Tammikuun Vauvat 2012 lokakuussa

Päivää pinoon! Mä taas viime käynnillä uhosin, että kirjoitan tänne kuulumisia useammin, mut eihän se ihan silleen ole mennyt… :ashamed: Nyt on onneksi tenttikiireet helpottaneet hetkeksi, laiskuus vaan on kroonista laatua ;)

Bassets ja Maijuli oli narahtaneet sokerirasituksessa. Tsemppiä kovasti verensokerien mittailuun ja muuhun! :hug:

Tervetulotoivotukset uusille palstailijoille!

Sairaala-ajasta olitte jutustelleet. Mä en oo koskaan joutunut olemaan sairaalassa (omaa syntymääni lukuun ottamatta :D), niin sekin vähän jännittää, että osaako siellä sitten nukkua jne. Mut kun on esikoinen kyseessä, niin ihan mielelläni siellä muutaman päivän vietän tutustumassa vauvaan ja opettelemassa uutta.

Nimiä ollaan listattu ja vähän niistä on puhuttukin. Onneksi meillä on miehen kanssa aika samanlainen maku nimien suhteen eli ei varmaankaan ihan hirveää vääntöä tule. Päätöksiä ei olla vielä tehty, mutta onpa tässä aikaa. Synnärille menevään esitietolomakkeeseen laitettiin semmoiset nimet, jotka oli ”tarpeeksi hyvät” molempien mielestä, mutta lopulliset nimivalinnat ei varmaan tule olemaan ihan samat.

Liikkeitä on alkanut nyt viime aikoina tuntua huomattavasti selvemmin ja paljon enemmän, mutta kyllä se edelleen vaihtelee. Joinain päivinä tuntuu potkuttelua melkein jatkuvalla syötöllä, toisina päivinä taas on huomattavasti hiljaisempaa. Öisin en oo vielä kertaakaan herännyt vauvan liikkeiden takia.

Vieraista synnärillä En ole ihan varma TAYSin tämänhetkisestä käytännöstä, mutta sillä ei pahemmin ole meidän kohdalla väliä. Isovanhemmat asuu niin kaukana, etteivät varmasti laitokselle ennätä katsomaan kuitenkaan.

Bassets Kylläpä siellä taas on huolenaihetta :( Onneksi nyt on pulssi ainakin laskenut!

niiskuneidille edelleen tsemppiä pääkivun kanssa elämiseen! :hug:

Kantoliina musta tuntuu hankalalta ainakin näin ajatuksen tasolla, mut kantoreppua olen ajatellut. Mulla kun on kantoponchokin jo olemassa, kun sinne saa aikamoisen masun mahtumaan :D Manduca ja Tuli vaikuttaa tosi päteviltä kantorepuilta, mutta tutustun niihin enempi varmaan sitten alkuvuodesta.

Tässä muuten vähän yli viikon vanha masukuva rv 25+1, erittäin hyvin syöneenä ja illalla nappastu, aamumaha on kyllä pienempi, mut alkaahan tuolla olla jo kokoa:



Kopioin omanapailut toisesta pinosta, kun sinnekin piti jo ”romaani” kirjoittaa… :ashamed:
Mies tunsi ihan varmuudella potkut ensimmäistä kertaa sunnuntai-iltana. Liikkeitä on kyllä jo monta viikkoa tuntunu päällepäin, mutta mies on ollut vähän laiska kokeilemaan, koska vauva on aina heti rauhoittunut, kun isukin käsi ilmestyy masulle. Silloin oli just hirmuiset riehunnat meneillään, kun sanoin miehelle, että NYT se käsi tänne ja niinhän sieltä tuli heti pari-kolme napakkaa potkua suoraan kämmeneen :heart: Mies loisti kuin Naantalin aurinko, niin paljon se oli tuota kuitenkin jo ehtinyt odottaa :)

Sokerirasituksessa olin eilen ja onneksi selvisin enkä narahtanut arvoista! On tosi helpottunut olo. Jos jotakuta kiinnostaa vertailla noita arvoja, niin mulla oli paastoarvo 5,1 (raja-arvo 5,3), tunnin arvo 7,8 (10,0) ja kahden tunnin arvo 7,3 (8,6). Tuo paastoarvohan on aika lähellä ylärajaa, mutta onneksi kuitenkin jäi alle. Se litku ei ollut niin pahaa kuin kuvittelin (oli vadelmanmakuista), mutta kyllä ne viimeiset tipat jo tökki aika tavalla… Tunnin paikkeilla tuli aika huono olo, vaan selvisihän tuosta hengissä :D Hoitaja ei meinannut saada multa suonia esiin, joten se verikokeiden ottaminen oli vaihteeksi aika tuskallista touhua. Ei kuitenkaan kovin isoja mustelmia tullut. Ja vauva sai hirveän sokerihumalahepulin ja riehui hulluna, tuntui ihan et kohta tulee kantapää mahasta läpi :LOL: Ensi viikolla on lääkärineuvola.

Nyt vauva onkin aamupäivän nyrkkeillyt suoraan kohdunsuulle, ai vitja että tuntuu inhottavalta… :D

Jomi & SS 26+2
 
Neuvolalääkäri takana! Sokerirasitukset tulokset olivat kai oikein loistavat Paastoarvo 4.1 (5.3), 1h 4.9 (10.0), 2h 5.3 (8.6). Sulkuihin laitoin viitearvot. Olin ihan varma että rasituksessa viimeistään narahdan kun ei mitään ole ollut! Huh, onneksi niin ei käynyt :) Painoa oli tullut +569g/vko :whistle: Nyt ollaan lähtöpainosta +4kg. Sf-mitta oli 29cm eli yläkäyrän yläpuolella mennään edelleen. Vauvelin syke oli 140. Vauva on pää alaspäi. Selkä jää vasemmalle ja kädet/jalat oikealle.

Uuden ajan sain lääkärille 2 viikon päähän sillä kohdunsuu oli pehmeä, mutta kanavaa jäljellä normaali 3cm. Lääkäri sanoi että ei kannata turhaan liiaksi huolestua sillä se on ihan normaalia uudelleensynnyttäjällä, mutta tilannetta seurataan kun on takana ennenaikainen synnytys ettei paikat lähde kypsymään ennenaikojaan. Tuo meidän esikoinen on siis syntynyt 26+3.

Mukavaa päivää tytöt! :wave:
Sannuli 26+5
 
Heips!

Täällä alkaa vihdoin eteisremppa olla valmiina,jeee!!täs oon perjantaista asti siivoillut ja vielä ois hiukan jäljelläki,mut tänään on ollu ihan pakko ottaa iisisti,jotenki hankala olla ja välillä kipuileekin: /käveleminen on toooosi hidasta..eilen neuvolantäti toppuuttele et otahan rauhallisesti ja se ei edes tienny mitä kaikkee oonkaan siivoillut/järkkäillyt..huh kai se on vaan hidastettava,ei auta muu...

hemuliina ja ihanuus 27+6:heart:
 
Moi pitkästä aikaa!

Heti ensimmäiseksi täytyy sanoa, että kivaa Ninnatar, että vauvan tuubi valmistui ja kiitos kun laitoit kuvan tänne!!! Olen sitä jo odotellut. :) Ihanan värinen! Mikä lanka sulla olikaan käytössä ja mikä väri? Mulla olisi Novitan Puro-lankaa ja mietin, että sopisiko se tuohon. Pesukoneessahan sitä ei voisi pestä, kun huopuu ja käytössäkin saattaa nukkaantua. Mutta värit on Purossa niin ihanat. Onko kellään kokemusta tuollaisesta tuubista käytössä, onko tarvinnut pestä usein?

Voi kun teillä on ikävää pahoinvointia ja päänsärkyjä ja sun muuta vaivaa. Kova tsempitys jälleen kerran Niiskuneiti-paralle! Ja Bassetsille myös migreenin ja hengenahdistuksen kanssa! :hug: Niin ja Sartsalle myös jaksamisia, toivottavasti nuo supparit nyt ainakin pysyisivät aisoissa.

Omat vaivat on pienempiä, mutta harmittaahan nekin. Mä olen jo puolitoista kuukautta iloinnut palanneesta työvireestä. Ellen kyseli työmotivaatiota. Se oli mulla kadoksissa koko ensimmäisen kolmanneksen. Nyt taas on ikävä kyllä pari päivää väsyttänyt niin, että mietin kauhuissani, että kuinka saan hommat hoidettua ennen ä-loman alkua, jos se väsymys palaa oikein kunnolla. Mutta ehkäpä tämä on vaan pieni flunssanpoikanen ja menee pikaisesti ohi. Tosin tunnen taas jo motivaationpuutettakin ilmassa..

Se mikä ei taida mennä ohi, on väsyminen pöydän ääressä istumiseen. Selkää pakottaa ja tuntuu, että vauva puskee sekä selästä läpi taaksepäin että palleasta läpi ylöspäin. Että mun keskivartalossa ei vaan ole tilaa tälle. Huoh. Tekisi vaan mieli maata selällään sohvalla. Voisiko mun maha venyä vähän nopeammin, että vauvalla olisi enemmän tilaa…?

Lisää ON:aa. Neuvolalääkäri takana ja kaikki oli hyvin. Vauva oli tosi vilkas juuri sinä päivänä ja lääkärikin sai tuta potkuja. Sydänäänien kuuntelua hiukan hankaloitti, kun toinen vaan uiskenteli ympäriinsä. :) Ite-pisteessä mittailin verenpaineet (opettelin) ja punnitsin sillä sairaalavaa’alla (opettelin). Vaaka on kyllä tulossa kotiinkin ensimmäistä kertaa elämässäni. En tiedä oliko järkevä ostos. Jotenkaan en usko, että painon kyttäily vaa’asta sopii kenellekään. Pelkään, että siitä saattaa tulla stressiä vauvan syntymän jälkeen. Nyt suhtaudun niin, että painoa tulee mitä tulee ja se lähtee sitten ajan kanssa pois (ilman stressiä), mutta jos nurkasta kyttää syyttävä vaaka, niin en tiedä rupeaako ahdistamaan.

Meille taitaa nyt tulla vauvavakuutus Turvasta. Mitä nyt olen tutkinut, niin sen pitäisi olla ihan toimiva ja täyttää mun kriteerit (vakuutuksen saa ennen syntymää ja se ei katkea 2 kk:n iässä). Onko kellään muulla vakuutus Turvasta? Me otetaan se, kun täällä pk-seudulla on julkiselle aina kauheat jonot ja toisaalta yksityisiä on tiheässä. Jos tyyppi ei tuppaa sairastelemaan, niin sen voi sitten irtisanoa myöhemmin.

Miten muuten te, jotka nukutatte vauvaa ekat kk:t äitiyspakkauksen laatikossa, toimitte laatikon kanssa? Tuntuu ikävältä laittaa se lattialle (joku vielä astuu vahingossa päälle..), mutta ei meillä oikein mitään lipastojakaan tms. ole, johon sen voisi laittaa. Meniskö sitten pinnikseen? Ei meillä kyllä sellaistakaan vielä ole. Vai menisikö vauva kuitenkin suoraan pinnikseen ilman laatikkoa?

Puzzle kyseli kantoliinoista. Kokemuksia ei ole, kun ei vielä vauvaakaan, mutta ite olisin kovasti kiinnostunut moisesta. Mua kiinnostaisi tuollainen hug a bub -tyyppinen, eli todellakin liina, ei reppu, ja mahdollisimman simppeli. Mutta näitä liinamaisiakin taitaa olla paljon eri merkkejä. Löysin tällaisen sivuston netistä, jossa paljon asiaa kantoliinoista: Kantoliinakanavan kotisivut
Mutta mitenkäs sovittelet, kun ei ole sitä vauvaa! No, sen hankinta taitaa jäädä syntymän jälkeen.

Huh, Sannuli, kylläpä teidän esikoinen syntyi aikaisin! Oliko vauva kuitenkin ihan terve ja mitä painoi? Tuliko siitä (aikaisesta maailmaantulosta) jotain ongelmia? Toivottavasti tällä kertaa pääsee täysiaikaiseksi asti!

Voi ei mikä väsymys ja tukala mahaolo! Taidan lähteä töistä aikaisin... Sohvalle kilkuttelemaan sukkapuikkoja. :) Kun vaan joku tekisi mun työt sillä aikaa, mut ei.

Tellu Po 26+5
 
puzzle82 , jep tuo on kyl totta, että tuo kipuasteikko on vaikee tulkita, jokainen ku tuntee kipurajat erillälailla.. mutta kyl mun mielestä se lääkärikin jollain tavalla oli tökerö, tai sit musta siltä vaan tuntu.. sen mielestä ei ollu mitään hätää, vaikka omasta mielestä verenpaineetkin huiteli kaakkoja.. onhan 144/108 korkahko, vai onko? ;o
 
Me sitten taas aiotaan ehdottomasti kestovaippailla. Voisin johkin sopuhintaan ostaa nuo teitin vaipat jos kerran käyttöä ei ole!?

Niiskuneiti, kuinka monta kertaa tuo verenpaine mitattiin? Yleensä jos alapaine alkaa nousta noin korkeaksi niin yläpainekin nousee. Jos tuollainen arvo tulisi itselle eteen niin pitäisin sitä mittausvirheenä. Jos yhtään lohduttaa :)

Mekin otettiin jo vauvavakuutus ja hommattiin se Ifiltä kun muutkin vakuutukset on siellä ja nuo muut juuri kilpailutettiin jokin aika takaisin. Melko kallishan tuo vauvavakuutus on, mutta pidän melkoisen tärkeänä mahdollisuutta hoitaa lääkärikäynnit yksityisellä. Saa sen sitten vaihettua vähän halvemmaksi kun mukelo on pari kuukautta vanha.

puzzle & parasiitti 26+2
 
Huhhuijaa, miten onkin itsestä tullut näin saamaton, että edellisestä kirjoituksesta on jo kaksi viikkoa. :ashamed:

puzzle82 Mie oon käyttänyt kantoliinoja näillä kolmella pienimmällä ja lämpimästi voin suositella trikoista liinaa ensimmäiseksi liinaksi. Huggis, Kimperi ja Mam Eco on itsellä ainakin toimineet tosi hyvin ihan pikkuisella, koska noissa trikoisissa liinoissa ei ole tuon sidonnan kanssa niin tarkkaa kun joustaa tuo liina. Manducakin meillä on käytössä ollut, mutta ihan pikkuvauvana eivät nuo siinä oikein viihtyneet vaan vasta jostain 4 kk eteenpäin ollut sitten käytössä enempi.
Nuo Kantoliinakanavan sivut on kyllä tosi hyvät ja sieltä löytää myös hyvin sidontaohjeita, samoin YouTubessa on paljon videoita noista sidonnoista.
Itse aluksi opettelin yhden sidonnan, kietaisux2, ja sitten kun liinan kanssa toimiminen tuli vähän varmemmaksi niin testailin muitakin sidontoja. :)
Aluksi voi tuntua nuo sidonnat hankalilta, mutta harjoitus tekee mestarin.

niiiiiskuneiti On kyllä siulla ollut tökerö lääkäri, että ihan aiheesta kyllä närkästyit. Ja nuo paineet on miusta ainakin melko korkeat, itsellä siis normaalisti alapaine jossain 60-80 välillä.

Tellu Po Mie laitoin pakkauksen tuollaisen rottinkisen arkun päälle, mikä sattui olemaan juuri passelia kokoa. Toinen vaihtoehto olisi ollut että mies olisi saanut nikkaroida siihen jalat. :)

Ihania massukuvia oli ainakin Jomilla, Mairalla, Sartsalla ja niiskuneidillä. :heart: Alkaa olla jo hyvänkokosia massuja kaikilla.

(.) Tänään kävin lääkärissä viimeisen kerran hakemassa sairaslomaa, nyt sitten olisi äitiysloman alkuun saakka, joka jo 2,5 viikon päästä alkaakin. :) Huomenna on neuvolakäynti niin sitten tarkemmin masukuulumisia kirjoittelen.

Muutakin piti kommentoida, mutta kunhan tässä taas saan kahlattua läpi näitä niin jatkan juttua. :)

MLM ja Kukkis 29+6
 
Kiitos kaikille tuubikehuista :heart:

Tellu Po Tuubin lanka oli jotain ranskalaista akryylilankaa. Ei kovin ohutta, mutta ei kauhean paksuakaan. Puikot oli 4.5. Väri on vanha roosa, vaikka kuvassa näyttäkin violetilta. Puro on varmasti tosi hyvä lanka tuohon, koska on todella pehmeää ja paksua. Sitä neuloo sitten nopeasti. Ja värithän siinä ovat todella upeita. Tuubin neuloo nopeasti, mutta minulla meni valmisteluihin (lue: ohjeen suomennos, palmikosta koetilkku ym.) hyvän aikaa. Eli nyt kun tuubi on tehty, niin voin halutessa kirjoittaa ohjeen tänne suomeksi mittoineen ja selvennyksineen, jotta seuraavalla tekijällä homma menisi sukkelampaan :) Koska tuubi on vastasyntyneen varuste, niin uskoisin, että sitä ei joudu pesemään kuin ehkä käyttöönottopesun. Tosin tuubinhan voisi tehdä myöhemmin vanhemmallekin lapselle jos osoittautuu hyväksi :)

Kantoliinoista Kovasti tuota hug a bugia on suositeltu monessa paikassa, joten itse aion hankkia sen. Sitä voi sitten mieskin hyödyntää ja itse saa tehtyä kotihommia ja vauvaa voi rahoitella jos on kovin itkuinen.

Tänään oli vihdoin tullut Kelan sivuille merkintä, että ensi viikolla äitiyspakkausraha 140 eur kilahtaa tilille vaunuja varten :heart:

Perjantaina oli neuvolalääkärillä. Kaikki hyvin, mutta lääkäri halusi minun tekevän parin päivän otoksen verensokereista. Myös senkin takia, koska sf-mitta menee jatkuvasti yläkäyrillä. Pitänee etsiä sokerimittari jostain laatikon perukoilta. Minulla on siis normaalisti alhainen verensokeri, mutta nyt hän varmaan ajatteli, että jospa on lähtenyt nousuun. Lääkäri antoi vinkin että magnesiumin lisäksi rauta voisi auttaa jalkakramppeihin. Laitoin tänään rautaa tilaukseen.

Toivottavasti kaikkien supparit laantuu ja muutkin oireet. Tämä hetki pitäisi kai olla sitä seesteistä keskiraskautta jolloin odottava äiti pursuaa energiaa. Täällä sitä ei ainakaan ole eikä ole ollutkaan. Hyvä kun töistä pääsee kaupan kautta kotiin. Siinä minulle tavoitetta. Odotan kuin kuuta nousevaa äippäloman alkua, jolloin voi vaan relata. Kesällä ja alkusyksystä mietin kovasti, että miten sitä raaskii jättää työpaikan äippäloman ajaksi, mutta nyt on kyllä tällä mammalla mietteet toiset. Myös pahoinvointi on tullut viime viikkoina hieman takaisin. Saa olla tarkkana, että laukussa on jatkuvasti mukana pikkuevästä.

Kaikissa netissä olevissa kuvissa imettävillä äideillä on hyvin rehevät rinnat. Löytyykö muita, joilla ei niitä ole? Onko rintojen koko suhteessa tulevan maidon määrään mitenkään?

Vessassa saa rampata yöllä ja ummetus riivaa edelleenkin. Olen syönyt luumuja ja nyt vähän Vi-Sibliniä. Täytynee lisätä Vi-Sibliniä vielä vähän.

Vauvalle on tullut ostettua kovasti kaikenlaista vaatetta :heart: Ihanan värisiä on löytynyt. Pitäisi vaan olla paikka, johon niitä vaatteita sitten laittelisi. Parin viikon päästä pitäisi hakea Ikeasta parit kuminauhalakanat pinnikseen (tosin ei kyllä ole vielä edes pinnistäkään) ja sitten se vaal. pun. yövalo :heart:

Aurinkoista viikkoa mammeleille :heart:

27 + 5
 
Viimeksi muokattu:
Puzzle82 kysyi kantoliinoista. Itse käytin esikon kanssa pitkää trikoista liinaa ja hyvä oli, paljon parempi kuin rintareppu (sekin löytyy). Kannattaa ehkä hankkia semmoinen, jossa ne pää kapenee, ettei tule niin hervoton siitä solmusta.

Tellu Po, meillä oli esikolla äp-laatikko juntattu seinän/yöpöydän ja sängyn väliin semmoisen puisen arkun päälle. Minä en uskalla pelkästään laittaa jonkun päälle, vaan pitää olla seinätkin melkein ympärillä...

Ninnatar pohdiskeli rintojen koon vaikutusta. Meikäläisen rinnat on tosi kaukana rehevistä ja kyllä näillä jo yksi on imetetty. Ei sillä ole vaikutusta maidon määrään, rintojen koko kun on kiinni lähinnä rasvakudoksen määrästä. Imetysaikana ne sitten vaihtaa sitä kokoa sen mukaan, että ovatko täynnä maitoa vai just tyhjennetyt. Silloin voi välillä pienetkin tissit olla aika pallot :LOL:

Neuvolalääkäri täälläkin takana. Ei siellä mitään erikoisempaa tullut. Sf-mitta hieman keskikäyrän alapuolella, sykkeet n. 150 ja vauva liikkuu aktiivisesti. Kohdunsuu pehmentynyt, muttei aiheuta seurantaa, kun on kiinni ja kanava normaali. Hb oli vielä 128, toivottavasti pääsen taas loppuun asti ilman rautakuuria (muutenkin maha toimii ihan miten sattuu..)

Illat pimenee ja töihinkin ajetaan jo aika hämärässä. Työmotivaatiosta Ellen kyseli ja se on kyllä vaihteleva. Toisaalta on ihan kiva käydä töissä, mutta toisaalta tekisi jo mieli hellittää vähän. Mulla on kauhea kiire koko ajan, kun pitäisi saada tietyt hommat tehtyä ennen kuin jään äippälomalle. Mutta eipä tässä enää ole kuin jotain 7 viikkoa jäljellä.

Leppoisia syyspäiviä vatsojen kanssa!

Meelia ja myllertäjä, 27 + jotakin
 
Tatomira, millä viikoilla sun muksut on syntyneet? Meidän tenavat syntyi viikoilla 37+2, 37+2 ja 37+4. Joten jos sama kaava jatkuu, on mullakin enää 10 viikkoa h-hetkeen. Toivon kyllä että syntyy suunnilleen noilla viikoilla, ettei kovin isoks pääsis kasvamaan. Jos sais neuvolasta aikaa äippäpolille jossain vaiheessa koon tarkistukseen. Pikkasen alkaa jo jännittää.
Edellistä odotellessa oli näillä viikoilla masun ympärys 94cm, nyt 101cm :O, eihän tuo tietty kerro mitään vauvan koosta, mutta kuitenkin...
Täällä Muru viihtyy edelleen poikittain, joten kyljelläkään olo ei ole helppoa.

Mites teillä liikunta sujuu?
Mulla huonosti :(
Täällä kun liikkuu kaikenmaailman karhuja sun muita, ei metsään oikein huvita mennä lenkkeilemään. Eikä tota 60kg itepäistä koiraa jaksa narussa taluttaa toisen koiran ohella, vois olla mamma pian masullaan tienposkessa. Enkä sitten ilman koiria raaski lähtee.. Pitää vissiin odotella, että kontiot alkaa talviunille..

Liinailusta, mulla oli viimeks käytössä huutonetistä kympillä ostettu kudottu viisimetrinen liina. On kyllä tosi kätevä, kun oppii sitomaan. Nyt meinasin etsiä pikkasen lyhyemmän version.. Onkohan kolmemetrinen liian lyhyt?

No nyt kutsuu Danielle Steel (pari sivua, sitten nukahdan..)

Hyviä öitä mammat. -Amalia- ja Muru 27+5
 
-Amalia- meillä ei oo ihan noin aikaisessa olleet :) esikoinen 38+2, kakkonen 39+1 ja kolmonen neuvolakortin mukaan 39+2, mutta ultran mukaan (kun ei sillon vaihdettu sitten laskettua aikaa) 38+5 et ihan täysiaikaisia ovat kaikki olleet, mutta kuitenkin ennen laskettua ovat syntyneet.

Hih, latasin nyt koneelle nuo tekemäni housut... en mä tiiä, ne näytti ensin paljon söpömmiltä, kun aloin tekeen, noi on aika rumat :D noh, vauva onneksi on niin suloinen, ettei kukaan kiinnitä huomiota sen vaatteisiin



Nuo on tosiaan tehty bambulangasta ja oli tosi kiva neuloa tuota lankaa, lisäksi on tosi pehmoista :) jos jossain vaiheessa jaksaa niin tarkoitus olisi sitten tosiaan väsätä samaa sarjaa sukat ja myssy.

kantoliinoista/repuista mä ostin kuopusta odottaessa manducan, kun tiesin, etten jaksaisi mitään liinaa opetella sitomaan (laiska mikä laiska) mutta meillä ei vauva ikinä viihtynyt siinä, oikeastaan vasta sitten 1+ ikäisenä on mennyt vähän paremmin, mutta musta se asento, mihin vauva siinä laitetaan on jotenkin tosi hankala ja meillä ainakin vauva möngersi niillä jaloillaan nimenomaan ja yleensä sitten itki kun se "pakotettiin" siihen sammakkoasentoon. Eli omat kokemukset tuosta ei oo kovin hyvät.

työmotivaatio tuntuu olevan mulla aina vähän kadoksissa :p sinäänsä ihan mielellään jäisi jo kotiin, etenkin kun aamut ovat jo niin pimeitä, että on tosi vaikea nousta, mutta toisaalta kun tietää, että mun panosta töissä tarvitaan niin on inhottava lähteä pois :( sijaista mulle ei palkata, koska todettiin, että on hankalampi kouluttaa uusi kuin olla kokonaan ilman. Nyt oon täällä selvitellyt sotkuja edellisen äitiyslomani jäljiltä niin tietää, että taas tämänkin jälkeen menee puoli vuotta, että saa hommat täysillä rullaamaan.

-Amalia- kyseli liikunnasta, mulla kävely on yhtä tuskaa. Vaapun kuin ankka ja inhoan sitä :( kävelen tosi hitaasti ja jossain kaupassakin oikein raivostuttaa kun tuntee olonsa niin kömpelöksi. Joskus kävelen kotitietä edestakaisin ja kiitokseksi saan supistuksia ja aivan h*lvetin kipeät lonkat, joten kävelen niin vähän kuin mahdollista (ja se muka on hyvää liikuntaa, pah! ) mutta pyöräily onneksi sujuu vielä tosi hyvin :) kuljen työmatkan pyörällä ja oikeastaan ainoa ongelma on se, että ilmeisesti vauva sitten ajaessa painaa juuri sopivasti rakkoa, koska pyöräillessä tuntuu koko ajan, että tulee kuset housuun, mut sit kun nousee alas niin koko hätää ei enää ole. Välillä oikealla alavatsaan tulee sellanen polttava kipu, mutta kun ei välitä vaan jatkaa vaan pyöräilyä niin kipukin hellittää :)
Ollaan nyt koira sitten lenkkeilytetty täysin pyörällä ihan siksi, että mulla se kävely on yhtä tuskaa.

tatomira 29+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ninnatar
Ninnatar tein tällä ohjeella DROPS vauvasetti tosiaan tarkoitus olisi vielä väsätä tuohon tuo myssy ja sukat, saa nähdä jaksaako.

Ja jos tosiaan voit laittaa tuon tuubin suomennetun ohjeen niin olisi tosi kiva :) tuo sun tekemäsi oli niin ihana, että itsekin voisi vauvalle sellaisen-kin väkertää :D
 
Tatomira Laitan tuubiohjeen tänne ehkä jo tänä iltana :) Tuubi on tosian nopsa ja helppo tehdä kun ohje on selkeä ja suomeksi :)

Minuakin kovasti inspiroi aina nähdä muiden käsitöitä ja siten tulee itselle lisäintoa omiin neulomisiin :) Lainasin kirjastosta yhden neulomiskirjankin, mutta siinä ei ollut ainuttakaan kivaa ideaa. Oli vaan jotain roolipukuja....
 
Voi kun täällä on ahkeria ja osaavia käsityöimmeisiä, voi kun mäkin osaisin/viitsisin :D Ehkä sitte mammalomalla kun on sitä kuuluisaa aikaa?

Kantoliinasta olette jutelleet, mä luulen, että se saattaa olla mulle liian hankala tai sitten vaan kuvittelen. Baby Björnin rintareppu ostettiin edellispäivänä kirpparilta, sillä koitetaan sitte pärjäillä :)

Rinnoistakin joku kyseli.. Täällä varustusta ollut jo ennen raskautta ihan kiitettävästi (vaikka BMI 20 paikkeilla) ja nyt sitten jo ihan liikaa! Kaiken lisäksi alkaa kyllästyttämään jo tämä vuotaminen... Mutta kaipa se sitten kuuluu asiaan :p

Laitan vielä masukuvaani kehiin, ehkä se tuosta pikkuhiljaa alkaa kasvamaan samankaltaisiin mittoihin kuin muillakin saman viikkoisilla... KUVA 27+6 :)

jjuuli 28+0 !
 
jjuuli, sullahan on jo tosi komea maha! :) Ei mulla vielä ole läheskään noin iso! Mutta kylläpä nämä mahat tästä pikkuhiljaa joka tapauksessa kasvavat. Eihän sitä tiedä millaisen kasvuspurtin sitä ehtii vielä ottaa ;) Mulle kyllä kelpaa oikein hyvin tällainen vähän pienempikin maha.

Oi kun täällä on tosiaan paljon käsityöihmisiä! Minua harmittaa kun en osaa tehdä itse mitään eikä oikein tulevat mummotkaan ole innostuneet mitään neulomaan. Ja nuo tatomiran tekemät housuthan on tosi suloiset! :) Ei kai siellä podeta turhaa itsekritiikkiä ;)

Joudutteko muut käymään miten usein pissillä öisin? Täällä alkaa vakiintua nykyisin siihen, että klo 1 jälkeen, ja 4 jälkeen on pakko käydä pissillä. Ja aamulla kun pitää nousta niin saa heti rynnätä taas veskin puolelle. Nukkuma-asennotkin alkaa olla jo vähän hankalia kun tuntuu että vauva jää aivan litistyksiin. Ja se kyllä sitten potkiikin siihen malliin takaisin että "mamma hei anna nyt vähän tilaa ei täällä mahdu olemaan" :D

SenSen 27+3
 
Mun mielestä tuo Jjuulin masu on taas tosi pieni =) itsellä jo ihan sairas pallo!! =D samankokoinen on nyt kun mitä esikoisesta laitokselle mennessä.

Mut oikeastaan mä tulin vaan poksumaan koska on lähdettävä ihan just töihin. Mulla on itseasiassa enää tää vko töitä kun ens vko on syysloma ja sit jään varhennetulle ä-lomalle! Tätä on odotettu!
Palailen illalla juttusille!

JJ 30+0 POKS!
 
Vauvan neuletuubi (Toivottavasti olen kopsannut muistiinpanoni oikein. Antakaa heti palautetta jos huomaatte jotakin outoa. Korjaan sitten välittömästi.)



- Käytä vähintään keskipaksua lankaa
- Itse käytin 4.5-pyöröpuikkoja + 6 kpl samanvahvuisia sukkapuikkoja päättelyyn. Pyöröpuikkojen pituus 40 cm.
- Minulla oli 16 silmukkaa 10 cm:llä
- Tuubin valmis leveys 26 cm (eli ympärysmitta 52 cm), valmis korkeus noin 37 cm (itse tein 39 cm korkean). Mittaamista varten yläreunan rullausta ei saa suoristaa.

- Luo 85 silmukkaa
- Neulo oikeaa neuletta 16 krs.
- Toista aina tähtien välissä olevaa ohjetta koko kerros loppuun
- Tuubi neulotaan alkaen yläreunan rullareunasta

Palmikko-osuus:
1 krs. Ensimmäinen silmukka nurin. *2 nurin, 8 oikein, 2 nurin* (toista tähtien välissä olevaa ohjetta koko kerros)
2 krs. Ensimmäinen silmukka nurin. *2 nurin, nosta 2 silmukkaa apupuikolle työn eteen, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein, nosta apupuikolta silmukat takaisin vasemmalle puikolle ja neulo ne oikein, nosta 2 silmukkaa apupuikolle työn taake, neulo 2 silmukkaa oikein, nosta apupuikolta silmukat takaisin vasemmalle puikolle ja neulo ne oikein*. Kerroksen kaksi viimeistä silmukkaa nurin. (toista tähtien välissä olevaa ohjetta koko kerros)
3 krs.-6 krs. Ensimmäinen silmukka nurin. *2 nurin, 8 oikein, 2 nurin*
7 krs. Neulo kuten 2 krs.
8 krs.-15 krs. Neulo kuten 1 krs.
16 krs. Neulo kuten 2 krs.
17 krs. Ensimmäinen silmukka nurin. *4 nurin, 4 oikein, 4 nurin*
18 krs. ja siitä eteenpäin loppuun saakka oikeaa neuletta

Kun työn pituus on noin 31 cm (minulla oli 33 cm) jaa silmukat viidelle sukkapuikolle, kullekin puikolle 17 silmukkaa. Jokaisen puikon lopussa jätä neulomatta toiseksi viimeinen silmukka ja nosta se suoraan oikealle puikolle ja neulo viimeinen silmukka normaalisti. Vedän sen jälkeen toiseksi viimeinen silmukka viimeisen silmukan yli, jotta työ neule alkaa kaventua.

Kun jokaisella puikolla on jäljellä enää 2 silmukkaa, katkaise lanka ja jätä sitä noin 30 cm. Päätä työ, eli vedä viimeisten silmukoiden läpi loppulanka parsinneulan avulla.

HUOM! Alkuperäisessä englantilaisessa ohjeessa korostettiin sitä, että vauva ei saa nukkua pussissa ilman seurantaa, koska vauvat saattavat luiskahtaa todella helposti pussin sisälle. Jos pussi on vauvalle liian pitkä, niin pohjaa voi supistaa, vaikka jonkun nyörin avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa83
Mun piti tolle niiiiskuneidille sanoa, etten tajua kyllä tuota lääkärien logiikkaa. Meillä päin ainakin tossa vaiheessa, noista verenpaineista, tommosesta päänsärystä ja pissasta otettas heti äippäpolille ja syynättäs TOSI tarkkaan kaikki. Kun viikotkin vielä noin vähäiset. Joten en tajua mikseivät siellä teillä päin sitten ota sua ns. tosissaan. :O Siellä siis pitää olla sitkee ja valittaa, valittaa ja valittaa, jotta sais jotain apua. Ja sanot että pelkäät vauvan puolesta kun on tämmöstä. Silti en todellakaan tajua tota, että pissakin oli jo viikon ajan +/- ja silti ei mitään. ÄRH! Mennee niin hermot ettei mittää järkiä!

Kiitos masukehuista. :ashamed::kiss: Tänne ei muuta ihmeellistä... kämpän kanssa nyt säätöö koko ajan ja siitä syystä (=stressi) oli eilen koko päivän kamalia supistuksia. Onneksi iltaa kohden rauhottu ja sauna autto rentoutuun niin että koko maha valahti löysäksi ja kiristävä tunne katosi. Thank god! :heart:

Ens vkolla sit ma esikoinen alottaa päivähoidon ja tää mamma saa omaa aikaa/olla rauhaksiin ja keskittyy tähän pienokaiseen jne jne jne, mut kuunnellen itteensä. Ens vkolle on kyllä ohjelmaa. Ma nään ehkä tuon Mairan. :) Ja sitten ti ois äippäpoli käynti (sokerimittailujen tuomiokin sitten varmaan saadaan....) ja sitten to ois taas psykologi ja pe mahdollinen pankkiin meno (jossei ostaja peru tätä kauppaa) ja raha vaihtas sillon omistajaa + mulla on ip neuvolakäyntikin. Et ohjelmaa piisaa. :)

Sartsa ja Pätkis 28+4 :heart:
 
Pikaisesti kommentoin..

jjuulille haluan sanoa et älä ressaa mahan kasvustasi.. kyllä ne neuvolassa siitä sanois jos se ois liian pieni... ja hyvinhän tuo jo näkyy et selvä vauvamaha on. :) se riippuu nii ihmisen mallista ja siitä et mihin päin kohtu on kallistunut että kuinka paljon maha tulee esille. :)

Nyt on tämäkin mattimyöhänen saanut toimitettua kelan paperit eteenpäin, kauan ne kyllä lojuikin tuossa pöydällä oottamassa. :)

mut eipäs muuta ehi näin äkksieltää kirjottaa...
An-ri 26+0
 

Yhteistyössä