Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
~Rosa~
Minä kävin myös tänään vähän kaupungilla kiertelemässä. Raksallakin tuli piipahdettua ja vähän niitä siivoushommiakin tehtyä, sekä saunottua. Välillä tuntui, että supistelut alkoi lupaavasti, mutta nyt ei taas oo ollu pitkään aikaan mitään.

Nuppu: Kerroit silloin, että olit ommellut olikohan pinnasängyn sen reunuksen, niin jotenkin siinä eka sitten yhdistin, että suunnittelit ompelevasi vauvalle vaatteita. Jälkeenpäin vasta hokasin, että taisitkin puhua (tai kirjoittaa...) neulomisesta. Onko sopivaa mallia löytynyt? Monet voi tuntua tai näyttää vaikeilta, mutta suurimmassa osassa on silti vaan oikeeta, nurjaa, langankiertoja ja kaksi oikein yhteen -kutomisia. Helpoilla perusjutuilla saa hienojakin kuvioita aikaan. Uskaltaa vain kokeilla! Tsemppiä!

Nyt on muuten ollut havaittavissa pari päivää sellaista pientä puhelinrumbaa, niin soitteluita kuin tekstaripommitusta, että JOKO JOKO??? Noh, ehkis olisin ilmoitellut, jos jotain olisi tapahtunut, mutta sallittaneen utelut uteliaille tutuille;)

Rosa ja Piiperöinen rv 39+3
 
Nintsu -81
Ullalle ja Ullan miehelle oikein oikein paljon onnea!!! Tervetuloa mukaan tähän vauvautumisen maailmaan.. =)

Teille muille vauvautuneille, millaista teidän vauvojen kakka on? Me valvottiin viime yönä monta tuntia kun kaveri huusi ja huusi, ja vääns kerran niin litkut kakat että meni meidän lakanatkin vaihtoon. Tänään on kakkinut n. 3 kertaa jättikakat, jotka on tummanvihreät väriltään. Haju on samanlainen kuin ennenkin, semmonen "ihanan" imelä. ;) Että siitä ajattelin ettei välttämättä oo ripulia.. Mutta aika nestemäistä kuitenkin. Mä vedin eilen Subwayn patongin jossa oli raakaa sipulia välissä, vaikuttanee myös pikkumiehen vatsanväänteisiin?? Ja toissapäivänä syötiin sushia (ihan kotona tehtyä), wasabi ei varmaan myöskään sovi vauvalle edes tissimaidossa suodattuneena.=)

Lumille hirmuisesti tsemppiä, eikös huomenna ollut se käynnistyspäivä? Kaikki menee varmasti hyvin, mutta ei mikään ihmekään että jännittää.. Harvemmin sitä kuitenkaan tietää että huomenna meillä on vauva!! =) Onnea!!

Nintsu + pieni mies 2 vk + 6 pvä
 
Choco
Nonnih, vauvansänky on koottu ja pedattu :) Oon touhunnut koko illan ettei vaan pääsis loppumaan noi supparit. Onhan tässä jo melkein kolme tuntia vierähtänytkin. Eivät ole niinkään kipeitä, mutta on niitä tullut aika usein ja tuntuu just sellaisilta mitä ne ekat oli esikoisesta. Voisin kohta yrittää nukkumaan kunhan tarkastan et kassissa on kaikki tärkein valmiina jos tulee lähtö aamuyöstä/aamulla. Toivottavasti voin luottaa siihen ettei edellinenkään synnytys ollut mikään nopea niin jos menisi saman kaavan mukaan...että jos vaikka meillä olisi huomenna (ei se kyllä enää tänään ainakaan kerkiä!) tai ylihuomenna (la!) vauva.

Esikoinen sanoi, että vauva syntyy huomenna ja 12.34...saas nähdä.

Hyviä öitä kaikille ja onnea Lumille huomiselle käynnistykselle!
 
op
onnea matkaan tosiaan lumille sunnuntaiksi! ja chocolle myös, et se vauva sieltä tulis esikoisen veikkauksen mukaan :)

mulla on joku kauhea (synnytystä ennakoiva?) hormooni ryöppy naamassa. siis on aivan tautisen kokoinen finni leuassa..ja viereen on pukannu kaks lisää illan aikana. alkuraskauden finni vaiheen jälkeen ei näppyjä ole normaalia enempi ollu, mut nyt taas hyvänen aika..mahakin jää ton paukun varjoon :)

ostin tänään 2 bodya stokkalta poitsulle, kun ei siellä imetystyynyjä ollu..ja pakkohan jotain oli saada lohdutukseksi. kaikki vauvaliikkeet oli jo siihen aikaan kii, joten joku toinen päivä sit uudestaan tyynyostoksille. vaatteista toinen oli valko-vihreä-siniraidallinen ja toinen tummansininen, jossa kaulukset ja napit. aika söpöjä.

ei tullu meidän vekara sitten enneunen mukaisesti 19.1.. joten nyt ei ehkä sit jännitä enää niin paljoa. nyt se tulee sit ku tulee, ilman mitään ennakko päivämäärä paineita..

toi on kyl paha toi ruokahomma sit imettäessä, kun se nappula niin herkästi reagoi äidin syömiin juttuihin. oon myös himoinnu sushia raskauden alusta asti, kun se on ollu kiellettyä ja odottanu vaan, et pääsis taas maisteleen.. lisäks tykkään paljon tulisesta ruoasta, joka tuskin on kans hyvä idea.. hassua muuten, et me jotkut täällä vielä odotellaan pikkuisten syntymää ja esim. catriinalla on jo pian 1 kk ikäinen neiti! niin se aika vaan siis menee. ja hassua on myös, että mulla saattaa olla jopa vielä 1 kk jäljellä raskautta, ennen kuin vauva tulee. huh, siinä tapauksessa sit on kyllä varmasti iso maha! toivotaan, ettei niin kauan kuitenkaan mene enää. mut nyt nukkuun..

37+5
 
Choco
Väärä hälytys...ei viimeksi ollut tämmöstä,höh. Mut kuulemma uudelleen synnyttäjillä yleisempää(?) Supistukset loppuivat nukkumaan mennessä. Mut jospa toi tarkoittaisi että tässä lähipäivinä kuitenkin, huomennahan olis la.

Toisaalta ihan hyvä ettei tullut nyt lähtö kun mies teloi varpaansa pahasti eilen eikä ole sen takia nukkunut. On tässä kyllä vähän ilmassa jotain...eilen olin tosi kärttyisä ja illalla oli kamalan kuuma kun yritin alkaa nukkua ja hikoillut...

Esikoinen kysyi aamulla, että "nukkuuko vauva tuolla"? osoittaen koottua pedattua pinnasänkyä. Vissiin luuli, että vauva olis ilmestynyt sinne yön aikana :)
 
emmu
Nintsu: meilläkin vauvan kakka on niin löysää, että tulee vaipan punteista ulos ja joka paikka on sitä sitten täynnä. Luulen että tohon vähän vaikuttaa sekin, että sitä kakkaa saattaa kerralla tulla ihan älyttömästi ja sitten kun tytön jalat on niin älyttömän hoikat niin se kakka pääsee helposti sieltä vaipan ja reiden välistä tulemaan. Vielä kun tyttö on kyljellään niin sitä on sitten kiva siivota joka paikasta. Kakan väri on vielä ollut sellaista oranssin keltaista, mutta muistaisin, että esikoisella kakka saattoi olla lähes minkä väristä tahansa. Kerran soitin neuvolaan siitä, kun oli just ihan virheää, mutta siellä sanoivat, että voi ihan hyvin olla vihreää eikä silti ripulia ole. En nyt muista mistä sen ripulin sitten tunnistaa...?

Meillä esikoinen oli koliikkivauva ja nyt odotellaan paniikissa, että miten käy tämän kanssa. Tänäänhän on 2 viikkoa täynnä ja ainakin pojalla se alkoi just tällai kaksiviikkoisena. Oikein kauhulla odottelen seuraavat päivät. Tyttö on kyllä muutenkin ihan erilainen tapaus kuin tuo esikoinen, mutta katsotaan nyt. Silloin esikoisen aikaan tein itsestäni ihan hullun, kun mietein koko ajan mitä saan syödä ja mitä en. Siis sain vinkkejä että kurkun kuorta ei sais syödä yms.... ja silti poika itki ja mä syytin itseäni niistä itkuista. Jospa osaisin ottaa nyt vähän rennommin jos itkut alkaa.

Nyt pitäis alkaa imuroimaan, kun esikoinen mummon kanssa ulkona ja pikkuinen nukkuu... ei vaan yhtään huvittais. Yö meni taas vähän seurusteluksi, kun tyttö valvoi klo 3-6 enkä mäkään saa unta, jos tyttö makaa silmät kirkkaina ja tyytyväisenä siinä vieressä :)
 
~Rosa~
Täällä yö meni taas vähän vaihtelevalla menestyksellä. Oli vaikea saada unta, mutta sitten kun nukuin, nukuin kuin tukki. Viideltä ylös jaloittelemaan, kun oli niin lonkat taas vaihteeksi puuduksissa. Oli jossain välissä tyyny polvien välistä tippunut pois. Mies meni sitten taas raksalle ja itse otin taas pienet tirsat. Nyt odottelen kuumeisesti supistuksia, just nimittäin tulin 1h kävelylenkiltä ja toivon, että se nyt sais jotain aikaan...

Lumille multakin tsempit käynnistykseen! Tänäänhän se on käynnistyspäivä...

Mulla on muuten nyt kauhee turvotus sormissa ja jalkaterissä. Tähän asti on sormukset menny aivan hyvin, päivän päälle vähän alkanu ahistaan, mutta nyt on niin tönkki olo, kun olla ja voi. Käsiä ei saa kunnolla nyrkkiin ja jalat tuntuu kans sellaisilta palleroilta. Aika pitkälle pääsin lähes ilman turvotuksia. Silloin, kun olin töissä ja istuin päivän koneen ääressä, nini silloin välillä tuntui jaloissa, mutta aika vähän oli kuitenkin.

Jahas, taidanpa ottaa vaikka appelsiiniä välipalaksi ja mennä vähän lepäilemään...

Rosa ja Piiperöinen rv 39+4
 
Huima76
On siellä Lumilla jännät paikat - toivottavasti kaikki menee hyvin! Oon ajatellut itse, että jos käynnistykseen menee, niin miten ihmeessä sitä saa nukutuksi edellisenä yönä...? Sehän on kuin odottaisi juurihoitoon menoa potenssiin miljoona - ja kuitenkin siinä on sen jännityksen ja pelon lisäksi hirmuisesti positiivista tunnetta myös mukana.

Mä olin tänä aamuna oikeestaan varma, että tänään se vauva sitten syntyy! Klo 8.00 tuli kipeä supistus ja koko aamun oli taas tosi paha olo. Vielä tuossa klo 11.00 koko maha ja kohtu oli tosi kipeät ja alapäähän tuli niitä kivoja "puukon iskuja", mutta nyt on taas ihan normaali ja jopa hyvä olo. Söinkin jo ruisleipää (varmaan kuolen illalla närästykseen), jugurttia ja mehua, eikä ole enää yhtään paha olla. Kivuttomia supisuksia on koko ajan, jos olen jalkeilla, mutta niitähän nyt on ollut jo varmaan viikon ajan. Että periaatteessa kuuluu ihan samaa kuin Chocollekin.

Stressaankohan mä sitä vauvan tuloa niin paljon, että stressihormoni estää synnytyksen käynnistymisen...?

Nyt menen päiväunille ja toivon että rentoutuminen auttaisi vähän asiaa - huom. otan tässä Jumbiksen ohjeista oppia!

Huima 39+4

 
Laura 81
Tuosta kakka jutusta tuli mieleen, että se voi tosiaan olla minkälaista vain, mutta varmaan kannattaa varmistaa asia ainakin terveydenhoitajalta. Tai näin viikonloppuna päivystyksestä.. Meillä on nimittäin myös ollut löysää kakkaa, välillä ruskeaa, mutta välillä vihertävääkin. Tämä kuitenkin johtui ilmeisesti siitä, että vauvalla on ollut flunssa ja liman nieleminen tekee kakan löysäksi.

Meillä on tosiaan ollut vähän raju alku, kun pikkuinen sairastui heti flunssaan. Ehdittiin olla muutama päivä kotona, kun jouduttiin infektio-osastolle. Vauvalla ei onneksi ollut kuumetta, mutta limaa jouduttiin imemään joka päivä useampaankin otteeseen, kun hengitys kävi vaikeaksi. Onneksi flunssa ei ollut rs-virusta, mutta sanoivat osastolla, että lievempikin virus on viikon ikäisellä vauvalla aina vaikea juttu. Viikko meillä vierähti sairaalassa, nyt ollaan onneksi päästy asettumaan kotioloihin, ja flunssa antaa pikkuhiljaa periksi. Sairaalassa otettiin vauvan kakasta näyte, jolla varmistettiin että ei ole vatsatautia, kun se oli niin löysää ja tosiaan välillä vihertävää, mutta näyte oli onneksi puhdas. Nyt huomaan, kun limaa erittyy enää vähän, niin kakkakin on kiinteämpää.

Mutta kaikista vastoinkäymisistä huolimatta, vauva on ollut uskomattoman kiltti ja tyytyväinen. Toivottavasti nyt alkaisi normaali arki sujumaan, eikä ihan hetkeen tulisi tämän tyyppisiä vastamäkiä..

Laura 81 ja pieni Prinsessa 2 vk ja 3 pv
 
Choco
Mullakin on nyt tämään lasketun aattona ensimmäistä kertaa turvotusta koko raskauden aikana...sormus kiristää. Ei huomaa siis oikeen muusta ku sormista. Nyt on alkuillasta taas tullut muutamia pieniä supistuksia, mut ei vielä mitään hälyttävää. Flunssa painaa taas päälle ja saunominen ei auttanut yhtään hedariin eikä kurkkukipuun tai nuhaan. Tahtois jo niin saada sen pienen syliin ja rinnalle :) Tyyppi on tänään ollut aika paljon hiljaisempi, aamupäivällä melkein huolestuin. Koko loppuraskauden se on pyörinyt ja hyörinyt ja potkinut niin urakalla ettei ole kertaakaan tarvinnut miettiä, että liikkuuko se tarpeeksi. Jospa sekin enteilisi jotain? (Tässähän keksii kaikkia mahdollisia synnytystä enteileviä "oireita" vähän niin ku ennen plussan testaamista yrittää kanssa löytää kaikkii mahdollisii raskausoireita!)
 
Tähti-08
Tsemppiä sulle Laura81! Ikävää, että tuollainen flunssa on tullut vauvalle heti alussa :(
Meillä ollaan oltu terveinä, mutta muita ongelmia on kyllä tullut vastaan ja tuntuu välillä, että ei enää jaksaisi... kaikki aika menee imettämiseen ja jos siinä syöttöjen välissä vauva nukkuu, niin täytyy itse yrittää ehtiä syömään, vaihtamaan vaatteet ja jotain pikkuhommia ja sitten vauva jo taas heräilee syömään. Hän herää yleensä heti melko kovaan itkuun, että siinä on pakko jättää kaikki hommat kesken ja mennä "pelastamaan" pikkuinen, kun niin sydäntäsärkien hän itkee...

Yöt ovat nyt rankimmillaan, kun vauveli heräilee noin 2 tunnin välein syömään. Syö kerralla noin tunnin ja hyvällä tuurilla menee sitten nukkumaan, välillä ei se onnistu ja saattaa valvoa syönnin jälkeen 1-1,5 h... Olen jo miettinyt, että pitäiskö lopettaa koko imetys, kun en millään jaksaisi enää nousta yöllä jatkuvasti ja päivälläkin rasittaa, kun koko ajan pitää istua vauva tississä kiinni... Makuulla en osaa imettää, joten pitää aina vauvan kanssa mennä olkkarin sohvalle imettämään.

Se imuotekin on välillä ihan harhassa ja sattuu aivan hulluna, kun pikkuinen yrittää imeskellä... Vauveli itkee valveilla ollessaan mielestäni aika paljon ja rauhottuisi tutilla, mutta neuvolasta sanottiin, että ei saisi antaa sitä ennen kuin imetys sujuu kunnolla... argh! En tiedä kuinka pitkään enää jaksan. Jos nyt vain antaisi tuttia ja siirtyisi korvikkeeseen ja osaksi pumpattuun maitoon, niin olisi paljon helpompaa. Mutta kun maitoa tulee ihan sopivasti, niin omatunto ei oikein anna periksi lopettaa sitä imetystä :(

Mieskin palaa jo ensi viikolla töihin, joten minulla ei ole aavistustakaan miten selviän pikkuisen kanssa kaksistaan ;-0

Oliko täällä joku, joka pumppasi omaa maitoa yösyötöille? Miten teillä onnistuu nukutus pullosyönnin jälkeen? Ja onko pullosyönnillä ollut vaikutusta rintasyöntiin?

Nyt vauvelia herättelemään kylvylle!

Tähti ja vauveli tasan 3 viikkoa =))
 
Jumbojätti
HUOH taas kerran!! meillä on yöt sitten yhtä valvomista siitä klo.2 alkaen. Nukuttaisiin varmaan muuten yöt nätisti, mutta heti kun tyttö änkee meidän viereen alkaa poitsu sitten valvomaan....Poitsu ei suostu öisin omaan sänkyyn vaan pitäs olla vieressä ja sehän ei sovi jos iso-sisko änkee meidän väliin, sais sänky olla isompi. =// Alan olemaan itse aika väsy jo ja yöllä sitten tiuskasinkin jo pojalle...=( Usein olen sitten itse tullut sohvalle ja poika sitteriin..siinä nukkuu nyt ainakin jonkun pätkän. Jos meinaan omaan sänkyyn itse mennä nukkumaan ja pojan omaansa, alkaa aina sieltä pinniksestä kuulumaan kitinä kun saan itseni oikastua sänkyyn..

Meillä poitsulla kakka on kellertävää ja joskus löysää, niin että vyötäröön asti siinä ui. Vihreäkakka on usein merkki ilmavaivoista, eli ilmaa jää mahaan..ja sipuli aiheuttaa ilmavaivoja usein!! Vihreä kakka on joskus myös merkki ripulista, mutta silloin se kakka on niin vetistä, että imeytyy kokonaan vaippaan. Näin mulle opastettu ja tytön ajalta muistan...

Emmu: Meillä alkoi tytöllä "koliikki-itkut" 3päivän ikäisenä ja nyt uskallan jo olla niin, että pojalla ei alkaisi. Ärsyttää kun kaikki lääkärit/ neuvolatädit eivät uskoneet tytön itkuihin ja väittivät ettei ole koliikkia, vaikka kaikki oireet oli selvästi...Toivottavasti teillä ei nyt alkaisi koliikkia....

Tähti: Mä annoin sairaalassa jo vauvalle tuttia. Anna pois vaan mun puolesta sitä tuttia, meillä ei ainakaan ole vaikuttanut imetykseen millään lailla...meilläkin yöllä imetys välillä on aika säätöä, ei meinaa ottaa rintaa nätisti sitten suhunsa ja saattaat alkaa vaan lussuttamaan sitä...kaiken lisäksi mulla on suihkutissit ja poitsu vetää maitoa välillä niin innokkaasti, et meinaa tukehtua. Ja yöllä meilläkin syödään 2tunnin välein sitten taas...välillä mä mietin korvikkeeseen siirtymistä tai et alkaisin pumppaa maitoa pulloon,mutta omatunto ei anna myöten vaan sitkeesti sit tissiä tyrkin poitsulle suuhun. Oon antanu kaksi kertaa kotona ollessa pullosta maitoa ja hyvin on syönyt siitä ja nukahtanut normaalisti...ja ei ole imetykseen vaikuttanut.

Nyt taitaa poitsu heräillä taas syömään...tyttö olikin niin vässy et simmahti heti kun sänkyyn laitettiin. Juhlittiin mun synttäreitä tänään ja koko päivän ollu menoa ja meininkiä.

Jumbis + poika 2vko 1pvä (aloitettiin tänään D-vitamiinit)
 
~Rosa~
Hei taas!

Täälläkin, Chocon tavoin vauveli ollut tosi hiljainen koko päivän. Itsekin mietin samaa, että voisiko enteillä jotain...? Valmistautuisko hänkin kovaan koetukseen...??? Mulla se päivällä tehty pitkähkö lenkki ei sitten saanut yhtikäs mitään aikaan. Ei supparin supparia tulut! Ja kun sitä niin jo toivoin... Noh, saa nähdä, mulle on kaksi henkilöä veikanneet vauvan syntyvän maanantaina. Sanoneet niin jo aiemmin. Toinen vasta soittelikin ja sanoi, että menkää nyt ajoissa nukkumaan, kun yöllä te lähdette:D Sanoi vielä, että käskeä vaan miehenkin soittaa töihin, ettei tule... Heh heh...

Jumbikselle ja Tähdelle tsemppiä halauksien kera arjen pyörittämiseen vauvojen kanssa!

Rosa ja Piiperöinen rv 39+4
 
Huima76
Täältäkin tsemppiä ja voimia Jumbikselle ja Tähdelle! Ja toivottavasti Laura81:n pikkuinen nyt tervehtyy kunnolla ja pääsette normaaliin vauva-arkeen.

Ei se tutti varmaan enää vaikuta siihen imetysasiaan. Kun mä olin esikoisen kanssa synnytyksen jälkeen sairaalassa, niin siellä oli jotain 6-7 muutakin vauvaa ja meidän tyttö oli ainut, jolla ei ollut tuttia (kielsin sen ehdottomasti, sillä olimme näin päättäneet mieheni kanssa). Tuskinpa minä sentään olin ainoa näiden vauvojen äideistä, joka aikoi imettää vauvaansa!

Tuo pulloruokinta on varmasti täysin tapauskohtaista; yhtä paljon olen kuullut juttuja, että kun vauva tottuu pulloon (josta saa huomattavasti helpommin maitoa kuin rinnasta), niin ei enää rinta kelpaa - ja taas yhtä paljon oon kuullut, että pulloruokinnalla ei ole mitään vaikutusta. Että taitaa valitettavasti olla semmoinen juttu, joka pitää itse kokeilla ja sitten todeta, miten omalle kohdalle kävi.

Täällä myös masunapero hiljentynyt tänä päivänä!!! Ja minäkin ajattelin, että joo, kaks mahdollisuutta tähän: joko hän syntyy jo yöllä/aamulla tai sitten jokin on hullusti eikä vauva jaksa enää yhtään sätkytellä. Toivottavasti tuo eka vaihtoehto!

Kävin ottamassa kolmannen vyöhyketerapiahoidon illalla, sitten pestiin miehen kanssa kaikki meidän kolme koiraa (ja koko päivän oon pyörittänyt koiran alustoja koneessa + kuivurissa) ja päälle saunaan. Nyt on masu kipee ja tuntuu peräsuolessa (tai jossain) painetta. Mutta ei siis kipeitä supistuksia aamun jälkeen. Ja ylihuomenna aamulla käynnistys... Kääk!

Mä oon alkanut mietiskelemään tuosta käynnistyksestä, että kun aina sanotaan, että "kyllä se vauva sieltä tulee, kunhan on valmis", niin miten sitten varmistetaan että vauva on valmis ennenkuin käynnistetään lääkkeellisesti? Siis ei mitenkään!?! Voih, kunpa tämä synnytys käynnistyisi itsestään!

Lähden sohvalle retkottamaan ja vatvomaan näitä samoja asioita miehen kanssa.

Huima 39+4
 
op
täällä ei kai mitään uutta. viime yönä havahduin unesta moneen kertaan, kun alavatsaa kivisti supistusten aikana..mietin jo, et nytkö se alkaa. ja äsken kaaduin selälleni rappukäytävässä, nyt vasenta kylkeä pakottaa. säikähdin tietty aika paljon, mut en onneks mahan puolelle kaatunu tai täysin kyljelleni. löin kyllä käden ja pään hissin oveen, joka oli auki kun mies oli sinne just menossa, ja jalat venkoili minne suuntiin sattuu, joten venäytin sillai äkkinäisesti kaikkia lihaksia käyttöön, se sattu. mies siis lähti viemään koiraa ulos..ja väsyneenä unohti meidän ulko-oven auki rappukäytävään. menin sit laittaan sitä kii ja kynnysmatto luisti jalan alla niin, että kaaduin. tyyppi sai hikan tossa tapahtumassa, joten ilmoitti selkeästi ainakin olevansa hengissä.

37+5
 
Jumbojätti
Käytiin tänään ekaa kertaa lastenneuvolassa. Painoa pojalla on nyt 4985g (+825g syntymäpainosta), päänympärys 37,2cm. Korttiin kirjoitti: Kasvaa hyvin rintamaidolla. Iho siisti, hyvänvärinen. Silmissä aavistus keltaisuutta. Napa, suu, silmät ok. Jäntevä, heijasteet. D-vitamiinin aloitus, 5tippaa/vrk. mennään uudelleen 2vkon kuluttua, kun haluttiin...=)

Mulla tulee tota rintamaitoa ylitarpeen ja neuvolatäti ehdottikin luovuttamista, mutta en oikein innostunut..siinä pitää olla niin tarkka kaikesta. Rahaaha siitä tienais, mutta olkoon..kerään vaan pojalle jemmaan jos tulee hätätilanne jossain vaiheessa...

Popsin täällä täytekakkua ja alkaa jo pikkuhiljaa tulemaan ylös...*yöks* Toivottavasti tänään tulisi vieraita, joille vois syöttää ton lopun kakun. =)

Mutta käsky kävi neuvolasta, että meikäläisen pitää alkaa päiväunia nukkumaan..joten kai se on laskettava ittensä pitkäks sohvalle ja koitettava saada unta. Poika kun edelleen päättää et yöllä ei nukuta...

OP: Mä en limatulpasta tiedä minkälainen on, toiset sanoo et sellanen kananmunan valkuainen ja toisilla siinä voi olla seassa punertavia viiruja (verta).

Jumbis ja poika 2vkoa 2pvä (+ tyttö 1v7kk)
 
Nuppu80
Heissulivei!

Hui, Op, otahan iisisti ettet kaatuile :)

Juuh, Rosa, mä tarkotin siis kutoa haalarin :) mutta aloin nyt itse soveltaa ilman ohjeita ja enää hihat puuttuu, mistäköhän tää energialataus oikeen tulee..? Mutta ihan söötti haalari tulee, osasin oikeen tehdä resorit lahkeisiin :D Teen sellaisesta ruskeesta kuviolangasta niin jälki on mielenkiintoisa vaikka onkin ihan yksinkertaista jälkeä :D

Täällä olo on ihan samanlainen kuin ennen. Sellaista tasaista pönkäämistä vauvelilla :) Ja mun mahaan sattuu edelleen vaan iltaisin kun oon nukkumaan menossa... Muuten vointi on normaali.. paitsi ne nivuskivut -auts.

Mutta nyt peukut pystyyn että Huimalla itsestään käynnistyisi niinkuin toivoit. Ja että Rosallakin osuis kavereiden veikkausten mukaan maanantaille synnytys :) Niin, ehditk muuten Rosa nukkua nyt kunnolla ;) hihii....

On tää jännää... toisinaan unohtaa olevansa raskaana kun yrittää olla odottamatta ettei pety ja välillä hätkähtää että hitsi, viikko laskettuun aikaan!

Nuppis+mylleröpyllynpönkääjä 38+6

 
Choco
Mies toi mulle (pyynnöstä) kaupasta pari lehteä (Vauva ja Kauneimmat käsityöt) JEE. Käytiin tänään anopin kanssa neuvolassa ja kaikki on hyvin. Vauveli on liikkunut taas ihan normaalisti et se eilisaamu oli vaan jotain...

Noh kaipa se sitten on vaan ajateltava niin, että menee sen 10 tai 11 päivää yli niinkuin viime kerralla...

Limatulppa oli muistaakseni omalla kohdalla aika ruskeaa ja sellaista limaista ja venyvää. Ei sitä voi olla huomaamatta/tajuamatta, että mikä se on. Mutta värihän voi vaihdella.

Toivottavasti OP ei sattunut pahasti.

Tähdelle tsemppiä imetykseen. Meillä annettiin esikoiselle tuttia jo sairaalassa (saatiin sieltä ensitutti) ja sai myöskin jo sairaalassa korviketta ja kotona välillä pumpattua maitoa pullosta kun olin unen tarpeessa tai käymässä jossain. Pullo ja tutti eivät siis vaikuttaneet ja imetinkin 11 kk, josta sen 3-4 kk täysimetystä. Mulla sattui olemaan äitiystävä josta oli paljon tukea, kun hänen vauvansa oli puolivuotta vanhempi ja oli siis kokemusta kaikista rintaraivareista yms kompastuskivistä. Silloisessa neuvolassa ei pahemmin tuettu imetykseen lääkärin tai terveydenhoitajan puolelta. Jos yritin ottaa esille jonkun mieltä kaivavan ongelman imetyksessä niin heti oltiin ehdottelemassa kaupankorvikkeita, ei siis mitään neuvoja asian suhteen.
 
Nintsu -81
Ohhoh, Jumbiksen poikahan kasvaa hurjaa vauhtia!! Me käytiin just neuvolassa punnitsemassa, ja painoa meidän pienellä miehellä on nyt 2580 g. Eli 160 g tullu lisää syntymäpainoon.. Ja 150 g viime viikkoon. Et melko vähän, mut poika oli vääntänyt kolmet isot kakat (nyt väriltään vaaleanvihreät) aamulla ennen neuvolaa.. On vaan hyvä aineenvaihdunta! =) Ja pääasia että painoa oli tullut lisää. Ja pituutta 0,5 cm viime viikkoon, eli 49,5 cm on kasassa! Pääkin oli kasvanut sentillä, 36 cm:n kuuppa on kaverilla nyt.

Me annettiin yöllä pumpattua maitoa, eikä suurempia ongelmia ollut. Aamun ensimmäinen imetys oli välillä hieman tuskainen, kun kaveri rimpuili ja kiukkus tissille, mutta sitä se tekee vieläkin vaikka pullosta ollaan toistaiseksi luovuttu (nyt 4. päivä). Mua rupes huolettamaan että mun tissit tekee lakon eikä maidon tuotanto pysy vauvan tahdissa mukana (illalla viimeisen imetyksen jälkeen pumppasin, ja saattoi mennä 12 h ennen kuin seuraavan kerran joko pumppasin tai imetin), ja opin imettämään makuulla, joten siirryttiin tissiruokintaan yölläkin. Täytyy nyt kattoa että onko se sitten riittävää, jos toi paino ei lähde reippaammin nousuun. Maitoa ainakin riittää, se on varmaa, mutta pieni mies ei varmaan jaksa sitten vieläkään imeä tarpeeks, vaikka rintakumi helpottaa hommaa huomattavasti. Tuttiakin on testailtu nyt, sillon kun on varmaa ettei pojalla oo nälkä. Mut Tähti, tee sen syöttämisen kanssa niinkuin parhaalta tuntuu, testaa vaikka yksi yö niin että annatte vauvalle pulloa, siihen hommaan kun voi mieskin osallistua!! Laitat miehen heräilemään vauvan kanssa! Kummasti helpottaa kun saa nukuttua yhdenkin pidemmän pätkän! Vauvakin sen huomaa kun äiti on levännyt ja jaksaa olla iloinen.. =)

Laura, meillähän oli kanssa pikkuinen flunssassa heti viikon ikäisenä. Oli onneks hyvin lievä flunssa, käytiin kyllä lääkärissä muttei ollut mitään korvissa eikä keuhkoissa. Eikä ollut onneks kauheen limainen, kohoasento autto ja imettäminen, sillä lähti nenä auki. Nyt on onneks parantunut. Toi kakkahan voi olla myös sen flunssan jäljiltä löysää!! Hyvä kun mainitsit! =)

Saitteko Jumbis Jekovitiä vai Devitolia? Me otettiin Jekovitiä vaikka kuulema maistuu tosi pahalle.. On kuitenkin mahdollisesti hellempi masulle kuin Devitol!

Nintsu + pieni mies 3 vk + 1 pvä
 
op
no just tollasta jumbiksen kuvailemaa kananmunan valkuiaisen tapaista, jossa oli sellasta kananmunan nyörimäistä valkeaa, mut ei veriviiruista, tuli tänään. mut se oli vaan joku pikkusormen ekan nivelen kokonen, joten en sit tienny, et olisko se ollu se tulppa vai valkkaria..se kyllä on ollu tosi juoksevaa, joten aika erilaista oli toi hyytelö. no eipähän se mitään merkkais, jos se vaik olikin se tulppa..joka tapauksessahan se sieltä parin vkon päästä viimestään tulee :) kiinnosti vain tietää, et olisko se ollu..tuntuis, et jos olis, niin olis taas askeleen lähempänä h-hetkeä :)

öisin tosiaan "kuukautiskivut" on mulla ainakin paljon päivän kipuja kovemmat, varmaan vähän ku sullakin nuppu. oliko se meidän keskustelu vai luinko helmikuisista..vai lehdestä, et yöllä tapahtuvat supistelut olis tehokkaampia ku päivällä. ehkä siks sillon on kipukin kovempi. hmm, kunhan tässä pohdiskelen :)

tänään olis perhevalmennus ja huomenna sit se pelkopolin lääkärissä käynti. huippua, kun näkee tyypin pitkästä aikaa TV-ruudulta...niin ja se painoarvio kyllä vähän pelottaa, vaikkei se olekkaan mikään jumalan totuus, niinku jonku lääkäri ihanasti taisi todeta. kammoksuttaa taas se lääkärin tekemä ronklaaminen.. tuli mieleen, et ollaan kyllä miehen kans aikamoinen pari mennä synnyttään, kun mies pelkää neuloja ja minulla on sairaala-, veri- ja synnytyskammo! kätilön tapaamisessa "tilasinkin" syntyvän vauvan verestä pyyhittynä rinnalleni, ei ilman putsausta.

taitaa ollakkin ruoka-aika, kurnii mahassa.

37+6
 
~Rosa~
... Joo ja loppu sitten munkin isän enneunien paikkaansa pitävyys... Ja se kaveriki soitteli. Meikäläinen paineli kohti verotoimistoa samaan aikaan. Meinasi, että ei voi olla mahdollista! Tää vauva ei synny kuulkaa ihan hevillä! Tai sitten kaveri on heti pienestä pitäen niin täsmällinen, että tulee laskettuna päivänä!

Mulla ollut tänään koko päivän jotenkin keljumainen olo. Olikos se känkkäränkkä Huiman luona eilen...? Se tuli tänään heti aamusta meille. Ihme vi***tus päällä. Mieskin kysyi, että mistä kenkä nyt oikein puristaa, että mikä niinkö vaivaa rouvaa??? No ei mikään, PRKL! Tai ko senkö tietäis itekki...

Kävin just tuossa taas tunnin lenkin. Osa siitä känkkiksestä jäi välille. Osa tuli silti ihan sisälle asti mukana. Taisi riisua kengätkin eteiseen, että ei se ihan heti oo ovelta kääntymässä pois... Mieskin taas illassa, niin en tiiä kelle tässä kenkkuilisi. Sama kun menis nukkumaan päikkärit.

OP, olehan varovainen! Hyvä ettei käynyt pahasti! Joko teillä selkis se kylppärihomma?

Niin, tuli tänään käytyä siellä verotoimistossa. Moni varoitellut, että kannattaa lasketuttaa tai tarkistuttaa veroprosentti, ettei tule yllätyksiä. Ja olis kyllä tullut! Ihme touhua, tulot tippuu, mutta prosentti huitelee jossaki pilvissä!

Kaverin 2viikoista tyttöä kävin myös ihastelemassa. On sitten nyt haisteltu vauvan tuoksua ja käyty tunnin lenkki, josko saisi potkua supistuksiin ja synnytykseen... Sopii toivoa!

Rosa ja Piiperöinen rv 39+5

 
Nuppu 80
Rosa, mulle tuli ihan yllärinä että mun veroprosentti on niinkin korkea ku 22 kun saan "vaan" kelan tukea.. JA sitte oli hieman hankalaa arvioida marras-joulukuun ajalta etuuksia/ansioita kun en nyt vielä ihan tarkkaan tiedä jäänk hoitovapaalle vai meenk töihin... Kiva sitten loppuvuodesta mahdollisesti nostaa vuosituloja ja maksaa hirveillä prosenteilla..

Op, ei ollut meillä keskustelua siitä mutta olen kyllä huomannut saman että iltaisin ja öisin oon niin miljoonasti kipeempi ku päivisin taas terve ku pukki...

Kävin tuossa kiertelemässä kaupoilla ja tuli kyllä sellanen paine alapäähän että kohta sieltä tullaan ja lujaa... Mutta kotiin ku pääsin nii taas kaikki kunnossa, vauva vaan pönkää hulluna.

Eiks Rosalla ollu ainaski osa limatulpasta jo tullu tuossa aikaa sitten? Onko tullut lisää vai muistanko ihan väärin? Ja jee jee jos Op:llä olis limatulppa kyseessä tai osa:D Joo kuulostaa villiltä tuo teidän pariskunta-meininki kaiken maailman peloilla höystettynä :D Meillä ei ihan noin mutta mies pelkää sitten munkin puolesta kaikkea verta, sairaaloita, piikkejä yms.. Reppana hikoili pelosta ekalla neuvolakäynnilläkin vaikka tavattiin vaan terkkari mutta nyt pikkuhiljaa alkanut helpottaa, tosin se on edelleen asennoitunut siihen että pötköttelee sängyn päällä ku mä synnytän :D
 

Yhteistyössä