Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi viude, mä oon eilen ja tänää ollu kaameessa masutaudissa ja kuumeessa.. Onneks nyt pysyy ees jogurtti sisällä. Pupu onkin ollut koko ajan melkeen tissillä, varmaan yrittää imeä itseensä vasta-aineita ja onkin nyt ollut terve.

Eilen mies antoi pullosta mun pakastettua maitoa (en uskaltanut muuten haistaa sitä ku muutenkin oksetti, eiks Nintsu ja joku joskus sanonu sen dunkkaavan kaameelle?). Siis pullosta mies antoi koska oon miettinyt että oisko mun mölö vähenemässä ja pupu nälkäinen mutta eipä tuo juonut pullosta kuin 20ml nii on tainnut kylläkseen saada rinnastakin. Tänään sain pumpattua 100ml että kaipa nuo vielä maitoa tuottaa, hämää vaan kun ei tissit enää tuu pinkeeksi ;)

Mites kukas se matkusti juuri junalla vaavin kanssa? Voiko vaunut ottaa istumapaikan viereen? Olis parin viikon päästä kenties reissattava tampereelta tänne vantaalle...

Täällähän on aktiivista porukkaa, siis kauppojen ja shoppailun suhteenkin. Mun täytyy nyt vähän nolona sanoa, mut en kyllä oo kun pari kertaa käyny poitsun kanssa kaupoissa.. Täältä meiltä kun täytyy ajaa kauppoihin (siis ostoskeskuksiin tai stadiin) autolla n.20-40min, ja sit joko raahata sitä turvakaukaloa, tai siirtää poika vaunuihin nukkuun.. jotenkin on vaan tuntunut hankalalta. Mut toisaalta teillä kaikilla on niin hyviä kokemuksia kaupoissa käynnistä niin ehkä minäkin voisin ottaa itseäni niskasta kiinni ja lähteä kaupunkikeikalle :) Jos olis vaikka kamu mukana niin ei jännäis niin paljon. Ihme kyllä kun tosiaan näin jännään, kun en oikeasti ole luenteeltaan yhtään semmonen, jotenkin vaan tuo poika on niin uusi juttu kai?

Ihana Jumbis kun oot saanut vaunutella kamun kanssa nyt paljon ja että pääsit messuille :) Ja onnea Lumi kun vihdoin sait todistuksen ja päästään sit näkeen!! Niin ja kyllä se nauu varmasti sieltä vielä piakin sulle tulee :) Ja Lauran reissukin kuulosti niiiin ihanalta. En oo tänä vuonna päässyt ollenkaan laskeen mäkeä ja kaipaan sitä, mut ehkä ens vuonna. Pitää sit varata kans reissu Lapista kun täällä ei tuota lunta löydy ja mäet niin pieniä..

Vitsit kun ens kans tajua noita tukiasioita.. blondi kun blondi oon..

Täytyy Jumbis kans ruveta tuota luumua antamaan massuun, korvikkeet vissiin vetää tuota mahaa vähän kovaks. Meillä menee muutama päivä, jonka jälkeen kyllä huomaa jos kakka ei ole tullut, kun kipristelee ja itkeskelee aina välillä :(

Joo, meitä on moneen lähtöön, siis ihmisiä ja mielipiteitä. On kumma miten tuntemattomat ihmiset voivat olla niin töykeitä ja puuttua toisten asioihin. Varmaan jokainen vauvaperhe törmää jossain vaiheessa ikäviinkin kommentteihin.

Kiitos teille muille Nintsulle ja Nunnulle kun laitoitte että ootte päässeet siitä eroon, sain siitä sit kunnon inspiksen yrittää kunnolla itsekin, ja paremmin jo menee! Poika syö hyvin ilmankin, tietty yskii välillä, mut oikeastaan pärjätään jo hyvin!! Välilllä joudutaan siihen turvautumaan jos pojulla menee hermot tai rintaraivaroidaan. Ilman kumia ja raivari päällä menee sit ihan mahdottomaks. Mut siis melkein "kuivilla" jo ollaan.

Jaahas, täytyypi mennä iltapuuhasteluihin! Jäi taas varmaan miljoona asiaa kommentoimatta :-/

Niin ja Nuppu, yritäs parantua pian, kurjaa olla kipeänä :( *halaus*

Ulla & poju 101 päivää

Pikaseen..sain pojan nukkumaan, mutta ajattelin telkulle omistaa aikaa.

Ulla: Mallasuutekkin on yksi hyvä vatsan löysentäjä. Sitä saa apteekista ja pullon pitäisi kestää pitkään, sekotetaan korvikkeen sekaan. Luumuakin jos antaa liikaa, alkaa se menettää sen mahanlöysentäjä-tehon.

Nupulle pikaset parantumiset!!*halitus*

Yritän päästä meidän tapaamiseen. Vähän vain jänskättää täältä lähteä kahden lapsen kanssa sitten junaan ja vielä tuplilla...toivottavasti mies olisi silloin vapaalla kun meinataan nähdä.Helsingissäkö meinattiin se tapaaminen sopia??

Nyt menen taas...

Ulla, eipä kestä, kiva että on ollut apua ja vertaistukea!! Meilläkin yskitään ja köhitään kun maitoa suihkii (yhtenä päivänä tein sen, suihku suoraan pojan silmään...) mutta pääosin menee hyvin. Ihanan helppoa, oon ruvennut taas nauttimaan imetyksestä!! =)

Jee, kohta voidaan sopia treffi-päivä kun Lumi saa liput Suomeen!

Nuppu, juu, se sulatettu oma milkki haisee tosi kalamaiselta. Yök. Meillä tosiaan poika ei sitä ees huolinut. Sulle pikaista paranemista!! En tiedä mitään niin kamalaa ku vatsatauti..

Jumbis, mitä tuotteita sä sait siihen Sebis-tarjoukseen?? Mä sain viis tuotetta 10 €.. Kylpyaineen, pesuaineen, kaks rasvaa ja ne pyllypyyhkeet +näyteshampoita. Oli älyttömän hyvä tarjous, kun tommonen kylpyaine maksaa apteekissa jo yli 10€. Saatiin babyshowereissa sitä ja Sebamed-pyllypyyhkeitä, pyyhkeet loppu jo aikoja sitten ja kylpyaine on melkein finito. En oo ihan noudattanut tota "pari tippaa riittää..." Mä ostin messuilta pojalle nimellä varustetun puuauton, rytmimunat, marakassin, neljä tuttia, kaks bodya ja itelleni imetys"ponchon". Voi vitsi, oisin kanssa halunnut pääkallo-tutin!! =) Ihan törkeesti oli muuten jengiä, kävin siis kaverin kanssa eilen, ei meinannut päästä liikkumaan. Ja mä olin myös tosi pettynyt kun ei ollut näytteitä paljon mitään, Muumi-vaipoista otin valmiiks niitä housumallisia näytteitä.

Kotiuduttiin just vaarin synttäreiltä, oli vaari kyllä kakkonen kiinnostuksen kohteissa.. Meidän poika vei pisteet kotiin! Oli vaan kauhee hälinä ja meteli eikä poika oikein pystynyt rauhoittumaan. Yhessä vaiheessa vetäs n. 20 min sikeitä mut sitten heräs kun laulettiin ja vaari kiekas korkeelta ja kovaa. =) Nyt meillä onkin sitten yksi tosi väskä pieni mies, ja mä lähden nauttimaan ulkoilmasta koiran kanssa!!

Nintsu + pieni mies keskiviikkona 4 kk

heh..täällä taas...

Nintsu: Siinä sai valita ottaako niiden rasvojen lisäksi shampoon, kylpyvaahdon vai pesunesteen. otin pesunesteen ja shampoon. Niitä kosteuspyyhkeitä sai ilmaseks ja sit sai näytteitä melkein kaikista tarjolla olevista. Näytteitä otin kaksinkappalein, eli sain periaattees 10e:lla pesunesteen, shampoon, voiteet, 2kpl kosteuspyyhkeitä+näytteitä 6kpl. Piltti-lusikoitakin haettiin 2kpl...Muumi-vaippoja tuli kanssa otettua mukaan. =))Täytyy taas ensvuonna käydä katsomas...

Nyt poistun taas

Mä reissasin junalla pääsiäisen aikoihin. IC-junassa oli tosi hyvät tilat. Siinä oli pyörätuolipaikkoja, joihin sai vaunut ja invavessa oli ihan vieressä. Siellä oli kunnon hoitotaso ja pullonlämmitinkin löyty. Mulla oli kaks vierekkäistä istumapaikkaa, sain siis levittäytyä tavaroineni ihan vapaasti. Mun paikat ei tosin ollu ihan vaunujen vieressä, kun oli muitakin lapsiperheitä samassa vaunussa. Tarpeeks lähellä olin kuitenki ja kuulin heti kun tyttö alko heräileen. Nyt jos lähtisin uudestaan niin ottasin mukaan rintarepun tai kantopussin. Oli hieman haastavaa käydä vähä kävelemässä ja hakemassa juomista ravintolavaunusta kun pitelin tyttöä sylissä samalla. Ois helpottanu huomattavasti kun ois ollu kädet vapaana. Samoin siinä istumapaikalla ois ollu helpompaa välillä lepuuttaa käsiä. Mut suurimman osan matkasta tyttö kyllä nukku. Junan liike kun heilutti vaunuja tosi mukavasti.

Ostin liput asemalta jo etukäteen, voi olla et netissäkin pystyy varaamaan inva-paikan. Halusin vaan varmistaa, et tulee oikeet paikat. Myyjä sano, et pendolinoissakin on vastaavia paikkoja, mut IC-junissa on ehdottomasti paremmat vessatilat. En kyllä tiiä, kun en oo pendolinolla matkustanu nyt vauvan kans.

En muista, oonko aiemmin mainostanu täällä tuota maidonkerääjää, enkä muista onko juteltu siitä. Mulla tulee maitoa sen verran hyvin, et pidän toisessa rinnassa sitä imetyksen ajan. Saan siihen kerättyä maitoa huomattavasti enemmän ku rintapumpulla. Ja on muuten aika paljo vaivattomampaakin. Hyvä keksintö!

Nunnu

Kiva kun Nunnulla oli noin hyviä kokemuksia junalla matkustamisesta, uskaltaa ehkä itsekin lähteä junalla johonkin jos tarvetta vaatii:)

Meillä oli tänään 4 kk neuvola ja kovasti poika oli taas kasvanut. 7915 gr ja 64,5 cm. Tosi kiva että paino oli noussu noinkin hyvin, jossain vaiheessa epäilin että mahtaako maito riittää enää, mutta hienosti hän on kasvanut tissimaidolla. Kiinteiden aloittamiseen ei neuvolan tädin mukaan ole kiirettä, mikä oli sekin helpotus. En nyt niin mielelläni niitä vielä aloittaisi, joten jospa vielä kuukauden voisin täysimettää ja katotaan niitä soseita sitten.

Mulla muuten toi maidonkerääjä on ihan tarpeeton, sinne ei tule ikinä mitään. Ei tipan tippaa. Senkin takia aattelin jossain vaiheessa, että mahtaako tisseistä mitään tulla, mutta eipä sillä onneksi näytä olevan merkitystä maidon riittävyyden kanssa.

Täytyy lopettaa, vaikee kirjottaa kun poika sylissä. Jostain syystä poika ei tänään suostu nukkumaan päikkäreitä kun sylissä

Simba ja iso mies

Helou!

Viikonloppu taas takana. Oltiinkin Piiperöisen kanssa eka kertaa yökylässä. Oltiin menossa lauantaina mun porukoille päiväksi, mutta sainkin sitten idean, että mentiinki sinne yöksi, kun mies meni koko viikonlopuksi ylitöihin, teki aamu- ja iltavuoron molempina päivinä. Reissu meni hyvin, tokihan siellä oltiin ja elettiin kuten kotona. Mun vanhaan kehtoon Piiperöinen ei vaan asettunut nukkumaan, mutta kainalossani nukkui hyvin koko yön (klo 19.30-6.30), söi yöllä kaksi kertaa kahden ja viiden maissa.

Laura: Mun pitikin jo kommentoida sulle, että meidän tytöt on kyllä niiiin samanlaisia:) Aika hassua. Nimittäin sen neuvolan jälkeen mun piti kaivaa tuolta aikaisemmista kirjoituksista, et kuinkas iso se teidän tyttö onkaan ollut nyt neuvolassa ja aika samankokoisia tosiaan ovat:) Ja päiväunijutut ym. menee myös niin samaa rataa.

Minä en oo kauheesti shoppaillu vauvan kanssa, siis ei kokemusta sovituskopeista yms. Oon käyny vauvan kans oikeestaan vaan marketeissa. Tänäänkin vaunuiltiin Cittariin ruokakauppaan. Tyttö nukkui koko ajan, mutta siis ostima vaan ruokaa.

Minä oon ammatiltani insinööri (AMK). Oon valmistunut vähän reilu vuosi sitten. Viimeksi olin töissä yhdessä tehtaassa osan ajasta (6kk määräaikainen sopimus just ennen äitiyslomaa, kuinka sattuikaan sopivasti!!!) työnjohtajana ja osan aikaa tietotekniikka/automaatioinssinä. Tuossa just viime viikolla tuli liiton lehti ja mitä enemmän sitä laavasin, sitä enemmän alko tuntuun, että voihan p**ka... Ei vois vähempää kiinnostaa... Siis kuten Emmulla, se ruoho on varmaankin vihreämpää aidan toisella puolen, mutta jotenki vaan alko tuntuun, että ei oo mun alaa ja että kuin myös, haluaisin jotenkin merkittävämmän työn ja tehdä jotain, jolla olis jotain merkitystä...

Vaunut kutsuu, myöhemmin lisää...

Rosa

Kiitos kaikille tsemmpityksistä. Nyt ei enää okseta niin paljon, masussa silti tuntuu edelleen oudolta...

Mutta piti tulla saman tien kertoo yks uttu mikä täs tapahtui: PUPU SÖI RINTAA EKAA KERTAA ILMAN KUMIA! Ja tälläkin hetkellä kun kirjoitan, pupu syö toistamiseen ilman kumia!! Tää on jotain aivan uskomatonta, kokeilin vaan huvikseen tossa kunNunnulla ja Nintsulla ja ilmeisesti Ullallakin se toimii... Ja ilman sen kummempaa niin nyt se todella toimii! Mua melkeen itkettää ku oon niin ihmeissäni. Voitte kuvitella miltä mun nänneissä tuntuu kun nyt ekaa kertaa imetän ilman kumia. Tuntuu että pupu saa paljon nopeammin imettyäkin!!

Simba sun poju on kyllä todella hyvin kasvanut! Teillä ei selkeesti oo eväistä pulaa!

uulosti noi lapsimessut melko mieleniintoisilta kun kaikenlaista tarttui Jumbiksen ja Nintsun mukaan, ens vuonna mäkin tuun!!

Älä Nuppu lannistu, jatka yrittämistä vaikka joku toinen päivä!! Jossain sanottiin että se (rintakumi) pitäis jättää vaan raa'asti pois, että kyllä se vauva sitten ottaa kiinni kun huomaa ettei muuta vaihtoehtoa ole. En oo ihan kyllä samoilla linjoilla, tuo tarkottais sitä että vauvaa pitäis pitää nälässä.. Mutta onnea ja tsemppiä kumista eroon pääsyyn!! =)

Simballa onkin jo iso poika. Meillä huomenna 4 kk neuvola, saas nähdä mitkä on meidän herran strategiset. Ihan noihin lukemiin ei kyllä päästä.. =)

Simba, meidän poitsut on aika lähellä toisiaan :) Meilläkin oli tänään 4kk neuvola ja paino 8025g ja pituus 64,5cm. Täällä vähän härdelliä, kun yritän vihdoinkin selvitellä kaikenmoisia pinoja ja röykkiöitä kotona. Alkoivat niin ottamaan päähän kun aina imettäessä niitä joutui tuiottelemaan, että pakko alkaa tekemään jotain. Tänään tosin ei ehditty, kun vähän viikata vaatteita poitsun kanssa. Sain sen viihtymään sängyn päällä... mutta piti siis "viihdyttää" vähän väliä, että jaksoi siinä olla. Meillä on ikävää ihottumaa ja nyt pitää hydrokortisonia laittaa :( Ja minulta kiellettiin suklaa kokonaan. Ja nyt poitsun isi kutsuu kylppäriin laittamaan rasvaa, ihan perusvoidetta vaan... mutta heippa!

Palailenpa vielä linjoille... Alkoi siis päivällä pieni tuttiralli, mutta vaan onneksi muutamaan otteeseen piti vaunuilla juosta ja sitten posotteli unia klo 17 asti.

Miten teillä muilla hoidetaan nuo kylvetykset? Kuinka kauan suunnilleen vauva polskuttelee ammeessa? Meillä tehdään niin, että mies kylvettää ja on tullut sitten tavaksi, että minä meen jatkamaan eli hieromaan vähän öljyä ihoon ja käsittelemään ne vyöhyketerapeutin neuvomat pisteet kehosta. Sitten vaippa ja yöpuku päälle. Mulla vaan välillä pistelee ihan hirveesti, kun musta se kylvetys sais kestää vähän kauemmin, että ehtis siinä jotain tehdä (vaikka käydä elleissä :D ) mutta usein jo aika pian huudellaan äitiä... Pitäis oikeestaan päästä tuosta, siis että hoitelis mies koko kylvetyksen alusta pukemiseen asti valmiiksi.

Me muuten saatiin neuvolasta viimeksi ohjeistusta myös niistä velleistä. Aika jännä miten erilaisia käsityksiä niistä on. Täällähän oli myös vasta puhetta. Meidän neuvolan täti kehoitti niitä kokeilemaan, jos siltä tuntuu (ei tunnu...). Meillä mun mielestä yötkin menee kuitenkin hyvin (tosiaan kahdella syötöllä), niin musta on turha alkaa vielä "velleilemään". Tytöllä on eka unipätkä n. 6h ja seuraava n. 3h ja siitä sitten pari tuntia ja herätään. Mun mielestä ihan riittävä.

Me saatiin muuten mun äidiltä viikonloppuna aivan ihania juttuja, mitä hän oli tehnyt:)))) Pinnasängyn reunapehmuste, lakanat ja tyynyliina (ei tosin oo tyynyä :D ). Lisäksi hän oli tehnyt ristipistoin vauvan peiton, jossa nalle ja kirjottuna Piiperöisen koko nimi ja syntymäaika. Mielettömän hienoja kaikki. Piiperöisen mummo on tehnyt myös tilkuista ihanan vauvan peiton (taitaa näkyäkin yhdessä spacen kuvassa...???) Pitää ottaa tosta ristipistopeitostakin vaikka kuva ja laittaa spaceen, kun se on niin hieno! Meillä nyt vaan muuten on kamera raksalla, kun mies on unohtanut sen sinne...

Minä käytin sitä maidonkerääjää myös silloin, kun täysimetin ja nykyisinkin aina, kun pumppailen. Hyvä keksintö!

Nyt iltapuuhiin.

Rosa ja Piiperöinen 3kk ja 4pv

Me ollaan kaksipäivää kokeiltu peruna-porkkanavelliä ja mitään ei ole siitä tullut. Aloitin ihan 20ml ja tänään sai 40ml, sitten alan antamaan vain 10ml lisää jokapäivälle. Ajattelin sitten koittaa tuota, kun en vielä jaksaisi soseita alkaa antamaan ja velliä saa mies antaa jos satun jossain olemaan, täyttäähän se paremmin ja luulen pojankin jaksavan olla kauemmin syömättä sitten. Yöt meillä nukutaan putkeen, että sen takia ei välttämättä viel'ä tarvitsis mitään muuta kuin maitoa...ja nyt riittää aamulla mun tissilirut, mutta siitä 1-2tuntia vaatii sitten jo taas lisää ja annan korviketta. En saa pumpulla maitoa tulemaan ja poikakaan ei sitten suostu päivällä ottamaan sitä tissiä.=(( Lopetti sen kokonaan, en vaan saa aikaseksi luopua imetyksestä kokonaan...onhan ne pienetkin tipat tärkeitä mitä saa aamuisin imiessä.

Onpas isoja poikia!!Meillä on 4kk neuvola 7.5. Jotenkin näyttää,että poika vaan venyy pituutta. oli 3kk neuvolassa 64,5cm.

Itsekkin pidin maidonkerääjää kun pumppailin ja imetin, nyt en tarvitse mitään..en edes liivinsuojia.

Meillä minä hoidan pojan kylvetyksen...hoidin tytönkin ja nyt aika usein saan molemmat lapset viedä pesulle. Pojan pesen ja annan hetken olla vain ammeessa, menee ehkä koko kylvetykseen 10-15min. En koe tarpeelliseksi pitää liian kauaa siellä kylvyssä...sitten isompana osaa jo nauttia kauemmasta ajasta ja mulla on tyttökin aina pestävänä. Mies on kylvettänyt pojan sairaalassa syntyessään ja ehkä kerran kotona...tyttöä vauvana pesi ahkeraan.

Kohta lähdetään kaupungille taas. Mun veljen avokki tulee lapsineen sinne. Täytyy käydä Lindexillä pitkästä aikaa katsomassa mitä löytyy..kohta taas mies saa mulla valittaa kun oon kaikki rahat käyttäny...*eh*

Nyt mentävä!

Jumbis, uhmaikänen tyttö 1v10kk (kohta 1v11kk) ja hymypoika 3kk 3vkoa

Nyt tuntuu, että eka kertaa poitsulla on hankaluuksia saada kakka ulos :( On sitä vissiin yrittänyt jo pari päivää, aina kerran-pari yrittää, mutta ei mitään tule ja sitten tänä aamuna taisi enemmänkin koskea masuun... Aiemmin ei ole tuollaista ollut, vaikka kakat on tullut kerran-pari viikossa eli aika harvoin, mutta ne on normaalisti plörähtäneet silleen vaan yhtäkkiä eikä ole näyttänyt kovin hankalalta.

Meillä mies hoitaa nykyisin melkeimpä aina tuon kylvetyksen ja yleensä alusta loppuun, mutta nyt kun on tuota ihottumaa niin haluan itse laittaa sen rasvan välillä. Meillä kylvetään nykyisin joka päivä, mies halusi muuttaa sen pikkupesun kylvetykseksi, koska hän ei tykkää pestä lavuaarissa poitsua ja meillä oli muutenkin tarkoitus vähitellen muuttaa kylpeminen päivittäiseksi rutiiniksi. Nyt kun on ihottumaa niin kylvyt saa olla tosi nopeita, mutta aikaisemmin olleet paljon pitempiä, kun poitsu tykkää lillua vedessä. Nykyisin useimmiten kyllä innostuu vaan potkimaan hulluna, joten ihmettelen kyllä että onkohan tuolla kylvyllä mitään rentouttavaa vaikutusta kun tuntuu että poitsu vaan innostuu ja virkistyy siitä ;)

Nyt murunen meni vielä aamu-unille, mutta jotain ääntä jo kuuluu. Pääsen sitten taas kurkkaamaan, että mitä sille ihottumalle kuuluu. Oli aika punaisena eilen ja en vielä laittanut hydrokortisonia (kun en löytänyt kaapeista 1%:sta)

Tähti ja poitsu päivää vaille 4kk

Ps. Laura, tosi ihanalta kuulosti teidän reissu... Ihana, että saitte järjestymään tuollaisen =) Meillä oli samanlainen reissu suunnitelmissa, mutta se ei tapahtunutkaan. Olisi tehnyt mieli kyllä rinteeseen aivan hulluna... mutta se jäi kokonaan tältä talvelta. Ensi talvena olisi kiva lähteä alpeille, mutta luultavasti ei päästä, kun meille tulee se pitempi reissu joulun tienoille, joten siinä on varmaan tarpeeksi reissaamista vähäksi aikaa.

Pps. Mekin reissataan junalla parin päivän päästä. IC-junat on parempia, kun niissä on tilaa ainakin parin istuimen lähellä vaunuille, ihan siihen viereen. Pendolinossa ei saa ihan istuimen eteen vaunuja, vaan toiselle puolelle käytävää, ainakin siinä missä me ollaan reissattu. Pitääpä nyt päättääkin tuo reissupäivä ja varata liput etukäteen. Saas nähdä että suostuvatko varaamaan niitä pyörätuolin avustajan paikkoja, välillä kypsyttää kun eivät suostu ja junassa ei koskaan ole pyörätuolimatkustajia ja en ymmärrä, että miksi vain pyörätuolimatkustajille pidetään speciaalipaikkaa aivan viimeiseen asti, ihan niinkuin ne olis jotenkin tärkeämpiä kuin lapsiperheet...

Meillä minä taidan olla se, joka useinmiten kylvettää. Alussa mies kylvetti ihan oma-aloitteisesti, mutta nykyään se monesti unohtuu, enkä viitti alkaa patistamaan joten kylvetän itse silloin kun siltä tuntuu. Yleensä pari kertaa viikossa, joskus vaan kerran. Vauvalla on aika kuiva ja karhea iho, joten en varmaan uskaltaisi ihan joka päivä kylvettää. Meillä sama juttu kuin Tähdelläkin eli poika potkii kylvyssä ihan hulluna, sen takia meilläkään ei kauhean pitkiä aikoja kylvetä. Alussa poika tykkäs lillua vedessä, mutta nykyään se on sellasta huitomista vaan.

Meillä poika kääntyi eilen ekaa kertaa, jee. Oli mahallaan ja siitä väänsi itsensä selälleen. Poikakin näytti ihan hämmästyneeltä, että mitäs tässä nyt näin kävi. Tästä se lähtee..

Oltiin tänään lenkkeilemässä n. 6 kilsan lenkki ja puolessa välissä poika päätti, ettei enää viihdy vaunuissa. Olipa kivaa sitten kanniskella toista. Välillä laitoin takaisin vaunuihin ja siellä taas hetken viihtyi, ennen kuin alkoi kaamea huuto. Sylissä kuitenkin viihtyi, joten loppumatka mentiin niin että toisella kädellä työnsin vaunuja ja toisessa kädessä oli poika. Menihän se matka niinkin..

Nyt syömään..

Minunkin täytyy hommata tuo maidonkerääjä, en ole tullut edes ajatelleeksi moista! Tänäkin aamuna kun imetin ja liivinsuoja ei ollutkaan oikein kohdallaan, niin paita oli ihan litimärkä.. Voisihan sen ylitulevan maidon käyttää järkevämminkin..

Meillä on nyt lyhennetty ihan selvästi päiväunia, neiti nukkuu enää kolmisen tuntia (aikaisemmin 5-6 tuntia) ja nuo kolme tuntiakin aika levottomasti.. Levottomuuteen saattaa olla osasyy, se että on ollut tosi vaikea tietää minkälaiset vaatteet olisivat sopivat. Meillä on tänään ollut melkein 19 astetta lämmintä! Ja toisaalta ilma voi muuttua päikkäreitten aikaan kovasti, esim. toissa päivänä lämpötila muuttui tuossa muutamassa tunnissa 11-19 asteen välillä. Minkälaista vaatetta puette tällä hetkellä vauvalle ulos mentäessä? Olen laittanut neidille villatumput ja sukat, kypärämyssyn ja ohuen kevätlakin ja ohuen fleecehaalarin, joka ilmeisesti on liian lämmin, ainakin tänään oli..

Minun täytyy tunnustaa, että minä en ole yhtään kertaa vielä kylvettänyt meidän tyttöä. Mies halusi ottaa sen omaksi jutukseen heti alusta, enkä ole sitten edes tarjoutunutkaan, koska luultavasti sitten se voisi sutten lipua minun hommakseni. Kylpy ei kestä kovin pitkää aikaa, koska tytölle tulee herkästi kylmä, kun on niin laiheliini.

No nyt neiti herää päikkäreiltä tai ainakin kuuluu jotakin...

Laura & Pikkineiti

Oltiin kaupungilla taas...pitkästä aikaa päätin lähteä Lindexille ja sieltä tarttui mukaan ylisöpöjä uusretrovaatteita pojalle. Tytölle en löytäny mitään kivaa ja lähinnä olinkin pojalle ostamassa...Tai olihan siellä ihania tyttöjenkin vaatteita. Harmitti kun suurimmasta osasta ei löytynyt kokoja. Ostin pipon,2kplbodeja(pitkähiha/lyhyt) ja pöksyt.

Oon pukenu pojalle liikaa vaatetta. Ei kyllä valita,mutta on aivan hikinen aina.Tänäänkin oli body,puolipotkarit,pipo,villasukat ja vanupuku. Mukana oli puuvillaset tumput,mutta ne jätin suosiolla pois. Täytyy huomenna laittaa vaan bodyn ja potkareiden päälle gollariasua ja sit rattaisiin makuupussin sisääntai joku muu viltti.

Oon alkanu epäilemään,että mun akillesjänne olis jotenkin p**kana. On ollut jo pitkään vasen jalkaterä kipeenä. Joskus kipu häviää,jyt heti kun liikun paljon,alkaa taas jumalaton kipu. Mun äitillä oli kans kipee ja sillä oli kalkkeutunut akillesjänne...täytyis käydä lääkärille näyttämäs.

Nyt telkkua taas ja sitten untenmaille...

Jumbis

Meillä tuon kylvetyksen hoitaa yleensä mies. Kylvetetään tyttöä vaan pari kertaa viikossa. Poikaa kylvetetään kyllä melkein jo ilta, kun kieriskeli tänäänkin ihan älyttömästi tuolla ulkona. Tytöllä on kyllä hyvä iho, että vois vaikka kylvettääkin joka ilta, mutta kun ei edes puklaile niin en oo nähnyt tarpeelliseksi kauheasti kylvettää.

Tyttö on alkanut nyt parin päivän aikana jokeltelemaan todella paljon. Yrittää kovasti jutella isoveljelleen ja isoveljeä ei vois vähempää kiinnostaa. On kyllä hauskan näköistä kun yrittää niin kovasti ottaa kontaktia. Tänään oli sitten vähän riitaa, kun isoveljen mielestä tytön olis pitänyt leikkiä autoilla ja kaikki vauvalelut olis pitänyt laittaa pois. Taitaa meille tulla väkisinkin autotyttö :)

Mä en oo oikeastaan käynyt vauvan kanssa soppailemassa, mutta oon sitäkin enemmän harrastanut nettishoppausta! Siitä on tullut ihan joka iltainen harrastus josta pitäis päästä eroon.

Miehellä on tänään yhden kaverin polttarit ja ne on toisella paikkakunnalla. Meillä on mennyt lasten kanssa kyllä yllättävän hyvin. Poikakin oli niin iloinen tänään ja tyttökin meni nukkumaan jo yhdentoista aikaan. Nyt mä sitten istuskelen jo katon telkkua... ja syön kaikki mahdolliset suklaat talosta... äsken just söin pojan viimeisen kinderin... onneksi poju ei edes tiennyt että sellainen vielä oli... ;)

Nuo vaatteet on kyllä tosi ongelmaisia tähän aikaan vuodesta. Ja just kun se lämpötila voi vaihdella ihan päiväunien aikanakin. Meilläkin oli tyttö ihan pää märkänä tänään kun nostin vaunuista pois. Jotenkin ei osaa laittaa tarpeeksi vähän niitä vaatteita.

Nyt taitais olla paras lähtee nukkumaan, kun aamulla pitää herätä laittamaan aamupalaa pojalle. Se on meillä yleensä miehen hommia, mutta ei nyt sentään krapula-aamuna ;)

mulla on ollu pojalla pitkähihanen body, sukkahousut, villasukat (tänään kyl ekaa kertaa lenkkarit), pipo, tumput ja neulehaalari. noi siis jos on oltu turvakaukalossa liikkeellä. vaunuissa on ollu vielä makuupussissa, mut huomenna jätän sen makuupussin pois, herranen aika 20 astetta jos on niin, huh :) pitäs ostaa jotain kevät/kesä hattuja, niitä ei oikein ole..nyt käytössä oleva on liian pieni, mut ei ole muuta sit ku paksuja pipoja.. vitsi JOUTUU mennä ostoksille :)

ihana, ku olin siskolla tänään taas, siellä saa aina olla omassa rauhassa. oli kaks hoitajaa ja seurustelijaa pojalla. meijän poika ei enää nuku ku 30-50 minuutin päikkäreitä joka 1,5 h jälkeen. sit saattaa nukkua kauemmin, jos olen nukkumassa siinä vieressä. varsinkin sillai, että poika on siis ihan mun vieressä, et olen kietoutunu sen ympärille sikiöasentoon ja käsi pojan päällä. yks ilta poika simahti klo 20 ja nukku aamu 8 asti, siis oli normi syötöt siinä välissä 3-4 kpl. mut sen yöunet oli noin pitkät. sit kukkukin aamulla 3 tuntia putkeen, kun oli vähä tankannu unta. normaalisti unet on klo 22-7 tai 8.

tänään eka kerran yks tuttu sano, et "ootkos poika vähä äitin näkönen", jee. yleensä kaikki sanoo sitä ihan isän näköseks. minä en nää pojassa kumpaakaan, musta se on vaan ittensä näkönen.

meil kylvetykset hoidetaan vähän niinku yhdessä. miehen piti ottaa se omaks jutuks, mut jotenki huomaan aina olevani siellä mukana touhussa. ja kylvettäväni vauvaa, kun mies kuvaa.. yhdessä se lähinnä tehdään siis. eikä se kestä kauaa, joku 5-10 min max. sit kuivatteluun menee enemmän aikaa, kun vähä tuuletellaan kalleuksia.

minäkin hokasin sen maidonkerääjän vasta lähiaikoina. alussahan sille olis ollu hurjasti enempi käyttöö, mut en jotenkin tajunnu ottaa sitä kaapin pohjalta käyttöön. nyt siihen tulee joku 1 tl- 1 rkl maitoa/imetys..riippuen siitä kauanko edellisestä imetyksestä on ja mikä vuorokaudenaika on menossa. et ei kovin paljoo. illalla saa oikein tiristellä nykysin sitä maitoo. tuntuvat täysin tyhjiltä säkeiltä. oon sit syöttäny lusikalla ne maitotilkat siitä kerääjästä. on ihan hämillään siitä lusikoinnista ja valuu osa taas suunpielistä pois.

tilasin sen yamon sitten tällä viikolla. oliivin värisen otin, ku ei mustaa ollu ja mies valitsi ruskeasta ja oliivista sen oliivin. toivottavasti tulee pian, että pääsis käyttään sitä ulos. sain vauva lehden tilaajalahjana kantopussin, mut mun mielestä se oli aika hanurista. olen siihen ehkä liian pieni jotenkin tai joku siinä mättää..siis sen värin lisäks, joka on by the way smurffin sininen. voisin huomenna kuitenkin koklata siinä lähtee pojan kans ulos. mun takki vaan on valkoinen (mikä on tosi fiksu ostos pikku lapsen äidiltä :) ) ja sit ku on sininen kantokassi siinä, niin olen ku mikäkin suomen lippu.. ehkä laitan vaan hupparin päälle. no nyt koetan malttaa taas mennä nukkuun.

Olin tänään pitkästä aikaa tapaamassa asiakkaita (oon vetäny vaan muutaman koulutuksen synnytyksen jälkeen ja pääasiassa työskentelen kotona). Vilkutin autosta mun naapurille joka käveli vastaan, koska täällä aina moikataan, mutta naapuri ei tunnistanut mua ollenkaan! Olin siis meikannut ja laittanut hiukset joten mietin että näytän "normaalisti" varmaan aika hurjalta, jos kerran töihin mennessä oli niin iso muutos ulkonäössä ettei naapuri tunnistanut. Apua.

Meillä mies hoitaa kylvetyksen. Oon itse kylvettäny vauvan ehkä kaks kertaa.

Olikohan tästä jo puhetta, mutta vierastaako teidän vauvat jo? Olin tänään lääkärissä mun selän takia (sen takia kun kaaduin portaissa) ja mun vauva huus kurkku suorana kun sairaanhoitaja piti sylissä sen aikaa kun lääkäri tutki mut. Varmaan kiva siitä hoitajasta, kun ei tosiaan kuulu sen työnkuvaan hoitaa muiden huutavia vauvoja :) Tyttö rauhoittui heti kun pääs takas mun syliin.

Yritän tällä viikolla sopia mun pomon kanssa milloin voin olla poissa/Suomessa joten ilmoitan tarkat päivät heti kun tiedän. Tosi kiva tavata teidät n. kuukauden kuluttua! Jee!

meillä ei ole pojalle vielä aurinkolaseja..voinko silti kantaa pojua siinä pussukassa, jos me mennään varjopuolia kaduilla? ja onko ne lasit niin tärkeät, että pitäis oikeesti välttää ulkona oloa (siis ilman vaunuja), jos niitä ei ole?

Yhteistyössä