Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
op
rosa, runsas lapsiveden määrä voi olla merkki jostain elimen rakennehäiriöstä tai sairaudesta tai tai.. mut siis ei se suoraan sitä tarkota. sen määrä vaihtelee niin paljon eri ihmisten välillä. tieto lisää tuskaa, pitikin googlettaa..hemmetti. nyt toivon vaan, et poju syntyis pian, että näkis että kaikki on kunnossa niin ja tietty toivon, et kaikki olis kunnossa ja kyllähän niin onkin! toisaalta painoa sais kyllä tulla vielä vähän lisää, niin ei olis ihan pikku rääpäle. haikaranpesään ei muutes pääse synnyttään edes, jos on pienikokoinen vauva tulossa.. mikäköhän se on painoraja sitten? mut eihän sitä voi edes tietää ennen ku vauva syntyy, et minkä kokonen se on, vai tehdäänkö siellä kokoarvio ultraus ennen synnytystä? emmä vaan tiedä..

onneksi jumbiksen pojulla oli kaikki ok!

38+1 (eilisen ultran mukaan 37+5 eli la oliskin vasta 8.2.)
 
op
choco, niinhän ne on vain arvioita ja voi heittää suuntaan tahi toiseen. en olisikaan huolissani siitä painosta, ellei olis lisäks tota runsasta lapsivettä ja paikallaan junnaavaa sf mittaa..
 
Nintsu -81
Op, kyllä pienen rääpäleenkin kanssa pystyy elämään! =) On ainakin helpompi synnyttää!! No, toivon kuitenkin että teitin vauva on vähän isompi kuin tää meidän rääpäle oli sillon syntyessään, on se tosiaan varmasti hieman helpompaa jos on ns. normaalipainoinen vauva. Ei tartte olla niin huolissaan syömisistä ja painon noususta eikä oo rajoituksia ulkoiluun (mehän päästään kunnolla ulkoilemaan vasta kun vauva on yli 3 kg, nyt saadaan pikaisia ulkoiluja tehdä). Muutenkin, jos vauva sattuu sairastumaan niin on parempi että se on yli 3 kg. Eiköhän Haikaranpesässä oo vaan viikko-rajoitus?? Eihän ne tosiaan voi tietää minkä kokoinen vauveli on tulossa.. Vai siirtääkö ne sitten muualle?

Jumbis, meillä on yöimetykset tuskaa.. Jätkä raivoaa tissille eikä meinaa tarttua kiinni jos ollaan kyljellään, ja viime yönä nousin sitten ja menin sohvalle istualteen imettämään. On kyllä helpompi munkin olla istualteen, jännitän jotenkin kroppaa kauheesti kyljellään.. Meillä on kyllä mennyt viime yö ja tää päivä itkiessä, kauheet ilmavaivat on pienellä miehellä. Muuta eroa aikaisempaan ei oo kuin se, että oon syönyt aika paljon karkkia (harmia, se maistuu taas). Nyt täytyy sitten yrittää rajoittaa namin syöntiä! Mun lohtu tähän kotielämään meni siinä..

Kaikille sitä odottaville paljon supistuksia ja vesien menoa!! =)

Nintsu + pieni mies 3 vk + 3 pvä
 
op
choco, seuraava neuvola on ens viikolla torstaina ja seuraava kontrolli ultra äitiyspolilla 5.2. (mikä on siis laskettuaika). täytynee siellä neuvolassa kysellä noista asioista sit torstaina. kyllä kaikki on varmasti hyvin, se on kai vaan tää odottavan äidin huoli pienokaisesta..

nintsu, sinne haikaraanpesään ei oteta synnyttään, jos on odotettavissa pieni- tai suurikokoinen vauva. myös viikkorajoitukset niillä on käytössä. siellä kun se synnytys menee tosi pitkälle tukihenkilön avustuksella ja siellä on vähemmän henkilökuntaa. eivät halua ottaa siis mitään riskejä. äidillekkin oli tiettyjä vaatimuksia, että sinne pääsee..kuten ei saa olla ylipainoa, mitään sairauksia yms.. jos jotain siis tulee synntyksessä, niin pistävät kiireesti alakertaan, jossa on sitten enempi väkeä ja laitteistoja. jotain tollasta se meno siellä siis on. ja pikku rääpäleestä viel, et en minä siitä pienestä painosta niin huolissani ollutkaan, parempi vaan tosiaan mun kannalta, kun pelkäsin kauheasti sitä jättiläisvauvan jumiutumista lantioon..sitä se lääkärikin mulle sano eilen siel pelkopolilla, et parempi näin sun kannalta, et poika on pieni.
 
Choco
Sitä vaan ajattelin, et jos joutuu pitkään odottelemaan ja murehtimaan. Toivottavasti viikko menee nopsaan.

Ihme kipuilua mahassa ja asukas möyrii ihan hirmuisesti (oliskohan syömilläni karkeilla vaikutusta asiaan?).

Nyt nukkumaan!
 
~Rosa~
Pikaiset huomenet!

Täällä juuri pakkailin loput kamat sairaalakassiin ja lähtökuoppia kaivellaan. Vettä lorahtelee ja soittelin joku aika sitten laitokselle, niin kehoittivat tulemaan, ainakin näytille, mutta kyllä tämä nyt on aivan sitä itseään... Tuskin voin niin paljoa erehtyä...???

Mutta, lisää kuulumisia myöhemmin!

Rosa ja Piiperöinen rv 40+1

 
Nuppu80
Jiihaa!Rosa pääsee tositoimiin! Paljon tsemppiä ja voimia!

Op, mä oon koko ajan salaa toivonut että meille tulis pieni vaaveroinen että ois "helpompi" synnyttää... mutta onhan tuo totta että sitä on sitten ehkä enempi muita huolia, kuten juuri tuo painonnousu.

Musta on jotenkin jännä lueskella ku muille on tehty aika "tarkkojakin" painoarvioita vauvasta ja mulle vaan sanottu ympäripyöreesti se 3,5-4kg :) Mutta pakko se on kai luottaa siihen että sitten ku pääsee tositoimiin niin joku arvioi ihan oikeesti että mahdutaanko sieltä ulos vai ei... Ois se hirveetä pungertaa sitä vauvaa ulos ja sitten päätyä sektioon ja en varmaa ois ensimmäinen jolle niin tehtäis..
Mutta ehkä on parempi tässä vaiheessa vielä "tuudittautua" siihen että kaikki menee hyvin kun ei tiiä koska vauvaa putkahtaa:)

Viime yönä ei ollut yhden yhtäkään kipua ja uni maittoi aika hyvin :) Eiköhän tässä vielä ainaski viikko porskuteta.. mulla ois niin suuri into kutoakin vielä ;)

Nuppu+myllerö 39+2
 
emmu
Rosalle kovasti stemppiä ja voimia synnytykseen!

Meilläkin tuo koko arvio oli 3,5-4kg ja tyttö painoi sitten syntyessään sen 3060g eli aika heitto arvioon. Esikoisella oli sama arviopaino ja hän painoi syntyessään 3230g... Tuo 3,5-4kg taitaa olla sellainen yleispätevä kokoarvio, jonka voi esittää kaikille raskaanaoleville :)

Me käytiin eilen punnituksessa. Tytöllä oli nyt painoa 3260 eli painoa oli tullut kahdessa viikossa 460g. Oli kuulemma ihan riittävä. Täällä on hauska tapa, kun vauvan voi käydä punnitsemassa ja mittauttamassa vaikka joka päivä. Täällä on neuvolan tiloissa sellainen iso huone, jossa on mikro ja leluja. Sinne voi mennä koska vaan syöttämään lasta ja isommatkin lapset voi tulla leikkimään. Siellä on koko ajan yksi hoitaja paikalla ja hän sitten mittaa ja punnitsee vauvat, jos niin haluaa. Hän auttaa muutenkin ja häneltä voi kysellä kaikenlaista. Ei tarvitse varata mitään aikaa, vaan sinne vaan mennään. Tuntuu aika hyvältä systeemiltä, mutta sitten täällä ei olekaan kuin tuo keskustan yksi iso neuvola eli koko kaupunki käyttää samaa neuvolaa. Ensimmäinen virallinen neuvolakäynti ja lääkäri on vasta 6 viikon ikäisenä. En muista koska Suomessa oli lääkärikäynti ensimmäisen kerran.

Tyttö on voinut ihan hyvin. Öisin kähisee ja köhisee klo 4-6.30. Se tuntuu olevan ihan sääntö, että on silloin hereillä. Onneksi nukkuu tuon alkuyön hyvin niin jaksan sitten valvoa tuon aamuyön... ;)
 
Mamma?
Meille syntyi 17.1.2008 sektiolla poikavauva 3680g ja 50cm eli ihan reilun kokoinen kaveri. Toipuminen on mennyt hyvin, kotona ollaan nyt oltu kolme päivää, haava paranee hyvin ja tänään kävin otattamassa tikit pois. Jonkun verran otti tosin voimille mennä terkkariin tikinpoistoon.
Osastolla leikkauspäivä ja etenkin sen jälkeinen päivä olivat aika kipeitä ja ei oikein muista paljoa eikä jaksanut vauvaa paljon hoitaa mutta kolmantena päivänä elämä tuntui voittavan. Onneksi kätilöt hoitivat poikaa hyvin ja nyt kotona poju on ollut tosi helppohoitoinen ja nukkuu hyvin. Maitoakin tulee hyvin, jos vauva nukkuu yli 3h tulee jo tukalat oltavat.
Kaiken kaikkiaan ihan siedettävä kokemus tuo sektio mutta tietysti normaali alatiesynnytys ilman suuria ongelmia on varmaan se paras tapa.

t. Onnelliset Mamma ja poju
 
op
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52,5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.1.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.1.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.1.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g

LASKETUT AJAT:
01.1.2008 aamu76, ensimmäinen, Etelä-Karjala
02.1.2008 Muumi07, ensimmäinen,
02.1.2008 Into 77, ensimmäinen
04.1.2008 Narwhal, toinen,
06.1.2008 Möhkömamma, neljäs
07.1.2008 Anni 83, ensimmäinen , Länsi-Suomi
13.1.2008 mamsu, toinen
16.1.2008 Lumi80, ensimmäinen
17.1.2008 Nasu86, ensimmäinen, Länsi-Suomi
17.1.2008 Lie, ensimmäinen, Helsinki
20.1.2008 Ansku 81, toinen, etelä-pohjanmaa
21.1.2008 Choco, toinen, Uusimaa
21.1.2008 Nunnu79, ensimmäinen, Uusimaa
21.1.2008 Talvikki08, toinen, Varsinais-Suomi
23.1.2008 Rosa, ensimmäinen
23.1.2008 Huima, toinen
27.1.2008 Meitei, toinen
28.1.2008 Nuppu80, ensimmäinen
2.2.2008 Muska78, ensimmäinen, Helsinki
5.2.2008 Op, ensimmäinen


hurjasti onnea mammalle!

mulla on täällä menossa esimakua lapsen hoidosta. tokaa kertaa elämässäni hoidan lasta sen kans kahdelleen. ikää on 16 kk, oon vaan niin väsyny, ku jouduin herään jo klo 7, et meinaan nukahtaa pystyyn.

 
Catriina
Paljon onnea mammalle!!! Rosalle tsemppiä synnytykseen!!!

Op, meilläkin tuo vauvan painoarvio heitti reilusti. Viikkoa ennen synnytystä arvioitiin ultralla vauvan painoksi 3600g, mutta syntyessään hän oli siis 3470g.

Just herättiin yöunilta. Eilen meni myöhään kun juhlittiin. Eilen síis Ruusunnuppu täytti kuukauden. Kiinalaisen tavan mukaan se on suuri asia. Täytekakulla herkuteltiin. Mä lupasin Ruusunnupulle syödä paljon kakkua, joten hänkin saa maistaa sitä kunnolla rintamaidossa. :))) Laittelen tuoreita kuvia spaceen kun ehdin.

Catriina ja Ruusunnuppu 1 kuukausi 1 päivä
 
Jumbojätti
Rosalle onnea synnytykseen! =)

Meilläkin annettiin tytöstä painoarvioksi 3,5kg ja tyttö painoi kuitenkin syntyessään 3155g. Nyt osottautui painoarvio aika oikeaan tai ainakin itse arvioin oikein. Kätilö kun kysyi käyrällä maatessa, että mitä veikkaan vauvan kooksi, sanoin 4kg ja poikahan oli 4160g. =)

No mutta itseasiaan...viimeyö oli meillä erittäin vaihderikas. kello 24 alkoi mulla todella kivuliaat rinta/selkäkivut. Siinä koitin haukoa henkeä, hain särkylääkettä, join vettä..koitin lähes kaikki konstit, mutta mikään ei auttanut. Lopulta soitin yöpäivystykseen ja kysyin mitä teen, tulenko käymään. Menin sinne sitten klo1 ja samantein jouduin sydänkäyrään, joka onneksi näytti hyvältä. Siellä pötköttelin kolmeen asi ja lopulta sitten siirryin odotustilaan istuksimaan ja lääkäriä odottelemaan..makuulla kun kivut tuntuivat tosi pahoilta...rintakipu hellitti, mutta selkää jomottoteli. Pissanäytteenkin kävin antamassa...kello 3.30 pääsin lääkärille ja diagnoosina epäili palleatyrää. Oireet viittasivat siihen ja pissasta jotian löytyi ja laittoivat varmuudeksi viljelyyn..tosin pissahäikkäkin johtuu tod.näköisesti jälkivuodosta. Tuloksen saan huomenna...okei, eli näin mulla...jos vielä tulee kipuja/kuumetta heti sairaalaan takaisin, sillä stten voi olla kyse sappikivistä.
Mies sitten oli kotona lasten kans ja oli poitsulle antanu korviketta,laiskuuttaa kun ei pakastimesta sulatellu mun maitoa...tyttö on 40asteen kuumeessa ja hän oli kahteen otteeseen oksentanut limaa täällä...=(( Ollaan sitten tytön vähän sairaita. Toivon ettei poikaa tartu toi tytön räkis/kuume.

Mutta nyt erittäin pienillä unilla nukutun yön jäljiltä, hipsin lepäämään tytön viereen ja poikakin saatiin unille...

Jumbis..poika 2vko5pvä..sairas tyttö
 
Nintsu -81
Joo ei mulla oo mikään kiire.. Mutta että jatketaan tätä meidän kirjoittelua vielä sittenkin kun kaikilla on nyytti kainalossa??

Unohtu ihan, Mammalle kovasti onnea vauvasta!!

Nintsu + pieni mies 3 vk + 4 pvä
 
Choco
Viimeistä viedään! Supistellut iltapäivästä lähtien ja alkaa nyt iltaa myöten olla kivut jo kovia. Selkää särkee/jomottaa (alaselkää) ja supistuksia tulee n 3-5 minuutin välein. Oon ollut anopilla viimeiset 3 tuntia ja ollaan katseltu kellosta aikaa. Esikoinen jää heille hoitoon. Mies on iltavuorossa, mutta pääsee tunnin päästä ja tehdään treffit sairaalaan jonne anoppi minut heittää. Jännittää!

Limatulppaa tai vesiä ei ole mennyt. Ainoat oireet ennen oikeita supistuksia ja selkäkipua oli vauvan hiljaisuus kohdussa, menkkamainen jomotus ihan alavatsalla ja lähes taukoamatta niitä kovia "harjoitussupistuksia".

Tulen sitten ilmoittelemaan muutaman päivän päästä...tai riippuu miten kauan meitä pidetään sairaalassa ton mun lääkityksen takia. Ei varmaan kerkee syntyä vielä tänään, mutta viimeistään huomenna.
 
Nuppu80
Jännää Chocokin pääsee hommiin :)

Juuh ja mun mielestä ehdottomasti jatketaan kirjottelua tuonne vauvahoitopuolelle mutta itsekin tälleen melkein hännähuippuna toivoisin että odotettaisiin että kaikki ehtii syntyä :) Vaikka kaikki listassa olleet eivät ole varmaan ilmoittautunutkaan...

Hirvee närästys ja oksetus vaivannut täällä.. Otin tuossa päikkärit ja mahaa jomotti hirveesti ja oli ihan sairas olo, mutta eipä taas tässä mittää.. ei varmaan tartte oottaa että ens yönä syntyis (vaik salaa ehkä vähä toivoisin nii)...

Onnittelut vielä Mammalle! mahtoi olla rankka kokemus..
 
Choco
Täällä vielä hetken...koneella/netissä saa ajan paremmin kulumaan ku pelkkää kelloa ja supistusväliä tuijottaen. Tulee kyllä ihan kellontarkasti 3-4 minuuttia. Kohta lähdetään! Toivottavasti eivät käännytä takas, ei näitä kohta enää kestä pelkän kauratyynyn voimalla (mitä muuten suosittelen lämmöllä).
 
Jumbojätti
Chocolle onnea myös synnytykseen ja mammalle onnea vauvasta!!

Mä täällä tuskastuneen istuksin..tekis mieli taas vaan itkeä. Säälittää tuo tytön tauti ja väsymystähän mulla paljon..en ehtinyt sitten lepäämään, kun poika päättäny pysyä hereillä ja vatii koko ajan tissiä
 
Catriina
Viime yönä klo 00.21 kilahti kännykkääni seuraavanlainen tekstari Rosalta:

"Katsohan Nasu jälkiä" sanoi Nalle Puh. "Joukkoomme on liittynyt kolmas." Suloinen PikkuPrinsessa näki päivänvalon 24.1. klo 21.17. 3620g ja 51,5cm."

OIKEIN PALJON ONNEA ROSALLE JA KOKO PERHEELLE VAUVAN SYNTYMÄN JOHDOSTA!
 
Nuppu80
Voi kuinka ihanaa! paljon onnea Rosalle ja Rosan perheelle!

Aamulla oli neuvola ja kaikki näyttäis olevan hyvin. Neuvolan täti arvioi vauvan painoksi 3,5 tai vähän alle :) hehee, ensimmäinen sellanen painoarvio :) lapsivettä on hyvin ja terkkari arveli ensi viikolle synnytystä :)

Viime yö oli todella levoton. Oli ihan sellanen olo että tänä yönä paksahtaa vaikka ei mitään kummosempia kipuja ollu -jomotusta vaan..
Onko Op:llä ollu mitää fiiliksiä että kohta tulee lähtö ku eihän sullakaan oo hurjasti mitään kivuliaita supistuksia ollu? Jotenkin tuntuu että se eka supistus tulee kyl ihan puskan takaa ku ei mitään kovia kipuja etukäteen oo ollu... Toivottavasti en lamaannu ihan totaalisesti ku ei oo tää raskaus paljon kivuilla valmistellu :D

Nuppu + myllerö 39+3
 
Jumbojätti
Rosalle ja perheelle hurjasti onnea tytöstä!! =)

Meidän pikkuherra on nukkunut nyt kaksi yötä omassa sängyssä. Ja jopa nukahtanut tissin jälkeen sinne ilman suuria kitinöitä tai tutin tarvetta. Toivottavasti sama meininki jatkuisi...

Tytö pahan influenssan kourissa ja yksityiselle meinataan viedä. Onneksi nukkuu nyt tuolla isänsä kanssa. pelko on edelleen että pikkuherralle tarttuu, mutta äisinmaidon pitäisi ehkästä kai sairastumista joltain osin...

Nyt aamukahville ja piikille (kun vielä muistan)
 

Yhteistyössä