Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
Nintsu -81
Tähti, me ei olla vielä annettu tuttia vauvalle, just ton imetys-jutun takia. Ja sit oon ajatellut myös, ettei vauva herää välttämättä nälkäänsä jos lutkuttelee tuttia. Cuplaton on sellanen ilmavaiva-lääke, joka pilkkoo ilmakuplia mahassa pienemmäksi, pitäisi siis auttaa jos vauvaa rupsuttaa kovasti ja itkee tämän takia.

Mua masentaa vähäsen, käytiin tänään neuvolassa punnaamassa ja painoa oli tullut vaan 10 g 5 päivässä. Olis saanut tulla enemmän, kun on niin pieni herra kyseessä. En nyt sitten tiedä, että eikö mun tissimaito riitä, vai lähteekö paino nyt sitten nousuun jollain viiveellä. En tiedä miten tuota kaveria vois syöttää enempää, aina se vetää vatsansa täyteen tissistä ja yöllä pullosta.. Kakkaa kyllä lentää, ainakin kerta/ruokailu. Ei neuvolatäti ollut kuitenkaan vielä huolissaan tosta painosta, sanoi vaan että on niin terhakka ja pirteä pikku-ihminen että sen perusteella voi päätellä kaiken olevan kunnossa. Ärsyttää vaan kun ei nyt tiedä että voinko luottaa ja jatkaa samaan tahtiin kuin ennenkin vai mitä pitäis tehdä. Vaihtaa yö-pulloruoat korvikkeeseen?? Ei olla korviketta annettu sitten viime perjantain, enkä haluais ottaa sitä enää käyttöön.

Meillä on toi ulkoilu vielä enemmän kortilla kun kaveri on alle 3 kg. Toivotaan että se tuosta nopeasti ottaa nyt sitten painoa ja päästäisiin ulkoilemaan mekin. Mä kävin tänään hakemassa kahdet imetysliivit (nää edelliset yhdet ja ainoat olikin jo aivan maidossa ja hiessä=)) liiviliikkeestä ja vähän pyörähdin keskustassa muutenkin, teki NIIN hyvää päästä vähäksi aikaa pois kotoa!

Joo, niinku Op mainitsi, tuli kyllä yllätyksenä itellekin että kaveri lähti syntymään. Kannattaa manata täällä ettei mitään tuu tapahtumaan pitkään aikaan!! Mäkin silloin edellisenä päivänä täällä kirosin, kun neuvolatätskä sanoi että saan varmaan vielä odottaa 5 viikkoa.. Muuten, joku mietti vesien menoa, niin kannattaa jollain tavalla suojata sänky, mä en niin tehnyt ja vedet tosiaan kasteli petauspatjaan asti kaiken.

Tässä me pienen miehen kanssa kirjotellaan yhdessä, hän yrittää sinnitellä ja pitää silmiä auki vaikka uni painaa kovasti.. =)

Nintsu + pieni mies 10 pvä
 
op
just tosta nintsun mainitsemasta syystä mäkin olen ajatellu suojata kyllä sängyn. meil on nimittäin suht uus sänky, enkä haluis sitä sotkee..ja uudet lakanatkin vielä, joita haluun varjella.. hyvä ottaa tällä periaatteella kakka- ja puklumasiina sit siihen meidän sänkyyn :)
 
Choco
Kamala möyrintä tuolla vatsassa ja eilen illalla oli sama juttu =)
Ihan pienen pieniä suppareitakin ja ollut jo useampana iltana, mut eipä tässä kai vielä mitään tuu tapahtumaan vähään aikaan. Pikkasen jomottaa ja nipistelee.
Pitäis varmaan mennä kohta nukkuu, nyt on tullut nukuttua muutama yö aika hyvin ja tänään vielä päiväunetkin. Jotenkin sitä ei tajua, että synnytys voi käynnistyä milloin vaan. Välillä oottelen ihan innoissaan, että syntyisi jo, toisaalta taas ajatus, että ei nyt ihan vielä tuntuu kanssa hyvältä.

Ensiviikolla olisi yhden kurssin (verkkokurssi) aloitustapaaminen, jossa olisi pakko olla läsnä. Et jos vaikka menisi yli sen. Laitoin kyllä opettajalle sähköpostia, että mahdollinen synnytys saattaa olla esteenä.

Mulla on kanssa ollut kovaa janotusta ajoittain. Olen hirmu huono juomaan (muistamaan juoda) vettä. Imettäessä sitten se janotus vain lisääntyy =) Muistan, että edellisellä kerralla sairaalassa oli hyvä olla niitä pillimehuja sen takia, että itselle iski kova jano aina samaan aikaan kun vauva oli rinnalla. Tai sitten joku "urheilupullo" voisi kanssa olla hyvä.

Häpyluuta on painanut koko illan ilkeästi...nyt jotain pientä purtavaa nassuun (yösyöppö!), hampaiden pesulle ja nukkumaan.

Öitä!

38 + 2/3
 
Catriina
PALJON ONNEA KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE! :)))

Me ei olla vielä viety Ruusunnuppua ulos vaunuilemaan. Jos viikonloppuna on lauhaa, voisi kyllä käydä pienen lenkin tekemässä.

Tuttia vauva ei huoli ollenkaan. Sairaalassa kokeiltiin ja kotonakin. "Imemisvietti" hänellä on ollut todella vahva heti syntymästä, mutta tosiaan vain rinta kelpaa. Yleensä vauva syö parin, kolmen tunnin välein sekä yöllä että päivällä.

Vauvauutisia ja synnytyskertomuksia odotellen,

Catriina ja Ruusunnuppu 18 päivää
 
Huima76
Huomenta,

Taas "hyvin" nukuttu yö takana (nukuin ehkä 5,5 tuntia kolmessa eri pätkässä) ja heti aamulla herätessä on selkä kipeä. Aika kovia kipuja tulee välillä tuonne alavatsaan, olisikohan vauva laskeutumassa vähäsen.

Eilen rehkin ja huhkin ihan älyttömästi taas ja illalla saunaan. Ja tuloksena tämä selkäkipu, joka ei mennyt yöllä ohi, niinkuin yleensä. Nyt se vauva sitten alkaa viihtymään tuolla mahassa...

Tänän pitää mennä ä-polille, aikaa reissuun pitää varata 1-2 tuntia. En tiedä, mitä muuta siellä tapahtuu kuin taas ultrataan vauvaa ja sen kokoa - tän raskausdiabeteksen takia. Mua v-tuttaa ihan älyttömästi mennä sinne ä-polille. Koko illan kiukuttelin miehelleni asiasta. Tympäsee kun tämä raskaus on nyt ns. problematisoitu, mulla on mennyt kyllä ihan fiilikset koko asiaan. Vaikka tiedän, että isompiakin ongelmia odotusaikana on.

Synnytys voi siis olla hyvinkin lähellä, kun tunteet on näin hanurista. Viimeksi synnytystä edeltävänä päivänä olin ihan tajuttoman pahalla päällä (oikea raivotar) ja myöhemmin luin, että monella muullakin synnytystä edeltää käsittämätön huono tuulisuus.

Tulen sitten kertomaan ä-polin kuulumiset. Ehdottaakohan ne synnytyksen käynnistämistä tai jotain?

Huima rv38+1
 
Jumbojätti
Rosalle: Vielä en ole ehtinyt kestoja kokeilla lainkaan. Tänään meinaan ekaa kertaa kokeilla ainakin ä-pakkauksen vaipoja, jos ne vaikka pitäisi maitokakan paremmin siellä vaipan sisällä. Harsot oon jajatellu ihan pötköinä laittaa, mitään hienoja taitoksia en osaa ja niitä kyllä koitan opetella kun ehdin vain. Imut kyllä pysyy siellä kuoren sisällä hyvi, jos kuori on tarpeeksi napakka vauvalle.

Meillä herra imee tuttia. Sairaalassa jo ehdottivat, että annettaisiin kun tosiaan muuten oltaisiin rinnalla koko ajan. Viimeyö meni meillä aika hyvin. Saatiin pikkunen nukkumaan omassa sängyssä ja imetinkin 2-3tunnin välein (pitäs kellosta katsoa noi välit). Aamuyöstä tosin taas antoi kuulua itsestään ja teki kunnon tavarat vaippaan, ei muuta kuin vaatteet vaihtamaan jne...oikein sinappikone meillä. ;)

Cuplaton on ilmavaivalääke, kuten Nintsu jo mainitsikin. Sitä ei olekkaan tavinnut antaa, kun ei huuda kuin hetken ja sitten antaa kaiken ilman/kakan tulla. Mutta toki sitä kannattaa kokeilla, jos epäilee ettei ilma pääse massusta kunnolla pois. Toinen hyvä on Disflatyl (ilmavaivoihin myös), tämä auttoi tytöllä paremin kuin Cuplaton ja on myös halvempaa...nyt en vain uskaltanut sitä heti alkuun vauvalle ostaa.

Huomenna tulee neuvolatäti kotikäynnille ja samalla kyllä kysyn ulkoilemisesta. Plussakelejä luvattu, maanantaille jopa +4astetta!! Eiköhän sitä uskalla viedä ekaksi sen 15min ulos tuolla säällä....ja painoakin on kuitenkin tarpeeksi pojalla.

Vauvauutisia odotellen ja synnytyskertomuksia!! Nyt pyykit odottaa ripustamista...

Jumbis ja poika 5pvä
 
Jumbojätti
Rosalla vielä...

Materiaaleista en osaa parasta sanoa. Ehkä joku bambucollege on sisäkankaana hyvä, fleece saattaa aiheuttaa ihottumaa.Tai sitten kuivaliinaneulos. Nämäkin on ihan omia makuasioita. Fleece on kuorikankaana ihan hyvä, itse pidän enemmän kuorena käyttää villahousuja. On mulla muutama Pul-kuori, Tost Botsin kuori on ihan älytömän hyvä ollut!
 
Nuppu80
Heissulivei!

Täällä ei mitään uutta.. Viime yönä ramppasin varmaan viis kertaa tunnin sisällä vessassa ja alkoi jo hermostuttaa mutta onneks voi päivällä sitten nukkua.. Vauvalle oon kovasti jutellut että vois jo tulla pikku hiljaa ulos ja toinen vaan punkee pyllyään:)

Rosa voivotteli kuumuutta ja sama homma kyllä täällä.. Öisin oon välillä pitänyt hetken ikkunaa auki nii saa paremmin unta ja mies jäätyy :)

Huomenna vika lääkäri.. Toivottavasti se kertoo jotain järkevää kuten että mahtuuko vauva ulos ja onko normaali kokoinen yms mistä mulle ei ole vielä puhuttu mitään...

Nuppu+ myllerö 37+2
 
op
täällä on ruennu koskeen häpyliitoskipujen lisäks sorminiveliin. onks jollakin muulla ollu vastaavaa? myös lonkat ja selkä on ruennu paukkuun usein nukkumis asentoa vaihtaessa tai ylösnoustessa.

tänään havaitsin ihan selkeesti, et tyyppi on jotenkin valahtanu alemmas. maha on saanu sellasen muumin vatsan muodon eli roikkuu alaspäin..eikä mahalaukkukaan äsken tullu niin ähkyyn vaikka vetäsin ihan runsaan kokoisen ruoan tuossa. se on yks asia, jota en sit ole oppinu koko raskausaikana..eli pienempien annosten syöntiä. pikkusen pienemmät ne on ku normaalisti, mut aika suuret silti, jos kattelee mitä muut joskus syö. mut närästystä ei ole pahemmin ollu, joten eipä kai siinä sit mitään. mut lääkärissä maanantaina tyyppi ei ainakaan ollu kiinnittyny, ehkä se vaan seilaa siellä ylös alas niinku hississä..ja pyörii piruetteja sen lisäks.

näin viime yönä unta, että olin laivassa, joka alko upota satamassa lähdön jälkeen. ja olin ihan kauhuissani, ettei voi käydä noin, et raskaana ollessa lennän yli laidan. sit tipuin veteen ja vajosin pohjaan, josta sit pyristelin ylös laiturille. muut matkustajat jäi vielä sukeltelemaan laukkujaan, mut minä en saanu pidätettyä happea tarpeeksi kauan. olin huolissani mahan tyypistä ja kokeilin mahaa, siellä se pyöri ihan hulluna jotain ihme liikerataa, joten olin helpottunu, ettei mitään käyny. mut oli aika ahdistava uni. lisäks näin kyllä unta, et mulla oli tullu verta housuihin, joten olin ihan paniikissa, et synnytys alkaa just. sekin oli aika ahdistava uni loppujen lopuks.

mulla on tullu ihan kauhea laiskuus nyt parina vikana päivänä. nukun kahteentoista asti, jonka jälkeen olen ihan tööt, eikä huvita alkaa tekeen mitään. jos en meikkaa ja laita tukkaa, niin en pysty mihinkään. ne on ainoat, jotka saa hiukan energiaa mun olemiseen, ku näytän taas ihmiseltä. tekis vaan mieli maata ja nukkua. eilen sain silitettyä kaikki miehen nappipaidat, mut tänään en ole tehny mitään muuta ku lukenu vauva-lehden näytenumeron. onneks illalla on se elokuvissa käynti, niin en ihan mätäne pystyyn.

meidän pojalle kaavailema nimi muutes on kälyn sukulaisen koiralla. niiden on ehkä vähän vaikea suhtautua siihen nimeen sit. mut ei haittaa meitä, se on ainut nimi, joka on mielessä pyöriny.

en ole käyny meidän spacessa, mut onkos sinne tullu kuvia vauveleista, olis kiva nähdä millasia tuhisijoita olette saaneet!!

36+2
 
~Rosa~
Yhdessä koossa vielä! Eilen illalla iski joku mieletön, varmaan joku "synnytys on lähellä" -kohtaus, kun tosiaan kaivoin ompelukset esiin ja tein kaikki suunnittelemani jutut valmiiksi. Yhdestä potkuhaalarista puuttui nepparit ja parit tikkaukset, sit ompelin kantoliinan ja sen vaippakuoren. Enemmänki ois voinu vaippoja tehdä, mutta en jaksanut sitten enää. Sitten iski vielä siivousvimma, tosin vaan järkkäilin paikat ja mies aamusta ennen töihin lähtöä imuroi ja pyyhki lattiat. Mulla sitten pölyjen pyyhintä ja vessan pesu. Lakanatkin saisi vaihtaa vaikka huomenna.

Tänään ollu taas ajoittain sellaisia menkkamaisia kipuja alavatsalla. Ja tosiaan tuo kuumuus vaivaa koko ajan. Öisin on hiki päässä ja nyt tänään ollu koko päivänkin. Kohta varmaan hypin pelkissä alkkareissa, kun on vaan tuskainen olla kuumissaan. Viime yön nukuin muuten pitkästä aikaa tosi tosi hyvin! Aivan ihana oli herätäkin pirteänä. Mies oli aamusta heränny aikaisin ja käyny lukemassa lehden. Siinä välissä olin sitten kuulemma sullonut hänenkin peiton jalkojen väliin eikä ollut raaskinut herättää, kun kerran nyt viimein sain nukuttua hyvin... Oli sitten ressukka mennyt olohuoneen sohvalle vielä nukkumaan fleece-peiton alle... :(

Mun isäkin "heräs" tänään, kun äiti oli sille sanonut kuulumiset, että vauva syntyy milloin vaan, niin soitteli, että minkäs kokoinen sen hoitotason pitikään olla... Aikoo siis tehdä sen tohon pinniksen päälle.

Mutta nyt vähän touhuilemaan... Mulla siis vielä tuo oma siivousurakka tekemättä, kun oli päivällä muuta puuhaa ja kaverikin piipahti tuossa kahvittelemassa...

Rosa ja Piiperöinen rv 38+1
 
Huima76
Ä-poli-kuulumiset: vauva on nyt kuulemma 4003g! Kun sanoin, että "miten voi olla totta, tasan viikko sitten oli 3550g", niin lääkäri ihan suutahti ja sanoi, että "ei nämä ultrat mitään jumalan sanoja ole! Jos joku toinen lääkäri nyt tulis tähän ja ultrais tällä samalla vehkeellä niin tulos vois olla jopa 700g suuntaan tai toiseen!" Siis TÄH? No, lääkäri sitten selitti, että kokoarvio heittää useita satoja grammoja sen mukaan, onko vauvalla sisään- vai uloshengitys menossa just sillä hetkellä kun se ultra siihen osuu. Okei. Siis masussa voi olla vaikka jättiläinen. Lääkäri sanoi, että lapsi ei kuitenkaan ole mitenkään makrosominen, eikä ole syytä olla huolissaan.

Kohdunsuu on kuulemma täysin valmis ja auki 3cm. Epäili että tulen viikonloppuna synnyttämään. Saapas nähdä, nyt kyllä alkoi jännittämään. Se lääkäri ei puhunut mitään siitä kohdunkaulan pituudesta enkä itse älynnyt järjytykseltäni kysyä. Ja sukupuoli on edelleen arvoitus.

Kävin sitten vielä synnytyspolin puolella sydänkäyrässä. Käyrä oli kuulemma hyvä. Sykkeet vaihteli 130-170 välissä, että enpä tuostakaan osaa sitä sukupuolta päätellä.

Lääkärin ym. jälkeen käytiin sitten Prismassa ja ostin paljon limpparia (laittia tietty), mehuja, hyvää päivää - juomaa sekä miehelle energia- ja kahvijuomia synnytykseen + kuivattuja aprikooseja ja yhden karkkipussin. Nyt kun tietää että synnytys on lähellä, niin sitä tietenkin käydään kymmenen kertaa turhaan siellä sairaalalla. Esikoisen synnytyshän oli niin nopea, että sekin vähän säikäytti olemaan tällä kerralla "ajoissa" liikenteessä.

No, lähden tästä silittämään vauvan sänkyyn lakanat. Mitään muuta en olekaan silittänyt, kun vaatteet tuntuvat aika pehmoisilta runsaan (hajusteettoman) huuhteluaineen jäljiltä.

Tein eilen babyidealle tilauksen imetysliiveistä + imetysyöpaidasta sekä "tukipikkuhousuista", joiden pitäisi vähän helpottaa sitä selkäkipua synnytyksen jälkeen. Saa nähdä, ehdinkö saamaan niitä ennen laitokselle lähtöä, vai joudunko ottamaan sinne 2 vuotta vanhat (ja inhottavan karkeaksi menneet) imetysliivit mukaan...

Jännittäviä aikoja, tosiaan!

Huima 38+1


 
tausta tattinen
Heippa, täällä yksi taustailija mamma ilmoittautuu.
Piti vain op:lle kommentoida noista käsien/sormien nivelkivuista, että täältä löytyy :)
Mitään muuta vaivaa mulla ei ole koko odotuksen aikana ollut, mutta kaksi viikkoa sitten alkoi sormien niveliin särkeä. Nyt mennään viikolla 40+3. Mulla kipu on pahimmillaan aamusta ja yleensä vähän helpottaa kun liikuttelee sormia ja käsiä. Käsitin, että se liittyis turvotukseen ja jää pois synnytyksen jälkeen...
 
Nuppu80
Hui, onpa Huimalla sitten jännittävät ajat menossa! Kivaa! Ja tosiaan eipä tuosta sykkeestä 130-170 voi kyllä helpolla sukupuolta arvuutella mutta sanonpa sen että jompi kumpi se on ;)

Nyt vaan jännätään kumpi kerkiää ensin, Huima vai Rosa :)

Op, mäki oon nähny kaikenmaailman kauhu-unia joissa murhamiehet jahtaa ja kamala huoli vaavista... Kai se on jotain asiaan kuuluvaa äitiyteen valmistamista tms...

Huh, saakohan tänä yönä unta vai ei..
 
~Rosa~
Huomenta!

Kohtuu hyvin nukuttu yö takana. Vähän tuossa jo olin huolissani vauvan liikkeistä, mutta kyllä hän tuntuu masussa vähän kiehnaavan. Onko jo synnyttäneillä millaiset kokemukset vauvan liikkeistä vähän ennen synnytystä? Mulla nimittäin oli melkoista elämää vielä tossa keskiviikkona ja koko alkuviikon, eilen tuntui selvästi liikkeet vähenevän ja tänään vielä entisestään.

Tuosta käsien/sormien kivusta. Mulla ei varsinaisesti ole särkenyt käsiä tai niveliä, mutta sellaista samanlaista, kuin jalkojen suonenveto on välillä ilmaantunut. Nyt loppuajasta aika useinkin. Viston tuntoista!

Onkohan Ulla muuten nyt tosi toimissa???

Rosa ja Piiperöinen rv 38+2
 
Huima76
Huomenta,

Minäkin nukuin 10 tuntia ja pidempään olisi unta riittänyt, mutta esikoinen vaati jo päästä touhuamaan. Maha on oudosti kipeä, en tiedä, että supisteleeko tämä nyt vai ei... mutta samanlaista "vatsataudin" tuntua on kuin esikoisen synnytyksen allakin oli. Eilisiltana ja nyt aamulla on oksettava olo, mutta söin kuitenkin marjarahkaa ison annoksen äsken.

Tänään mies on reilun 200km päässä töissä, joten jos synnytys käynnistyy, niin mun pitäisi osata ilmoittaa siitä ainakin 3 tuntia etuajassa, että mies kerkeää kotiin, ehdittäisiin viedä esikoinen hoitoon ja sairaalaan. Esikoisen synnytyksen kestoksi merkattiin 6h14min, josta ajasta ehti mennä reilu tunti, ennenkuin ymmärsin että ne supistukset oli ihan oikeita.

No eiköhän tässä selvitä. Nyt kun mä jännitän, että syntyykö tänään ja että ehtiikö mies mukaan ja esikoinen hoitoon, niin varmaan synnytys käynnistyy vasta joskus ens viikolla :)

Mutta jotain ruskeaa on nyt aamulla tullut pikkuhuosunsuojaan...

Huima 38+2
 
Nunnu79
Moi!

Täälläkään ei oikestaan mitään uutta. Iltaisin on melko usein sellanen tosi kipeä olo, niinku menkkakipuja ja suppareita. Ja mullakin on koko ajan kamalan kuuma! Ihan ohuet vaatteet vaan käy, kaikki muut ahdistaa.

Tuli kavereitten kans puhetta siitä, et missä vaiheessa mies on jättäny alkoholin kokonaan pois ennen synnytystä. Mun mies ei oo kovin paljo ottanu kerrallaan, mutta jonkun kerran viikossa saattanu ottaa oluen tai konjakin. Joulun jälkeen se sit sano, ettei juo enää yhtään mitään ennen ku vauva on maailmassa. Vitsailtiin sitten siinä, et synnytys varmaan käynnistyis aika tehokkaasti, jos mies vetäis kunnon kännit eikä ois ajokunnossa vähään aikaan!

Noh, saishan tuo vauva jo tulla, vaikka voi olla että myöhemmin vielä kaipailen tätä masua.

Nunnu 38+4
 
Nuppu80
Heh, pitäisköhän tässä alkaa saattaa itsensä tilanteisiin kun vauva ei "sais" syntyä :) just esim. toi Nunnun ehdottama miehen kännääminen vois olla hyvä...
Joo siis ei mitään uutta ja oli kyl just niin tylsä lääkäri ku olla voi... Kyseli vointia ja tunnusteli- vauva ei ollut kiinni ja kohdunsuun merkkas olevan kiinni ja kiinteä ja 3cm edelleen vaikka sanoi mulle sen olleen pehmentynyt ja n. 1-2cm... outo tapaus! Ja sitte ku kysyin vauvan kokoa nii sanoi että eiköhän se normaalikokoinen oo... sellanen 3,5kg... Sitten kysyin että mahtuuko se ulos sieltä nii kertoi että vaikea sitä nyt on sanoo mutta mikään ei viittaa ainakaan nyt siihen etteikö mahtuis ja että sitte vasta kun mennään synnyttää niin kätilö tunnustaa että miten se pää tarjoutuu niin siitäkin riippuu että mahtuuko hyvin vai vähemmän hyvin...

Että sellasta.... tuli sellanen tunne että ei se vauva sieltä hetkeen kyl oo tulossa ja sitte ku on tulossa nii sitte näkee että mahtuuko vai ei ja sit näkee että minkä kokoinen se on... Eli tosi epämääräinen olo... Ärsyttävää ja todella turhauttavaa!

Nuppu+myllerö 37+3
 
Ulla79
Täällä yhä ollaan, ei siis tositoimissa.. :)

Eilen en jaksellut kirjoitella hirveästi kun olo oli aika kehno. Tänään kävin taas neuvolakontrolissa, pissa puhdas, mutta alapaine huikenteli taas yli 90tä. Mutta kun ei oo muita oireita, siis väsymyksen ja huonovointisuuden lisäksi ja silloin keskiviikkona vaavilla oli kaikki hyvin, niin on vaan seurailtava tilannetta. Jos huonovointisuus lisääntyy niin sit sairaalaan. Muuten venttaillaan!

Olivat neuvolassa ihmeissään kun tulin tänään käymään, sen vertaa olivat varmoja keskiviikkona että synnytys kohta käynnissä, mut toisin todistin ;)

Tänään kylläkin mulla tullut taas sitä ruskeaa pikkuhousunsuojaan, niin kun Huimallakin. Olisikohan paikat taas avautumassa lisää.. Oon saanut pari tooosi kipeetä supistusta eilen, mut ei muuta. Neuvolassa sanoivat että kun miehes tulee kotia, mee pitkälle lenkille, tietty oman voinnin mukaan ja taukoja pidellen. Niin eiköhän se rupea jo käynnistämään tuota synnytystä :D Menee jo poppaskonstien puolelle ;) Mut Huimallahan tuo vuoto on jo aika varmasti hyvä merkki, synnytys on lähellä!!!

No, itse ajattelen nyt, että tän kaverin uusi laskettu on nyt se 9 päivä plus se kaksi viikkoa. Eli 23. Jos tulee aikaisemmin, niin kiva ylläri, muuten pakko ruveta ajatteleen tuota uutta päivää, on jotenkin uuvuttavaa ajatella että kohta se syntyy.. Ellei sitten olon takia tartte lähtee sinne synnärille.

Mut semmosta täällä :) Niin ja op, voi sua! Mulla oli kanssa sillon viikolla 37-38 uupumusta. Ei jaksanut juuri mitään heräämisen jälkeen kun makoilemaan. Sit pari viikkoa sitten meni ohi, ja nyt nää uudet vaivat on kiusannut kolmisen päivää. Toivottavasti sulla menee väsy ohi, se on niin inhottavaa ja turhauttavaakin. Kun haluaisi jaksaa, mut ei oo voimia. Tsemppiä!

Ja Nupullakin vuorostaa ihme lääkäri! Tulee varmasti tosi epävarma olo ittelleenkin kun kuuntelee tuollaista puhetta.. öö.. joo.. no.. semmonen varmaan.. joo. Hitsi! Sitä haluais ja luulis että lääkärit osaa ja voi siihen luottaa. Mun mielestä jos lääkäri ei ole ihan varma jostain, niin silti pitäisi käyttäytyä varmasti ja sitten vaikka selittää mistä epätietoisuus johtuu. tutkimusmenetelmistä tms. Eikä antaa tollasta arpovaa kuvaa itsestään. Ihme touhua..

No, meen tuohon soffalle vähän löhöilemään. Toivottavasti mies tulee hyvissä ajoin kotia, niin ehtisi valoisaan aikaan vielä ulos. Suunnitelmissa siis kunnon synnytyksenkäynnistys koiranlenkki :D

Ulla & Masu 40+2
 
op
noi tahtoo nuppu olla vähän tollasia noi lääkärikäynnit. niiltä odottaa tässä tilanteessa aika paljon ja et ne osais vastata kaikkiin mielessä oleviin kysymyksiin. ymmärrettäväähän se on, et on vaikee sanoa, et mahtuuko vauva lopulta ulos vai ei. mut turhauttavaa se on kyllä näin raskaana ollessa, kun ei saa sitä vastausta sillai, kun haluis..niin ja varmuutta asiasta, et kyllähän se sieltä mahtuu vallan mainiosti. lähinnähän ne vissiin katselee, et onko jotain esteitä, etteikö mahtuis, jos synnytys menee hyvin. tosi ahtaan lationhan ne huomais ja sit varmasti passittasivat jatkotutkimuksiin. mut sit jos kaikki vaikuttaa olevan ihan normaalisti, niin oletushan on kai, et vauva mahtuu, jos ei tosiaan tule jotain tarjontavirhettä synnytyksen aikana.

sit viel nuppu "lohdukkeeksi", et se vauva saattaa kuitenkin tulla sieltä yllättäen vaikka ne paikat ei oliskaan pehmentyny tai lyhentyny tai auki..joten älä huoli, se voi tulla vaikka kuin pian..tai sit se antaa odottaa :) kaikki voi tapahtua niin nopeasti, että tavallaan toi kohdunsuun tilanne ei kerro välttämättä "mitään". kyselin nimittäin itekkin asiaa lääkäriltä. siis, kun mulla oli myös kiinteä, mut hiukan pehmenny, noin 2,5 cm..et mitä se tarkottaa käytännössä synnytyksen ajankohdan suhteen. siihen se sano siis ton, et sehän voi tulla vaikka huomenna, ei sitä kukaan voi tietää..kun asiat lähtee rullaamaan, ne etenee nopeasti.

tosi nihkeesti nukuttu yö takana. nousinkin jo samaan aikaan ku mies oli lähdössä töihin..nooh, tosin se lähti vasta klo 10. sit olen imuroinu, vaihtanu lakanat ja pesukone jyllää nyt koko päivän. myös mulla on tosi kuuma heti ku tekee jotain. oon siis kyl normaalistikkin kuumaverinen ja aina pelkissä alusvaatteissa himassa, joten nythän se vasta kuuma onkin, naama, rinnanaluset ja kainalot on siis ihan hiestä märkänä! elikkäs nyt pyykkimuijan hommiin..

36+3
 
pullis80
Hei, tulin tuolta helmikuisten puolelta lukemaan teidän jänniä hetkiä :) Ja op:lle kommentoisin, että mulla on kanssa sormien nivelet tosi kipeet, särkevät melkeen kokoajan vois uskoo että on joku reuma..

Hyviä synnytyksiä ja voimia odotteluun!

Pullahiiri 34+6
 
emmu
Toivottavasti ei tosiaan ala just tänään se Huiman synnytys. Meillä oli ihan vastaava tilanne sunnuntaina, kun tyttönen päätti tulla maailmaan. Miehellä oli siis työmatka toiselle paikkakunnalle ja lähtö olis ollut puolen päivän aikaan. Mua jännitti ihan hirveästi silloin lauantaina vaikka olikin tosi hyvä olo, eikä minkäänlaisia supistuksia. Mä en tiedä mitä olisin esikoisen kanssa tehnyt täällä, kun ei kuitenkaan ole ketään sukulaista lähettyvillä.

Lauantaina ja sunnuntain välinen yö meni tosi hyvin... ei supistuksia. Sitten heräsin siinä vähän ennen kahdeksaa supistukseen. Kuuntelin niitä siinä sitten puolisen tuntia ja herätin miehen ja sanoin että saattaa työmatka jäädä tekemättä. Sitä kun on vaan niin vaikea tietää että onko tää nyt sitä vai ei. Päätettiin sitten kuitenkin kymmenen aikaan lähteä sairaalaan vähän niinkuin varmuuden vuoksi. Supistukset tuli kyllä tässä vaiheessa jo 3 minuutin välein, mutta eivät olleet mitenkään kivuliaita.

Sairaalassa sitten kätilö sanoi että kohdunsuu on auki 3 senttiä, että odotellaan ihan rauhassa. Mä yritin sanoa sille, ettei se välttämättä vie kauaa (esikoinen syntyi 4 tunnissa). Supistukset rupesivat kovenemaan siinä yhdentoista jälkeen ja tällöin esikoinen lähti ulkoilemaan yhden suomalaisen naisen kanssa, johon ollaan juuri tällaista tilannetta varten tutustuttu. Niillä meni onneksi hyvin, kun ulkona riitti traktoreita ilmeteltäväksi. Jotenkin siitä esikoisesta oli mulla kova huoli koko synnytyksen ajan.

No, synnytys eteni aika vilkkaasti ilokaasun avulla. Esikoisesta otin silloin epiduraalin, mutta silloin oli yö ja ajattelin että saisin vähän levättyä. Nyt sitten ajattelin että koitan ihan vaan ilokaasulla. Hyvinhän se menikin. Jotenkin olin selvemmin mukana synnytyksessä (voi tietty johtua hyvin nukutusta yöstäkin).

Jossain kohtaa kätilö kysyi että koittaisinko käydä vessassa. Mä koitin sanoa sille, etten varmaankaan pysty kun sitten supistuksiin ei tule aukoa lainkaan. Lähdin sitten kuitenkin siitä vessaa kohti ja samantien kun pääsin sinne kätilö tuli taluttamaan mut takaisin ja naureskeli, etten tosiaan voi sinne vessaan mennä synnyttämään.

Kätilö joutui puhkaisemaan kalvon siinä vähän ennen klo 13 ja siitä vartin päästä oltiinkin jo ponnistusvaiheessa. Kätilö sanoi, kun olin saanut pään ulos, että nyt voit levätä vähän ja mä huusin sille että "I can´t", kun en tosiaan voinut olla ponnistamatta. Jälkeenpäin vähän naureskeltiin tuolle, kun oli jotenkin huvittavaa ;) Ponnistusvaihe kesti kaikkineen 10 minuuttia.

Tyttö näytti kyllä hillittömän pieneltä ja sievältä. Punainen iho ja musta tukka, tuli ihan mieleen pieni eskimo :) Pisteitä tuli 10. Isovelikin pääsi melko nopeasti katsomaan pikkuista. Olisi halunnut syliin ja suukoteltavaksi.

Jälkeisten synnyttäminen olikin sitten koko synnytyksen vaikein osa. Eivät meinanneet saada istukkaa millään irtoamaan. Olivat jo varanneet leikkaussalin sitä varten. Kesti melkein tunnin ennenkuin istukka irtosi. Jouduin vielä sitäkin ponnistelemaan. Tosi inhottavaa. Synnytys sinällään meni siis oikein hyvin ja nopeasti. Ei tullut mitään repeämiä, kuten esikoisesta. Paraneminenkin on sujunut todella paljon nopeammin.

Ai niin ja napanuoran pituudeksi mitattiin yli metri, joten oli onni ettei tyttö ollut saanut itseään kieputetuksi siihen.


Nyt pitää mennä syöttöpuuhiin. Tyttö on aika kova syömään. Edellisyönä söi 70 milliä pumpattua maitoa pullosta. Aika saavutus noin pienelle tirriäiselle.

 
Jumbojätti
Meillä kävi tänään neuvolantäti kotikäynnillä. Punnittiin poika ja olihan se hienosti painoa saanu..painaa nyt 4495g!! Lähtöpaino sairaalasta oli 4130g...eli painoa ei ole paljoa tippunut syntymäpainosta.
Ulos saadaan mennä, muttasitten jos pakastuu, pitää odotella

Jumbis ja poika 6pvä
 
op
voisko joku kertoa, että missä ne kipeät supistukset tuntuu? siis rupesin vaan pohtimaan sitä asiaa tässä aikani kuluks, et siis sattuuko se minne kohti kehoa ja millä tavalla? ei vielä tunnu mulla mitään, kunhan vaan mietin... :)
 
Nintsu -81
Op, mulla ainakin kipeät supparit tuntui molemmin puolin alavatsalla, semmonen erittäin kova poltto joka vahvistu ja sit häipy (kesto mun mielestä n. 15-30 s, vaikee sanoa kun tuntu että kestää liian kauan.. ). Mä en ainakaan voi niitä verrata menkkakipuihin, mulla on aina enemmänkin ollu vähän jomotusta selässä.. Tiivistettynä vois sanoa, että tuntui kuin nivuset olis olleet tulessa! Eiks kuulosta kivalta?? =)

Nintsu + pieni mies 12pvä
 
Huima76
Täällä edelleen. Mies tulee kotiin puolen tunnin päästä, joten uskaltauduin jo jalkeille tuolta sängyn pohjalta. Esikoinen aika turhautunut, kun on ollut tällainen "kalsaripäivä"! Mulla on ollut koko päivän paha olo ja ihme viiltoja tulee eri puolille mahaa. Supistuksiakin kai tulee, mutta ne tuntuu lähinnä "oksetusaalloilta", eli mahaan sattuu, kylmät väreet menee ja yököttää.

Jotain siis on tapahtumassa, mutta millä aikataululla jne. on jo toinen juttu. Ajattelin kuitenkin, että jos vaikka tänä viikonloppuna synnytän, niin namupussillisesta ei liene enää mitään haittaa ja pyysin miestäni tuomaan karkkeja töistä tullessaan! En olekaan herkutellut kunnolla yli kuukauteen. Ja kun on tämä paha olokin, niin jos vaikka karkki maistuisi, niin olisi energiaa synnyttää - eikö olekin aika positiivista ajattelua, ja varmaan yksi parhaita karkinsyömissyitä, mitä koskaan tulen keksimään! Heh!

Huima76
 

Yhteistyössä