Tammikuussa 2011 esikoisen saavia mammoja? =)

Kiitos sparkle, kiva kun hoidat ku mun eks teksti on vasta kolmannella sivulla ja monien muiden vasta paljon myöhemmin niin menee hankalaksi löytää. Eli tässä mun tiedot:

Monchichi-- LA 26.1.2011--Helsinki--Kätilöopisto (mahd. Haikaranpesä)-- (ikä 29, pitikö sitä laittaa?) -tyttö (mutta ei sata varma :) ).

Kiitos ja kivaa päivää :wave:
 
Ihan ite saa päättää mitä noista tiedoista haluaa antaa. Laitoin vaan sinne listaan jotain mitä monissa vastavissa käytetään =)

Mun siks helppo tehdä se, ku alottanu tän keskustelun niin automaattisesti on sit ensimmäisenä =)
 
Toi on kyllä kiva toi lista :) Kiitos vielä sparkle

Seuraa neuvolakuulumisia :)

Eli tänään tuli 30 viikkoa täyteen ja oli neuvola. Tästä eteenpäin onkin sitten kahden viikon välein neuvola! HUI! Aika menee niin äkkiä! Mutta kaikki oli jälleen hyvin, hemo otettiin ja verenpaine ja ihan samoissa, normaaleissa olivat. Kohdunpohjan korkeus 26cm ja käyrällä mennään. Vauva on pää alaspäin ja sain nähdäkin pikaisesti pikkuisen ultrassa, se oli kiva yllätys :) Siellä se köllötteli, niin kuin oon päätellykin sen olevan eli vatsa tossa mun mahan oikealla puolella ja sieltä kaartaa selkä alas ja pää siis alaspäin. Leposyke pikkuisella oli 148, mutta alko heti liikkumaan kauheasti kun neuvolatäti "kiusas" :) Lapsiveden määränkin pystyi tunnutelemalla arvioimaan ja se on normaali.

Perhevalmennuksia meillä on nyt ollut kaksi kertaa ja viel on kaks kertaa ens viikolla. Sitten odotellaankin, että kaikki synnyttää ja sitten ens vuonna on viisi kertaa! Luulin, et vaan kaks, mut Kaarina järjestääkin 5 (Turku esim. vaan 2). Oltiin molemmat tosi positiivisesti yllättyneitä valmennuksesta. Mukava pieni ryhmä ja kivoja juttuja ollut. Eilen oli synnytysteema (mies ei kyllä päässyt töiden takia paikalle) ja katottiin mm. synnytysvideo, mikä on tehty siellä Helsingissä, Haikaranpesässä. Ei tosiaan ollut mikään "hurja" video, mis olis näytetty kaikki "raa'at" kohdat. Muistan, että joskus yläasteella ollaan katottu biologian tunnilla joku synnytysvideo, missä kyllä näytettiin IHAN kaikki...Kaiken kaikkiaan, oon ollu kyllä tyytyväinen tohon valmennukseen! Ei ehkä mitään maailman mullistavaa uutta tietoa siellä vielä ollut, mutta varsinkin ajattelen, että miehelle kiva juttu ja itsellekin, kun pääsee ajattelee näitä perheasioita ja puhumaan toisten samassa tilanteessa olevien kanssa :) Viimeisellä kerralla sinne tulee paikalle oikea vauvakin heh :) Eli tulee perhe kertomaan, miten heidän vauva-arkensa on lähtenyt käyntiin esikoisen kanssa.

Eipä muuta tällä kertaa! Vointeja kaikille! Pian päästään kaikki äippälomalle (itsellä n. neljä viikkoa jäljellä)

s-h-h ja "tyyppi" 30+0
 
"Närästystä esiintyy raskauden loppupuolella jo fysiologisistakin syistä. Kasvaessaan kohtu alkaa painaa mahalaukkua, jolloin saattaa närästää, kun maha on täynnä." Jep, eilen alkoi hirvee polttava kipu ylävatsassa ja mikään ei auta, kai se on just sitä närästytsä? :( Kysymys kuulukin että miten kauan se jatkuu? En tykkääää :'(
Monchichi 30+1
 
Kiva kun tykkäsitte lista ideasta =) Ja lisäilen sut moccalatte myös sinne =)

Mulla on kans niin sama, et närästää tyyliin kokoajan. Oon yöpöydän laatikkoonki varannu liuskan rennietä jos alkaa yöllä närästää. Se on niin v-mäinen vaiva. Ihan sama mitä syö tai juo ni suunnilleen närästää.. Ehkä se loppuu sit ku vauva syntyy :D NICE!!!:headwall:
 
Ihan helveltin ärsyttävää ja Renniet ei auta pätkääkään :( Mulla ei nouse ruokatorveen/kurkkuun asti mutta on kipeetä napan ylipuolella aina ruokailun jälkeen. Tää alkoi ihan varoittamatta keskiviikkona kun poksui tasan 30. Mene ihan hermo ku tuntuu siltä et en mä mitään enään aijon suuhun pistää ku sitten kun tämä alkaa niin se jatkuu seuraavaan päivään asti. Sparkle toivotaan et se loppuis jo hiukan enenn ku vauva syntyy. muuten en aijo syödä enään mitään :headwall:

Kiva s-h-h että olet ollut tyytyväinen valmennuksiin ja IHANAA että pääsit kattoo vauvaa ultran kautta. Todella kiva ylläri! Mä halusin kanssa :heart: Ja muutenki jee sille että kaikki on hyvällä mallilla! Mä kävin kanssa neuvolassa ja nyt tosiaan alkaa kahden viikon välein eli 28,30, 32,34 ja 36 ja sen jälkeen viikon välein. Tuntuu että nyt niitä on sit tosi usein kun alussa taas ei koskaan mutta kivaa vaan =) Munkin vauvelin pää alaspäin ja kuulema ihanihan alhaalla, neuvolatäti (joka on myös kätilö) sanoi että se voi syy mun supistuksiin. Vauvan pää niin alhaalla jo nyt että se painaa paikkoja joka voi aiheuttaa niitä supistuksia. No mene ja tiedä :)
Hei laittakaa kuvii jos teillä on jotain uusia! Mä yritän illalla kanssa ladata kuvan tänne, olen nyt rupenut ottaa useammin kuvii ku tuntuu että vatsan koko ja muoto kokoajan muuttuu. Joku päivä paljon pienempi ja seuraava paljon isompi.
Vointeja, moimoi! :wave:
 
Toivotaan kovasti että närästys loppuis ennen syntymää.. Tosin mua on närästäny jo koko raskauden ajan niin tähän alkaa jo tottumaan :D

Tässä multa kuva sillon ku poksuin 30 mut tästäkin on jo pari viikkoa =) Ajattelin alkuviikosta ottaa uuden kuvan =) tullu tavaks parin viikon välein ottaa kuva, ni näkee miten kasvaa =)

tässä siis 30+1 =)
 
Tosi kurjaa tommonen närästely! Mul ei onneks oo viel ollu, toivottavasti ei tulekaan! Tarvis varmaan välttää kaikkee närästelevää, mut jos tulee kaikesta ruuasta, niin voi ei :(

Monchichi hassua, että pikkuinen on siellä jo niin alhaalla :)

Sparkle mun tarvii taas viikonloppuna käydä kotikoneella kattomassa sun masukuva, ku tääl töissä ei näy buu!

Nii ja yritän ottaa iteki taas uuden masukuvan. Koko ajan se tuntuu vaan kasvavan :)

:hug: kaikille!

s-h-h 30+1
 
Närästys on tosi kurja juttu :( mulla oli ennen raskautta tosi useesti närästystä ja sain siihen ihan lääkkeetkin, mut nyt raskauden aikana oon onneks säästyny niiltä *koputtaa puuta* :D Mulla oli nyt keskiviikkona käynti äippäpolilla, kun neuvola oli huolissaan mun verenpaineista, mutta lääkäri tarkisti kaiken vauvan sydänkäyrästä lapsiveteen asti ja totesi ettei oo mitää huolta =) pääsin kans katselemaan vauvaa ultralla ja siellähän se on kans pää alaspäin valmiina tulemaan sitten ulos... Painoaki poitsulle on kertyny jo sopivat 2346g ja tällä hetkellä mennää rv 32+1 eli hyvin ehtii vielä kasvaa :)
Koittakaa pärjäillä närästyksien kanssa :( toivottavasti tosiaan helpottaisivat ennen vauvan tuloa :hug:
 
Miullakaan ei oo ollu närästystä ku kerran mut tuntuu aina iltasin ennen nukkumaan menoa varsinkin et kaikki mitä juot ja syöt jää tohon ruokatorveen.. Eilenki join lasillisen kylmää vettä niin tuntu että olis pakko röyhtäistä mut ei onnistu mitenkään ja et se vesi jäi siihe ruokatorveen.. sillee jännästi.. (toivottavasti ymmärsitte mitä tarkotan :D )
t. MoccaLatte ja Piskuinen 33+6
 
Kiitti Sparkle tosta listasta!:) Tosi kurjaa tuo närästys. Itsellä on ollu muutaman kerran kans, mut nyt on onneks rauhottunut... Sit mul on ollu lievää pahoinvointia nyt parina viime viikkkona, mutta siihen autto ku söin vähän vähemmän ja terveellisemmin. Siis ku oon mättäny ilmeisesti aivan liikaa herkkuja :ashamed: Mutta tosi kurjaa tuommonen jatkuva närästys ja huomasin itsekin ettei Rennie tosiaankaan auta siihen! Pallero oli viime neuvolakäynnillä sivuttain, toivottavasti alkaa pikkuhiljaa kääntymään oikeinpäin. Vielä viikko äitiysloman alkuun! =)
Celine ja Pallero rv 33+6 (kai ellen taas laskenu väärin)
 
Kivaa kun laitoit kuvan Sparkle Sulla on ihanan kaunis masu! Mä niin tykkään masu kuvista, niin kauniita ovat!
On kyl hauskaa ottaa kuvia ja seurata masun kasvua. Mulla on ollut ehkä vähän ongelmaa sopeutua kehon muutoksiin, vatsan kasvuun ja lihomiseen. Ei niin että esim. tarkkailisin syömistä tai vastaavaa mutta vähän sellanen epämukava olo omassa kehossa. Tietty se että on ollut kipuja/suppareita ja vaikka mitä jo ennen viikkoa 20 vaikuttaa varamsti asiaan hih! Olo on jo niin tukala ja ihmettelen että mitä sit vaiks kuukauden päästä..No anyway piti vaan sanoa että vaikka multa nyt tuntuu välillä inhottavalta niin kyllä jälkeenpäin on varamsti tosi kivaa katsoa kuvia omasta masusta ja ihmetellä että sielä se pikku nyytti joka nyt tuhisee vieressä asusteli 9kk :)
Celine oon kade, sulla alkaa ihan just äikkäriiii. Jee!! Kiva että vauveli on kääntymässä oikeinpäin, kyllä se hyvin ehtii vielä.
Hansu hyvä että sulla noin tarkka neuvolatäti, ihan parsta että pääsit tutkimuksiin ja vielä ihanampaa että kaikki kunnossa. Kiva kun sait tietää vauvelin painoa, eikö tunnukin ihmeelliseltä jokin noin konkreettinen fakta? :)

Tässä kuva mun masusta, otettu tänään eli 30+2.
Aijaa.com - 7068759.jpg

Kaikille tasapuolisesti haleja ja ihanaa viikonloppua :hug:
-Monchichi ja pikku Monchi masussa
 
Oli kyllä tosi ihana tietää vauvan tämän hetkinen paino =) nyt voi laskea vauvan painon pois omassa mielessä aina kun käy vaalla :D
Mulla kans ollu vähä epämukava olo oman kehon muutoksien kanssa : / tietysti sen ymmärtää, että keho muuttuu pakosti raskauden aikana :) mutta sitten, kun pitäisi lähteä johonkin ja kaapista ei vain yksinkertaisesti enää löydy mitään "sopivaa" päälle pantavaa... Eilen meillä oli firman pikkujoulut ja valehtelematta vietin melkein 2tuntia peilin edessä, kun ei osannu päättää mitä sitä päälleen laittaisi, ettei tarvisi ravintolaan mennä collarihousuissa ja t-paidassa :D Mut onneks kohta alkaa äippäloma, ni suurinosa ajasta menee kotona ollessa, ei tarvi miettiä aina mitä päälleen laittais töihin...
Voi kun ihania nuo teidän masut :heart: jännää katsoa miten erilaisia masuja on, vaikka MELKEIN samoilla viikoilla ollaan. Eilen ystävän kanssa juuri mietittiin, että eroaako poikamasu tosiaan paljonkin tyttömasusta? Kun alku talvesta kävin tuttuni luona kylässä, niin hän sanoi heti minut nähdessään, että "poika sieltä masusta tulee" ja ei edes vielä tiennyt että poika sieltä tosiaan on tulossa :O

Hyviä vointeja kaikille!! Ja hyvää alkavaa uutta viikkoa :heart: Hansu 32+3
 
Nyt on juhlat juhlittu ja pieni prinsessa saanut nimen =) Oli het niin reipas tyttö että =)

Kyllähän nuo väittää että tyttö ja poikamasu eroaa toisistaan, mutta en mä kyllä osais sanoa jos laitettas rivi masuja eteen et kummanlainen on. Ja kyllähän sekin on totta, että ei se varmasti oo niin yksiselitteistä et jos on tietynlainen masu et on selvää kumpi tulee. Kuitenki niin yksilöllistä miten masu kasvaa ja pyöristyy. Huoh, olipa selitys :D :LOL:

Tänään pääsee kattoon pitkästä aikaa taas omaa ihanaa rakasta kummipoikaa :D :heart: Huomenna olis toisiks viiminen koulupäivä näillänäkymin ikinä :LOL:
Ja eilen taas poksu :D Nyt 32+1 :heart:

Tässä masukuvaa tältä aamulta:
 
No, enhän mä viikonloppuna koneelle päässy istuskelee :ashamed: Jotenki olin mukamas koko ajan liikkeellä vaikken mitään ihmeellistä tehny! Ulkoilin kyllä paljon, kun on niin ihanaa kun on tänne eteläänki tullu kunnolla lunta :)

Jospa yritän tässä viikolla päästä kattelee teijän masukuvia ja laittaa omaani :)

Ja, tosiaan, mulle ainakin koko ajan sanotaan, että ihan on poikamasu, kun on niin pystyssä ja edessä. Oikeesti kyllä, jos mua kattoo suoraan takaapäin, niin ei edes näytä siltä, että olisin raskaana, kun masu on niin edessä :) Tiedä sitten, pitääkö tää nimenomaan paikkansa sen takia, että poika on tulossa vai onko ihan vaan vartalotyypistä kyse...

Tuo vaatehomma alkaa kyl joo olee vähän ärsyttävää jo! Kun on vähemmän valinnanvaraa siellä vaatekaapissa eikä aina jaksais samoja vaatteita laittaa. Töissä mul on ehkä onneks työvaatteet, niin ei tarvii miettiä, mitä laittaa päälleen, mutta muuten kyllä ymmärrän tuskasi Hansu! Ja hyvä, että vauvalla oli kaikki hyvin :)

Vitsit celine oon kans kade, kun sulla enää viikko jäljellä! Mutta eipä mullakaan enää kun neljä! Ja nää vikat viikot menee kyllä vauhdilla, kun on sijaisten perehdyttämistä ja pikkujouluja luvassa. Niin ja se itsenäisyyspäiväkin tuo yhden lisävapaapäivän ja mulla on tunteja sisälläkin, joten luultavasti pääsen aloittamaan äippäloman yhden päivän etuajassa :) Ihan rauhoittua jouluun, kun on koko jouluviikko vapaata.

Ja sparkle, sullahan ei oo mitään enää, jos enää muutama päivä koulua jäljellä :)

Vointeja ja voikaahan paksusti :LOL:

s-h-h ja Vili Vilkas (nyt oli annettava jo kunnon nimi, kun niiiiiin vilkas tuolla masussa on :)) 30+4
 
Tänään oli neuvola, viikkoja nyt 32+3.

Paino: 89.6kg (viimeks neljä viikkoa sitten oli 89,8kg joten 200g lähteny pois :D )
Pissa: -/-
RR: 122/78
Hb: 124
Sf: 30 cm
Tarjonta: rt (tämä oli eka kerta kun kukaan sano miten päin vauva köllöttelee ja hyvä näin että oli rt)
Liikkeet ++
Syke: 144

Oma neuvoltatäti oli koulutuksessa ja sijaisena oli joku ihme haahka.. Ihan himmee tyyppi, mutta sain kuitenkin vastauksia omiin kysymyksiini. Mutta pääasia oli että niin vauvalla kuin itselläni oli kaikki hyvin. Neuvolakortti on kuulemma niin malliesimerkki että sen vois vaikka laittaa kehyksiin :D Seuraava käynti onkin sitten jo kahden viikon päästä ja sillon lähetettä synnytystapa-arvioon (piti kyllä laittaa jo tänään, mutta eipä tuo laittanukkaan).

Sparkle ja Viuhti 32+3
 
Sparkle sekin lesoja, ei kenekään paino voi laksee tässä vaiheessa. Ihan epistä!! ;) Mulle tulee joka kerta lisää vaikka syön ihan samalla tavalla koko ajan, en tykkää!! Ahdistaa aina ku täti sano et "nyt voit nousta vaa'alle" :headwall:
Kiva kun pääset synnytystapa arviointiin! Mä kanssa kyselin sitä mutta en kyllä pääse sellaseen, sanoivat et laittaa lähetteen sellaseen vaan silloin jos on joku tietty syy siihen. Mutta eihän sullakaan ole mitään "syytä"? Kerro miten meni ja mitä arvioivat, kivaa kuullaa :)
S-h-h ihana nimi tuo Vili Vilkas, kuulostaa jotenkin tosi söpöltä hihi :heart:
Mulla on ensi viikolla taas neuvola, kivaa! Ja sit ei montaa viikkoa duunia ja lomalle lompsis jee :D
Jotku teistä on jo melkein mammiksella jo, nauttikaa!
Onks kaikki jo ostanut paljon vaatteitta pikkuselle? Mä en ole ole ihan hirveesti eikä vauvan huonekaan ole vielä valmis. Ajattelin sit puuhastella niiden parissa kun mammaloma on alkanut. En ole myöskään pessyt äitiyspakkauksen vaatteitta mutta kyllä mä ehdin :)
 
No mä olin ihan varma siitä, että paino noussu ropisten viime kerrasta, mutta ei. Olin jokseenkin ihmeissäni kun oon kuitenki herkutellu jonku verran ja liikkunu aikasempaa vähemmän. Mutta hyv näin :D Joo, ei mullakaan mitään varsinaista syytä oo sille synnytystapaarviolle, ja tänään neuvolassa täti sanoki että ei siinä mitään ihmeellistä pitäs olla ku on jo pää alaspäin ja muutenki oon kuulemma pituuteni ansiosta hyvä synnyttäjä ja lantio on kuulemma hyvän olonen. Mutta pääseepä ainaki vielä kattoon pientä =)

Vaatteita ei olla uusina ostettu ku ihan muutama, mutta kirpparilta hain säkillisen jo joskus kesällä. Huomenna pitäs serkulta hakee vaatteita ja jotain muuta tavaraa =) Ja mitä nyt sit äitiyspakkauksen mukana tuli. Ihan kiitettävästi tuolla kaapissa niitä on jo nytten =) Mulla mammaloman alkuun kaks viikkoa, mutta viikon päästä on tosiaan viiminen koulupäivä, jonka jälkeen voi jo lomailun alottaa =) Vauvalle on nurkkaus melkein valmiina. Lauantaina koottiin sänky, mutta ei me mitään patjoja sinne vielä laitettu. Ja odotellaan et isä tois espoosta meille hoitopöydän. Sit olis kaikki valmista. Hoitolaukku vielä puuttuu joten sekin pitäs hankkia mutta ollaan ajateltu että joululahjaks pyydetään se. Sit vois sen pakata valmiiks =)
 
Voi ku mullaki pääsis laskee toi paino ens Neuvola käynnillä :) on tosi ahdistavaa nousta aina siihen vaalle ja oottaa millasen lukeman se näyttää, on aina eri ku kotoa lähtiessä... Jostain kumman syystä koti vaaka näyttää aina vähemmän, ku neuvolassa :D
Mulla kans jonkun verran noita vaatteita jo kerätty, vaikeinta aina vaa se kun ei tiedä minkä kokosia sitä hankkis? : / tosi moni on kirjotellu tuolla foorumilla, et on ostellu vastasyntyneelle 50-56cm ja saman kokosia ottan sit sairaalaan mukaann kotiin lähtöä varten... Mut mulla näyttäis suurinosa vaatteista olevan sellasta 62-68cm luokkaa, eikä kamalast enää viittis alkaa ostelee niitä 56cm, ku alkaa kumminki tota rahaa menee jo muutenki tässä joulun alla :eek: Ja suurinosa tutuista sanoo, et saahan ne puntit ja hihat sitten käännettyä tarvittaessa aluksi, mut ota nyt selvää sitte... Ei viittis kumminkaa vaavia kamalan suurissa vaatteissa pidellä...
 

Yhteistyössä