**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

Toukokuun(?) Olivia lehdessä oli juttua unettomuudesta ja väsymyksestä. Työntekijällä on ilmeisesti oikeus pyytää työnantajalta "kevennystä" työtaakkaan. Toivottavasti toki on ymmärtäväinen esimies. Mutta luulisi nyt että on molempien etu että töissä on edelleen mukavaa vaikka väsyttääkin.
 
xxxo tarkoittaakohan tuo kevennys siis työtehtävien vähentämistä vai vähempiä tunteja (-> vähemmän palkkaa) ?

Mä joudun koko ajan tekemään tunteja sisään kun pitää juosta missä milloinkin kesken työpäivän (neuvola, ultra, verikokeet ym.) joten mulle tulee niin pitkiä päiviä.. Meillä kun ei edes ultrat ole työaikaa vaan kaikki käydään omalla ajalla.. Lisäksi mulla on ollut yhdessä yhdistyksessä iltatöitä pari tuntia viikossa, joita teen siis vapaaehtoisesti ja palkattomana, mutta kaikki tämä härdelli tässä heinäkuun aikana on saanu mut tosi väsyksiin, vaikka tähän asti olen nauttinut töistäni..
 
Peikko, jutussa kuvailtiin ettei se olisi vaikuttanut siis varsinaisesti tuntimäärään eikä siten myöskään palkkaan mutta taukojen tms rytmittäminen oli sovittu siten että työssä jaksaminen helpottui. Pitäisi ihan ehkä kaivaa se lehti ettei tule puhuttua palturia..
Harmi tosiaan että joudut tekemään tunteja sisään neuvoloiden ja muiden juoksevien asioiden vuoksi. Mä olen vielä onneksi saanut järjestettyä niin ettei ole vaikuttanut työkuvioihin.
 
Niska tänään parempi vihdoinkin! :D

Nemppikselle tosiaan paljon voimia:hug:

xxxo Kyllä sanoisin että kannattaa miettiä mikä on teiän perheen kannalta paras! Ymmärrän hyvin että jotkut haluavat asua keskustassa vielä lasten saatua ja se sopii joillekin kun taas jotkut haluavat enemmän omaa pihaa, ehkä enemmän tilaa jne. Ja se mieli voi muuttua sitten kun lapsi on maailmassakin kun huomaa käytännön juttuja. Voin sanoa itsestäni että nautin siitä kun laset nyt ovat 3,5 v ja kohta 2 v niin voidaan liikkua vapaasti sisään ja ulos takapihalle ja se on ihanaa. Samalla tavalla kun oli helppoa mennä vauvan kanssa edestakas, pitää pientä allasta siellä ja viedä nukkumaan ja itse istua siellä ulkona ja nauttia auringosta. yhtä paljon pidän siitä että asutaan niin että appivanhemmat tulevat usein kylään tai hakevat lapsia mökille mukaan jne. Mutta tiedän että tämä ei sovi kaikille! ;) Pitää miettiä mitä omalle perheelle hyvä, eikä antaa muiden päättää teidän puolesta. Vinkkinä niin kantsii ehkä katsoa että ainakin on joku leikkipaikka jossain lähistöllä! :)
 
Moi kaikille!

Täällä oli puhetta mahan kasvamisesta.. mä oon jo joutunu tässä kolmannessa raskaudessa siirtymään äitiyshousuihin, tavalliset farkut kiristää, sen verran maha on turvonnut/kasvanut. Vertaan että ekassa raskaudessa siirryin mammavaatteisiin viikon 20 jälkeen ja tokassa raskaudessa viikolla 15+. Johtuneeko nyt siitä, että edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa, etten ole saanut "mahaa kuosiin" :) Mulla oli edelliset äitiysvaatteet vielä kaapinperällä niin kaivoin esiin.

Vaunuasiaa: anu84 kyselikin jo tuplista, myös minä tarvitsisin vinkkejä mikä malli tai merkki tai minkälaiset menopelit ylipäätänsä olis hyvä, jos on 2 pientä lasta.. Tulevalle vauvalle ja kuopukselle kun ikäeroa tulee 1v2kk.

Kiva kun jotkut kuunnelleet jo sydänääniä! Itse en malttaisi odottaa..
Joten neuvolalääkäriä odotellessa..

Dijana ja matkustaja 12+2
 
Millimamma juu tottakai täytyy kuunnella omaa ajatustaan tässä kohtaa. Kuten sanoin, mielipiteitä on useita.
Asunto, joka on kiikarissa on sijainniltaan aika hyvä kun miettii esim. ulkoilumahdollisuuksia. Korttelin päässä 2 leikkipuistoa, kirjasto, töölönlahti, ala-asteen koulu, päiväkoti, metro, bussit mummolaan (bussilla n. 30 min molempien vanhemmille)... Asuu mussa se pieni rivitalo/omakotitaloasuja, mutta ei vielä..Itsekin kasvanut eskari ikäiseksi asti samalla alueella kerrostalossa. Ison lainan ottaminen on toki riski ja mies kun on varsinainen rationalisti ja minä haaveilija niin voitte kuvitella meidän väittelyiden tason :D
 
Dijana, mä ihastuin sisarusrattaista Teutonian Team Cosmoon. Meillä lapsille tulee ikäeroa alle vuosi ja haluan ehdottomasti sellaiset rattaat, joissa saa molemmat lapset kasvot työntäjään päin. Se rajasi hirveästi vaihtoehtoja. Teutonioissa on kaikista levein istumatila, mutta ei silti oo ku muutaman sentin leveämmät kuin esim. Brion Double wavet, joissa taas istumatila on paaaljon kapeampi. Muita plussia Teutonioissa oli isot renkaat, kääntyvät etupyörät ja käsijarru (lisävarusteena). Briot oli tosi raskaat työntää ku ei ollu kääntyviä renkaita ja ahtaammat siis oli. Emmaljungan Twin Nitrot oli muuten ok, mutta eturenkaat oli tosi pienet enkä usko että ne soveltuu kovin hyvin talvivaunuiluun. Mä tutkailin vain sellaisia rattaita, joissa lapset on vierekkäin. Sithän on vielä niitäkin, joissa lapset on peräkkäin. Kannattaa vaan lähteä liikkeisiin tutustumaan ja kertoa myyjälle mitä rattailta haluaa. Ja kannattaa käydä monessa liikkeessä, koska eri liikkeet myy eri merkkejä.
 
Viimeksi muokattu:
xxxo Juu itsekin on tullu asuttua kerrostalossa kouluikään asti. Itelle tää taas sopii paremmin että hankittiin omakotitalo ennen kun alettiin yrittää raskautta silloin aikanaan! :D

Dijana Mäkin oon joutunu tässä kolmanessa raskaudessa siirtymään mammahousuihin vaikka oon vasta 12+2 ja np-ultran tehnyt kätilö ei meinannu mittoja saada tehtyä kun on niin taakse kallistunut kohtu ja siis sisäkautta ultras kuitenkin! :O Se sanoi että vauva on ihan selkärangan vieres!

Tuplavaunuista sen verran että kääntyvät etupyörät olivat helpottava tekijä...auttaa liikkumaan jos on leveämmät (meillä siis emmajungan tuplat) ja yksi tärkee on erikseen säädettävät selkänojat kun nukkuvat kuitenkin eri aikaan ja nyt vauvaiässä niin ei se taapero haluu maata....(kaverille kävi moka tän kanssa ja osti nimittäin käytetyt eikä aatellut asiaa kunnes se kantopussi sinne laitettiin...ja selkänoja alhaalla...ja kappas vaan....ei se 1,5 v halunnu rattaissa maata...heh.. huom! joutuivat toiset hankkii...)...tosiasia on et nyt kun molemmat ovat vähän vanhemmat ja jos molemmat istuu rattaissa niin toivoo et ne ois peräkkäin istuvat...kun jestas sitä tappelun määrää siinä vierekkäin ”kun toinen tulee mun puolelle” niin toivoo sitä väliseinää... ;)

Mitäs teillä muilla joilla ennestään lapsia (koskee ehkä lähinnä nuorempia) niin aiotte "hoitaa" asioita "pois" ennen kun seuraava saapuu...? Me ei sillon ekan ja tokan välillä tuttia vierotettu ennen syntymää mutta nyt jo hoidettiin se ns. pois alta.. pinniksestä siirryttiin "isojen tyttöjen sänkyyn" ajoissa mutta sitä ei olla vielä kakkosen kaa tehty...ja vaipattomuus...no esikoinen käyttää vielä öisin mutta kakkonen koko ajan ja aateltiin et nyt kesällä oltais annettu painaa vaan kalsarit päällä ja oppii potalle mutta eihän näillä keleillä raaski sellasta tehdä...pitäiskö vaan oottaa ens kesään kun hän on 2,5 v vai hoitaa se kuitenkin nyt ja vaan saada enemmän pyykkiä...? Mielipiteitä? Onko muita juttuja mistä te aiotte "vieroittaa" lasta jotta vauvan kanssa on "helpompaa"...? Mulla tulee olemaan täyspäiväsesti kaikki kolme kotona niin tuntuu että jotain täytyy hoitaa etukäteen... ;)
 
Peikko kuullostaa vähän raskaalta toi sun tuntien sisään tekeminen. Saako udella oletko vuorotyössä vai ihan perus 8-16 hommissa? Nimittäin työsopimuslaissa lukee selkeästi, että raskauden aikaisten lääketieteellisten tutkimusten (neuvolat ja ultra on myös sitä) aiheuttama ansionmenetys on korvattava työntekijälle (ts. on yleensä työaikaa), jos niitä ei voida järjestää työajan ulkopuolella. Vuorotöissä voi tietysti järjestellä työaikoja, mutta jos sulla on tavalliset toimistoajat, niin sun pitäisi saada käydä neuvolassa työajalla tai sitten työnantajan on korvattava sulle se raha minkä menetät kun käyt siellä. Jos siis asut Suomessa, nyt en tullut katsoneeksi listalta. :) Toi lääketieteelliset tutkimukset teksti löytyy työsopimuslain 4 luvun 8 §:stä. Älä aja itseäsi loppuun. :hug:
 
Peikko kuullostaa vähän raskaalta toi sun tuntien sisään tekeminen. Saako udella oletko vuorotyössä vai ihan perus 8-16 hommissa? Nimittäin työsopimuslaissa lukee selkeästi, että raskauden aikaisten lääketieteellisten tutkimusten (neuvolat ja ultra on myös sitä) aiheuttama ansionmenetys on korvattava työntekijälle (ts. on yleensä työaikaa), jos niitä ei voida järjestää työajan ulkopuolella. Vuorotöissä voi tietysti järjestellä työaikoja, mutta jos sulla on tavalliset toimistoajat, niin sun pitäisi saada käydä neuvolassa työajalla tai sitten työnantajan on korvattava sulle se raha minkä menetät kun käyt siellä. Jos siis asut Suomessa, nyt en tullut katsoneeksi listalta. :) Toi lääketieteelliset tutkimukset teksti löytyy työsopimuslain 4 luvun 8 §:stä. Älä aja itseäsi loppuun. :hug:
Noin tosiaan laissa sanotaan, mutta mä olen kaupungilla töissä ja kaupungin ohjeen mukaan ne pitää tehdä takaisin ne tunnit mitä raskaudenaikaisissa jutuissa menee. TESin mukaankin ne saa käydä ilman että pitää tehdä sisään.

Mä en jaksa alkaa asiasta tappelemaan vaan ajoitan neuvolakäynnit työajan ulkopuolelle (olen päiväkodissa jossa vuorot 6.15 - 17.30 välillä).
 
ei ne kaikki noista neuvolan tutkimuksista ja käynneistä musta mee kuitenkaan "lääketieteellisten tutkimusten" piiriin jollen nyt muista ihan väärin lakiasioita lukeneeni, eli työnantaja voi vaatia ne tunnit kyllä sisääntehtäviksi, näin siis meillä kans.
 
Katsoin työtä meidän työehtosopimusta ja siinä myös lukee että tunnit on korvattava. Joten minkäs teet. Toki meillä on siis joustava työaika, aamulla 7-9 välillä töihin ja sitte iltapäivällä 15-17 kotiin. Mutta siis kyllähän ne neuvolat ja etenkin ultrat osuu aina tuohon välille. Tänään sitten lähdin puoleltapäivää ja laitoin loppupäivän sairaslomaksi. Katsotaan josko tilanne tästä paranisi elokuun puolella. Kiitos vastauksista :)
 
Jos on mahdollista järjestellä vuorot, niin kuin Santulla, niin silloinhan sinne neuvolaan voi mennä työajan ulkopuolella, mutta jos oma työaika on sama kun neuvolan, niin silloinhan sinne ei pääse työajan ulkopuolella. Ja mitä tulee neuvolan lääketieteellisiin tutkimuksiin, niin joka kertahan mitataan verenpaine, katsotaan virtsa, kuunnellaan sydänäänet ym. ja nämä ovat kaikki lääketieteellsiä tutkimuksia. Ja mikä työnantaja kyseenalaistaa ne tutkimukset? Jokainen voi kysäistä vaikka oman liiton lakimieheltä mikä on kanta tuohon lakipykälään, mä en ainakaan tekisi niitä sisään, jos ei tarvitse. Ekassa raskaudessa kilttinä tein kun työnantajan edustaja mulle väitti etten voi mennä työajalla, mutta kun liiton lakimies kuuli sen, niin todettiin se vain tietämättömyydeksi ja asia järjestyi kummasti (työnantaja yritti vedättää).
 
Jon mulla olis useampikin käynti kun pitäisi vuoroja järjestellä niin soittaisin liittoon ja menisin työajalla. Mutta koska tiedän jäävänä aika pian sairauslomalle selän takia, en jaksa sitä vaivaa nähdä. Eka neuvola oli vapaapäivänä (olin osittaisella hoitovapaalla) ja eka ultra lomalla. Yhden neuvolan takia jouduin vuoroa vaihtamaan ja tunteja järkkäilemään, seuraavan aikaan varmaankin olen jo saikulla (viimeksi jäin rv 20 ja terkkarin mukaan tuskin tällä kertaa sinne asti pääsen kun viime synnytyksestä niin vähän aikaa).
 
Mulla kans todella pahat Santtu81! Tässä raskaudessa alkoi ennen kun sain vahvaa viivaakaan testi-ikkunaan...mulla pettää jalat alta joten joudun käyttämään keppejä. Ekassa 1,5 kk, tokassa 3,5 kk. Nyt toivon et pääsen yli puolenvälin...katsotaan...Ne on kyllä tosi ikäviä kun ei voi tehdä mitään niille! :( Voimia sulle!
 
peikko89: Meillä on maxi cosin cabriofix-turvakaukalo easyfix-jalustalla ja ollaan tykätty tosi paljon. Meillä on edellinenkin talvivauva, mut en sitä kaukalopussia tajunnu sillon ostaa, nyt se on myös hankintalistalla. Meijän poitsu oli alkuun ainakin niin pieni, et ei sitä voinu isossa toppahaalarissa kaukaloon ahtaa, tuntui et koko poika hävis. Sit laitoin aina jtn peitettä ym., ku oli pelkissä villavaatteissa. Rattaina meillä Emmaljungan city crossit ja ton maxi cosin saa tänä päivänä adaptereilla kiinni city crossin runkoon(+moneen muuhun merkkiin). Ei ollu mahdollista vielä esikoisen aikana(2010), nyt ajattelin ostaa adapterit noihin rattaisiin myös. Suosittelen siis maxi cosia!

xxxo Ostakaa kämppä just sieltä mistä itelle tuntuu sopivammalta. Esikoisen aikana asuttiin metromatkan päässä Hgin keskustasta ja mä kyllä tykkäsin pyöriä vauvan kanssa keskustassa; on vauvakinoa ja tapahtumia, ja kavereiden kanssa käytiin shopauttamassa. =) Ja tosiaan leikkipuistojakin löytyy monelta nurkalta. Nyt asutaan omakotitalossa lähikaupungissa ja on nyt meille sopivampi vaihtoehto. Mä en nimittäin ton meijän 2,5-vuotiaan kanssa kauppoihin/keskustaan pyörimään lähde, jos ei ole ihan pakko! :D Ens talvena paras on se leikkipuisto ja mahdollisuuksien mukaan nää mammareissut ihan vauvan kaa kaksin.

magicarnie Onnellista odotusta sinulle ja aivan ihana "jännitysnäytelmän" loppu :heart:

(.) Mä olen ollut monta päivä kiukkuinen kuin ampiainen; ekaksi huudan ja sitten itken. Miesparka! En vaan voi itselleni mitään. Pahoinvointikin vaivaa edelleen lievänä iltavoittoisesti. Mutta tätähän tää on, been there done that! ;) Dopplerilla alkanut kuulumaan sydänäänet hyvin, vaikka välillä karkuun pääseekin ja etuseinämä-istukasta huolimatta luulen muutaman kerran tunteneeni liikkeet. :heart:

Diiselikissa + Sissi 13+3 :heart:
 
magicarnie
tänään kävin ultrassa. kesken oli raukka pieni mennyt. nyt otin tyhjennys tabletit ja odottelen että päästään uudestaan kokeilemaan uutta alulle

olo on ok vielä.

onnellisia odotuksia teille =)

olette sen ansainneet :kiss:
 
Täällä on puhuttu muuttamisesta ja asuinpaikasta. Aiheesta keskustelleet ovat ainakin kaupungissa asuvia. Onko täällä maaseudulla tai pikkuisessa kunnassa asuvia? Itse asun maaseudulla, josta matkaa on joka paikkaan vähintään 20 km. Isompaan kaupunkiin 30 km. Ei pitkiä matkoja loppujen lopuksi, mutta kaikki siirtymät on tehtävä omalla autolla. Toisaalta hyvää on se että lapsen kanssa voi aika huoletta liikkua pihassa, kun ei ole liikennettä tms.

Toivounelma 12+5
 
Peikko89 Pistänpä minäkin nyt lusikkani tähän soppaan. Ihan uteliaisuudesta kysyisin että minkä alan TESiä te sovellatte? Esimerkiksi Elintarvikealalla on tesissä erillinen kohta Raskauteen liittyvät lääkärintarkistukset ja tutkimukset. Ne ovat palkallista työaikaa jos työntekijä ei voi käydä työajan ulkopuolella. Sairaalat antavat äippäpolin ajat ja sinne on mentävä silloin kun aika sattuu olemaan. Yksikään työehtosopimus ei voi huonontaa työntekijän oikeuksia jos ne ovat paremmat lainsäädännössä. "Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella." Toki tuo edellyttää esimiehelle kertomista että on raskaana. Neuvolasta saa tarvittaessa todistuksen jos työnantaja vaatii.

M1n1 ja toukka 14+6
 
R86
Voi magicarnie :hug: Harmi, että tämä meni nyt näin. Kovasti voimia ja jaksamista sinulle.

Mulle ei oikeestaan kuulu mitään ihmeellistä. Töitä teen ja alan valmistautua seuraavaan rippileiriin, joka on viikon päästä. Tulin lähinnä katsomaan, mitä muille kuuluu :) Niin ja tietenkin poksumaan. Eilen meni jälleen yksi viikko rikki :)

R86 ja Pieni Ihmeemme 14+1 :heart:
 

Yhteistyössä