Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
Lumi80
Moi taas!

Vauvani uusi laskettu aika on tänään! (Kello on yli 1:30 yöllä joten nyt on 13. päivä täällä.) Aika jännää. Tarkoitus ois mennä aamulla pitkälle kävelylle, jos se vaikka nopeuttais synnytystä. Ois kiva jos vauva syntyis luonnollisesti ettei tarttis käynnistää.

Ulla: Sullakin on tosi jännät paikat edessä! Voin kuvitella että kun on mennyt lasketun ajan yli, on jo todella valmis näkemään vauvan :) Mustakin oli yllättävää että mun lääkäri käynnistää synnytyksen viikon kuluttua lasketusta ajasta. Joissain sairaaloissa se on 2 viikkoa, mutta mun vakuutusyhtiö haluaa kuulemma eliminoida turhat riskit ja siks ne ei anna mennä kuin viikon yli. Ehkä joku on haastanu ne oikeuteen jos istukka ei jotenkin oo toiminu hyvin kahden viikon jälkeen tai jotain... Jos joskus synnytän Suomessa, mulla on varmaan tosi erilainen ja luonnollisempi kokemus.

Me oltiin muuten sairaalakierroksella ja huoneet on ihan kuin hotellihuoneita. Jokaisella on oma yksityishuone jossa äiti voi itse säätää sänkynsä kuten haluaa, ja isälle (tai vieraille) on sohva jonka saa sängyksi. Sitten on oma telkkari ja DVD-soitin, eli voi tuoda leffoja jos haluaa katsoa, ja voi tuoda omaa musiikkia. Kaiken huippu musta oli että kulmassa on tietokonepöytä ja internet-yhteys, eli isä voi heti synnytyksen jälkeen lähettää kuvia kaikille! (Me pakataan kameran lisäksi kannettava tietokone mukaan, varmuuden vuoks, jos miehen vaikka tarvii tehdä töitä kun nukun.) Sitten joka huoneessa on oma kylppäri ja suihku. Aluksi olin ajatellut että haluan kotiin mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen, mutta huoneen nähtyäni päätin että haluan olla sen 2-3 päivää, mitä täällä normaalisynnytyksen jälkeen ollaan.

Jumbojätti ja Catriina: Kiva kuulla että ootte yllättyny positiivisesti ja sun toka vauva on helppo tapaus. Parempi noin päin! Hienoa myös, että imetys on sujunu sulla hyvin.

Nintsu: Musta on hyvä, että jatkat imetystä vaikkei se sujuisi hyvin aluksi. Eiköhän se kuitenkin helpotu ajan kanssa..? Pidän peukkuja sun vauvan painonnousun puolesta ja toivottavasti eka neuvolakäynti menee hyvin.

Huima ja muut joilla on koira: En tiedä kehotetaanko Suomessa tekemään näin, mutta täällä käsketään soittamaan vauvan itkua (voi ladata ilmaiseksi netistä) koiralle, jotta koira tottuu ääneen ennen vauvaa ja sit ei pitäis olla mustasukkaisuutta tai outoa käytöstä koiralta vauvaa kohtaan. On ehkä liioittelua, mutta me kokeiltiin eilen ja meidän koira nous heti pystyyn, juoksi koneelle ja laittoi pään kallelleen ja ihmetteli mistä ääni tuli. Mä tulin tosi surulliseks minuutin jälkeen (itku kesti 3 minsaa) kun mietin että vauva-raukka vaan itkee eikä kukaan tee mitään. Vauvan äänestä kuuli miten sitä harmitti kun sen tarpeita ei ymmärretty ja meidän koira vaistos sen että tulin surulliseks itkua kuunnellessa. Ehkä tää on myös sitä loppuraskauden tunnemyrskyä. Tosin oon normaalistikin herkästi liikuttuvaa sorttia...

Choco: Vaikka itselläni ei oo kokemusta mielialalääkityksestä, halusin lohduttaa sanomalla että mun lääkäri sanoi että viikosta 36 eteenpäin vauva on jo niin "valmis" ettei siinä vaiheessa voi tehdä mitään väärin, vaikka söisikin jotain kiellettyä tai joisi lasillisen viiniä. En tiedä onko tää vain jenkkijuttu, joten päätä itse mitä uskot, mutta halusin sanoa ton jos se auttaa sua stressaamaan vähemmän. Ja tsemppiä "vierotukseen".

Hyvää sunnuntaita kaikille. Lähden tästä nukkumaan.
 
Lumi80
Sori, ei pitäis kirjoittaa väsyneenä kun sekoilen, eli Jumbojätti, kiva että sun toka vauva on helppo tapaus. Ja Catriina, muu kommentti oli myOs sulle -- tiedän että sulla on eka vauva! :)
 
~Rosa~
Näillä viikoilla (rv 38+4) täällä on ollut jo muutama synnytys, mutta mulla ei mitään merkkiä lähestyvästä... No, ei se mitään. Tavallaan sitä jo välillä odottaa, että syntyisi nyt, mutta toisaalta kiva vielä odotellakin:)

Catriina: Joo, kävin joskus joulun tienoilla avaamassa vauvalle tilin. Se on nyt alkuun mun nimellä. Muutetaan sitten, kun vauvalla on nimi. Avasin sellaisen säästötilin, tai mitä kasvutilejä ne on. Ei kuitenkaan käyttötili. Paremmalla korolla, mutta nostokertarajoituksella. Sinne pistetään menemään lapsilisät kuukausittain ja välillä varmaan muutenkin saatetaan sinne säästää. Meillä on ollut vastaava jo kauan miehen kanssa käytössä. Kumpikin säästää tilille kuukaudessa 100:-. Mukavasti sinne karttuu aina. Tänä vuonna sieltä ei tainnut olla muita ostoja kuin Piiperöisen vaunut.

Kuulostaa muuten aika hulppealta Lumen "hotellihuone" :D On sitä vaan niin erilaisia käytäntöjä Amerikassa ja Suomessa. Onko sulle muuten tulossa Suomesta vieraita, sukulaisia vauvan synnyttyä? Viihdytkö hyvin siellä vai kaipaatko paljon Suomeen? Ootko kauan ollut siellä? Ja oliko sun mies amerikkalainen?

Mutta, minä lähden nyt käymään ulkoilemassa...

Rosa ja Piiperöinen rv 38+4
 
Jumbojätti
Tänään tuntuisi olevan mun mielellä parempi päivä. Käytiin äitini luona kylässä ja nyt sitten ihmettelen täällä kotosalla taas ja isuksin koneella. Pitäs varmaan koittaa yrittää aina ottaa edes yhdet päikkärit mutta ei vain väsytä...poika kyllä eilen piti valveill klo.2asti kunnes rauhoittui nukkumaan...ja tietenkin piti meidän viereen ottaa.

Rosa: Teiltä menee siis koko lapsilisä vauvan tilille? Meille sanottiin, että olikohan sen 80-90e mitä voi lapsilisästä laittaa lapsensa tilille ilman perintöveroa. Meillä on tytöllä kanssa säästötili ja pojalle aukastaan, kunhan saa nimen.

Nimeä ei vieläkään olla keksitty. Pitäis myös muistaa joku päivä soitella miehen isänvaimolle, että ehtiikö tulla kastamaan,vai joudutaanko turvautumaan Hvinkään pappeihin.

Mulla olisi ensiviikolla synttäritkin (16.1) ja oon miettinyt, että jaksaisinko kakkukahvittaa vieraita. Toisaalta poika kun on tollanen rauhallinen pakkaus niin mikä ettei tässä ehtis leipoa kakun ja tyttö nyt osaa häärätä omia juttujaan ja onhan toi mieskin vielä vapaalla.

HÖH! En pääse spaceen, pitää kokeilla myöhemmin uudestaan ja käydä katsoman Catriinan ruusunnupun kuvat. ;)

Jumbis ja poika 1vko 1pvä
 
Nuppu80
Terveisiä häämessuilta! Oli ihania kaikkia juttuja:D Ja nyt oon ihan raato kun kierrelly pari tuntia messuja... Vauva tuntuu punkevan päätään kohti "ulostuloaukkoa" ja tuntuu ihan hirveen kivuliaalta ja vihlovalta... Mutta ei mitää supistuksia kylläkään..

Mä oon tainnu hukata mun space-tunnarit... saanko mä niitä enää mistään?

Jumbis: eiks sitä perintöveroa makseta vasta ku annat yli 4000 euroa vuodessa lapsellesi?

Nuppu+myllerö 37+5
 
Ulla79
Moikka!

Tänään ollaan siivoiltu, käyty lenkillä ja jopa ravintolassa syömässä! Ihan hassua. Mun miehen vanhemmat tuli käväsemään ja päätettiin sit lähteä Porvoossa pyörähtään ja syömään. Anyway, jos jotain kävisi, on synnäri kuitenkin vieressä. Ja mikä ähky, söin tosi paljon. Mulla ollut hieman pahoinvointia tähän mennessä, mutta kun pääs tuonne maailmalle, niin olo oli pirteempi ja ruokakin maistui. Söin koko menun, alkuruoasta jälkiruokaan! Tietty pakko vähän oli jättää kun ei vaan fyysisesti mahdu, mutta huh huh! Mahassa oltiin tosi eri mieltä mun syömingeistä, kun tila on rajoitettu, kaikki liikkeet tuntu ruoan jälkeen, ja vieläkin ihan superselkeästi, masu kun niin pinkeä :D

Aamulla taas supisteli niin lupaavasti, menkkakipuja tui ja meni.. ja loppu. Eli tätä tämä taitaa olla vielä pitkään. Mut eipä tässä hätää. Ainoa toive mulla on ettei joutuis käynnistää synnytystä kauhean yliaikaisena, muuten kaikki käy :) Niin kun Lumikin mainitsi, niin mitä pidemmälle mennään, niin alkaa sit olla muita riskejä raskaudessa ja vissiin käynnistetty synnytys pitkillä viikoilla voi olla kivuliaampi ja hankampikin kun normaali. Ootteko muut kuulleet tai lukenee siitä, vai oonko hakoteillä :-/ ?

Kiitos Catriina kuvista, mikä söpöläinen tuo Ruusunnuppu!!

Lumi: Joo, kyllä tietty päivät menee omalla tavallaan jännittäen, vaikka kuinka ajattelee että se plus kaksi viikkoa. Väkisinkin tuolla alitajunnassahan se synnytys ja pikkanen pyörii :)

Huomenna taasen neuvola, missä katotaan nuo paineet ja pissa. Kiva että kontrolloivat. Pääsen taas yllättämään sen neuvolan tädin, et täällä vielä yhdes kasas ;)

No eipä sen kummempaa, täytyypi mennä soffalle lötköttelmään. On vieläkin ihan ähky!

Ulla & masukki 40+4
 
Choco
Lumi: kiitos lohdutuksesta :) Kyllä tämä tästä. Huomenna selviää sitten että miten pitää toimia kun soitan sinne synnärille.

Huomenna tasan 39 viikkoa, ei sitä tajuu! Mies ei ole vieläkään kasannut pinnasänkyä, vaikka tasaseen asiasta muistuttelen. Sen piti tänä viikonloppuna, mut näyttää siltä että jää. Eipä sen nyt sinänsä, olisi vaan ihana päästä petaamaan pienelle puhtaat lakanat sinne ja konkretisoituisi esikoisellekin, että vauva on tosiaan pian tulossa meille.

Vauva on kyllä tosi aktiivinen, tuntuu liikkeet pitkin päivää eli sen puoleen ei tarvitse olla huolissaan.

Missäpäin Spacesta löytyy noita vauvakuvia? Mulla taitaa olla tunnukset sinne, voisin käydä vilasee teidän kullannuppuja.
 
Nintsu -81
Lumi, kiitos tsempistä!! Musta tuntuu että oon jäänyt vähän yksin koko imetys-jutun kanssa.. Täällä kaikilla se sujuu hyvin eikä oo ongelmia, eikä äitiysneuvola-täti osannut oikein sanoa tai tehdä mitään. Anto vaan imetysoppaan (sellanen kirja joka pitää palauttaa) kouraan ja toivoi sen auttavan. Oon niin kamalan väsynytkin etten jaksa ite ettiä apua. Mä imetän päivässä n. 4-5 kertaa (ja kaveri on tissillä 30 min-1 h), ja edelleen yöllä annetaan pullosta mun pumppaamaa maitoa. Me pienen miehen kanssa handlataan vaan yks imetysasento istualteen, enkä mitenkään päin jaksa ympäri vuorokauden 3 h välein nousta imettämään. Kun olisin ees ite terve.. Nyt 4 viikkoa kestänyt tää flunssa, ei oo koskaan ennen ollut tällästä. Lääkärilläkään ei ollut mitään keinoja mulle, sanoi että lepoa, mutta milläs lepäät kun vauvaa pitää ruokkia niin usein. Ja nyt tosiaan pikkuinenkin on kipeä, käytiin tänään lääkärissä. Onneks ei ollut mitään infektioita. Punnittiinkin samalla, nyt oli noussut paino keskiviikosta 70 g!! Se vähän helpotti mun ahdistusta siitä, saako kaveri tarpeeks mun maidosta..

Tsori nyt tällänen valitus, mutta täällä neljän seinän sisällä rupeaa päätä välillä kiristämään.. En jaksa kavereillekaan soittaa, ei niitä varmastikaan kiinnosta vauva-arki! Jep, mutta toivottavasti ens kerralla jotain ilosempaa.. =)

Nintsu + pieni mies 14 pvä (eli kaks viikkoa!)
 
Jumbojätti
Nintsu: Mulla oli tytön aikaan ongelmana toi imetys. Sairaalassa ei ekana päivänä suostuut edes kokeilemaan imetystä ja jouduttiinkin antamaan pullosta. Lopulta sain tytön imemään, mutta aina kauheiden tappelujen kautta ja yleensä istuma-asennossa, joka on nytkin mun suosikki. Imetin tissistä 3k j 1kk pumppasin tytölle maitoa. Lopulta mä olin niin poikki imetyksestä, että elotin korvikkeen. Tyttö söi tiheesti. Nyt tämä poika taas on ihanne imetyksen suhteen, mutta imetän 1-3tunnin välein. Mä koen tutin suureksi avuksi ja sitä annankin jos näyttää et tahtoisi vain imeä huvikseen. Mutta kaikilla ei imetys suju ja ei se suju minullakaan mitenkään oikeaoppisesti, mutta sujuu kuitenkin jotenkin...ja asentohan on vapaa.

Mulla hormoonit kyllä jyllää tosi paljon ja tänään jo tuntui ettei itkeä tarttis, mutta tulihan sitä itkettyä 5tuntia putkeen ja olin vielä yksin lasten kanssa 18-21.Siinä kylvetin tytön, syötin iltapuuron ja hoidin pojan...nukkumaan en tyttö saanu vaan isi onneksi tuli kotiin ja nyt koittaa tuolla nukuttaa.

Mä toivoisin saavani jostain mammasta täältä Hyvinkäältä jonkun kaverin, että voisin vaikka joka päivä nähdä ja käydä ulkoilemassa tai muuta...sanon vain, että mulla aivot kyllä hajoo jos joudun yksin olemaan pitkään, vaan tartten seuraa ja valitetavasti suurin osa kavereista kaikkos tytön syntymän jälkeen. =/

nyt telkun ääreen ja sit kohat nukkumaan.

JUMBIS
 
Choco
Voimahali ja jaksuja Jumbikselle ja Nintsulle!

Mulla oli aikoinaan esikoisen kanssa se tilanne et olin ensimmäinen kaveripiiristä, joka uskaltautui perhettä perustamaan, vaikka olinkin jo 24 niin suht. nuori jos miettii minkä ikäisenä nykyään keskimäärin tullaan äidiksi. Niitä äitikavereita alkoikin tulla vasta siinä ensimmäisen vuoden aikana ja välillä oli tosi yksinäistä ja siihen päälle vielä kaikki masennukset yms. (Ei toivois sellaista kellekään) Tutustuin sitten miehen serkun vaimoon ja netin kautta s-postitse yhteen parhaimmista ystävistäni, jolla on samanikäinen esikoistytär tytön ollessa vähän yli vuoden. Itse olin ehkä vähän ujo ja en niin ulospäinsuuntautunut (ainakin tuolloin) etten kovin helposti tutustunut uusiin ihmisiin esim. jossain avoimessa päiväkodissa tai äiti-lapsi toiminnassa, mutta jotain tuon tyyppistä voisin kyllä suositella, jos haluaa tutustua toisiin äiteihin. Neuvoloiden ilmoitustauluthan on muuten täynnä kaikenlaisia toimintailmoituksia, jos vaan jaksaa lähteä minnekään. Alussahan sitä voi olla henkisesti ja fyysisesti niin väsynyt, ettei saa käytyä edes suihkussa.

Nyt on kyllä onneksi parempi turvaverkko ja esikoinen myöskin pitämässä huolen ettei voi vaipua samanlaiseen tilaan kuin esikoisen kanssa aikoinaan.

Niin oliko tonne Spaceen jotkut omat tunnarinsa vai...? Multa meni nyt vähän ohi...
 
op
apua.. mun äiti oli nähny unta, et meidän poika syntyis 19.1. eli siis ens lauantaina.. vaik se oli vaan unta, niin tuli pikku paniikki.. voihan se sillon vaikka tullakkin.. sillä on ollu tapana aina välillä nähdä unia, joiden perusteella se sit on tienny kihlauksista, raskauksista ym.. käly taas oli nähny unta, et poika paino 3,4 kg ja risat syntyessään.

käytiin tänään miehen ja koiran kans lenkillä, pitkällä sellasella. olisko ollu joku vajaa 4 km.. tuntu tosi hyvältä kävellä, kun ei pahemmin sattunu häpyyn. mut nyt, voi hyvänen aika, että saa taas kärsiä siitä, et piti intoilla sen kävelylenkin pituuden kans. nyt sit vihlookin ja kunnolla.

nintsu, tsemppiä sulle ja pikku miehelle imetyksen kans, toivottavasti se lähtis pian paremmin käyntiin. on kyl kurja, jos ei neuvolassa osata oikein auttaa imetyksen kans. noissakin tuntuu olevan vissiin paljon eroja neuvoloiden kesken. meillä on ollu puhetta imetyksestä neuvolassa ja he ovat todella imetyskannalla ja valmiita heti tukemaan, jos ei onnistu. sama on myös kyllä haikaranpesän kanssa, että siellä ottavat kuulema imetyksen oikein kunnolla tosissaan. oletko kokeillu kysellä apua sieltä, missä synnytit. jos he osaisivat neuvoa. tai jos ottais yhteyttä imetyksen tuki ry:hyn vai mikä se nyt onkaan. niiden sivuilla netissäkin on ihan hyviä juttuja. ja toivottasti saat ittesi pian terveeksi, niin olisi enempi voimia. ja jos mies vois vaikka soitella ja kysellä asiasta, jos omat voimat on nyt aika vähissä flunssan ja vastoinkäymisen takia. koeta jaksaa :)

mä koetan nyt mennä vihdoin nukkuun..on rytmi IHAN sekasin..

36+6
 
Nunnu79
Nintsu, muistelenko oikein, et asut Keravalla? Löysin googlella tämmösen:

http://www.kerava.info/Jarjesto.asp?ID=464

Jos ei avaudu tuosta linkistä, niin laita googleen kerava imetys. Siitä eka linkki.

Voimia Nintsu!

Mun olo on helpottunu kummasti, suppareita ei oo ollu pariin päivään niin paljon ku viime viikolla. Vauva tosin liikkuu paljon reippaammin, välillä sattuu jo kun niin paljon potkii. Jospa vauva haluais jo syntyä pian...

Rankka viikonloppu takana, vieraita kävi molempina päivinä ja ihan liikaakin. Kahvinkeitto sujuu jo ihan rutiinilla, leipomaan en tosin kyennyt vaan ihan kaupan herkkuja tarjosin. Vieraita kävi vähän kauempaakin, oon yleensä sillon tarjonnu lämpimän ruoan. Nyt päätin jo etukäteen, etten kokkaile mitään kenellekään. Kukaan ei valittanu, mut itsellä oli huutava nälkä iltaan mennessä. En ollut ehtiny syödä kunnon ruokaa, vaan popsinu karjalanpiirakoita ja pullia pitkin päivää. Illalla piti sitten hakea pizzaa... Nyt on vielä turvonneempi olo kuin tavallisesti, uh.

Lähdenpä vähän ulkoilemaan, saattaa helpottaa oloa.

Nunnu 39+0
 
Vierailija*
Choco: Jos olet huolissasi lääkityksen vaikutuksista soita teratologiseen tietopalveluun. Sieltä saat uusimman ja todenmukaisimman tutkimustiedon.

"Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

* puh. (09) 471 76 500
* kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12

Hedelmällisyyteen tai sikiöön vaikuttavista aineista saa tietoa Teratologisesta tietopalvelusta, joka siirtyi vuoden 2005 alussa Väestöliitosta HUS:n Myrkytystietokeskuksen alaisuuteen. Vastaavia keskuksia on perustettu useaan Euroopan maahan, mutta Pohjoismaista Suomi on toistaiseksi ainoa, jossa tällainen tietopalvelu toimii. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti hedelmällisyyteen tai kehittyvään alkioon tai sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin käyttämät lääkkeet, äidin infektiot ja rokotukset, sekä erilaiset ympäristöaltistukset (esim. kemikaalit ja säteily). Ulkoisten tekijöiden aiheuttamat sikiövauriot ovat potentiaalisesti estettävissä.

Käytössä olevaan tutkimustietoon nojautuen arvioidaan tapauskohtainen riski, ja tämän pohjalta voidaan neuvoa vanhempia tai äitiä hoitavaa lääkäriä. Teratologinen tietopalvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelu antaa vain tietoa jonkin ulkoisen tekijän sikiövaikutuksista. Neuvonnan lisäksi palvelu kerää ja tuottaa tietoa eri lääkkeiden vaikutuksista raskauden ja imetyksen aikana."

Mikä lääke sulla on käytössä? Mulla itsellä on Citalopram 20 mg x1 ja nyt olen vähentänyt puolikkaaseen ja ens viikolla otan puolikkaan joka toinen päivä. Viikkoja on kasassa 34. Synnytyksen jälkeen käytettäväksi sain reseptin Sertlalin -nimiseen lääkkeeseen joka kuulemma soveltuu imetyksen aikana käytettäväksi paremmin kuin Citalopram. Itselle sanottiin tietopalvelussa, että tuo Citalopram on aiheuttanut vieroitusoireita vaikka lääkitys on lopetettu jo viikolla 20. Ja että pitäisi synnyttää sairaalassa, jossa on vastasyntyneiden tehohoitomahdollisuus hengityslaman vuoksi. Mutta tosiaan, ei noita oireita tule välttämättä ollenkaan. Tsemppiä ja voimahali!
 
~Rosa~
Taas ihan älytön väsymys painaa. Koko päivä mennyt vaan nukkuessa ja löhöillessä sängyllä lukien tai sohvalla töllöä katsellen.

Mulla tuli eilen pari tosi kipeetä supistusta. Loppui sitten kuitenkin kuin seinään. Eilen illalla alkoi myös sattua ihan tosi tuskaisesti häpyseudulle. Ei puhettakaan, että pääsisin tänään lenkille tai että ainakaan uskaltaisin lähteä yksin. Sängystä nouseminen on tuskaa, samoin kyljen kääntäminen ja kävely. istumisessa ei ongelmia.

Eipä täällä sen kummepia...

Rosa ja Piiperöinen rv 38+5
 
op
nyt on tänään taas tällanen aikaansaamaton vätys olo. ärsyttävää. tyyppi on jotenkin ihan kauheesti liikkeessä mahassa tai sitten jotenkin ihan hassusti. musta niitä tönimisiä tuntuu nimittäin joka puolella. ja joka päivä ihan eri kohdissa. en siis voi vaan tajuta, et missä asennossa se nyt siel on.

onko muilla muutes vaikeampi hengittää sillon, ku tulee supistus? musta tuntuu, etten saa kunnolla happea..tai et vähän niinku päässä tulee sellanen pyörryttävä sumu tunne.

mulla on joku ihme syöpöttely halu menossa. tekis mieli koko ajan jotain ruokaa mussuttaa ja tuntuu usein siltä, ku olis syöny jotenkin vajaavaisesti. siis, ettei ole esim aamupala ollu riittävän tuhti tai suolanen tai tai.. mut sit taustalla kummittelee se lääkärin valitus painosta.. ja en viitti syödä.. ehkä mun tekee vaan mieli syödä, kun ei ole pahemmin muuta puuhaa ja laiskotuttaa ja ei huvita/saa aikaseks mitään. torstaina on neuvola, jos oikein muistan. ja vkon päästä tiistaina synnytystapa lääkäri ja ultraus. ehkä yritän skarpata ja käyn suihkussa.


36+6
 
Nintsu -81
Kiitos tosi paljon teille kaikille tsemppauksesta ja tuesta! Olette ihania! =) Ja Nunnu, kiitos linkistä, mä kävin laittamassa sähköpostia, toi tukiryhmä kokoontuu näköjään melkein meidän naapurissa.. =) Nyt hävettää kun oon ollut näin laiska, toiset näkee mun puolesta vaivaa..

Niitä iloisempia uutisia sitten tällä kertaa: lastenneuvolassa käytiin, oli erittäin mukava ja herttanen täti tää meidän uusi neuvolatäti! Pojulla oli paino noussut nyt sitten jo yli syntymäpainon, eli kohta ollaan yli 2,5 kg! Saatiin lupa käväistä ulkona (no, tähänkin asti on ollut pakko kun ollaan käyty neuvolassa) jos ei oo paukkupakkaset. Pituutta oli nyt 49 cm, eli kaks senttiä lisää tullut! Saan jatkaa tätä syöttötahtia mitä nyt on ollut, eli aika vauvan mukaan on menty. Välillä on ruokailuissa yöllä 4 h väliä, ja se ei kuulema haittaa. Nyt kun saan sen imetyksen sujumaan niin, että voisin jättää rintakumin pois ja yölläkin tarjoilla suoraan tissistä! Jätkä muuten pissasi neuvolatädin päälle.. ;)

Op, supparit voi hyvinkin salvata hengityksen!! Varsinkin ne synnytys-supistukset. Mun on vaikee sanoa muuttuiko mulla vointi ennen synnytystä, veikkaan että ei. Tais olla kropallekin melkonen yllätys sillon klo 5.20 aamulla kun vedet meni.. Tänään ois muuten ollut laskettu aika! Heh!

Kiitos vielä kaikille!! =)

Nintsu + pieni mies 15 pvä
 
Ulla79
Ohoh, täällähän alkaa raskauden viime metrit painaa jo itse kullakin. Jakseluja ja tosiaan voimahaleja teille kaikille! Ja tsemppiä, sitä me kaikki tarvitaan.

Rosalla voi tosiaan olla lähdön paikka kohtapuolin, ja eipä ole Huimastakaan kuulunut mitään. Mahtaako olla nyytinhaussa :)

Joo, eipä tämä kovin helppoa ole, siis tämä raskaus ja sit päälle syntymän jälkeen tuo babyblues. Minua myös jännittää tuo kavereiden suhtautuminen sit vauvaan, kun jo nyt raskausaikana on yhteydet vähentyneet jonkin verran. Taitaa olla aika eri piirit sitten vauvan syntymän jälkeen, ainakin osittain.. monet kaverit kun viettää sitä railakasta raflaelämää, niin vauvaperheen elämä on kyllä siitä kaukana. Ihan paras kaveri kun muutti vielä Englantiin asti äskettäin :( Ja vielä kun me miehen kanssa ollaan muutettu tänne vähän "pidemmälle" pääkaupunkiseudulta. Mutta ollaan kyllä tosi tyytyväisiä tähän paikkaan, palveluihin ja kaikkeen toimintaan mitä täältä ympäriltä löytyy. Mutta niin kun Jumbis niin haluaisin ja ajattelin ettiä sitten mammaystävää täältä lähistöltä, jolle voi huoletta kertoa kakkavaippatarinoita ilman tylsistymistä ;) Ajattelin mennä vauvahieronta ja uinti ym ryhmiin mukaan jakselujen ja tietty vaavin mukaan.

Jännä katsoa Op, miten käy, jos se enneuni onkin totta! Ja tosta hengityksestä, niin joo, mulla käy kanssa niin jos tulee oikein tiukka. Tuntuu et sydänkin rupeaa hakkaamaan ja hengitys muuttuu. Tänään neuvolassa muistuttivatkin, että muita hengittää aina supistusten kohdalla! Jos tulee pidäteltyä hengitystä, niin vaavikaan ei saa niin paljoa happea. Eli kun suppari tulee, niin syvään vaan henkeä ja rentoutus :)

Tuli siis käytyä taas neuvolassa, ja siellä kaikki ok. Pissa puhdas, paineet kerrankin jees, turvotusta vähän. Sf mitta tipahtanut parilla sentillä ja vaavi porautunut nyt kuulemma tosi alas ja kiinni, eli jotain nuo supparit on saanut aikaan. Ai niin, siis mua on viime illasta asti supistellut tasaisesti 10 minuutin välein iltapäivään saakka, ja sen jälkeen vähän rauhoittunut. Eli kohta jo vuorokauden, mut ei tuu kunnon suppareita! Ahistavaa.. siis kiva että treenaa, kyllä se varmaan jotain saa aikaan ja se että ei satu on hyvä, jottei tartte synnärille lähteä odottelemaan. Mutta sitä on nyt sit kuitenkin valmiustilassa koko ajan noiden takia. Ja kun saattaa silti joutua vielä odotteleen päiviä :/

No, mulla taas neuvola ens torstaina ja perjantaina pitää varata aika ensi viikon maanantaille yliaikaisuuskontrolliin, mikäli en oo vielä synnyttäny. Silloin ois se 41+5 täynnä. Eli sotasuunnitelma on valmiina ellei tää kaveri päätä vielä syntyä :)

No tämmöstä täällä, tulipa taas tekstiä. Tosiaan jakseluja nyt kaikille kovasti! Nyt meen taas soffalle lötköttään ja keräileen vähän energiaa :)

Ulla & masu 40+5
 
Nuppu80
Heissulivei!

Heh, näin tää tuntuu päivä kerrallaan menevän kun tähän asti on väsyttänyt hirveesti mutta tänään on tuntunut että virtaa ois vaikka muille jakaa... Oon siivonnu ja järkkäilly asioita ja vihdoin sain vauvan peitteen valmiiksi neulottua :)

Olipa hienoja noin Rosan tekemät vaatteet!! Kävin pitkästä aikaa spacessa kun löysinkin ne tunnukset eli Catriina, ei tartte lähettääkään niitä mulle enää, kiitos vain! Mutta siis tosi hienoja vaatteita oot Rosa tehnyt! Ja aivan ihania kuvia pienistä tammivaaveroisista!!

Nintsulle voimia imetykseen! Sinnikkäästi vain, vaikka helppo se on sanoo ku ittellä kokemusta nolla... Jotenki sitä luottaa että kaikki menee itsestään imetyksen suhteen mutta ei ilmeisesti ole mitään itsestään selvää puuhaa...

Hui, Op, mä oon kans tollasista "enne-unista" ihan romuna ku heti aattelee että niissä on jotain perää.. Ja välillä ne osuukin oikeeseen :)

Tänään muuten laitoin pyyhkeen sängylle alustaksi kun vaihdoin lakanoita ku eilen tuli miehen kaa juttua lapsivesien menosta ja sen kaa naureskeltiin että koskaan ei puhuta että kuka ja miten ne vedet siivotaan :) Että sitten mennään vaan muka sairaalaan mutta oishan se oikeesti tylsää jos esim tohon meiän uudelle sohvalle lävähtäis puol litraa vihreetä verensekaista mömmöä.. Nojoo, en nyt ajatellu kuitenkaan mitään supervaippoja sen vuoksi alkaa käyttää vaikka mies vitsillä niitä ehdottikin :)

Että tällaista.. Kunpa vauva jo syntyis...

voimia kaikille

Nuppu+ myllerö 37+6

 
emmu
Nintsulle voimia. Ihan hyvinhän tuo pikkuinen on kasvanut. Pituutta alkaa olla jo ihan reilusti :) Meille tulee huomenna terkkari käymään. Painoa oli silloin sairaalasta lähtiessä 2800g. Vähän jännittää minkä verran sitä painoa on tullut. Esikoisesta oltiin kaikenlaisissa painokontrolleissa moneen kertaan. Poika siis kasvoi ihan hyvin. Pituutta oli yli keskikäyrän, mutta paino oli aina alakäyrällä. Tää tyttönen vaikuttaa vähän samanlaiselta. Syö kyllä paremmin kuin esikoinen.

Tyttösellä on nyt ollut eilisestä lähtien silmätulehdus... tai siis silmä rähmii. Kävin sitten synnytyssairaalassa näyttämässä sitä eilen, kun en keksinyt muutakaan paikkaa. Sieltä sitten annettiin neuvoja ja katsottiin. Niiden mielestä se ei ollut edes paha, mutta ymmärsivät kyllä mun huoleni. Pojalla oli silloin 3 viikon vanhana varpaassa tulehdus ja jouduttiin antamaan 10 päivän antibioottikuuri... pelästyin sitä silloin tosi paljon. Tuo silmätulehdus on kuulemma tosi yleinen. No, onneksi huomenna tulee se helsesyster niin saan näytettyä niitä taas. Ovat tosin jo paljon paremmat kuin eilen.

Tyttö nukkui eilen klo 21-04. Se oli vähän turhan pitkä pätkä pikkuiselle, mutta en jostain syystä herännyt lainkaan yöllä. Tyttö söi sitten seuraavat kolme tuntia eli otti vähän voimille se nukkuminen ;)

Seuraavaa vauvasumaa odotellessa!
 

Yhteistyössä