Synnytyksen jälkeisistä vaivoista parhaiten on jäänyt mieleen seuraavat asiat:
- tikkien nipistys, eli mulla oli 1 tikki, joka nipisti ihan koko ajan, muut eivät
- nännien rikkoutuminen ja kipu johtuen imetyksestä
- jälkisupistukset
Ei niinkään vaivana, mutta muutoin mieleen jäänyt kivuliaana kokemuksena synnytyksen jälkeen on se, kun ne siellä sairaalassa painaa synnytyksen jälkeisinä päivinä vatsaa aika kovaa kun pitää saada kohtu tyhjäksi verestä yms. Voi vitjat, kun se sattui niin pirusti.
Jälkivuoto mulla taisi kesää sen 8 viikkoa, mutta siitä mulla ei ole mitenkään huonoja muistoja tms.
Mielialan muutoksia täällä koetaan kovastikin.
Itsesääli on meikäläisen uusi piirre
Todellisuudessa mulla on kaikki paremmin kuin hyvin, mutta jos mies sanoo jonkin asian hiukkaakaan väärään äänensävyyn, niin jo parun sitä, miten ilkeä ja välinpitämätön mieheni minua kohtaan on ja etten ole sellaista ansainnut.
Mies siinä sitten silmät suurina ihmettelee, että täh...mitä hän nyt muka sanoi
...kun ei siis todellisuudessa edes sanonut mitään pahaa
Tänään olen ollut kuin takapuoleen ammuttu karhu.
Kaikki miehen vitsit ovat olleet mielestäni typeriä ja olen niille pyöritellyt silmiäni. Hieman tuossa kilahdinkin, kun mies oli sitä mieltä, ettei tiskirätillä voi pyyhkiä muuta kuin tiskipöytää ja minä taas olin sitä mieltä, että sillä voi ihan hyvin pyyhkiä myös muut keittiön tasot ja näin olen siis koko suhteemme ajan toiminut, eikä hän vielä ole bakteerien hyökkäykseen kuollut. En voi muuta todeta, kuin jopas on mulla syyt kilahtaa ja murjottaa sohvalla yksikseni
Nyt naurattaa, mutta tunti sitten olisin voinut vaikka heittää miestä sillä rätillä naamaan :ashamed:
Mullekin esikon raskaus ja syntymä olivat SUURIA asioita ja välillä tunnen vähän huonoa omaatuntoa siitä, että tämä pikkukakkonen menee ikäänkuin vasemmalla kädellä...sillälailla siinä kaiken muun elämän sivussa ja ohella, kun taas esikko oli aikanaan se keskipiste. Mutta toisaalta tämä tuntuu paremmalta...jotenkin silleen rennommalta, kun en enää iahn kaikkea stressaa, sillä olenhan tosiaan jo "uusintakierroksella" ja "kaikki" on jo entuudestaan tuttua.
Limatulpasta kun on ollut puhetta, niin omaani ei ole vielä näkynyt...joskaan en nähnyt sitä esikostakaan, joten en osaa sitä sillälailla odotellakaan.
Esitietolomakkeen täytin neuvolassa jo muutamia viikkoja sitten ja kun nyt siellä TYKS:issä olin siinä synnytystapa-arviossa, niin kansiossani se lappu näytti olevan, eli oli mennyt perille.
Sef