* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

Sama homma täällä esikoisen synnytyksen jälkeen, pissaa ei tullut ja jouduttiin katetroimaan noin 6h synnytyksen jälkeen. Ja se meinaan sattu enemmän kuin itse synnytys... Ei enää ollu mitään puudutuksia ja virtarakon suulla oli yks tikki. Kaks kätilöö ronkki varmaan parikymmentä minuuttia mun virtsaputken suuta esille kun paikat oli niin turvoksissa. Sitte sitä pissaa tulikin yli kaks litraa!! Hyvä ettei ollu haljennu koko rakko. Normaalisti jos rakossa on pissaa 3 dl niin on jo ihan hirvee hätä....Tosin se venyi niin paljon etten tuntenut pissahätää moneen viikkoon.
Joten muistakaa oikeesti käydä pissalla ettei käy kun mulle!
 
Huomenta!

Kiitos paljon onnitteluista, johonkin se aika tosiaan hävisi kun tänne asti päästiin. :p
Tatomiralle sitten onnittelut huomisen johdosta kun viikot poksuu. :flower:

Hansk Tervetuloa mukaan joukkoon. :)

Katapultti Onnea äippäloman alkamisesta. :flower: Pikkuhiljaa alkaa meidän lomalaistenkin määrä täällä lisääntyä. :)

maka Täällä vähän samaa taktiikkaa noudattelen, että nyt kun vielä (?) ei ole niin pelkoa että tämä täältä syntyisi niin yritän hoidella noita joulujuttuja ja siivouksia. Sitten joulun aikaan yritän vaan lepäillä ja toivoa että poju pysyisi mahassa ainakin sen aaton yli. En tosiaankaan halua maata sairaalassa jouluaattoa ja helpommin saisi näitä joulujuttuja touhuttua kun olisi vielä yhdessä koossa. :)

Bassets Kiva että neuvolassa oli kaikki ok. :)

Ninnatar Mie oon ymmärtänyt että tuo imetystee ja vadelmanlehtitee on kaksi eri asiaa. Eli vadelmanlehtitee auttaa kai siihen että synnytys käynnistyisi ja sitten tuo toinen maidonnousuun.
Ihanasti tosiaan sanottu että äitiyslomalla pitäisi lepäillä ja valmistautua synnytykseen, esikoinen jos on tulossa niin se kyllä kannattaakin. Vähän kateellisena muistelen sitä miten helppoa oli kun oli se esikoinen tulossa ja sai nukkua ja levätä just niin paljon kun halusi, tosin silloin sitä ei taas osannut ollenkaan arvostaa. :D

olguli Onnea siulle myös täysiaikaisuudesta. :heart: Täällä ainakin vielä myllätään ihan kunnolla, välillä saa olla vedet silmissä kun niin sattuu kun tuo tuolla potkii. Muistelisin että nuo muut on vasta vähän ennen synnytystä sitten ehkä rauhoittuneet.

mima73 Mie oon vaan vetänyt sen takasoljen niin alas kun tulee ja sitten sen on saanut itsekin napsautettua kiinni. Tosin ihan pienellä en ole edes tuota käyttänyt, liinasta tykkään enemmän.

Pissajuttuja Itsellä ei onneksi ole koskaan tarvinnut katetroida, luojan kiitos. Lämpimällä suihkulla olen vaan suihkuttanut ja sitten onkin pissa tullut. Ja tosiaan kannattaa kyllä ensi alkuun aina kun mahdollista niin suihkun kanssa käydä vessassa, varsinkin jos on noita tikkejä.

(.) Yö meni vähän miten sattuu, kun alkaa tuo vauva painaa sen verran tuonne alas että iskias sitten vihoittelee. Laitoinkin nyt aamulla tukivyön kun kävin kolaamassa lunta, ettei ihan lähde jalat alta.

Kohta pitäisi suunnata suihkuun ja sitten kaupoille. Pongasin tuolta Lidlistä nyt niitä unipusseja, 8.90 taisi olla hinta. Joten jos itänaapurit ei ole tyhjentäneet kaikkea niin pari meinasin käydä hakemassa mukaan. Ja jos vaikka vähän joululahjoja katselisi samalla. :)

Eilen siivosin ja kyllä oli illalla niin kuollut olo, mutta jos tämä kämppä nyt pysyisi vaikka hetken taas kuosissa. Miun todo-listalla olisi vielä jääkaapin siivous, vähän ompeluhommia, joulukortit, lahjojen paketointi ja sairaalakassin pakkaaminen. Tänään taidan hyökätä jääkaapin kimppuun. :)

Massunen eileseltä vielä.



Voikaahan hyvin mammat. :)

MLM ja Kukkis 37+3
 
Suihkuttelusta mä oon aina semmoista haleeta suihkutellu. Ja itseasiassa ekasta mukelosta suohkuttelin vain kun vahdoin siteen tai kävin pisulla, mutta sit mun Pt-vauvan ja laajan epparin jälkeen hokasin, et mua helpotti kun suihkuttelin vähintään parin tunnin välein, siis ihan vain suihkuttelun vuoksi. Tikit ei kiristäny niin kovin. Kipuja ei oikeastaan ollut lainkaan ekan päivän jälkeen.

Lihasjumppaa mitäs se on :D Mä en oo kärsiny pisun karkailusta enkä (kai) muistakaan vaivoista, tosin mistä mä tiedän kuinka piukeet paikat pitäis olla ;)
ja mitkä vaivat sit lopulta kuitenkin johtuu löysistä lantionpohjan lihaksista. Jos olisin jotain vaivaan niihin yhdistäny, niin ehkä sit noitten harjoitus enempi hotsittais. Synnytyksen jälkeen oon jonkin verran näitä jännitysharjoitteita tehnyt, ihan vaan sillä meiningillä, että vieläkö mä paikallistan kyseenomaiset lihakset.
Enkä mitään paineita oo kyllä miehenkään ja seksin suhteen ottanu. Pienimunaisten miesten ongelma, joka sanoo synnyttäneen naisen emättimen olevan liian löysä. Mun mies on sanonu, ettei oo huomannu eroa, et oonko synnyttäny yhden vai kuus. Ehkä asiaan on vaikuttanu se, et mun jälkivuoto on melkein poikkeuksetta kestäny sen 6vk, ja ennen sen loppumista edes ajatus seksistä ei oo huvittanu. Saanu suhteellisen rauhassa palautua, vaikkakin palautuminen ennen raskautta-tilaan kestää todellisuudessa tooosi piiitkään.

Olipa ihanaa viimeyönä nukkua! Ihan eri ihminen taas. Täytyypi sanoa miehelle, että käväsee apoteekissa hakemassa Panadolia. Otin yöksi nimittäin yhden ja mä luulen et se oli se juju hyvin nukutulle yölle. Mistähän mä mahdoin lukea tai kuulla, et päivittäinen kipulääkkeen nappaaminen saattaa viivästyttää synnytyksen käynnistymistä? Vai oonko mä nähny unta? Tosin, mulla ei niin vielä oo väliä, ku viikkoja on niin vähän.
Mitstä tulikin mieleeni, että onpas osalla jo hurjasti viikkoja. Onnea vain kaikille jo äitiyslomansa aloittaneille :flower: kyllä täältä perässä hipsutellaan.
Ette ikinä ttiedä mitä mä jo hiukan odotan... Sitä viimeisten viikkojen ja päivien jännitystä... Sitä kun käyt illalla nukkumaan ja pohdit hiljaa mielessäsi, et joko aamulla mahtaa pieni olla kainalossa. Toisaalta se on hirmu raskasta aikaa, mutta aivan ainutlaatuista jännitystä... vähän kuin raskaustestiin pissaaminen tai pissaamisen pantaaminen, et yhtään tiedä, että muuttuuko elämä lopullisesti kolmen minuutin päästä vaiko kahden päivän...
Että vaikka kuinka vituttaa menkat ja kaikki se liitännäinen ja pelottaa synnytys sekä jaksaminen, niin jotensakin olen äärettömän kiitollinen ja onnellinen omasta naiseudestani ja siitä, että vielä kerran sain tämän kaiken kokea.
Mä voisin jopa tällä kokemuksella ja viisaudella alkaa "jo" nauttimaan viimeisestä raskaudestani ja ihan todella keskittyä kaikkeen positiiviseen.

Inkalilla ja öttis 34+1?
 
Kuulumisia!

Olen edellen sairaalassa, tosin todennäköisesti tänäännpäästään kotiin. Vauvan ennenaikaisuudesta johtuen hänen sokeriarvoja ollaan kontrolloitu syntymästä lähtien ja niissä onkin ollut vähän heittoja. Joutui yhden yön viettämään lastenosastolla "ruokinnassa" ja erityistarkkailussa. Onneksi pääsi pois yön siellä vietettyään. Ihan kauhea ikävä iski, kun piti olla erossa senkin verran.

Muuten kuulumiset hyviä. Itselläni olo on mitä parhain. Jälkisupistuksia tulee edelleen, mutta nehän tekevät vain hyvää kohdulle :). Maito nousi eilen ja nyt olenkin oikea povipommi ;). Vauvalta on kasvoista turvotus laskenut ja näyttää entistä ihanammalta. Kyllä hän on taas hurmannut äidin <3. Tukka on pitkä ja musta.

Eipä sitten muuta tällä kertaa. Ihanaa odotusta kaikille ja tietysti mahdollisimman hyvävointista sellaista. Kyllä itsekin tuskailin kerran jos toisenkin oman tukalan oloni kanssa ja kaikkien liitännäisvaivojen, mutta kyllä lopputulos palkitsee vaivat :).

Eveliinukka ja tyttönen
 
  • Tykkää
Reactions: niiiiskuneiti
Eveliinukka Kerrotko vielä millainen vauvan sokeriongelma on ja miten sitä hoidetaan? Itse pelkään vauvalle ihan samaa oman matalan sokerini vuoksi ja tässä mietin asiaa joka päivä aamusta iltaa kohta hulluuden partaalla.

Vadelmanlehiteestä Googlasin asiaa nyt tarkemmin ja tosiaan, se näyttää valmistavan synnytykseen. Ehkä se toinen juoma sitten lisää maidontuotantoa ja nostaa maitoa. Huonosti on asiasta tietoa löydettävissä.

Lantionpohjalihasten jumppaamisesta
. Itse jumppaan sen vuoksi, että nyt raskausaikana on aivastuksen yhteydessä monesti lirahtanut housuihin ja ties mitä lirahtaa synnytyksen jälkeen :)
 
Ninnatar,mä voinen omalta osaltani antaa ohjeita tohon sokerikysymykseen kun esikoinen syntyi ennenaikaisena ja kuopuksella arvot myös heitteli.Eli mun lapsilla ainakin noiden arvojen seuranta sairaalassa olo ajalta kuulu asiaan.Esikoiselta siis otettiin koska syntyi 36+5,ekalla kerralla multakin tuli itku se kun otetaan pikkuisen kantapäästä ja niitä otetaan useita kertoja päivässä myös yöllä/aamuyöllä joten silloinkin sitten pikkuinen herätetään jos sattuu nukkumaan.Meillä esikoinen sai sellasia vilunväristyksiä välillä että koko vauvansänky helisi.Tarpeen vaatiessa jotkut kätilöt suosivat sokerivesi helpotusta jolla vauvaa vähän niinkuin huijataan ettei tuntisi kipua niin paljon.Arvoja on ainakin minun lapsilla seurattu niin kauan kun ne tulevat normaaleiksi ennen sitä en ole saanut kotiutumislupaa.Kuopuksen arvoja seurattiin varulta RD:N takia.Eveliinukka varmaan pystyy antamaan tarkempia tietoja.

Sitten jälleen kerran remonttikuulumisia.Mies näytti kuvia kun olivat saaneet purettua kaapistot ja kylpyhuoneen ja yök:headwall:itku meinasi tulla ja oksennus.Oli vielä kammottavampi kun luultiin miten oikeesti likaa on voinu kertyä noin paljon,asunto helvetistä!Mies jopa löysi likaisen keltaisen vanupuikon lattialistan välistä!Tuuletusaukot oli peitetty joten tuuletus ei ollut toiminut ties miten pitkään aikaan.Kylpyhuoneesta puutui poistettujen laattojen alta kosteuseristys,onneksi ei ollut hometta mulla kun sattumoisin on paha homeallergia joka saatu työpaikasta useiden vuosien aikana jonka johdosta mulle tuli astma.Toi kosteuseristyksen laitto maksaa useita tonneja pahimmillaan joten taas täällä revitään hiuksia päästä.Remontti ei todellakaan valmistu vauvan syntymään mennessä joten nyt ollaan sitten äidin kanssa sovittu että mennään lasten kanssa viimestään joulun jälkeen sinne.Keskeneräseen en vauvan ja lasten kanssa lähde asumaan.Ainakin yhden laatikon tai jätepussin olen yrittänyt saada pakattua päivässä ja mies vienyt niitä mukana vaatekomeroon seuraavaan asuntoon.
mima rv37 täälläkin jo täysiaikaisia
 
eveliinukka ihana kuulla että teillä kaikki hyvin, sokeriseurannasta huolimatta.

mima onneksi nuo ilmanvaihtoon liittyvät epäkohdat paljaastuivat tässä kohtaa, samoin vajavainen kosteuseristys... Että saatte ne kaikki kuntohon, ennen kuin muutatte. Aatteleppa mikä kauheus olisi ollut muuttaa lasten kanssa, itse allergisoituneena, tuonne remontin keskelle. Ei välttis tarvi olla hometta, toisinaan pelkkä liiallinen kosteus aiheuttaa hurjiakin oireita. Ja ihanaa, että tilapäismajoitus järjestyi äitisi luota. Melkoista eurojen hukkaamista olisi ollut joutua vuokraamaan asunto remontin valmistumista odotellessa. Toivottavasti varanne riittävät asunnon laajentuneeseen remonttiin, ilman että vesi-näkkärilinjalle joudutte. Tsemppiä kovasti tilanteeseen :hug: Niin ja onnittelut rajapyykin ylittämisestä :)

(.) Olin lievästi itsetuhoinen ja lähdin kuin lähdinkin vielä pakettihankinnoille retaleen kanssa. Varmasti kroppa kiittää ja kumartaa vielä ;)
Närästyksen kanssa tahiville ja Rennien tehoon pettyneille tiedoksi, että myöskin sellainen kuin Ranixal on TILAPÄISESTI sallittu raskaana oleville. Paketissa lukee ettei tulisi käyttää, mutta farmaseutin viimeisimmän tiedon ja ohjeistuksen mukaan (tarkasti vielä pyynnöstäni) tuota saa käyttää. Otin eilen illalla yhden. Ei ole sen jälkeen närästänyt ja sen mukaan olenkin tänään sitten syönyt. Edes glögi ei närästä!!! Loistavaa. Tätä lääkettä otetaan yksi pilleri/vrk. Niellään nesteen kera. Vaikutus alkoi n. puolessa tunnissa. Ja jos teho ei ole ihan niin täydellinen kuin nyt mulla oli, niin Rennietä voi ottaa tukemaan tätä.
Että sellaista meille. Kultavannassa hyikki kavin :)

Inkalilla ja öttis 34+2
 
Tervehdys mammat! :)

Täällä taas jäänyt kirjoittelemiset.. en tiedä oikeen että mistä ootte jutellu, mutta onnea jakaantuneille! :heart: :flower:

(.) kirjoittelut on jäänyt vähemmälle, viimeaikoina on niin hirveästi tapahtunut kaikkea.. meillä ollaan jouduttu käymään kontrollikäynneillä sairaalassa, kun vauva on painonsa suhteen alakäyrän tuntumassa.. jälleen huomenna mennään tarkastamaan tilanne.. ja mitäpä vielä lisäksi, lapsivettä on liian vähän, sekin lisäsyy tarkkailuun..
Nyt olen saanut vielä kaiken hienouden lisäksi jonkun ihottuman massuun! se on täynnä pientä punaista näppylää, joka kutisee erittäin kiitettävästi! se on jo levinnyt rintojen elle, sekä käsiin, eikä auta voiteet. sormen välitkin tuntuu kutisevan.. ette arvaa kuinka tekis mieli vähän teräsharjalla raapia.... :D huomenna täytyy kysyä kätilöltä/lääkäriltä että saisko siihen apua. sisko sano, että kyse voi olla jostain oliko se nyt jostain "taudista" mihin liittyy maksa- vai sappiarvot.. siihen tarvitaan joku lääkitys, mutta täytynee kysyä huomenna sairaalassa mitähän tuo voisi olla.

Viime viikolla päästiin muuttamaan uuteen kotiin! saimme vuokrakämpän, kolmion, omalla saunalla! kyllä nyt kelpaa olla. vauvallekkin oma huone. (tai sitten riidan tullen miehelle.. ) kämppä on 2003 vuonna rakennettu, eli siis melko uusi, vanhassa vuokrakämpässä kun ilmeisesti oli kosteusvaurio..

Eilen saateltiin minun pappani haudan lepoon. <3 :heart: ei kerennyt pappa näkemään lapsenlapsenlasta.. hän nukkui pari viikkoa sitten kotonaan taivaaseen sydänkohtauksen takia. eilinen päivä oli raskas, mutta nyt tietää, että hänellä on hyvä olla tuolla ylhäällä. Muistotilaisuus oli kaunis ja valtavan paljon kukka-asetelmia ja adresseja. itselläni on ollut parin viikon aikana laidasta laitaan tunteita, meillä kun ei kukaan lähisukulainen ole kuollut, niin tunteet oli jotenkin uusia käsiteltäväksi. Kumminkin puhua on saanut eri ihmisten kanssa, mikä valtavasti on tilannetta helpottanut. Tosin ensimmäiset hautajaiset minulla oli eilen :/

tänään poksui taas kerran viikot 33+0 ! <3 uskon että meidän vauveli ei ennen helmikuuta suostu yksiöstä luopumaan, ellei käynnistämään jouduta synnytystä sitä enen. Omat olot jatkuu muuten normaalia, oksentelua, korkeaa verenpainetta sekä päänsärkyä, siitä on Niiiiskuneidin raskaus tehty!

Niiskuneiti ja mötkis 33+0
 
Hei!

Paljon onnea pienestä pojasta puzzle82!
Paljon onnea pienestä tytöstä eveliinukka! Toivottavasti pääsette kotiin piakkoin <3

mima73 kurja tuommoinen kotitilanne! Toivottavasti kurjia ylläreitä ei enää löydy ja saatte kodin pian käyttöön!

niiiiskuneiti jaksuja, toivottavasti kasvu tasaantuu ja lapsivedet myös. Hyvä että seuraavatnyt tarkemmin. Hurjan paljon erilaisia tunteita sulla varmaan yhtäaikaa, halauksia!

Närästys. Mulla on onneksi Rennie auttanut vielä. Vedän tosin kaksi tabua kerrallaan, ja menee se koko lista eli maksimimäärä 12 per päivä. Mut hyvä kuulla että on muitakin jos tuo ei enää riitä. Pitikin taas laittaa paprikaa leivälle, yh taas polttelee..

Mammateetä on mullakin jo kaapissa odottamassa. Vaikka se maistuu aika oudolle (kumina, nokkonen ja fenkoli) niin onneksi se koukuttaa. Mulla on mennyt aiemmissa imetyksissä aina pari isoa paketillista sitä :). Vadelmanlehtiteetä on myös kaapissa, muttaen ole oikein muistanut sitä juoda. Glögi on maistunut nyt paremmin :).

inkalilla, täällä myös nukutaan panadolin voimin. Otan semmoisia unikuureja, että tulpat korviin ja pari panadolia, niin jaksaa taas pari päivää vähän huonommilla öillä.

MLM rouva koittaa nyt vaan ottaa rauhallisesti =). Mahtavata, teillä oltaisiin niinku täysaikaisia sitten jos päättäisi alkaa syntymään :).

Pissajuttuja. Mulla piti viime synnytyksessä katetroida kun en enää sairaalassa saanut pissattua, kohtu painoi kai littuun rakon. Mulle taisikin tulla emättimen etuseinämän laskeuma siitä raskaudesta, ja nytkin pitää käsillä nostaa mahaa että saan rakon edes ehkä tyhjäksi. Kaiken maailman ärsyttäviä vaivoja... Onneksi tuohon voi ehkä vaikuttaa sitten pimppalihasjumpalla myöhemmin, mut varmaan mummona mulla on sitten vaipat :whistle:.

(.) Kaikki tavallaan ok. Esimaitoa on alkanut tulla ja se on ehkä nostanut mielialaakin, siunatut imetyshormonit! Huomenna on taas ultra. Viimeksi oli pari senttiä kanava lyhennyt, mulla on semmoinen olo että nytkin on tapahtunut jotain pientä. Mutta viimeksi lääkäri kuitenkin tuumi että sektion voisi päästää sinne rv 39 asti, kun viimeksikin kaksoset lähti syntymään vasta 39+1. Että jättipoikia odotellessa, kaksi viikkoa sitten painoarviot oli kylläkin vasta 2kg ja 2,1kg, mutta onhan siinäkin jo yli neljä kiloa vauvaa :). Oma olo on jo niin tukala, etä jonkun yhden asian jaksan tehdä päivässä, ja sitten saankin maata loppupäivän. Kolojomotusta siis vaan tänne kuuluu. Tässä mahakooste, viimeisin kyllä jo viikon vanha maha, huomenna pitääkin muistaa ottaa uusi.



Mahdollisimman hyvää vointia kaikille masukkaille, ja tsemppiä synnytyksiin heille joilla se kohta koittaa ja ihanaa pesimistä kaikille jotka jo ovat mahdollisesti tuoreen nyytin kanssa sairaalassa nyt :heart:.

-pavunvarsi 34+6
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Nyt pikaisesti omanapailua vain, mutta... mulla oli eilen maailman mahtavimmat vauvakutsut, suosittelen kaikkia pitämään jos yhtään kiinnostaa :) Blogista voi tsekkailla tunnelmia.

Ja tänään synnytystapa-arvio lääkäri, jossa toivon mukaan saadaan selkoa tosta vauvan pienuudesta.. Jännittää kyllä, varsinkin, kun moni on kirjoittanut, että saattaa hiukan sattuakin tuo tutkimus.. No kohta se nähdään.

Mittailin muuten masun ympärystä yks päivä ja se oli leveimmältä kohdalta jotain n. 80cm.. Eikös aika monella ole mennyt jo metrikin rikki? No perässä tullaan pikkuhiljaa...

jjuuli 35+5
 
Maanantaita mammelit :flower:

Ihanat juhlat sinulla Jjuuli :heart: Ihana kun poikaystäväsi toi vielä illan päätteeksi kukkia ihan kaksin kappalein :)

Pavunvarsi Ihania masukuvia :heart: Tuo raitapaitakuva on tosi söpö, seepramainen :)

Terveiset lääkärineuvolasta. Verenpaine oli aavistuksen koholla entiseen verrattuna (voisiko viikkotolkulla jatkunut satunnainen pieni päänsärky johtua tuosta kohoumasta?). Kohdunsuu kiinni ja kiinteä sekä 3 cm. Eli voiko tuon perusteella ajatella, että synnytys ei käynnisty vielä hyvään aikaan? Vauva oli sitten tehnyt temput ja kääntynyt takaisin perätilaan :( Nyt sitten odotellaan lähetettä Naikkarille kääntöön. Miten tuo kääntäminen käytännössä tapahtuu ja paljonko siihen kuluu aikaa? Voiko tuo kääntäminen provosoida synnytyksen käyntiin? Onko siihen muuten mitään erityistä syytä, että vauva on kääntynyt väärään asentoon? Voisko esim. istuminen (olen jonkin verran netissä tai teen käsitöitä) provosoida kääntymistä? Sf-mitta oli muuten sama kuin noin vajaa kaksi viikkoa sitten. Liekkö tuo väärä asento syynä.

Minulla alkoi eilen illalla ihan yllättäen kivistää ja kipuilla alavatsaa oikein urakalla. Sain sen lopulta asettumaan selinmakuulla jalat koukussa ja levällään. Mikähän mahtoi olla? Samoin kun nousen istumasta, niin alapäätä vihloo, joka kylläkin menee muutamien askelten kuluttua ohi. Tosin tänään alapäähän otti koko ajan kävellessä.

Että näin hehkeässä kunnossa sitä täällä ollaan :) Mites muilla mammoilla? Sori kun kyselen paljon täällä kaikenlaista, mutta kun mun "valeterveydenhoitaja ja -neuvolalääkäri" eivät tiedä mistään mitään... ;) Ultralaitettakaan ei kumpikaan tunnu osaavan käyttää. Olisi pitänyt itse ottaa johto omiin käsiin :LOL: Ylihuomenna sitten synnytysvalmennukseen. Siellä sentään aiheena synnytys :)

35 + 4
 
Viimeksi muokattu:
Nopsa omanapapäivitys:

Mulla alkoi tänään äitiysloma:D

Huomenna pitäis jaksaa kokopäivän kestävä yhdistetty miehen työ+ikea-keikka. Huh huh, mitenköhän siitä selviää? Autossa pitäis istua pari tuntia suuntaansa+kaikki muut työajot. Keittiötä + kph+vh+mh kalusteita mennään katsastamaan laajennukseen :)

Bassets 34+5

ps. Me otettiin sisustussuunniitelijalta suunnitelma tuonne isoon tupakeittiötilaan ja hän lupasi suunnitelman vuoden vaihteeseen. Ja ehdotti, että lähdettäisiin kiertämään ja katsomaan materiaaleja tammikuun alussa ja puolivälissä :x
Juu ei taideta mennä :)
 
Bassets Hyvä hyvä, lisää mammalomalaisia kehiin. Koitahan ottaa rennosti!=)

Ninnatar Mulle yritettiin käännöstä esikoisesta vk 36 + jotain. Ei kääntynyt. Etukäteen vähän pelotti, mutta ei se yhtään sattunut. Ei siihen yritykseen mene kuin muutama minuutti, katsotaan ultralla ja sitten gynekologi yrittää laittaa käden vauvan pepun alle ja siitä pyöräyttää ympäri. Joko kääntyy tai sitten ei. Sen jälkeen ollaan jonkun aikaa, ehkä n. puol tuntia-tunti KTG-seurannassa.
Et sä kyllä itse siihen ole voinut millään tavalla vaikuttaa, että vauva on kääntynyt perätilaan. Jotkut sanoo, että voisi edesauttaa vauvan kääntymistä raivotarjontaan siten, että muutaman kerran päivässä on ns. mekka-asennossa eli kontillaan lattialla peppu pystyssä ja pää maassa muutaman minuutin ajan :) Toki tästä tuskin mitään tieteellistä näyttöä löytyy :)
Sulla voi Ninnatar olla ihan sellaisia liitoskipuja siellä symfyysin seudussa kun vihloo. Vai tunnistatko supistuksia?

Pavunvarsi Voi, sulla alkaa olla jo aika hyvät viikot kaksosten kanssa. Toivottavasti jaksat vielä!!! Tsemppiä!

Omaa napaa: Hö, mulle tuli postissa teksti äitiyspoliklinikalta ja siitä selvisi, että mulla on liikaa lapsivettä. Eipä sitten voinut sanoa siellä käynnillä. Mä itse sanoin siellä, että mulla on sellainen olo, että lapsivettä on paljon. Se mittailikin sitä, mutta neuvolakortiiin oli merkitty määräksi normaali. No eipä ihme, että alkaa tää maha olla jo aika ahdistavan iso. Sf-mitta menee yläkäyrän vieressä.
 
Tässä nyt tietoja synnytystapa-arviosta, joka tosin oli vain erittäin pikanen vilkaisu kera kahden opiskelijan:

Eli pikkunen vauva tulossa, kuitenkin normaalimitoissa, hyvin on kuulemma lantiossa tilaa tulla. Oli jo laskeutunut jonkin verran, kohdunsuu hieman pehmenny ja kaulaa jäljellä n. 2cm. Raivotarjonnassa niin kun on ennenkin ollu, jännää, kun musta tuntuu että se kääntyilis siellä viel koko ajan, mut ei kai sitte :D Ja alhaalla roikkunut sf-mitta selittyi juuri tuolla laskeutumisella, tänään oli 31cm mittarissa eli kuitenkin 3cm kasvua parin viikon takaisesta vaikka alakäyrillä mennäänkin. Huh, kylläpä helpotti.
Mulla verenpaineet vähän koholla oli 145/80, hirmunen päänsärky plus huimausta ja pahoinvointiakin, joten sen takia kontrollikäynnille mittauttamaan paineet to ja ma. Pissa kuitenki puhdas ni ainakaan toistaseks ei epäillä raskausmyrkytystä. Painoa tullut nyt ekasta käynnistä hiukan vajaa 10kg.

Mua alkoi nyt hiukan jännittämään, ilmeisesti ollaan siis menossa synnyttämään ensikertalaisena ilman synnytysvalmennusta kun vieläkään ei kutsu sellaiseen ole käynyt, mutta kai mä sieltä selviän niinku miljoona muutakin mua ennen :) Hihhii, todellisuus iski silmille viimeistään siinä kohtaan kun lääkäri sanoo "Heippa, ens kerralla sitte vauvan kanssa". :)

jjuuli 35+5
 
Heipä hei mammat!!!

onnea puzzle82 ja eveliinukka vauvoista. Taisi vauvat haluta viettää joulua masun ulkopuolella. :heart: :flower:

Itse en olekaan kerennyt vähään aikaan täällä kirjoittaa kun koulu on vienyt kaiken ylimääräisen ajan mitä on ollut... mutta nyt on enää 2 koulupäivää jäljellä ja nekin on vaan kahden esseen pitämistä. sit alkaa vihdoin ja viimein munkin mammaloma ( olis jo alkanut jos olisin töissä ollut) :D hyvin olen jaksanut, tuntuu että ainoa murhe tässä raskaudessa on ollut järjetön närästys, joka on tällä hetkellä ihan joka päiväistä... illalla ennen nukkumaan menoa on ihan pakko ottaa samarinia että saa unta, muuten ei pysty ees menemään vaakatasoon.. tää tyyppi viihtyy niin ylhäällä vieläkin et ei yhtään ihme että närästää... eli mielummin ottaisiin kyllä alituisen pissahädän ku tän poltteen... :D
Tavaroita ei olla vieläkään hankittu, syksy ollut jotenkin extra kiire molemmilla et aika viime tippaan jätetään, mut kohtahan mulla on aikaa.
ja ihanaa kohta pääsen laittamaan kämppää joulukuntoon ja tekemään joulusiivousta. :heart: nyt kun vielä tulisi lunta on sateen tilalle. Mä niin halun valkoisen maan. jos nyt jotain hyvää pitää keksiä ni ainakaan ei ole liukasta ulkona et on ihan hyvin vielä voinut kävellä n. 5 kilsan lenkkejä.

nyt pitää lähteä syömään.

Voikaahan hyvin ja pitäkää masuasukit vielä hetken turvassa!!! :heart:

Vuokko ja Here 36+0 POKS
 
Maanantai iltaa mammat, masut ja muutama pikkutonttu :wave:

Olenkohan ainoa joka odottaa jo että pääsisi mahasta eroon? Mä odotan jo innolla että pääsen tästä... ympärysmitta paukahtelee iloisesti yli 110cm ja tuntuu että tää maha on vaan tiellä. Mutta mielellään nyt kuitenkin tammikuun puolelle sais mennä. Minä en halua joulua viettää sairaalassa. No, onneksi kaikki on vauvaa varten melkein valmista joten sinällään se ja sama milloin tämä vauveli päättää saapua.

Hei, muuten näin ihan ohi mennen teille joilla närästys vaivana. Syöttekö paljonkin kauraa? Mulla koko närästys oikeastaan hävisi kun jätin kauran pois ruokavaliostani lähes kokonaan. Kaurapuuro oli muuten sitten pahinta mahdollista närästys ruokaa... ja mulla ikävästi olis himo just kaurapuuroon aina silloin tällöin.

Tällaista pikaista tänään, nyt meen kirjoittelemaan viimeiset joulukortit.
Mimsy & Mini 33+5
 
Katsoin tuota aimmin postaamaani ja netistä ottamaani tarvikelistaa. Mihin tarvitaan vauvalle suolatippoja? Entö ovatko Rela-maitohappobakteerit vatsavaivoja estämään? Jos imettävä äiti käyttää itse reilusti D-vitamiinia, niin tuleeko tuolloin antaa vauvalle enää erikseen D-vitamiinia? Listassa mainitaan vauvaöljystä ja sitten vielä Ceridal Lipolotion -öljystä? Voisiko tuota Ceridalia käyttää kylpyöljynäkin, jos ei halua ostaa kahta erilaista öljyä? Mietin vaan, että kannattaa varmaan ostaa aina monikäyttöisiä tuotteita, eikä aina yhtä kuhunkin vaivaan.
 
Ninnatar
Suolatipat on vaavin nenän tukkoisuuteen. Ei niitä välttis tuu ikinä tarvittua, mut kai ne hyvä on olla. Meillä ei oo ikinä tarvittu.
Sit noi maitohappobakteerit. En oo ikinä kuullu, et annettais, enkä antais, mä oon tällanen vanhan kansan mamma, joka uskoo ennen kaikkea luonnollisuuteen näissä asioissa.
D-vitamiini EI erity äidinmaitoon joten lapselle tulee antaa erikseen D-vitamiinitippoja. (Tosin olen jostain joskus lukenut, et imettävälle äidille olis olemas joku d-vit.valmiste joka eriytyis äidinmaitoon, mut ku tästä kysyin, niin kaikki oli et ei sellaista ookkaan)
Kylpyöljy. Ceridal-suihkuöljy on kätsä. Tosin öljytyn vauvan kylvettäminen on helvettiä. Samoin jos sen öljyn laittaa veteen, niin lapsi on TODELLA liukas. Mä oon luopunu öljyämisistä. Varsinkin kun pienille tuli vilu aina siinä öljyämisvaiheessa. Ja ylim. rasvaamisista muutenkin, lapsilla oman ihon rasvantuotanto on riittänyt. Varmaan osasyy on siinä, ettei oo käytetty rasvaa enempiä. Siinä vaiheessa kyllä, kun taaperot ovat innostuneet tiskauksesta ja vesilutrauksesta, on massua ollut pakko hieman rasvata, kun jatkuva kosketus veteen on kuivannut ihoa.
Vuokko RANIXAL toi mulla elämänilon takaisin. Farmaseutin mukaan saa käyttää tilapäisesti. Oli kuin taivaaseen olis päässy, kun närästys helpotti.
 
Ninnatar: mä annoin esikoiselle maitohappobakteereita ja annan varmasti myös tälle toiselle. On aika paljon tutkimuksia joiden mukaan ne vähentää allergioita ja vatsavaivoja ja parantaa vastustuskykyä muutenkin. Sama juttu kun odotusaikana niitä suositellaan äidille. Mun mielestä on joku valmiste jossa on samassa d-vitamiini ja maitohappobakteerit, se kuulostaa kätevältä. Rela-tippoja annoin esikoiselle mutta niistä on vähän kritiikkiä esitetty kun ovat öljypohjaisia ja voivat siten aiheuttaa herkemmillä vatsavaivoja, tiedä sitten. Kylpyöljyä tai muuta rasvaamista ei meillä ole harrastettu, pyllyyn tietty sinkkivoidetta tai bepanthenia jos oli vaipasta jotain mutta muuten ei olla käytetty mitään. Mä luotan inkalillan tapaan ihon omaan rasvantuotantoon jota liika rasvaaminen voi häiritä. Riippuu tietysti lapsesta, kuinka kuivaihoinen on muuten, esim jos on atopiaa niin asia on toki eri.

Mimsy: et ole ainoa joka odottaa mahan lähtemistä, vaikka se toisaalta onkin haikeaa kun tämä on mun viimeinen raskaus. Mutta erityisesti nukkumiseen hankaluudet harmittaa, vaikka sitten sitä tietty valvoo ihan toisesta syystä. Mutta se tuntuu kuitenkin paremmalta syytä valvoa kuin se että on vaan vaikea löytää asentoa missä saisi nukuttua. Ja tietysti odotan sitä että voi taas napata esikoisen syliin ihan vanhaan malliin.

Inkalillalla oli kyllä ihanaa pohdintaa tuolla aiemmin viimeisten raskausaikojen ihanuudesta. Pitää tosiaan muistaa nauttia siitä hetkestä mikä on nyt koska sitä ei saa takaisin!

Mimalle tsemppiä remonttiin. Niinkuin joku sanoikin, oli onni onnettomuudessa että kosteus selvisi nyt, vaikka se viivästyttääkin muuttoa ja remontin valmistumista. Onneksi teillä kuitenkin on hyvä paikka varakodiksi.

ON: nukkuminen tosiaan harmittaa mutta halusin tulla kiittämään siitä täältä saadusta ideasta laittaa tyyny puoliksi selän taakse niin että voi nukkua puoliksi kyljelleen. Kokeilin sitä viime yönä kun heräsin siihen että lonkkaan sattui ja se auttoi hienosta. En edes osaa nukahtaa selälleni normaalistikaan ja tämä auttoi siihen että pystyi rentoutumaan tuollaisessa puolikylkiasennossa.

Lääkärineuvola torstaina, muuten viikko meneekin kaappeja siivotessa, pitää raivata niihin tilaa vauvatarvikkeille. Ja tietysti aikaa kuluu myös jouluvalmisteluja tehdessä. Tänään vuorossa joulukortit ja kummipojan paketin pakkaus ja lähetys.

maka 36+0
 
Jopas on taas tullut tänne tekstiä :) Jaksamisia kaikille tasapuolisesti arjen, remontin yms. keskellä.

Ninnatar, äippäpakkauksessakin tulee mukana rasvapurkki, joka kyllä riittää :) Esikoiselta on se vieläkin melkein käyttämätön, ainoastaan tarvittaessa ollaan sitä laitettu, jottei ihon oma rasvantuotto häiriinny. Samoin synnäreiltä saa mukaan niitä näytepakkauksia joissa tulee mukana vaippaa, öljyä, lelua jne. Nuo on riittäny tosi pitkään.

Nukkumisesta, itsekin on tullut nukuttua taas huonosti jo pidemmän aikaa.. Herään monta kertaa yössä millon mihinkin ja sitten tulee nukuttua semmosta koiran unta. Noh, hyvää harjoitusta se on. Onneksi esikoinen sentään nukkuu klo 20-7 melkein aina :)

Vatsanympärys on täällä nyt sen 117cm navan kohdalta, kun se viimeksi tänne laittaessani oli sen 112cm.. :eek: Noh, viimeksi oli sekin isompi..

Ohhoh, se olisi kohta jo joulu. Kummasti se aika vaan rientää.

Mukavaa odotusta kaikille :)

t. Neiti10 ja Raappana 34+2
 
Ninnatar tuossa listassasi oli paljon sellaista tavaraa (esim nuo lääkepuolen jutut) jotka voi ihan hyvin hankkia vasta sitten kun lapsi syntyy ja todellinen tarve tulee. Ellei nyt sitten satu asumaan vaikeiden kulkuyhteyksien päässä kaupoista ja apteekista. Esikoisen kohdalla emme tarvineet mitään suolatippoja tai ceridalia/öljyä. Maitohappobakteerejakin annettiin vasta kun itse sairastuin ja sain antibiottikuurin. D-vitamiinin anto vauvalle alkaa parin viikon kuluttua syntymystä, ensimmäisellä vauvaneuvolakäynnillä keskustellaan siitäkin. Rintakumiakin tarvitsin vasta kun pojalle tuli ekat naskalit joita piti tietty testata.. Joten ei kannata tuollaisilla listoilla turhia itseä stressata. :)

Kaikista huvittavinta listassa oli tuo viimeinen kohta: tehkää ruokaa pakkaseen. :D Meillä on taloudessa kaksi aikuista, joilta kummaltakin hoituu niin kaupassakäynnit kuin ruuanlaitot & kodinhoito, eli jos toinen onkin hetken vuoteenoma niin ei hätää. Yksinhuoltajille tuosta voi tietenkin olla hyötyä. Mutta en kyllä katselisi ukkoa joka ei ruokaa itse saa laitettua.
 
Mukava kuulla eveliinukan ja vauvan kuulumisia, toivottavasti jaksat kertoilla niitä jatkossakin! :)

Puzzlea hieman kaipailisin myös?Onko kaikki kunnossa?

Ninnatar Hieman kannattaa varmaan himmata noitten listojen suhteen, niissä on hirmu paljon juttuja mitä suurinosa ei edes tarvitse joten kannattaa oikeasti miettiä mikä tulee tarpeeseen ja mikä ei, muuten polttaa vaan karmean kasan rahaa ihaa turhaan..Alkuunsa se lapsi ei tarvitse kuin äitinsä, paikan jossa nukkua ja ruokaa sekä vaatetta, kaiken muun "krääsän" ehtii hankkimaan myöhemmin, ei se vauva kuitenkaan liikkumista estä. :)

Ja en käyttänyt kylpyöljyä, pieni vauva on vaikea muutenkin kylvettää, saatika sitten öljyisenä, en myöskään rasvaillut sen suuremmin tms..Sinkkirasvaa käytin jos oli kovin vaippaihottumaa, tosin nopeasti vaihdoin senkin ceridalin suihkutettavaan. Suolatippoja ei tässä huushollissa ole ollut koskaan. D-tippoja toi th tullessaa kotikäynnille ja ohjeisti niiden käytön, maitohappoja olen alkanut antaa vasta nyt kun kuljetaan kerhoissa yms. koska kuulemma parantavat vastustuskykyä.

Nukkuminen oli jossain kohtaa saakelin hankalaa, nyt oon taas sit vaihtoehtoisesti nukkunut pari yötä kuin tukki, pikkujunnukin on antanut äiteen pötköttää aamusin 09.30-10.00 saakka joka sotkee mun päivärytmin ihan täysin.. :D Pitää varmaa alkaa laittaa kello soimaa itelle..Kädet on aamusin kuin pullataikinaa, mikään ei pysy käsissä kun ei kykene puristamaan jne..Niveliä särkee aamusta iltaan ja muutenkin turvottaa koko ajan..

Joten kyllä, kuten Mimsy sanoi, odotan mahasta eroon pääsyä innolla ja toivon ettei menis laskettuun.. :whistle: Itse olen heittänyt veikkauksen kolmesta viikosta, mut saa nähdä..Miehelle eilen sanoin saunassa et tuskin menee enää kovin kauaa, mies taas on sitä mieltä et 4vkoa on minimi, voi mennä ylitsekkin.

Jännityksellä odotamme.. :D

Mutta ei täältä muuta, neuvolassa on kaikki ok ollut, mitä nyt sykkeet oli viime to korkeat joiden takia jouduin käymää pe uudestaa kuunteluttamassa niitä ja sit vielä svo:lla kun ei ne laskenut th:n kuuntelussa, mut svo:lla oli kaikki kunnossa...Nyt koitan alkaa soitella neuvolaan kun mulla ei ole mitään uutta aikaa ja th ei ole saanut aikaseks tehdä edes lähetettä ä.polille vaikka synnytystapa-arvioon pitäis mennä..Välillä tuntuu ettei tuo täti aina tiedä itsekkää mitä tekee.. :D

Mut palataan asiaan!Hyvää viikon jatkoa kaikille!

Maira ja pimpula 35+0

ps. mullakin alkoi äitiysloma viime lauantaina! :D
 
Viimeksi muokattu:
Mennään samaan tahtiin Mairan kanssa. Mulla myös virallinen eka äippälomapäivä lauantai ja tänään tasan 35+0 vkoa kasassa :). On kyllä kiva ollut aloitella vapaata, kun täähän on nyt mulle ihan omaa aikaa kun esikoista odotan. Lisäksi olo on aika mainio, joten mikäs tässä on ollessa. Tosin koirien lenkitys sujuu välillä paremmin ja välillä heikommin - just kävin 40 minuutin kävelyn t-o-d-e-l-l-a hitaasti, kun vauva sörkki alaosastoa "hauskasti". Mutta edellisinä päivinä nekin on mennyt ihan hyvin.

Nyt sitten onkin tarkoitus ottaa rennosti. Tänään menen kuunteleen illalla jazzia miehen kanssa, leffailta on suunniteltu ja Ikeassa käymme reissun hakemassa lipaston vauvan vaatteille. Sopivasti jotain pientä kivaa ja laiskottelua, niistä on tämä joulukuu tehty!

Välillä tulee mieleen, että periaatteessa muutaman vkon päästä vauva voi jo syntyä, vaikka luulenkin, että saamme tammikuussa odotella sitä ihan rauhassa. Ja sitten tulee fiilis, että toivottavasti pysyy joulukuun masussa että ehdin hetken huokasta ja relata :popcorn:

Noita muistilistoja on ihan hauska kyllä lukea ja sieltähän on hyvä suodattaa pois, mitkä kokee ei-tarpeellisiksi. Itse olen aika vähällä varautunut kun ajattelen, että sitten sen näkee mitä oikeasti tarvitsee. Ja tosiaan, meillä mies kyllä tekee paremmat safkat kuin minä, joten en taida tehdä mitään pakkaseen ;)

Mulla on lääkärineuvola parin vkon päästä jolloin tsekataan vauvan kokoa suhteessa sisälantioon. Mä oletan koko ajan, että alakautta lähdetään, kun ulkolantio on tilava, vaikka eihän nuo välttis korreloi :D

Iloista tiistaita!
 

Yhteistyössä