Tammimasut 2015 *toukokuu*

jospa sitä ehtisi kirjoittaa pitkästä aikaa ja saisi jotain hiukan selkeämpää tekstiä kuin maanantaina, kun olin juuri tehnyt plussatestin... tosin edelleen tuntuu omituiselta, että plussasin heti keskenmenon jälkeen enkä tajua oikein todeksi.

eveny kiitos kun lisäsit minut listoille :) ja uusille tervetuloa, kiva kun on jo ihan loppukuun odottajiakin mukana, vaikka varmaan vielä lisää tulee. osahan testaa esim. vasta 6+1 kuten minä kun ei vaan tajuu ;) :D

omaa napaa: pahoinvointi nousee asteittain mutta ei ole vielä lähellekään huipussaan, sen tiedän. tällä hetkellä on lähinnä jatkuva kuvotus ja ällötys, matkapahoinvoinnin, oksutaudin ja krapulan sekoitus. ykä ei lennä mutta todella epämiellyttävä olo ison osan aikaa päivästä. se mikä auttaa on ulkoilu, nukkuminen ja jatkuva syöminen. syön tunnin välein jotain, esim. jäisiä marjoja, miniluumutomaatteja, riisikakkuja, kuivattuja hedelmiä... töissä ihan hiton noloa olla koko syömässä jotain kuin joku diabeetikko. ja kollegat istuu metrin päässä avokonttorissa, niin ei voi mitenkään salaa syödä. juon myös varmaan litran päivässä vihreää teetä ja toisen jääkylmää vettä, nekin vähän auttaa. mutta oikeasti, on ollut pahempiakin oloja ja veikkaan kun päästään jonnekin viikoille 8+ niin olo on aika sietämätön. ihan hurjasti kyllä tsemppiä teille, jotka oksennatte ja voitte ihan todella pahoin, en voi kuvitellakaan miten kamalaa olisi joku 3kk kestävä oksutauti :(

kuinka moni on aikoo käydä tai on jo käynyt varhaisultrassa ja mille viikolle varasitte? mun on ihan pakko mennä, kun en tiedä olenko viikolla 6+5 (keskenmenovuodosta laskettuna) vai vaikkapa 5+?, mutta arvon ajankohtaa. tekisi mieli mennä jo ensi viikolla, koska jos jotain on pielessä (vähän siis keskenmeno kummittelee), niin ehtisi sitten vielä hoitaa tämän pois alta ennen kuin suunnataan 3,5 vkon reissuun juhannuksen alla... sotkee muuten reissu mahtavasti nt-ultran ja veriseulan ajatkin, mutta ehkäpä ne just ja just jotenkin saa onnistumaan.

huimaako muita muuten? mua ei tavallisesti, mutta nyt meinaa lähteä taju monta kertaa päivässä. ehkä pitää alkaa syödä salmiakkia ja lakua, vai olisikohan jotain terveellisempää? :) toinen "ihana" raskausoire on sitten ihan tolkuton väsymys. nukuin viime yönä 9,5h ja sitten otin vielä kuopuksen kanssa 2h päikkärit... olen tyttöjen kanssa just pohjoisen mummulassa ja vähän mun äiti jo katsoi että onks kaikki kunnossa. mitenköhän sitä ensi viikolla jaksaa töissä. osuu vielä kuukauden työntäyteisin viikko ja pakko tehdä pitkiä päiviä.

mun3. 6+5 tjsp :)
 
mun3. Mä olen menossa julkiselle varhaisultraan parin viikon päästä. Sieltä tuli kutsu ja tuo päivä vastis viikkoja 7+5. Eli ihan hyvin mielestäni voisit varata ensi viikolle. Toisethan saattaa käydä jo 6+ jotain. Toisaalta mun mielestä liiam aikaseen ei kannata kun sit jos ei mitään näykkään liian aikasen käynnin takia niin stressaa vaan liikaa... :)

Safiia 6+0
 
Blueone: Mikä noissa hcg-arvoissa huolestuttaa? Sori, oon vähän tietämätön noista.

Helmutille & mun3:lle tervetuloa! :)

Täällä on kaveri-illasta selvitty alkoholittomilla ja ainakin itse uskoisin, ettei kukaan huomannut/epäillyt mitään. Tänään heti sitten toiset juhlat tulossa, saa nähdä, kuinka siellä käy, varsinkin kun paikalla on enemmän sellaisia ihmisiä, jotka ovat todella tietoisia vauvakuumeestani (mutta myös paljon puolituntemattomia, joille en varsinkaan halua vielä kertoa).

Huomasin myös, että kun on hetken "muissa maisemissa" ja eri seurassa, niin meinaa itsekin välillä unohtaa oman tilansa ja myös syömis- & juomisrajoitteet. Suht oireetonta menoa siis vielä täällä, eilen tosin tuntu, että vatsa pömpötti tosi turvonneena, mitä itselläni harvemmin tapahtuu.
 
Pitäisiköhän vaan vaistoihinsa luottaa ja alkaa uskottelemaan itselleen,että mitään vauvaa ei masussa olekaan. Ei sitten oireen oiretta eikä sitä "raskautunutta" olotilaa. Torstaina olisi tarkistus-ultra. Viimeksi 5+3 löytyi vain se pussi,ei sikiökaikua eikä ruskuaispussia.
 
Uskaltaiskohan sanoa, että inaksen parempi päivä EHKÄ kun eilen. Pääsin jopa ulos asti hetkeksi pojan kanssa pelaileen. :p Mutta siis yökkö kurkussa tietty koko ajan... Mua rasittaa ehkä eniten tää tunnin välein syöminen, se ottaa hermon ja kunnon päälle. :stick: Mun pahanolon taltuttamiseksi ei kyllä riitä yksi pala jotain vaan tarvin sit kourallisen ruokaa... Ei kiva. Joskin mieluimmin niin kun oksetus.
Handis85 Voi himpula, toivottavasti kaikki olisi ok ja kuuluisit vaan niihin onnekkaisiin ketkä pääsevät raskausaikana todella helpolla! Peukut pystyssä!
Tuhnuliini 6+5
 
Mulla vähän samat mietteet kun Handis85:lla. :(
Multa hävis ummetuskin että pitkäämpä kesti.. Olen syönyt yhden luumu olojogurtin päivässä että tuskin yksi pikari pitää alkuraskauden ummetusta poissa. Vaivaa älyttömästi kun en muista missä vaiheessa aikasemmissa raskauksissa etova-olo alkoi.. En oikeestaan mieti raskautta yhtään, laske päiviä tms. On vaan jo valmiiksi luovuttanut olo. Olin kalenteriin merkinnyt niin tänään näköjään tasaviikot 5+0.
 
hiliputti HCG-hormoni

Human Chorionic Gonadotropin (HCG) eli istukkahormoni. Sitä alkaa erittyä raskauden alusta lähtien, ja juuri sitä raskaustesteillä etsitään virtsasta tai verestä.
HCG-taso raskauden aikana: Advanded Fertility tai Birth and Babies.
Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000
 
Hiia ja handis älkää nyt luovuttako.. :hug: kaikki on varmasti molemmilla hyvin :) kyllä ne olot sieltä vielä tulee :) mä lähetän täältä huonon olon tuulia :)
Tuhnuliini: mäkin olin tänään koko päivän pojan kaa ulkona tästä olosta huolimatta, mietin meinaan että jos tää olo on kokoajan niin kai se sit on ihan sama missä sitä on :D tuntu et ulkona sitä ei niinkään "miettinyt" kokoaikaa ...muutan varmaan tonne ulos asuun :LOL:
Tanya 7+2
 
Handis85 ja hiia, älkää nyt vielä periksi antako. Kaikille ei vain tule mitään oireita tai tuntemuksia. :)

Mulla nyt vakiintunut tälläviikolla pahimmiksi rinnat ja häpyliitoksen kivut. Ilmeisesti sitä nyt sitten jo saa myös ravata joka yökin vessassa joka sitten aiheuttaa lisäksi vielä extra väsymystä. :L

Huomenna pitää tehdä uusi ketju kesäkuulle. Oliko sille jo tekijää? :)

7+0
 
Kiitos lohdutuksen sanoista. :heart:
Kun kahdessa aiemmassa ollut niin kova etominen, väsymys, ummetus yms niin jotenkin ei vaan usko että yhenäkin kolmannesta sit ei tuliskaan mitään oiretta. Toisessa raskaudessa paino tippui 8kg että sekin kertoo jo siitä miten huonosti sain syötyä. Puoleen väliin kesti sitä huonoa oloa.
Mutta eipä tässä nyt auta kun odotella ja katsella miten käy.
 
Moi,

Täällä jatkuu olo edelleen hyvänä ja juuri mistään ei tiedä olevansa raskaana. Välillä ummettaa, nostaa hetkeksi yökkäolon ja nippailee, mutta tosi lievää. Muistakaahan oireettomat, että 30 % raskauksista on oireettomia. Kaikki voi siis olla hyvin. Olen keskenmenon jälkeen sopinut itseni kanssa, että murehdin vasta, jos ultrassa ei mitään näy. Siihen asti nautin oireettomuudesta. Kaikki oireet ehtii kyllä vielä rantautua.
 
Voi hitsit teitä oireettomia! Ymmärrän kyllä että huoli kasvaa jos oireita ei ilmesty, toisaalta, tunnen pari kenellä ei tullut oireen oiretta koko raskausaikana ja terveet lapset ovat syntyneet. Ehkä tosiaan ootte vaan niitä onnellisia kelle ei tuu mitään, NAUTTIKAA! :heart: Samoin keskenmenon saaneena en murehdi mitään ennen kun toisin todistetaan, joskaan en oikein ole pystynyt nauttimaankaan vielä raskaudesta. :headwall:
Tanya85, juu, mun täytyy kans vaan ottaa itteeni niskasta kii ja mennä ulos vaikka kuinka ois paha olo. Voihan tonne pusikkoon yrjöt heittää jos niikseen menee... Toiv ei mee. :whistle:
Teillä monilla on ummetusta, mulla on ihan päinvastoin, maha niin löysällä ollu 2vkoo että hoh hoh. :O Ja nyt siis vkot 6+5. Loppuis jo.
Tsempit kaikille! :hug:
 
Mä voin myös juurikin keskenmenon kokeneena sanoa, ettei oireet meinaa yhtään mitään! Mulla oli vähintään yhtä huono kesken menneessä kuin nyt, kun raskaus taas tuntuu jatkuvan. Ehkä eniten huolestuisin, jos todella selkeät oireet yhtäkkiä katoaisi, mutta en sitä ettei oireita alunperinkään ilmaannu. Mä erittäin mielelläni ottaisin oireettoman raskauden, tai no, kaiken muun kyllä kestää mutta tätä pahaa oloa inhoan enkä jaksaisi enää yhtään :/ Mut ainakin 6 vkoa vielä, sen verta se on aiemminkin kestänyt :(
 
Täällä on tällä viikolla uusimpana raskausoireena ollut närästys, ja oikein polttava sellainen. Ainakin uskon, että johtuu raskaudesta koska aikaisemmin ei ole tähän tapaan närästänyt. Polttavaa kipua, jatkuvaa röyhtäilyä ja tunne, että pala on koko ajan kurkussa. Pahenee makuulla, mutta väsymyksestä ja huonosta olosta johtuen huvittaisi vaan maata... No, mies haki apteekista Rennietä, ja jollei sillä helpotu täytynee soittaa lääkäriin.

Mulla on työsoppari nyt elokuun loppuun, mutta jatko on hyvin todennäköistä. Toivon vaan, että ei tarvitsisi kesällä olla sairaslomalla raskausvaivojen takia, sillä uskon kuitenkin sen vaikuttavan työn jatkumiseen. Oikeastaan toivon, että jatkosta sovittaisiin ennen kuin kukaan edes huomaa raskautta. Työni on fyysistä ja raskastakin, joten jossakin kohtaa sairaslomalle siirtyminen on kuitenkin todennäköistä. Ja ammateista kun oli puhe, olen fysioterapeutti vaikeasti kehitysvammaisille.

8+1 niin ne viikot vaan kuluu! :)
 
Maatuska mulla rennie ei viime raskaudessa auttanu ollenkaan mutta huikka piimää ja närästys tipotiessään :D kantsii kokeilla, ja sitä tosiaan ei tarvii vetää litra tolkulla ku riittää hörppy tai pari ( ainakin mulla) :D
 
Handis85 & hiia: Ei mullakaan oikeen oo mikään raskausolo eikä mitään tarkistusultraakaan tiedossa. :( Mutta kiitos kuitenkin muille rohkaisevista sanoista oireetonta raskautta koskien! :)

tombatar: Kiitos sivistämisestä! Voi kun itsekin pääsisi tuollaiseen mittaukseen!
 
Mulla on päivittelyt vähä nyt jäänyt. Yritän illalla kotiuduttua tsempata. Toissapäivänä oli siis mun synttärit ja käytiin vähä reissussa ja tänään kaverin vauva saa nimen joten täällä yritetään laittautua juhliin.

(.) oksetus on helpottanut, ihan yhtäkkii vaan. Toki vieläki etoo ja eilen sai kerran yrjötä mut helpottanu olo kyllä on. Sinänsä kiva kun huomenna pitäis taas mennä töihin..

Eveny 6+4
 
Ja Tombatar, nuo arvothan voivat olla tosi erilaiset henkilöstä riippuen, mutta juuri tuo hcg:n nousutahti pitäisi kai olla aina suurinpiirtein vakio. Löysin jonkun englanninkielisen sivun jossa oli taulukko ihan joka päivälle mitä hcg tulisi olla. Alussahan hcg melkein tuplaantuu parin päivän välein. Eli kyllä tuo nyt vähän omituiselta kuulostaa BLUEONE. Mitä lääkäri sanoi arvosta?

Ja oireethan ovat aina yksilöllisiä, mutta itse huomaan selvän eron edellisen kphdunulkoisen raskauden ja tämän raskauden välillä. Kohdunulkoinen oli lähes oireeton (vaikka hcg nousi koko ajan) kun nyt taas oireet alkoivat jo ennen testin tekoa, ja vahvistuvat koko ajan. Mutta niinkuin joku tuossa sanoi en olisi huolissani välttämättä puuttuvista oireista, vaan yhtäkkiä loppuvista oireista. Toisaalta esikoosta odottaessa oli huono olo just tasan viikosta 6 viikkoon 7 ja siihen jäi. Eli ei silti tarkottanu mitää. Nyt sem sijaan selvästi huonompaa oloa ja eilinen oli sellainen päivä ettei sohvalta ylös päässyt! :/

Te PAHASTA OLOSTA KÄRSIVÄT onko töissä käyvät hakeneet saikkua sen vuoksi. Itse ajattelin eilen että jos tällainen olo olisi työpäivänä en kyllä töihin pystyisi... itse en oksenna (ainakaan vielä) mutta lähellä on ja olo niin etova ettei voi kun maata.
 
Täällä yksi uusi odottaja ilmottautuu! Mulla laskettu aika näillä näkymin 26 pvä, mutta varmaan tarkemmin saan selville tulevassa ultrassa.
Oon 20v ja toinen on tulossa, tuleva isoveli tällä hetkellä 9kk ja ikäeroa siis lapsille tulee 1v 4kk. Sairaala on K-PKS
Mulla oireina on ollu väsymys JA KAUHEE HUIPPAUS jonka takia alunperin teinki raskaustestin, selvispähän sillekki heikotukselle ja "matalalle verenpaineelle" syynsä.

Mäkin haluan siihen facebook ryhmään , mitä mun pitää siis tehdä ! Vasta rekistöidyin kaksplussaan enkä tosiaan osaa käyttää tätä foorumia!

Kerkisin tänki pistää edelliseen paikkaan ja vasta sitte huomasinki että tänne ja aaaaah oon ihan tumpelo tämän kanssa=D
 

Yhteistyössä