Tammimasut 2015 *kesäkuu*

Ei ole tuulimuna. Pieni vauveli sydän vinhasti läpättäen nähty. :heart: Ei se neuvolan tätsy mittoja osaa ottaa mutta noin silmämääräisesti sanoi että ihan viikkoja vastaa.

Varsinainen ensimmäinen neuvola on parin viikon päästä. Mitenhän nuo laskee viikot kun laski että mulla on tänään 7+0 mutta la on sama mitä nettilaskurit kertoo eli 31.1.

Tulipa muuten kerrasta todellinen olo tästä raskaudesta. Kyllähän tuokin ihmetteli että miten kolmannesta ei ole oireita tai sitten epäili että on vielä olot tuloillaan. Tai on mulla ollu maha kipee ja pientä ällötystä/oksetusta mutta kun vedän tässä nyt antibiootteja 3x päivään niin epäilen johtuvan tuosta lääkkeestä tämän mahakivun.
 
en oo osallistunut enkä aio tässäkään raskaudessa mihinkään seuloihin. turhaa stressiä ja oon ottanu asiat aina niinku ne tulee.

mulla on kans doppleri ollu jo pitkään. se on hyvä mielen huojentaja siihen asti kunnes alkaa liikkeet tuntumaan. sit se jääki vähälle käytölle...
 
Voi Udafina, epäreilua! Kovasti jaksamista sinne! :hug:
Mä kyllä osallistun seuloihin, vaikka en tiä onko siinä mitään sen kummempaa järkeä. Mutta mennään ny kun mentiin esikoisestakin.
Tässä nyt edelleen mietin, että varaanko yksityisultraa vai en. Kauhee epävarmuus onko tuolla ketään, vaikka olot on huonot edelleen. :stick: Dopplerillakaan en oo viä saanut ääniä kuuluviin, mutta siitä en jaksa ressata.
Mä tässä panikoin, että huononeeko olot entisestään vai paraneeko nyt kun vkoja on 9. Esikoisesta voin alun kovin pahoin mutta vkolla 9 menin takas töihin. :whistle: Että saapi nähdä.
Tuhnuliini 9+0
 
Minä en aiemmista osallistunut seuloihin muuta kuin katsoivat niskaturvotuksen. Nyt ymmärsin että se seulaverikoe otetaan samalla kun se perusverikoekin niin ajattelin osallistua tällä kertaa. Jos otetaan eri ajankohtana niin tuskin tulee mentyä. Mut puhui että parin viikon päästä kun on eka neuvola heti aamusta niin siitä samalla menen labraan verikokeisiin.

Tuhnuliini, oletko laittanut ihan reilusti rasvaa kun kuuntelet dopplerilla? Varmaan tuosta karvanrajasta ois se kohta mistä vois kuulua. Voisko riippua kohdunasennostakin että jos on taaksepäin kallellaan niin kuuluu myöhemmin.

Minä sain tokassa raskaudessa kuulumaan aika aikasin ja tänään kävi ilmi että on eteenpäin kallellaan kohtu. Siis katto aikasemmassa raskaudessa tehdyn lääkäriselosteen kohdunasennosta ennenkun rupes ultraamaan.
 
Mä osallistuin ekastaki sikiöseulontoihin, ja osallistun nytki. :) tietääpähän ajoissa, jos jotain on vialla. Tai jos kaikki on hyvin, niin auttaa kuitenkin seulojen kehittämisessä mahdollisesti. Mä en vaan vois elää epätietoisuudessa, hyvä kun saadaan nykyään pienetki poikkeavuudet tutkituksi :) ja siis en tarkoita, että jos jotain olisi vialla, että tekisin heti aborttia tms., vaan sitä, että ehtisi sulatella ja varautua jos jotain erityistä löytyisi. Mulle vois olla liian kova paikka saada vasta synnytyksen jälkeen tietää, että lapsella on jokin kehityshäiriö jonka olisin voinu saada sikiöseulassa esille ja varautua siihen.. vaikka koskaanhan ei voi tietää jos vaikka synnytyksessä tapahtuu jotain ikävää.. mut mä oon muutenki tämmönen hysteerikko :LOL:
 
Naaba87: Joo, itse asiassa eräs tuttu kertoi, että hänen neuvolatätinsä oli juurikin varsinainen täti ja hirveä lässyttäjä, ja tämä tuttuni teki kyllä omalla asenteella ja eleillään harvinaisen selväksi, ettei heille tarvitse sillä tavalla "lässyttää", ja sitten alkoikin mennä paremmin, kun toista oppi vähän tuntemaan.
Mä kans aattelin, että seuraavalla kerralla sanon sille, että me ollaan molemmat akateemisesti koulutettuja aikuisia ihmisiä, joten voi meille puhua ihan normaalisti, vaikka vauva onkin tulossa :D

Seuloista: me osallistutaan kyllä kaikkiin seuloihin just tuon takia, mitä noora89
sanoi, eli että osaa sitten varautua siihen, että kaikki ei välttämättä olekaan hyvin. Meillä on suvuissa leikkauksia vaativia rakennepoikkeamia ja kehitysvammaisuutta, joten ainakin rakenneultra on sellanen tärkeä seulavaihe meille. Just sen takia, että tietää esim. että lapsi saatetaan kiidättää jonnekin, ennen kuin edes ehdin häntä nähdä.
Meille se nk. Down-seula on tällä viikolla, joten eilen puhuttiin siitä mahdollisuudesta, että riski olisi kohonnut. Että mennäänkö jatkoseulaan ja otetaan keskenmenoriski jne. Etukäteenhän sitä on mahdoton tietää, mitä sitä sitten todellisuudessa tekee, mutta erittäin vaikeavammaisen kohdalla ei meillä aborttikaan ole täysin poissuljettu vaihtoehto.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille!
Mulla lensi eilen illalla ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa ihan kunnon oksennukset ja yöööööök, kun nestettä oli niin vähän, oli ihan hirveetä saada sitä ruokaa ulos kurkusta (sori jos pilasin jonkun ruokahetken). Aamuisin olen kyllä yökkäillyt jo melko usein ja välillä päivisinkin, mutta ylös ei ollut eiliseen asti tullut kuin lähinnä ilmaa ja limaa (mikä itseasiassa teki yökkäilystä siedettävää, kun olo siitä kuitenkin parani). Nyt sitten pelottaa syöminen entistä enemmän. Mä niin vihaan oksentamista.
Mille viikoille olette saaneet sen ensimmäisen virallisen ultran? Mä sain vasta viikolla 12+2, mikä tuntuu tosi myöhäiseltä (vaikka näin muistelin sen täällä meilläpäin olevan), kun olo on mikä on ja varhaisultran hyvistä tuloksista huolimatta pelkään koko ajan että on jo mennyt kesken tai menee kohta. Jos tuossa 12+2 ultrassa on kaikki hyvin, lupaan relata, nyt en vaan pysty.
Seulontoja mietin minäkin ja menen varmaan kuten esikoisestakin, vaikka pelottaa kyllä, kun ikää on jo 34 niin kai se väärähälytysmahdollisuuskin on suurempi?
Närästää ja mitään ei tee mieli. Nyt hakemaan tyttöä hoidosta ja sitten pitäisi pari tuntia selvitä kunnes mies tulee kotiin ja voin taas vaan olla. Musta tuntuu, että olen ihan voimaton, mitään ei jaksaisi. Miten te muut huonovointiset? Mä siis esim joudun miettimään,e ttä jaksaisko mennä pissalle vai pitäiskö hakea keittiöstä nektari, kun kumpaakin ei jaksa...

Sellaista täällä...
 
Pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille :hug:
Tervetuloa uudet odottajat tammikuisiin :)

(.) Tänään oli neuvola, viikkoja 10+2, sydänäänet saatiin kuuluviin, ihana tsuku tsuku- ääni ja syke 168 :heart: Ensi viikolla sitten nt- ultra ja verikokeet.
Pahoinvointi on ollut rajua viikosta 9 alkaen ja huimausta myös, ainut mikä auttaa on jääkaappikylmät omenat ja kylmä viili. Mulle aika varmana tulee sektio ahtaan lantion vuoksi, sama oli esikoisen kohdalla, joten vauva syntyy varmaankin jo joulukuun puolella, mutta jään tänne tammikuisiin kuitenkin :)

Tsemppiä kaikille ja hyvää juhannusta :hug:
 
Mun mielestä 12+2 on ihan normaali aika käydä ultrassa. :)


Tänään sain muuten jotain opuksia ja lippulappusia neuvolasta mukaan vaikka varsinainen neuvolakerta ei ollutkaan. Tuossa ennen päiväunia lukasin sen ruokavalio-ohjelappusen niin siinä oli että inkiväärivalmisteita tulisi välttää. :O Tuo oli mulle ihan uusi juttu (edellinen alkuraskaus -08 loppuvuodesta). Just tänään tein raparperihilloketta johon tuli pieneksi pilkottua inkivääriä. Tykkään muutenkin käyttää inkivääriä kanaruuissa mutta harvakseltaan tulee laitettua. Samoin flunssanoireisiin on inkivääri-hunajajuoma aina auttanut.

Nyt pitää rueta tutkailemaan maidon laatukäsikirjaa. En nimittäin yhtään ole ajatellu että mehän juodaan raakamaitoa ja sehän on pastöroimatonta. :( Siis miten mulle ei ole tullut tuo asia mieleen. En juomalla juo maitoa vaan käytän kahviin ja sitten leivontaan ja ruuanlaittoon. Neuvolan terkka oli vähän sitä mieltä että jos siitä tutkitaan listeria niin on ok jatkossakin käyttää.
 
Liityn tänne tammikuisten joukkoon nyt kun ollaan varmemmilla vesillä :) Elikkäs listaan voi lisätä Ibis89/25v/ 1.lapsi ja LA. 10.1, synnytyssairaalana KOS
Uskaltauduin vasta tänään tehdyn varhaisultran jälkeen liittyä porukkaan kun sain tietää että kaveri on kunnossa ja kaikki hyvin. Itsellä kun on lapsettomuushoidot taustalla niin ei uskalla vielä kauheasti innostua odotuksesta ja varsinkaan kun ne vähätkin raskausoireet jo jäi pois.... Onko muita joilla oireet jääneet jo rv10 pois?
 
Sulo-Sylvia: Voi kun itsekin kuuluisin niihin harvinaisiin raskauspahoinvoinnista kärsimättömiin!!! (Nyt en siis kärsi mistään oireista, mutta se juuri epäilyttävää onkin!) :|

Safiia: Ooh, olet siis päässyt jo useamman kerran ultraan *kade*!

Onnea, hiia! :heart: JA: Oon kyllä syöny inkivääriä!!! Ihan sellaisenaankin! :O

Tänään soittelin varhaisultran hintoja, ja Femeda tuntui olevan halvin (alk. 122 €), mutta heille ei näille halvemmille lääkäreille ollut nyt aikoja. Katsoin kuitenkin netistä, että seuraava mahdollinen aika olisi ensi viikon lopussa, kun on 9+0. Nyt mietin, että varatako se vai ei?!? :confused: En edes tiedä, milloin pääsen kunnallisella ensimmäiseen ultraan.

Ahdistaa tämä oireettomuus ja epätietoisuus. :ashamed:
 
ei mullakaan mitään oireita oo. paitsi armoton väsymys jonka voi laskee myös kahteen yöllä heräilevään taaperoon.
ei se oireettomuus vielä mitään tarkota. mulla ei oo yhdessäkän raskaudessa ollu ja kuitenki 5 lasta oon synnyttäny :whistle: ja terveitä kaikki.
 
  • Tykkää
Reactions: hiliputti
Voimia niille joilla tullut menetys vastaan! :( Toivottavasti pääsette pian taas yrittämään ja onnistumaan.

Tervetuloa uusille! :)

Mimmimiina, mulla on eka ultra vasta 13+2 ja sekin sillä väännöllä, että ollaan silloin maanantaina lähtössä kauemmaksi kahdeksi viikoksi ja se annettiin alunperin kaksi päivää myöhemmäksi. Ärsyttää ihan sikana!:mad: Muut kun tuntuvat (täälläkin päin) pääsevän melkein kaksi viikkoa aikaisemmin tohon ekaan ja mä joudun kituuttaa jännityksessä vielä kolme viikkoa. Fb:ssä laittoi nyt toinenkin entinen työkaveri käyneensä ekassa neuvolassa ja ite ei haluis laittaa vasta sitten kun on varmaa, että siellä oikeasti on joku eikä vaan jotain.

Oireita on kyllä ihan riittämiin, ettei sen puolesta jää epäselväksi. Tänä aamuna olin jo kävelemässä pöntölle, mutta sain sit psyykattua itseni olemaan oksentamatta ja äkkiä syötyä jotain että meni ohi. Väsymyskin on aivan kamalaa. Nyt ei vaan jaksais mitenkään mitään. Varsinkaan töitä. =_=

9+2
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kans np-ultra 13+2. Se olis ollu eka ultra mullekkin ilman taustaa, jonka vuoksi mulle tehtiin vatsanpeitteitten päältä th:n toimesta ultra 8+6 (menkoista laskettuna) jotta voitiin todeta raskauden lähteneen etenemään.

Miten teillä muilla jotka voitte pahoin jatkuvalla syötöllä on mielialan kanssa. Mulla meinaa hermoja kiristää tai lähinnä masentaa jatkuva paha olo. Vaikka suuren suuri helpotus on että jatkuva oksentelu on ainakin toistaiseksi loppunut.

Toinen mikä ahistaa on se kun pitää jatkuvasti olla syömässä. Juurikin tuon pahoinvoinnin takia. Yli kolme tuntia kun on syömättä on oksentaminen lähellä. Oon ollu aina aika epäsäännöllinen syöjä ja mua aina jo etukäteen ällöttää ajatus siitä että jaa muutaman tunnin päästä tarttis taas vetää ruisleipää. Se kun tuntuu olevan ainoa asia joka pitää pahan olon loitolla.

Paino mulla kyllä tuntuu laskevan pikkuhiljaa jatkuvasta syömisestä huolimatta. Onneks tuossa on varaa tippuakkin joitakin kiloja kun bmi on 25.

Tosin se on kyllä jees että herätessä mulla ei oo paha olo. Silloinkin kun oksensin jatkuvalla syötöllä, niin aamut oli parhaimpia. Toki heti pitää syödä kun ylös nousee. Mulla on siis menossa nyt 9+3.
 
Täällä on kiireistä. Lapset palasi yökylä reissulta ja nyt on vieraita. Mut yritän tässä päivitellä nopsaa tuon listan.

Tammikuisten face ryhmä alkaa olla jo tosi iso. Joten jos velä on halukkaita siihen liitymään, ilmoittakaa itsestänne pikapuolin.
 
Kalpeakuu, täällä ihan sama ongelma. Jatkuva syöminen! Mua rasittaa ja ahdistaa ihan hitosti ja mulle ei tosiaan riitä 3h välit, mun on syötävä 1,5h välein miltei jos aion olla oksentamatta. :$ Mä oon niin kypsä! Mä vihaan tätä olotilaa kaikin puolin, mä niin odotan että menis viikko tai kaks eteenpäin ja tämä helpottas. Mulla näkyy painossa, 2,5kg tullu hyvin nopeesti! Enkä yhtään ihmettele. Koska pelkkä tomaatti esim ei pidä oloja pois. :( Ja ärsyttävää etten jaksa puuhailla lapsen kanssa, koska oon niin väsynyt ja flegmaattinen koko ajan. Hah, oikein naurattaa tää mun vuodatus, onhan tämä kuitenkin hyvin haluttu raskaus. En vaan oo toistaseks nauttinut tippaakaan. :kieh: Ja ulkona sataa näköjään lunta. :LOL: Suomen suvi, lyhyt ja vähäluminen, vai miten se meni. :headwall:
En ole saanut dopplerilla kuuluviin ääniä edelleenkään, vinkeistä huolimatta, isäntäkin koitti mut ei me saada. :| Onkohan siellä ketään? :O En vaan saa varhaisultraakaan näköjään varattua, joten näillä mennään.
Anteeksi kovin postiivinen kirjotus. :D Tsempit kaikille hyvin ja huonosti voiville!
Tuhnuliini 9+1
 
hiliputti, ymmärrän että oireettomuus ahdistaa. Oletko ollut neuvolaan jo yhteydessä? Kyllä minusta oli eilen ihan älyttömän helpottavaa nähdä se pieni möykky jonka sydän läpätti niin jos vaan raaskit maksaa yksityisen ultrasta niin varaa se aika nyt ihmeessä! Minä olin siitä onnekas että neuvolassa tekivät ilmaiseksi.. En olis yksityiselle raaskinut mennä mutta oispa ollut aika kärsimystä odotella sinne 13. viikolle ultraa. Aiemmissa raskauksissa kun oli niin kovat oireet niin en edes epäillyt onko siellä ketään.

Tuhnuliina, noilla oireilla on siellä ihan varmasti asukas!

Miehellä ois hirvee kytö kertoa kaikille jo. :D Mut mie en anna lupaa ennenkun on se np-ultra käyty. Toisaalta tekis mieli kun sykekin jo nähty mutta toisaalta tekis mieli pitää tämä omana tietona niin kauan kunnes alkaa näkyä. Ja mitenhän mulla alkaa raskaudet näkyä vasta lähemmin puoltaväliä vaikka kohtu on eteenpäin kallellaan, outoa.
 
Moikka:)
täällä olis yksi mukaan keskusteluihin, jos nyt jo uskaltaisi mukaan. Olen 27v toinen tulossa, esikoinen vuoden ikäinen. vieläkin tuntuu niin uskomattomalta tämä raskaus kun esikoinen sai alkunsa alkionsiirrosta ja tää päätti tärpätä ekasta kierrosta :) ultrassa käyty 8+3 sillon kaikki oli niinkun pitääkin. itsekin yrittänyt dopplerilla kuunnella mut ei löydy täälläkään vielä mitään :(

Mimmiii ja iitu 9+4
 
Kalpeakuu Mulla oli mieli aika musta, kun viikosta toiseen en pystynyt kuin makaamaan sohvalla. Kaikki kuvotti ja jatkuva makaaminen sattui lihaksiin. Viime viikolla olo paheni hetkellisesti ja oksensin kymmeniä kertoja päivässä. Nyt, kun olo on vähän parantunut ja pystyn puuhastelemaan kotona jonkin verran, on mielikin parempi. Ehkä tässä jaksaa kohta innostuakin :D


In other news: ....no ei kyllä mitään uutta :D Juhannusta ja lomareissuja odotellessa. Np-ultraankin vielä 10 päivää. Enää ei pysy edes viikot mielessä, kun aika kuluu niin hitaasti. Kalenteri kuitenkin kertoi, että tänään 10+5.
 
hiia: Neuvolaan olen ollut sen vähän verran yhteyksissä, että oon varannu ensimmäisen neuvola-ajan, joka on parin viikon päästä. Mutta varasin nyt yksityiselle ensimmäisen mahdollisen ajan halvimpaan mahdolliseen varhaisultraan, joka olis sitten ens viikon to, eli kun on rv 9+0. Miten muuten itse pääsit noin aikasin kunnalliselle?

Eveny: Haluaisin kyllä mukaan Facebook-ryhmään, mutta vasta kun oikeasti tiedän mahassa jotain olevan, ja siihen nyt taitaa hetki mennä...:/
 
hiliputti, kun ilmottauduin neuvolaan ja kysyi vointia niin ihmettelin että kun ei ole mitään että onkohan tuulimuna niin sanoi että hän voi yrittää ultrata. Sinne on jossain vaiheessa tullu terkkarin (on kätilö) käyttöön ultralaite kun aiemmissa raskauksissa ei ollut. Ja sanoi että kun varsinainen ensimmäinen neuvola on 9+jotain viikoilla niin jos haluan niin voi taas ultrata. Että aika huippu palvelua sanoisinko!
 
Mimmimiina: täälläkin pahoinvoiva ja voimaton. Töiden jälkeen illat menevät lähinnä sohvalla maatessa tai oikeastaan nukkuessa. Mitään ei jaksa tehdä ja mies saa kantaa sohvan viereen syömistä, jos sattuisin jotain pystyä syömään.

Akupunktiorannekkeet olen hankkinut, mutta luovuin niiden käytöstä, kun oksensin niiden pitämisestä huolimatta. Aivan alkualkuraskauden lievän kuvotuksen ne veivät mielestäni pois, mutta ei enää tätä oksenteluvaihetta. Nyt vain pitää kovasti toivoa, että pian loppuisi. Eihän tämä nyt oikeasti kivaa ole, vaikka tyhmä valittaa, kun pitäisi olla onnellinen raskaudesta ja tulevasta pikkuisesta. Sanoin jo tosin miehellekin, että olen jo niin tottunut oksentamaan, että se tuntuu ihan normaalilta olotilalta.

Kalpeakuu: Täällä myös täytyy jotain pientä syödä koko ajan. Ei riitä enää normaalit ruokavälit ja viisi ruokakertaa päivässä. Aamupalan ja päiväruoan välillä söin tänäänkin jotain pientä kaksi kertaa. Kohta varmaan paisun aika isoksi :)

Onko teillä muilla jo tässä vaiheessa vatsa kovinkin turvonnut? Itse jouduin ostamaan jo äitiyshousut, kun viimeisistäkään omista housuista ei mennyt enää kunnolla nappi kiinni tai ainakin ne ahdistivat pahasti vatsaa.

Kerttuli 11+1
 
Viimeksi muokattu:
Onko teillä muilla jo tässä vaiheessa vatsa kovinkin turvonnut? Itse jouduin ostamaan jo äitiyshousut, kun viimeisistäkään omista housuista ei mennyt enää kunnolla nappi kiinni tai ainakin ne ahdistivat pahasti vatsaa.
Mä oon kans harkinnu, että ostaisin. Vanhat menee vielä päälle, mutta en yhtään kestä mitään vatsan päällä, joten en voi nostaa vyötäröä kunnolla. Lopputulos: joudun roikottamaan housuja. So classy :D
 
hiia: Joo, teillä tosiaan kuulostaa hyvältä palvelulta! Ehkä täällä PK-seudulla on sitten eri meininki, varmaan ihan tarkoituksella laittavat neuvolat ja ultrat mahdollisimman kauaksi, että "turhat keskenmenopotilaat" karsiutuvat hyvissä ajoin ennen kuin niihin tuhlataan aikaa - kuulostankohan vähän katkeralta...:kieh:

Menin vielä lukemaan jostain, että niillä, joilla on raskausoireita, on pienempi todennäköisyys keskenmenoon.
 
Mun pitäs huomenna/ylihuomenna käydä verikokeissa, jos haluan osallistua sikiöseulontaan. Saisin sen sikiöseulonnan verikokeen samalla, kun kaikki muutkin otetaan, mutta en ole päättänyt vielä mitä teen. Luultavasti kyllä osallistun.
Eveny Haluaisin kanssa faceryhmään, jos vielä onnistuu. En aikaisemmin huomannutkaan, että semmonen on olemassa.

Itsestä sen verran, että tänään oli ensimmäinen neuvola, ei siinä sen ihmeempiä, juteltiin ja otettiin perustestit. Ultra olis sitten parinviikon päästä 1.7.
 

Yhteistyössä