* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

Tuhannesti onnea MLM :flower:

Terveiset Naistenklinikalta, jossa vietetty suurin piirtein koko päivä. Tänään oli siis vauvan asennon tarkistus ja lääkärikin oli ihan ihmeissään tyttelin asennosta. Hänen päänsä oli nimittäin kyljessäni eli jonkin asteinen poikkitila kyseessä. Muilla vauvat masussa, mulla kyljessä :LOL:

Vauva oli ensin käyrillä ja sitten hänet käännettiin. Olin jo sinne mennessä sitä mieltä, ettei käännetä, mutta muutin siellä mieleni, koska vauva olikin jo ns. puolivälissä, että käännös ei tulisi olemaan niin raju siinä mielessä. Käännöksen jälkeen oltiin taas käyrillä, mutta kiitettävää sykevaihtelua ei tullut, ei tosin hälyttävääkään, joten siellä sitten oltiin ja oltiin. Lopuksi sanoivat, että jos käydään jossakin jaloittelemassa ja syömässä ja sitten katsotaan uudestaan. Syömisen aikana vauva jo melskasi ja loppujen lopuksi käyriin saatiin vaihtelua, vaikka työn takana olikin. Vauvahan on aina ollut rauhallista tyyppiä, joten omasta mielestäni siinä käyrillä olisi saatu olla vaikka viikko tilanteen siitä muuttumatta. Miettivät kovasti syytä poikkitilaan ja tulivat siihen tulokseen, että hänellä taitaa olla todella paljon tilaa masussa. Painoarvio oli 2,8 kg eli siro tyttö ainakin tällä hetkellä. Saa nyt nähdä, että kauanko pysyy tuossa raivotarjonnassa, kun jo nyt tuossa kyljessä kopisee uhkaavasti... :)

Tänään tuli postissa stetoskooppi, joten pääsen seuraamaan vauvaa. Tosin liian tiheään ei auta tehdä seurantaa. Mutta ainakin jossain vaiheessa. Sairaalassa korostettiin kovasti juuri sitä makaamista välittömästi jos lapsivesi hulahtaa. Tuli vaan mieleen, että nyt en kyllä uskalla lähteä kotoa sitten enää yhtään mihinkään. No, päivä kerrallaan.

37 + 0
 
  • Tykkää
Reactions: inkalilla
Kiitos onnitteluista. :)

Aattona pitäisi päästä kotiin, kun kumpikin voi hyvin. Huomenna ei kuulemma vielä ole mahdollisuutta.

Poitsu on aivan ihana ja täällä vauvahuumassa vaan makoillaan. Synnytyksestäkään ei jäänyt traumoja vaikka rytinällä mentiin. :) Kesto oli 2h 15 min ja ponnistus 2 min. Kirjoittelen tarkemman tarinan kun pääsen koneelle.

Neiti10 Supistuksilla mentiin vanhan kaavan mukaan. :) Vedet meni kun pää alkoi syntymään.

Voikaahan hyvin ihanaiset :)

MLM ja pikkutyyppi 16 h
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lyydia76 ja Neiti10
Ninnatar Olipa mukavaa, että käännös onnistui! Toivottavasti pysyy rt:ssa!

Mä täällä taas kukun ja valvon. Nukuin tunnin verran ja heräsin vessaan ja sen jälkeen uni ei taas ota tullakseen.Täytyy kai mennä yrittämään silti. Mies on huomenna koko vuorokauden poissa ja esikoisen kanssa pitäis jaksaa puuhastella... Anoppi tulossa huomenna tänne joulunviettoon, mutta vasta illalla.

Neuvolassa tänään kaikki ok, tarjoutuva osa edelleen korkealla. Painoa mulle on kertynyt nyt 13 kg ja sf mitta 34,5 cm.

Öitä!

uneton Carcas ja kaveri 37+5
 
Noniin. Sain tänään verikokeista tulokset ja hepatoosia ei ole. Mikä lie kirpputartunta. Huokaisin kyllä helpotuksesta :)

Joulusiivo on suurimmilta osin tehty. Kummasti lyhyistä unista huolimatta virtaa on riittänyt, mitä nyt jalat kiljuu hoosiannaa eikä tuo vatsa ja lantiokaan hirmuisesti urakoinnista innostunut. Vielä saa silti eteisen pistää moneen kertaan uusiksi, kuraa riittää sekä lasten ulkovaatteethan ei ikinä mene sinne minne pitäisi. Muutamasti on tullut mieleen pistää mukulat ulkoilukieltoon, mutta sitä ei kyllä enää mun pääni kestäisi ;)
Huomenna pitääpi vielä tehdä jotain sapuskoita ja Glögikakku jälkkäriksi, siinäpä ne mun touhuilut sitten onkin. Mikä on ihaninta... perinteiseen tyyliin se olen ollut minä joka aatonaattona lähtee hakemaan pyhien ruokatarpeet, siis maidot yms. Ja tietysti vielä alennusmyynnit kiertämään. Aamulla olen aina kasin pintaan lähtenyt ja ehtoolla tullut viiden kuuden korvilla. Samalla tietysti olen kuskannut ja noutanut sukulaisten paketit. No huomenna tämän urakan suorittaa mies :D Hänhän on kaikki nämä vuodet kuvitellut, että tämä koko armaan päivän kestävä kierros olis mulle joku nautinto jne. Voin kertoa, ettei mies vielä tiedä mihin helvettiin on päänsä pistänyt. Tasan tarkkaan tulee olemaan ensimmäinen ja viimeinen kierroskerta meidän miehellä ja tulevaisuudessa voi olettaa, että meidän joulurumba aloitetaan jo lokakuussa jotta aatonaaton kierrokselta vältyttäisiin :LOL:

Onko teillä muilla sellaista helvetillisen repivää kipua vatsan sivuilla tms. ? Kannatinkivuista nuo puhuvat. Onko kukaan keksinyt mitään konstia jotta kipukohtaus hellittäisi?

Nyt tämä mamma toivottaa kaikille Ihanaisille Joulu-Tammimammoille Rauhallista ja Ihanaa Joulua!!! Voikaahan kaikki hyvin :heart:

Inkalilla ja ööpötiöö kohta 36+0
 
Heips taas!
Äitipolilla tuli käytyä ja synnytystapa- ja käynnistysarvio muuttuikin kasvuseurannaksi :O
Pikkuinen oli vain 2,1 kg kokoinen arvion mukaan, mutta kaikki muu näytti olevan hyvin. Istukan ja napanauoran toimintaa tutkittiin, samoin muita asioita jotka tulivat latinaksi eli mitä en ymmärtänyt, mutta kaikki oli ok ja vauveli ei ollut laiha vaan kokonaisesti ja jokapaikasta säännöllisesti liian pieni.
No, kahden viikon päästä uusi käynit ja silloin päätetään myös mahdollisesta käynnistyksestä viikkojen ollessa täynnä. "Etuajassa" eli ennen 40+ ei näillä näkymin käynnistetä tuon pienen koon takia.
Kipulääkitys lopetettu ja särkyä ja vieroitusoiretta on riittävästi eikä säryn takia saa nukuttua :(
Nyt uutena lääkkeenä lääkäri ehdotti jonkin sortin uni/ahdistulääkettä, mutta en ole laisinkaan varma aloitanko sitä. Lääkäri kyllä meinasi vauvan kärsivän elimistön stressitilasta ja univajeesta enemmän kuin ko. lääkkeestä, mutta vähän silti epäilyttää...

Synnytyksen käynnistystä edistävistä asioista mua kehotettiin kakkosesta käynnistystä edeltävänä iltana ja ko. aamuna käyttämään pienoisperäruisketta. Äitipolilla siis neuvoivat. Saattaa kuulemma aloittaa ja voimistaa omia supistuksia loppuvaiheessa. Tosin mulla tosiaan oli jo edeltävänä päivänä kanava häviämässä jo kohdunsuu 1 cm auki + omia supistuksia. Ja itsellä en kyllä huomannut eroa lääkkeen jälkeen. Tosin kohdunsuu olikin auki käynnistykseen mentäessä 4 cm vko 40+1, tiedä sitten vaikuttiko peräruiske vai ihan luontainen käynnistyminen.

Toinen edistävä tekijä on kuulemma tuo vadelmanlehtitee (joka siis ei sisällä teetä vain vadelmanlehtiä) ja myös homeopaattisissa on kuulemma jotain aineita jotka saattavat käynnistää ja edistää supistuksia.
Älkää loukkaantuko seuraavasta, en vertaa teitä eläimiin, mutta ponini sai yhden tiineyden lopulla kärsiessään istukkatulehduksesta tuota vadelmanlehtijuomaa ja synnytyksen alettua lisäksi jotain tippoja, olisikohan ollut kehäkukkaa tehostamaan supistuksia ja estämään tulehduksia.
Jos joku on yllä mainituista kiinnostunut niin kannattaa varmaan kysellä koulutuksen saaneelta luontaistuotemyyjältä. Itse en ole kokeillu.

Kolmans "kikka" on akupunktio ja vyöhyketerapia. Itse olen ajatellut käydä vyöhyketerapeutilla lähellä laskettua aikaa. Terapeutti on kuulemma saanut synnytyksiä käyntiin ja toiset ovat saaneet helpon synntyksen, mahdollisesti hänen ansiostaan. Eipä kai siitä ainakaan haittaa ole :p

Bassets 36+2
 
inkalilla: Mulla tulee noita karmeita repiviä kipuja alavatsan molemmin puolin, onneksi kuitenkin vain toispuoleisesti yleensä. Se kipu on jotain niin jäätävää ettei henkeä saa vedettyä saati että sais asentoa vaihdettua, enkä ole keksinyt millä sen laukaisisi. On pitänyt vaan odottaa ja yrittää keksittyä hengittämiseen, olen ajatellut että syvään hengittämällä saisi kudokset ja lihakset happea paremmin jos se nyt jotain auttais.
 
Hei, pitkästä aikaa ehdin kirjoittelemaan ja päivittämään meidän kuulumisia!

Ensinnäkin suuret onnittelut kaikille muille jo synnyttäneille!!


Meillä on tosiaan viime viikot menneet aika vauhdikkaasta. Tai näin jälkikäteen ainakin tuntuu silti. Suurimman osan ajasta olen viettänyt keskolassa poikasen kanssa, isä on siellä ollut myös niin paljon kuin vain suinkin on ehtinyt. Tuntuu että kaikki muu aika minulla onkin sitten mennyt lypsäessä ja lypsysettejä keitellessä...

No, mutta tärkeintä on, että ME OLLAAN NYT KOTONA!! :D Poika pääsi tänään kotiin ja kaikki on oikein hyvin. Reilu viikko ollaan menty ilman nenämahaletkua ja hienosti menee jo 70 milliäkin kerralla maitoa! Muutenkin poika on reipastunut kovasti, jaksaa jo vähän huutaa ja varsinkin iltasyöttöjen jälkeen killitellään vielä hetken aikaa hereilläkin. Kaikki on tosiaan mennyt hyvin, tällä hetkellä painoa on vähän yli 2300g. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut, katsotaan sitten myöhemmin tuleeko jotain keskosille tavallisia motorisen kehityksen viivästymisiä mutta se on sitten sen ajan murhe. Tällä hetkellä ei ainakaan paljon tämän paremmin voisi mennä!
Me vietellään nyt siis joulu täällä kotosalla kolmestaa, tulee hieman erilainen ja varmasti ikimuistoinen joulu :)

Koitan vielä palailla kertomaan meidän kuulumisia myöhemminkin, nyt kun oleminen alkaa olla vähän vapaampaa ja ehtii kotosallakin olemaan.

Oikein hyvää joulua kaikille ja tsemppiä viimeisillään oleville! :D
 
:heart: :heart: :heart: Onnea MLM pienestä pojasta :heart: :heart: :heart:

Olispa oma nyyttikin jo kainalossa, huoh. Alan olla niin kyllästynyt tähän olotilaan. En edes pysty ajattelemaan, että mahdollisesti vielä VIISI viikkoo edessä.

Ihanaa kuulla puzzlen kuulumisia! Upeeta että pääsitte jouluksi kotiin. Onnea!

Ääh ja puuh tätä mahaa ja kun ei olis voimia tehdä mitään ja koko ajan suppailee. Ja vielä olis tätä joulun laittoa vaikka kuinka. No ehkä pienet päikkärit tähän väliin ja taas jaksaa painaa...

Mulla kans välillä särkee kovasti sitä puolta mahasta jossa istukka on.

Onko muut kuullu sellaista, että huulet turpoo kun synnytys lähestyy? Mulla on tota vadelmanlehtiteetä, täytyis alkaa sitä juomaan, sen pitäis vahvistaa kohtua. Mä ekassa raskaudessa kävin vyöhyketerapeutilla ja otin homeopaattia jotta saatais synnytys käyntiin. Silti meni kaksi viikkoa yli...

Lyydia 36+5
 
Hyvää aatonaattoa kaikille :heart:

Täällä aamu aloitettiin toteamalla, että mulla on nyt sitten rintatulehdus. Hohhoijjaa, ihan kun noiden rintojen ja syöttämisten kanssa ei olisi ollut jo tarpeeksi ongelmia.. Pirun kipeänä siis oli toinen rinta ja kuumekin nousi, lääkäriin mua ei vielä huolittu, käskettiin hieromaan ja menemään lämpimään suihkuun jne. No pahimman patin sain kyllä pois, mutta tämä viimoinen kipu ei meinaa millään hieromisilla ja suihkuilla lähteä. Kuume on nyt laskenut buranalla, saa nähdä mikä on tilanne kun sen vaikutus lakkaa.. Ärsyttävää, jos meidän joulu menee nyt sitten tässä, eikä vihdoin päästäkään ihmisten ilmoille vauvan kanssa :(

Yösyötöt meni päin seiniä ja tänään pikkukaveri syönyt 40-45ml enkä saa enempää menemään vaikka tekisin mitä.. Onneksi aamulla oli sentään isot kakat vaipassa, niin kuin joka aamu, se on kuitenkin aika hyvä juttu.. Mutta kyllä stressaa, vaikka poika on maailman ihanin, niin vähän turhan paljon kaikenlaista sattunut tähän ekalle viikolle. Huomattiin äsken, että keskostipatkin piti aloittaa eilen ja nyt sitten mies niitä apteekista hakemaan ja tuomaan mulle kaupasta kaalinlehtiä tisseihin! Joulufiilis on kaukana, mutta ehkä tämä tästä.

Onko kellään täällä kokemusta tosta rintatulehduksesta?

jjuuli ja vaavi 1vko 1vrk
 
Hienoa saada kuulumisia jo vauvaantuneilta :)

Rintatulehdusasiaan en valitettavasti osaa neuvoa, mutta tiehyttukoksia mulla on ollut ja niihin tosiaan auttaa lämminsuihku, sauna, hierominen ja lämmin kauratyyny. Mulla yks tärkeä tekijä oli, että liivit ei saanut painaa yhtään mistään. Jos vähänkin puristi niin siihen kohtaan pukkasi heti tukos.

Piti vielä kysellä, että onko muilla ollut vielä kuukautiskipumaista kipua alavatsalla tai selässä?
Mulla ei ole muissa raskauksissa ollut näin myöhään. Nyt kipuilee vähän väliä. Usein kipu alkaa selästä ja siirtyy sitten myös alavatsaan. Joskus kipua seuraa kivulias supistus jossa tuo kipu samassa paikassa. Outoa. Mulla ei ole kummastakaan pojasta ollut kipua selkäpuolella kuin ihan rajuimmissa avautumiskivuissa.

Noita repäisy/kannatinkipuja on kanssa alkanut tulla, mutta onneksi vaan kun nostaa jotain "raskasta" esim. poikia huonossa asennossa tai kun kääntää syngyssä kylkeä yhtään rivakammin. En ole kyllä keksinyt, että mikä niihin auttaisi, paitsi kun tekee kaikki asiat toooooosi hitaasti ja varovasti.

Bassets 36+2
 
Puzzle Mahtavaa, kun pääsitte jouluksi kotiin ja kaikki menee hienosti! Oikein ihanaa joulua!

Jjuuli Kuumeiseen rintatulehdukseen kuuluu aloittaa antibioottihoito, mahdollisimman pian! Otahan uudestaan yhteyttä terveyskeskuksen päivystykseen. Saithan ohjeet rinnan tyhjentämisestä ym?

Tietoa potilaalle: Rintatulehdus

Rintarauhasen tulehdukset muulloin kuin imetyksen aikana ovat harvinaisia. Synnytyksen jälkeinen rintatulehdus, mastiitti, on yleensä stafylokokkibakteerin aiheuttama. Sitä esiintyy 3–6 %:lla imettävistä äideistä. Kaikki rintatulehdukset eivät ole bakteerin aiheuttamia: maidon pakkautuminen rauhasiin voi aiheuttaa tiehyttukoksen ja tulehduksen tyyppisen oirekuvan.
Oireet

Lievässä tulehduksessa maito patoutuu maitotiehyeeseen ja aiheuttaa rintarauhasessa aristusta ja tarkkarajaista punoitusta. Tulehduksen pahentuessa kuume nousee, usein jopa 40 °C:seen ja koko rinta punoittaa ja aristaa voimakkaasti. Pitkittyneessä tulehduksessa rintaan voi kehittyä paise. Silloin kipu ja kuume jatkuvat hoidosta huolimatta ja rinnassa tuntuu erillinen, arka, kyhmymäinen muutos.
Taudin toteaminen

Taudin toteaminen ei vaadi laboratoriokokeita, vaan oireet ja taudinkuva riittävät. Aiheuttajabakteeri, tavallisimmin stafylokokki, pääsee nännin päässä olevien haavaumien kautta rintarauhaseen.
Hoito

Jos kuumetta ei ole, oireiden seuranta ja rinnan tyhjentäminen riittävät hoidoksi. On syytä imettää aina ensin kipeästä rinnasta, ja rintaa voi myös tyhjentää pumpulla. Rinnan lämmittäminen (esim. hiustenkuivaajalla, lämpimällä suihkulla) ennen imetystä helpottaa tyhjentämistä.

Antibioottihoito on yleensä syytä aloittaa heti, jos potilas on kuumeinen. Antibioottiksi valitaan tavallisimmin kefalosporiini- tai erytromysiinijohdos, lääkehoidon kesto on 10–14 vrk. Lapsi saa imeä myös tulehtuneesta rinnasta. Mahdollisuuksien mukaan imetys kannattaa tehdä niin, että rinnan kipeä kohta on ylhäällä, jolloin tulehduserite pääsee valumaan pois. Imettäminen vähentää rinnan kipua, edistää märän poistumista ja ehkäisee paiseen syntymistä.

Kipuun voi tarvittaessa käyttää ibuprofeenia tai parasetamolia.
 
Viimeksi muokattu:
Jjuuli Rinta pitää saada mahdollisimman tyhjäksi, eli suihkuun lypsämään tai pumppaamaan. Lämpö auttaa irrottamaan maitoa ja ei satu niin paljon. Tuo on kyllä kurja tulehdus, miulla on ollut monta kertaa ja välillä kuumetta yli 40. :(

Kaalinlehdistä sen verran, että ne kannattaa rikkoa esim. lihanuijalla tai kaulimella.

Puzzle Mahtavaa että pääsitte jouluksi kotiin ja vauva kasvaa. :heart:

Bassets Miulla oli tuollaisia menkkajomotuksia tiistaina.

Täällä vaan ihastellaan pientä rokkitukkaa. :)

MLM ja pikkutyyppi 1 pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Maira
Kysyisin vielä uudestaan vauvan ulkovaatteiden säilytyksestä. Eli pidättekö niitä eteisessä, vaiko hoitopöydän läheisyydessä?

Mites ne, joilla ei ole autoa eli ei siis tarvetta kaukalolle. Miten olette tulleet laitokselta kotiin? Jossakin nimittäin luki, että jotkut sairaalat vaativat kaukalon poistuessa. Mitenköhän on Naikkarin laita? Selvittelin, että kaukaloita voisi vuokrata, mutta mitä maksavat halvimmat uutena jos sellaisen ostaisi?

Oletteko muuten pitäneet pinnasängyn päätyä vähän koholla?
 
Viimeksi muokattu:
MLM:lle paljon, paljon onnea!! :flower:

Ja Puzzlelle ja pikkuiselle onnea kotiutumisen johdosta!

Bassets, minulla on ollut jonkin aikaa selässä menkkamaista jomotusta supistusten yhteydessä ja öisin. Mulla ne synnytyssupistuksetkin tuntuu tosi pahasti just selässä. Ekan kohdalla niitä jomotuksia tuli eka kerran monta viikkoa ennen synnytystä ja nyt alkoivat vielä aiemmilla viikoilla.

Ninnatar, luultavasti vauvan ulkovaatteet tulevat olemaan eteisessä tai esim. kaukalossa tai rattaiden lähellä. En ainakaan esikoista koskaan pukenut ulkovaatteisiin asti hoitopöydällä, jotenkin ne ulkovaatteet ei kuulu siihen vaipanvaihtopaikkaan. Tällä hetkellä haalari on valmiina kaukalossa ja sinne pitäisi ne muutkin kotiutumisvaatteet laittaa. Kaukaloita saa muuten käytettynä tosi edullisesti, varsinkin niitä halvempia malleja (50 eurolla saa jo kohtuullisen uuden ihan hyvänkin ja halvemmat mallit lähtee 25-40 eurolla, siis ihan hyväkuntoiset). Joten ei ehkä kannata uutena ostaa, jos käyttöä on vähän. Kaukalo on hyvä olla olemassa, jos edes välillä kulkee autokyydissä. Sitä paitsi, jos kaukalossa on keinutusominaisuus, niin toimii monesti sitterinäkin.

(.) Olot jatkuu samanlaisina, supistelee herkästi, jos lähtee liikkeelle ja vihloo alakerrassa ajoittain vähän enemmänkin. Mutta silti on semmoinen olo, ettei tässä tapahdu mitään kummempaa pitkään aikaan. Yöunet on katkonaisia ja päivällä sitten väsyttää. Mutta eipä se haittaa, kun on lomalla eikä oo pakko mitään tehdä.

Rauhallista ja ihanaa joulua kaikille!

Meelia ja pikkuinen
 
felicia
Pitkästä aikaa.:)

Huomenna poksahtaa 39 viikkoa täyteen, tiistaista asti supistellut epäsäännöllisesti ja vauva painanut alaspäin, et wc:ssa saa ravata alvariinsa. Neuvolassa maanantaina kaikki arvot oli ok, veikkasivat sen hetkistä painoa olevan n. 2800g ja laskettuunaikaan mennessä 3500g, et ihan hyvän kokoinen ja pitkä vauveli tulossa:)
Pelkäsin et lähtee tulemaan ennen joulua, mut onneks ei niin käynyt. Neuvolasta olivat sitä mieltä ettei mene laskettuun et syntyy tällä viikolla..niinhän ne tosin sanoi kuopuksestakin, joka syntyi 42+3 käynnistyksellä :D
Nukkuminen on vähentynyt, olen ihan reipas vaikka nytkin herännyt viideltä ja mennyt yhdeltä nukkuun. Enteilee hiukan tulevaa..tosin siihen voi vielä mennä pitkäänkin.
Olis ihanaa saada vauva laskettuna eli 1.1, mut veikkaan et menee muutaman päivän yli.

Pitää mennä tekemään viime hetken valmisteluja kun lapset vielä nukkuu.

Rauhallista Joulua teille kaikille:heart:
 
puzzle loistavaa jotta ootte päässyt kotiin :)

rintatulehduksesta Muutaman kerran mulla on ollut. Muutamia ennaltaehkäiseviä toimia on... Tyhjentää rinta KOKONAAN. Käsinlypsy imetyksen päätteeksi on mun kokemuksen mukaan paras keino, jotta mahdollisen tukoksen saa auki. Kun lypsää niin samanaikaisesti kannattaa toisella kädellä HELLÄn lujasti hieroa koko rintaa jotta maito lähtee liikkeelle sieltä syvemmältäkin, eikä vain alkumaito. Silleesti rintakehältä nänniin päin. Hierontaa voi myls toteuttaa imetyksen yhteydessä, mikäli kädet riittävät.
Sitten kannattaa vaihtaa imetysasentoa. Milloin istuvaltaan vauva jalat edellä kainaloon, milloin makuuasennossa. Vain mielikuvitus tässä on rajana :) Rinta tyhjenee silloin ikäänkuin eri suunnasta ja mahdollisesti vähemmälle huomiolle jäävät alueet tulevat tyhjäksi.
Lämmin/kuuma suihku, sauna, edesauttaamaidon herumista.
Viimalta ja vedolta sekä kylmältä suojaaminen. Mulla on kerran tullut vedosta/viimasta, enkä ensin lainkaan voinut ymmärtää mistä tulehdus oli tullut.
Samoin tulehduskipulääkkeen (Burana tms.) ottaminen saattaa ehkäistä tulehduksen syntymistä.
Rintatulehdus on kyllä helvetillisen kivulias, tulehduksessa tahi pakkautuneen rinnan tyhjentäminen ja siitä imettäminen on myöskin kivuliasta, mutta ihan ensimmäinen keino oireiden helpottamiseen. Samalla usein itse tulehdus paranee.
Erään kerran kysyin rintatulehduksessa, että mites nyt, kun rinnasta ihan tulee verestävää, paksua maitoa. Etten mä varmaan voi imettää... siihen lääkäri, että rinta vauvan suuhun, sillä se lähtee. Kuuria en saanut ja imettämällä ja lypsämällä lähti ekaks kuume, sit kivut ja tulehdus oli parantunut.
Kaalista mäkin oon kuullut, mut ei kokemusta niistä oo.

ulkovaatteiden säilytys Ehdottomasti pienen omassa naulakossa hoitopöydän välittömässä läheisyydessä :) Vaikka vois niitä eteisessä säilyttää, tai vaunuisssa taikka kaukalossa,mutta kun se naulakko tamineineen on niin söpö :LOL: Kenelle sopii mikäkin :)

turvakaukalo Kyllä sen olemassaolo on ihan jees, johan taksissa se on välttämätön. Ja josko tulee tilanne, että auton kyytiin pitää mennä... mä oon ostanu käytettynä kirpparilta. Vuokrauksen hinnoista ei tietoa.
 
Hyvää joulua kaikille mammoille ja masuasukeille ja vaaveille!:)

Me käytiin pojan kanssa jo kokeilemassa sairaalassa oloa. Tiistaista torstaihin oltiin sairaalassa proteiinien takia(maanantain pissakoe), joita ei sitten kuitenkaan pissan vuorokausiseurannassa löytynyt nimeksikään.. Käynnistyksesta puhuttiin, ja oltiin jo ihan täpinöissä, että kohta rytisee, mutta ei, kotia laittoivat joulua viettämään. Ensivuoden puolelle saatiin sitten uusi aika.. :) Pojan painoarvio maanantaina oli 2970g, viikkoja silloin kasassa 37+3..


Tiikerinlilja.+poika 38+1
 
PALJON ONNEA MLM SUPERSULOISESTA PIKKUISESTA:flower:

OIKEIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE MAMMELEILLE JA JAKSAMISTA VIELÄ NIILLE JOTKA MASUNSA KANSSA LYLLERTÄVÄT.

Täällä taas meillä hankaluutena kun vauva tankkaa läpi yön eikä minun nukkumisesta oikein mitään tule.Pikkuinen nukkuu rinta suussa ja heti kun ote irtoaa niin itku tulee mutta toisaalta hyvä saapahan nämä yö imetykset maidon tulon hyvin käynnistymään.Lisämaitoa kuitenkin pakko antaa koska poika tosi kova syömään.Mutta on se vaan niin söötti.Äidin luona nyt sitten ollaan evakossa ja sitten joskus uuteen kotiin kun megaremontti valmistuu.Ensi keskiviikoksi pitäisi saada asunto tyhjäksi saa nähdä onnistuuko.

mima ja pikku poju 9päivää
 
  • Tykkää
Reactions: MommysLittleMonster
Onnea MLM pienestä pojasta! Todella suloinen pakkaus on hän :)

Joo, hyvää joulua kaikille! Ehkä paskin joulu ikinä! Joulutunnelmasta ei tietoakaan ja nyt mä sit kökin kuopuksen kanssa kun se ei nuku vieraassa paikassa, enkä minäkään, kun "olis niinkiva kun jäisitte yöksi" vittu niin olis... Lukeakaan en voi (mun varma joulutunnelman luoja, vihreät kuulat ja kirjan kanssa käpertyä sohvalle, kun lapset on menneet nukkuun... Turha toive... Pakko pitää huone pimeänä jos toi kakara vaikka vahingossa nukahtais. Noh, se toive toteutui, että vauva EI syntynyt jouluaattona, tosin jos olis syntynyt saisin nyt lukea :p

Viime yönä heräsin kivuliaisiin supistuksiin ja kun kahdessa edellisessä se on ennakoinut synnytyksen käynnistymistä niin aattelin, et nytkin, mutta eipä merkkiäkään moisesta, supistus vapaa päivä ollut! Eilen kuvittelin ponganneeni limatulpan, kun pyyhkiessä tuli sellanen kirkas, hieman verinen limaklöntti, mut tuskin sekään mitään oli. 1.1. olis kyllä erinomainen syntymäpäivä!

Mut mä jatkan tylsistymistä... Ois pitäny jäädä yksin kotiin (tai kuopuksen kanssa, kuten suunnittelin) olis varmasti ollut parempi joulu! Ei huvita puhua kenenkään kanssa ja vituttaa kyselyt "onko jotain merkkejä et syntyis jo?" öh, mitä merkkejä??? Joo, supistaa ihan v*tusti ja lapsivedet menny kymmenen kertaa...

Tatomira joulumielellä, oisko jo 39+0
 
Oi, MLM:n pikkutontulla on leuassa söpö "kolo" - ihana :heart:
Mun miehellä on kans :)

Ihanaa joulupäivää kaikille! Täällä kukun siis vaikka nukkumaan menin puolenyön aikaan. Uni loppui 4.30 about. No mut mä nukun sit myöhemmin kun siltä tuntuu. Täällä jouluaatto meni leppoisissa merkeissä vaikka parissa paikassa oltiinkin kylässä miehen perheen puolella, ihmiset on rentoja joten kylästely ei ahistanu ollenkaan vaikka tykkään aattona ihan kotiutua ja laiskotella. Mutta joo, tatomira, en minäkään osaa nukkua vieraissa paikoissa, joten yökylästely ei olis ollenkaan kivaa.

Meillä täällä on välillä vähän harkkasuppareita ja that´s it. Viikkojakin vasta 36+5 joten eiköhän me mennä keveästi tammikuulle asti - näin ainakin suunnittelen ;). Mullahan on aikomus vielä ens vko ja mielellään seuraavakin vetää itsekkäästi täällä lonkkaa. Masu on vetäissyt viikon sisällä kokoa reippaasti, mutta vauvallahan onkin nyt "massakasvatusvaihe", joten ihmekö tuo jos näkyy myös ulospäin.

Terkuin
KP :)
 
Ulkovaatteet meillä on aina ollut naulakossa, vauvan olen pukenut sohvalla tai sängyn päällä, hoitopöytää meillä kun ei varsinaisesti ole vaan vain hoitoalunen pesukoneen päällä.

Pinnasängyn päätyä en ole koskaan kohotellut, vauva on nukkunut hyvin siinä tasaisella..Sitäpaitsi tuollainen vastasyntynyt vaan valuu siitä alas.. :D

MLM pieni on kyllä niiiin suloinen että.. :heart:

Jjuulin blogia olen itku silmässä lukenut, vissii hormoonit vähä heittää.. :D Uskomattoman hyvin olet palautunut synnytyksestä, ihan kateeks käy...nimim. täti joka tietää olevansa taas sen 2-3vkoa yhtä löllökasaa synnytyksen jälkeen.. :p

puzzle ihanaa kuulla teistäkin ja ennenkaikkea että olette päässeet kotiin! Pitkä on tie teilläkin ollut!Toivottavasti joulu sujui rauhallisesti ja saitte mukavan joulun yhdessä! :heart:

Nyt on sit joulusta selvitty, jostain syystä mulla oli kamala pelko et synnytys käynnistyy just ennen aattoa tms.. :D

Supistuksia tulee edelleen joka päivä pari kappaletta, tosin nyt ovat muuttaneet muotoaan niin että ovat ihan saakelin kipeitä ja suoli tyhjenee joka supistuksen jälkeen! :O Tuli ihan oikeasti synnytys jo mieleen kun tähtiä nähden nojaili keittiön pöytään ja koitti saada henkeä kulkemaan.. :D Jännityksellä ootan torstain äitipoli aikaa että onko ne saaneet mitään aikaseks vaan onko noi vaan häiritsevän kipeitä mitään aikaansaamattomia hermon testaus suppareita.. :p

Mutta nyt mä alan vetää lonkkaa oikein urakalla, herrasväki lähti näet mummolaan joten saan olla päivän ihan itekseni! :D

Mukavaa joulupäivää kaikille!

Maira ja pimpula 36+5
 
Tatomira Mulla kans tuota samaa, että ottaa vaan päähän jos joku kyselee yhtään mitään tulevaan synnytykseen liittyen... Ihan niinku en ite jo tarpeeksi oottais, että jotain alkais tapahtua niin tarviiko koko aika soitella tai kysellä, että joko joko tai mitä merkkejä tai onko tuntemuksia. Ja voi herranen aika niitä neuvoja! Anoppi ylitti kyllä rajan illalla ja huolella kun laitto pojalleen eli mun miehelle viestin, että "Nyt sitten kovat sänkyjumpat niin vauva lähtee syntymään." Siis mitä hittoa!!!

Ulkovaatteista Minä laitoin eteisen naulakon hattuhyllylle koriin ulkovaatteet (+välikerraston) ja haalari roikkuu eteisen naulakossa. Ihan sen vuoksi, että jos mies joskus pukee vauvan niin tietää mitä pitää laittaa päälle.

Voi plaah, kun pääsisi jo toiminnan ytimeen... Tai olis edes jotain toivoa antavaa, mutta kun tuntuu, että mitään ei tapahdu paitsi vatsan paisumista ja kireyttä. Kai tässä yliajalle mennään, että heilahtaa!

Muksuluuri 39+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä