Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
Choco
Tultiin hetki sitten kotiin äitiyspoliklinikan lääkärin vastaanotolta. Tänään oli ihan kauhea päivä, yritin lukea vauva-lehteä ja meni ihan vetistelyksi luki sitten mitä tahansa, lopulta iski kauhea ahdistus ja itkukohtauksia yms kivaa. Olin ihan sekaisin ja sellainen olo, että apua en kyllä pärjää iltaa yksin esikoisen kanssa. (kerkesin tässä olemaan melkein kaksi päivää kokonaan ilman lääkkeitä ja sitä ennen kolme päivää 5 mg)

Äippäpolin lääkäri oli sitä mieltä, että jatketaan sillä 10 mg:lla ja se riski siihen vauvan hengitysvaporiin vai mikä se on, on 4 % luokkaa eli aika pieni. Lisäksi sairaalassa on käytettävissä koko ajan lastenlääkäri yms. Tulipa helpottunut olo. (Kismittää vaan se kun nuo terveysaseman yms lääkärit on sanoneet aivan muuta ja kerkesin vähentämään ja stressaamaan ihan hirveästi tämän asian takia). Synnytyksen jälkeen voi nostaa vaikka siihen normaaliannokseen ja imettäessä. Kuulemma ainoastaan keskosten ja kovin pienten vauvojen äideille olisi esteenä.

Lääkäri myös ultrasi ja teki painoarvion. Vajaa 3,5 kg:n vauveli siellä oli laskelmien mukaan ja saattaa tulla vähän isompi (ja on kuulemma normaalia et toinen lapsi on pikkasen isompi) kuin esikoisesta.

Aamulla oli kanssa neuvola ja siellä oli terveydenhoitaja-harjoittelija/opiskelija. Niin ja hemoglobiini oli vähän noussut, 117!!! JEE!

Nyt ku noi "aineet" mun päässä palautuis "normaaleiksi" niin olo olisikin ihan täydellinen...kauhee väsymys, mut esikoinen ei nuku päiväunia (muuta kuin päiväkodissa) niin täytyy yrittää jaksaa hänen nukkumaanmenoon asti olla pystyssä. Mies on iltavuorossa.

Sais jo syntyä :) ...mutta kaipa tässä menee se pari kolme viikkoa vielä.
39+2
 
Nintsu -81
Onnea hirmuisesti vm-74 ja Jumbis, jälkimmäiselle siis synttäreiden johdosta!! Mullakin on synttärit kahden viikon päästä, mutta jää varmaan juhlimatta.. Niin ja vaikka Ulla ei tätä varmaan luekaan, niin hengessä ollaan mukana, tsemppiä aivan kamalasti synnytykseen!!!

Mulla palas migreeni kuvioihin.. Koko raskauden ajan olin lähes päänsärytön, ja eilen kaikki tuli sitten korkojen kera takaisin. Mies oli iltakoulussa, mun piti kutsua se takaisin sieltä. Olin kuin halvaantunut, en pystyny liikkumaan mihinkään. Burana 600 mg ei auttanut, mutta migreenilääkkeitäkään ei voi ottaa kun imettää. Jossain vaiheessa nukahdin hetkeksi kun olin ottanut toisen Buranan ja sit helpotti.. Voi kun oisin vielä raskaana, oli ihanaa kun ei ollut päänsärkyä!! =)

Mä meinaan hylätä perheen hetkeksi ja lähteä ostamaan vaatteita!! Ja käymään ruokakaupassa.. Mulla on nyt paino tippunut 4 kg siitä mitä se oli ennen raskautta. Ihan kiva, jos sama "trendi" sitten vaikka jatkuis imetyksen johdosta! Mulla on muuten aikamoiset raskausarvet alavatsalla, nyt kun sinne näkee kunnolla.. Eli ei mun rasvauksista ollu hyötyä. No, ylpeänä kannan jäljet jälkikasvustani! =)

Ei oo kuulunut vastausta imetystukiryhmän vetäjältä.. Odottelen vielä..

Nintsu + pieni mies 2 vk + 3 pvä
 
~Rosa~
Onnea Jumbikselle synttäreiden johdosta! Teillä onkin perheessä synttärisuma, tässä loppu- ja alkuvuodesta. Muistelen, että miehesi oli joulukuun lopulla...

Mulla oli tänään VIIMEINEN neuvola... Haikeeta! Ensi viikolla on rv 40+1 äippäpolille kontrolliin varattu aika ja sen jälkeen sitten sinne vaan aina... Neuvolan tätsy oli kyllä sitä mieltä, että käynnistävät jo tuossa, jos ei oo syntynyt ennen la:ta. Saapa nähdä. Kaikki oli kuitenkin hyvin neuvolassa. Verenpaine samaa luokkaa kuin ennen, 110/60, pissa puhdas, painoa tullu vajaa puoli kiloa viikossa. Vauvan syke 150 ja tosi tomerat äänet oli. Kaikki näytti hyvältä. Synnytyksestä taas juteltiin ja siitä, että hän tulee sitten kotikäynnille, kun vauva ollu pari päivää kotona.

Neuvolan jälkeen kävin katsomassa erään entisen työkaverin 4viikon ikäistä vauvaa:) Vähän piti hakea "syttöjä" synnytykseen:D Olipahan kyllä suloinen tapaus ja nukkui vaan melkein koko ajan niin rauhallisesti.

Tympeetä, kun tuli taas näin lauhat kelit! Täällä on ihan kauheen liukasta ja vettä sataa. Viikonloppuna tuli talvi ja nyt se tais jo taas loppua... Höh...! Melkoinen tammikuu, ainakin näille leveyksille!

Mutta, pitää lähteä vähän lepäilemään, kun oon ollu koko päivän liikenteessä.

Rosa ja Piiperöinen rv 39+0
 
op
voisko/osaisko joku kertoa mulle, et kuinka sellasella synnytysjakkaralla synnytetään. oon miettiny vaikka kuinka monesti, et mihin se lapsi siitä oikein syntyy..lattiallekko molskahtaa :) vai onko se kätilö kontallaan kyykyssä siinä "alla" vai siis mitä ?! vai pitääkö siitä siirtyä sänkyyn sit, ku pää alkaa olla ulkona? ja miten siitä voi sit enää nousta, jos pää on jalkojen välissä.. siis ei vaan käsitä? mietin, et halusin sitä kokeilla, jos vain voimat riittää olla pystyssä.

37+1
 
Huima76
Op: Ihan tuota samaa minäkin olen miettinyt - siis synnytysjakkaraan liittyen.

Nintsu: Ihan mieletöntä! Siis kuinka tuo painoasia voi olla mahdollinen! Mulla tuli esikoisesta 20kg (lähtöbmi oli 24,7) ja reilu kaksi viikkoa synnytyksestä oli lähtenyt 9kg, eli 11 oli edelleen jäljellä! Vau, onnea kovasti, nimittäin tuolla on paljon merkitystä omaan jaksamiseen ja mielialaan!
 
emmu
Onnea vm-74:lle pienestä tyttösestä ja Jumbojätille synttäreiden johdosta.

Nintsu: mullakin on aika paha migreeni, mutta kummankaan raskauden aikana en oo siitä kärsinyt. Nyt jännittää, koska se taas alkaa. Pelottaa ihan, kun se tosiaan lamauttaa aika tyysti ja se tietenkin iskee just silloin kun oon lasten kanssa yksin kotona.

Mä kävin kanssa tänään vaatekaupoilla, mutta en osannut ostaa mitään... siis ihan ihmeellistä. Yleensä mulla palaa vaatteisiin ihan hyvin rahaa, mutta nyt en saanut mitään ostetuksi. Mulla on vielä lantio jotenkin niin leveä, että vaatteet näyttää ihan oudoilta. Pitää siis odotella vielä. Ylimääräistä painoa ei kyllä enää hirveästi ole, mutta "bodyimage" on vähän hukassa ;)

Nyt leikkimään autoilla!
 
Jumbojätti
Kiitos onnitteluista! =)

Kävin hommaamassa leivonta tarvikkeita tänään ja sitten perjantaina tai launataina piäs saada leivottua. Sunnuntaina onkin tulossa enemmän porukkaa kahville mitä edes kuvittelin, taitavat vain himoita poikaa katsomaan. ;)

Tajusin tänään miks poika ei tosiaan nuku kauheen hyvin omassa sängyssä. Hän kaipaa selkeesti tiivistä tunnelmaa ja vaikka kuinka ollaan koitettu peittoon kääriä, ei ole tykänyt...laitoin sitten turhana olevan kantokopan sänkyyn ja pojan siihen nukkumaan ja johan se siinä uinui 4tuntia unia. Annetaan sen nyt sitten nukkua kantokopassa omassa sängyssä siihen asti, et alkaa olemaan isompi ja viihtymään paremmin sängyssään.

Tänään iski sit himo makeeseen ja mutustanu karkkia. Tosin synttäreiden kunniaksi namipussin ostin...huomenna ei sitten toivottavasti tee mieli lisää.

MÄ suunnitelin et jos saan itseäni niskasta kiinni, alan lasten kans käymään avoimessa päiväkodissa ja koitan saada tytön leikkitoimintaan. Jotain viihdykettä lapsille ja varsinkin tytölle, on jo selvästi vailla muutakin leikkikaveria kuin äitiä ja isää...hiekkalaatikolla ollessa kaikki lapset jotenkin aina kaikkoo tytön luota tai sitten siel on vain isompia lapsia.

Mutta hyvää yötä täältä kaikille, odotelen vielä kymppiuutiset, mutta taidan nyt heittää itteni pötköks sohvalle.
 
Muska78
Onnea synnyttäneille munkin puolestani ja kärsivällisyyttä niille jotka vielä odottelee.

Täällä on vähän sellaiset fiilikset, ettei ihan vähään aikaan mitään tapahdu, taidetaan mennä helmikuun puolelle. Op, mekin ollaan menossa Haikaranpesään, katotaan osutaanko samaan aikaan!

Tosta synnytysjakkarasta: olen käsittänyt, että kätilö tosiaan kyykkii/ryömii siellä alla ja on valmiina ottamaan vaavin siellä vastaan.

Joku kysyi siitä lahjoitusten verovapaudesta: se on muistaakseni 4000 euroa kolmen vuoden aikana, jonka saa verovapaasti lahjoittaa. Oli ennen 3400 e ja nousi juuri tän vuoden alusta tuohon 4000:en.

Muska 37+4 (listassa on vanha laskettu aika, nykyinen 2.2.)
 
op
no mut sithän meitä on 3, jotka saatetaan törmätä siellä haikaranpesässä, muska, nuppu ja minä. ehkä meidän pitää laittaa rintaan valkeat neilikat, jotta tunnistetaan toisemme :D mutta mitä mitä, just tajusin, et nuppu on ollu hiljaa jo kaksi päivää... tarkoittaakohan tämä nyt sitten että..?

huomenna tai no itse asiassa tänään on neuvola pitkästä aikaa. ennen joulua olen siel viimeks käyny, et aika pitkä tauko. ai niin no olihan se lääkäri viime vkol. kattotaas, jos tätsy osais kertoo mulle, et miten päin toi asukki oikein siellä parhaillaan kukkuu, kun tuntuu joka puolella paikat venyvän ja paukkuvan..ja et onko se nyt yhtään alempana, ku aiemmin.

mulla oli tänään kosmetologi. oli aika kivaa, mut ilman mahaa olis kyl ollu huisisti parempi. ei nimittäin kauheen pystyasennossa pitäny tuolia vaikka sanoin aikaa varatessa, et näin täytyis tehdä ja sillon sanottiin, et joo toki onnistuu. siinä mua hoitaessa pyysin sitä tuolia monesti aika pystyyn, mut ei kuulema yletä hoitaa, jos on pystymmässä..joten jouduin sinnitteleen sellasessa saanko happea tarpeeksi fiiliksessä koko tunnin. sillon varsinkin oli hiukka tuskaa, kun kuumaa höyryä pukkas naamaan, jollon on muutenkin vähä vaikeempi saada happee. no mut oli se silti mukavaa sinnittelystä huolimatta. nyt nukkuun..vai pyöriin taas turhautuneena..huoh.

37+2
 
Nuppu80
Heissulivei!

Op, täällä ollaan yhdessä kasassa :) Turhautumisesi kuulostaa hyvin tutulta... Eilinen nukkumaan meno oli juuri tuota pyörimistä pari tuntia ennen kuin sai mitään unta. Se nukkumaan meno tuntuunkin päivästä tylsimmältä ja silloin on kaikista kipein olo alapäässä ja mahassa.. Heh, toi neilikkahommeli kuulostaa hauskalta pitäiskö toteuttaa :) Kunpa sais sen perhehuoneen... huoh. Juu tuo kosmetologilla käyminen varmaan tekijälle hankalaa mutta ois voinu sitten siitä mainita kun varasit aikaa että pystyasennossa ei voi olla.. Tylsää ettet saanut kunnon nautintoa siitä käynnistä..

Myöhästyneet synttärionnittelut Jumbikselle! Se kuulostaa musta hyvältä se avoin päiväkoti.. Meilläkin on sellainen tien toisella puolella ja vaikutti mukavalta paikalta kun kävin tutustuu siellä. Ja siellä aika luontevasti tutustuukin naapurustossa pyöriviin mammoihin, jospa sieltä saisit vaunuttelukaverin :)

Ai Rosalla oli viimeinen neuvola viikolla 39... Onkohan näin mullakin? Tänään on tän viikon neuvola ja voishan sitä jopa kysyä :) Onhan se varmasti haikeata kun yks juttu loppuu niin on se aina muutosta elämään..

Mua alkanut pelottaa hieman se epiduraali... Tai tuntuu todella oksettavalta ajatus piikistä joka lävistää selän ja sinne joku putki.. :( Ei sitä varmaan siinä tohinassa varmasti ajattele mutta nyt tuntuu että on liikaa aikaa ajatella ku alkaa kaikkee pelkäämään... Toinen juttu mikä ahdistaa on se että jos joutuukin leikkaukseen.. Se olis kyllä tylsää kun ei vois sillä tavoin olla synnytyksessä mukana sitten...

Mutta kohta neuvolaan... Ei varmaan taaskaan mitään uutta.. Mutta mukavaa päivänjatkoa kaikille ja viimeiseen pinnistykseen voimia!!!

Nuppu + myllerö 38+2
 
Nuppu80
Terkut neuvolasta.
Tuosta yliaikaisuudesta terkkari sanoi että sitten 12. yliaikaisuuspäivänä on kontrolli ä-polilla. Eli mun tulee 10. yliaikaisuuspäivänä (eli oisko 40+10) soittaa ä-polille ja varaa tuo kontrolliaika. Miks Rosa pääsee jo noin aikaisin kontrolliin? yhyy :(

Ja sitten terkkari sanoi että mun kannattaa varautua nyt todellakin siihen että tulee vasta helmikuun vaavi.. Tuntuu viihtyvän myllerö niin hyvin siellä :) Noh... varaudutaan siihen siis... Ehtisköhän tässä alottaa vaikka jonku uuden harrastuksen ;)

 
op
täältäkin terkut neuvolasta.

mulle sanottiin nuppu kans, et 41+5 päivänä on eka yliaikaisuuskontrolli, jos ei vauva ole sillon vielä tullu. mun mielestä oli tosi outoa se, et rosalle sanottiin, et käynnistetään varmaan tossa 40+, jos ei se ennen laskettua aikaa ole syntyny?! mulle lääkäri sano, et ei ole varsinaista viimeistä käynnistyspäivää. vaan aina menee äidin ja vauvan voinnin mukaan se, et käynnistetäänkö vai annetaanko mennä yli sen 42 viikonkin. miehen kaverin vauva syntyi vuosi sitten 3 vkoa yli lasketun ajan. ei ollut mitään syytä käynnistää, kun kaikki oli ok, joten odottelivat vain. eli onko rosa sulla jotain, miks ne halusi synnytyksen käynnistää jo noin aikasin vai onko sun paikkakunnalla eri käytännöt vai oliko se tätsy vaan ihan pihalla?

asukki oli painunut nyt lähtökuoppaansa, sf oli jo kolmatta kertaa 31 cm, syke noin 140 pojalla, verenpaineet 120/84, hemoglobiini 138 ja painoa tullu 210 g/vko. tätsy kysy, et kuin meni lääkäri sillon viime viikolla ja mainitsin sit, et oli kiva käydä lääkärissä, mut haluun jatkossa jonku toisen. sit se kyseli syytä ja varmaan arvaskin. ei kuulema ole eka eikä vika kerta, kun se on liian suorasukainen. tollanen painoon puuttuminen johtuu kuulema varmaan siitä, et se on myös diabeteslääkäri, joten se on aika suppea katseinen ja näkee raskausajassakin vain sen painon ja syömis asiat. eikä osaa ottaa huomioon, et raskaus on paljon muutakin ja et tulevat äidit saattaa olla aika herkkiä. joten se neuvolan tätsy ymmärsi kyl.

kun kävelin neuvolaan tuli alamahaan kipua. en tiiä oliko se vaan veskihätäkipua vai oliko se supistuskipua. mut tuntu siltä, et olis vatsa menossa sekaisin kivistystä tai täynnä kivistävää kaasua. mut ei vatsa siis ole sekaisin. takastulo matkalla ei tullu samanlaisia enää, kun kävelin rauhallisemmin, ku ei ollu kiire. tänään me saadaan vihdoin se turvaistuinkin. pitää pestä samantien, jos sille oliskin tarvetta jo muutaman päivän päästä..kun se enneuni lauantai lähestyy..

37+2
 
Nintsu -81
No niin, selvishän ne Op:n lääkärin tyhmät puheet.. Ei silti tartte kaikkea sanoa mitä sylki suuhun tuo, oli sitten mihin tahansa erikoistunut lääkäri. Toivottavasti saat sitten ens kerraksi jonkun toisen lääkärin! Ja toivottavasti ens kerta on se jälkitarkastus..

Meillä on poju ruvennut kiukkuumaan toiselle tissille. Aamulla oli pakko antaa pullosta ensin maitoa, eikä silti rauhoittunut imemään tissistä. Nyt päivällä sama juttu, taas oli oikean puoleinen tissi "itse paholainen" ja kauhee taistelu ja huuto kun ois siitä pitänyt imeä. Käytin väsytystaktiikkaa ja lopulta rauhottui syömään n. 30 minuutiksi.. Aina on joku ongelma! En oo vieläkään päässyt rintakumista eroon, oon yrittänyt tarjota "luomua" muttei poika ota kiinni. Ihanaa muuten kun rupeaa noi 50 cm vaatteet olemaan sopivia, kun aikasemmin oli tasan yhdet sopivat vaatteet, 45 cm body ja potkarit jotka kävin ostamassa samana päivänä kun tultiin kotiin! =)

Joku muuten kyseli että mitä pitäis kotona olla valmiiksi kun "tuoreen" vauvan kanssa tulee sairaalasta.. Ehdottomia on noi sopivat vaipat, me jouduttiin tilaamaan erikoiskokoisia, niitä kun ei myydä missään. On muuten pieni ero Pampersilla ja Liberolla, Liberot (premature) oli meille parempia mutta maksullisia, kun Pampersin Micro-Baby vaippoja sai ilmaiseksi kotiovelle kuljetettuna!! Sitten itelle ruokaa, ei oikein oo aikaa ensimmäisinä viikkoina ruoan hankkimiseen ja tekoon, tai ainakin helpottaa huomattavasti jos sitä on valmiina pakkasessa. Ja korviketta kannattaa olla pari purkkia, jos tulee sellanen tilanne että niitä tarttee. Jos synnytyssairaalassa on annettu vauvalle korviketta, kandee hommata sitä mitä sielläkin on. Me oltiin ostettu kotiin valmiiks Tuttelia, ja Hyvinkäällä tietty käytettiin Nania. Mulle ehdoton kotona oli rintapumppu, kävin sitten tosiaan tokana päivänä kotiin tultua hakemassa sen sähköpumpun, kun joka päivä vähintään kaks kertaa pumppailen. Ekana päivänä tuli jo paikat tosi kipeeks sen käsikäyttösen kanssa, mutta kyllä se käy varmaan semmoseen satunnaiseen pumppailuun!

Nuppu, muakin vähän ahdisti se epiduraali, mut se oli loppujen lopuks tosi helppo juttu. Ainoa mikä sattu hieman oli ihopuudutus joka laitettiin ennen sitä itse epiduraaliin menevää neulaa. Sitten sinne laitettiin sellanen katetri, joka teipattiin mun selkään kiinni ja se tuli olkapään yli, siitä laitettiin sitten lisää lääkettä. Mutta ei sitä koko hommaa tullut oikeesti ees kauheesti ajateltua niissä supistus-tuskissa, olin vaan onnellinen että mun kipuja yritettiin hoitaa!

Jaaha, meidän pienellä miehellä on ollut tässä viimeset kaks päivää max. 2 h syöttövälit, ja nyt taas käy käsky..

Nintsu + pieni mies 2 vko + 4 pvä
 
~Rosa~
Heipä hei!

Yhdessä koossa täälläkin. Kovasti ollut taas tälle päivää ohjelmaa. Aamupäivästä menin mukaan yhteen mammaryhmään, kokoontuu jatkossa viikottain. Tosi mukavaa oli. Jatkossa sitten sinne vauvelin kanssa. Ei toki ihan alusta, mutta myöhemmin. Varmaan ihan mukava jakaa ajatuksia muiden mammojen kanssa, jospa saisi uusia ystäviäkin. Vasta käytiin miehen kanssa shoppailemassa hänen vanhemmilleen synttärilahjat. Molemmat täyttää pian tasakymmeniä, vieläpä saman verran. Muistuttelin sitten eilen, että jos tarviit minut kultasepän liikkeeseen matkaan, niin paree ois alkaa tekeen sitä lähtöä sinne liikkeeseen lähiaikoina... Nimittäin eilen illallakin meni pari tuntia suppareiden kourissa. Ei vaan tullut uni, kun koko ajan supisteli, mutta ei kipeesti. Tuntu vaan, että heti kun puristus ja kiristys alkoi, niin tuntui, että tulee kuset housuun ja sitten siinä ravasin vessassa, menin makuulle, käveleskelin... ja taas sama alusta...

Niin, täällä oli kovasti "polemiikkia" tuosta mun mahdollisesta käynnistyksestä jo rv 40+1. Siis EI se mitenkään VARMAA ole. Silloin, kun kävin synnytystapa-arvioinnissa (3.1.) niin se lääkäri kysyi, että haluanko, että varataan jo aika sinne lasketun ajan jälkeen. Tottakai halusin, koska mulle se ainakin luo tavallaan turvaa, että on niinkö jotain suunniteltuna eteenpäin. Hän sitten sanoi, että laitetaanko 31.1 vai jo 24.1 (la 23.1)? Halusin aikaisemman ajan, tietenkin... Hän sanoi, että ottaa mielellään torstaille sen ajan, kun on itse päivystämässä. Ja siis se torstai sattu oleen heti la:ta seuraava päivä. No, lääkäri ei itse puhunut käynnistyksestä mitään, mutta kaikki tutut ja kaverit ja eilen neuvolan täti sanoi, että tämä naikkonen on niin innokas käynnistelijä, että taitaa käynnistää heti eka kontrollikäynnillä. Ja neuvolassa tosiaan katottiin, että mulle on aika ensi viikolle kontrolliin, ettei tarvi neuvola-aikaa ja että jos nyt syystä tai toisesta ei käynnistetä 24.1, niin varaavat sieltä kyllä uuden kontrolliajan. Että ei mulla välttämättä oo käynnistys noin pian. Enkä siis haluaisi koko käynnistystä, mutta saapa nähdä miten tässä käy... Ja haluan vielä korostaa, että mulla tai vauvalla ei ole mitään ongelmia, miksi käynnistää ja mun neuvolan tätikin on ollut koko raskauden ajan tosi asiallinen, mukava ja mun mielestä tosi hyvin osannut kertoa asioista, mitä oon halunnut tietää, että ei kai se pihalla ollu... Se vaan tosiaan totes, että tämä lääkäri on niin innokas käynnistelijä...

Mulla haluttais kauheesti myös kasvo- ja jalkahoitoon. Olis itseasiassa lahjakorttikin molempiin. Eilen jo soittelin, mutta ei kukaan vastannu:( Aattelin, et jos ois vielä tällä viikolla ehtinyt... Nyt alko vaan sitten mietityttää, kun Op:llä(?) oli vähän ikäviä kokemuksia, niin mullahan lähtee taju, jos joudun oleen 3min kauemmin liian makuulla!!! Että pitää vissin siirtää... Se jalkahoito olis kyllä tosi ihana käyttää vielä nyt, mutta eikö jotku tee jalkahoitojakin aikalailla makuulla??? Tylsää...

Mutta sellaista täällä...

Rosa ja piiperöinen rv 39+1
 
Jumbojätti
Yö meni taas huonosti...ongelmia tissittelyssä, kun ei meinannu poika alkaa imee nätisti lainkaan. Samalla kun sänkyyn laitoin ja yövalo sammu, alkoi kiukuttelu. Tyttökin visiin sit kiukkuu viimesiä hampaitaan ja piti sitäkin nukutella...Otettiin kyl ihan kivasti takas päivällä noita univelkoja.

Nintsu: Oletko sä Keravalta? Mä mietin, et jos haluat voitaisiin joskus vaikka tavata jos seuraa haluat...junalla pääsee kuitenkin aika hyvin kulkemaan. Itse en autoa omista/ enkä korttiakaan.

Voitaisiin mutenkin vaikka joskus kokeilla tapaamista. Ainut, että taidetaan asuta kaikki niin eripuolilla Suomea/ maailmaa....

Täytyy mennä laittaan tytölle iltapuuro...
 
marjuli
Taas vierailen tuolta helmikuisista Rosaa huhuilemassa.Etkö sinäkin Rosa mene L-Pks.ään synnyttämään.Kävin itse tänään äitipolilla ja vauvan painoarvio oli tällä hetkellä 3800-4000g joten päätettiin että synnytys käynnistetään ensi tiistaina siis 22.1, elikkä mahdollisesti tavataan synnärillä jos sinultakin käynnistetään synnytys!
Saitko muuten ne vaunut silloin kun viimeksi luvattiin??Minulla kävi vielä niiden kanssa niin että kun vihdoin vaunut kasattiin niin huomasin että korkeudensäätö ei toimi, mutta yllättäen vaihtoivat mukisematta koko rungon.
terv.Marjuli 37+5 tai 38+3
 
Nunnu79
Jumbojätti: Mä asun Tuusulassa, haluaisin olla mukana jos kimppatapaamista suunnitellaan. Oon muualta muuttanu, siks suurin osa ystävistä on jossain muualla ku täällä. Äiti-ystäviä on vielä vähemmän. Mutta ensin pitää varmaan saada tää vauva ja rauhottaa muutama viikko kotona ennen ku mitään menoja pystyy suunnittelemaan.

Kävin eilen neuvolassa ja paino oli taas heittäny. Viime viikolla oli siis -3 kg, nyt viime viikosta + 5 kg!!! Ihan älytöntä. Syömiset on vähentyny kun ruoka ei maistu. Turvotusta on paljon, mutta verenpaineet on ollu koko ajan ihan hyvät ja pissanäytteet puhtaita. Ja vauva liikkuu ihan hyvin. Ei siis kuulemma voi olla raskausmyrkytys, kun muita oireita ei ole ku painon heittely. Huolestuivat kuitenkin neuvolassa niin, että jouduin käymään tänään mittauttamassa kaikki arvot ja huomiselle on myös aika. Huomenna otetaan myös kilpirauhas-, munuais- ja maksa-arvot verikokeella. Toivottavasti ei oo mitään vakavaa. Aikoivat vaan seurailla, mut minä tietty huolehdin täällä että mistä on kyse ja meneekö asiat ollenkaan hyvin. =(

No, täytyy mennä, yritän saada unta kun on herättävä aikaisin huomenna.

Nunnu 39+3
 
Choco
Nunnu: Kuulostaa todella hurjalta tuo painon heitto, toivottavasti ei mitään vakavaa...onkohan neuvolan vaaka kunnossa?

Tänne ei kuulu muuta ku flunssaa. Suunnittelin, että nyt viikonloppuna olisi hyvä sauma synnyttää kun miehellä on huomenna aamuvuoro ja sit on edessä viikonloppu ja anopillakin on nyt vapaapäiviä (on töissä ruokakaupassa jossa vuorot menee vähän miten sattuu) että voisi esikoista hoitaa. Mutta voi olla että kohtuni ja vauva eivät ole kanssani samaa mieltä asiasta ;)

Tänään on supistellut aika paljon ja välillä mahan kovettuessa tulee jopa pienen pientä menkkamaista jomotusta, hengittäminen tietty kans vähän vaikeeta kun jotenkin puristaa ja painaa ilkeesti.

Käykääpä muuten lukaisemassa yksi syöksysynnytys-kertomus:

http://piipape.vuodatus.net/blog/archive?m=08&y=2007

25.8. päiväys blogissa. Tuli kyllä niin tippa linssiin tuota lukiessa. Voinen iloita esikoisen pitkästä synnytyksestä, että mulla tuskin on suurta vaaraa käydä noin. Ei tarvitse kauas ystäväpiirissä mennä kun löytyy yksi vastaavanlainen tapaus ja lisäksi sellaisia, että lapsiveden menosta meni puoli tuntia siihen kun vauva oli maailmassa. Ja yksi toinen missä vauva syntyi niin reippaasti, että kätilö joutui ottamaan kopin.
 
Lumi80
Täälläkin on yksi jonka synnytys todennäköisesti käynnistetään, kuten ehkä Rosalla, OP:lla ja Nupulla.

Mäkin oon Nupun lailla miettiny epiduraalia. Tyhmä kysymys Nintsulle tai muille jotka tietää: onko letku selässä koko ajan ja pitääkö olla kyljellään ettei letku vahingossa jotenkin väänny tai tipu ulos? Mulla oli tänään lääkäri ja unohdin kysyä ton.

Lääkärissä sanottiin että mun synnytys käynnistetään sunnuntaina, jos vauva ei ole syntynyt ennen sitä. Sitten voi kuulemma mennä 24-48 tuntia itse vauvan syntymään. Aika hurjaa, en osannut odottaa että synnytys käynnistettäisiin (kuten ei varmaan moni muukaan) koska jotenkin ajattelin että kaikki menee mahdollisimman luonnollisesti. No, mun lääkäri kuitenkin sanoi että tää on ihan normaalia ja monilla naisilla pitää käynnistää synnytys, varsinkin kun täällä ei anneta mennä kuin viikon yli.

Nintsu, kun sanoit että ostit kotiutumispäivänä vauvanvaatteita, mietin että oliko vointisi heti samana päivänä tosi hyvä ja onko noin nopea palautuminen yleistä? Onko jotain mitä voin etukäteen tehdä että itsekin jaksaisin heti synnytyksen jälkeen samalla tavalla kuin sinä? Lähinnä kuulee ihmisiltä kuinka väsyneitä ne on kun tulee sairaalasta kotiin, joten musta oli rohkaisevaa kuulla että sulla on ilmeisesti mennyt suht hyvin ainakin oman energiatason suhteen..?

(Rosa, vastasin muuten sun edellisiin mulle esittämiin kysymyksiin, mutta oletan ettet huomannut, kun et vastannut mun kysymyksiin. En kopioi niitä tähän ettei muut häiriinny kun tulis kahteen kertaan, mutta jos haluat lukea, vastaukset löytyy edelliseltä sivulta.)

Jumbojätti, musta toi yhteistapaaminen on tosi hyvä idea vaikka, kuten sanoit, asutaankin eri puolilla Suomea/maailmaa. Tosi kiva jos te Suomessa asuvat voitte alkaa tavata jo nyt! Olen tulossa Suomeen maalis-huhtikuussa, joten jos tapaatte myös silloin joko teidän lähellä tai esim. Helsingissä, tulisin mielelläni mukaan. Ainakin Catriinalla on mun mailiosoite (kun hän on lähettänyt kaikille meidän spacen tunnukset) tai ehkä me kaikki jotka haluttais tavata isompana ryhmänä voitais sopia sen spacen kautta jotain? Tuli vielä mieleen että jos me tavataan silloin keväällä, niin mähän voin täältä käsin tuoda teille jotain jos haluatte tilata, siis sellaista mitä Suomesta ei saa tai mikä ois Suomessa kallista (dollarin kurssi on nyt tosi alhainen mikä on teille hyvä) esim. ihania vauvanvaatteita tai kestovaippoja, mitä täältä saa edullisemmin. Oon tehny ennenkin niin että mun kotiin tänne on voinu tilata muutaman jutun mikä helposti mahtuu matkalaukkuun ja sitten oon tuonu ne Suomeen. Eli miettikää valmiiksi jos haluatte jotain ja voidaan sitten mailailla (tai jos käytätte Skypea) tarkemmin.
 
op
lumi, ei mulla olla käynnistämässä synnytystä. me vain pohdittiin eri paikkojen käytäntöjä.. odottelen sen synnytyksen käynnistymistä ihan normaalisti :)

hyvä rosa, et mahdollinen käynnistys johtuu yli-innokkaasta käynnistys lääkäristä eikä muista seikoista.. toivotaan kuitenkin et piiperö tulis maailmaan ennen sitä kontrollikäyntiä ihan normaalisti! eli vkon sisällä :)

just tultiin saunasta ja sit tuli viemäristä paska vedet kylppärin lattialle, josta ne valu keittiönkin puolelle.. kiva kiva.. nyt on tulokkaan kylpyamme jonain lietevesisaavina, kun en muutakaan siihen hätään keksiny. ihana siivota jotain saastasta pöpöillä mehustettua lietettä joka paikasta. nyt jos ei tässä stressissä, paniikissa ja uurastamisessa ala synnytys, niin ei sitten millään! kiva hajukin himassa. nyt joku huoltoäijä rassaa jollain vehkeellä meidän lattiakaivoa..hienosti hoidettu taloyhtiön toimesta tehty viemäreiden painepuhdistus oli eilen, kun tällai tänään kävi.. oli vissiiin joku halvempi tarjous, joka sen homman teki..murr. täytyy jotenkin saada hyvin desinfioitua se amme.. milläköhän koettais..
 
op
ai niin ja lumi.. se epiduraaliletku on super super ohut taipuisa putki, joka teipataan koko selkärangan matkalta ylös hartialle. sen pitäis kyllä pysyä niillä teipeillä paikoillaan eikä tartteis siks olla kyljellään koko aikaa.. tällasen kuvan olen saanu..korjatkaa joku kokenu, jos olen väärässä.

ja rosalle kans viel.. en ehkä sulle suosittelis sit sitä kosmetologia ainakaan, jos et pysty oleen makuultaan. mulla oli sellanen semi makuu semi istumis asento, ja se ei ollu paras mahdollinen. mulla se makuultaan olo ei edes niin pahaa tee kovin pian, joten siks selviydyin. mut uskon, et sul olis ollu vaikeempaa. säästä lahjakortti sille ajalle, kun on jo vauva, jos siis päiväys vaan riittää. mietin nimittäin ite, et ai kun olis ihana ollu mennä tähän hoitoon ottaan omaa aikaa sillon ku vauva on jo tullu ja ite on sidottuna sen rytmiin kaiken aikaa. pieni oma hetki rentoutua, kun mies tuuraa..
 
Lumi80
Sori, OP, käsitin väärin että sullakin ehkä käynnistettäis. Mä todella toivon ettei mulla tarttis käynnistää, mutta siltä vähän näyttää. Tänään lääkäri vaan sanoi että "your cervix is a little thinned out but you're not dialated AT ALL" ja painotti tota at all oikein kovaa. Kiitos kun selvensit epiduraaliasiaa.
 
op
piti sitten hermo romahdus saada ton kylppärin kans..itku ja kiukku pääsi totaalisesti valloilleen, ku polvillani sitä lattiaa jynssäsin ihan poikki olevana.. eikä se musta moska lähteny meidän valkeista saumoista ja kaakeleistakaan kunnolla. saa luvan tulla taloyhtiön piikkiin joku putsaan ton lattian. ja jos ei lähe puhtaaks, niin sepäs on kiva juttu niiden vetää saumat pois ja saumata uudelleen tahi sit laittaa koko lattia, jos ne kaakelitkaan ei lähde puhtaaks.. huoh. vuodenhan se lattia kerkes siinä olla, ku viimeks tuli vesivahinko rempan aikana..keittiössä tosin, mut sotkivat kylppärin saumat siinä samalla.. helv.
 
Huima76
Täällä on kaikennäköistä tapahtunut, mutta ei vielä uusia vauvauutisia kellään. Tosin varmasti tuoreimmat nyytinhakijat ovat varmaan näinä päivinä kotiutumassa ja pian saadaan kuulla iloisia uutisia!

Mä nukuin eilen melkein klo 13.00 (esikoinen leikki yksinään, vitsit mä oon mahtava äiti), ja nyt yöllä en taas juuri yhtään. Illalla klo 20 olin varma, että nyt käynnistyi synnytys (kipeä supistus), mutta ei sittenkään. Sama juttu yöllä klo 02.

Siis eikö ketään muuta ärsytä neuvolassa käyminen? Mä en edelleenkään ole soittanut neuvolaan, vaikka näin sovittiin silloin pari viikkoa sitten. Mä oon niin pettynyt neuvolan ja ä-polin toimintaan, että...!

Mulla käynnistetään synnytys ens tiistaina (päivä ennen la) jos ei siihen mennessä synny. Ja tämä nimenomaan siksi, että "vauvassa tai minussa on jotain vikaa" - että vauva saattaa kasvaa niin kookkaaksi ettei synnytys välttämättä suju ongelmitta. Tosin ihmettelen, miten tällaista voidaan ajatella, kerta ne ultrat heittää miten sattuu. Ärsyttää, kun lääkäri sanoi jo viime torstaina että vauva syntyy varmasti jo viikonloppuna (siis lähes viikko sitten), mutta eipä ole syntynyt. Kai tässä saa siihen käynnistykseen varautua sitten. Kiva ajatus, että joku satakiloinen vauva pitäisi pusertaa ulos ennenkuin se on kunnolla asettunut synnytyskanavaan. Arvatkaa, olenko ihan hermoraunioina? Minkä helvetin takia sitä raskausdiabetesta ei huomattu ajoissa? Tai toisaalta, kerta vauva ei viime viikon arvion mukaan ollut makrosomaattinen, niin miksi sitten ylipäätään pitää käynnistää?

Mä muuten jo nyt olen miettinyt, että pystyyköhän sairaalassa ollessa sitten saamaan unilääkkeitä? Voihan se tietty olla vaikeeta, kun vauvaa pitää imettää 2-3h välein, mutta tässä alkaa jo olla niin jumalaton univelka päällä, että ei enää kärsis sairaalassa muutamaa yötä valvoa.

Huima 39+2
 
Jumbojätti
Sovitaan vaan jokin yhteinen tapaaminen!! ja tietenkin niin, että kaikki halukkaat pääsevät mukaan...Sovitaan Spacessa asiasta enemmän sitten.

Lumi: JOO!! MÄ haluun ainakin jotain kivoja kestovaippoja!! Mielellään ottaisin taskuvaippoja, esim. Mommy's Touch-yhdenkoon. Sieltä varmaan löytyy enemmän kuoseja kuin täältä ja varsinkin jos löytyy kuviollisia, niitä haluan! Sellasia tietenkin mitkä menee pojalle/tytölle. Ja tietenkin mua houkuttaa kantoliinan/kantopussukat, sieltä löytyy varmaan erikoisia sellasiakin....

Menipäs sitten taas yö huonosti. Tai valvoin pojan kanssa jokusen pätkän yöllä..varmaan ainakin 2tuntia. Kattelin siinä sivussa kateellisena kun mies ja tyttö vetää sikeitä...=/ Poika aloitti taas aina kiukuttelun kun sänkyyn laitoin, mahaa väänsi. Röytäytyin sen miljoona kertaa ja silti vaan jatkoi samaa. Söin eilen hernesoppaa, joten se tais olla syyllinen ilmavaivoihin. Annoin pari kertaa Cuplatontakin ja tissiä sitten tiheemmin..noh, pulautti kaiken maidon ulos ja samalla päätti tehdä mulle töitä ja kerran pieras ja sen jälkeen rusautti kunnon läjät. Noh, eipä se tuonkaan jälkeen tahtonu rauhottua..lopulta mies onneksi nous nukuttamaan ja sain ite alottaa nukkumisen. Heräsinkin tuossa tunti sitten...

HUima: En osaa sanoa tosta unilääkkeestä, mut Hyvinkäällä ainakin hoitaja tuli hakemaan pojan sinne lapsiparkkiin et sain nukutuksi. Siellä se oli 4tuntia. Kannatta vaan sinne kärrätä jos näyttää, et tarttet sitä unta...

Jahas, poika vaatii huomiota nyt ja tyttökin koittaa mennä päiväunille...Palataan asiaan!

Jumbis + poika 1vko 6pvä.
 

Yhteistyössä