* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

:flower: Onnea AnPellina, JenniJuulia ja ellen! :flower:

Ellenillä onkin sitten varsin täsmälliset lapsukaiset. :D

Kyllä niitä murusia on nyt alkanut meidän pinoon ropisemaan. :heart: Välillä omakin mieli on varsin malttamaton, mutta kyllä nyt ainakin ensi vuodelle jaksan odottaa. Enää maksimissaan kolmisen viikkoa kärvistelyä edessä. :)


NS rv38+6
 
Enpä saanut vauvaa yöllä viereeni ja koko yö meni valvoessa :( snif ja nyyh, mutta se on enää muisto, sillä klo 11 vauveli sitten tuotiin mulle huoneeseen ja klo 12 lähdettiin ajeleen kotia kohti ja kotona sitten nukuinkin päikkärit vauva turvallisesti kainalossa :)
Käskin miestä ostamaan tuttipullon ja korviketta, kun tuntui, että tuo neiti syö niin valtavia määriä, mutta minulla sitten nousikin aamupäivästä maito kunnolla joten korvikkeet on nyt hyllyn täytteenä sillä oma maito riittää mainiosti :) tytöllä on ollut syntymästään saakka tosi hyvä imuote, eikä rinnat ole yhtään arat ja imetys sujuu tosi hyvin, mitä pelkäsin kovin, kun ekan vuorokauden tyttö oli täysin pulloruokinnalla ja osastolla tutti suussa, vasta seuraavana päivänä pääsin imettämään ja sairaalassa suurin osa ruokinnasta hoidettiin pullolla, mutta eipä se meidän tyttöä häirinnyt vaan rinnasta imee kuin vanha tekijä :)

Nyt on nimessä kova miettiminen, itse olen jo "päättänyt" nimen, mutta mies ei ole vielä antanut asialle hyväksyntää, katsotaan nyt. Itse jo melkein kutsun tyttöä sillä nimellä, kun jotenkin se on sellanen, et se se vaan on.

Niin ja onnittelut ellenille pienestä tytöstä!! :)

niin ja lisäillääs sitten värin kanssa, eli:

tyttö syntyi 26.12.2011 klo 4.15 3230g ja 48cm rv 39+1
 
Onnea ihan hurjasti uusista pienistä tonttusista! <3 Kiva lukea sekä synnytyskertomuksia että tarinoita vauva-arjesta.

Täällä vaan mahassa myllätään. Eilen vauva "porasi" alaspäin useamman tunnin ja hitsit kun teki kipeää - toivon, että olisi laskeutunut. Ainakin nyt on ollu helpompi hengittää, että oli niin tai näin - mukavampi olo silti. Muuten olo edelleen ok ja toivon, että ei ihan hirveän pitkälle tammikuun loppuun viihtyisi masussa. Mun puolesta saisi syntyä kun päästään tammikuun puolelle. Epäilen vaan että pitemmälle menee. Katsotaanpa mitä mieltä hän on itse tästä :)

Katapultti rv 37+2
 
Tännehän tupsahtelee vauvoja niin kamalaa tahtia ettei mukana pysy! :)

Onnea AnPellina, JenniJuulia, Ellen, Nijan ja tatomira pienokaisistanne! :heart:

Bassets Toivottavasti saat polilta apua.. :hug: Ei kuulosta herkulta tuokaan..

(.) Mie käväsin eilen siellä synnytystapa-arviossa, käyrillä sain maata taas yli puoli tuntia kun vauvan sykkeet huiteli koko ajan 175-200 välillä eikä niitä koko aikana saatu rauhoittuu, mun omatkin sykkeet oli päälle sataa vaikka makasin hiljaa paikallani..Pikkusen vissii pumppu käy kierroksilla.. :D

Joka tapauksessa vauvalla kaikki hyvin, kyllä siinä kävi jo toinenkin lääkäri tilannetta ihmettelemässä mut tuumivat et se on vissii tosi liikkuvainen jne. eikä syytä huoleen ole vaikka sykkeet korkeat ovatkin.

Painoarvio oli eilen 3,2kg ja keskivartalomitta sen verran isohko et kontrolliin pitää mennä 40+0 johon sain jo ajan ja jäin siihen käsitykseen että sitten katsotaan josko käynnistellään, eli meillä ei pitäis kovin ainakaa yli mennä.. :)

Ajatukset on kamalan sekavia, toisaalta haluis vauva ulos mahdollisimman nopeasti, mut toisaalta, meillä on puolet asioista vielä laittamatta, sänkykin on palasina tallissa.. :D Mut noo, eiköhän me ehditä, itse veikkaan et tämäkin vauva on säännöllinen ja tupsahtaa laskettuna maailmaan itekseen. :)

Oikein mukavaa loppuvuotta kaikille ja olkaahan varovaisia uutena vuotena! :) :heart:

Maira ja pimpula 37+3
 
Onnea JenniJuulia ja Ellen:flower:

Kylläpäs tähän pinoon on tullut nopeita synnytyksiä ja pikkuruisia vauveleita.

Joku kirjoitti supistuksien välistä,älkää hyvät mammat kuunnelko sairaalan ohjeita siinä milloin supistuksien väli on jokin tietty aika.Mulla alko synnytys supparit vasta matkalla sairaalaan,siis ne kovat,ja siinä sitten jouduin huutamaan vielä sydänkäyrillä kun eivät oikein voineet tehdä muutakaan kun en ollut vielä auki.Synnytys kuitenkin eteni pikavauhtia ja puolessa tunnissa olin kokonaan auki.Joten jos olisin kuunnellut niitä supistusohjeita niin olis tullut kotisynnytys.Kaiken lisäksi oli tuuria ilmassa,edellisenä sekä seuraavana päivänä oli nkl niin täynnä että synnyttäjät ohjattiin kättärille.Huh,minä olisin sitten tehnyt vauvan autoon.

Neuvolassa käytiin eilen kun poika oli 2viikkoa,pituutta tullut 4cm lisää ja painoa 9päivässä lähes puoli kiloa.Neuvolassa ei meinattu uskoa mutta mikä ihme se on kun poika syö kuin hevonen.

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE saa nähdä saako joku vauvan rakettien pärskeessä 1.1 kun oli minun laskettu päivä

mima ja poju 15päivää
 
Ihanaa perjantaita kaikille!

Onnea AnPellina, JenniJuulia, Ellen, Nijan ja tatomira :flower:

Toivottavasti Bassetsin tilanne helpottaa polilla :hug:

Olikohan se Neiti10 kun kyseli isojen imetysliivien perään? Kävin ostamassa Helsingistä Bebesistä Bravadon liivit. Maksoivat toki 49 euroa, mutta ovat mukavat ja ennen kaikkea sopivat päälle. Niillä on verkkokauppakin b e b e s . f i, mutta hintavahan tuo on. Eilen löysin sitten iha Cittarista Triumphin Mamabel-imetysliivit ja maksoivat vaan 30 euroa. Ihan mahtavat päällä! Miul on kuppikoko vähän merkistä riippuen G-I90-95 ja oman kokoisia imetysliivejä on ollut ihan mahdoton löytää, mutta nää kahdet on olleet nyt ihan ok kooltaan :)

Tänään oli käynti äitipolilla Vaavi kasvaa kaikin puolin ihan käyrillä ja tänään saatiin painoarvioksi 2800 grammaa. Edelleen siis odotellaan semmoista 3,8 kilon syntymäpainoista vauvaa. Aamusokerit on nyt pysyneet kurissa iltainsuliinilla ja sillä jatketaan. Halutessani saan kokeilla kahden yksikön lisäystä, mutta pakko ei oo.

Käyrilläkin oltiin ja sykkeet oli 133-160 ja liikkeitäkin rekisteröityi mukavasti. Verenpaine oli ok ja pissa puhdas. Ultrassa näkyi, että edelleen oltiin raivotarjonnassa ja tällä kertaa selkä oli vasemmalla puolella. Lääkäri oli sitä mieltä, että vauva olis voinut liikkua enemmän ja määräs liikelaskentaa. Lasken sitten kun siltä alkaa tuntua, koska ainakin viimeiset 4 päivää mahassa on ollut semmoiset bileet käynnissä että ei oo ollut epäselvyyksiä siitä, ollaanko siellä kotosalla ja kunnossa.

Seuraava käynti polilla olis kahden viikon päästä. Saapa nähdä onko se viimeinen käynti sille puolen käytävä. Synnäri olis vastapäätä :D

(.) Nyt on alkanut todella tulla kurjia oloja. Joka ikinen päivä meinaa taju lähteä kun pyörryttää niin kovin ja siihen liittyy vielä aivan eeppisen huono olo. Olot menee onneks ohi levolla, vielä. Samoin jalkoihin on alkanut ilmestyä puutumista, josta kuulemma pitäis päästä eroon jalkoja jumppaamalla ja heiluttelemalla. Sit toi häpyliitos on ihan järkyttävän kipeä, mutta sille ei mitään voi ennen synnytystä ja sitä ei taida olla tarjolla vielä pariin viikoon :) Ja sitten on tietty viel se, että maanantaina tuo mies sit lähtee sinne koulutusjaksolleen ja oon viikot yksin kotona. Onneks eka viikko on vajaa kun loppiainen osuu perjantaille.

Mut nyt kone sanoo tööt ku akku loppuu joten takaisin kotihommien pariin.

HAUSKAA UUTTA VUOTTA KAIKILLE!

Anskutin ja S 36+6 (huomenna täysaikainen!)
 
Bassets Toivottavasti saat apua polireissulta :hug:

Tatomira Saitko pitää vauvelia edes yhtään sylissä ym. niinä aikoina kun hän oli tipassa seurantaosastolla?

Terveiset patjakaupoilta :) Kävin siis äsken ostamassa patjan pinnikseen ja petasin sen juuri paikoilleen. Patja tuntuu kuitenkin vähän kovalta. Onkohan ihan ok? Merkiltään on Mamas&Papas.

Eilen oltiin tutustumassa Naistenklinikkaan. Kierros oli kyllä mahtava. Minulla on ollut aika pahoja ennakkoluuloja ko. taloa kohtaan, mutta tutustumisen aikana kaikki epäilykset ja pelot väistyivät :) Kaikki oli modernia ja kivannäköistä. Synnytyssalien läheisyydestä löytyi miehelle/tukihenkilölle ns. olohuone, jossa voi katsoa telkkaria, vaihtaa vaatteet, lämmittää mikrossa ruokaa ja juoda kahvia/teetä ja pitää eväitään jääkaapissa. Aulan seinällä oli hauska maailmankartta, jossa oli nuppineuloja kaikkien maiden kohdalla, joista synnyttäjiä oli kuluvana vuonna ollut. Ja niitähän oli. Seinällä oli myös pieni hylly, johon laitettiin kunakin päivänä syntyneiden tyttö- ja poikavauvojen figuurit ja niitä oli suurin piirtein n. 20 kpl/päivä :) Sitten käytiin vielä synnyttäneiden osastolla. Siellä ei ole erillisistä vauvojen huonetta, vaan vauvat ovat äitien kanssa. Kuulemma Naikkarilla kannustetaan ihokontaktihoitoon niin paljon, että vauvahuoneet ovat turhia. Unohdin kysäistä, että onko siellä tietokoneita käytettävissä.

Tänään oli neuvola. Verenpaineet taas vähän lisää koholla, mutta ei kommentoinut niitä sen kummemmin. Mitä korkea verenpaine voi raskaudessa aiheuttaa, muistaako joku? Terkan mukaan vauva taitaa olla edelleenkin raivotarjonnassa, mutta ei kiinnittynyt. Eli olisi nyt pysynyt oikeassa asennossa viime viikkoisen kääntämisen jälkeen.

Nyt alkaa olla kaikki vauvatarvikkeet hommattuina, mutta vielä uupuisi sitteri, kantoliina ja vaunujen sadesuoja. Uutena ei viitsisi ostaa, kun ovat niin hintavia (Baby Björn ja Hug a bub). Käytettyjä on tällä hetkellä erittäin niukasti saatavilla. Saa nyt nähdä mitä noiden suhteen tulisi tehdä. Ehkä vaan jatkaa metsästystä.

Mitä muuten se sairaalasta saatava violetti Libero-kassi sisältää vaippanäytteiden lisäksi? Jossain luki, että vauvatavaraa, mutta mitä?

Ne ketkä ottivat äitiyspakkauksen, niin voisitteko tutkailla sitä kosteusvoidetta, että onko paksua vai juoksevaa mallia?

Onko jollakin tietoa siitä, että jos menee synnärille mennen tullen taksilla, niin saako siitä normaalin Kela-korvauksen, eli omavastuuksi jäisi n. 10 eur/ suunta, vai joutuuko matkan kustantamaan täysin itse? Entä mikäpä on hinnoittelu jos matkaan joutuu lähtemään ambulanssilla? Mietin vaan, kun meillä ei siis ole autoa, ja jos palauttavatkin kotiin odottelemaan lisää avautumista ym. kuten sanoivat, niin matkojahan saattaa sitten tulla montakin. Naikkarilla majoittumisen vuorokausitaksa on 30,30 eur. Maksetaanko taksaa myös vauvelista?

Täältä näyttäisi saavan 50 ilmaista valokuvaa, joten laittakaahan korvan taakse jos haluatte teettää vauveleista ihan paperikuviakin :) Digikuvat, valokuvien kehitys ja painatus - PhotoBox

Ja täältä löytyy fantastisia valokuvakirjoja: Kuvakirjat - tee Ifolorkirja helposti ja tilaa netissä. - Ifolor

38 + 1
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Anskutin :) Pitääkin käydä cittarissa kurkkimassa noita liivejä. Itellä kun tuppaa kasvamaan tuo kuppikoko ainakin kahdella imetyksen ajaksi ja sitten ei välttämätä edes palaudu entiseensä. Outoa :D Tsemppiä sinun vointiin :)

Ninnatar: korkea verenpaine enteilee yleensä raskausmyrkytystä. Libero-paketin sisältö vähän vaihtelee, mutta on näytepakkauksia hoitotuotteista (öljy, kylpy/suihkusaippua, muistaakseni talkkiakin, en oo ihan varma, mutta ainakin sinkkivoidettakin), pipon, lelun ja ne muutamat vaipat. Se on melko paksuhkoa se äitiyspakkauksen rasva, mutta levittyy hyvin ja on riittoisaa. Itse olen muista syistä joutunut lanssia käyttämään, niin en ainakaan siitä mitään joutunut maksamaan.

(.) Itsellä ollut nyt jonkin aikaa tänään taas kipeä olo, siis selkään polttelee ja supistelee. Saas nähdä tapahtuuko mitään :D Täälläkin on ollut jalkojen puutumista ja pätkittäisiä yöunia. Eiköhän se tästä. Saa nähä tartteeko jo vehnäpussi lämmittää.

Ja juu, noihin supapreitten kestoihin ei ole luottaminen.

Neiti10 ja Raappana 36+5

Niin juu, mukavaa Uutta Vuotta kaikille :)
 
Nopeasti päivittelen tietojani.. ONNEA KAIKILLE JAKAANTUNEILLE! :flower:

(.) täällä vietettiin eilen sairaalassa osastolla yö.. Verenpaineiden takia, rupes olemaan sellasta 147/106 .. alkoi olemaan niin huono olo ja oksettamaan sekä päätä särki, niin mies vei mut vastahankaisesti svo:lle, josta otettiin osastolle.. mutta koska ei lääkäreiden mielestä paineet ole TARPEEKSI kovia, niin ei asialle tehdään mitään.. joopa, alkupaineet oli ekassa neuvolassa 116/67 eli onhan ne vähän noussu.. mutta ei voi mitään. täällä siis kärvistellään kotona oksentelun ja korkeiden verenpaineden kanssa sekä lisämausteena päänsärky.. muuten mamma voi oikeen pyöreästi!

HYVÄÄ UUTTAVUOTTA KAIKILLE! <3 Pian on meidän kuu... ;)

Niiskuneiti ja virkeä mötkö 35+5
 
onnea vauvautuneille :flower:

Käyn pikaiseen päivittelemässä ja ihmettelemässä. Eli vahvasti edelleen yhtenä palana ollaan... toivottavasti ei kuitenkaan enää tolkuttoman montaa viikkoa. Laskettuunhan olis aikaa vielä reilusti, mutta haluaisin mielelläni jakautua jo pari viikkoa ennen sitä. Oon nimittäin kyllästynyt tähän VALTAVAAN elämää häiritsevään mahaan. Mutta katsotaan miten käy... minun tuurillani olen vielä helmikuussakin yhtenä osana.

Että tällainen pikapäivitys...
Mimsy & Mini 36+3
 
Piiiiitkästä aikaa! Myöhästyneet joulut kaikille ja pian jo hyvää uutta vuotta (en varmaan pääse ennen vuoden vaihtumista välttämättä kirjottelemaan :) )

Meillä on ollu netti poikki muuton takia ja vaikka kännykällä olen päivittäin käynyt lukemassa ja olis niin mieli tehnyt osallistua keskusteluun useamminkin ja päivitellä omia kuulumisia ja tuntemuksiakin niin on tuo kosketusnäyttö niin rasittava ja aikaa vievä, saatikka sitten niitä kirjoitusvirheitä sitten, että jätin väliin ja odotin että pääsen taas koneelle. Nyt on sitten netti tietsikallakin, saa nähdä kuinka pelittää :)

Täällä viikkotilanne 36+6 :eek: Sunnuntaina ollaan sit jo täysaikaisia OMG !

Ja siltä täällä tuntuukin, maha tuntuu kasvaneen nyt kuukaudessa melkoiseksi palloksi ja olo on lähes kokoajan epämukava, maha on tiellä ja on ähky ja ei mahdu vaatteet päälle ja kiristää ja ja.. äh! :kieh:
Toisaalta yhdyn Mairan kanssa siihen että tunteet on todella sekavat kun haluaisin vauvan heti jo syliini mutta silti apua kun mikään ei ole valmista!

Ja kai osa minusta haluaisi olla raskaana ikuisesti, jännittää vaan niin pirkuleesti tuo vauvan tulo (esikoinen tulossa..:heart: )
Jännittää ja mietityttää että osaanko minä mitään, minkälainen muutos vauva sitten oikeasti on ja olenko valmis äidiksi..?
Näitä mietteitä pyörii mielessäni nyt kun L.A lähestyy..aikaisemmin olin (melkein) pelkkää positiivista ajattelua, mielessäni pelkkä ihana vauva jota malttamattomana odotin (ja vieläkin odotan! älkää ymmärtäkö väärin). Välillä vaan ahdistaa ja pelottaa(?) tuo vauvan tulo.. Olenkohan ainoa näin tyhmiä asioita miettivä... :ashamed:

Torstaina oli neuvola (viikkotilanne 36+4)
Paino 69,6 (+1452g/vko)
Turvotus +
RR 113/73
Sf-mitta 32cm (rv32+5 28cm)
Vauvan syke 135
Vauvan liikkeet ++

Kivasti tuota painoa nyt tullut..laitetaan joulun piikkiin, heh. Mulla tosin tuota painoa on kertynyt muutenkin raskausaikana rv22 lähtien joka kerralla yli 700g/vko vaikka olen ihan syönyt ja liikkunut normaalisti, kaipa se kroppa ottaa talteen mitä tarvitsee, alku BMI olikin 18 niin ei haittaa että löytyy sit jotain josta imettääkin niin että itellekin jäis muuta kun nahka päälle. Mies on ainankin mielissään :LOL:

Täällä on raskaus mennyt ihan jees, nyt vasta viimekuukausina vihdoin YMMÄRTÄNYT että sitä sitten onkin raskaana :-D Menikin tuota vatsaa odotellessa ja sittenhän kun se sieltä pompahti niin kasvoi kasvamistaan (aina kyllästymiseen asti).

Muuten olen terveenä pysynyt, mitä nyt närästää ja kolottaa vähän joka paikkaa välillä, hiivaa pukkaa :kieh: ja iho kukkii. Mutta muuten kaikki mennyt tosiaan ihan jees :D

Rv31+3 tosin oli hirmusen liukasta ja aamulla bussiin kiirehtiessäni menin lentämään pyllylleni/puoli-kyljelleni nurin ja vaikka vauva siinä liikkuikin ja olo oli muutenkin OK, niin säikähdin sen verran, että soitin synnärille ja pyysivät käymään, ihan vain vaikka mielenrauhan vuoksi.
Jeps, no niinpä siinä meninkin ja laitettiin käyrille ja minut hylättiin samantien lähes tunniksi jonnekin varahuoneeseen (kaikki muut huoneet käytössä..) ja siellä sitten seurasin yksin konetta tuijottaen sykkeitä, toivoen niiden olevan normaalit (mistä minä tiedän mikä on normaalia) ja kuulostellen kokoajan vauvan liikkeitä..Olin saanut miehelle laitettua matkalla viestin ennen käyrille ottoa, "oon sairaalassa, älä huolehdi, kaikki hyvin, mutta liukastuin ja halusin tulla tarkastamaan, tuun varmaan tunnin päästä" Kätilö kävi tsekkaamassa käyriä, jotka hänen mukaansa OK, lääkäri kuulema vielä halusi kuitenkin ultrata varmuuden vuoksi, mutta lääkäri pääsee ottamaan vastaan vasta hetken kuluttua.
Juu, ei siinä mitään, ,minullekin passaa, siinä taas miehelle viestiä (jolta muuten oli tullut muutama äkänen ja huolestunut viesti ja tuhat puhelua joihin en ollut käyrillä ollessani päässyt vastaamaan..), että kestää taas kun odotan lääkärille pääsyä, mutta mennään sitten lounaalle yhdessä kunhan täältä pääsen..

Noh, sitä lääkäriä sitten pitikin odotella melkein kahteen asti..Ottivat yhden aikaan taas pitkän ajan käyrää ja joku kävi ottamassa verikokeita, sykkeet sun muut OK, mutta itselläni tuntui että vatsaa kiristää ja jomottaa, ja tuntemuksia tuli n.10 min välein ja välillä useamminkin ja voimakkaammin. Ei mitään sietämätöntä, mutta ihan erilaisia supistuksia mihin olin tottunut ("vatsan kovettuminen+oho,hmm onkohan tämä harjoitussupistus-fiilis").

Lääkäri oli selvästi työhönsä kyllästynyt ja hän suorastaan moitti minua kaatumisestani, pitäisi raskaana ollessa osata olla varovaisempi jne :ashamed: Ihan niin kuin minulla ei muutenkin jo ollut morkkis..
Siinä ultrasi pikaisesti, ei edes kommentoinut kysymyksiäni tai kuunnellut pyyntöäni tutkia selkääni johon sattui liukastumisen jäljiltä; "Ota panadolia" taisi olla ainoa mitä hän sanoi..
Oli jo lähettämässä minua kotiin, olin kuulema tullut ihan turhaan, mutta kerroin vielä että käyrillä ollessani olin tuntenut erilaisia, kipeitäkin supistuksia ja lääkäri (varmaan vasten tahtoaan) huokaisi, että hän pyytää jotain laittamaan supistuskäyrän pariksikymmeneksi minuutiksi, sitten voisin viimeistään jo alkaa suunnata kotia kohti..

Taas siis käyrille, nyt siis supistuksia seuratessa (joihin kukaan ei uskonut) ja minut taas jätettiin yksin huoneeseen. Supistuksia alkoi tulla useammin ja ne sattuivat, piti ihan alkaa puuskuttaa..Koneessa vain oli jotain vikaa, sehän ei piirtänyt supistuksia ollenkaan! Supistuksen tullessa kone siis lakkasi vain piirtämästä ja jatkoi vain taas käyrän ollessa normaali!..Jonkin aikaa kärvisteltyäni painoin nappia ja hetken aikaa meni kun aikaisemmin minut vastaanottanut kätilö tuli huoneeseen ja ilme oli "vieläkö sinä täällä olet"-luokkaa.. Kerroin, että koneessa täytyy olla jotain vikaa kun minua selvästi supistaa, muttei mitään piirry paperiin. Siinäpähän kätilö katsoi minua kieroon, lähes huvittuneena, meni koneen luokse ja vilkaisi paperia, sitä hetken tutkittuaan kysyi milloin olin sitten supistuksia mielestäni tuntenut. Sanoin, että tiheten 4-5min välein ja kertasin vielä että siis joka supistuksen kohdalle käyrä jätti tyhjän kohdan. Ja kappas, kätilön silmät kirkastuivat ja hän sanoi noutavansa lääkärin tsekkaamaan tilanteen ja toisen kätilön vaihtamaan koneen niin saataisiin vielä varmistus supistuksista.

Koneen vaihduttua supistusten tullessa jo irvistin ja suorastaan kiemurtelin epämukavuuttani..Niitä tuli 2-3min välein ja kone, joka nyt näytti myös niiden tasoa hyppäsi sekunnissa nollasta-kymmeneen-kahteenkymmeneen-kolmeenkymmeneen... ja käyrä piirsi selkeitä supistuksia ja hetkessä huone täyttyi ihmisistä. Lääkäri (sama joka olisi minut ollut lähettämässä aikaisemmin kotiin..) käski antaa pillerin(?) estämään supistukia ja samantien sain myös sairaalakamppeet niskaan ja nestetipan käteen ja kun sekään ei vielä kovin paljon apua tuonut niin sitten kortisoonipiikki kankkuun ja toinen tippa, supistuksenesto sellainen, tippumaan. Ja kuulema pitäisi jäädä väh. yön yli seurantaan..: / Taas sitten miehelle viestiä, että tuoda mulle hammasharja ja -tahna, enpä pääsisi yöksi kotiin. Mies oli huolissaan, ja itse siinä hämmästyneenä ja puolipaniikissa yritin silti miestä rauhoittaa vaikka olinkin jo säikähtänyt että alkaisiko synnytys samantien. Onneksi supistukset rauhoittuivat ja miehen tullessa vihdoin sairaalalle rauhoituin minäkin.

Sitten minut kärrättiin osastolle ja näin lyhyt versio siitä on, että käyriä otettiin taas aamuin illoin ja seuraavana päivänä sain toisen kortisoonipiikin ja supistuksenestotippa pysyi kädessäni vielä pari päivää, ja jouduin jäämään sairaalaan vuodelepoon vielä viikonlopun yli..Halusivat odottaa rv:n kääntymistä 32:ksi, jolloin jos synnytys tosiaan alkaisi, olisi sairaalani tämä (KAKS) eikä tarvitsisi Ouluun lähteä..
Enpä arvannut rv31+3 keskiviikkoaamuna klo 9 aikoihin synnärille tullessani tarkistukseen, että pääsisin vasta rv32+1 maanantaina klo 15 aikoihin pois ja silloinkin käskettiin ottamaan rauhallisesti, paljon leväten jne..

Mies kävi samantien ostamassa liukuesteet kenkiini ja uudet talvikengät, eikä päästä minua yksin minnekään ulos, en edes koiria saa viedä ulos, vaan mies hoitaa (ja kuulema mielellään). Ja nyt on sitten pisimmät kävelymatkat ollut lähimpään kauppaan tekemään ruoka-ostoksia (sinne on alle 100m matkaa..:rolleyes: ) Jipii.

Sen jälkeen on muutaman kerran supistellut ja pari päivää sitten oikein kipeästi! ihan kyyneleet nousi silmiin ja kun supistelu vain jatkui, kunnes ajattelin että soitan synnärille niin kappas, siihen sitten loppui.

Todella säikäytti nuo rv31 tapahtumat. Varsinkin kuin silloin yhtäkkiä 'lyötiin' synnytyksen mahdollisuudella päin näköä. Ja minä kun olen koko raskausaikani juossut neuvolatädiltä ja kätilöltä toiselle ensin heidän kanssaan puhumassa synnytystä koskevista peloistani, ja neuvolan perhetyöntekijänkin kanssa juttelin, joka ohjasi sitten psykiatriselle sairaanhoitajalle, mutta kun joka paikassa toitotettiin "mutta sinähän olen vielä rv-tämä ja tämä, aikaa on tammikuuhun, älä huoli, vielä ehtii.." jne. Osastolla vuodelevossa maatessani laitoin neuvolaterkkarille viestiä, että asian on hoiduttava nopeammin, aikaa ei välttämättä ole tammikuuhun asti. Ja sitten vihdoin sain asiaa eteenpäin ja äippäpolille ajan ja muutama viikko sitten siellä käydessäni jatkoimme pohdintaa ja keskusteluja, ja lopulta päädyimme sektioon. Sitä ennen olin osastollakin jo päässyt avautumaan muutamallekin eri lääkärille ja pelkokätilölle, jokaiselle piti selittää ja kertoa ja selitellä..huoh.
Nyt on onneksi tämäkin takana ja vihdoin pääsen nauttimaan raskaudestani, vaikka se onkin näin viimemetreillä.

Nyt tuli omaa napaa niin että ihan paukkuu! :whistle: Enkä jaksa edes rueta hirveästi kommentoimaan mitään vaikka mieli tekis..ehkä huomenna jaksais. Kellokin on jo vaikka mitä, unirytmi päin pyllyä :kieh: ja muutenkin nukkuminen vaikeaa..

Jaksamisia kaikille masun kanssa ja ONNEA vauvautuneille! Kateeks käy :') :heart::flower:

Sussu ja pikku-D
 
Huomenta!

Oho, onpas susssulla ollut hurjat paikat silloin rv 31 - onneksi tilanne rauhoittui ja vaavi pysyi masussa. Nyt on jo niin hyvin viikkoja kasassa, että voi olla ihan hyvillä mielin. Ja hetkinen vielä niin vaihtuu tammikuuksi :)

Mulla alkaa kans olla vähän kypsä olo. Lähinnä tähän varpaillaan oloon, olis niiiin paljon helpompi kun tietäis tarkalleen koska vauva syntyy niin voisi tehdä muita juttuja ihan rauhassa - varmaan muillakin samaa fiilistä :D. Meillä siis kasassa tänään 37+4 enkä odota mitään tapahtuvan ainakaan viikkoon kuitenkaan. Todennäköisesti ei pitempäänkään aikaan. Mutta en uskalla enää lähteä autoilemaan tuonne sadan kilsan päähän vaikka vähän mieli tekis.

Muuten yritän vielä tehdä tällaisia "kaksistaan"-juttuja miehen kanssa. Illalla käytiin leffassa ja ens vkolla kans sitten muita yhteisiä juttuja suunnitelmissa. Tänään mennään päivällä metsäretkelle, nuotiolla istuskelu on ihanaa. Savun haju :heart:

Mutta mitään uutta ja ihmeellistä ei siis tiedossa täällä päässä. Oikein ihanaa uutta vuotta kaikille, saa nähdä onnistuuko joku saamaan 1.1. syntymäpäiväksi :)
 
Huih, onpas sussulla ollut jännää, hyvä mies sinulla kun noin huolehtii :). Onneksi kääntyi parhain päin. Meillä onkin näköjään sama la :) Saas nähä kumpi ehtii ensin :)

Nauttikaa katapultti yhteisistä hetkistä, alkuun voi tuntua ettei aikaa toiselle riitä, mutta pian sekin muuttuu :)

Täällä on nukuttu viimeyönä erittäin huonosti, kokonaissaldo varmaan 2h jos sitäkään :( Selkään otti kovasti ja supistelikin, seisominenkin tuntuu välillä hankalalta, noh, eiköhän tämä tästä. Vaikuttaisi auenneen ja pehmenneen enempi, toivon kuitenkin ettei mene yliaikaiseksi.. Esikoinen kun meni, niin ei sitten tiedä.
Kovin nopeaan tämä aika onkin rientänyt..
 
No niin.. Jopas sitä vähän synnytyskertomusta koittais rustailla:

Eli keskiviikkoaamuna vessapaperiin tuli pyyhkeessä limatulppa. Pikkuhiljaa päivän mittaan alko tulla supistuksia ja soitin miehelle töihin, että on valmis lähtemään jos tarvis tulee. Esikoinen oli mammalla hoidossa joten sain rauhassa kotona kuulostella olooni . Mies tuli pojan kanssa kotiin neljän aikaan, jolloin myös supparit alko selvästi napakoitumaan ja silloin tiesin että eipä tässä enää paluuta ole, synnyttäänhän tässä lähdetään! Kärvistelin sitten kotona pari tuntia, jonka jälkeen soitin mamman hakemaan pojan takaisin. Kuuden jälkeen sitten lähdettiin ajelemaan synnärille, supistukset tulivat jo melko kipeinä ja aloin haaveilemaan epiduraalista.. Synnärillä oltiin seitsemän maissa, laittoivat käyrälle. Automatkalla suppareita oli tullut viiden minuutin välein mutta käyrällä maatessa niitä piirtyi vaivaiset kaks, tuntu turhauttavalta. Käyrällä olon jälkeen kätilö teki sisätutkimuksen, olin noin 3 senttiä auki, reunaa jäljellä. Kehotti lähtemään kävelylle tai autoilemaan ja odotteleen supistusten säännöllistymistä. Noh, mentiin sitten miehen kanssa hakemaan mäkistä hampurilaiset jotka syötiin autossa ja mä huusin hoosiannaa aina supistusten tullessa, välillä söin hampurilaista :D Ajeltiin siinä sitten vielä pieni kaupunkikierros mutta supistuksia tuli nyt tasaisesti ja sattu jo melkoisesti joten palattiin takas sairaalaan. Päästiin perhehuoneeseen jossa mies kävi sängylle nukkumaan ja mä odottelin supistuksia, jotka oli tässä vaiheessa jo tosi kipeitä, menin suihkuun helpottaakseni kipua. Sen jälkeen herätin miehen, joka sit aina supistuksen tullessa hiero mun selkää. Kätilö teki siinä sitten sisätutkimuksen, auki 4 senttiä, alettiin siirtymään saliin ja valmistelemaan epiduraalia, kello oli nyt noin 4 yöllä. Puol viis sain epiduraalin, siitä lähtivät kivut mutta myös supistukset lakkasivat kokonaan, olin nyt 5 senttiä auki. Siinä kohtaa meinas usko loppua koko hommaan. Siinä sitten laitettiin oksitosiini tippa menemään jotta supistuksia alkaisi tulemaan ja alkoi niitä sitten pikkuhiljaa tullakkin. Kätilöiden vuoronvaihto tapahtui siinä joskus aamun tunteina ja kahdeksalta kun tehtiin sisätutkimus olin seitsemän senttiä auki. Tässä kohtaa miehen piti lähteä kanttiinista hakemaan itselleen aamupalan mutta kätilö käski odottaan vielä hetken. Silloin kuului iso poks ja vedet meni. Kätilö sano että nyt tapahtuu ja haluatko pudendus (tai jotain sinne päin) puudutuksen että vauva tulee nyt sanoin että haluan ja ehti juur ja juur sen antaan kun sano sitten että täällä ollaan 10 senttiä auki, nyt vauva tulee! Siinä sitten muutamalla työnnöllä, neljän minuutin ponnistusvaiheen jälkeen maailmaan putkahti maailman ihanin, pieni tummatukkainen tyttövauva :heart: Taidettiin siinä miehen kanssa tirauttaa kummatkin pienet onnenkyyneleet ja totesin että onneks ei lähtenyt kanttiinin hakemaan aamupalaa :)

Kokonaisuudessaan synnytyksestä jäi ihan hyvä muisto, avautumisvaihe oli tälläkin kertaa hitaanpuoleinen, loppu kävikin sitten rytinällä. Mutta on tämä kaikki kyllä sen kivun ja tuskan arvoista, rakkaus tuota pientä ihmistä kohtaan on jotain niin käsittämätöntä :heart:

Tässä vielä siis: tyttö syntyi 29.12 rv 39+2, 2845g ja 47cm, pipo 33 :heart:

Ellen ja tyttönen 2vrk
 
Ihanaa, kun viitsitte kirjailla noita synnytyskertomuksianne tänne, niitä on NIIN ihanaa lueskella omaansa odottaessa. :heart:

Ninnatar, eiköhän synnytysmatka taksilla kuulu suorakorvauksen piiriin. Kelan sivuilta löytyy lisäinfoa kelataksista. Kela - Matkan tilaaminen
Ja kyllähän nuo pinnasängyn ohuet patjat ovat aika kovia ja niin pitää käsittääkseni pienellä ollakin. :)

( . ) Mä taidan suosiolla lopettaa tän hyvin alkaneen lenkkeilyinnostukseni. Vaikka tuolla kuinka koikkelehtisi tuntitolkulla, siitä ei saa mitään muuta iloa kuin aivan törkeän kipeät nivuset. Viime yönä nuorimmaisemme päätti juoksuttaa äiteetä useamman kerran luonaan ja voi tsiisus, että oli vaikeaa päästä edes sängystä ylös, kun jalkoväli on kuin tulessa. Ja se mätisäkki, jota myös aviomiehekseni kutsutaan, kuorsasi tyytyväisenä vieressä ja oli vielä joka kerta takaisin sänkyyn palatessani vallannut melkein koko sängyn. Kyllä siinä oli kuulkaa aika lähellä, ettei saanut herra nyrkistä.
Ah, tämä loppuraskauden ihana vaiva, minimaalisen pitkä pinna, on jälleen saapumassa luokseni. :D



Kaikille mammoille ja masuille/vauvoille oikein hyviä vuoden viimeisiä hetkiä!


NS rv39+1
 
Oikein mukavaa vuodenvaihdetta kanssasisarille

( . ) Huoh taas. Heräsin yöllä kahdelta supersupistukseen. Suppareita, ei vielä kovin kipeitä tuli n. 5min välein aina viiteen asti. Sit mä oon nukahtanu. Heräsin seitsemältä, superkipeät nivuset ja alakerta huusi Hoosiannaa, lyllersin vessaan. Helvetillinen ruikuliripuli. Aivan järkky. Sit nukuin vielä 1,5h. Nyt oon aamu kympistä ravannu veskissä heittelemässä ruikulit... Hitto mä oon jo kävelevä, tai no lyllertävä, hajuhaitta koko mamma. Supparit on onneksi pysyny poissa, mitä nyt jotain pientä pahimman suolikouristuksen aikana tuntuu. Että sellaista mun napaan.
Mitäpä sitten päähän tulee... Oltiin kolme vuorokautta evakossa tän mun Tupperianopin luona. Minä, retale ja kaikki lapset. Sähköt oli siis veks kolme vrk. No hengissä selvittiin, sekä minä että anoppi. Luoja oli ihana päästä himpsuun. Laitoin loput öttiksen roinat kondikseen ja petasin jopa sängyn. Pakkasin öttiksen kotiintulokamat turvakaukaloon. Aattelin et onpa sit valmiina, kun Hän suvaitsee syntyä :) Sit kävin ostamassa imetysliivit, siteet, rintaliivinsuojukset ja kaikki sellaiset mun härpäkkeet. En sentään vielä oo sairaalakassia pakannut ;)
No siis mun päähän... Kaikki on suurinpiirtein kondiksessa vaavia aatellen. Mutta, Retale osoitti taas eilen kaiken rakastettavuutensa ja luotettavuutensa. Osoitti jälleen kerran kuinka paljon hän kykenee tätä perhettä rakastamaan ja kuinka hän pystyy asettamaan perheen etusijalle.
Otti auton ja läks. Ei vastaa puhelimeen, ei viestiin. Joten täällä mä jumalan selän takana olen kera kuuden lapsen, seitsemäs mahassa viikoilla 37+1, valvon ja ripuloin. Mutta on meillä sentään kaksi muovipussillista RAKETTEJA ja yli-innokas koffeli 11-vuotias poika... Niin mä halusinkin viettää tän illan ulkona näitten lasten kanssa perse pystyssä sytyttelemässä raketteja ja patoja.
Mun karmalla mä en ehdi jonkun raketin vierestä lyllertämään tarpeeksi nopeasti pois, vaan se rakettiteline kaatuu ja meikäläinen menee synnärille raketti perseessä. Mua ei edes vituta. Mä oon turta. Ja anteeks tää omanapaisuus.

Onnea miljoonasti kaikille vauvansa saaneille :flower:

Inkalilla ja öö 37+1
 
Sussu ja Inkalila Teillä on ollut/on aivan kammottavaa. Eivät sanat riitä osanottoon :hug: Millä Inkalilla lähdet sairaalaan jos syntyy kun mies on poissa?

Sussu Meillekin on esikoinen tulossa ja mulla samoja pelkotiloja kuin sulla. Ollut jo monen kuukauden ajan. Välillä on parempia päiviä ja välillä päiviä, kun vain itkettää huolesta koko ajan. Mulla sellaista huolta esim. että vauva liikkuu ajoittain aika vähän ja myös oma hankala verensokeriongelma (matalat sokerit), joka on periytyvää. Meillä myös suvussa vauva, joka kuollut verenvuotoon ja suvusta löytyy myös autismilapsi. Näitä kun miettii, niin ei ihme, että pää sekoaa. Yritän kylläkin saada ajatukset heti pois päästä, kun niitä alkaa tulemaan. Näille kun ei oikeassa elämässä mitään voi, vaikka kuinka murehtisi. Kuluu vain energiaa ja olo tuntuu surkealta.

Neljän suora Patja on 10 cm paksu, joten vähän ihmettelin tuota kovuutta, kun luulisi, että ei olisi niin kova.

Hassua, samassa pinossa ollaan, mutta osalla kohta erivuoden vauvelit :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä