Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
op
maijustiina, ne varmaan on tosiaan kovin sairaalakohtaisia ne suositukset. ja nyt olivat pari vkoa sitten täällä helsingissä ainakin niin päättäneet, et kertovat terveydenhoitajan pitämässä synnytysvalmennuksessa tollai.. kävimme 1 kk aiemmin sairaalassa kätilön pitämässä valmennuksessa, ja siellä ei kiellosta ollut vielä puhettakaan.. sairaaloiden tai lääkäreiden tai minkälie kokoukset olivat siis jossain noiden kahden eri valmennuksen välissä pidetty. meillä suositeltiin energiajuomia nopeaan energian tarpeeseen.

tänään se limatulppa sitten irtosi varmaan kokonaan.. ehkä se ei aiemmin ollut kuin joku pieni ripe siitä.. koska nyt ei ollut enää epäilystäkään, etteikö se olis sitä.
 
Lumi80
OP, kiitos että jaksat päivittää listaa. Kohta sunkin vauva on syntyneissä, ei varmaan tarvii kauaa odottaa! Tajuan hyvin ton ettet sisäistä että teillä voi olla vauva vaikka huomenna. Mulla oli kans sama juttu, enkä ainakaan itse tajunnut sitä ennen kuin vauva tuotiin siltä tarkkailuosastolta meidän huoneeseen... (Eli en tajunnut asiaa ihan heti synnytyksen jälkeen.) Ainakin mulla kävi niin, että kun tultiin vauvan kanssa kotiin, vauvan kanssa oli on niin mahtavaa, etten nyt voi tajuta että viikko sitten meillä ei ollut vauvaa. Vaikea selittää, mutta halusin vaan sanoa että toi on ihan normaalia :) Tosi paljon onnea loppuodotukseen.

Koirista, meidän koira suhtautuu ihan hyvin, mutta ei ole ihan noin huolehtivainen kun Nintsun ja Ullan koirat. Aluksi meidän koira ei mun mielestä edes tajunnut että meillä oli vauva, koska se juoksi mua päin tosi kovaa ja innostuneena kun esim. imetin sohvalla, vaikka oisin kuvitellut että se ois ollu varovaisempi. Nyt koira on tosi kiltisti ja oikeastaan pitää vähän etäisyyttä vauvaan, vaikka siitä näkee että se haluasi tehdä lähempää tuttavuutta, mutta ei "uskalla". Ja meidän koira on kans vähän surullinen kun kaikki huomio ei enää kohdistu siihen.

Tähti, mua kans sattui rinnanpäihin alussa, mutta sitten käytin niihin tarkoitettua voidetta, joka ainakin mulla auttoi. Sen voi myös jättää rintoihin, eli ei tarvii pyyhkiä pois imetyksen ajaksi. Suosittelen, jos et vielä ole kokeillut. Ymmärsin että sua sattuu myös rintoihin. Täällä paikallinen lactation consultant (mikäköhän toi on suomeksi?) neuvoi että kannattaa hieroa rintaa imetyksen aikana, varsinkin jos rinnassa on kovia maitopaakkuja, ja mua ainakin auttoi toi. Toivottavasti helpottaa pian!

Jumbojätti, tsemppiä ja toivottavasti selkäkivut on menny pois. Mä just mietin että miten hienoa on että pärjäät niin hyvin pienen vauvan kanssa kun sulla on lisäks isompi lapsi hoidettavana. Mulle tää vauvanhoito on ainakin näin alussa ihan kokopäivätyö, että tuntuu ettei aika riittäis. Halusin sanoa tän koska mainitsit että sulla alkoi itkut taas, ja jos tää yhtään lohduttaa niin musta vaikuttaa siltä, että oot tosi hyvä äiti kun jaksat huolehtia vauvasta ja isommasta lapsesta hyvin.
 
Nuppu80
Wau, Op, sulla on synnytys jo limatulpan verran lähempänä ;) On tuo kyllä ihmeellistä että kohta meillä on kuin onkin pieni vauveli... Mä välillä unohdan melkein olevani raskaana kun päivisin tosiaan oon niin hyvinvoiva ja jaksaa touhutakin kaikenlaista... Tänäänkin olin muotimessuilla ja sitte oltiin vielä leffassa, kenties viimeistä kertaa hetkeen :)

Lumi tuntuu saaneen kyllä hyviä vinkkejä imetykseen :) Pitääpi laittaa korvan taakse. Mitäköhän tuo voide oli jota voi laittaa nänneihin, muistaakseni haikaranpesässä kanssa siitä oli puhetta mutta enpä muista enää sitä.. Ehkäpä siitä sitten kerrotaan vielä myöhemminkin.

Ja sitten jatkuu odotus... huomenna taas neuvola :)
 
Nintsu -81
Lumille paljon onnea!! Rankka ponnistusvaihe sulla... Onneksi kaikki meni hyvin!! Koskas sä palaatkaan työelämään, vai oliko sulla tarkoitus tehdä töitä kotoa käsin??

Juupa juu, en keitä rintakumeja joka käytön jälkeen, yleensä keitän ne kerran päivässä.. Mä lakkaan huolehtimasta tollasista keittämisistä sillä hetkellä, kun vauva painaa yli 3 kg. Jotenkin oon varovainen nyt vielä, kun kaveri on niin pikkuinen. Se ideahan keittämisessä on, että ne maidon proteiinit ym. jotka jää muovin / silikonin (rintakumi) pintaan lähtee irti. Kun ne ei oo sama asia kuin iho. En oo mikään steriilisyysfriikki (niinku aikasemmin täällä on käynyt ilmi), ja oon sitä mieltä että vauvan pitää elää ennemmin vähän "likaisessa" ympäristössä kuin liian puhtaassa. Mutta tosiaan, en jaksais nyt mitään ripulitauteja tolle pikkuiselle, jos painon nousu lakkais.. Oon ehkä vähän liian fiksoitunut siihen kolmeen kiloon, mutta jotenkin tuntuu että sitten helpottaa oma olo, ei tartte enää pelätä tauteja, tulkoon jos on tullakseen.

Nänneihin voi laittaa esim. Bepanthenia, se kuulema auttaa haavaisiin nänneihin. Sit on olemassa jotain ihan "nännivoiteita", jotka on kehitetty just siihen tarkoitukseen. =) Mulla ei kerennyt muodostumaan ongelmaa nänni-jutuista kun otin noi kumit käyttöön.

Meillä on poika aloittanut kunnon itkut. Ilmavaivoja tuntuu olevan tosi paljon, ja tissille pitäis päästä n. 12 kertaa vuorokaudessa.. Päivällä tuntuu että ite kestää itkuja tosi hyvin, yöllä onkin sit eri juttu. Just kun on nukahtanut alkaa itku taas. Jos on hiljaista, sitä vaan kuuntelee ja odottaa seuraavaa itkua. Pitäis käydä hakemassa sitä Cuplatonia ja testata sen vaikutus. Oisko Jumbiksella tai jollain muulla muita vinkkejä ilmavaivojen hoitoon? Ollaan pumpattu jalkoja, pidetty mahallaan, kanniskeltu ympäriinsä.. Käy niin sääliksi toista, kun vaan vois ottaa ne ilmat sieltä mahasta jollain tavalla pois!

Nintsu + pieni mies 4 vko
 
Choco
Meillä on perheessä nyt akkavalta =)

Ihana pieni tyttö syntyi pe 25.1.08 klo 13.12 rv 40+4 eli tasan viikon aiemmin kuin esikoinen. Mitat 50 cm 3 325 g ja pipo 34 cm.

Palaan kertomukseen yms. Vauva on ollut rinnalla viimeiset neljä tuntia. Luulisi maidon alkavan nousta =) Päästiin tänään ONNEKSI kotiin. Selkäkivuista kärsin muuten kaikki tosi hyvin ja pikkuinen on aivan rakastettavan suloinen.Ruokahalu on kyllä aivan toista maata kuin isosisollaan koskaan. Ollaan jouduttu antamaan lisämaitoa, mutta toivottavasti sitten kun nää hinkit räjähtää niin voisi pitäytyä pelkästään rintamaidossa. Jälkisupparit on kyllä kivuliaampia kuin ekalla kerralla yritän kuitenkin pärjäillä ilman kipulääkkeitä. Ihan kuin olis kivuliaat menkat käynnissä kolmatta päivää.

Choco + ihana tuhiseva maitojuoppo 2 ja 1/2 pvää
 
Jumbojätti
Onnea vauvan saaneille taas...

Meillä on ollut oikein kaaosta täällä. Tyttö päätti juottaa Trip-mehunsa mun kannettavalla ja onneksi tämä nyt vielä jotenkin toimii. Otti niin päähän..meinas 600e mennä hukkaan tai kotivakuutushan tän olis onneks korvannu, mutta sitten en olisi uutta konetta hetkeen ostannut. Kaiken lisäksi tyttö tekee mulle ja miehelle jäynää ja saadaan joka hetki olla korjaamassa/siivomassa jotain...vauvalle ei onneksi vieläkään ole osoittanut mustasukkasuutta, vaikka välillä vauvan itkua matkiikin.

Tyttö viedään tänään lääkärille ja saa nähdä mitä sanovat. Ääni on ollut poissa par päivää ja edelleen oksentaa/köhii limaa pihalle. Räkä valuu nenästä jatkuvasti...
Itselläni alkoi ns.pissaoireet antibiootit saatua ja välillä vielä juimii alaselkää.

Vauva säästynyt vielä kaikelta pöpöltä. Aloittanut pienet ilta itkut ja johtuu tod.näköisesti D-vitamiineista. Olen nyt iltasin nukkumaan mennessä antanut vähän korviketta, jos on näyttänyt että tissimaito ei riitä. Yöt nukkuu omassa sängyssä onneksi. Cuplatontakin olen antanut pariin kertaan...

Nintsu: Kokeile koliikkihierontaa, netistä löydät kuu/tähti hieronta ohjeella. Tai sitten kokeilet Disflatyllia Cuplattoman sijaan. Myös lämpimät kylvyt auttaa joitain lapsia ja vyöhyketerapia...

Toi Lansinoh voide on tosi hyvää kipeisiin rintoihin. Itse käytin sitä sairaalassa ja kotnoa käytin bepanthenia, mutta nyt ei ole tarvinnu mitään...

Poika taas itkee..viihtyis vaan sylissä...

Jumbis ja poika 3vko 2pvä
 
op
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm

LASKETUT AJAT:
01.1.2008 aamu76, ensimmäinen, Etelä-Karjala
02.1.2008 Muumi07, ensimmäinen,
02.1.2008 Into 77, ensimmäinen
04.1.2008 Narwhal, toinen,
06.1.2008 Möhkömamma, neljäs
13.1.2008 mamsu, toinen
17.1.2008 Nasu86, ensimmäinen, Länsi-Suomi
17.1.2008 Lie, ensimmäinen, Helsinki
20.1.2008 Ansku 81, toinen, etelä-pohjanmaa
21.1.2008 Nunnu79, ensimmäinen, Uusimaa
21.1.2008 Talvikki08, toinen, Varsinais-Suomi
27.1.2008 Meitei, toinen
28.1.2008 Nuppu80, ensimmäinen
2.2.2008 Muska78, ensimmäinen, Helsinki
5.2.2008 Op, ensimmäinen

chocolle onnea!!

nyt on tyttövalta tammiksissa suuri, 10 vastaan 7 on tilanne. missäs kaikki pojat on? täällä mahassa on yks tasoittaja, mutta missäs loput :)
viime yönä ei mitään fiiliksiä supistuksista... että saapi nähä tarkoittiko se tulpan irtoaminen yhtään mitään mun kohdalla.. miehellä on huomenna työkeikka, joten nyt poju EI voi alkaa syntymään, ei ennen huomista iltaa..
toi laskettujen aikojen lista sisältää monta, joista ei ole kuulunu mitään ja ovat jo varmaan vauvat saaneet.. voiskohan niitä poistaa siitä listalta?

38+6 (hullun paljon)
 
emmu
Onnea Lumille ja Chocolle! Op on sitten varmaan seuraava.

mä ostin tuota Lansinoh-voidetta ja se on auttanut tosi hyvin kipeisiin rintoihin. Mulla kipeyty rinnat nyt vasta 3 viikon jälkeen.

Meilläkin on ilmavaivat alkaneet. Ei mitään suuria itkuja, mutta sellaista ähinää ja tuhinaa ja välillä tietty itkuakin. Ei onneksi ainakaan vielä oo mitään koliikkiin viittaavaa ilmennyt. Mä oon antanut d-tippojen kanssa relatippoja. Yksi terkkari oli sitä mieltä, että niistä vois olla apua... en sitten tiedä. Esikoisen kanssa käytettiin noita Cuplatonia ja Distafyliä sekä käytiin vyöhyketerapiassa ja hierottiin kotona. Kaikista oli kyllä hetkellisesti apua, mutta ei ne mitään ihmeparannusta tilanteeseen tuoneet. Ainakaan meillä... mutta meillä tosiaan koliikkia ilmavaivojen ohella... siis esikoisella.

Meillä on esikoinen alkanut itkeskelemään aikaisempaa enemmän. Tai siis ei ole oikeastaan aikaisemmin juuri itkeskellyt ja nyt tuntuu että kaikki kiukuttaa. Oliskohan tää sitten sitä ahdistusta tuosta vauvasta?!?

Ai niin ja mies piti viikonloppuna varpajaiset. Sain sitten ensimakua siitä, minkälaista on olla kahden lapsen kanssa yksin kotona, kun esikoinen pitää saada nukkumaan ja vauvaa ei just silloin nukuta lainkaan :) Siinä onkin vähän tekemistä ja koko ilta meni ihan säheltäessä, mutta lopulta kummatkin nukahti. Esikoinen ei vaan oikein tykkää siitä että vauva on mukana lukemassa iltasatua. No, siihen on totuttava miehen töiden takia joka tapauksessa.

Nyt ruokaa laittamaan.
 
Nintsu -81
Onnea Choco!

Mä käyn tänään hakemassa Rela-tippoja ja Cuplatonia, koitetaan eka Relalla ja jos ei auta, koitetaan Cuplatonia. Käytiin neuvolassa, oli sijais-täti (tai nuori ihminen kylläkin) vastaanottamassa. Painoa tullu 180 g /vko, nyt siis 2760 g kasassa! Et hitaasti mutta varmasti.. Ens kerralla on toivottavasti jo tosi lähellä 3 kg.. Muuta uutta ei ollut, pituudeksi sai saman ku viimeks.

Mä sain muuten veroprosentiksi 16,5 kun lasketutin uudelleen! Alkuperäinen oli 23.. Kelallehan tosta ei oo mitään hyötyä kun ottavat anyway vähintään sen 20%.. Aivan pyllystä..

Nyt pieni mies raivoaa sen verran että lähdetään syömään!

Nintsu + pieni mies 4vk + 1 pvä
 
Nuppu80
Onnea Chocolle pikku kääröstä!

Tänään oli neuvola ja terkkari ronklas mahaa kyllä niin tehokkaasti että oonki ollu koko loppupäivän ihan kipee... Selkää särkee hurjasti ja tuntuu että oon ihan kankea kun tähän asti ollut ihan vetreänä. Masussa vaikuttais kaikki olevan hyvin, lapsivettä riittämiin, sydänäänet loistavat ja pää kiinnittynyt. Arvio vaavin koosta edelleen 3-3,5... Terkkari pyysi toisenkin tädin ihmettelemään mun mahaa kun on niin sopusuhtainen ja hyvän kokoinen ja nätti.. Siinä ne yhdessä ronklas mun mahaa ja höpötti että kai nyt oon ottanu masusta paljon kuvia jne..

Mutta nyt tuntuu kyllä niin paksulta ja hankalalta että vois se vauva tulla jo maailmaan..

Op, kyllä kai voisi poistaa mun puolesta ainakin niitä jotka on jo tod.näk. synnyttänyt muttei ilmoittautunut koska he voivat kuitenkin vielä lisätä itsensä sitten synnyttäneiden listalle... :)

Nuppu + myllerö 39+6 (huomenna laskettu aika :D)
 
Jumbojätti
Hyvä että mainitsitte noi Rela-tipat. Pitää itsekkin muistaa hakea niitä...

Meillä poitsu alkanut seuraamaan meitä oikein urakalla. Välillä tuntuu,että oikein vahtii mitä teen ja kun katoan näköpiiristä aloittaa kiukkuumisen, että mamma takaisin tänne heti ja tissiä!!!=) Itkuja tulee iltasin ja tuntuu että itkee aina nyt sitten nälkää vaikka on saattanut just imeä molemmat rinnat.

Tietääkö kukaan paljon se vauvan maidon tarve olis 3vkon ikäisenä? Poika joi eilen illalla mun tissit kahteen kertaan läpi+pullosta 100ml korviketta ennen kuin oli tyytyväinen.

Mua on alkanut ahdistamaan imetys nyt ihan kunnolla. Jotenkin se ei enään tunnu lainkaan mun jutulta, mutta en vain jaksa aloittaa ainakaan vielä pulloon pumppailua ja korviketta en kuitenkaan tahtois pelkästään antaa...ensviikolaa neuvola taas ja saa nähdä mitä täti mulle sanoo, kun kerron mun mielipiteeni...ne tuntuvat kuitenkin olevan niin imetyksen kannalla.

Perjantai uhkaavasti lähestyy ja mulla alkaa paniikki enemmän vai iskemään. Turhaan kyl stressaan,mutta jännittäähän se miehen töihin meno varsinkin kun tyttö ei kauheesti tottele enään mun sanaa. Nukuttaminenkin on kauheeta tappelua...kovasti koitan seuraa saada tänne ja vähän siivousapua.

Palailaan taas..lapset odottaa huomioita
 
Choco/lehmä lähes 24h
Kiitos onnitteluista :)

Maito on alkanut vähän nousta (muttei kyllä kuumota/ole kuumeinen olo, rinnat vaan on täydemmät ja vähän kiristelee). Yritin nukkua alkuillasta mutta ei onnistunut selkäsäryn takia. Mies oli antanut tuttelia vauvalle ja pumppaamani vaivaiset 30 ml. Oli syönyt vähän väliä, määristä kun yritin kysellä, niin ei mitään tietoa (=miehet?). Nyt tuo käärö tietysti nukkuu tuolla ja minä stressaan tulevaa yötä. Viimeyö oli kyllä ihan sanonko mistä kotoisin. Onneksi vauva sitten nukkui pitkän pätkän jostain viidestä puoli kymmeneen.

Koko päivänkin on ollut suurimman osan ajasta rinnalla, mitä nyt nukkunut kaksi pätkää jolloin ehdin syömään aamupalaa siinä puolilta päivin ja toisen pidemmän pätkän aikana käymään suihkussa. Tottakai tytsä heräsi sitten ennen kuin ehdin pukea ja sen suoritin huudon säestyksellä. Nälkä on kova ja pinna lyhyt, muutoin aivan ihana ja "helppo" :) Mitenhän kauan tässä menee ennen kuin ne "rytmit" löytyy?

Esikoisella on silmätulehdus. On ollut tänään anopilla hoidossa ja huomenna saa mennä jo päiväkotiin. Toivottavasti tuo ei tartu (ehtinyt tarttua vauvaan). Miehellä on taas kunnon flunssa ja isyysloma on sellainen juttu josta olemme kuulleet, mutta valitettavasti emme pääse tämänkään vauvan kohdalla nauttimaan. Onneksi on illat ja viikonloput. Ja ihana anoppi! Toi tänään mulle/meille kaupasta ruokaa ja kaikkea semmoista helppoa mitä voi nopeasti ottaa ja syödä esim banaaneja ja jugurtteja ja mehua...täytyykin mennä hakemaan iso lasillinen nyt heti kun en ole taaskaan muistanut hetkeen juoda.

Tuntuu vähän kurjalta olla sidoksissa täällä neljän seinän sisällä. Jospa huomenillalla vaikka uskaltautuisi pienelle kävelylenkille yksin tai esikoisen kanssa. Siellä on nyt kuitenkin aika kylmä eikä noin pienen kanssa voi vielä mennä ulkoilemaan.

Voisin mennä nukkuvan nyytin seuraksi sohvalle katsomaan "rakkautta vain" vaikka olenkin nähnyt sen miljoona kertaa kun meillä on se dvd:llä.

Voimia viimemetreille (ja vinkkinä yrittäkää nukkua "varastoon", sairaalassa ei oikein onnistu).

Niin joo voisin ihan pikaisesti laittaa tuosta synnytyksestä, kun tytteli (meillä ei ole vielä nimeä) nukkuu tyytyväisenä.

Mulla alkoi torstaina kahden kolmen maissa supistukset jotka ei olleet vielä kipeitä mut aika säännöllisiä (3-5 min) ja ne kipeyty illan mittaan ja jatkui yöhön asti. Mentiin synnärille yhdeksän maissa ja sit tutkittiin eikä ollut siis mitään tapahtunut oikeestaan vielä eli kohdun kaulaa oli vielä 1,5 cm ja auki tiukasti yhdelle sormelle. Ottivat kuitenkin sisälle yöksi tarkkailuun ja mies lähetettiin kotiin nukkumaan. Sain nukahtamislääkkeen ja petidiinin ja onnistuin nukkumaan ehkä pari tuntia. Aamulla kävin suihkussa helpottamassa supistuksia (ja päänsärkyä josta kärsin koko illan ja yön ja aamun). Siinä aikasin aamulla/yöllä supistukset oli kuitenkin harventuneet vaikka olivatkin kipeitä ja kun mitattiin niin tilanne oli miltei sama olisko ollut vähän väljemmin yhdelle sormelle auki. Oltiin lähettämässä takaisin kotiin ja sanottiin että voi olla että tullaan illalla takaisin tai että viimeistään parin päivän sisään synnytys käynnistyy. Siinä vaiheessa iski pieni masennus. Onneksi miehellä kuitenkin kesti tulla ja ei ehditty lähteä, sillä siinä aamupäivän aikana supistukset tuli tosi kipeiksi ja aina supistuksen tullessa menin seisomaan ja puristin sängyn rautapäätyä ja kärvistelin. Kun hän tuli niin taisin olla jo 2 cm auki ja päätin kokeilla allasta kun se oli esikoisen synnytyksessä auttanut. En kuitenkaan viihtynyt siellä kauaa ehkä puolituntia kun olo alkoi olla tukala (limatulppa tuli muuten altaassa). Tässä vaiheessa siirryttiin synnytyssaliin ja pääsin ilokaasuun käsiksi epiduraalia odotellessa. Aukeaminen oli todella nopeaa kätilö oli juuri mitannut 4 cm ja toinen kätilö ketä hän konsultoi että puhkaistaanko kalvot vai ei kokeili vielä ja sai 5-6 cm. Onneksi epiduraali ehdittiin antaa ja annoin miehelle luvan käydä hakemassa nopeasti evästä kahviosta. Juuri ennen kuin hän porhalsi takaisin paikalle oli kätilö ilmoittanut että olin 10 cm auki. Synnytyksen alkamisajaksi merkattiin klo 11 ja vauvan syntymäajaksi 13.12, josta viimeiset 12 minuuttia ponnistusvaihetta.

Vauva oli kakannut lapsiveteen ja kun pää oli syntynyt, kiellettiin ponnistamasta että kätilöt saivat imetyksi lapsivedet hänestä. Loppuvartalo syntyikin sitten todella helposti ja sain hänet heti syliin ja sai olla siinä pesemättömänä pitkään. Ei tehty episiotomiaa (esikoisen kohdalla leikattiin ja en pystynyt istumaan silloin useampaan päivään, leikkaushaava on kuulemma kivuliaampi kuin "luonnollinen" repeämä) mutta tuli pieni repeämä johon laitettin 4 tikkiä (jotka eilen sairaalassa irtosivat).

Kaikenkaikkiaan varmaan ns "helppo" synnytys ja itsestäkin tuntuu nyt siltä. Tosin silloin päätä ponnistaessa olin toista mieltä ja vaikka epiduraali vei supistuskivun sattui synnytys (hetkellisesti) erittäin paljon ja hetkellisesti meinasi usko mennä. Minä sanoin tuskissani etten pysty jolloin kätilöt ja mieheni kaikki kuorossa kannustivat, että kyllä pystyt että enää yksi pitkä ponnistus jne. Mulla taitaa olla tosi matala kipukynnys, varsinkin kun olen lukenut täältä Lumin ja muiden kokemuksia, niin tuntuu siltä.
Vauva herää :)
 
Nunnu79
Onnea kaikille, jotka on saaneet jo vauvan!

Meidän vauvalla ei ole näköjään mitään kiirettä syntyä. Mun olokin on ihan hyvä. Turhauttaa vaan tää oottaminen ja päivät on tosi pitkiä. Enää en oikeen uskalla liikkuakaan missään, kun kuitenkin hetkenä minä hyvänsä voi tapahtua jotain. Tänään aattelin kuitenkin lähtee käymään ruokakaupassa, näkee ees vähän muita ihmisiä ja tavallista elämää.

Perjantaina on aika äippäpolille yliaikaiskontrolliin. Toivottavasti vauva haluaa tulla ennen sitä.

Nunnu 41+1
 
mamsu
Hei! Ilmoittelen tässä minäkin, että saimme perheeseemme ihanan pikkumiehen 16.1., mitat 51c, 4050g ja pipo 36cm. Raskauden loppu oli minulla aika raskasta aikaa, Huiman tavoin sain loppuviikoiksi riesakseni raskausajan diabeteksen yms., mutta nyt kaikki tuo on onneksi takana päin ja pois pyyhitty. Ja onneksi meilläkin vauvan sokeriarvot olivat täysin ok. Nyt olemme olleet kotona kohta 1,5vkoa, ja esikoistyttömme (2v 4kk) on ottanut pikkuveljen vastaan suurella innolla -ja suurella uhmalla, joka onneksi kohdistuu meihin vanhempiin, ei vauvaan. Minulla synnytys käynnistettiin, ja se oli ihan hyvä kokemus, esikoinen tuli jo niin vauhdikkaasti (6h) että oli vaan parempi että olimme jo valmiina sairaalassa kun synnytys oikeasti lähti käyntiin, pikkuvesseli nimittäin näki päivänvalon 1h 36min päästä säännöllisten suppareiden alkamisesta. Ja vaikka tahti oli hurja, niin minulle ehti auttaa supistuskipuihin sopivasti kohdunkaulan puudutus -ei jäänyt mitään traumoja synnytyksestä vaikka toki kipua olikin. Ja kuten muutkin synnyttäneet täällä ovat todenneet, kyllä se palkinto todella on kaiken vaivan ja punnerruksen arvoinen :)

Onnea synnytykseen kaikille nyyttiään vielä odottaville, ja tietysti kaikille jo vauvansa saaneille! Ja mahdollisimman seesteisiä vauva-aikoja jo nyyttinsä kanssa kotona oleville :)
 
op
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm

LASKETUT AJAT:
17.1.2008 Nasu86, ensimmäinen, Länsi-Suomi
17.1.2008 Lie, ensimmäinen, Helsinki
20.1.2008 Ansku 81, toinen, etelä-pohjanmaa
21.1.2008 Nunnu79, ensimmäinen, Uusimaa
21.1.2008 Talvikki08, toinen, Varsinais-Suomi
27.1.2008 Meitei, toinen
28.1.2008 Nuppu80, ensimmäinen
2.2.2008 Muska78, ensimmäinen, Helsinki
5.2.2008 Op, ensimmäinen
 
op
onnea mamsulle!

siis kaikki merkit synnytyksestä tosiaankin häipy sen limatulpan tulon myötä! no on perus harjotus suppareita, jotka ei tunnu miltään, mut ne kaikki jomotukset..missä? onko tämä nyt tyyntä myrskyn edellä vai mikä mättää? tuskimpa vaan olen seuraavana vuorossa, kun ei tunnu mitään. ja minä kun olin ihan varma fiiliksistä, et tää tulee ennen laskettua aikaa..no onhan täs viel vko "armon aikaa" :) kuis teillä muilla masukkailla menee?

39+0
 
Nuppu80
Onnitteluja mamsulle!!!

Op, mä veikkaan että meille tulee poika ku ollu sellanen fiilis koko raskauden ajan nii tasottuupi tuo akkavalta :)

Mitäs te vauvan saaneet noista imetysliivihankinnoista ootte mieltä? Tuliko hankittua (te jotka etukäteen hankitte liivit) oikean kokoiset liivit vai kenties liian pienet? Sisko vaan sanoi mulle että tuun yllättymään tissien kasvusta että taisin ostaa liika pienet... Noh onneks kaupasta saa lisää :)

Tänään on sitten se maaginen laskettu aika :D ja sama meininki ku muilla viimesillä masukkailla: Op:lla ja Nunnulla... eli ei mitään tuntemuksia... TOivoin jo että eilinen neuvolaronklaus ois käynnistäny mutta tarttee varmaan vielä torstaina mennä neuvolaan ja hitsi jos ei ala syntyy niin alan käppäilee meiän rappusia ylös ja alas ;)

Nyt syöpöttelee...

Nuppu + myllerö 40 tasan
 
Nintsu -81
Nuppu, mä hommasin Tarjoustalosta jotkut halpis-imetysliivit ennen synnytystä, ja ne oli yllättäen melkosen hyvät! Ostin omaa kuppikokoa, en kokoa isompia, ja ne yllättäen veny niin, että maidon noustessakin olivat sopivat (sillon mulla turpos tissit oikein kunnolla, oli varmaan e-kuppi). Kahdet kunnon liivit kävin hakemassa liivikaupasta n. 2 viikkoa synnytyksestä. Nyt käytän Tarjoustalo-rintsikoita yöllä (mulla heruu maitoa niin paljon yli, että pakko pitää liivinsuojuksia) ja kunnollisia päivällä. Kävin ostamassa vielä toiset halpis-mallit, jotta voi välillä pestä niitä toisia.. =)

Meillä ei juuri nukuttu viime yönä.. Poju meni keskiyöllä nukkumaan, heräs syömään 2.30. Mä nukahdin imettäessä (eka kerta!!) ja heräsin klo 3.30 aivan hirveeseen huutoon. Toinen oli aivan tuskissaan, oli puklannut ja vääntelehti ku mikäkin. Sylissäkään ei rauhoittunut, rimpuili ja tempoi hirveesti ja itki aivan lohduttomasti. No, mä kuljin ympäri kämppää ja pidin vauvaa eri asennoissa sylissä jotta rauhottuis. Sitten muistin, että neuvolassa sanottiin että kuumemittarilla voi "houkutella" ilmaa pihalle, kun se saa suolen vähän vilkkaammin toimimaan. Mittasin kuumeen, ja kakkaa rupes valumaan saman tien.. Kolmet hirvittävät sonnat jäbä vääns, ja silti itki.. N. klo 7 nukahti vihdoin tissittelyn jälkeen. Taas nukku kaks tuntia, sit olikin taas nälkä. Ei tää helppoa oo tää vauva-arki! On kauheeta kun ei pysty auttamaan toista muuta ku tarjoamalla tissiä tai syliä.. Ja koirakin rupeaa itkemään kun vauva parkuu. Nyt annoin sit ekaa kertaa Disflatylia (eilen ja tänään annetut Relat on poika puklannut pihalle) ja illalla meinaan antaa myös.

Jumbiksen pojulla on ruokahalut kohdallaan!! Mun kaveri oli kanssa menettänyt "toivonsa" imettämisen kanssa, oli myös saanut yli 4 kg pojan joka söi niin hirveästi ettei tissimaito millään riittänyt. Sanoi että jaksoi yrittää imettämistä 3 vk, sen jälkeen siirtyivät pelkkään korvikkeeseen. Ja hyvin on mennyt! Kyllä niiden Jumbis täytyy siellä neuvolassa ymmärtää, että aina ei imettäminen oo ainoa ratkaisu.. Toivottavasti osaavat tukea sua, teet millaisen ratkaisun tahansa! =)

Ihanaa kun poika nukkuu.. Poika ja koira! =)

Nintsu + pieni mies 4 vk + 2 pv (huomenna kuukausi!)
 
~Rosa~
Pikaisesti ilmoittelen, että kotiin on tultu nyytin kanssa eilen. Aivan ihana pakkaus tuo vauveli! En ole ehtinyt vielä kaikkia juttujanne lukea, mutta ONNITTELUT KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!

Sen verran voin vihjata, että nyt kaikki vielä yhtenä kappaleena olevat saunaan ja lämpimällä vedellä (tai niin kuuma, kuin pystyy) kasteltu kylpypyyhe selkään ja siitä mahaan (niin paljon kuin yltää :D) ja sitten vielä pitkä kuuma suihku selkään ja masuun niin siinä se on! Tämä vanhan kansan konsti mulle kerrottiin muistaakseni tiistaina ja käytin sitä keskiviikkona ja tosiaan torstai aamuna räsähti synnytys käyntiin lapsivesien menolla. Toki viikkojen tulee olla kasassa.

Päivällä muuten laitoin kuvia spaceen neitokaisestamme:)

Nyt lepäämään, on tuo pyrstö sen verran riekaleina, että istuminen on aika hankalaa ja nytkin roikun tässä penkillä toisen kankun varassa...

Rosa ja Piiperöinen 5vrk
 
Nuppu80
Heissulivei
Aivan ihania vauvakuvia... Kävin kans kattoo ja lissäsin muutaman masukuvan kun en oo niitä muistanu laittaa... toivottavasti pian saa laittaa vauvan kuvia :) Mutta noista masuista, että eipä oo kauheen näkyviä raskausarpia kyl kellekään tullu mikä on ihan positiivista!!

Eilen kävin tosi reippaalla kävelyllä että hiki tuli mutta eipä sen kummosempaa :D Ja eilen kun kävin saunoo nii oli kokeiltava alakautta kuinka alhaalla se vauva on ja täytyy sanoo että kyllä se on jo alempana ku viimeks ku kokeilin... Sen pää tuntuu ihan heti kun aiemmin piti "kurottaa" kokeilee... Tulispa jo :)

Mutta eipä tänne sitte muuta... Ilmeisesti Op:kin on vielä kasassa kun niin myöhään kirjoitteli... Mutta oiskohan Nunnu jo päässyt ponnistaa :)

Täytyy sanoo että vauva ollu tosi hiljanen tänää, vähän jopa huolettaa vaikka kyl se aina välillä muljahtaa mutta tosi hiljanen on kyl reppana...

Nuppu + myllerö 40+1
 
op
juup, täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. eilen miehen kans pehmitettiin kohdunsuuta hiukan ja kyllähän se yöllä oli havaittavissa taas näiden muutamien päivien oireettomien öiden jälkeen kuukautiskipuja ja supistuksia..että kaipa toi tosiaan voi auttaakkin :) heräsin aamulla siihen, et jotain lorahti housuun, mut on se vaan kumma, et miten juoksevaa ja runsasta se valkkari voi olla näin raskausaikana!
huomenna on saunavuoro, pitäisköhän kokeilla rosan kuuma suihku vinkkiä.

joku kirjoitti, että oli saanu niitä raskausarpia synnytyksen jälkeen ja olen kuullu myös samaa muualta. mietin vain, että miksi niitä sitten tulee? ja voiko niitä jotenkin ehkäistä? siksikö niitä tulee, kun vatsa menee kasaan tosi nopeaa..mut miten se aiheuttaa repeämistä, aivokapasiteetti ei taas riitä tajuamaan :)

se mun polven sisäsyrjä on ilkeen tuntunen edelleen. siinä ei myöskään ole kunnolla tuntoa tossa nahkassa/ihrassa, kun vertaa toiseen polveen.. olisko joku hermo kenties puristuksissa?

39+1
 

Yhteistyössä