* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

Oikein kovasti onnea jjuulille ja Mimalle :flower: Mimallahan olikin tosi nopea synnytys, huhhuh :) Itse veikkasin syntyväksi 5:ttä tässä kuussa, mutta taitaa mennä yli, kun Lilliputtikin saa kaksoset perjantaina :)

Omassa olossa ei muutoksia, torstaina olisi neuvolalääkäri. Tuurilla menee kuitenkin tämäkin yliaikaiseksi. Sitten saakin jännittää syntyykö samana päivänä kun itsellä synttärit :D

Lauantaina olisi jo joulu, mutta ei kyllä sen suhteen ole mitään fiiliksiä. Kai se siitä kun aloittaa peruna- ja porkkanateatterin käyntiin.

Pinnasuojan narujen määrästä, meillä on niitä yhteensä 14 paria, silti hiukan liian lyhyt suojus sänkyyn.

Mukavaa odotusta kaikille :)
 
Onnea Mima! On tosissaan tullu kiire, onneksi ehditte sairaalaan huhhuh!

Ninnatar, vierekkäin ovat tällä hetkellä, on niitä sitä pyörittykin vaikka miten päin ja vasta toinen oli rt, sitten poikkitilassa ja ties mitä.. No nyt siis pt kumpikin, jospa ei nyt yrittäis enää käännöksiä, vois tuntua melko muikeelta! :)

Joo kyllä niitä vauvoja nyt tosissaan alkaa tupsahdella, mihin katosi se kesä? :) ..no mukava näin, mulla meni ainakin melko nopeeta tuo odotus :)

lilliputti 37+2
 
Lämpimät onnittelut jjuulille ja Mimalle :heart: ja kovasti tsemppiä lilliputille pikkutonttusten sektioon! Onpas mahtavaa kun näitä pikkuisia syntyy :)

Odotus on mun mielestä kans menny tooosi nopsaan. Meillä kasassa nyt 36+0 (poks vaan) ja eilen kävin neuvolassa. Vauva liikkuu vilkkaasti, pää alaspäin, mutta heiluu vielä miten sattuu. Ens ti on sitten lääkäriaika. Terkkari ennusti että pysyy masussa tammikuulle, jos ei synnytys sitten lähde vesien menolla - ota siitä sitten selvää ;). Mutta mä tosiaan toivon, että tämä typykkä antaisi äipälleen nyt vielä hetkisen lomaa ennen tositoimiin ryhtymistä.

Mutta mukavaa tiistaita kaikille, tää lähtis joululounaalle! :)
 
mimalle onnittelut pienestä ja olipas mukavan kuuloinen synnytys sinulla
:flower: (jaksuja remontin keskelle myös, eikös teillä se urakka ollut siellä päällänsä?)
Mulle sanottiin aikanaan nelosen jälkeen (nelosen ja kolmosen ikäero 1v4kk1vrk), että synnytys on usein hirmu nopea, jos edellisestä raskaudesta on kulunut alle kaks vuotta. Ihmettelin tahtia silloin itse, että kun en edes tiennyt synnyttäväni vaan menin masukipujen takia sairaalaan ja olinkin täysin auki... Sellaisen synnytyksen mä voisin nytkin ottaa :)

On tää vauvojen syntyminen mahtavaa!

Mä tajusin eilen, et mä en oo muistanu ostaa yhtään sidettä, en imetysliivejä, en yhtään mitään omiin tarpeisiin. Perusmutsi. Äitisyndrooma. No ehtiihän nuo viel' ostamaan. Vaan kun olis siinä kunnossa, että pystyy kaupunkiin lähtemään. Miestä ei varmaan asialle kannata laittaa;)

Ihanaista päivää kanssasisarille

Inkalilla ja öö 35+4
 
Lämpimät onnittelut jjuulille ja Mimalle! Ihanaa kun alkaa vauvoja putkahdella, ja kerkesitte vielä kotiutua jouluksi nyytin kanssa! Aika nopeaa toimintaa, toivottavasti itseläkin menee noin sujuvasti :D
Alan itsekkin pohtimaan synnytyslaukun pakkaamista varalta, kun noin nopeasti teillä on synnytykset lähteneet käyntiin. Onko muut jo pakanneet laukun?

Tänää oli taas neuvola, ja kaikki edelleen hyvin ja kunnossa, turvotusta vain hiukan enemmän ja sen takia painoa tas tullut reippaan kilon viikossa... Hirvittää jos jatkuu samaan tahtiin, mutta kyllä kai se turvotus sitten laskeekin melko nopesati synnytyksen jälkeen, vai?

Eipä tässä sen enempää, tänään olisi sairaalaan tutustuminen, saas nähdä mitä siellä taas oppii! Mukava joulunosotusta kaikille!
 
Paljon onnea mima! :heart:


inkalilla, et oo tosissas, siis mahakipujen takia sairaalaan ja täysin auki?! :O Mullahan on edellisestä synnytyksestä nyt 1v4kk ja sekin oli kohtuu rivakka, 5,5h. Nyt mulla on useamman päivän siis tullut sellasta vereslimasta vuotoa ja ollut kovia kipuja takareisissä ja pepussa. Täytyykö tässä alkaa pelkäämään, että se tyyppi tippuu kohta tuolta jalkovälistä lattialle? :LOL: No, ehkei sentään.

Eilen oikeesti ajattelin jo illalla, että tulee lähtö, kun oli sen verran kovat kivut ja sitä veristä tavaraakin tuli. Mutta mitä vielä, nukuin tyytyväisenä ja makoisasti 8 tunnin yöunet. :p Nyt aamusta olen kovasti siivoillut ja taas alkaa juilimaan kroppan takaosaa polvitaipeista lapaluihin saakka. Josko se nyt edes vähän kypsyttelisi paikkoja... =)


NS 37+4
 
Hurjasti onnea Mima ja Jjuuli!!!! :flower: :heart:

Niin niitä vauvoja vaan tipahtelee maailmaan.. :)

Tänne ei mitään uutta, sain kun sainkin ajan synnytystapa-arvioon ensi viikolle, sitä odotellessa.. :)

Maira ja pimpula 36+0
 
Onnea myös mimalle pikkupojasta!! :)

Nythän näitä pikkutonttulapsia alkoi satelemaan iha urakalla ja lisää tiedossa! Ihana lukea onnellisia uutisia täältä palstalta.. Alkaa jo iha itteäkin hirvittään et se voi oikeestikki syntyä jo lähiviikkoina vaikka luulen silti et oon vielä helmikuussaki täällä. mut ku koskaan ei voi todellisuutta etukäteen tietää et mitä tapahtuu. :)

Haluaisin kysyäkin teiltä joilla jo useampi synnytys takana niin et jos ensimmäinen/edellinen on mennyt yli La:n nii mite seuraavat? onko sit tullukki ennen vai?? :) Itellä esikoinen meni 10 päivää yli ni nytki yritän henkisesti varautua et ei tää toinenkaa paljoa aikasemmin tule... ne yli menneet päivät on vaa nii piinaavan pitkiä! : /

Mut jos nyt lähtis kuuraan tuon pesuhuoneen ni sit ois joulusiivous tehtynä. :D

an-ri 34+6
 
Hirmuisesti onnea kaikille vauvelin saaneille :flower:

Ja tsemppiä sektioon ja vaivojen ja murheiden kanssa kamppaileville :heart:

ON: Viime yönä meinas jo tulla lähtö :(
Heräsin yhden aikaan vatsa- ja selkäkipuun ja pahoinvointiin. Jonkin aikaan polteltuaan kivut muuttuivat supistuksiksi jotka kylläkin tuntuivat eniten selässä ja alavatsalla. Suppareiden kesto 1-2 min ja väli säännöllisesti 5-6 min. Kivuliaita, mutta ei niin kovin etteikö olisi pystynyt olemaan makuultaan. Mies jo pukeutui ja meinasi jo ambulanssiakin tilata (miehet, miehet...) , mutta kauratyynyjen avulla selvittiin ja kahden tunnin päästä supistelu loppui.
Tänään nyt sitten tullut vaan napakoita harjoitussuppareita, mutta niitä tuleekin sitten ihan kokoajan jos yrittää lähteä liikkelle, edes pyykkiä laittamaan tms.

Useat muut haluaisivat jo synnyttämään, mutta minä en halua synnyttää vielä ja musta tuntuu, ettei vauvakaan ole valmis. Enkä ole edes lopettanut vielä lääkitystä joka pitää lopettaa 2 vko ennen synnytystä... No eilen otettiin kyllä viimeiset pillerit ja tästä lähin vaan kärsitään.

Tänään joka tapauksessa neuvolalääkäri joten nähdään mikä kohdunsuun tilanne on.

Nopeista peräkkäisistä synnytyksistä sen verran, että mulla on ykkösen ja kakkosen väli 1 v 3 vko ja nyt kakkosen ja kolmosen väliksi tulee (jos syntyy LA) 1 v 9 kk.
Mulla ei kyllä ollut nopea synnytys kakkosestakaan. Supistuksia, kipeitä sellaisia, oli 1,5 vrk ennen käynnistystä (jolloin oli tosiaan niitä supistuksia ja kohdunsuu 4 cm auki). Oksitosiinitippa laitettiin varmaan kymmenen aikoihin ja vauva syntyi klo 18.17. Synnytyksen pituudeksi on silti merkitty 6 h 45 min ja ponnistus kesti vajaa 2 min.
Mutta jo käynnistystä edellisenä päivänä en pystynyt äitipolilla käydessä istumaan aloillani pitkää aikaa supistusten takia (ja jouduin odottamaan omaa vuoroani 2,5 tuntia yli annetun ajan ja vuotias lapsi odotti käytävässä kokoajan...) ja kanavaa ei ollut jäljellä ja olin auki 1 cm äitipolilla käydessä.
Äitipoliaika siis 40+0 ja käynnistys ja synnytys 40+1

Bassets 35+6
 
Pullojen keittelystä itse olen keittänyt esikoisen pullot vielä lähemmäksi vuoden ikää. Kakkosen pulloja taisin keittää johonkin 8 kk ikään asti. Jotenkin se ei vaan tunnu niin isolta hommalta :)
Kauheesti etukäteen ei kyllä kannata keitellä kuten jo aiemmin on todettu. Meillä mies keittää pullot ja tutit sinä päivänä kun mun pitäis päästä sairaalasta.

Keitettyjä pulloja ja tutteja olen säilyttänyt muovisessa kuivaustelineessä (joka meillä oli jo ennastaan, mutta käyttämättömänä) sideharson alla.

Pesu- ja huuhteluaineista sen verran, että huuhteluainetta en käytä lainkaan, missään pyykissä. Lasten ( reilut 2,5 v ja 1,5 v) pyykit pesen allergiapesuaineella vaikka pojilla ei ole allergioita ja hyvät ihot. Ja tarkoitus olisi jatkaa vielä ainakin toistaiseksi ja pesen varmaan vauvan vaatteet tulevaisuudessa samassa poikien vaatteiden kanssa.

Bassets
 
Paljon onnea Mimalle!! Vauhdikkaasti on tosiaan teidänkin pikkuinen tullut maailmaan.

Sitten kysymys neulomista harrastaville: pesettekö villapuvut, lakit, sukat yms. ennen käyttöön ottoa? Mietin tässä, että pitääkö nekin pyörittää kuitenkin pesukoneessa.
 
Juuh, kyllä näin on... mahakivun vuoksi sairaalaan ja täysin auki. Tosin... voin kertoa että se kipu oli hillitön! Täytyy kyllä ollakin, että mä sairaalaan ylipäätään lähden :)
Nii ja mulla oli silloin jo 39+0 viikot ja tilanne ollut alakerrassa kypsä jo monta viikkoa. Ja synnytys käynnistyi spontaanisti. Että senkin takia varmaan oli nopea. Mutta hullua oli, ettei ollut selkeitä supistuksia silloin lähdön aikaan. Edellisenä aamuna kivuliaita suppareita tunnnin verran. Ei vuotoja eikä mitään merkkiä, että olis ollut mitään muuta kuin "vittuilusupistuksia".
Joten, jos vereslimaista vuotoa esiintyy ja kipeitä, voimistuvia supistuksia, niin on mun mielestä ihan hyvä käydä sairaalassa näytillä. Mä ainakin itse haluaisin tietää, että mikähän alakerran tilanne on, jotta osaa hieman varautua.
Itellä en usko enää toiseen ylläri-syöksysynnytykseen, mä olen sellainen kolmen-neljän tunnin synnyttäjä normina :)
 
Neuvolakuulumiset tuoreeltaan 35+6 (34+1):
Paino 65,1 (65,1)
Muutos 0 (-215)
Turvotus +-
RR 116/70 (112/70)
Pissa puhdas
Sf 29 (29)
RT
sykkeet +130

Kohdunkaula melko kiinteä, mutta kohdunsuu 1,5 cm auki. Tällä hetkellä ei siis näytä, että lähiaikoina lähdettäisiin synnyttämään :)
Tosin lääkäri meinasi, että paikat voi kyllä kypsyä ihan yhtäkkiäkin ja kun tuo kohdunsuu on jo aukeamassa ja vauvakin kiinnittynyt ja tosi tosi alhaalla. Ja pahoinvointikin saattaa kuulemma viitata siihen. No itsestä ei tunnu vielä siltä :)

Lähetteen laittoi kuitenkin äitipolille koko- ja käynnistysarviota varten. Käynnistysarvio jalkojen takia ja kokoarvio koska nyt on raskausdiabetes ja kakkonen oli kuitenkin nelikiloinen ja itse tosiaan olen lyhyt ja siro.
Vauvan koosta lääkäri ei sanonut muuta kuin että olen ihan alhaalta ylös asti täynnä vauvaa ;)

Villavaatteiden tms pesusta itse olen pessyt kaikki. Joko koneessa käsinpesuohjelmalla tai sitten ihan käsin.

Bassets edelleen 35+6
 
ONNEA jjuuli ja mima73 pikkumiesten syntymän johdosta!! :flower:

Olikos se jjuuli sinun äitisi joka veikkaili, että jouluna teitä on jo kolme? meni arvaus oikein :)

Tsempit myös lilliputille tulevaan sektioon :)

Näitä tammikuisia alkaa tipahtelemaan ja aina saa jännäillä kun tänne tulee, että kuka on käärönsä saanut :)

hajuista joku täällä jutteli, että oudot hajut ovat himona, sama täällä kuten jo aiemmin kirjoittelin, multa, sikarit ja vanhat kirjat tuoksuvat aivan vastustamattomilta ja kirjaakin on lähes mahdoton lukea, kun sitä pitää nuuskia koko ajan :D
Muuten himona on iskenyt himo RAAKAAN perunaan, voisin syödä ihan koko ajan raakaa perunaa ja yölläkin nousen kuorimaan moisia, kun tekee niin mieli :D

Onko muilla unettomuutta ? mulla on ihan mahdotonta tuo :( mä en saa öisin nukutuksi ollenkaan, vaan joka yö valvon johonkin kolmeen-neljään ja pyörin vain sängyssä :( yöunet ovat olleen n. 3h ja päivisin olen kuin nukkuneen rukous, mutta valvominenkaan ei auta, sillä kun on aika mennä nukkumaan ei uni vain tule. Huokaus! Edellisessä raskaudessa oli täysin sama vaiva ja tuo poistuu vain sillä, että vauva syntyy, joten sitä odotellessa.

villavaatteiden pesu en pese, mä oon muutenkin kummallinen, kun mä en pese vaatteita koskaan ennen käyttöönottoa, eli uudet vaatteet tulevat käyttöön sellaisinaan niin ei oo tullut mieleenikään noita villavaatteitakaan pestä, etenkin kun villa ei ees tuosta pesusta tykkää. Ainoana poikkeuksena on kirppariostot, jotka menevät aina pesukoneen kautta, niitä en voisi kuvitellakaan ottavani käyttöön ilman pesua.

Joo, tänään sain vihdoin ja viimein paketoitua loputkin lahjat ja kohta tästä menen siivoamaan, joten ensi yönä saisi lähtö tulla :) tuskin tulee kun tosiaan ei oo mitään pienintä merkkiäkään, että ylipäänsä olisin jossain vaiheessa synnyttämässä :p mut vielä olis huominen aikaa syntyä, et ehdittäis sit jouluksi kotiin. Saisi puolestani jo syntyäkin, mut eiköhän tämä ensi viikolle mene.

tatomira 38+2
 
jjuuli hih, just etsin tuolta aiemmilta sivuilta sun blogin linkkiä, et pääsen lueskeleen ja sit olitkin sen postannut heti perään :D

Hurja ja nopea kokemus sulla ollut :) mutta lopputulos varmasti aivan ihana, teidän pieni on varmaan tooosi pieni :)

Voi kun itsekin saisi jo tuon pikkaisen syliinsä!
 
Paljon onnea mima73 pikkuisesta pojasta. :heart:

jjuuli Kiitos synnytyskertomuksesta, noita on aina niin kiva lukea. :) Aikas haipakkaa kyllä tosiaan ollut siulla tuo synnytys.

tatomira Täällä vähän samanlaisia ajatuksia, päiviä lasken että milloin voi syntyä. :D Laskeskelin että jos torstaina aamupäivällä syntyy niin silloin vielä ehtii, suosiollisella lääkärillä ja tietysti että kaikki menee hyvin, kotiin jouluksi.

Kuulostaa että Bassets ja Neljän suora ovat kanssa kohta vauvoja lähdössä hakemaan. :)

( . ) Täällä on taas ollut "tulinen" tiistai, eli samanlaista kun viime tiistainakin, lantioon sattuu ja vauva painaa alaspäin. Supistuksia ei ole edelleenkään ollut, mutta vessassa saa juosta alvariinsa. :( Nyt taas iltaa kohden on helpottanut, saa nähdä tuleeko kuin uneton yö.

MLM ja Kukkis 38+6
 
Mä en oo menossa mihinkään, roikun täällä teidän kiusananne vielä piiitkään! :wave: =) Nyt alkaa olemaan jo sellainen ajankohtakin, että saapi pysyäkin reilun viikon vielä ihan kiltisti paikallaan. ;)

Villavaatteita, siis itse neulomiani, en kyllä pese. Muutenkin pesen villaisia vaan todella tarvittaessa. Muuten kyllä pesen uudet vaatteet ennen käyttöä.

Tuttipullot ym. keitettävät keittelin tuossa päivänä eräänä ja ovat suljettuina laatikossa odottamassa käyttöönottoa. Olen keitellyt pulloja yleensä kiinteiden aloittamiseen saakka, eli siihen asti, kun on ruvettu antamaan velliä. Nyt saatan kyllä heittäytyä hövelimmäksi... :whistle:

tatomiralle ja muille unettomille hurjasti tsemppiä! :hug: Mulla ei ole elämässäni koskaan ollut uniongelmia, mutta raskausaikoina tulee säännöllisesti sellaisia öitä, että kun herää pissalle, ei enää saakaan unta. Niinpä eilen aamullakin aloin vääntää joululimpputaikinaa viideltä. :D Oli ainakin tehokas päivä, kun heti aamusta aloitti. Ehkä ei ihme, että illasta sitten särki takareisiä. :D


NS edelleen 37+4
 
Heissan mammat, masut ja muutama tonttu :)

Käyn vielä pikaiseen kirjoittelemassa ennen melkein viikon mittaista hiljaisuutta. Me lähdetään mökille joulun viettoon jo nyt joten pärjätkäähän. Minä tulen sitten viikon päästä katsomaan montako tonttua on syntynyt ihan joulun aikaan. Itse en taatusti jakaannu vielä viikkoihin, eikä olisi tarviskaan ennen tammikuuta. En edes mökille ota mukaan mitään sairaalakassin tapaistakaan, nla-kortin tietty mutta mitään muuta en :D Minähän kun olen vakaasti siinä uskossa että en tämän kuun puolella poksahda.

Hyvää Joulua!
Mimsy & Mini 35 POKS
 

Yhteistyössä