Tammimasut 2015 *marraskuu*

Otatteko liivinsuojia, rintakumeja, tutteja tms?
Viimeksi olin Naikkarilla ihan pulassa kun sieltä ei saanut liivinsuojia ja olin ihan vaatteet märkinä kunnes mies pääsi niitä jossain vaiheessa tuomaan.

Laitoin pikapikaa Bebesiltä tilaukseen muutamat imetyspaidat kun ei oo yhtäkään.. Oli muuten -20%, vaikkakin aika tyyristä siitä huolimatta..
 
tutit ja liivinsuojat oon aina saanu Seinäjoella talon puolesta. kumeja en tarvii :p
mulla kaappi pursuaa imetyspaitoja. ne on tosi käteviä varsinki näin talvella...

iski muutes aamulla,et kuukauden päästä saa jo kirjotellä uuteen kuukauteen et MEIDÄN KUU :D vastahan mä plussasin!!! tosin mulla LA vasta kuun lopus,et ooottelemista riittää...
 
Sairaalakassin pakkaamisen aloitin muutama viikko sitten ihan siitä syystä, että järjestelin vauvan vaatteita koon mukaan lipastoon. Oli sitten kätevä laittaa tarvittavat kamat valmiiksi kassiin, etteivät tuki lipastoa. Pakkasin aika reippaasti vaatteita pikkuiselle, kun tammikuun säästä ei yhtään tiedä - voi olla tällasta nollakeliä tai -30! Hammasharjan ja rasva-arseneelin lisäksi ajattelin itelleeni ja miehelle pakata em. pillimehuja, jotain patukoita tai muuta helposti säilyvää välipalaa. Kamera täytyy pitää valmiustilassa ja kai sitä jotain viihdykettäkin pitää olla.. Varmaan otan jonkin kirjan ja ikuisuusvirkkuutyöni :D
Täällä kans tuli viime viikolla pientä kriisiä, kun tajusin, ettei mulla oikein ole vaatteita loppuraskauden ajaksi. Tilasin sitten muutaman imetyspaidan helpottamaan tätä puutetta. Imetysliivejä en ole vielä hankkinut, ajattelin jättää joulukuulle, että tulee hankittua mahdollisimman oikean kokoset.
Äitiysloma on nyt alkanut ja ehkä sen myötä ajatukset alkavat vielä enemmän kääntymään kohti tulevaa synnytystä ja vauva-aikaa. Ensikertalaisena ei osaa oikein edes kuvitella, millaista elämä tulee sitten olemaan, ja ehkä hyvä niin! Otetaan sellaisena kuin se tulee :) Kohta sitä saa jo ostaa pieniä vaippoja odottamaan kotiutumista. Mielellään hoidan mahdollisimman paljon etukäteen, että kotiutuessa saa sitten vain ihmetellä pikkumiestä eikä tarvi huolehtia jostain kosteuspyyhkeiden puuttumisesta tai lakanoiden pesemisestä :p

Napsu 33+5
 
Sairaalakassia en ole vielä pakannut ja muutenkin suurin osa hankinnoista edelleen puuttuu.. Äitiysloma alkoi nyt ja seuraavien kahden viikon aikana ajattelin tehdä kaikki loput hankinnat, jotta on sitten valmiina hyvissäajoin ennen joulua. Sairaalakassin pakkaan vasta joulun jälkeen, sisältöä en ole miettiyt vielä juurikaan. Jotenkin tämä aika on mennyt niin kovin nopeasti, ettei millään tahdo ymmärtää sitä, että kohta ollaan jo hyvin lähellä synnytystä :saint: Mutta sisällön suhteen varmaan itselle hygieniatarvikkeet ja kotiinlähtövaatteet, hyvät imetysliivit ja -suojat. Lisäksi siteitä (ne sairaalan on tosi paksut) ja tietenkin kamera, hieman lukemista tms. Vauvalle pakkaan valmiiksi kotiinlähtövaatteet ja muut tykötarpeet. Puoliso voi ne sitten tuoda kun kotiinlähtö koittaa.

Vointi on ollut kohtalaisen hyvä lukuunottamatta sitä, että kroppa väsyy ja kipeytyy tosi herkästi. Erityisesti alavatsa on todella kipeä välillä ja liikkeellelähtö on sen ja liitoskipujen vuoksi hankalaa. Arvelen, että vauva on edelleen raivotarjonnassa, hikka tuntuu alhaalla ja potkut ylhäällä oikealla kyljellä. Edellisessä neuvolassa th oli sitä mieltä, että vauvan pää on jo hyvin alhaalla, mutta ei kiinnittynyt vielä. Valkovuoto on tosi runsasta ja vetistä, suojaa ja housuja joutuu vaihtaa tosi usein :x Kaipa se on normaalia raskausaikana. Öisin jokainen asennonvaihto on kivulias ja vessassa joutuu käymään ainakin pari kertaa. Lisäksi välillä on pakko hakea yöpalaa, joten melko rikkonaista edelleen. Tosin nyt ei haittaa kun ei tarvitse aamuisin enää herätä töihin :D

milliet 33+5
 
Yönseutu: täällä on kans maha-asukki ollu kokoajan istumassa, eikä ainakaan vielä ole kääntynyt. Edellinen neiti oli kans perätilassa kokoajan ja sitä koitettiin silloin kääntääkkin mutta ei edes yrittäny kääntyä, eikä suositeltu synnytettäväksi perätilassa alakautta koska pää oli sen verran iso :-D käännösyritys tuntui inhottavalta ja kipeältä, mutta sitäkin rajoitti istukka joka oli/on taas edessä, ei voi kovin väkisten kääntää ettei istukka irtoa, nyt on sama setti edessä taas. Olen jo henkisesti valmistautunut sektioon ja ostellut kivoja lökö housuja jne..

Yöt on melkosen tuskasia olleet jo useamman viikon, jalkoja ja selkää särkee, selkää varsinki ristiselästä ja lapojen välistä vihloo vasrmpaan pakaraan, vasemmassa jalassa issias vaivannu jo yli kymmenen viikkoa, reilun viikon närästäny ja sina yöllä siihen herää. Pikkuhiljaa alkaa ajatukset olenaan jo synnytyksessä ja uudessa tulokkaassa, jännittää millainen kolmas neiti sieltä tulee :)
Mitän en oo vielä laittanu/pessy valmiiksi, ainut iso hankinta minkä ostan on sitterin joka toimii sänkynä ( esim. Olkkarissa päivisin), reunat saa alas toimii sitten sitterinä, joku tärinä mekanismi oli myös sekä mobile olikohan merkiltään tinylove 3in 2, kovasti oli kehuttu. Nuorimmalla neidillä oli koliikki joten nyt jo vähän varaudun siihen huutokonserttiin.

Enään kuukausi ja sitten onkin meidän kuukausi :)

31+4 :)
 
"rosma"
Olisko muuten täällä jollakulla antaa vaunuvinkkejä? Meillä on esikoisen vanhat vaunut, mutta ne hyvin todennäköisesti eivät mahdu meidän talon hissiin (asuttiin esikoisen aikaan eri osoitteessa) eli päätyvät parveke- tai mökkivaunuiksi. Tykkäämme retrotyylistä, eli haluttaisiin löytää kauniit epäsporttisen näköiset vaunut, jotka sopisivat sekä 50-luvun talon hissiin että vanhempien 50-60-70-lukulaisiin makumieltymyksiin. Onko joku nykymerkki, joka tekee retromalleja sellaisella taitettavalla aisalla (?), ongelma on nimenomaan pituussuunnassa mahtuminen?
Kiitos näistä tarvikekeskusteluista, aloin vihdoin koota puutelistaa näiden innoittamana :)
 
"toive5"
Sairaalakasseja olen keräämässä kaks. Sillä periatteella, että toinen lähtee synnärille mukaan ja toisen mies tuo kaukalon kera sairaalaan.

Vaikeinta on aina miettiä ne Millä itse lähtee kotiin vaatteet. Siis kun omat ei mahdu ja viimeisimmät mammavaatteet saa sellaisen super lösähtäneen vaikutelman (tämä siis tod.näk. vaan oma näkemys). Humoristisinsa tässä se, että eihän sitä yleensä mennä kuin suoraan kotiin…

Sairaalaan lähtee ainekin:

-Imetysliivit ja liivinsuojia.
-Nännirasva
-dödö, suihkusaippua & shampoo - mielummin sellainen yhdistelmä, hammash & t
-Tällä kertaa ehkä unipukuja vauvalle

-Synnytystä varten energiajuomaa! Siis urheilujuomaa..
 
Moi moi..

Sairaalakassi pakattu jo aaaaika monta viikkoa sitten (vähän noloa), lisäyksiä sinne toki olen tehnyt.
Mukaan lähtee tällä kertaa:
-shampo&hoitoaineet
-hammasharja&tahna
-perusvoide
-hiusharja, panta, ponnari, pinnejä..
-kestoliivinsuojat ja parit imetysliivit (vaikka ei se maito välttämättä silleen nouse mutta ne sairaalan on aivan kamalat päällä ja normeja ei toki ole järkeä käyttää)
-ohuet lökäpöksyt/haaremit ja leggarit
-pari löysähköä toppia ja pitkähihaista
-alushousuja, sukkia, villasukat
-yösiteitä (ne sairaalan on niin paksuja möykkyjä että niiden kanssa on erittäin vaikea toimia, vaikka ainakin sektion jäljiltä oni muutenkin...pientä luksusta kuitenkin)
-nännivoide
-recovery belt

Ööööö..olikihan muuta.. vauvalle oma hoitolaukku jossa vähän erimallisia vaatteita, viltti, riepu, tutti, tuttinauha, villahaalari, kypärämyssy, pipo jne..
mies tuo sitten kotoa tietty turvakaukalon, jossa toppapussi. Täältä on niin monta sataa kilometriä matkaa sairaalaan etten jätä muuta sillä riskillä että "oho unohtui" :)

Kotiudun varmaan samoissa mammafarkuissa joilla menenkin (siis luultavasti menen) ja hupparissa. Alusvaatteet on tietenkin mukana puhtaat. Nuo on niin kätevät kun varmasti mahtuvat päälle ja tosiaan edellistä lainatakseni: kotiinhan sitä vaan mennään ja autossa istutaan :)
Ja jos sattuu että painoa putoaakin jo rutkasti sillä osastolla olo aikana niin leggarit jalkaan ja pyydän miestä nappaamaan vaikka toppahousut mulle mukaan kotoa lisäksi. Tälläkertaa varasin itselleni osastolle tommoisia rentoja vaatteita kun viimeksi niin ahdisti ne sairaalan vaatteet..että jos edes sitten synnytyksestä tokenemisen ja peseytymisten jälkeen saisi omia "olovaatteita" päälle niin olisi rennompi olla. Tilanteen mukaan mutta olempa ainakin varautunut. Lukemista täytyy vielä sitte lähemmin hommata.

Joulukalenterin toinen luukku raaputettu :)

-rouva K ja maha huomenna 35+0-
(kääks..enään noin 3 viikkoa synnytykseen)
 
Viimeksi muokattu:
Vähänkö ärsyttää olla taas flunssassa!!! Muuten tää kotona oleminen olis ihan jees, mutta kun mitään ei oikeen jaksa tehdä. Onneksi tää alkaa jo helpottaa, sillä yliopistolla on tällä viikolla yksi koulutus, johon oon ilmottautunu. Ottais vähän päähän, jos sekin pitäisi kaiken muun lisäksi perua.

Onko muilla ollu jotain ruokahimoja raskauden aikana? Kaverit on monta kertaa kysyny, et joko syön suolakurkkuja jäätelön kanssa tai jotain muita yhtä outoja yhdistelmiä. Mun on koko raskauden ajan tehny mieli perunaa, punasta lihaa ja punajuurisalaattia. Näitä voisin syödä joka päivä ja vaikka kuinka paljon. Nyt loppuraskauden aikana on maistunu kiinalainen ja kokis (jota en voinu alkuraskaudessa sietää). Vanhat tutut herkut, kuten sipsit ja chailatte eivät maistu, vaan ne vois ihan hyvin korvata keitetyillä perunoilla voin ja suolan kanssa :D Tosi terveellistä :D

Tänään tuli palkka, joten taitaa luvassa olla jouluvalojen shoppailua miehen hikoillessa salilla ;)
Hikoilusta tuli mieleen, kun tuossa pari päivää sitten pahotin niin mieleni ja olin aivan raivona luettuani vanhaa Vauvaa. Ehkä tiedätte, että siinä on sellanen ystäväkirjatyyppinen juttu kuin Raskaustesti. Sillä kertaa siinä vastaili nuori nainen, joka kertoi, ettei kroppa enää raskauden myötä ole tuntunu hyvältä ja että mieskin on kommentoinu negatiivisesti muuttunutta ulkonäköä. Olin niin vihanen sen naisen puolesta!! Miten joku osaakin olla niin idiootti, että kommentoi odottavan ulkonäköä ikävästi - varsinkin, jos siellä mahassa kasvaa oma lapsi! Ei voinut kuin taas kiittää itseään, että on valinnu niin fiksun miehen, ettei se ikinä tollasia törkeyksiä sanois.

Napsu ja Karateka 34+1
 
"toive5"
^Toisille tuo pintapuolion niin tärkeää!

Siis oishan se mukavaa olla ikuisesti 20v näköinen, mutta näin kun ei käytännössä suoda.

Taitaa loppupeleissä olla harvinaisempia ne, joille ei tule muuta kuin pallo maha ja 1 koko enempi rintoihin. Musta luonnollisempaa on että raskauksista valitettavasti jää arpia ja useamman jälkeen nahka on löysempi, joten jos ei laihdu/laihduta itseään takaisin mittoihin niin läskimmältä näyttää. Tuskinpa kauhean harvinaista on sekään, että lantio seutu ei ole enää 2 muksun jälkeen saman mittainen vaikka muuten paidat yms sopisikin kuten ennenkin.

Eiköhän voisi lähteä siitä, että se on elämää- toki parannella omaa kroppaansa voi. Itse yrittänyt ainekin tyytyä siihen, että olen palannut"normi" painoiseksi kuten nuo mahtavat painoindeksiluvut nyt sitten seurailevat.

Odottava on pyöreä! Toiset turpoaa enempi kuin toiset. Tiedänpähän yhden "urheilu"hulluhkonkin, joka kaikesta huolimatta lihoi 25 kg! Toki hän on laihtunut takaisin, mutta eihän tuollaisesta painon muuttumisesta ihan täysin ilman jälkiä selviä.

Huoh! (anteeksi avautuminen)
 
Voisko joku joka osaa niin alottaa joulukuunryhmän? En osaa enkä tiiä voiko edes kännykällä tehdä...

eilen mietin et jos tulokas tulee samihin aikoihin kun kaks edellistä, ei siihen mene kun n. 6viikkoa. Kaikki on tekemättä ja hankittavat vielä hankkimatta, jouluhommat eka sit vauvahommat :)

Yleensä oon pakannu vauvalle oman kassin jonka mies tuo ja itele oman sairaalakassin perus shampoot jne..mitä onki jo aiemmin tullut esille.
 
Mulla on vasta kaukaisella ajatusasteella sairaalakassin pakkaaminen. Itse asiassa oon tässä miettiny et pitäskö hommata joku sopiva kassi...

Mä kuulun niihin joita noi ulkonäköasiat aika vähän jaksaa kiinnostaa. Enemmänkin olin alkuunsa huolissaan kun painoa ei alkanut tulemaan, kun oli niin pitkään tosi voimakasta pahoinvointia. Tosin mun painoindeksi on 25, että sinällään sitä painoo ei heti olis tarttenukkaan tulla. Nyttemmin olen kyllä painoakin saanut jotain seittämän kilon kieppeillä.

Muistan myös loukkaantuneeni erään ystäväni puolesta jolle painoa tuli aika reippaasti odotusaikana, kun eräs yhteinen tuttumme aika tylysti asiaa kommentoi.

Mieheni on myös joskun aikoinaan kommentoinut jossain uimahallissa, että raskaana oleva (oli aika viimesillään) on aika hirveen näkönen... Mulle ei kyllä vahingossakaan ole kommentoinut mitään negatiivistä. Ja ehkä on mieli muuttunut tässä ajan myötä.

Yöunet on ollu viime aikoina vähän heikot. Levottomat jalat ja erilaiset jalkasäryt tuntuu vaivaavan pahiten aina iltayöstä. Viime yönä nukuin pitkästä aikaa 5-6 tuntia putkeen ja se oli aivan mahtavaa! Muutenkin sain siihen lisäks nukuttua pari pätkää, niin tuli kyllä mahtavan pitkät unet. Ilmeisesti väsymystila oli jo sitä luokkaa ettei säryt enää herätelly, tai sitten varpaille nousut kera venyttelyn autto... Yleensä oon vaan venytelly ennen nukkumaan menoo.

Kalpeakuu ja "kyösti" 32+6
 

Yhteistyössä