultran tekee kätilö...meillä oli ainakin ihana ihminen joka selosti tosi tarkkaan kaikki mitä näkyi. Sukupuolikin näkyi ihan hyvin, vaikka sehän me jo tiedettiin etukäteen :) Ykkösestä eivät muuten kättärillä sukupuolta kertoneet, vaikka olisimme halunneet tietää..nyt käytäntö ilmeisesti muuttunut.
Nyt jotenkin uskaltaa hengähtää ja tekisi mieli jo lähteä ostelemaan vaaleanpunaisia vaatteita :) Kovasti tässä myös mietin, että ottaisko äitiyspakkauksen vai rahat? Mulla jotain vaatteita on säästössä, mutta ei kovin paljon...Mites te muut, aiotteko ottaa pakkauksen vai rahat?

Susa ja Muru 20+5

Aava79
Pampula84 - täältä saa sellaisia mukavia tarrallisia kuumakääreitä jotka voi liimata selkään - ihanasti helpottaa oloa. Jos kauheasti väsyttää jne, suosittelen ottamaan joko hieman lomaa tai sitten yksinkertaisesti hakemaan sairaslomaa pari päivää niin että jaksat sitten taas. Ja yrita syödä ihan kunnolla - pahaa oloa tulee siitäkin jos energiaa on liian vähän.
Joo, mun mies on norjalainen - ja meillä on tarkoituksena toimia niin että minä puhun suomea, hän norjaa ja keskenään jatkamme englanniksi. Tuttavapariskunnan 2.5 vuotias lapsi puhuu sujuvasti portugalia (isä), suomea (äiti) ja englantia eli luulisi asian olevan ok - lapset oppii niin helposti kieliä pienenä - voivat hieman sekoittaa alussa mutta äkkiä se siitä selviää.

Sain juuri kätilöajan sovittua heti seuraavaksi päiväksi ultran jälkeen syyskuussa- meillä on tarkoitus käydä Skotlannissa häissä ja sitten sieltä suoraan kahdeksi viikoksi Kroatiaan. Odotan tätä lomaa ihan innolla. Sitä ennen on kuitenkin Suomen pikareissu - saa taas tuoda kunnon annokset ruisleipää, punajuurisalaattia ja puolukkahilloa. :eek:)

Cayanne
Kiitos Katsu sokerirasitustiedoista! Toivotaan nyt sitten, että tulokset on ok. Testihän on vasta parin viikon päästä...

Onpa harmi, että pahoinvoinnin lisäksi nyt sitten vielä selkävaivojakin on ilmaantunut Pampulalle ja Aavalle! Toivottavasti pääsette niistä mahdollisimman pian eroon ja olo helpottaa.

Työmotivaatio on meikäläiselläkin kyllä aika lähellä nollaa. Työkaverit mun tiimissä on vain niin mukavia, että heidän takiaan jaksaa pinnistellä. Ei siis ole sinänsä mitään ongelmia - paitse että ylitöitä ei pysty tekemään, kun alkaa energia olla jo tavallisen työpäivän jälkeen lopussa - mutta alkaa vain nuo kiinnostuksen kohteet olla vähän toisenlaiset :) Ja tietty se oman kehonkin muuttuminen on aika ihmeellistä loppujen lopuksi.

Hyvää oloa ja viikonlopunodotusta kaikille!

Zandraa
Heipat!

Mä en olis ollenkaan huolissan tosta, et lapsen pää menee sekaisin useista kielistä. Me asuttiin vuosi Norjassa, poika oli 2,5v kun lähdettiin ja 3,5 kun palattiin. Norjaan muuttaessa ei vielä juuri edes puhunut lauseita (suomeksi siis) mutta siellä ollessa rupes puhuu kokonaisia lauseita sujuvaa suomea, samalla kun oppi ymmärtää norjaa. Meillä oli siellä kotikielenä koko ajan suomi, suomenkielinen hoitaja oli välillä hoitaa poikaa (mä olin kotiäitinä suurimman osan ajasta). Kerhossa ja puistoissa poika leikki sujuvasti norjankielisten lasten kanssa + kattoi telkkarista piirrettyjä - ja niistä sitä kieltä sit tarttui. Edelleen ymmärtää jotain norjaksi, mut vastaa aina suomeksi.

Selkävaivoihin suosittelen lihaskuntoliikkeitä!!! "hyvää huomenta" liike on helppo tehdä myös raskaana (eli seisotaan, jalat voi olla vähän koukussa, ylävartaloa taivutetaan suorana alaspäin ja nostetaan ylös) tai sit kontalleen maahan, ja nostellaan vuoronperään vastakkaista kättä ja jalkaa selän tasolle (ei ylemmäs!). Noita kun tekee vaikka 3x15-20 toistoa päivässä/joka toinen päivä, selkä pysyy hyvänä - ja loppuraskauskin sujuu helposti. Sillä jos näillä viikoilla jo alkaa kramppaa paikat, niin entä sit lopussa, kun kohtu+vauva painaa "pikkasen" enemmän...

Liitoskipuihin taas jumppapallo on helpotus, sen päällä kun istuu ja pyörittelee lantiota, kivut helpottaa. Kannattaa kokeilla!!

Mä olin neuvolassa toissa päivänä. Ekaa kertaa kuunneltiin sydänäänet - hyvin kuuluivat, ja syke oli 160. Sf-mitta ponkas heti sinne yläkäyrälle, mikä on mulle tuttua... mulle tulee maha aina suoraan tuohon eteen, niin kai nyt sf-mittakin sit on hurja, mitä jos maha leviäis myös sivulle. Muuta siellä ei juuri ollutkaan. Masennuskyselylapun sain kotiin täytettäväksi, sitä kuulema tarkastellaan seuraavalla th-käynnillä, milloin myös katsotaan kelan laput. Saa vaan nähä, milloin tuo th käynti on, seuraava käynti on meinaan lääkäri, ja viikolla 26. Et ei näköjään 3:tta odottavia siellä turhan usein ravuuteta ;).
Mun täytyy kyllä myöntää, et oon aika useestikin ollut alamaissa, jopa masentunut tän raskauden aikana. 2 edellistä oon ollut niin superonnellinen koko ajan, jaksanut iloita kaikista kehon muutoksista, vauvan liikkeistä yms. Kyllä musta nytkin on ihanaa saada tää vauva, mut silti masentaa, en jaksais olla raskaana... väsymys tuntuu taas palaavan, pari viikkoa oli sen suhteen helpompaa :(. Mut johan sitä ollaan lähes puolessa välissä... enää vähän reilu 4kk.

Zandraa 19+3

Yhteistyössä