Tammikuun Vauvat 2012 lokakuussa

Onko kukaan saanu supistuksenestolääkitystä? jos on, niin onko ollu hyötyä? Mä oon ihan kypsä tähän olotilaan, kun koko ajan supistaa kaikki vähäkin liikkuminen. Kaksi lasta olis kotona, eikä sohvalla makaaminen oikein onnistu...
 
lyydia76 voi ei :( kokemusta ei lääkityksestä ole, mutta sulla on kyllä tosi kurja tilanne. Pieni kun saisi vielä olla monta viikkoa matkassa, toivotaan, että eivät supistukset kuitenkaan paikkoja avaa, vaikka varmasti kurjaa jos nyt jo supistelee.

Mitään hyötyä tästä viestistä ei nyt ollut.
 
sokerirasituksessa käyty ja nyt odotellaan sit tuloksia jotka saa ens viikolla. Ei se lius ollut mun mielestä niin ällöä kun odotin, sellsta väljähtynyttä spriteä kait.. melkein ykkösellä vedin alas ison lasin kun oli niin kauhea jano... :LOL: näytteenottajakin oli ihan et joko sä sen vedit, tais olla jano... :D lievä 5 minsan pyörrytys iski mut niitä mulla on ennestäänkin ollut tässä raskaudessa ja meni tsemppauksella ohi kuhan istuin odotustilassa silmät kii ja keskityin... sit sainkin jo privatehuoneen ja olo helpotti vielä enemmän. ja mun ihana kultanen mies vei ja haki mut sieltä, oli ihan ottanut vapaata tän päivän. :heart:

onnea niille jotka ovat 30 jo päässeet, perästä tullaan... :)
 
Minä ilmoittaudun vapaaehtoiseksi synnyttämään ensimmäisenä!!!! :wave: Kertauksen vuoksi kerrottakoon että esikoinen syntyi 36+6 ja oli 48/3420, kakkonen syntyi 38+3 ja oli 50/3840. Että samalla kaavalla kun mennään niin neljään kiloon päästään jo ennen kuin 40 viikkoa on täynnä. Olen varannut synntyksen tapaninpäiväksi :D :LOL: :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: niiiiskuneiti
Kiva kuulla, että mun blogilla on salalukijoitakin ^^ Ja tänään olisi tarkoitus taas suunnata kirpparille, täällä Turussa PikkuSiili kirppis on musta ainakin tosi hyvä lastentarvikekirppis :)

Ja nyt kun näitä syntymäpäivätoiveita on mietitty, niin mä toivoisin, että meidän pieni syntyisi 01.01. (isänsä synttärit) tai 02.01. (meidän 1,5v päivä). Sitä ennen olisi sitten kurja syntyä loppuvuoden lapseksi.. Tosin jos kyseessä yhtään isänsä kokoinen (n. 55cm, 4900g) vauva, niin mun paikat ehkä toivois häntä syntymään hieman ennenaikaisena :D Mutta sen sitten näkee, mun äiti on kuulemma suunnitellu jo, että meitä tulee jouluaattona heille kolme kappaletta syömää, että näin.. Ja laskettu aikahan tosiaan olis vasta 11.01.

Mua vähän hämmentää, kun en ole lainkaan varma, olenko kokenut vielä yhtäkään supparia? Ensikertalaisena paha sanoa, kun ei tiedä miltä se tuntuu, mutta mitään maata mullistavia tuntemuksia ei ole ollut.. Välillä kivistää ja vauvan vaihtaessa asentoa on paha olla, mutta näitä "aaltomaiseksi" kuvailtuja vatsalihasten jännittymisiä en ainakaan ole huomannut kokeneeni...?

Mulla on nyt varmaan se reipas keskiraskaus meneillään pienellä viiveellä tulleena, koska mua ei juuri väsytä eikä masenna, kuten on tehnyt tähän asti. Ei ole mitään suurempia kipuja tai muutakaan ongelmaa, joten tästä koitan nyt nauttia niin kauan kuin sitä kestää..
Töitä olisi tiedossa vielä kuukauden verran eli 20.11. asti on merkitty mun sijaisuus kestäväksi. Sen jälkeen sitten lomailen palkattomana melkein pari viikkoa ja luotan veronpalautuksiin kun 2. tai 3. päivä joulukuuta alkaa mammaloma, vihdoin ja viimein. Sitä siis odotellessa :)

Ainiin, muuta synnytysunta en oo nähnyt kun että yksi yö synnytin saukon poikasen?! Sitä sitten vaan unitulkintakirjat tulkkaamaan, että mitä ihmettä.... :D

jjuuli 28+2
 
raparperitaivas hih, mä oon kanssa jo kaikille puhunut, että meidän vauva syntyy 26.12. :D tavallaan toivoisin, että menisi ensi vuoden puolelle, ettei olisi loppuvuoden vauva, mutta sitten samalla mun taloudellinen puoleni on laskeskellut, että mikäli syntyy tämän vuoden puolella niin säästää vuoden hoitomaksut :D :D :D

Tosin nuo mun aiemmat synnytykseni kyllä antaa osviittaa, että joulukuussa tämä pienokainen syntyy, lääkärikin veikkaili, että jos rv 39 täyttyy niin on ihme (tiedä mistä se sen keksi) mut tuo 26.12. olis sitten se rv 39+1

Mä oon esikoisen ja tokan kohdalla tiennyt syntymäpäivän jo ihan raskauden alussa ja oon siis ihan puhunut, että ne sitten syntyy se ja se päivä ja veikkaukset on osuneet täysin kohdalleen :) kolmosen kohdalla mun täti soitteli sunnuntaina, että eikö vauva vieläkään oo syntynyt ja totesin hänelle, että ei, koska se syntyy huomenna :D täti kyseli, että mistä mä niin päättelen, että onko jotain oireita niin sanoin, että ei, mut mä vaan tiedän. Ja yllättäen, seuraavana päivänä vauva sitten syntyi :)
Nyt mulla on aika vahva olo siitä, että tämä syntyy 26.12, katsotaan osuuko ennustus kolmannen kerrankin kohdalleen :)
 
Minä myös olen varautunut viettämään joulun synnärillä.. Jos nimittäin samoilla viikoilla syntyy kuin kolme ekaa, niin just jouluun osuisi. Olisihan se toisaalta mukava päästä ensi vuoden puolelle, mutta jos pikkuinen kasvaa saman kaavan mukaan kuin sisaruksensa, niin parempi mielestäni on syntyä muutamaa viikkoa ennen la:ta. Elävästi on mielessä esikoisen synnytys, joka siis painoi syntyessään viikolla 37+1 3800g. Sen verran oli tiukilla että mahtui ulos, joten toivottavasti ei tällä kertaa ihan noin isoksi pääsisi kasvamaan Muru.

-Amalia- ja Muru 28+1
 
Sartsa83
lyydia mä sain! Noin 2vkoa sitten kun olin kaks yötä sairaalassa supisteluiden ja tulehdusarvojen takia. Että sinne vaan synnytysvastaanottoon kipujen kanssa! Mua ainakin helpotti toi kahden päivän lepo ja lääkitys. Sen jälkeen niitä on tullut harvemmin. Ja mitä enempi voi olla rauhassa, sen vähemmän niitä on tullu. Ei sitten lapsia saa hoitoon mihkään, et saisit levättyä? Mä otin yhteyttä kaupunkiin ja kerroin mikä meidän tilanne on, niin saatiin kiireellisenä paikka meidän esikoiselle läheisestä pienestä päiväkodista, jossa poika alottaa maanantaina. Ohan se iso askel näin äidille, saati sitten lapselle, mutta mies on hoitanu poikaa jo viimeset 7vkoa kotona (kesäloman + sitten niin paljon ollu tossa kun työt on antanu myöden.. otti jopa yhen viikon talvilomiaankin mun takia, kun lääkäriltä kielto nostaa ja kantaa poikaa ettei ala supistaan).

raparperitaivas noniin, ei siinä. Tosin, mä toivon kans mieluusti synnyttäväni ennen laskettua, mutta hyvien viikojen tuolla puolen ja kattelinkin, että tasan viikko ennen jouluaattoa vaihtuisi 37+0, joten siitä eteenpäin saisi tulla ihan rauhassa. :)

Sitten jos aletaan katsomaan noita päiviä, jollon haluaisi tämän syntyvän, niin oishan tossa esim. tosiaan toi tapaninpäivä tai vaikka uudenvuoden aatto. 1.1.2012 ei ois myöskään paha. Sit mun isoveli on syntyny 4.1. ja esikoisen kummitäti 5.1. ..mut sit itellä onkin laskettu jo 7.1., et jos tää vaikka viimistää sit sillon tulis, koska esikoinen syntyi käynnistyksellä 41+4 (muistin tossa ite et se ois ollu 41+3) ja oli 52,5/4000. Et jos tommonen 3,5kg ois sit seuraava, kun tuo 4kg otti koville (mun paikat niin piukat urheilutaustan takia, niin ei meinannu oikeen tulla vaikka lantioo taas kehuttiin synnyttäjän lantioksi).

Tänään ois luvassa syntymäpäiviä ja kaupassa sekä apteekissa käyntiä. Tässä raskaudessa mun korvavaikku on niin hirveetä taikinaa, että se vaan tukkii mun korvat (valuu nukkuessa tuohon suulle, muttei tuu pihalle), joten jos sais noilla jollain tököteillä sitä ulos sieltä. Esikoisen raskaudessa toimi ceridal öljy pehmittäjänä ja sit kävin putsauttamassa korvat th:lla. Mutta aattelin että jos nyt sitten vaikka sais ite putsattua niitä ja/tai ainakin tosiaan pehmittelee/kovettaa niin, että sen sais ulos huuhtomalla th:n luona.

Sartsa ja Pätkis POKS 29+0 :heart:
 
Toivottavasti Neljän suoralla on kaikki ok, vaikka ei olekaan kuulunut mitään piiiiitkääään aikaan : /

Elloksella
on taas tämän viikonlopun ajan voimassa tarjous: kalleimmasta normaalihintaisesta tuotteesta -50% eikä postareita. Tarjouskoodi 245884. Tarjouksen ulkopuolelle jäävät taas kaikki E-merkillä varustetut tuotteet ja joitain kalliita merkkejä. Itse tilasin vauvelille yhden setin + housut + kietaisubodin :heart:

Oisko kellään HM:lle mitään tarjouskoodia?
 
Viimeksi muokattu:
Maira,kiitos neuvosta Emmaljungan ja sisaristuimen kanssa.Minä myös mietin tota painoa joka siihen päälle tulisi.Muuten kyllä olivat kivan tuntuset varsinkin jos vain vauva kyydissä.Taidetaan nyt sitten päätyä tilaamaan Englannista sisarrattaat,tulee kuljetuksineen maksamaan noin 200euroa.Sitten kun kuopus alkaa kunnolla ja pitempiä matkoja kävellä voi ostaa meidän Emman halpiksiin seisontalaudan silloin kun lyhkäsiä matkoja tehdään.

Mimsy,tukea ja voimia sulle paljon.Mä olen muutamaan otteeseen sairastanut masennuksen ja se tosiaan koskettaa myös läheisiä joskus tulee hetkiä että omat voimat loppuu kun ei pysty toista auttamaan.Suostuiskohan sun mies edes menemään keskustelemaan jonkun kanssa. Lääkkeet minullakin on vasta se viimeinen keino koska ne teki minusta täysin tunteettoman,jatkuva itku loppui mutta niin muutkin tunteet.

Kyllä te sitten olette energisiä kun jaksatte tehdä ihania neuletöitä.Minun tekisi myös mieli neuloa mutta näitten pikku tuholaisten kanssa ei millään pysty mitään kovin hankalaa tekemään.Yhdet pikku tossut sain neulottua kun yksi päivä äidillä oltiin.

Viime viikolla sitten virallisesti asuntokaupat tehtiin mutta odotetaan ensin asunnon vapautumista ja sen jälkeen remontti.Itsekin haluais remonttiin osallistua mutta korkeilla tikkailla heiluminen ei innosta sitäpaitsi maalin hajussa ei raskaana oleville edes suositella.Myös lapsoset estää kuka niiden perään katsoisi.Saa nähdä tuleeko siitä edes mun mieleinen kun pitää antaa vaan miehelle vapaat kädet.Olen kyllä yrittänyt omia mielipiteitä sanoa ettei välttämättä kaikkein halvinta ja karmeinta tapettia seinään laittais.

Mulla on jotenkin sellanen pelko että tämä vauveli päättää syntyä ennen.Laskettu päivä olis 1.1 mutta varmaan syntyy 24.12.Esikoinen syntyi 36+5,kuopus 40+0 en usko että tämä ainakaan pidemmäksi menee ja kun lisänä stressi remontista ja muutosta ja kahden asunnon siivouksista, tavaroiden pakkaamisista ja uuteen asuntoon laitoista ja vielä ajatus että onko mikään asunto asuttavassa kunnossa kun vauva tulee niin:headwall:Onneksi äiti sanoi että hänelle voi tulla asumaan siksi aikaa ettei ulkona jouduta asumaan.Meillä kun suurin remontti on kylpyhuoneessa ja sitä ilman pienen vauvan kanssa toimiminen on aika mahdotonta kun peppua joutuu pesemään.

Meillä ollut käytössä Drewexin pinnasänky jonka päällä hoitotaso.Hyvin on toiminut ja vieläkin siinä kuopuksen vaippoja vaihtelen kun vain äkkää antaa käteen jonkin kiinnostavan tavaran niin ei lähde pyörimään.Koska meitä on neljä 54neliön kaksiossa niin tämä ratkaisu toiminut hyvin.

Verensokereita täälläkin mittailtu,jäin siis paastosta kiinni ja nyt sitten seurataan varsinkin noita aamupaastoja.Mulla liian pitkä syömisväli nostaa heti lukemia joten illalla ennen nukkumista pitää vielä syödä jotain ja nyt sitten seurauksena siitä tullut närästys, pitää tosissaan nieleskellä ettei ruoka tule ulos.

Uskomatonta miten on aika mennyt,:Ohuomenna jo 30viikkoa täynnä
Vointeja kaikille mima73
 
Kamala kun työ ootta taas kirjotelleet.. :D

Hankinnoista meillä aina vaan puuttuu niitä lakanoita..Ja kun mietin et pitääkö meidän ostaa pinnasänky, muistin et onhan junnun äp tolla varastossa, siitä saan vauvalle sängyn alkuunsa.. :) Joten ei tartte sitä toista sänkyäkään ostaa kun nyt vahvasti vaikuttaa siltä ettei tuo jatkettavaan ehdi oppimaan ennen pimpulan syntymää.. :)

Ihania käsitöitä ootte taas tehnyt!Olen niin kade.. :)

Vessassa rampataan täällä vaihtelevasti, välillä menee yö ilman käyntiä ja joskus saa käydä sen tsiljoona kertaa..Unet on muutenkin ollut ihan käsittämättömän surkeita johtuen mun selkäsäryistä ja junnun sairastelusta..

Synnyttämässä olen ollut nyt pariin otteeseen jo unissani, viimeks toissayönä ja sillon tuli tyttö keskosena..Toivottavasti ei ole enneuni.. :)

Justiinsa itse mietin tuota et koskakohan tulee eka vauva, koska tunnetusti ne ei siellä mahassa kaikki loppuun asti viihdy..Kuitenkin kohta ollaan jo marraskuussa, eli joulukuussa jo takuulla alkaa tulla vauvoja.. :) Ihanaa, niin kauan kun ei liian aikaisin tule yksikään!

tatomira :D Mikäköhän taika tuossa mun nikissä on! :D Olikohan viime vuonna kesäkuisissa joku joka oli kans unissaan ristinyt lapsensa Mairaks.. :p

Mä en oo oikeestaa miettinyt sen suuremmin et koska olis hyvä syntyä, kunhan ei uutenavuotena tartte laitoksella olla, ja ei tietenkään jouluna, muut kelpaa..Jos tää on yhtä säntillinen kun veljensä, se tulee 18.1. :D

(.) Meillä on tosiaan pikkumies sairastellu, on lenssua ja pahaa korvatulehdusta jne..sen takia meillä ei myöskään ole nukuttu, siihen soppaan kun sotkettiin vielä minun huono selkäni joka paukahti ja 3 päivää kuljin kumarassa enkä nukkunut kun joka liike sattu niin et taju meinas lähtee, oli arki aika makoisaa...Onneks äiti otti nyt junnun hoitoon viikonlopuks et saan vähän levätä ja kyllähän se uni sitten maistuikin viime yönä.. :D

Sokerirasituksessa kävin keskiviikkona, kaikki arvot oli kohdallaan joten ei huolta sen suhteen, muuten täällä porskutellaan kuten ennenkin..

Tuun kirjottelee enemmän maanantaina kun oon käyny neuvolalääkärissä. Oikein rauhallista ja mukavaa viikonloppua kaikille!

Maira ja pimpula 27+4
 
Huomenta kaikille

Täällä kans on alkanut masu vähän vaikuttaa elämään. Kävelyillä voi tulle paineen tunnetta, vihlontaa ja kipua/kiristystä. Mä en osaa sanoa, mitä ne on kun eivät vastaa sitä "teoreettista" määrittelyä supistuksesta yhtään, en ainakaan tunnista niitä. Mutta vauhti on hiljentynyt ja matka suuntautuu yleensä kotiin kun näin käy. Jos ei kävele, niin näitä ei tunnu. Miltä kuulostaa kokeneemmista?

Meillä kasattiin eilen pinnasänky :). Patja siihen pitäisi hommata mutta aika lailla alkaa tavarat olla jo kasassa. Vauvan hoitoon ja omaan hyvinvointiin liittyviä juttuja tarpeen vielä hankkia, mutta siihen toivottavasti on vielä aikaa. Ja hyvin näkyy ehtivän noita hommata vaikka alkoi oikeastaan vasta rakenneultran jälkeen.

Raskaus on vaikuttanut täällä päässä myös positiivisesti, iho voi hurjan hyvin ja on pehmeä, hiukset ei rasvoitu millään, mutta sit se negatiivinen juttu eli limakalvot on kuivat. No kaikkea ei voi saada. Epäilen myös hiivaa, huomenna olis sitten neuvolalääkäri aamusella joten täytyy selvittää asiaa. Mulla ei ole ikinä aiemmin sitä ollut, mutta kerran tämän raskauden aikana ja vähän luulen, että nyt sitten on toinen kerta.

Masennuksesta olette kirjoitelleet. Kovasti voimia jos kotona on masentunut. Se on todella rankkaa. Kaikesta huolimatta olisi tärkeä saada masentunut nyt nopeasti hoitoon ennen kuin olo menee entistä huonommaksi - sehän ei parane tahdonvoimalla eikä toisen tsemppauksella. Siinä saa vain itsensä väsytettyä. Ja kun on vielä raskaana ja edessä on voimia vievä pikkuvauva-aikakin, niin minusta on tosi tärkeää, että saadaan hoito/lääkitys käyntiin ja sillä lailla odottajan stressiäkin pienennettyä. Eli tämän nyt voisi tuoda esille jos on nihkeä lähtemään hakemaan apua.

Mukavaa sunnuntaita!
Kp rv 27+5
 
Kommentoinpa tuohon painontunteeseen. Mulla sitä on ollut tässä raskaudessa tosi paljon ja alkoi aika aikaisin. Syynä minulla todennäköisesti nivusten ja alapään suonikohjut. Niitä oli esikoiseltakin, mutta vasta loppuvaiheessa. Nyt tulivat jo puolivälissä. Eli nivusissa näkyy ihan selvästi, että verisuonet ovat pullistuneet ja pitkään jalkeilla olo aiheuttaa aina ikävän tunteen tuonne vatsan alle. Ne onneksi häviävät tai ainakin helpottavat synnytyksen jälkeen.

Muutenkin tuo käveleminen on myös minulla ihan toivotonta. Toki pikkumatkat aina menevät, mutta koko ajan sen tuntee tuolla alavatsassa, liitoksissa ja lonkissa. En siis tosiaankaan harrasta kävelyä pätkääkään muuten kuin pakolliset matkat. Kuntosali sen sijaan on ihan loistava tässä vaiheessa, sen jälkeen olo on vain parempi. Mutta se tietysti vaatii sitä, että tietää mitä tekee ja löytää itselleen sopivat liikkeet. Joten ei varmaan kaikkia innosta.

Oliko se Jjuuli, joka kysyi hoitotasosta? Vinkkinä vain, että meillä oli aikoinaan pienessä kaksiossa kylppärissä päältä täytettävä pesukone ja minä ostin siihen semmoisen muovisen, patjamaisen hoitoalustan, jonka päällä vaipat vaihdettiin ensimmäiset kuukaudet. Niitä alustoja saa ihan marketeista, niissä on semmoiset kohollaan olevat reunat. Alusta ei nimittäin vaikuta pesukoneen käyttöön mitenkään, kun se voi lojua siinä kannen päällä, vaikka kansi olisi auki. Sitten muuta hoitohommaa voi toki tehdä niinkin, että sängyn päälle alusta ja itse istuu siinä sängyllä. Ei siihen mitään pöytää erikseen tarvita.

Varustehankinnat on meillä ihan vaiheessa. En osaa päättää rattaista edelleenkään ja seurailen nyt noita käytettyjä, jos semmoiset löytyisi. Eiköhän tässä vielä ehdi.:)

Mimsylle minäkin sanoisin, että on ihan liian raskasta sinulle toimia terapeutin korvikkeena. Voimia kovasti ja toivottavasti saatte ammattiapua, että itselläsi ei taakka käy liian suureksi.

Tässähän tosiaan aletaan kohta kaikki olla viimeisellä kolmanneksella.:O Keskivaihe ainakin kului nopeammin kuin alku, saa nähdä kuinka aika taas loppua kohden hidastaa vauhtiaan.

Ihana, kun joulu alkaa lähestyä. Oletteko te muut jouluihmisiä? Tänä vuonna ei taideta nauttia jouluruoasta ihan entiseen malliin, mahalaukku voi olla jo melko ahtaalla siinä vaiheessa...

Meelia ja myllertäjä
 
Hei.

Äippäpoli reissu tuli tehtyä eilen.
Epäilen että lapsivettä olisi lorahtanut perjantai iltana, mutta tutkimuksissa ei mikään siihen viitannut. Siinä piuhoissa makoillessa pelotti melkoisesti, kun supistuksia tuli tasaiseen tahtiin, ja siis ihan tuntuvia. Onneksi oli paikat vielä kiinni, pehmentyneet ja edestä pari senttiä auki, mutta kanavaa jäljellä nelisen senttiä ja kiinni kohdunsuulta. Pikkuisen painoarvio 1,4kg.
Nyt sitten pitäisi ottaa rennosti.. Helpommin sanottu, kun pelko kokoajan ennenaikaisesta syntymästä. Menisi edes muutama viikko vielä..

Täältä muuten löytyy neulomani vauvanpeitto ja haalari, sekä parit pöksyt
Lumikissan aarreaitta: Pienokaiselle

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille.

-Amalia- ja Muru 28+3
 
Amalia Aivan ihanat käsityöt sulla <3

Voi kuinka ikävää, että eilen tuli polireissu :'( Onneksi Suomessa on lääkäreiden ammattitaito esim. tuollakin alalla sellaista, että voimme luottaa siihen, että tekevät kaikkensa, jotta pienokaiset pysyisivät sisällä vielä hyvän aikaa. Mutta aivan varmasti pelottava reissu :hug: Mulla lorahti tuossa jokin viikko sitten oikein urakalla valkovuotoa ym. ja luulin, että tuli lapsivettä, kun housut tuntuivat niin märiltä :O

28 + 3
 
Supistuksista oli puhetta. Jotta ei oo kokemusta miltä sen pitäis tuntua... Minäpä kerron miltä ne tuntui musta, silloin ekaa varrotessa.
Eli 33viikolla jouduin äippäpolille lapsen aikaisen laskeutumisen ja kiinnittymisen vuoksi, nlatäti oli kätilö koulutukseltaan ja ihan tavan nlakäynnin yhteydessä tämän hoksasi. Sisätutkimuksessa selvisi että kohdunkaulaa oli 2cm jäljellä. No tosiaaan nlatäti passitti polille jossa mut iskettiin piuhoihin. Supistuksia en ollut huomannut ja silloinkin piuhoissa maatessa lapsi tuntui vain mylläävän mahassa.
Aikani maattuani, lääkäri tuli tutkimaan käyrää. Juu, kyllä teillä on supistuksia, mutta kanavaa on hyvin vielä jäljellä ja supistusten kesto on lyhyt, jotta kotio. En viitsinyt tuolloin lääkärille sanoa, että mielestäni ne hänen näkemät supistukset olivat lapsen möyrintää :D
Lääkäri sanoi tuolloin, että lapsi varmaankin syntyy reilusti ennen laskettua aikaa. No en koko loppuraskauden aikana huomannut yhtään supistusta. Enkä kipuja. En mitään. (17-vuotias neitokainen, yhtään vauva-raskausaiheista kirjoitusta en odotusaikan lukenut, uskomuksena...Kyllä luonto hoitaa) Kunnes rv41+2, 3.8.97 klo 01.00 tunsin selän kipeytyvän ja lapsen kovin möyrivän. Aah, luojan kiitos se meni ohi. 5min kului. Taas lapsi alkoi möyrimään ja selkä kipeytyi. Tajusin, että nehän oli supistuksia. Ne ihmeelliset "lapsi tunkee selkänsä vatsanahkaa kohti", "niin tiukalla vatsanahka, että hengittää voi vain pinnallisesti"-tuntemukset oli ollut supistuksia. Jälkikäteen on kovin helppoa olla viisas =)
Nykyään tietysti tunnistaa supistuksen ja jos joudun kuvailemaan (harkkasuppari) niin tuntuu enemmänkin siltä, että koko maha vetäytyisi itsestäään selkärankaa kohti. Ja pysyy sisään vetäytyneenä semmoisen 30sek. Kipua ei juurikaan aiheuta, enemmänkin vain jäykkää oloa. Ennakoivasuppari... samanlainen, mutta paineen aiheuttaa alas. Ei tule säännöllisesti välien tihentyen ja ovat kipuasteiltaan vaihtelevia, eli tarkoitan sitä että lievä supistus, 5min väli, voimakkaampi supistus, 7 min väli, voimakkaampi supistus, 13 min väli, lievä supistus, 4 min väli...
Synnytyssupistus... Samansorttinen kuin ennakoiva, mutta kipu on kerta kerralta vaativampi, paineentunne suurempi. Ja supistusten välit lyhenee sekä supistuksen kivuliaimman huipun pituus pitenee. Kipu voi olla selässä, mahassa, reisissä, kohdunsuulla. Itselläni tuo kipu on vaihdellut jokaisessa synnytyksessä. Paskamaisin on kohdunsuulla tuntuva kipu... sille kun ei kotona ollessa voi tehdä mitään. Selkää voi hieroa, mahalle heittää kaurapussin tms. mut en kauheesti oo hingunnut kaurapussia kohdunsuulle :D:LOL:
Ja sit tietysti... näis supistushommis on otettava huomioon, et me ollaan ihmisiä, ei samassa muotissa tehtyjä koneita. Jokainen meistä toimii omalla tavallaan, tuntee omalla tavallaan ja reagoi omalla tavallaan...Et mun sepustus mun omista suppareista ei kyl varmaan auta ketään tunnistamaan omia suppareitaan :D
Kipuiluista Huomasin edellisessä raskaudessa, ummetus on ollut joka raskauden vaiva, että jos suoli alkoi olemaan täynnä ja edellisestä ulostamisesta oli kulunut 4vrk, niin mä olin ihan järkyttävän kipeä. Maha, selkä, perseenpäällinen, kohdunsuu, kaikki. Siis ihan Helv..in kipeä. Ei luonannu kävely, ei mikään. Melkoinen ahaa-elämys oli tajuta kipuilun ja ulostamisen yhteys:LOL:
Nyt yritän huolehtia siitä että suoli tyhjenee säännöllisesti- Ja niin koko perhe Kiittää- kivut on huomattavasti vähäisempiä ja mieli virkeämpi:LOL:
Tosin toi mieli virkeä... Paskat. Mua on jotenski ottanu aivoon jo monta päivää. En tiedä mikä, mut joku ottaa kupoliin ihan hllittömästi. Mieskään enää puhu mulle, ku mä vaan ärhentelen:mad:

:heart:No Mukavaa tulevaa viikkoa Leidit:heart:

Inkalilla ja öttis 27+
 
Ihania käsitöitä ootte tehny. Hitsi kun itsellä ei pysy puikot käsissä ja ompeleminenkin on vähän niin ja näin. Jotain yksinkertaista kivaa ajattelin vauvalle tehdä, mutta en ole vielä päättänyt mitä. Kankaita olisi vaikka bodyihin tms. tai sitten jonkinlaiseen pinniksen päiväpeittoon, mutta en osaa valita kumpaan hommaan ryhtyisin. Pinniksen päiväpeitto kyllä ehkä vähän "turhempi" kapistus, kun tuskin kuitenkaan sitä muistan kovin paljoa käyttää ja sitä paitsi yksi sellainen on jo. Bodyja voisi tehdä, sais ainakin oman mielenmukaisia ja ne on kuitenkin aika perus käyttövaatetta vauvalle niin että eivät varmaan jäisi turhaan kaappiin. Kellään tietoa mistä saisi kaavoja bodyihin? tai paitoihin ja mekkoihin?

Mitäs tässä muuta, meillä kaikki Minin kanssa mukavasti. Potkuista päätellen pikku neiti pyörii aikamoista kuperkeikkaa koko ajan. Välillä potkitaan ylös ja välillä alas, kylkiin onneksi hieman harvemmin. Masennuksen kanssa painitaan edelleen tosin nyt ollut muutama mukavempi päivä tässä, eikä se sinänsä ihmeitä vaadi että mies pysyy virkeänä ja suht normaalissa fiiliksessä päivisin. Pitää vaan melkein kokoajan olla menossa ja keksiä tekemistä, ja se on hiukan hankalaa kun itse viihtyisin joskus pitkäänkin ihan kotisohvalla telkkua katsellen. Illat ovatkin hankalampia, varsinkin nukkumaan mennessä tuntuu että välillä mieheltä romahtaa koko maailma päälle. Ammatti apua tuo ukko ei vieläkään suostu hakemaan, enkä aio painostaa koska se ei tilannetta paranna. Jos tätä nyt katselis taas aikansa ja sitten miettis että mitä tekis.

Mimsy & Mini 26+4
 
Supistuksista ja niiden tunnistamisesta on ollut puhetta. Noh, siitä sen kait kaikilla tietää, että jos se maha tuntuu jotenkin oudolta niin kokeilee ihan kädellä, jos vatsa on sellanen ihan kova pallo niin kyllä se sitten supistus on :) mulla itellä on millon mitäkin kipuja niin sit vaan kokeilen mahaa niin tietää, et onko supistus vai sattuuko muuten vain. Mullakin se supistus on sellanen et se ikäänkuin vetää sitä mahaa "sisäänpäin" ja sellanen tiukka vanne tuntuu vatsan ympärillä.
Synnytyssupistuksenkin kyllä tunnistaa, ainakin minulla, siitä kivusta ei vaan voi erehtyä!

Täälläkin sitten taisi tulla täyteen viimeinen raskauskymmen, enpä usko et mä saan kirjoitella 40+ viikoilla enää mahani kanssa. Tänä aamuna tuli ekaa kertaa sellanen olo, et mitäs jos tää muksu syntyy ENNEN joulua! Mä kun oon suunnitellut joulun niin, että kotona en tee yhtikäs mitään vaan me menemme jonnekin viettämään joulua, siitä ei ole mitään tietoa, että minne. Kun ajatukset on olleet sellaiset, että jouluna vauvaa ei vielä ole.
Noh, minähän en ihan vastasyntyneen kanssa mihinkään kylään mene + se tosiasia, että meillä on vain 5 hengen auto ja vauvan synnyttyä me olemme 6 hengen perhe, joten me ei edes pystyttäisi mihinkään mennä joulua viettämään, mikäli vauva on jouluna jo syntynyt. Niin mitäs sitten? Jäänkö mä sit vauvan kanssa kaksin kotiin ihmettelemään muiden lähtiessä joulunviettoon, kun kyllähän lapsille pitää joulu olla vai pitääkö muuttaa suunnitelmia ja sittenkin olla se joulu kotona?

Mä kävin ikeassa viikonloppuna ja mulle iski ihan hirveä joulufiilis :D siellä oli kaikkia ihania joulukoristeita jajaja, viime vuonna en löytänyt sitä joulurauhaa itsestäni ollenkaan ja ahdistuin koko joulusta, mut nyt odotan sitä kuin pieni lapsi :) neljä viikkoa vielä ja alkaa äitiysloma niin kerrankin on sitten AIKAA laittaa kotia joulua varten :) Prismassakin katselin kaikkia jouluvaloja ja koristeita. Niin ja pitäisi tiimarissa piipahtaa, että saa alkaa taas lasten kanssa askartelemaan joulukortteja :)

tatomira 30+1
 
Kiitos inkalilla! Nimittäin kuvailit niin hyvin noita suppareita, että nyt minäkin tunnistan ne - eli kyllä niitä on ollut :D. Juuri tää "--ihmeelliset "lapsi tunkee selkänsä vatsanahkaa kohti" > Näitä on aina välillä, lähinnä kyllä tullut levossa.

"-- (harkkasuppari) niin tuntuu enemmänkin siltä, että koko maha vetäytyisi itsestäään selkärankaa kohti. Ja pysyy sisään vetäytyneenä semmoisen 30sek. Kipua ei juurikaan aiheuta, enemmänkin vain jäykkää oloa. Ennakoivasuppari... samanlainen, mutta paineen aiheuttaa alas." > Tässä on välillä ollut paineen tunnetta alaspäin.

Kävin neuvolalääkärillä ja kohdunsuu kiinni ja kaikki ok eli mitään nuo tuntemukset ei onneksi ole alakertaan aiheuttaneet. Näillä siis mennään eteenpäin ja noviisi on taas hiukka fiksumpi :)

Iloista maanantaita!
KP rv 27+6
 
Terveiset lääkärineuvolasta. Karsastan noita terveyskeskusten 13 vuotiaita epävalmiita lääkäreitä jotka harvemmin löytävät tutkittavaa kohdetta ilman opastusta niin käväisin omalla gynellä yksityispuolella.

Kanavaa jäljellä 2,5cm ja kiinni on. Parasiitti ei suinkaan ole normisti raivo- tai perätarjonnassa vaan seisoa kököttää tuolla, ihmekös on rakko välillä vähän koetuksella. No, täyskäännös on siis toivottavasti edessä. Ellei seuraavalla käynnillä viikolla 36 ole kääntynyt itse niin sitten koitetaan kääntää.
Kovin aktiivinen parasiitti oli, touhusi koko tutkimuksen ajan ja esitti mallikkaasti hengitysliikkeitä. Pään ympärys 66cm, vettä normimäärät ja muutoinkin kaikki oli niinkuin pitää. Kassitkin löyty vielä. :)

Nyt vähän harmittaa kun sanoin miehelle ettei sen tarvi tulla mukaan kun ei siellä mitään erityistä ole. Ja tottahan se olis mukana halunnut olla kun kerran ultrailtiin. No, ens kerralla taas.

Eipä tässä muuta kummempaa. Noita pieniä vaatteita olen alkanut pesemään pikku hiljaa. Saatiin vkoloppuna koottua hoitopöytälipasto niin saan sinne pakata vaatteita. Ostettiin tuollainen hieno Brion lipastomallinen systeemi mihin mahtuu paljon roinaa säilöön. Äitiyspakkauksenkin sain, jee. Ja tällä viikolla aletaan äiteen kanssa käymään läpi siellä olevia vauvanvaatevarastoja, odotettavissa siis retrolöytöjä suoraan 80 ja 90 luvuilta :)
Kirpparilla ajattelin sen verran käydä että katson josko taskuvaippoja löytyisi. Kai sieltä muitakin löytöjä voi tehdä.

Kyselin aikaisemminkin että löytyykö muita vuorotöiden tekijöitä? Ja jos, niin miten olette ilta- ja yövuoroja jaksaneet?
Itsellä kauhea määrä noita yövuoroja ja vähitellen ne alkaa käymään raskaiksi. Illat jaksaa hyvin, mieluummin nukunkin vähän pitempään aamusella. Tosin raskaissa vuoroissa alkaa kyllä tuo iskias vaivaamaan mutta sen se kaiketi tekisi aamuvuoroissakin.
Ja töistä puheenollen pitääkin alkaa valmistautua vuoroon....

Puzzle & parasiitti 27+1
 
Supistuksista vielä... harkkarit usein tulevat juurikin levossa. Joku ihme juttu, et ku käyt makoilee ni johan alkaa suppailee ja olo on ihan "paskajäykkä". Rentoudu siinä sitten :)
Harkkarit ei lyhennä/avaa kohdunsuuta. Ne on vaarattomia ja eikös niitten pitäis vaikuttaa positiivisesti lapsen keuhkoihin-kö?!? Näin mä muistelisin lukeneeni.
Oma lukunsa on sit erottaa harkkari ja ennakoiva/ennenaikainen toisistaan. Mulla mittarina on ollut kipu. Ennakoivassa on mulla ollut selkeästi erilainen tunne, siis ihan kipu, ei pelkkä paine. Ja siis ylipäätään kipu on hyvä mittari minkäsortin supistuksessa hyvänsä. Kivutta meistä ei kukaan synnytä :) Mutta korostan edelleen yksilöllisyyttä.
Inkalilla ja öttis
 
Kiitos todella paljon Inkalillalle, ehkäpä mullakin on pari supparia sitten ollut. Varmaksi en osaa sanoa mutta jotain pientä on tuntunu. Tuskin nekään mitenkään on/off-menee vaan voi olla lievempiäkin.. Tuollasta mylläystä on nyt parina päivänä ollut. (?). Noh, ens viikolla on neukkulääkäri niin nähdäänpä sitten siellä mitä alas kuuluu :)

Oon ollu niin onnellinen kun ei ole tarvinnut mistään kivuista juuri kärsiä, mutta eilis-illasta asti on vasen kylki ollut kipeä, samoin alaselkä ja säteilee oikein nivusten kautta reiteen. Pystyssä olo on todella inhottavaa. Nytkö se sitten alkaa tuo kipuilu, saas nähdä. Vauvakin on ollu jotenkin hiljaisempi pari päivää, mutta niin se tuppaa viikonloppuna olemaan, mikäköhän siinä on? :stick:

Joulu on ehdottomasti parasta aikaa vuodesta! Viime joulu meni muuttohässäkässä niin nyt oikein joulutellaan olan takaa! Sanoin jo miehelle. että kun ei viime jouluna kuusta ollut niin tänä vuonna haluan kaks! Eilen siivotessa mietin jo että laittas jouluverhot ikkunaan, mutta ei ehkä ihan vielä... pihalle vois kyllä jo jotain valoja laittaa kun kerta naapureillakin on :D Tai ehkä oottasin tuota lunta kuitenkin...:whistle:

Vatsantoiminta on täällä onneksi ollu jokapäivästä, kerran oli niin paha ummetus että olin jo lähössä päivystykseen supolle, mutta noin tunnin jälkeen tilanne sitten laukeni itestään, kivuliaasti kylläkin eli niitä peräpukamia odotellessa :x Mulla on ainakin auttanut tuo Valion luumu-rusinakeitto, se pitää mahan toimimassa, kannattaa kokeilla!

Käsitöitten osalta nostan hattua niille, jotka osaavat ja jaksavat niitä tehdä :wave: Itse oon vaan tyytyny tekeen vauvalle villasukkia ja ajattelin aloittaa jonkunnäkösen viltin tekemisen tässä kun saan isoveljen sukat valmiiksi. Jos osaisin niin tekisin ehdottomasti vauvalle välivillahaalarin, ne kun on todella kalliita enkä ole fleecehaalareitakaan löytänyt mistään. Haluisin kuitenkin uuden. Noh ehkäpä laitan anopin ostamaan vauvalle lahjaksi tuon ruskovillan haalarin (täälä 65€) :LOL:


Maijuli ja bébè 27+1
 
Terve taas! :)

Neuvolalääkärissä kävin minäkin tänään, painoa tulee iloisesti, nyt 10kg rikki, kaikki arvot kuitenkin ok ja vauvakin voi oikein hyvin! :) Poikittain se tuolla nyt kuulemma on joka selittää mun viikonloppuiset mahakivut kun koitti nukkua kyljeltään.. :D Painoarvio oli jo 1,2kg, eli ihan on oikean kokoinen pikkutyyppi.. :heart:

Paikat on pehmeät, kuten jo sillon rv23, mutta kaulaa on pitkästi ja se on kiinteästi kiinni, joten ei syytä huoleen vaikka välillä vähän supistaakin.. :) Hyvä niin.

Mä olen suorastaan rakastunut tuohon meidän uuteen lääkäriin!Aivan ihana nuori nainen joka on hellä ja jaksaa kuunnella surut ja huolet, nyt kun mainitsin että vauva on kovin hiljainen, heti katsoi ultralla ja mittaili tarkkaan yms. Sanoi sitten vaan että tää voi olla hiljaisempaa sorttia ja että tuo istukka vaan nyt vaimentaa kovasti, mutta että jos olen kovin huolissani, voidaan seuraavaa tarkistusta aikaistaa.. :) Mutta enköhän mä tällä tiedolla taas mene seuraavaan neuvolaan ihan rauhassa. Ja sitten onkin jo viikot 32.. :heart:

Kipuja on melko paljon mullakin, ihan välillä hämmästyttää miten voikin paikat renailla näin vuorotellen.. :D On liitoskipua, supistusta, iskiasta jne jne.. :p Onneks nää on ohimeneviä..

Kummit saatiin nyt viikonloppuna kysyttyä ja he suostuivat. Siellä tuleva kummisetä jo huolehti että hän voi sit lähtee tuuraa sairaalaan jos mies ei ehdi jne jne.. :D Juu ei tarvitse, mut kyyti voi tulla sit aikanaan tarpeeseen..

Mutta eipä mulla mitään erikoista tähän hätään taas ole!Voikaahan kaikki oikein hyvin! :heart: :flower:

Maira ja pimpula 27+6

Tässä vielä maha tältä päivältä. :)

 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä