TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

Huomenia :wave:
Osallistun kanssa ristiäiskeskusteluun =)
Eli kyllä meillekin ne tulee.
Olen niin perinteikäs noissa asioissa ja vihkipapin kanssa sovittiin,että samalla siunaa meidän talonkin :D

Eilen hain äippäpakkauksen ja pesinkin kaikki vaatteet jo valmiiksi.
Tytöt nimittäin ovat sopineet,että toinen aina silittää uudet vaatteet ja toinen viikkaa laatikoihin.
Ja äidille tiukka käsky,että silitysrautaan ei sitten kosketa sillä aikaa,kun tytöt ovat isällään :LOL:
Että kyllä meillä ainakin pikkusiskoa jo kovasti odotellaan :LOL:

Olipahan taas hyytävä pvä:n aloitus!! :xmas:
Aamulla sai ensin ihan tuskissaan raaputtaa auton ikkunat auki.
Seuraavaksi paikallinen tankkauspiste Myllylammella pani parastaan...imi mun rahat ja ilmoitti sen jälkeen,että "seuraava asiakas" :kieh:
Soitin aseman huoltoon suhteellisen kiukkusena ja vajaan puoli tuntia odottelin,että joku ystävällinen immeinen tulee palauttamaan mun rahat.
Ja tulihan sieltä melko nolostunut mies :LOL:

Olen jo ihan suosista unohtanut pitkään nukutut aamut.
Kun mies herää töihin viideltä,niin itsekin olen pirteä kuin mikäkin!
Enpä omina työaamuina huomannut samanlaista käytöstä itseltäni :LOL: :LOL:
Niinpä aamut on menneet läppäri sylissä ja pasianssia pelaten :LOL:
Toisaalta hyvä tottua taas ajoissa siihen,että meidän pikku neiti saattaa tosiaan aloittaa itsekin pvä:n jo niin aikaisin.
Pää alaspäin napero on ja pysyy mutta kyllä tuntuu inhalta,kun tyttö takoo pienillä nyrkeillä nivusia...sitten sitä kiemurtelee ja vääntyilee sohvalla,että sais toisen lopettamaan moisen äidin kiusaamisen :/

Voi voi,hyvässä lykyssä 9 vko:a pitäs vielä odotella,että saa tämän pienen syliinsä...
Ei millään malttaisi :heart: :heart:

Pikku neiti 30+2
 
Johjolle kiitos etusivun päivittelystä!!

Ristiäisistä: Täällä pidetään ristiäiset. Ei missään kirkossa kuitenkaan vaan ihan kotona.

Vatsanympärys: Täällä navasta mitattuna on 100cm. Pituudeltani olen 160cm.

Turvotus: Täällä ei turvotusta vielä ole. Ei ollut edellisistäkään raskauksista. Saas nähdä tuleeko nyt.

Kummeista: Me pyydettiin noin pari viikkoa sitten miehen siskoa ja sen kihlattua kummeiksi.

Täällä oli alaselkä viime yönä kipeä. En meinanut sängystä ylös päästä, kun vessaan piti mennä. Ja tukea piti ottaa huonekaluista ja seinistä, että vessaan pääsi. Päivällä selkä on ihan ok, mutta yöllä tulee ihan älyttömän kipeäksi.

Emos 27+5.
 
Emos, ihan sama juttu mulla selän kanssa. Yöllä on tosi kipeä, mutta sitten päivällä kaikki ihan ok. Olen ajatellut, että jalkojen välissä oleva tyyny on liian lattea. Oletko itse keksinyt jotain selitystä selän kivuille?

Ristiäiset pidetään anoppilassa, siitä on jo sovittu :) Kummit on myös päätetty ja melkeinpä nimetkin :LOL: Turvotusta on erityisesti vasemmassa jalassa, ei muuten. Ajattelin, että pitäis lisätä liikuntaan. No tänään tehtiin koiran kanssa pitempi lenkki, melkein tunti ja liian pitkä se lenkki oli. Tultiin loppumatka rollaattorivauhtia...

Mä vielä vähän säästelen tuota vaatteitten pesua. En tiedä miksi... Varmaan ekaksi haluaisin lastenhuoneen rempan valmiiksi. Sitten voi syventyä asukin vaatteisiin :D Kiva, että MrsO:n pelkopolikäynti meni olosuhteisiin nähden hyvin. Toivottavasti helpottaa ajatus, että synnytyksessä on tuttu kätilö mukana.

Ja minä myös stressaan painonnoususta. Siis mulla nousee ihan ok paino, mutta ahdistaa se, jos paino nousee liian nopeasti. Sitten jännittää verenpaineen nousu ja diabetes. Hölmöä kaiketi :ashamed: Painoa tullut nyt 7kg ja ihan normaalinpainoinen olin ennen raskautta. Nyt ollaan viikoilla 27+4.
 
Onpa meillä tosi hieno tuo etusivu, kiitokset Johjolle!

Kävin tänään neuvolassa ja samalla oli sitte myös lääkärikäynti. Painoa on tullu jo 10 kg, mut ei se mua niin kauheasti haittaa ku oon painoindeksin mukaan vielä hyvinki normaalipainoinen. Lähtöpaino oli niin alhainen, mutta eihän tuo sais enää niin kauheasti noista.

Vauvalla oli kaikki hyvin, liikkuu paljon masussa,niin sykkeen otto oli vähä vaikeaa mutta siellä se kasvaa.Lääkäri arvioi, että vauva olisi jo pää alaspäin,mutta kyllähän se saattaa vielä moneen kertaan pyörähtää. Kaikki arvot oli erinomaisesti, mulla on alusta asti ollu kokoajan sama hemoglobiini ja paineet on ollu hyvät.

Mitään muuta tympeetä ei oo ollu raskausaikana , ku et nykyään saattaa närästää ja sit nenästä tulee sillo tällö verta. Se johtuu kuivista limakalvoista. Turvotusta on vähän ollu sormissa, en oo pitäny enää sormuksia, vaan ne roikkuu kaulaketjusta.

Käyn joka päivä puolen tunnin lenkillä ja vauhti on aika kova. Supistuksia ei oo tullu ja opiskelu maistuu vielä. Yöt nukun hyvin, kerran yössä herään vessaan. Nyt on Rv 27+6

Joulua jo odotellaan ja poltellaan kynttilöitä!
 
Painosta sitä on tullut 4,3kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä eiliseen neuvolaan. Ja kun lähtöpainoa oli reilusti ei tarvitsisi tulla enää paria kiloa enempää (jos sitäkään..)
Ristiäisistä me pidetään ne kotona mahdollisimman pienellä porukalla. Meille ne on lähinnä sellainen "välttämätön paha" jotka pyritään pitämään mahdollisimman pian vauvan synnyttyä niin sitten ne on pois päiväjärjestyksestä :ashamed:
Johjolla komea maha :)

Onko muilla ollut huimausta?
Aamupäivällä kun kävin kaupassa niin ajoittain huimasi oikein kunnolla :eek: oli todella inhottavaa. Mistähän moinen mahtaa johtua, kun ei nuo minun verenpaineet nyt niin alhaisia ole eikä verensokerin kanssa ole ongelmia ja hemppakin on ihan hyvä...

MaMa ja tytsykkä 29+6
 
Päätä särkee ja väsyttää |O johan tähän on tottunut että raskausaikana vessassa täytyy käydä joka yö,mutta tähän mä en ikinä totu etten voi nukkua selällään :/ lonkat kipeytyy niin kun joutuu nukkumaan koko yön kyljellään. äh ja pientä flunssaa yrittää pukata päälle niin johan on mukavaa :kieh:

ristiäiset pidetään kotona. näin on tehty kahden edellisenki kans niin miksei tän kolmannenki kans :) ja kasteen lapselle haluan niin tää sopii meille. kummeista ei vielä tietoa...me on kysytty aina vasta lapsen synnyttyä kummit. nyt on vähän ite mietitty ketä kysys,mut alkaa olla vähissä ehdokkaat :/ oonkohan liian tarkka senki suhteen,mut kavereita en haluais ja sukulaisetki alkaa käydä vähiin,sellaset joita viittis kysyä.

painonnousu on mulla ollut oikein vauhdissaan :ashamed: eikä ihme tällä herkuttelulla :D mulla on karmea makeanhimo ja syön joka päivä jotain hyvää :p niin ja lisäks maistuu ihan ruokakin liian hyvin plus hedelmät ja melkein kaikki et ei ainakaan ravinnonpuutetta mun vauvalla oo =) kauhituttaa kyllä tää paino....tähän mennes tullut 10kg ja saa nähä tuleeko toiset 10lisää :eek: mulle on tullut molemmissa aiemmissa raskauksissa 17-19kg painoa et eikai tää poikkeus ole :whistle: on ne kilot siitä onneks lähteny synnytyksen jälkeen,mitä nyt pari kiloa aina jää :kieh: no niin kauan kun normaalipainossa pysyn niin en jaksa murehtia :D makeanhimo vie vallan :ashamed:

maitoa ei oo vielä tisseistä tullut,mut hyvin on koko kasvanut =) onhan tää mukavaa aina raskaus-ja imetysaikana "nauttia" isoista rinnoista :D

Paljon te ootte jo laittanut vauvan tarvikkeita ja vaatteita valmiiks :) mä en oo saanu vielä mitään aikaseks. luulen että mulla jää viime tippaan kaikki laittamiset. ens vuoden puolelle kun tää kumminki menee varmasti niin jos sitte joulun jälkeen laittasin vauvan jutut valmiiks :)

Koska meinaatte sairaalakassin laittaa valmiiks? tällästäkin tässä mietin....en ainakaan huomannut onko tästä ollut jo puhetta niin kysynpä vähän :) ja mitähän sinne ottais mukaan? tietysti nyt vauvalle ja itselle vaatteet,mut olisko jotain lisättävää :whistle: mulla on ollu tapana ottaa trip mehuja mukaan sinne synnytykseen,mut en oo niitä paljon ehtinyt juoda kun on niin nopeaa toimintaa ollu :) taidan kuitenki tälläki kertaa varata niitä mukaan,edes yhden. sairaalas kun saa sitte niin hyvin ruokaa ja mehua ettei sielä nälkä/jano tuu. mut yks mitä mietin että otan irtokarkkeja mukaan :p tai sit laitan miehelle pyynnön että tuo mulle heti kun tulee lasten kans vierailulle sairaalaan ;) pakko vähän saada napostella sielä sairaalassa,mä kun inhoan sielä olla :(

mut nyt ei enempää...jatkan hetken netissä surffailua rauhassa kun pojat on päikkäreillä :)

Voikaahan hyvin mammat! :D

mmamaa 28+2 :heart:
 
Heip!
Huijui Tuulia78, tosiaan eihän tässä ole kuin muutamia hassuja viikkoja enää ja voi jo toukkeli olla syntynyt. Katsoin tänään raskauslaskurista ja pitkällähän se viiva siellä jo on, eli todella on jo pitkällä koko homma. Samalla laskin työpäivät, niitäkään ei ole enää kuin hiukka yli 20. Vähiin käy aika ja töissä ainakin olis vaikka miten tekemistä, eikä vieläkään ole kukaan tehnyt elettäkään että mun töitä joku kattois. No, en jaksa ressata moisella, olkoon sitten tekemäti jos niikseen on.
Tänään pitäis jaksaa siivoilla kotona ja tehdä vähäsen opintohommiakin. Tuntuu vaan että töitten jälkeen on niin puhki ettei jaksa oikein mitään tehdä, mutta kaipa siihen pitää vaan totutella.
MrsO, aika hienosti mun mielestä siellä pelkopolilla otettu se homma haltuun, eli jos kertomasi suunnitelman mukaan hommat etenevät niin varmaan olet hyvissä käsissä siellä :heart:
Mä en osaa pelätä, kun ei ole tulevasta mitään tietoa. En myöskään ole ressannut sokruilla enkä painonnousulla, enemmän olen ressannut toukan syntymän jälkeisestä elämästä.. että osaanko sitten olla sen kanssa ja että lapsi kasvaa normisti ja ymmärrän hänen tarpeensa, ja jos on kovin itkuinen niin että toivottavasti minun pinnani kestää. Kun ei koskaan tiedä, ja tuntuu että porukat kyselee kokoajan että onko kaikki kunnossa (kun en oikein tiedä miksei olisi...?) ja kai ne jotenkin pelkää sairasta lasta. En tiedä kuvittelenko niin, mutta itse en osaa tässä vaiheessa ajatella sairauksia, mutta jos niitä tulee niin sitten se on sen ajan murhe.
Jep, pitää vielä hetki touhuta töitä - eilen olin 10 tuntia duunissa niin olin pikkasen kuitti - joten tänään riittänee normaali päivä.
Vointeja naisille, pian on jo marraskuu =)
 
Minäkin viimein tartun näppikseen pitkästä aikaa, en haluu tippua listoilta! Joka päivä tulee luettua kyllä teidän jutut mutta toi kommentointi on vaan jäänyt :ashamed:

Meillä pidetään nimiäiset kuten esikoisellekin. Me vanhemmat pidetään puhe, jonka aikana vauva on kumminsa sylissä suvun vanhassa perintökastemekossa, sitten nää tavanomaiset kahvittelut, yhteiskuvat, lahjojen aukaisut jne... Jännitin kauheesti ekoja nimiäisiä kun ne oli suvun ekat sellaiset, mutta ihan turhaan! kivat juhlat oli eikä yhtään jäykät, vaatihan se puheen kirjoitus tietty vaivaa mutta hyvä siitä tuli vaikka itse sanonkin! :D

Sairaalakassin pakkailen varmaan tuossa joskus 30 viikon jälkeen ja vaatteet ajattelin pestä n. kuukautta ennen. Pieniähän ne on että ei tosta nyt tuu kun pari koneellista. Sairaalakassiin mulle tulee ehdottomasti omat vaatteet (verkkarit tai parit, imetyspaitoja, imetysliivit, omat sukat ja aamutossut) ainoo sairaalan vaate jonka voin pistää pn ne verkkopikkarit ja aamutakki. En mä kotonakaan heilu yöpaidassa päivisin! Muuta ehdotonta on pillimehut, suklaa ja pullo mehutiivistettä (kiva saada mehua omassa huoneessa, en osaa juoda kraanavettä jos ei janota ihan kauheesti). Niin ja vauskille pieniä kietaisupaitoja, mua niin ärsytti viimeksikin ne sairaalan paidat, jotka on siis selästä auki eikä mitään nauhoja tms. kiinnitystä. Eli meillä ainakin sitä paitaa sai kokoajan olla laittamassa paremmin :kieh: muuten potkarit, myssyt tms. kelpaa kyllä.

MrsO Ihan pätevältä kuulostaa toi sun pelkopoli-suunnitelma. Mäkin kävin juuri maanantaina siellä lääkärillä, joka oli aivan ihana tyyppi! Tuli oikeesti hyvä mieli kun se oli niin jotenkin lämmin ja ystävällinen ja pitkän aikaa ultraili vauvaa ihan vaan että mäkin näkisin. Tulipa nyt sitten oikeen taas varmistetta, että pikkusisko se siellä :heart: . Ihan selvästi näkyi tytön sukupuolielimet. Sain samalla ajan painoarvioon tai siis 'kasvukontrolliin' viikolle 36. Siellä sitten katsellaan, että jos vaikka käynnistetään tai sitten ei...

Painoa mulle on tullut viikolle 28 mennessä ekasta neuvolasta 7,5 kg, josta oon erittäin tyytyväinen! Esikoisesta otin sen parisenkymmentä kiloa, joista osa on vieläkin tossa muistona |O Nyt ei siis tarttis tulla paljoa ja oon mä vähän kyllä tarkemmin katsonutkin syömisiäni. Ehkä mä vielä joskus siis pääsen siihen mun alkuperäiseen lähtöpainoon takaisin (siis siihen ennen esikoista)... Mulla imetys ei tiputtanut kyllä raskauskiloja mainittavasti vaikka jatkoinkin 7,5kk. Joillain onnellisilla se toimii taikadieettinä mutta mulla ei.

Jep, hyviä vointeja kaikille, kohta se loppusuora on ihan oikeesti käsillä!!!!

Sisi ja Sylvi 28+6
 
Runttipulla ja sisi: Kyllä mäkin olen tyytyväinen sillai tohon pelkopoli käyntiin, meni oikeestaan paremmin kun olin kuvitellu sen suhteen et ne otti asian noin vakavasti ja alkoivat suunnittelee just kaikkea mahdollista.
Se etten päässy peloista tai luottamuksen puutteesta oli pienoinen pettymys, eli odotin etten olis enää niin paljoo pelänny! Mutta tosi on et hirmu hyvin Oysissa hoidettiin toi homma!
Helpotti se käynti olotilaa hieman, ja tammikuussa sit näkee sen toisen käynnin jälkeen et miten se homma sit etenee!

Sisi Meillä kans oli ihana lääkäri, se ihan pikaiseen katto typyn painoarvion ja sit ultraili vaan muuten vaan! Näytti oikein pysäytetyin kuvin kuinka neiti mietti käsi leuan alla, ja sit se kans pysäytti kuvan jalkoväliin ja suurenti sen viel niin et mekin nähtiin et neiti on tulossa! Oli tosi mukava!

Oon vieläkin ihan tohkeissaan tytöstä :D Just hiplasin kaikki vaaleenpunaiset vaatteet läpi :LOL:
 
heippa kaikille!

mukava lukea taas kaikkien kuulumisia, tuntuu vaan niin jännältä että viikot sen kun kuluu, uusimmat pinot tuolla taitaa olla heinäkuun lasketuilleajoille, kyllä me ollaan jo pitkällä ;)
ja en vaan usko että jotkut meistä menee jo viikoilla jotka alkaa kolmosella! hui!

täällä selvitty viime viikonlopun anopin vierailusta ja nyt tosiaan haluan kans vähän taukoa ennenkö seuraavat yökyläläiset tulee, tosin kavereiden majoittaminen on tähän verrattuna lastenleikkiä.. :)

painoa mulla on tullut n 7 kg, lähtöpainoindeksi oli 19.
maha on mukava, harmi olis pitänyt ottaa myös lähtömitta vyötärönympäryksestä niin osais paremmin suhteuttaa nuo lukemat, mulla tällä hetkellä 97cm

mulla valuu tissit ihan päivittäin reilusti, varsinkin yöllä.. erityisesti ne ei ole kasvaneet (harmi sinänsä:) mutta jotain sieltä tosiaan tulee ja välillä oikein runsaasti.

kaikkea hyvää teille kaikille syksyiseen viikkoon!

minea 27+5
 
en mä sitten mennytkään helsinkiin tapaamaan sitä mun kaveria, kun se oli jo kättärillä ja vauva oli syntynyt. toivottavasti pian pääsee katsomaan sitä pienokaista.

mä olen menossa Jorviin pelkopolille 21.11 ja samalla otetaan kolmas ultra, että kaikki on varmasti mahassa kunnossa, kun syön noita masennuslääkkeitä. Ja toivottavasti nyt näkisis kumpaa sukupuolta tuo on, kun ei viimeksi suostunut näyttämään, kumpi on tulossa ja mun äiti sanoikin että ihan oikein meille kun halutaan etukäteen tietää sukupuoli.

Onko muilla jo sellaista oloa, että voisi jo se tammikuu tulla, että vauva jo syntyisi. Mua jotenkin jo kypsyttää tämä kömpelyys, selän säryt ja muu. En halua että vauva syntyy ennen aikaisena, joten odotan tammikuun tulevan nopeasti, alan olla kärsimätön.

En ole viel miettinyt, että koska sen sairaalakassin pakkais, varmaan vasta viikon 35 jälkeen. Mutta muuten kyllä tuo lastenhuone alkaa olla valmis ja vaatteen pestyinä ja silitettyinä kaapeissa, vaipat ja rasvat on ostamatta, mutta eiköhän ne jää sinne loppupuolelle. Pakko on ollut hajauttaa tuota ostelua, kun ei ole varaa kaikkea kerralla ostaa.

olen tässä miettinyt, että pitäisikö tuolle miehelle ostaa joku isänpäivä nyt isänpäivänä, en vain tiedä mitä kivaa sitä keksisi. Ja joululahjojakin pitäis miettiä, kummitytöl on enskuus synttärit ja omallekin isälle jotain pitäisi keksiä. yhtä rahanmenoa tämä loppu vuosi.

emmy83 30+3
 
Heips kaikki!

Mä olen varmaan tän pinon laiskin kirjoittaja kun kirjoittelen niin tiuhaan tuonne keskenmenon jälkeen plussanneisiin :ashamed: Mutta kurkin aina tännekin mitä muille tammimammoille kuuluu =) Nyt voin sitten tunnustaa, että olen vihdoin uskaltanut ostaa vauvalle jotain...Ostettiin aika makeet Brion Happy yhdistelmävaunut ja värinä turkoosi! Eipähän hukuta massaan ja varmasti huomataan tuolla liikenteessä :D Lähti niin halvalla uutena (n.400?) ettei voitu vastustaa. Siinä tuli mukana jos jonkinmoista lisävarustetta ja takuu on vuoden.

Isyyspakkauksen olen jo antanut isukille ja tykkäsi siitä kovasti. Yhden bodyn siihen uskalsin ostaa (tekstillä:My middle name is scream), lisäksi Papa is the best- vauva krääsää (tuttipulloa,tuttia,ruokalappua yms), korvatulpat, hengityssuojain, sisu-aski, uusi vauva-kirja(humoristinen), isä-muki ja kasa netistä tulostettuja hauskoja vauvaan liittyviä kirjoituksia ja testejä. Tietysti unohtamatta kotoapoistumislupa-kaavaketta :D Pidin koko ajan mantrana itselleni, että en osta nyt mitään vauvalle vaan nämä tulee isukille :LOL:

Mutta nyt kun tuli nuo vaunut ostettua (vieläkin shokissa!) niin pakko myöntää, että tän mammat sormet oikein syyhyää ostaa nyt kaikkea mahdollista! Miten sitä saisi nyt pidettyä mopon kurissa? :eek: Mutta viikot lentää eteenpäin ja en halua, että tulee hirmu kiiruskaan niin nyt tää mamma antaa viimein itselleen luvan alkaa nauttia odotuksesta! :p

Olo on ollut muuten hyvä, pääsin viimein mieheni luo ulkomaille ja täällä ois tarkoitus synnyttää, iiks. Palaamme taas keväällä takaisin Suomeen omaan taloon. Olen nyt jo jäänyt pois töistä:tämä viikko vielä talvilomaa ja sitten 3.11. alkaa varhennettu äippäloma! B)

Täällä oli painosta puhetta. Mulla sitä on kertynyt lähtöpainoon nyt rv30+3 7,5kg ollen nyt n.55,5kg. Viimeksi olin neuvolassa rv 28+3 ja silloin kaikki oli ok. SF-mitta oli silloin vain 24cm, mutta oli selkeästi kasvanut sitten viime mittauksen. Eli hieman alakäyrän yläpuolella mennään =) Eli timmillä masupallolla mennään :D Vauva kova melskaamaan. Niin ja 4D-ultrassa paljastui tulokkaan olevan mallia tyttö :)

Voikaahan hyvin mamuskat!

Toive81 ja Mini 30+3 :heart:
 
Painosta Mulla on tullut n. 5kg alusta alkaen.

MaMa74: Täällä on ollut huimausta, etenkin aamupäivisin. Useaan kertaan olen meinannut pyörtyä ja kerran myös pyörryin. Mulla on aina etenkin aamuisin veranpaineet tosi alhaalla, ni varmaan siitä johtuu. Ja osittain nyt siks oon saikulla äitiyslomaan asti.

Maitoa tai jotain "eritettä" täällä on myös tullut jo jonkin aikaa.. =)

Sairaalakassia en ole vielä tullut edes miettineeksi. Kai se joskus kuukauden päästä pitäisi laittaa valmiiksi. Vauvan vaatteita en myöskään ole vielä pessyt, jos malttaisi vielä hetken aikaa odotella.

Anopilta saatiin tänään sen kutomat villanuttu, myssy, lapaset ja 3 sukat, vähän oli söpöjä!:) Lisäks saatiin parit sen tekemät pussilakana-setit, joista toiset oli ihanan pehmoista flanellia. Hieman jo tässä ärsytti sen touhotus, mutta kivahan se on, että joku muukin jaksaa olla tästä vauvasta innoissaan. :)

Pearl 28+0 :heart:
 
Pearl84 voihan tosiaan olla että verenpaine vaan oli niin alhainen, olihan se kerran neuvolassakin 99/58 ja kyllähän noilla luvuilla saattaa hieman pyörryttää..
Toive81 kyllä näillä viikoilla jo voi alkaa ostelemaan tarvikkeita vauvalle ihan hyvällä omallatunnolla. Alkaa olla jo niin hyvät viikot että vauva kyllä selviää vaikka syntyisi etuajassa, tietysti parempi ettei niin käy :D
Sairaalakassin varmaankin pakkailen sitten kun äippäloma alkaa eli marraskuun lopulla. Ja minä kuljen sen ajan kun sairaalassa olen niin ihan suosiolla niissä talon vaatteissa, eipähän tarvitse pyykätä niitä sitten itse. Ja vauvalla käytän myös talon tarjoamia vaatteita vaikka viimeksi ne oli hiukan nafteja tuolle kuopukselle. Minä vaan en jaksa kuljettaa ylimääräisiä tavaroita matkassa..

Onko teillä jotain ruokaa, suolaista tai makeaa tms josta olette joutuneet raskausaikana luopumaan ja jota haluatte ehdottomasti kun vauva on syntynyt?
Minä haluan ehdotomasti maksakastiketta heti kun kotiudun. Minä tiedän että tämä minun mieliruokani josta olen joutunut nyt kieltäytymään on monen mielestä kaikkea muuta kuin hyvää..

MaMa ja tytsykkä 29+6
 
MaMa74: Teillä on siellä synnärillä hieman erikokoiset vaatteet ku täällä. OYSissa ainaki ennen ollu suurinosa 60 cm ja osa jopa 70 cm eli hurjan suuria vastasyntyneelle. Potkreissa jalat ei mee edes jalkojen paikoille ku on niin suuret. Kävin viimeksikki monta kertaa päivässä kattoon onko tullu kaappiin puhtaita vaatteita, että sais heti jemmaan jos on pikkuvaatteita.
 
Mama74, sama täällä :attn: tai ylipäätään maksaruuat, en ole niitä nyt syöny kun tiedän että esim. maksamakkaraan iskee himo ja tekis mieli vetää koko tuubillinen sitä sitten leivän päällä jos kerran aloittaa. Odotan aikaa että voin syödä maksaruokia :p Jouluna tosin kaikesta huolimatta ostan kyllä maksalaatikkoa ja syön sitä! Juomispuolesta hyvä punaviini maistuu sitten jossain vaiheessa kyllä, vaikka ihan lasillinen tai pari - harvemminpa sitä pullollista on ylipäätään tullut juotua joten se on kans mikä on nyt jäänyt. Yhden pullon ostin alkoholitonta ja se oli kuin sokeritonta omatekemää mehua, joten olen jättänyt koko viinin sitten raskausaikana. Niinkuin muutenkin alkoholin. Imettäessä kai voi joskus lasillisen ottaa, sitten kun imetysväli on pidempi. Näin olen ainakin käsittänyt.
Muista jutuista en ole oikeastaan luopumaan, homejuustot tai gravatut kalat ei ole ikinä maistunu mulle joten ne on menny tuossa ihan itsestään.

Sairaalakassin laitan mäkin joulukuussa, sitten kun olen kotosalla jo töistä. Otan kyllä vaatetta mukaan (just jotain mukavia väljiä vaatteita) ja toukalle tais olla jo kesäkuussa ostettuna sairaalavaatteet :whistle: pieniä 50 cm vaatteita siis, jotka on ruskeavalkoiset sävyiltään.
Mikä juttu toi trip-homma on? Niitä meillä on kaapissa aina jemmassa jos kummityttö tulee kylään niin ollaan aina pidetty joko saunareissua ajatellen tai sitten kesällä ulkoillessa "retkijuomana" varalla trip-mehuja, joten ne on helppo nakata mukaan mutta eikös sieltä saa sitten mehua muuten?
Pitää varmaan nyt seuraavassa neuvolassa joka on parin viikon päästä, kysäistä että joko mä alan sitä sairaalakäyntiä kyselemään. Muistaakseni sitä suositeltiin joulukuussa käytäväksi, joten ens kuun aikana se varmaan pitää sitten varata. Siellä sit varman selviää moni asia, vielä en ole juuri sairaalaa ja synnyttämistä ajatellut. Äkkiä sisään ja vauva ulos ja äkkiä pois, jos vain voi toivoa - mutta sen näkee sitten miten se menee ;)

Jep, nyt tekemään vihdoin opiskelujuttuja, on jo melkein rästissä yksi referaatti. Aion saada sen tehtyä tänään :whistle:

Sisi, miten teillä sukulaiset otti ne nimiäiset? Meillä on ollut hiljaiseloa (normisti soitto per päivä ja voinnin kysely) - joten tässä ollaan nyt herneet nenässä sitten puolin ja toisin... grrh. Mutta minä en periksi anna |O
 
Mä kaipaan aurajuustoa, valkohomejuustoa, maksalaatikkoa ja maksamakkaraa :p Ja juomapuolesta rekorderling mansikka-lime siideriä, nam, nam, tosin tuota siideri puolta saan varmaan ensi kesään odotella, imettää meinasin ainakin sen ½ vuotta vähintään.

Kyllä mulle on ainakin aina sairaalassa ihan kannullinen mehua tuotu yöpöydälle, ei oo tarvinnut omia eväitä mukana olla.

Painuiskohan nukkumaan, väsyttää, kävin taas 6 kilsan lenkin ja sitten vielä saunassa, niin avot valmista kauraa vaaka-asentoon tämä emäntä :wave:
 
Hmm oikein ku alkoi miettimään kaivattuja ruokia niin mulla tuli ekana mieleen aurajuusto ihan kylmiltään esim. hampurilaisen välissä :p ja muutenkin kaikki tuorejuustot ne ihanat maut,yrttituorejuusto,ruohosipuli jne. :p aih että kun himottais niitä syödä :D ostan kyllä heti kun vauva on syntynyt niin juustoja himona =) mitähän muuta mun tekis mieli...ehkä sekin että sitä odottaa taas aikaa jollon ei oo raskaana niin ei tarvi olla niin tarkka kaiken ruuan suhteen :) mä kun oon niin panikoiva kaiken lihan kypsyvyyden ja elintarvikkeiden tuoreuden suhteen muutenkin niin nyt raskausaikana tää tuottaa erityistä päänvaivaa :/

mut kyllä tässä edelleen nautitaan raskaana olosta :D mä kun oon niin "tyhmä" et aina ikävöin tätä olotilaa jälkeenpäin :eek: ja tavallaan sitä synnytystä ja kun saa vauvan ensikertaa syliin :heart: se kaikki on niin hetkellistä ja ihanaa et tahtois aina vaan uudestaan kokea :D tällä menoo meillä on 10 lasta tai niin monta kun ehtii tehä iän puolesta :LOL:

runttipulla näistä trip mehuista....luulis et joka sairaalassa saa mehua kyllä sitten osastolla,mut sielä synnytyssalissa ei välttämättä mehutarjoilua ole :whistle: ainakin muistan lukeneeni aina kaikista opuksista että varaa mukaan juotavaa ja jotain pientä syötävää :) toki saahan sen synnytyksen päätyttyä hyvät tarjottavat ;)

Mulla päätä särkenyt tänään koko päivän :( ei nyt niin kovasti,mut kuitenki nii et tuntuu ärsyttävästi. en oo viittinyt panadolia ottaa kuitenkaan....selviän kyllä ilmanki. ja kohta pääsee onneks nukkumaan :)

emmy83 juu mulla kans välillä tuo olo että vois jo tammikuu tulla :) ei jaksais enään lihota ja olla niin kömpelö,mihkään suuntaan meinaa taipua ja tää yleinen lyllerö olotila mikä tästä pallosta aiheutuu niin kyllähän se ottaa voimille. mut mulla vähän ristiriidaassa nää tunteet....tahtois äkkiä vauvan pois masusta mut sit taas on se vaan niin ihanaa kun se tuola potkii ja möykkää menemään :heart:

mut eipä taas muuta :wave:
 
Hei olenko ymmärtänyt ton juusto homman väärin???? Eli kotimaisia pastoroidusta maidosta tehtyjä juustoja saa syödä. Valion ja arlan tuorejuustoja sekä homejuustoja... Mä olen ainaski syöny niitä.
Maksaa olen välttänyt, viini ei maistu. Siiderin olen joskus saunan jälkeen juonut.

Nyt närästää, väsyttää ja vi....ttaa, kylläpäs on mukavaa :LOL:

Meillä pidetään ristiäiset, en vaan ole miettinyt vielä missä.
Sairaalakassia en ole pakannut, toivottavasti sitä ei ihan viel tarvii..

Kauniita unia tytöt :flower:
 
Sasha80: En ole keksinyt mitään selitystä, miksi selkä yöllä kipeä. Olen ajatellut, että yöllä makaa kauemmin samassa asennossa kuin päivisin ja päivisin ei muutenkaan pitkiä pätkiä makaa kerralla niin johtuu sitten siitä. En tiedä sitten. Minulla ei mitään tyynyä ole jalkojen välissä.

Mama74: Täällä on huimausta varmaan joka toinen päivä. Minulla se johtuu alhaisesta verenpaineesta. Ja hemoglobiinikin on nyt laskenut. Jos minua huimaa niin pahimmillaan huimaa myös maatessa. Ei ole kyllä kiva tunne, kun mikään asento ei huimaukseen auta. Ja minulla ollut tuota huimausta aina silloin tällöin vaikken raskaana olisikaan, paitsi ei noin pahana mitä nyt raskaana ollessa eli silloin, kun en ole raskaana ei huimaa maatessa. Vielä ei ole tullut sellaista kuin edellisissä raskauksissa, että neuvolassa, kun mitattiin sf-mitta ja kuunneltiin sydän äänet niin heti, kun selälleen meni alkoi huimaus. Ja muutenkin kotonakaan ei pystynyt yhtään olemaan selällään. Toivottavasti nyt ei semmoista tule.

Sairaalakassin laitan varmaan joskus joulukuussa valmiiksi.

Minä kaipaan maksalaatikkoa ja maksamakkaraa. Maksamakkaraa kyllä olen vähän kerran syönyt, mutta itse sitä en voi ostaa, menisi puolessa päivässä koko pötkö. Maksalaatikkoa aion jouluna vähän syödä.

Vauvan vaatteita olen tänään vähän jo pessyt. Ja huomenna varmaan pesen loput.
 
Daizz Mikäs äpoli käynnissä ahistaa?
Johjo en tiedä mistä olivatkin KYSillä löytäneet niin nafteja vaatteita. Niissä kun on se kantapää silleen avoin että on helppo ottaa vauvalta verikoe kantapäästä niin meillä se oli pelastus senkin takia että jos olisi olleet normaalit jalkaosat niin ei olis menny neidille jalkaan Ja hyvähän se oli niiden verikokeiden takiakin kun tytöltä seurattiin tuota verensokeria kun oli niin iso (4840g)
Runttipulla hyvä etten ole ainoa joka himoitsee maksaruokia. Niin ja sen verran noista maksaruoista että minä söin tuossa joku aika sitten maksalaatikkoa ja sen sitten "tunnustin" neuvolassa niin terkka tuumi että tuskin yhdestä kerrasta on mitään haittaa

Niin ja noista juomista ja eväistä sairaalaan.. KYSillä tarjoilivat synnytyssalissakin oikein ahkerasti juomista ja tarjolla oli veden ja mehun lisäksi limua, joten juomista (siis niitä mehuja ) ei ainakaan täällä tarvitse ottaa mukaan kuin iskälle sinne saliin

 
Kaivattuja ruokia piti tulla kertomaan heti, kun olen niin kaivannut :) Eli graavilohi on täällä intohimon kohteena, oikein tekee pahaa kävellä kaupassa kalatiskin ohi. Taitaa tulla jo kolmas joulu, kun jään ilman graavilohta (esikoinen syntyi 12/06, 12/07 olin raskaana mutta tuli km, ja nytkin lienen raskaana joukuna koska la vasta 8.1.)
Ja toinen herkku on läheisessa Citymarketissa myytävä "kalamestarin savulohiherkku", sellainen esimerkiksi leivän päälle levitettävä tahna, jossa on lämminsavulohta, surimia yms. herkkuja jossain ihanassa mössössä (tuorejuusto tms.)... Sitä söin heti tammikuisen keskenmenon jälkeen lohtuuni.
Niin ja noiden kalojen lisäksi kaipaan savujuustoa, sitä makkaran näköisessä pötkössä myytävää!

Tuorejuustoja olen kyllä syönyt, Creme Bonjouria ja Violaa. Ovat pastöroituja, vaikka toki niissä varmaan joidenkin mielestä riskinsä on. Olen pitänyt huolta kylmäketjusta ja syönyt vain hiljattain avatusta paketista, eli ainakin omalta osaltani yrittänyt vähentää riskejä.

Sairaalakassin pakkaan varmaan aika myöhään. En oikein osaa vielä ajatella asiaa, ellei sitten ala ennenaikaisuus uhata. Vauvan vaatteet ovat suurin osa säilytyksen jäljiltä puhtaina ja viikattuina, mutta taidan silti pestä varaston hajut pois. En ole mikään vaatteiden silittäjä, joten pyrin ripustamaan vaatteet narulle siten, ettei pahoja ryppyjä tule alkuunkaan. Meillä on muuten ihan mielettömästi vaatteita, kun esikoispojalle oli tosi paljon unisex-värejä, joita aion käyttää nyt tytöllekin. Sen lisäksi alennusmyynneistä on jo tarttunut jokunen vaate matkaan, eli kyllä riittää pahemmallekin sottapytylle ;)

Tuttiritari, keskiyön jälkeen jo rv30+0!!!
 
en mä tiiä...pelottaa ja ahistaa mitä ne tulevasta päättää...millä vkolla nyt sitten meille tehää se hel*PIIP* punktio ja mite sitte saanko synnyttää normaalisti vai leikataanko...miten mun kurin pito syömisen suhteen on auttanut tuohon kasvuun...jos ei oo auttanu kauheemmin..ni mulla menee järki...itteeni kiduttanut ihan "turhaan"...
Ja ja...ja...ku mulla o riskinä et tää HEL*PIIP* diabetes jää...niin ainakin neukka täti tiistaina sanoi et todennnäkösesti jää..ja mä oon ihan...ihan...loppu näije sokeri juttujen kanssa..ja jos tää jatkuu lopun elämää ni *PIIP*...Ja ku pitäs saaha kiloja pois...mut ku ne ei kertakaikkisesti lähe millää...tosi sitkeesti...
Masentaa....ahistaa...elämä...ja sitten mietin kauheesti mitä tuomioita huomenna saan...sitten...
Mä en kestä jos tää sokeri touhu jää...mä delaan...Miks aina pitää mun elämän potkia päähän..miks mä en vihdoi saa nauttia siitäe t mä oisin onnelinen ukkelista ja tulevasta vauvasta...ja kodista...ja niinku yleensä kaik asiat o todella hyvin siihen nähe mitä ne ol vielä pari vuotta sitte....
MIKA mä en saa koskaa hengähtää...helpotuksesta...aina on jotai joka syö mun mieltä..ja painaa mua kauheesti...Tuntuu et mulla o taakkaa menneestä elämästä ihan liikaa...ei meinaa selkä kestää kantaa niitä...
Miks mä en saa vaa olla onnellinen...KERRANKI...??!!

hmmh...Aina on joku varjo elämässä...aina joku asia on joka asistaa...ei oo hetkee et vois levätä...Mä oon nii täytee syötetty kaikkee...et...ei jaksas...
 

Yhteistyössä