Hiltsu nyt on sutkin laitettu oikealle paikalle listaan
Ja tervetuloa taas kaikille uusille! Anteeksi että olette joutuneet odottamaan päivityksiäni, en ole oikeastaan viikkoon päässyt ajan kanssa koneelle. (jos joku/jotain jäi välistä, huikatkaa uudestaan!)
Millimamma kyselit tuolla aikaisemmin mielipiteitä siihen kuivaksi opetteluun. Mun mielestä kuivaksi opettelu on lähinnä kiinni lapsen valmiudesta oppia vaipoista kiinni. Ehkä helpointa olisi ainakin kokeilla nyt tai syksyn alussa. Ennen toppavaate -kautta. Jos se herkkyys kausi kuivaksi oppimiselle kerkee mennä ohitse voi olla todella vaikea päästä vaipoista pois. Yleensä se on kuitenkin ennen 2,5 -vuotta.
Meillä on lapset aina oppinut sillein kuivaksi että olen potattanut tietysti jo 1-vuotiastakin, mutta en mitenkään pakonomaisesti. Kuopuksenkin kohdalla piti pistää jossain vaiheessa potta kokonaan piiloon kun potan näkeminenkin sai aikaan huudon. Sitten on pikku hiljaa alkanut pottailu kiinnostamaan ja tullut tuloksiakin, oon lisännyt pottailua enemmän, pitänyt ensin kotona ilman vaippaa jne. Esikoinen oppi kuivaks (kokonaan) 1v6kk ja kuopus 1v9kk. Nää on tosi yksilöllisiä asioita
Mutta itse päiväkodissa työskentelevänä huomaan että aika moni menee sen herkkyyskauden ohitse (syystä tai toisesta), sitten onkin tosi vaikea myöhemmin oppia vaipoista pois.
Muuten tähän aiheeseesi, onko isompien lasten kanssa jotain "opeteltavaa" vauvan tuloa ajatellen
Meillä kuopus, vaikka onkin jo melkein 5v. Tulee hän joka ikinen yö meidän viereen jossain vaiheessa. Me ei etes herätä siihen, eikä se oikeastaan meidän nukkumiseen vaikuta. Mutta vauvan yöheräämisiä ajatellen kuopus pitäisi saada nukkumaan yönsä omassa sängyssä. Oon noita keinojakin viime aikoina miettinyt. Joku tarra -systeemi ainakin kävi mielessä. Ja hyvä se olisi tietysti toteuttaa nyt kesälomalla (vielä 2 vkoa), ennen kuin alkaa taas työt ja hoitokuviot.
Mun maha on ihan selvä vauva maha
Pyöreä ja kiinteä pallo
muita kuin äippähousuja en voi kuvitellakkaan käyttäväni. Oon normaalisti ihan laiha, joten se vaikuttaa tähän tosi paljon. Jos on tiukka paita ei jää muille epäselväksi, mutta toki jos vetäsen tunikan tai hupparin niin ei tuntemattomat automaattisesti tiedä onko kyse tavallisesta lihomisesta vai mistä. Kuopuksesta oli tällänen maha rv 15 et ei nyt kauheesti heitä siitä, mutta kuitenkin näköjään raskausmäärien mukaan maha aloittaa kasvunsa
Asumispaikasta
Ei maalla, eikä kaupungissa
Kaupunginosassa jossa n. 11 000 asukasta. 4km säteellä on kaikki oleellinen, postista, terveyskeskukseen ja pariin ostoskeskukseen. Jyväskylän keskustaan on n. 8km. Tällä hetkellä asutaan kaupungin vuokrarivarissa. Oma tontti ostettiin viereiseltä omakotitaloalueelta ja aletaan rakentaa keväällä. Lapsilla pysyy samat koulut ja päiväkodit jotka 500-800 metrin päässä. On parit lekkipuistot, lenkkeilypolut metsään ja uimaranta vieressä. Metsää ylipäätään ympärillä aika paljon. Tässä on se mitä me halutaan
Ei ihan korvessa, mutta ei kaupungissakaan. On omaa rauhaa ja luontoa ympärillä, mutta kaikki tarvittava löytyy silti läheltä.
Menee tämä raskaus minun kohdalla tällä hetkellä aika
sivuosassa. Nyt on vihdoin pahoinvointi pois kokonaan ja väsymyskin helpottaa päivä päivältä. Vauva ei ole mielessä edes päivittäin ja pystyy touhuilemaan normaalisti ilman rajoituksia. Nautin tästä keskiraskauden ihanuudesta nyt :heart: