Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka pitkästä aikaa!

Ihan hävettää kun en ole ehtinyt kirjoittelemaan, täällä on ollut niin mielenkiintoista keskustelua, mutta kun olen lueskellutkin näitä monta päivää myöhässä, niin tuntuu ettei voi kommentoida ennenkuin on lukenut kaikki. Ja perskules kun reilun viikon päästä on tentti niin koitan lukea siihen silloin kun kaveri nukkuu.

Mä siis opiskelen tässä vauvanhoidon lomassa, sain viime keväänä päähäni lähteä takasin koulun penkille ja hain Kauppakorkeaan. Tradenomitutkinto on alla, joten tää on vaan parin vuoden (siis jos opiskelisi täysipäiväisesti) urakka. Töissä olin pankissa esimies- & asiantuntijahommissa, ja sinne palaan vasta valmistumisen jälkeen.

Me tavattiin miehen kanssa klassisesti ruotsinlaivalla reilu 6 vuotta sitten. Alkuun mä juoksin enempi sen perässä, kunnes sain sen narrattua muuttamaan yhteen vajaan vuoden kuluttua ;) Nyt se vaikuttaa kyllä ihan tyytyväiseltä, heh...

Matkustelu on ihanaa, ja meidän vauva sai alkunsa New Yorkissa viime toukokuussa =). Ensi keväänä päästään kokeilemaan ulkomailla asumista, sillä hain koulun kautta Singaporeen vaihtoon, ja pääsin. Lähdetään siis koko perhe helmikuussa 4 kuukaudeksi sinne! Tuntuu ihan uskomattomalta edelleen!

Mitäs vielä, me asutaan Itä-Helsingissä, kaksiossa asuntovelka niskassa... Tässä koitetaan pärjätä varmaan vielä vuoden verran, katsotaan sitten kun tullaan Singaporesta takaisin, josko muutettaisiin isompaan.

Olen muuten aivan onnesta soikeana, kun meidän poju on nyt parina yönä nukkunut niin hyvin, että on tarvinnut syöttää vain 3 kertaa! Meillä oli aiemmin tuollaista 1-2 tunnin välein heräämistä yöt läpeensä. Johtuuneko tämä parempi tilanne iästä, vai siitä että siirrettiin vajaa viikko sitten meidän sängystä omaan koppaan nukkumaan vai siitä että olen alkanut tuputtaa yöllä molemmat rinnat sille, vaikka tuppaa nukahtamaan jo ekan jälkeen.... en tiedä, mutta toivon, että näin jatkuu.

Todella kiva, kun olette laittaneet kuvianne spaceen. Täytynee nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä sinne katsomaan, miten se tapahtuu.

Muska & Kassu ylihuomenna 10 vko

Muska, pitääkin heti kysyä että miten teillä onnistui siirtää vauva teiän sängystä omaan koppaan? Itse tässä yritän kovasti nukuttaa vauvaa omaa pinnikseen ja päästä eroon perhepedistä.. :) Siirrätkö vauvan nukkuvana omaan sänkyyn vai nukutatko sinne ja onko joutunut taistelemaan vastaan? itkua? ja miten siitä selvinnyt?

Nintsu, juu mulla ollu kynnet jo melko pitkään. Itekin oon koulutuksen käynyt ja siis normaalisti teen omat kynnet paitsi nyt ku on hätätapaus :) Ja on ne kyl aika ihanat, sellasta "kotiäidin luksusta" ;)

No niin, nyt on sitten muutama kuva meistäkin spacessa.
Kaveri vetelee ilmeisesti tuolla jo yöunia, kun nukahti seiskalta eikä ole vieläkään herännyt. Mä kun luulin, että nää on vaan torkut...

Nuppu, ihan hämmästyin itsekin, miten helposti tuo omaan sänkyyn siirtyminen kävi. Olen laittanut poitsun kyllä aina sinne unisena, eli on jo silmät lupsuneet tai olleet jo kiinni. Eli nukahtamaisillaan. Silloin se asettuu sinne yleensä nätisti, toteaa tilanteen mutta on kai liian väsy protestoidakseen tai sitten on ihan tyytyväinen. Eli olen sitä ennen nukuttanut sen sylissä tai se on nukahtanut syönnin päätteeksi rinnalle.

Meillä havahtumisesta seuraava huuto koppaan siirtämisvaiheessa on ollut yleensä sen merkki, että kaveri ei ole vielä riittävän täysi, eli silloin olen antanut rintaa ja se on syönyt vielä vähän lisää.

Kassu nukkuu äitiyspakkauslaatikossa, jossa on pehmusteet. Ehkä se kokee sen myös jotenkin turvalliseksi kun se on niin ahdas. Pinnasänkyä ollaan vasta hankkimassa (tosin kiire alkaa olla kun ei se tuonne kauaa mahdu). Saa nähdä tuleeko siinä vaiheessa sitten totutteluongelmia.

Meillä on muuten ihan sama juttu kun mitä OP kirjoitti, että Kassulla on selkeät valveillaolojaksot n. 1,5 h, jonka jälkeen alkaa väsyä. Ja silloin se on paras laittaa nukkumaan, jottei yliväsy ja ala kiukutella. Olen nyt seurannut ja kirjannut ylös muutenkin noita sen nukkumisia sillä ajatuksella, että alkaisin muodostamaan selkeää päivärytmiä.

Nukkumisesta puheenollen nyt on tullut uusi ongelma: Kassu ei enää nuku vaunuilla liikkeellä oltaessa kuin puoli tuntia, sitten herää ja alkaa itkeä. Siihen auttaa vain syliin ottaminen, ja arvatkaa onko kiva kantaa kaveria parikin kilsaa kotiin ja toisella kädellä lykkiä rattaita jos ollaan vähän pidemmällä - huhhuh. Partsilla kyllä nukkuu vaunukopassa kummasti reilun parin tunnin päikkäreitä. En tajua.

Jaaha, täytynee mennä itsekin nukkumaan. Viikonloppuja kaikille!

Muska & Kassu

Kiva kun tänne on saatu säpinää, onkin ollu niin hiljasta viime aikoina. Mä käyn aina kurkkaamassa onko kukaan kirjoitellut, mutta harvemmin jaksaa alkaa ite raapustamaan. Varsinkin kun poika on tässä pari päivää nukkunu huonosti niin ei oikein ole ollut omaa aikaa. Nyt poju sitten simahti ja mies lähti pihatöihin (niimpä, tähän aikaan, ei siellä enää ees mitään näe, mutta viikatteen kanssa se lähti tonne sohimaan) joten saan olla hetken ihan rauhassa. Laitoin just ananastortunkin uuniin. Vähän mä oon ahkera:) Oikeestaan oli ihan hyvä kun täällä oli puhetta siitä leipomisesta taannoin, oon sen jälkeen innostunut taas leipomaan. Toissapäivänäkin tein mustikkapiirakkaa.

Olipa muuten kiva kuulla miten ootte tavannu miehenne!!

Nuppu, oletko kokeillut nukuttaa vauvaa mahallaan? Me aina laitettiin vauva vanhasta tottumuksesta pinnasänkyyn selällään, ja aina se heräs siihen siirtoon. Sitten kun tajuttiin, että ehkä se tykkääkin nukkua mahallaan niin poika ei enää herännytkään siihen siirtoon vaan jatkoi unia tyytyväisenä. Tosin tääkään ei aina toimi. Meillä poju nukkuu ainoastaan päiväunet ja ekat yöunet pinnasängyssä, yöllä poika jostain syystä havahtuu aina kun siirrän häntä pinnikseen. Tai sitten pitää kanniskella että toinen on täysin unessa, muuten siirto ei onnistu. Väsyneenä en yleensä jaksa alkaa kanniskelemaan, joten melkein aina otan pojan viereen nukkumaan kun hän ekaa kertaa heräilee.

Toivottavasti oot OP saanu aikas kulumaan:) Varmasti kyllä vähän raskastakin, kun joutuu huolehtimaan kaikesta yksin. Mutta puolensa kaikessa, kyllä yksin olo on välillä poikaa.

Jaaha, ei toi poika nyt simahtunutkaan, makkarista kuuluu kitinää. Täytyy mennä, viikonloppuja!!

simba, olen saanu ajan kulumaan..tai aika itsestään se tässä valuu käsistä vauvan kans :) olen buukannu huomisellekkin 3 eri tapaamista ja tänään kävin nintsun tapaan töissä piipahtamassa ja sit vielä siskon luona herkuttelemassa ja nauttimassa omasta vapaasta, kun muut hoiti pojua..ite piti vain imettää. aika luksusta. ajattelin muuten kokeilla nyt alkaa hörpyttämään maitoa pojulle, josko se olis ok hänen mielestä. pitää alkaa vaan se ruokkiminen jo ennen ku on nälkäkiukkua ilmassa.

ajattelin, et minäkin voisin kokeilla sitä babybioa joku kerta..olen vaan sen verran urvelo tyyppi, et mua jännittää kauheesti mennä tollaseen yksin..kuten johonkin mammakahvilaan tai avoimeen päiväkotiin tai tai ihan minne vaan :)

ihanan ku tänään siel töissä poju käyttäyty niin hyvin, et useat monilapsiset tyypit tuli siihen päälistelemään ja kyselemään pikkuselta, et mikä vaivaa, kun oot noin rauhallinen, et ei tollasia ole :)

meillä poika onneksi on suostunu siinä omassa sängyssä nukkumaan hyvin, ei protestoi sinne "joutumista". vaikka poju oli meillä tosi pitkään kans meidän sängyssä. nykysin en ole niin varovainenkaan sen siirtämisen kans, vaan saatan röyhtäyttääkkin ennen sänkyyn laittoa. nyt se nukkuu kaksi ekaa unipätkää omassa pedissä ja sit otan sen loppuyöks meidän viereen, kun en enää jaksa pomppia ylhäällä ite. meillä ei poika oikein tajua, et mahallaankin voi nukkua. sen jos laittaa mahalleen, niin se on heti pää ylhäällä kukkumassa ja alkaa kitistä, kun ei jaksa päätä enää kannatella, eikä tajua, et laittais vaan pään tyynyyn ja nukkuis..hassu. sit poju liikkuu kauheesti unissaan. varmaan samalla, kun pungertaa ilmoja mahasta, niin potkuttaa jaloilla menemään. mut monesti on pari kymmentä senttiä siirtyny johonkin suuntaan..et pitää olla jo tosi varovainen, ettei laita sitä liian lähelle ja ilman kunnon suojaa siihen meidän sänkyyn. pari kertaa olen heränny sillai, et olen laittanu pojan kauas ittestäni ja sit heräänkin siihen, et joku sohii käsillään mun kainaloa tai et se on mun selän takana kii mussa, yhdesti olin kääntyny sen käden päällekkin, kun se oli hivuttanu ittesä niin lähelle mua. no nyt meen iltapesulle ja vähän siivoan, ku huomenna on vierailusuma.

ai niin nuppu, mulla on vielä mahaa, ihan kunnolla (ja myös selkäläskit) ja muutenkin kauheesti rasvaa esim. käsivarsissa. vieläkin on 5 kg liikaa..jumittaa nyt tässä ja ei vissiin tipu, kun vasta laihduttamalla ja kunnon työllä. vähän säikähdin positiivisesti, ku yks aamu puntari näytti sillai, et oli vaan 1 kg enää ylimäärästä. olin ihan, et mitä, vau, onko tämä totta...no nousin vaa'alta ja sen näyttöön ilmestyi ERROR..no niin ja sit menin uudestaan ja näytti samaa +5 kg!! :D

Me tavattiin miehen kanssa opiskeluaikoina. Oltiin samassa koulussa ja sitten kun koululta lähdettiin Goom-risteilylle niin jotenkin huomattiin toisemme. Meillä oli mies se joka näki enemmän vaivaa sen eteen että tutustuttiin. Mä olin just eronnut 6 vuotta kestäneestä suhteesta niin en ollut kovinkaan kiinnostunut seurustelemaan, mutta tässä sitä nyt ollaan... ;) Yhdessä ollaan nyt oltu 9 vuotta. Mä oon siis seurustellut ihan koko ajan sitten 15-vuotiaasta... paria kuukautta lukuunottamatta.

Mulla on vielä 3 kg raskauskiloja. Eivät lähde ilman liikuntaa. Tiedän sen jo siitä kun edellisessäkin raskaudessa jäi noi 3 kg kummittelemaan ja lähtivät sitten 1½-vuoden päästä synnytyksestä... just ennen kuin aloin odottamaan seuraavaa :). Nyt kyllä pyysin töistä jo liikuntaseteleitä eli jotain pitäis kai tehdä. Meillä kävi muuten työkaverit kahvilla ja katsomassa tyttöä. Kannatti kutsua, kun toivat niin ison lahjakortin lastenvaateliikkeeseen. Nyt ihan sormet syhyy, että pääsis sitä tuhlaamaan. Tosin nyt just ei oo mitään tarpeita ja oon ostanut kesäksi jo varmaan seitsemän mekkoakin... ne on niin ihania. Muuta uutta tytöllä ei sitten oikeastaan ookaan, kun ollaan saatu niin paljon vaatteita lainaksi. Aavistelen kyllä etten tuu niitä mekkoja edes hirveästi käyttämään, koska ne on niin epäkäytännöllisiä, mutta mä en olekaan mikään järkisoppailija ;) Itselläkin on hirveästi sellaisia vaatteita joita en koskaan tuu käyttäneeksi. Samat vaatteet kiertää suoraan pesukoneesta päälle ja takaisin :)

Meillä tyttö nukku taas koko yön eli klo 23-07 sitten söi vähän ja nukkui vielä klo 09 asti. Esikoinen tosin nukkuu edelleen meidän vieressä... Pitäis varmaan siirtää tyttö pojan huoneeseen. Saiskohan sillä pojankin siirtymään omaan sänkyyn nukkumaan. Nukahtaa kyllä omaansa, mutta sitten herää kun mä lähden nukkumaan ja haluaa viereen.

Nyt pitää lähteä kaupungille vähän pörräilemään, kun tyttö varmaan hetken päästä simahtaa.

Terkuin,
Emmu

Moi vaan!

Me ollaan mun miehen kans tavattu perinteisesti baarissa, laskiaistiistain bileissä reilu viis vuotta sitten. Ja hassua on se, että vauva sattui syntymään myös laskiaistiistaina, päivämäärä vaan oli eri. =)

Meilläkin oli muutamana päivänä vaikeuksia mennä päikkäreille (siitä oli tässä joku aika sitten puhetta). Tuttia vauva ei huoli, joten ainoo keino saada päikkäreille on heilutella vaunuja, nyt kun en pääse lenkille. Ja olin sitte viiden minuutin välein heiluttelemassa vaunuja. Mut nyt sujuu taas paremmin, vauva nukkuu 4-5 tuntia parvekkella.

Mut pitää mennä, meille on tulossa vieraita.

Aurinkoista viikonloppua!
Nunnu

Oi, ihana ilma ulkona tänään! Käytiin pihatöissä ja vaunuilemassa koko perheen voimin, nyt on kiva olla sisällä ja laiskotella:)

Multa on kaikki raskauskilot jo kadonnu. Täällä taisin siitä aiemminkin kirjottaa. Raskauskilojen lisäksi on lähteny muutama ylimääränenkin kilo, en ole painanut näin vähää mitä nyt kun viimeksi joskus yläasteella-lukiossa. Mahaakaan ei enää ole. Olen ihan yllättynyt, miten nopeesti kilot karis. Ja ilman mitään liikuntoja, mä oon käyny ihan hävettävän vähän vaunuilemassa. Ilmeisesti imetys sitten tehnyt tehtävänsä. No, hyvä niin.

Muakin kiinostais toi babybio, mutta op:n tapaan oon ihan älyn huono lähtee yhtään mihinkään yksin. Oon jo pari kertaa meinannu lähtee sinne Baby Bioon, mutta sitten se on vaan jääny. No, ehkä ens kerralla sit.. tai sitä seuraavalla.. mä oon varmaan maailman huonoin tässä lähtemisessä, aina mä suunnittelen että lähden johonkin mammakahvilaan tai johonkin, mutta suunnittelun asteelle se aina jää. Mutta tuo Baby Bio mua kiinostais todella. Ja oli kiva kuulla, että Nupulla on siitä hyviä kokemuksia.

Mäkin näin viime viikolla työkavereita, meitä on 3 tyyppiä yhtä aikaa mammalomalla joten pidettiin yhden työkaverin luona mammatapaaminen. Oli kivaa, meillä on kaikilla melkeen samanikäiset vauvat. Tai ne toiset on meidän vauvaa 3 kk vanhempia, mutta sellasia pieniä rääpäleitä nekin on:)

No niin mä lähden ny ruoan laittoon, täytyy mennä ennen ku poju heräilee. Se nukkuu nykyään tosi huonosti päivisin joten aina täytyy tehdä kaikki jutut kiireellä, jos jotain haluaa tehdä omassa rauhassa.

Heippa

sitä piti vaan kommentoida, et mun mielestäkin ne pisteet siellä ikenissä on kyllä hampaan alut..sano se jonkun neuvola täti niistä mitä tahansa. miten vois olla, että tosi monilla pikkusilla on usein harmiton näppy samassa kohtaa, mihin hampaat tulee.. kotihammaslääkäri on tehnyt diagnoosinsa eikä muuta mielipidettään :D

En ehdi kauaa nyt kirjotella, mut huomen sitten, jäi lähinnä lukemiseksi tällä kertaa :) Piti vaan sanoa, että Op, oon kans harrastanut kotihammaslääkäritiedettä ja ihan samaa mieltä :):) On se vaan ihme jos niin monilla olis valkoisia näppyjä just siinä hampaanalun kohdalla :D Pitäisköh'n vaihtaa alaa ja ostaa neuvolan tädeille uusia rillejä ;)

moiksis
täällä siis kotihammaslääkärit vauhdissa =D mä en oo vielä valoisia pilkkuja bongannu pupun suusta niin en vielä voi liittyä teidän kotihammaslääkäriliittoon....

enpä tiiä onko pupu jotenkin henkisesti kasvanut vai auttaako ne disflatyl-tipat masuvaivoihin mutta pupu on nyt pidempiä aikoja tyytyväinen ja ilman tissiä, jopa 1,5tuntia kerrallaan miä on meille saavutus. Mieskin tuossa huomautti että enkö mä enää imetä niin usein??? Ja välillä pupu tyytyy kitinöissään tuttiin :o vaikkei vielä varsiaisesti osaa pitää sitä suussaan. Ja se vielä että nyt on enempi ollut kitinöitä ku ennen oli sellasia maailmanlopun-itkuja..

Juu mulla toi paino sahaa 62-64kilon välillä pitkin päivää kun siis ennen raskautta olin 61 kg. On jännää miten paino voi päivän aikana muuttua pari kiloo.

Nii Simbako se kyseli noita ammattijuttui.. Mä oon kampaaja ja viimesimmän vuoden tein myös ope-hommia mikä onkin mun tulevaisuuden haaveammatti ;)

mut nyt taas jatkaa muita juttuja :)

Joo no mä olin alkuun ihan innoissani, et jee hammas.. En muista miksikä se tätskä neuvolassa sanoi sitä pilkkua mutta luin myöhemmin jostain että vauvan ikeniin tulee yleensä tuollaisia "rakkuloita" joilla ei siis oo hampaiden kanssa tekemistä. No, nähtäväksi jää onko hammas vai mikä kun ei se ainakaan vielä hävinnyt oo!! =)

Meillä poika nukku viime yönä 23.30-8.00!!! Vetäs kyllä maissivelli-korvike-sekoitusta 100 ml tissittelyjen päälle.. Ollaan nyt toista päivää ilman rintakumia, saas nähdä jatkuuko näin.. Ois toisaalta kyllä ihana päästä siitä eroon, siis niistä pesemisistä ym. Poika syökin aivan älyttömän nopeasti, n. 5 min ja hän on täynnä! Ei kumin kanssa koskaan noin nopeasti sujunut! Tosin mullakin näyttää olevan noi suihkutissit, kaveri meinaa ainakin kerran/imetys tukehtua, ja kun päästää tissistä irti suihkuaa maitoa joka paikkaan.

Joo en mäkään viitti koskaan mihinkään yksin lähteä.. Oon aina kadehtinut niitä, jotka vaan menee ja tutustuu ja saa uusia kavereita!

Ai niin täällä oli juttua missä kukakin on tavannut miehensä. Me tavattiin Turussa, yhteisen kaverin luona.. Olin just lopettanut semmosen "on-off" suhteen ja ajattelin että oon hetken ilman miestä!! Ja kuinkas ollakaan, heti löytyi sitten mun elämäni mies.. =) Alku (melkein 2 vuotta) oli vähän hankalaa kun mies asui Raumalla ja mä Hyvinkäällä mutta sit muutettiin yhteen Vantaalle. Ja yhdessä ollaan oltu tänä vuonna 7 vuotta, kihloissa 6 vuotta ja naimisissa 2 vuotta.

Nintsu + pieni mies 10 pv vajaa 4 kk

Niin ja piti uudemman kerran kiittää Simbaa siitä Strawberrynet-vihjeestä, tilasin sieltä muutaman meikki-jutun ja pelas palvelu mahtavasti!! 5 arkipäivää meni tuotteiden tulemisessa ja kaikki oli ehjiä + täysin moitteettomassa kunnossa. Ja tilasin just alle 40 €, ei jääny tullissa kiinni...

Mä oon prätkä-leskenä, mies on ajelemassa ja nauttimassa hienosta ilmasta.. Ja poika nukkuu päikkäreitä.

Heissan!
Ilmat on olleet niin hienot, että ulkona ollaan oltu ja käyty katsastamassa uusi leikkikenttä vähän kauempaa. Kukkapenkitkin sain jotenin siistittyä ja kohta pitäisi aloittaa pihan laittaminen ihan tosissaan...Myös sisällä oon ahertanut uutta järjestystä joka huoneeseen.

Poika nukkuu jo ihme kyllä toista tuntia takapihalla ja tyttökin meni itsekseen päiväunille äsken.

Jee jee,ensvkolla pääsee sinne lapsimessuille.Pähkäillyt koko ajan mitä sieltä vois katselle lapsille jne...no, näkee sit mitä käsiin tarttuu. Kiva kun siellä on la-su ne eläinmessut samassa ja tyttö on hulluna eläimiin.=)

Meidän poika kiljuu ihan hirveesti. Ei välttämättä ole mitenkään kiukkunen edes, kunhan vaan tahtoo kiljua ja kimeesti!!saa pidellä äiti ja muut korviaan...tekeekö kenenkään muu vauva noin?Siis vaan kiljuu??

Meillä ei kyllä velliä juoda! Ei ainakaan maissivelliä. Se tekee tosi pahat ilmavaivat pojalle...ja harmikseen korvike sit taas kovettaa mahaa ja luumua saa jokapäivä,että kakka tulee. Mallasuutetta pitäs hakea apteekista, se on vauvalle ehkä parempaa...
Huomenna aloitan pojalla sitten kiinteiden maistamisen. Ihan pelkällä perunalla aloitan ja toivottavasti ei tulisi siitä mitään...meinaan tehdä itse soseet mahdollisimman pitkälle. hedelmäsoseet saa kyl purkista.

Meidän pojalla on kanssa ikenessä muutamat vaaleat täplät, ylhäällä kulmissa. Ne on kalkkiläiskät, ei hampaat!Hampaat kun näkyy, ne tuntuu teräviltä, kannattaa kokeilla välillä sormella ikenet. Poika nauttii kun hieron senikeniä välillä.

Meillä muuten mennään melkein täysin korvikkeella. Aamuyöstä kun herää syömään, yleensä annan tissiä ja katon riittääkö ne tipat sieltä pojalle, että nukahtaa uudestaan. Yleensä riittää, mutta yksi aamu jouduin hakemaan pullon, kun alkoi taas kiukkuu rinnalla. paljonkohan sitä maito tarttee 3-4kk ikäinen vauva??+Löytyisköhän mistään tietoa....oon laittanut vähän ylös mitä poika juo ja voisin kattoo, et saako tarpeeksi.Mun mielestä juo kyl ihan kauheesti sitä maitoa.

Viimeyö meni vähän erilailla kuin yleensä. Meinas poitsu vaan höpötellä isin kanssa ja nukahtikin vasta 22.30. heräs klo.5 syömään ja klo.8 oltiinkin jo kaikki hereillä. 2kk vielä niin sitten alan poikaa siirtämään tytön kanssa samaan huoneeseen..toivottavasti pitää ton yörytminsä ja ei alkais tuosta mitenkään risaseksi menemään.

Nyt pitää mennä laittaa ruokaa, mies tulee töistäkin. Eikös Järvenpäässäkin ole babybio??Olis kiva mennä joskus sinne.

jumbis

Niin ja tohon painoon vielä.

Oon saanu kaiken sen pois mitä pojasta tuli.23kg!Enemmänkin, mutta tarkalleen en tiedä, kun meidän vaaka vähän rikki (tyttö treenas hyppelyä sen päällä). Tytön ajasta onkin sit se 20kg vielä saatava pois niin olisin vahvoissa mitoissa.

Voi Nintsu kun hienoa!! Siis unet ja samoin tuo kumista irti pääseminen :) Hitto, kyl minunkin täytyy nyt ruveta vaan sinnikkäästi siitä eroon pääsemään. Jos vaikka meillä noi syöttöajat lyhenisi!

Ai niin, pitipä taas kertoa teille lisää neuvolan tätien töksäytyksiä. Mitäs mieltä te muut ootte velleistä? No meillähän poika juo joka ilta korviketta mahan täyteen, nyt hurahtaa jo 2 dl!!! Siis tissityksien päälle. No, ajattelin sit kans ruveta vellejä koklaamaan, ja kysäisin neuvolasta et mitenkäs vellit, joko niitä voi antaa. No se mun yleensä kiva neuvolan täti sanoin tosi nopeasti, siis melkein keskeytti mun lauseen ja huudahti että ei sun poika velleja kaipaa, katso nyt sen poskia!! <o( Mun mielestä aika inhottava kommentti. Kun oli sit kuitenkin heti kiinteitä tarjoamassa ja opastamassa jo 4kk iästä. Siis miksi ei vellejä? Sanoi vain ettei niitä enää suositella. No siinä sit en ihmetyksestäni sit saanut sanaa suustani. Ajattelin vaan että helv#€# olisipa nähnyt mun pullaposket kun oli vauva, mä olin siis ihan michelin mies renkaineni. Ja pitkä ja suht hoikka mustakin tuli.. eikös vaavit ryömiessää kuluta sit ekstrat veks?

No kaiken tän avautumisen jälkeen sit pääsen itse kysymykseen, eli tietääköl joku miksi ei saisi velliä antaa? Lihottaako se muka? Niitäkin on vissiin erilaisia.. Nintsunkin vaavi nukkunut näköjään vellin voimalla aika hurjan hyvin, eikä meilläkään poju enää öisin montaa kertaa syö, eikä näytä kovasti tisua tarvivan, noin kerran, pari yössä (siis jos on hyvä yö). Heräilee lähinnä, jos peitto veks tai puksuttelee.. tämä muutos on tullut nyt viikon aikana. Joten ajattelin et vellin voimalla varmaan nukkuisi vieläkin pitempään putkeen :)

Me tavattiin miehen kanssa jo yli 10v sitten! Alussa oli vähän on-off suhdettakin, mutta nyt ollaan yhdessä ja kunnolla :) Me tavattiin hesan saaristossa mun serkun mökin kautta. Se on iso saari, jossa heilläkin oli mökki ja me etittiin juhlimis seuraa. Ja sit kun tavattiin niin siitä se lähti :)

Kiloja on mulla 2kg extraa lähtöpainoon, mut musta tuntuu et oon kyllä lihonut nyt. Sillä syön enemmän ja huonommin kun raskausaikana ja masu joka oli synnytyksen jälkeen yllättävän pieni on taas pyöreempi.

Aijai.. ruoka valmis, pitää mennä!!

Joo Ulla meidänkin terkkari sanoi ettei kannata velliä antaa, ei tosin sanonut että miksi.. Sanoi vaan että ovat ylimainostettuja! Kaveri oli soittanut kättärille ja kysynyt sieltä neuvoa, olivat sanoneet että ennemmin velliä kuin korviketta. Tämä tosin oli kaks vuotta sitten, että en tiiä sanoisivatko nykyään kättäriltäkin toisin. Mä ajattelin tosiaan koittaa niihin ilmavaivoihin velliä, ja nyt viikonlopun ajan on poika ollut kyllä paremmalla tuulella... Paukutellut kyllä vieläkin, muttei itke ja paru eikä mahassa kurise ja lurise niin paljon kuin aikaisemmin. Täytyy nyt seurata ja katella, mutta meinaan edelleen toteuttaa sitä mitä tuo samainen neuvolaterkkari sanoi silloin ekoilla käynneillä : vain te tiedätte mikä on parasta teidän perheelle. Jälleen kerran! =)

Niin ja toi kumin pois jättäminen.. Koitin vaan taas pitkästä aikaa josko poika ottais rinnasta kiinni ilman kumia ja ottihan tuo, oikein hanakastikin!! Tänään rupes puljaamaan tissin kanssa ja laitoin rintakumin paikalleen, niin eipähän enää kelvannut! Kumi veke ja poika nappas heti kiinni ja lopetti pelleilyn.. Se vaan että tosi inhottavaa toi suihkuilu, poika köhii ja yskii ja haukkoo happea kun meinaa tukehtua maitoon. Jospa se ois vaan alkua nyt kun mennään ihan "naturel"?? Tsemppiä Ulla, hyvin kyllä pystyy imettämään loppuun astikin kumin kanssa mutta vähemmän vaivaahan siitä on ilman.. Kaveri on imettänyt nyt 8 kk ikäistä poikaansa koko ajan rintakumilla, ei oo saanut mitään lisämaitoja (kiinteät aloittivat tosin vähän reilu 4 kk) ja hyvin on poika kasvanut!! =)

Tervehdys!

Oon pikaisesti lueskellut teidän kuulumisia, mutta en oo muka kiireiltäni ehtinyt kirjoittelemaan. Mun mies oli viime viikon talvilomalla ja piti tällä viikolla viimeiset isyyslomapäivät, tänään meni takaisin töihin:( Iltavuoro... No, tavallaan sama tilanne, nimittäin aika tiiviisti tuo oli raksalla ton mennet kaksi viikkoa. Eilen vietettiin kyllä mukavaa "perhepäivää". Käytiin lenkkeilemässä, siis todella kirjaimellisesti, koska käveltiin joku reilu 5km yhdelle laavulle ja paisteltiin makkaraa. Oli aivan ihanaa:) Aurinko paistoi täydeltä terältä, ihmiset hiihti/lasketteli vielä ihan taysillä! Siispä luin ihan h-moilasena Jumbiksen kukkapenkin kunnostuksesta:D Meillä on siis vielä lunta riittämiin, tiet on sulat.

Me on tavattu miehen kanssa kohta 6v sitten myös noissa ilta/yöriennoissa:D Heti meidän suhde ei saanut tuulta purjeisiin, mutta aika pian. Minä olin juuri ollut au paitina ja kotiutunut ja sinne jäi siis yksi rakkaus... Myöskin päätin, että uutta ei heti tule... Muttaniin vain tuli ja siis vähyän reilu kuukausi ensi tapaamisestamme aloimme seurustella. Itseasiassa tänään onkin meidän 4v kihlapäivä ("numeroleikkiä" 20.04.2004) ja heinäkuussa vietämme jo kolmatta hääpäivääkin!!! Kauheen nopeesti menee tuo aika!

Ulla: Minä en tiiä yhtään mitään noista velleistä... Saati sitten kiinteistä. Ei mitään hajua koska mitäkin voi alkaa antamaan. Onneksi yhdellä kaverilla on 3kk vanhempi poika kuin meidän Piiperöinen, niin sieltä saan vähän informaatiota. Heillä siis aloitettu peruna ja vellit n. 5kk iässä, siihen asti oli täysimetyksellä. Mutta ei siis hajuakaan, voiko niitä antaa jo aiemmin... Mutta tuo terkkarin kommentti! Voi #&//@!!!! Siis ensinnäkin, voiko vauva olla muka liian lihava? No, oon kuullut, että eräälle äidille oli neuvolan täti ehdottanut, että pitäisi alkaa lantraamaan vedellä rintamaitoa, koska pojalla oli myös muka liian pulskat posket ja kasvoi niin hyvin pelkällä rintamaidolla! Siis voi h***tti, sanon minä!

Minä en oo nyt pitkään aikaan käynyt vaa'alla, mutta paljon sitä painoa on vielä... Jotain n. 6kg oli joku aika sitten. Eilen koitin tunkea vanhoja, sellaisia vähän löysemmän oloisia farkkuja päälle, niin eipä menneet kiinni:(((( Mulla on kyllä kova työ saada kilot aisoihin. Mulle maistuis ihan koko ajan kaikki hyvä ja makea... Tekee vaan ihan koko ajan mieli karkkia, pullaa, keksiä... Pitäis tehdä karkkilakko ja päättää, että jos makeaa haluttaa, niin sitten pitäis edes nähdä vaivaa ja leipoa ne makeat itse! Lenkkeilenkin kuitenkin aika ahkerasti. Tällä viikollakin joka päivä oon tehnyt n. tunnin lenkin. Tänään olin aivan hiessä 1h 15min vaunuttelun jälkeen. No, eihän se kuntoilu auta, jos kävelee paistaan makkaraa... No, se tapahtui onneksi vaan eilen...

Meillä on muuten nyt pari yötä vauva nukkunut koko yön omassa sängyssään! Siis illalla viedään omaan sänkyyn ja yleensä nukahtaa sinne omia aikojaan. Edellyttäen, että ei ole liian yliväsynyt. Silloin vaan huutaa eikä muu kelpaa kuin äidin syli. Yöllä, kun herää syömään, tulee hän meidän keskelle, syö rintaa ja saa lopun pullosta, enää ei mennä pelkällä rintamaidolla yöllä:((( Ja nyt on siis parina yönä röyhtäytetty ja siirretty vaan omaan sänkyyn ja nukahtaa tosi hienosti sinne. Eilen heräsi sitten n. klo 7.30 ja noustiin ylös. Tänä aamuna otettiin vauva samoihin aikoihin meidän sänkyyn ja leperreltiin siinä hälle ja jossain vaiheessa ilmeisesti nukahdettiin vielä koko sakki ja nukuttiin klo 9.45 asti! On tyttökin kai nukkunut, kun yleensä äkisee hereillä ollessaan vieressä, enkä voi itse nukkua. Ja illalla meillä mennään nykyään nukkumaan klo 20-21. Nyt neidillä on jo yöpuku päällä, vielä kellii tuossa lattialla, mutta häätyneekin lähteä tästä maidon lämmitykseen ja viedä vauva nukkumaan. Niin joo, ja muutenkin tuo nukahtaminen on aika helppoa meillä, tänään vietiin tyttö klo 11 maissa vaan takapihalle terassille vaunuihin, kun en heti ehtinyt lenkille. Ei tarvinnut edes tuttia kertaakaan laittaa suuhun, kävin n. 5min päästä kattomassa, kun ei itkuhälyttimestä kuulunut mitään, niin oli nukahtanut!!! Eikä vaunujen hytkyttelyä... Mutta, siis aina ei mene näin, mutta usein kuitenkin.

Nyt iltatouhuihin tytön kanssa...

Rosa ja Piiperöinen

Mä olen kanssa kuullut, ettei vellejä enää suositella. Enemmin aloittaa sitten puurolla kun saa viljatotteita alotella. Ja kaikenlisäksi kiinteiden aloitus suositellaan kai enemmin lähempänä 6kk kuin että 4kk aloitettais...
Itse kyllä ajattelin antaa velliä ja perunan maistelun aloitan huomenna.Poika on jo 3,5kk niin kyllä tossa voi vähän maistella ja maitoa menee 800ml-1litra päivässä. Tuohon päälle vielä se tissimaito mitä irtoaa.

Telkua tuijottamaan vielä...muksut nukahtivatkin helposti yöunille.

Mekin muuten päästiin siitä rintakumista vihdoin eroon! Oon yrittäny koko ajan aina välillä syöttää ilman kumia, mutta joutunu ottaan sen kuitenki aina käyttöön. Viime aikoina on onnistunu hienosti ensin vähä aikaa ilman kumia ja nyt viimein ollaan oltu kolme päivää kokonaan ilman. =)

Kuulostaa hienolta, että monet on saaneet painonsa kuriin. Mulla on vielä reilusti ylipainoa, mutta se hieman lohduttaa, että se on koko ajan ollu laskussa. Oon syöny aika paljon kunnon ruokaa, mut herkut jääny vähemmälle. Tähän asti paino on hitaasti ja varmasti laskenu, mut saas nähdä miten käy kun en pääse nyt liikkuun yhtään. Mutta jopa kipsin kanssa paino oli vähemmän ku edellisen kerran ku kävin vaa'alla. =)

Hyviä juttuja siis täällä. Ja sekin on ihan mukavaa, et kun mä en pääse kotoa mihinkään ilman toista aikuista, niin meillä on käyny nyt neljänä päivänä vieraita. Ei oo enää ihan niin mökkiytyny olo ku vielä alkuviikosta.

Nyt taitaa olla aika mennä nukkumaan.

Nunnu

moikka pikaseen :)
onnea nintsulle ja nunnulle kun pääsitte eroon rintakumista! Mä en oo jaksanu enää yrittääkään...
Oltiin äskön neuvolassa ja nyt on pituus 60,5cm ja paino 5380gr. Paino noussu viime kerrasta eli 3:ssa viikossa vaivaset 165gr mutta pituus kasvanu 2,5cm eli ilmeisesti menny siihen tuo maito. Tietty mua rintakumin käyttäjänä alkaa mietityttää tuo pieni niukka painonnousu mutta parin viikon päästä on sitte 3kuukautisneuvola nii näkee sitte taas mikä meininki.

Juttelin tuosta perhepedistä neuvola-tädin kanssa ja siitä kun oon yrittänyt pinnasänkyyn laittaa nukkumaan niin neuvola-täti oli melko ymmärtäväinen kun hänen kolme poikaansa on nukkunut niiden sängyssä myös ja välillä heräävät edelleen kaikki viisi siis samasta sängystä (lapset yön aikana valuvat omista sängyistään vanhempien sänkyyn) =) Mutta pääasia lienee se, että kaikki nukkuvat yönsä hyvin, eikä se että missä nukutaan eli yritän olla ottamatta paineita vaikkei pupu nukukaan öitään pinniksessä :)

Mutta nyt myöhästyneelle vaunulenkille vaikka pupu nyt näyttääkin nukkuvan jo ilman vaunuja :) oli niin rankkaa neuvolassa...

Mukavaa viikonalkua kaikille

Yhteistyössä