* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

Heipsis!

mima73 Tsemiä remonttiin ja onnea täysiaikaisuudesta. :heart:

niiiiskuneiti Teillä on tosiaan ollu kaikenlaista. Onnea uuteen kotiin ja osanotot pappasi pois menon johdosta.

pavunvarsi Ihanat nuo siun massukuvat. :) Hyvänkokoset tein pienet kyllä on jo ja kivasti alkaa olla viikkojakin. Jaksuja vaan loppurutistukseen, voin vaan kuvitella millasta on kun on kaksi vauvaa mahassa kun tää ykskin saa tukalan olon. :O

Ninnatar Ei tuosta kohdunkaulan tilanteesta voi oikein päätellä mitään, itsellä on ollut paikat auki ja mennyt sen pari viikkoa ainakin ennenkuin syntyi ja sitten taas ollut kaikki kiinni ja siitä alle viikko niin vauva oli maailmassa. :)
Kannattaa muuten tosi varovasti sitten aloitella noita tippoja, meillä ainakin on aiheuttanut kaiheat vatsakivut ja, joten nyt meinaan odotella ainakin sen pari kuukautta ennenkuin alotellaan mitään tippoja.

Bassets Onnea loman alkamisesta. :flower:

jjuuli Kyllä se synnytys onnistuu ilman valmennustakin. ;) Miekään en esikoisen aikana käynyt ja kyllä se sieltä ulos tuli, tunsin jotenkin turhaksi koko valmennushomman.

(.) Kivasti on nyt mennyt pari yötä ihan pipariksi, edellisenä yönä sain unta vasta joskus puolen kolman aikaan ja viime yönä sitten nelosella pakotti jalkoja ja ei suostunut muuta kuin huutamaan. :headwall: Otettiin sitten mein väliin nukkumaan ja hieroin niitä jalkoja. Sitten kun nukahti niin potki koko ajan peittoa pois ja aamulla olo oli kuin jyrän alle jäänyt. :( Nyt sitten on ollut aamusta asti koko lantio ihan tulessa, oli pakko nousta sängystäkin ihan ennen aikojaan kun ei sietänyt yhtään makoilla.
En tiiä mitä tuolla alhaalla nyt oikein tapahtuu mutta jotain taitaa kuitenkin. Supistuksia nuo ei kuitenkaan ole, vaan sellaista tasaista kipua.

Kohta pitäisi raahautua synttäreille ja sen jälkeen jouluostoksille. Jos vaikka tänään saisi tuon sairaalakassinkin pakattua, on nyt sellaiset fiilikset että eipä taida mein vaavi pysyä masussa sinne jouluun saakka...

MLM ja vaava 37+6
 
Liitynpä minäkin tähän iloiseen joukoon! En yhtään ihmettele että nyt joulukuun aikana on tullut jonkunverran uusia tammikuisia, kun kilpaileva saitti ei edelleenkään toiminnassa. Siksi minäkin siis liityn vasta nyt, hellurei kaikille siis! :wave:

Elikkäs tietoni: LA 15.1., ensimmäistä odotellaan, synnytyssairaalana olisi Naistenklinikka HKI, tyttöarvaus tuli 16vk ultrassa ja ydinkeskustassa asutaan. Ikää on 32 (!! aina yhtä yllättävää kuulla oma ikänsä ;))

Täällähän ollaan jo alettu jakaantumaan, ihanaa, onnea kaikille jolla jo nyytti sylissä! Olen itse ensisynnyttäjänä hieman ihmetellyt sitä että sairaalaan tutustuminen on niin myöhäisessä vaiheessa, kun kuitenkin osa tulee ennenaikaisesti. Onko siihen joku käypä syy? Joka tapauksessa, en malta odottaa että meidänkin nyytti päättää tulla maailmaan, saisi jo syliin pikkuisen :D

Onko täällä muita jotka jättäneet joulushoppailut näin myöhäiseksi kuin minä? Alkaa kyllä oleen melko tuskallista tuo shoppailu; ei pysty kuin tunti-pari pyöriä stadissa ostoksilla ennen kuin jalat alkaa turpoa niin ettei enää pystyssä pysy. Pitääpä tehdä tarkemmat ostossuunnitelmat ettei tarvitse niitä lahjoja etsiskellä, vaan huomenna tiedän tarkkaan mihin kauppoihin menen ja mitä ostan, niin pääsee helpommalla.

Muilla joilla äitiysloma alkanut? Kuis teillä menee, yksinkö saatte nauttia joulurauhasta ja -askartelusta, vai onko lapsia kotona jakamassa lomaa kanssanne? Millä tavalla te nautitte lomastanne ennen syntymää? Itsellä alkoi loma viime perjantaina, ja on tämä hieman outoa olla kotona yksin kissojen kanssa, kun mieskin on työmatkalla koko viikon. Mutta taasen on ihan mukavaa rentoutua ja valmistautua vauvan ja joulun tuloon täysillä :heart:. Pientä joulushoppailua siis, joulukorttien tekoa, piparkakkujen leipomista, joulukarkkien tekoa, koristamista, pesänrakentamista... Ja vielä jää aikaa käydä luonaalla ja kahvilla ystävien kanssa, nauttia yksin hiljaisesta brunssista lähileipomossa... Tuttujen kehotuksesta yritän ottaa kaiken irti yksinolosta kun vielä jaksaa, tammikuun puolessavälissä taitaa asiat muuttua jonkun verran.

(.) Minulla on siis koko raskaus sujunut todella helposti; ei pahoinvointia, ei kipuja, ei ongelmia, ei siis mitään. Kiitän kyllä onneani, taitaa olla enemmän poikkeus kuin sääntö että kaikki sujuu näin helposti, tsemppiä kaikille teille joilla on ollut vaikeampaa! Tälläkin hetkellä on kaikki melko loistavasti, pientä turvotusta havaittavissa ja nukkuminen hieman huonompaa kuin aiemmin, mutta en valita, niin helpolla olen kuitenkin päässyt koko matkan. Toivotaan että synnytyskin on yhtä mutkaton :whistle:

Tänään oli viimeinen lääkärintarkastus vk 35+2, ja kaikki on edelleen hyvin;
RR 117/79, HB 124, SF33, syke +140. Painoa on kahdessa viikossa tullut yli kaksi kiloa, johtunee turvotuksesta, mutta virtsatestissä kaikki ok, joten perusturvotusta siis. Lääkäri antoi myös painoarvion, noin 3000g, eli nelikiloinen sieltä luultavasti tulee. Jälleen tuli kommentti että vauva on todella pitkäselkäinen; en edelleenkään ihmettele kun minä olen 184 ja mies 207, eli pitkä tyyppi on tulossa ja niin pitääkin :D Kohdunkaula on puolipehmeä, kiinni ja parisenttinen.

Voisoko muuten joku kerta minulle miksei mätiä muka saisi syödä? Harmittaa suuresti jos joudun jättämään tämän joulun suuren herkun pois; en vaan ymmärrä syytä. Eviran sivuilta: Listerian suhteen riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötävät tuotteet, joilla on pitkä säilyvyysaika ja joissa listeria pystyy lisääntymään Tuoreessa mädissä ei ole pitkä säilymisaika (2-3vrk), eikä se ole missään vaiheessa ollut vakuumipakattu... Mie ei ymmärrä, kertokoot joku viisaampi.

Lisää jakautumistarinoita ja omaa jakautumista odotellen!

Jenny ja Pitkula, 35+2 vk.
-
 
Heipä hei!

Täällä alkaa kyllä olla jännitystä, kun vauvoja on jo syntynyt ja MLM:kin kuulostaa siltä, että saattaa päästä tositoimiin. Eveliinukalle vielä paljon onnea!!:flower:

Mimsy ei tosiaankaan ole ainoa, joka tahtoisi jo mahasta eroon. Minullakin ympärysmitta on mennyt jo aikaa sitten yli metrin ja välillä on tosi hankala olo. Toisaalta kuitenkin on mukavaa olla öllötellä ja välillä jo huolettaa se vauva-arki, että miten sitä osaa ja jaksaa. Mutta on ne vauvat niin ihania, että saahan sitä voimaa jo pelkästään siitä.

Äitiysloma on täälläkin aloitettu jo viime viikolla. Tosin joitakin rästihommia joutuu edelleen tekemään ja alkoi sijainenkin soittelemaan, joten ei nyt ihan rauhassa ole saanut olla :| .

Neuvolakuulumisia:
Painoa +250g/vko
Paineet yms. OK
Vauva oikein päin eli RT
Sykkeet keskimäärin 145
Tuli lähete labraan, kun on ollut jaloissa ja kämmenissä vähän kutinaa. Muuten ei kyllä mitenkään erikoisia oireita paitsi että väsyttää, mutta eikö se nyt ole tässä vaiheessa normaalia...

Täällä ei tehdä mitään synnytystapa-arviota eikä ole lääkäriäkään rv 27 jälkeen. Jos pitäisi tarkistaa kohdunsuun tilanne, niin pitäisi mennä päivystysajalla. No, kaipa sillä ei sitten ole niin väliä. Kyllä tuo pikkuinen varmaan tuolla pysyy riittävän pitkään, kun ei nyt tunnu siltä, että olisi syntymässä :D . Vaikka supistuksia on ihan kiitettävästi, mutta eihän ne välttämättä mitään saa aikaan.

Minulle on sinällään ihan sama, milloin syntyy, kunhan ei ennenaikaisena eikä hirveästi yli lasketun ajan. Kai tätä tukalaa oloa vielä sen 5 viikkoa kestää, kun on jo kestänyt yli 30 viikkoa...

Hyvää Lucian-päivän jatkoa äideille, masuvauvoille ja syntyneille vauvoille!!

Meelia ja pikkuinen rv 35+
 
Tervetuloa uusille :flower:

Vauvan liikkeistä. Onko teillä vauvan liikehdintä ennallaan, vaikka viikkoja alkaa olla koossa mukavasti? Minulla on ollut jo jonkin päivän hiljaisempaa ja siinäpä taas yksi lisähuoli. Vauva on siis väärässä asennossa.

35 + 5
 
Tervetuloa uusille :)

Ninnatar, voihan se olla, että tuo vauvan asento tekee sen ettei tunnu liikkeet kunnolla. Tosin vauva rupeaa olemaan jo aika iso, että liikkeet tuntuu. Oletko testannut paljonko liikkuu tunnissa? Muistelisin, että se olisi sen 10 liikettä tunti, niin sitten on ok.
Oma käy tuolla masussa kyllä semmoisia kierroksia että.. Mitä esikoisen odotuksesta muistan, niin synnytyksen lähestyessä liikkeet vähenivät hyvin vähäisiksi h-hetken ollessa käsillä.

Olisi kyllä kiva jos tulisi jo lunta. Tää sade ja pimeys on niin ankeeta ja vie joulufiiliksen ihan kokonaan. Ens viikolla olis vielä peruna- ja porkkanalaatikoiden teko :)

Mukavaa keskiviikkoa kaikille.
 
Ihanaa kuulla Eveliinukan kuulumisia :heart:

Tervetuloa Jenny viime metreillä mukaan :flower:

Mahtava kuvasarja Pavunvarren masusta. Itsellä on tuo kuvaus jääny tässä raskaudessa. Mun isä nappas viime viikonloppuna pari kuvaa, siinä ne sitte onki. No ehkä mä vaikka tänään ryhdistäydyn itse asian suhteen...

Mä olisin jo kans valmis luopumaan tästä masusta ja näistä säryistä. Olis IHANAA päästä kävelylle. Oon vaan maannu sohvalla pari kuukautta kun on supistellu niin älyttömästi. EIlen kävin n. 500 metriä kävelemässä ja se oli ihan maksimatka minkä pystyi tekemään. Onneksi kaikki joululahjaostot on tehty eikä tartte lähteä tonne ryysikseen shoppaileen tän ison mahan kanssa.

Onks kellään korikehtoa tai vaavi ensisänkyä tai muuta vastaavaa? Meillä on kakskerroksinen talo ja tässä pähkäilen missä nukutan vauvaa alakerrassa kun täällä päivisin kuitenkin ollaan.

Mullon tänään viimeinen neuvolalääkäri, iiks :O Edellisestä raskaudesta on niin kauan (5v) etten enää muista mitä siellä tehdään. No parin tunnin päästä se selviää.

Lunta kaivataan tänne Hämeeseenkin, mutta surkeelta näyttää :(

Lyydia 35+3
 
Lyydia: mulla oli esikoisella aina äitiyspakkauksen laatikosta tehty sänky siinä kerroksessa missä itse oleilin. Sitä oli helppo siirrellä tarpeen mukaan. Sitten kun vauva ei siihen enää mahtunut niin nukkuikin jo lähinnä ulkona päiväunensa.

JennyKuisma: tervetuloa! Kaikissa kypsentämättömissä kalatuotteissa on listeriariski, siksi mäti on listalla. Kuitenkin tyhjiöpakatuissa se riski on merkittävästi korkeampi. Jos mäti on varmasti tuoretta ja säilytetty ohjeen mukaan niin toki se riski on aika pieni. Mua myös harmittaa, mutta ajattelin kuitenkin jättää väliin. Japanissahan raskaana olevat syövät susia ja mätiä hyvällä halulla myös raskausaikana, mutta niiden tuoreus voi olla eri luokkaa kuin Suomessa.

Lumikaipauksen allekirjoitan! Oli niin mukavaa pari päivää kun oli valoisaa, ja lapsetkin oli innoissaan.

Maka 36+1
 
Heip,

Ninnatar kyseli liikkeistä.. Täällä ainakin liikkeet muuttuneet potkunyrkkeilyharjoituksista muljahteluiksi ja inhoittavaa paineen tunnetta aiheuttaviksi "asennonvaihdoiksi", toki liikkeet silti tuntu vaikkakin vähän hiljaisempina kuin ennen.

Mä en ole vielä läheskään kyllästynyt mahaan kun vasta alan saamaan sen esille, hehheh. Tuskinpa tulenkaan kyllästymään ellei tässä loppumetreillä ala mitään hirmusärkyjä, sen verran kauan sain pientä pömppistä odotella. :D

Suppareita tullut tänään tasaiseen tahtiin, vaikken mitään ihmeellistä ole tehnytkään. Tosin kivuttomia ja lieviä, mutta kuitenkin. Jotenkin sitä alkaa ihan hirveästi odottaa synnytystä kun sai viikko sitten ne ensimmäiset kipeät supparit :)

Mua vähän huolestuttaa tämä mun päänsärky.. Ja pahoinvointi.. Ja huimaus. Välillä tuntuu, että taju lähtee kun olo menee yhtäkkiä niin huonoksi ja sitte hetken päästä voi taas olla ihan ok olo. Ja kun ne verenpaineet ovat nyt nimenomaan koholla eikä alhaalla, joten ei luulis siihenkään liittyvän.. Inhottavaa! Huomenna kontrollikäynnille neuvolaan noita paineita taas mittailemaan ja purkkiin pissaamaan, ettei sitte vaan pääse mikään raskausmyrkytys yllättämään. Onko muilla tuommoista huimausta tai vastaavaa nyt ilmennyt?

Täällä on vähän auki, mitä on tekemättä ja hankkimatta. Liivinsuojuksia varmaan tarvitsen paljon lisää tällä vuotamisella, vauvalle vielä vaipat, talkkia, öljyä ja sen sellaista ja itkuhälytin pitäisi hommata, yhäkin. Tutit tarttis keittää ja sitte alkaakin kaikki olemaan aika lailla valmista? Ihan hyvä, koska viikon päästä me ollaan täysiaikaisia jeejee :) Musta kyllä tuntuu, että paketissa ollaan vielä helmikuussakin, nyt kun alan intoilemaan että jotain vois tapahtua kun kohdunsuukin hiukan pehmennyt ja kaula vähän lyhentynyt.. Mutta vauveli ainaki möyrii ja pyörii siihen malliin, ettei ihan täysin lähtötelineissään vielä kyllä ole.

Sellaisia ajatuksia tähän joulukuun päivään ja kyllä, sitä lunta saisi alkaa tulemaan että saatais valkea joulu tänne Turkuunkin!

jjuuli 36+0 poksis! hitsi kun se aika juoksee nopeasti..
 
JennyK Tervetuloa mukaan! Mä aion syödä jouluna itsetehtyä graavilohta ja myös mätiä vähän, se on kyllä suurta herkkua. Listeriariskihän siinä on pieni ja tässä vaiheessa jos saa listerian, voi se johtaa synnytyksen käynnistymiseen. Jouluna mulla olis viikkoja jo 38, niin ei niin väliä, vaikka syntyiskin :) Ei tietty olis kiva saada infektiota. Mä pidän listeriariskiä kuitenkin niin pienenä, että oon syönyt myös homejuustoja.

Jjuuli mulla on ollut aikaisemmin pahoinointia ja huimausta, kun on ollut verenpaineet korkealla. Toivotaan, ettei sulle tuu mitään raskausmyrkytystä!

Huh, tänään on juilinut oikein todella symfyysin ja toiseen pakaraan seutuun ja kävely tehnyt kipeää. Vähän supistellutkin. Oon kyllä tänään rasittanut itseäni jonkin verran nostelemalla ja kantamalla esikoista, kun oltiin retkellä. Tuli myös käveltyä paljon ja reippaasti. Josko tuo masumuksu alkaa kiinnittymään pikkuhiljaa ja laskeutuu alaspäin. Sillä on ollut vielä hyvin tilaa, kun mulla sitä lapsivettäkin on paljon, mutta toivottavasti ei nyt vaan käänny takaisin perätilaan!
 
Sanotaanko näin, että täälläpäin ei mee onnenlahjat tasann.. maanantaina käytiin ultrassa painoarviossa ja rv 33+1 pikkunen paino 1817 grammaa, eli ei mikään jättiläinen tulossa. koko raskauden ajan, mötkö on suostunu olemaan pääalaspäin, nii äitin iloks, oli se päättänyt kääntyä perätilaan! mutta luulen että se on nyt kumminkin kääntyny takasin pää alaspäin, siltä ainakin tuntuu, ja sellanen muljahdus tuntu..
Sitteen.. maanantaina kerroin lääkärille, että mulla kutisee maha ja kädet ihan älyttömästi, niin laitto mut labroihin.. tänään sain vastaukset.. TADAA, sappiarvot oli koholla, joten huomenna matkani taittuukin svolle, jonne neukkutäti pistikin jo lähetteen.. eli kyse ilmeisesti raskaushepatoosista, mitä noin 1 % raskaanaolevista, samaan luokkaan menee kun se paha raskauspahoinvointi, jota esiintyy myöskin vaan 1 %.. ja mulla ilmeisesti MOLEMMAT! tässä rupee oleen jo melko harvinaisuus...

Raapiva niiiiskuneiti ja mötkö 33+3
 
Heips! Pääseekö näin loppumetreillä vielä mukaan? Itselläni on la 31.1.12 (synnärinä TAYS) ja siis pikkukakkosta odottelen, esikoistyttö on syntynyt huhtikuussa 2010 ja toinen tytöntyllerö tulossa.:heart:

Tuntuu, että aika on mennyt kaamean nopeasti, kuukausi sitten havahduin siihen, etten ollut ostanut vaaville yhtään mitään, siis en potkupuvun potkupukua,vaikka ekan kohdalla haalin niitä heti sen kriittisen kolmen kuukauden jälkeen. Nyt tuntuu, että kokoajan ajattelee, että onhan tässä vielä aikaa... No nyt puuttuu enää pinnasänky ja vaunut, ja pinnasänky on valmiiksi katsottuna Ikeassa.

Ihan muuten uteliaisuudesta(ja epätoivosta:), paljonko teillä on paino noussut? Ittelläni oli viime neuvolassa (olikohan just alkanu vko 32)tullut alusta +12kg. Toki siihen verrattuna, että ekasta tuli 23kg(kyllä, kaksikymmentäkolme kiloa :D),niin tuohan ei olemitään, ihmetyttää vaan kun tuntuu muiden odottajien puheita seuraillessa, että muilla paino nousee max 10kg...
En ole syöpötelly ihmeemmin, enkä siis mikään laiheliini ollut alussakaan painoindeksi 24,9, mutta esim. siskoni paino nousi nyt kolmatta lasta odottaessaan vain 4kg, tosin hänellä oli painoindeksi reilusti yli 30 alussakin, mutta silti.
Onko se joku ihmistyyppi jolle tätä vararavintoa kertyy vai jumppaako kaikki muut hullun lailla...? :)

Esikoista en voinut imettää (silloisen lääkityksen takia),mutta nyt se on kuulemma mahdollista ja toivon, että nämä "pudotin vauvakilot imettämällä"-jutut pitää paikkansa.
Tosin imettää haluan ensisijaisesti siksi, että esikoisella on ollut miljoona korvatulehdusta ja nyt putket korvissa ja olen aina syyttänyt itseäni, että "jos olisin voinut imettää niitä ei olisi ollut" jne jne. Tiedä sitten onko se totta, itse olen pulloruokittu, tissi ei kuulemma kelvannut :), ja sairastin ekan korvatulehduksen vuonna 2008, 24-vuotiaana.

Toivottavasti pääsen joukkoon mukaan, ja onnea kaikille jo pikkuisen pyörayttäneelle ja lähtökuopissa oleville! :xmas:
 
Miten muuten noita tutteja ja tuttipulloja keitetään? Miten säilytys keittämisen jälkeen?
Pistät vettä kattilaan ja kattilan liedelle kiehumaan, kun vesi kiehuu, heität pullot ja tutit sekaan..Ite olen keittänyt n.10min ja sen jälkeen nostin ne pestyyn jätskirasiaan jossa oli paperia, siitä ne voi siirtää vaikka kaappiin..

Mut ite en vielä keittelis, johan niissä on uus bakteerikanta ennenkun vauva ehtii ees syntymään.. :p

Teitkö liikelaskentaa?

Ja uusille iso tervehdys, aina mahtuu mukaan! :) :flower:
 
Kiitokset kukkasista :D Mukavaa olla mukana iloisessa joukossa!
Niiskuneiti, sullapas on käynyt huono tuuri tähän mennessä! Toivottavasti sinua palkitaan helpolla synnytyksellä :hug:

Marisol Eihän sinulla ole vielä tullut paljon painoa minuun verrattuna, ei hätää! :) Tuo painonnousu on ihan sairaan yksilöllistä, mitä nyt on tullut seurailtua tuttavapiirissä raskaanaolevia kavereita. Yhdellä tosi laihalla normipituisella ystävällä nousi paino lähemmäksi 20kg raskauden aikana, ja painonnousua jo jarrutettiin neuvolassa. Nyt kun hän on imettänyt vajaan vuoden niin paino on laskenut reippaasti alle lähtöpainon, ja neuvolassa jo tuuputetaan että pitää lopettaa imettäminen ettei laihdu enempää - tai että hänen olisi pitänyt lihoa enemmän ;)
Itselläni paino noussut reippasti, tällä hetkellä yhteensä jokunen 17 kiloa (josta viimeiset 2kg viimeisen kahden viikon aikana!! Miten niin turvottaa...). Ennen raskautta olin normipainoinen, BMi siinä 20 paikkeilla. En murehdi painonnousua tällä hetkellä, mutta jos painan vielä lähemmäksi 80 ensi kesän alussa, niin sitten alan miettimään personal trainerin palkkaamista.

Caracas ja muut, kiitos mätikommenteista. Minäkin taidan kyllä herkutella hieman mätiä ja kalaa joulunakin. Tiedän omasta työkokemuksesta (olin töissä siellä ennen) että ainakin Stokkalla on hyvää tuoretta mätiä, joten sieltä haen perheelle herkut jouluksi. Myös ruotsissa saa syödä sushia, ja olen itsekin syönyt muutamat kerrat hyvissä paikoissa ruotsalaista sääntöa seuraillen.

Nyt pitää taas nosta jalat korkealle ja levätä hieman, alkaa jalat painaa sen verran tähän aikaa illasta... Tsemppiä ja jaksamista kaikille!
 
Marisol tervetuloa mukaan. Ja kärkeen voisin kommentoida painosta, että mulla on tullut nyt 16 kg ja tää on kolmas raskaus ja kahdessa edellisessä on tullut se 23-25kg... että samoihin lukemiin varmaan taas päästään. Ja molemmissa edellisissä oon imettänyt ja silti ekaan kahteen kuukauteen paino ei pudonnnut mihinkään. Kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa lähti tippumaan.

Ja korvatulehduskierteeseen haluisin kommentoida että kakkosta imetin 1,5v joista 8kk täysimetyksellä kun neidille ei muu kuin tissi kelvanut. Silti kaikki mahdolliset allergiat puhkes ja korvatulehduskierre ja liimakorvat oli 2-3 vuotiaana... Esikoinen taas oli alusta asti osaimetyksesellä ja sai korviketta syntymästä asti, eikä allergiaan allergiaa ja tooosi harvoin kipeenä... että näin meillä =)

(.) lääkärineuvolassa käyty ja ronkki kohdunsuuta niin, että koko illan on supistellu. Vaaveli onneksi raivotarjonnassa. Ja häpyluu huusi hoosiannaa kun tuolla pihalla liukastelin.
 
Viimeksi muokattu:
Maira Tää vauveli on aina ollut sellainen rauhallinen tyyppi kautta koko raskauden, joten olenkin ihmetellyt, että miten häneen voisi tuota liikelaskentaa soveltaa, kun saattaa olla tuntitolkulla hiljaa ja sitten vaikka liikkua reilusti jonkin aikaa ja sitten taas vaikka jatkaa hiljaisuutta. Tulisi nyt äkkiä se Naistenklinikan poliaika käännökseen, niin näkisi, että mikä hänellä on siellä tilanne. Nytkin liikehdintää on tuolla kyljessä, eli tosiaan väärässä asennossa köllitään :)

Jjuuli Olin tänään synnytysvalmennuksessa. Ensimmäisellä kerralla aiheena oli imetys, viimeksi parisuhde ja nyt synnytys. Videot olivat vanhoja, joita katsoimme, mutta ihan ok. Sain myös tuon imetysvideon lainaksi kotiin, koska en ollut paikalla silloin ekalla kerralla sitä katsomassa. Eli sunkin kannattaa kysäistä olisiko neuvolalla antaa infoa noiden dvd:n muodossa, jos muuten ei ole mitään valmennusta tulossa/menossa. Minä myös varasin ajan synnytyssairaalaan kierrokselle, jossa näytetään synnytyshuone ja lapsivuodeosasto. Kysy myös sitä. Vaikka noista valmennuksista ym. ei oikein jää mitään sen kummempaa käteen, niin kuitenkin näin ensisynnyttäjä tuntee olonsa edes hitusen tutummaksi tämän asian kanssa. Minulla on myös Vau-kirjan kaksi identtistä synnytyskirjaa, joten jos haluat sen toisen, niin voin postittaa sulle sen. Laita vaan yksäriä tulemaan :)
 
Lyydia76, mun terkka sanoi, että just sen takia ei mielellään ronkita sitä kohdunsuuta tässä vaiheessa, kun se voi aiheuttaa ärsytystä. Täälläpäin ei siis ole minkään sortin lääkärin tai muuta kontrollia loppuraskaudessa. Ihan normaalit perusneuvolat vaan. Mutta niitä onkin nyt lopussa jo viikon välein

Niiskuneidille tsemppiä, onpa kyllä koeteltu sinua! Mulla kans meno niihin verikokeisiin, mutta sen verran pientä tuo kutina, että ei varmaan mitään kovia arvoja tule. Kuulemma kuitenkin aina tarkistetaan, jos on ollut poikkeuksellista kutinaa (siis muuallakin kuin vatsanahkassa, joka nyt kutisee venyessään muutenkin jatkuvasti).

Tervetuloa uusille minunkin puolestani. Marisol, mullakin painoa tullut jo n. 13 kg, vaikka syöminen on ollut aika rajoitettua. Mutta en kyllä ole pystynyt liikkumaankaan ja kaikki ravinto tuntuu menevän aika tarkkaan hyötykäyttöön :D.
 
Miten muuten noita tutteja ja tuttipulloja keitetään? Miten säilytys keittämisen jälkeen?
Yleensä sen 5min. Niissä paketeissa on takana ohje :) Itse säilyttänyt niitä ihan ns.tiskikaapissa.

Painosta, minulla on tullut n.8kg tämän raskauden aikana lisää. Esikoisen kanssa tuli lähemmäs 20kg, mutta olikin niin turvoksissa, ettei ole tosikaan..

Tervetuloa uusille :)
 
Täällä supistellut nyt yli 3h enemmän ja vähemmän kivuliaasti, leffassa käytiin ja siellä ei kyllä tiennyt välillä miten päin olis ollut. Toivottavasti sais nyt edes paikat kypsymään ettei turhaan tarttis tämmösiä kärsiä, nukkumisesta tuskin tulee mitään vähään aikaan mut huomenpäivällä sitte:)
 
Uusille lämpöiset tervetulotoivotukset:flower:

Kukas kyseli pullojen keitosta? Sen verran asiaan kommentoin, että steriloinnin jälkeen suurin piirtein 20 minuutissa siellä pullossa on jo täysin uusi bakteerivaltakunta, joten se kandee tehdä vasta, kun pulloa tarvitsee. Ja mä oon ainakin tehny niin, et kerran oon steriloinu pullot ja sen jälkeen pelkällä pesulla on menty eteenpäin. Kyllähän tänä päivänä jo sanotaan, että perusvesijohtovesi on tarpeeksi puhdasta ja liikoja sterilointeja sekä desinfiointeja tulisi välttää.

Onko tänää 15.päivä? Eks ookki? Mulla alkoi äitiysloma!!!!!! ( L O M A? :LOL: )

painosta edellisessä raskaudessa mulla tuli 23kg. Mut ennen raskautta olin anorektisen laiha, joten ei ihme, kun sitä niin hurjasti tuli. Viikossa painoa lähti 14kg! Samoin on menny muistakin. Sit 8vkoa synnytyksen jälkeen sitä oli muutama vielä jäljellä ja siihen sain painonlaskun pysähtymään.
Nyt mulla on tullu jotain 16kg, hieman on tahti hidastunut loppua kohti. Kyllähän sen huomaa jaloissa että painoa on tullu, mut so fucking what. Lähtee mitä lähtee, jäävät kilot pidetään ihan ilomielin. Ei ihokaan roiku niin paljoa, kun on rasvaa luitten ympärillä :D

Ihanaa tätä päivää Ihanaisille=)

Inkalilla ja öttis 34+6
 
UusilleKukas kyseli pullojen keitosta? Sen verran asiaan kommentoin, että steriloinnin jälkeen suurin piirtein 20 minuutissa siellä pullossa on jo täysin uusi bakteerivaltakunta, joten se kandee tehdä vasta, kun pulloa tarvitsee. Ja mä oon ainakin tehny niin, et kerran oon steriloinu pullot ja sen jälkeen pelkällä pesulla on menty eteenpäin. Kyllähän tänä päivänä jo sanotaan, että perusvesijohtovesi on tarpeeksi puhdasta ja liikoja sterilointeja sekä desinfiointeja tulisi välttää.
Eli oletko jatkossa pessyt pullot ja tutit sitten vain pelkällä astianpesuaineella ja harjalla, eli että keittäminen olisi vain yhden kerran alussa?
 
Pullojen keittämisestä on monta mielipidettä. Jotkut ei tosiaan keitä ollenkaan ja toiset keittää kaiken mahdollisen :D.

Itse keitin esikoisen pullot ja tutit muutaman kuukauden ajan. Pesen ne astianpesukoneessa (paitsi tuttiosia) ja keitän kerralla isomman määrän, jotta niitä on sitten valmiina kaapissa. Ei niitä voi sitten vasta keittää, kun on varsinainen tarve, kun silloin vauva saattaa huutaa jo naama punaisena...

Sitten kun vauva kasvaa ja alkaa syödä leluja ja nuolla lattioita :p, niin ihan turha enää keitellä. Muutenkin liika hygieenisyys ei ole hyvästä muuten, kuin että alkuaikana suojelee vauvaa, että ehtii pikkuisen oma vastustuskyky lähteä kehittymään. Äidinmaitohan on vauvalle helpoin ja turvallisin vaihtoehto, mutta eihän se imettäminen aina niin yksioikoista ole.
 

Yhteistyössä