TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

Lara83
runttipulla, täällä kanssa yksi joka on sitä mieltä että kyllä te lapsen vanhempina teette teidän perheelle parhaan ratkaisun. Ei lasta voi kastaa seurakunnan jäseneksi vain suvun mieliksi, kyllä siihen pitää parempi syy olla. Me ei olla mitään erikoisen uskovaisia, ja kirkossa käydään harvemmin mutta meille seurakunnan jäsenyys on kuitenkin omalla tavalla tärkeä juttu joten kaste-asiaa ei tarvitse sen kummemmin miettiä. Mutta ainakin kaveripiirissä on pidetty paljon nimenantojuhlia jotka on ollut aivan yhtä hienoa ja tärkeitä tilaisuuksia kuin ristiäiset. Joten koita kestää typeriä kommentteja ja ole ylpeä siitä että olette tehneet juuri teille sopivan päätöksen.

Mitä maitohappobakteereita syötte? Mulla toi hiiva vaivaa tosi inhottavana, eikä se canesten tunnu auttavan ollenkaan.. jos tää ei kohta helpota niin täytyy mennä lääkäriin. Vaalean leivän jätin jo kokonaan pois ja sokereitakin yritän välttää.

Neuvolassa tuli käytyä, sokerirasitustulos oli hyvä joten sitä ei tarvitse enää toivottavasti toista kertaa kokea :x painoa on tullut nyt 6kg, joten ei tarvitse paino-asiaa stressata. Ainut ylläri oli hemoglobiini, se oli laskenut säännöllisestä raudan syönnistä huolimatta 112-->104. Joten täytyy vaihtaa Retafer johonkin toiseen rautavalmisteeseen... ja syödä rautapitoista ruokaa. No, eipä tarvii enää ihmetellä miksi olo on niiiiin väsynyt kokoajan.

Johjolle kiitokset ahkerasta päivittelystä, hienon etusivun olit tehnyt. Ja poista ihmeessä sellaiset jotka ei yhtään ole aktiivisia, jos he kuitenkin lukevat pinoa niin varmasti laittavat sitten viestiä... Ja jos ei eivät edes käy lukemassa niin turhaa sellaisia on pitää listoilla.

Kummit pyydettiin viimeksi juuri ennen kuin tyttö syntyi. Nyt en tiedä yhtään ketä pyydetään kummeiksi, niin voi olla että jää myöhempään vaiheeseen. Jokainen pyytää silloin kun hyvältä tuntuu, ei siinä mitään sääntöjä ole :)

Hauskaa päivänjatkoa kaikille tammimasuille! :wave:

Lara83 ja Eemeli 28+6 :heart:
 
Heips ja kiitos kommenteista :hug: :heart:
Meillä on just sama linjaus noissa jutuissa että jos lapsi haluaa liittyä kirkkoon riparin aikaan niin toki saa tehdä sen. Eikä mitenkään kielletä uskontoa, vaan normaalisti voi osallistua opetuksiin ym. Suvulla on kai just se käsitys ettei mitään juhlia ole ilman kirkollista aamenta ja ettei kunnon juhlia voisi järjestää muuten. Sanoin juu suorat sanat mutta kun jauhot oli suussa niin sitten alkoi tupata tekstiviestejä. En jaksanu edes vastailla, totesin vain miehelle että vähään aikaan en taida käydä sukulaisten luona. Ajatelkaa, mä liityin kirkkoon tilapäisesti takaisin siskon vuoksi kun hän halusi musta kummin ristiäisiin.

No enivei, siis kirkkokastetta ei tule eikä tipu vaan pidetään kivat nimenantojuhlat sitten, olipa suku mitä mieltä tahansa. Vähän huvittaa kun mun oma isä paasas asiasta ja en ole ikinä elämäni aikana nähny sen edes käyvän joulukirkossa :LOL: saatikka muissa jutuissa, paitsi häissä (ei tosin omissaan) ja hautajaisissa ja kastesysteemeissä.

Jees, töissä on kiirettä ja seuraavat viikot menevät kyllä nopsaan, enää käytännössä kuukausi töitä jäljellä. Toukkeli jumpsuttaa välillä jo ihan huomattavan kovasti, ei vielä satu mutta tuntuu että melkein tulee masusta ulos. Mittasin eilen masun ja 108 cm oli sekin, eli aika huima on, mutta kun on pituutta vähän niin kai se enemmän pullistuukin :LOL:

Johjolle vielä kiitokset tosi kauniista sivusta, kävin eilen vilkaisemassa sen :)

Runttis ja toukkeli 28+0
 
Meillä ei ainakaan vielä ole tullut ihmeempiä ohjeita isovanhempien suunnalta, oon vähän sitä hetkeä pelännytkin. Tykkäisin mieluummin itse kysyä kun on pulmatilanne kuin ettö tuputetaan ohjeita :p vaikka hyväähän ne tarkottaa..
MrsO meillä on näköjään yksi sama nimiehdotus ;) Ei tosin olla nimistä viime aikoina keskusteltu ollenkaan, sukupuoltahan emme siis tiedä. Kaipa niitä jossain vaiheessa pitää alkaa taas miettimään :)
Rahapäätöksiä täällä edelleen odotellaan, kyselin jo sairaskassasta ja kuulemma ovat edelleen työn alla. On tää raskaana olo yhtä odottelua yhden sun toisen asian suhteen :LOL:
Joo munkii mielestä toisaalta outoa kun ei sitä sisätutkimusta tehty, tai lähinnä mua mietityttää että aikooko esim ensi kerrallakaan sitä tehdä..Mistäs sitä kohdunsuu tilannetta sitten katsotaa, ei mistään.. :$
Vihlooko kellään muulla välillä virtsarakkoa/virtsaputkea? Pissanäyte oli ok viime viikolla joten tuskin mistään tulehduksesta on kyse. Jydäytteleeköhän vauva sitten alaspäin vai mikä lie..ilkeän tuntuista.

hiphei tänään 29+0! :)
 
Sateisia terveisiä Suomen Turusta =) Mies järjesti sitten oikein kunnon yllärin :heart: Mulla oli viime viikolla synttärit ja lauantaina mies ilmoitti että lähdetään Turkuun kylpylään lillumaan pariksi päiväksi. Oli se vaan aika hienoa katsella sitä myrskyä lämpimässä ulkoaltaassa.

Kiitos kaikille saunakommenteista. Sitä vaan tosiaan mietti itsekin, että ollaanko me nyt jotenkin outoja vaiko joku muu. Ilmeisesti sitten se joku muu :LOL:

Vatsanympärys on 98cm. Paino on noussut kuutisen kiloa. Mä kyllä liikun ja touhuan kaikkea niin paljon, että sen takia ei varmaan paljon nousekaan.

Meillä on myös nimi mietittynä valmiiksi ja kummitkin on suunniteltu.

Tuota toksoplasmoosin ja kissojen yhteyttä kyllä yleensä liiotellaan. Missään ei esimerkiksi varoitella kaivamasta kukkapenkkejä, joista sen voi yhtä varmasti saada. Aika moni meistä on myös myllännyt pihalla lapsena siihen malliin, että ollaan immuuneja toksolle. Toisekseen, ei miulla ainakaan ole tapana niitä kissanhiekkoja ja paskoja suuhun laittaa :D Kädet on tullut pestyä ennen raskauttakin jos kissojen vessaa siivoaa.

Sämpylätaikina olisi juuri kohoamassa, täytyy varmaan mennä leipomaan. Hyviä vointeja kaikille!
 
ihanaa, sain tänään sairaslomaa 6 viikkoa, eli äitiyslomaan asti. En ois jaksanu kyllä yhtään kauempaa töissä ollakaan, siis fyysisesti. Nyt vaan pitää yrittää keksiä kotona jotain tekemistä..:xmas:

Mimssu82: Mulla välillä silleen jännästi sattuu virtsarakkoon tai johki sinne päin, mutta tulin tässä just siihen tulokseen, että vauva potkii välillä just siihen. :x

Kummeista Mekin jo suurin piiirtein tiedetään, ketä pyydetään, mutta meinattiin sitten vasta syntymän jälkeen kysyä.

Nimiäkin vauvalle pyörii tämän tuosta päässä, mutta mitään ei ole vielä lukkoon lyöty.
 
Neuvolassa on käyty.. Painoa oli tullut +50g/vk :D , RR 117/77, pissa ok, sf-mitta 29cm ja neiti majailee ylhäällä. Lantiossa on tyhjää tilaa reilusti eli neiti pystyy edelleen möyrimään niin paljon kuin vain ehtii. Sokerit ovat olleet kotimittauksissa oikein hyvät eli edelleen jatketaan sitä mittaamista 2krt/vk 5krt/pv ja lähete äitiyspolille tulee sitten rv 36 jolloin ultra jolla katsotaan tytsykän kokoa ja sitä missä asennossa se neiti sitten sattuu olemaan.. Niin ja näkeehän sitten senkin että onko neiti kasvattanut pallit sitten rakenneultran :LOL:
Minä pähkäilen noiden kummien kanssa, kun on jo neljä lasta entuudestaan niin alkaa olla kummiehdokkaat kortilla :eek:

MaMa ja tytsykkä 29+5
 
Onpas taas päivä jo vierähtänyt iltapäivään. Jotain sentään tänään saatu tehtyä, imuroin ja pesin lattiat, tosin totesin, että en enää koske imuriin, kun alkaa supistelemaan, kun imuroin, että seuraaval kerral saa mies tehdä sen. Ja silittelin viikonloppuna anopilta saatuja vaatteita, en osaa yhtään arvioida miten paljon tuota vaatekertaa pitäis olla ja minkä kokoista. jos tämä pieni ihme tulee äitiinsä niin tuolt pullahtaa sellainen yli nelikiloinen ulos, että sit ei kauheasti taida mahtua 56cm sille. No näkeehän sen sit kun syntyy.

Ristiäisistä, mä mietin pitkään tuota asiaa, kun miehelle aika sama kumpi otetaan, ristiäiset vai nimenanto, mutta jotenkin olen nyt kallistumas siihen ristiäisiin. Vaikka ei me kovin uskovaisia olla, mutta se tuntuu hyvältä. Ja kun pidetään ne kotona, niin ne ei ole niin kirkolliset.

olen miettinyt tuota samaa asiaa kummien pyytämisestä, toiseksi kummiksi tulee mun pikkusisko, jota jo haluaisin pyytää kummiksi, mutta kaikki on jotenkin sitä mielt että vasta syntymän jälkeen. taytyy nyt katsoa kuin kauan maltan suuni pitää kiinni asiasta.


emmy83 30+2
 
vinkkinä noihin turvonneisiin jalkoihin: TUKISUKAT. Itse ostin tuossa kuukausi pari sitten ja ihan mahtavat! Aamusta heti jalkaan niin illalla ei ollenkaan niin ikävän tuntuiset jalat. Suosittelen! Omat ostin Espoon Minimanista maksoi jotain 7e tietämillä, ostin ensin yhdet ja kokeilin onko mitään apua, parin päivän päästä menin takaisin ostamaan toiset. Kannattaa kokeilla jos niistä apua olisi. Ehdottoman tärkeää on kuitenkin että ne sukat laittaa jo aamulla jalkaan.

Kummit meillä pyydettiin jo aika päiviä sitten, en malttanut odottaa =)

Vaatteista itselläkään ei oikein ole hajua mitä pitäisi olla ja kuinka paljon ja missä koossa. Olen ostellut kirppiksiltä kaikenlaisia ja toivottavasti osuu jotenkin oikeaan noiden kanssa :) siskolta ja kavereilta olen kans saanut kaikenlaista ja seuraavaksi olisi tarkoitus mennä ostamaan työkaverilta pois sen nurkista pyörimästä pikkuisia vaatteita.

Ristiäisistä meillä minun vanhemmat tuntui enemmän järkyttyvän sitä että meillä olisi ihan perinteisesti ristiäiset seurakunnan tiloissa :) Siskoni piti nimiäiset muutama vuosi sitten omalle lapselleen. Sitten äitini alkoi miettimään jo valmiiksi että ketäs kaikkia sitä pitäisi kutsua niin näyttää siltä että meille tulee oikein kunnon ristiäiset... Noh mikäs siinä kiva on kun on paljon porukkaa!
 
Kummiasiasta,eli meillä pyydetään sylikummiksi omaa kummityttöä!Hän kun oli jo edellisen lapsemme aikana haaveillut kummina olosta ja sitten vielä jotain "pariskuntaa"tueksi myös.On kans vähä kortilla noi kummit kun on 7 lasta ennestään,laskin et yhteensä 19 kummiutta on tarvittu mut osa on jo toista kertaa :LOL: Täällä on siis yhä veto pois välillä ihan totaalisesti :( En meinaa kertakaikkiaan jaksaa mitään !Hb oli ainakin viimeks vähä noussut ettei pitäis siitä olla kiinni,mahtaa olla joku sademasennus ;) Ei tule paljoa oltua pihalla. Iltaisin on niin ähky ja raskas olo et huoh!!Ens viikol olis vasta seuraava neuvola ja ihan tavallinen sellainen.Ihmettelen minäkin sitä ettei sisätutkimusta tehty en nyt muista kelle mut kuitenkin :/ ajattelis et siitähän sitä näkee missä mennään vaikka ei se muuten niin mieltä ylentävää olekaan..
 
Täällä on niin hirmuisesti kirjoiteltu, että päätin nyt kuitenkin kirjoittaa itse suht suppeesti, kun en kuitenkaan ihan kaikkea muista kommentoida...

Turvotusta on täälläkin! Ei nyt kuitenkaan varsin paljoa, mutta niin, että sanoa voi. oletteko repineet sormukset pois, ketä turvottaa? Mä en niin millään raaskisi, mutta kun muistan kun aikoinani tokaa ootin, niin sanoivat synnärillä, että katkaisevat sormukset sivuleikkureilla... En muista miksi uhkailivat ja miten se juttu käänty, mutta siis ei niitä loppujen lopuksi leikattu. Mutta kai jos vaikka yhtäkkiä joutus leikkurin puolelle synnyttään (sektioon) niin leikkais ne sit pois, jos ei muuten lähtis. (vai??)

runttipulla... TE päätätte=) No, ei tietenkään voi lasta liittää (kasteella) ev.lut. seurakunnan jäseneksi, jos vanhemmat tai toinen heistä siihen eivät itse kuulu.

Kummeista... Me ollaan mietitty kummiasiaa, mutta oikeestaan ei edes tiedetä ketä pyydettäs. Ja pari on mielessä, mutta entä jos eivät rupea (luulen, että eivät), niin vaihtoehtoi tms... Mites teillä itsellä on kummilapsia. Mulla on 5 ja tuntuu, että se on riittävä juu. Miehellä on 3 ja meillä ei ole yhteisiä, koska siis olemme sen verran uusi pari. Mun kummilapset on ikäluokkaa 5-18v=). Mutta siis 2 kertaa olen itse kieltäytynyt kummin velvollisuudesta. Ja mun mielestä se on ok... Haluan lapselle kummit, jotka haluavat vilpittömästi kumminvelvollisuuttaan hoitaa sinne rippi-ikään saakka. Ajateltiin, että kummei sitten pyydettäs, ku vauva on syntynyt. Eiks se oo vähän taikauskoistakin... ettei nyt ennen syntymää... :D

Lara83... sen lisäksi, että syöt rautapitoisia ruokia, niin muista myös C-vitamiinipitoista syyä/juua. Rauta ei imeydy ilman C-vitamiinia.

Kukas se nyt kertoikaan tuossa pari viikkoa sitten, että oli tullut yhdynnän jälkeen verta, ja siihen sitten kommentoi, että seksiä seuraavan kerran sitten ensi vuonna...?? Mä oon ihan hirmuisesti miettinyt sitä ja ajatellut, että hui kauheeta. Täällä ei onneksi mitään sellaista ole sattunut ja vaivoja ei ole yhdynnän tai muun seksin suhteen ollut, mutta jotenkin laittoi miettiin, että olis se vaan hurjaa, kun nyt on kuitenkin vasta lokakuu ja jos alkais ne asiat aiheuttaa sen kaltaisia vaivoja... Hmm... mutta onhan sitä toki muitakin tapoja harrastaa "sitä" kuin yhdyntä...

Rinnoista... monilla on maitoa tullut. Mulla on molemmat rinnat täynnä kystia ja maitoa on tullut myös silloin, kun en ees raskaana ollut. Vaikka prolaktiiniarvot olivat ihan ok ja mitään syytä prolaktiinin mahdolliseen väliaikaiseen nousuunkaan ei löytynyt (aivokasvaimetkin suljettiin pois...), niin siitä huolimatta aika-ajoin saatto tulla. Nyt raskauden aikana ei ole tullut, mutta jos "lypsää" niin tippoi tulee... Välillä tuntuu, kuin maito nousisi rintoihin... Mut viä ne on pysynyt tihuttamatta...

Vaikka ajattelin, että vaunut hankittas vasta, kun vauva on syntynyt... niin nytpä hankittiin nekin, koska saatiin käytettynä hyvät. Juuri sellaiset, jotka haluttiin, takuuta jälkellä jne... siistit ja siihen nähden edulliset!!

Kiitos Johjolle uudistetusta etusivusta!!

Samalla, kun kävin sen sivun kurkkaamassa, tein havainnon, että meitäkin joilla on tulossa ensimmäinen yhteinen lapsi miehen kanssa, mutta silti jo itselle (ja/tai miehelle) useampi, on MONIA!!

Teiltä kaikilta (em) haluaisinkin kysyä fiiliksiä yms... Kuinka isot sisaret odottaa tulevaa siskoa/veljeä. Kertokaa kokemuksianne. Mun mielestä tää tilanne on niin uniikki=) Olemme aivan haltioissamme. Kaikki tuntuu tosi uudelta... Ja kun ed synnytyksestä tovi aikaa, tuntuu, kuin ekaa oottas... meiän vauvalla on sitte 3 isosiskoa ja 3 isoveljeä=) Olisi ihan kuulla kuulumisianne!!!

Kaikkea hyvää kanssaodottajille :heart: :heart: :heart:

Vajaa 4 viikkoa äitiysloman alkuun. IHANAA!!

rakuuna 30+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Ja silittelin viikonloppuna anopilta saatuja vaatteita, en osaa yhtään arvioida miten paljon tuota vaatekertaa pitäis olla ja minkä kokoista. jos tämä pieni ihme tulee äitiinsä niin tuolt pullahtaa sellainen yli nelikiloinen ulos, että sit ei kauheasti taida mahtua 56cm sille. No näkeehän sen sit kun syntyy.
Kyllä ne 56 senttiset mahtuu kaikille vastasyntyneille (harvoja poikkeuksia lukuunottamatta). Meillä on ollu lapset 3980-4230g ja 52-53 cm ja silti 56 koon vaatteet on olleet reiluja. Nyt oon ostanu enemmän 50 senttisiä mitä aiemmin, että olis ihan just sopiviakin vaikka ei ne tuu mahtuun ku viikon tai kaks. Haluan tällä kertaa sairaalaankin omat sopivat vaatteet vauvalle. Vauvojen vaatteissa tuntuu koot menevän ennemminkin niin että kun vauva on 56 cm pitkä niin 56 cm vaatteet on sopivia ja kun 62 cm pitkä on 62 vaatteet sopivia. Isommilla taas menee niin että 92 koko on sopiva kun lapsi on 86-92 cm pitkä ja 92 senttisellä lapsella pitää käyttää jo 98 vaatteita. Tähän vaikuttaa kyllä sekin kun toiset tykkää käyttää vauvoilla/lapsilla reiluja vaatteita, toiset just sopivia. Ja eri valmistajien vaatteetkin on samassa koossa erikokoisia kuin toisen valmistajan. Olipa sepostus :whistle:.

Johjo
 
Ristiäisistä Mä myös vähän kauhulla odotan meidän suvun reaktioita, koska meilläkään ei ristiäisiä tule, kun mies on turkkilainen ja mäkään en ole vuosiin kirkkoon kuulunut. Kaikki muut lapset suvussa on kuitenkin muistaakseni kastettu... Varsinkin mun mummo voi järkyttyä, kun hän ei edes tuosta turkkilaisesta miehestä ole ollut kovin innoissaan, joka kerta kun nähdään kyselee vaan, että eikö me olla vieläkään erottu :kieh: Vauvauutisen kuultuaan oli mummo kovin hiljainen... Mutta mun mielestä se on tosiaan vanhempien oma päätös, eikä suvun siihen pitäisi puuttua.

Turvotuksesta Mä en kotona pidä sormuksia, mutta ulos lähtiessäni laitan ne kyllä sormeen. Toistaiseksi ne siis sormeen kyllä menee, mutta ne kiristää ja niistä jää sellainen painauma, etten viitsi koko ajan käyttää... Kun ensimmäisen kerran otin sormukset pois ja mies kotiin tultuaan näki ne pöydällä, hän loukkaantuneena oli ottanut omansakin pois ja asettanut sen siihen mun sormusten viereen ja murjotti hiljaa :LOL: Raukka kuvitteli, että oon suutuspäissäni ne pois ottanut, kun normaalisti ne on ollut yötäpäivää mun sormessa...

rakuuna Meilläkin tulossa ensimmäinen yhteinen, mulle siis esikoinen, mutta miehellä on 12- ja 3-vuotiaat tytöt ennestään (ja enkelipoika, joka kuoli kohtuun pari viikkoa ennen la :( ). 12-vuotias on aivan innoissaan ja tyttö itseasiassa kyseli jo pari vuotta sitten, meidän muutaman kuukauden seurustelun jälkeen, että koska meille tulee vauva :D Keväällä vauvauutisen kuultuaan tyttö innoissaan esitteli mulle Brion nettisivuilta vaunuja niin asiantuntevasti, hän oli oikeasti jo kotona perehtynyt asiaan :p
3-vuotiasta mies ei valitettavasti ole kovin säännöllisesti nähnyt ja ei ole niin läheinen kuin 12v., vasta nyt viimeisen vuoden ajan alkanut näkemään mun pyynnöstä..Pitkä juttu ja en viitsi sillä alkaa teitä nyt tylsistyttämään :/ En tiedä ymmärtääkö tyttö edes asiaa vielä, saman ikäinen siskon tyttö ei ainakaan voinut millään käsittää miten se vauva voi olla siellä mahassa :D

Täälläkin äitiysloman alkuun alle neljä viikkoa ja mulla on kieltämättä nyt jo aika lomatunnelma :p Soitin eilen työkkäriin, koska oli uusittava työnhaku ja olin aivan varma että ne pakottaa mut vielä työhakemuksia kirjoittelemaan (kaverilla oli sama tilanne, kuukausi äitiyslomaan ja häntä vaadittiin väh. 2 hakemusta vielä laittamaan...). Mutta äitiysloman alkamispäivän kuultuaan täti ystävällisesti totesi, ettei meidän tarvitsekaan siinä tapauksessa sen enempää keskustella, toivotti hyvät jatkot ja pyysi ottamaan yhteyttä kun taas työelämään palailen :)

Fistik ja PikkuPrinssi 30+4
 
Heipsan kaikki pallokalat!
Minäkin ilmoittaudun pitkästä aikaa että älkää poistako listalta, oon kyllä taustaillut mutta omia kuulumisia en oo jaksanu kirjotella.

Tänään neuvola pitkästä aikaa, vaaveli on ilmeisesti mahassa poikittain kun mulla on tuossa pari päivää ollu jotenkin hassua kipua tuolla oikealla alavatsassa, ajattelin että se on vaan ilmaa jossain suolenmutkassa mutta voipi olla että vauvan pää painaa sitä kohtaa jotenkin. No, kuus viikkoa aikaa toisella kääntyä oikeeseen asentoon, sanoi neuvolantäti et viikolle 36 asti se mahtuu siellä kääntymään itse.

Kaikki arvot oli ok ja sydänäänet edelleen 150, sf 28 eli käyrillä mennään.

Töitä olis vielä kuukausi jäljellä, ei tosin Kelan päätöksestä vielä tietoakaan kun ne vissiin odottaa et saavat marraskuun palkkatiedot.

Vaatteita alkaa mullakin olla jo reilusti, ite en oo tosin ostanu ensimmäistäkään vaan oon saanu miehen siskolta ja kaverilta ym. Vaunut ostetaan joulukuussa ja ollaan todennäköisesti sittenkin päätymässä Oran Saaga Tamarilloihin. Ovatpahan edes vähän edullisemmat kuin nuo emmaljungat. Mut saattaa vielä mieli muuttua. Sitten vielä sänky vauvalle niin meille riittää ostelu toistaiseksi.

Mut mepäs lähdetään nyt mahan kanssa iltapalalle.

BabyP ja vaavi 30+2
 
olipas tullu tekstiä. kiva lukee teidän kuulumisia.

tänään olin neuvolassa . kaikki oli ok. hb 133, rr 117/67. sf 32.pissa ok. terkkari laittaa koko arvioon lähetteen vähä myöhemmin. meinas et hyvä käydä ku aikasemmatki on ollu ihan ok kokosia. esikoinen 4000g ja kuopus 4085g.

äippälomaan olis 3 viikkoa. töissä oon. katotaan oonko loppuun asti vai kuinka kunto sallii olla töis. onhan se jo aikas raskasta. toisaalta olis kiva jäädä kotiin mutta kiva kyllä mennä töihinki. olis lääkäri kirjottanu jo viimeks saikkua mutta en halunnu. katotaan nyt mikö tilanne alakerrassa on ku on seuraava lääkäri. tälle viikolle pitäis aika tilata ku viimeks sanoi että 2 viikon välein pitäis käydä kattomas tilanne.

kummit me ollaan aikasemmilla pyydetty vasta vauvan syntymän jälkeen. ja nyt aiotaan kans. ei olla vielä mietitty kummeja pahemmin. jotain pientä keskusteluu ollaan käyty mutta päätöksiä ei olla tehty.

juu mutta ei ihmeempiä tällä kertaa, kirjottelen taas paremmalla ajalla.
 
Arabia muista myös kestovaipoista, että jos viitsit yhdenkin käyttää päivän aikana, on se vuodessa 365 kertakäyttövaippaa!!! Eli osta vaikka kaupasta kaksi hyvää, joita tulee oikeasti mielellään käytettyä. Suosittelisin itse (kokematon myös, mutta aion pelkästään kestoilla) taskuvaippaa, jonne tungetaan taiteltu harso väliin. Näyttää ihan kertakäyttöiseltä. Kuivuu hetkessä yms... jos pylly tuntuu kostealta, niin väliin vaan "kuivaliina", eli joku kangaspalanen mikrofleeceä tai muuta, joka siirtää kosteuden seuraavaan... jos pylly punoittaa, niin väliin silkkinen hoitoliina ja avot! Kaikki noista löytyy nettikauppa Taikapilvestä esim. Ja jos pääsee käymään itse jossain kaupassa, niin varmasti mielellään myyjät valaisee... tsemppiä!!!

Toukka möyryää ihan mahdottomasti... välillä iskee kova pelko, että aivan kohta tässä ollaan käärö sylissä ja mitenköhän siitä selvitään

No nyt se talvi tuli :D

Anar ja Eemeli hyppäs jo viikolle 29
 
No niin sain minäkin mitattua vyötärönympäryksen... ylimääräistä oli jo lähtiessä ja pituuttakin 171 cm ja ympärysmitta 128 cm :eek:

Otin kuvankin. En saanu profiiliin niin laitan nyt sit tähän.


Johjo & Vesseli 28+1
 
Iltaa...Tai yötä :D

Pakko äkkii tulla kertoo terveiset Oysista! Eli, se pelkopoli käynti oli tänään ja ultrasivat samalla. Itse se pelkokeskustelu meni vähän niin ja näin, mut kerron siit enemmän huomenna kun joudan enemmän kirjottaa!

Ultra oli ihana!! Meinas oikeesti itku tulla kun näki meidän pienen haaveilijan :heart: Siellä se pötkötteli pää alhaalla ja käsi leuan alla niinkun olis pohdiskellu jotain :LOL:
Sukupuoltahan oli pakko kysyy, ja yllätykseksi, pikku Eelis onkin Neiti Eelis :D
Painoa typyllä arvioitiin olevan 1020g, ja viikkoja siis 26+3.
Oonkin tänään leijunu pilvissä :heart:

Mrs O & Neiti Eelis :D
 
Mrs O Onnea neidistä :heart:
Heräsin sormet ja nilkat turvoksissa, join kyllä eilen tosi vähän, tänään pitää laittaa kannuun vettä, niin voi paremmin juomisia seurailla.
Johjo komia maha. En edes viitsi omaa kuvaa laittaa, koska maha on oikeasti ihan mini :LOL:
Eilen saatiin sitten viimeisetkin tarvikkeet vauvuihin, kun olivat sillon varastosta loppu, kun ne ostettiin. Hitsi, on ne hienot B) Tahtois jo päästä kärräämään nyyttiä.
Mulla on noita vaatteita muutama ihan 50 cm ja sitten aika paljon 54-56cm, oon noita gymboreen vaatteita haalinut aika paljon ja niissä on tuo koko merkintä 0-3 months.
Ristiäisistä Meillä pidetään ihan perinteiset ristiäiset, ahdistaa jo ajatuskin niiden järkkäämisestä :ashamed: Kotosalla pidetään ja pienet kemut, en kutsu yhtään "ylimääräistä" ihmistä.Kummeista ei oo vielä päätetty....
Mimssu 82 Mulla hiiva oirehtii silleen, että kirvelee tuosta virtsaputken päästä!

Nyt sämpylän tekoon :p
 
Nyt on sitten jo 31 viikkoa täynnä!Kyllä aika rientää .Meillä on miehen kans 4 kummilasta yhteisiä ja mulla vielä yksi sitten lisäks ja tuntuu et kyllä nuo jo riittäis . iät on 6v.-17v. Pitäis varmaan jo ruveta katsomaan mitä vauvan vaatteita iteltä löytyy ja noita tarvikkeitakin ettei kaikki jäis viime tippaan :ashamed: olen vain niin varma et yli tääkin menee ja et ei täs hätiä ole vielä pitkiin aikoihin.Meilläpäin tuntuu nyt riehuvan kovasti kuumetautia ja yks omista myös kuumeessa ,kurjaa kun se kuitenkin menee kaikki läpi :( Ei jaksais millään..No kunhan ei mahatautia tulis se on kyllä niitä kurjimpia tauteja ja pyykkiäkin kun piisaa jo muutenkin :( Tulispa nyt edes kunnon talvi täs pian eikä mitään pimeää lumetonta loskasta yms.Luulis et ei niin pöpötkään jylläis kun olis kunnon pakkasia ja tietysti jouluna pitäis olla lunta et pukkikin pääsis tulemaan ;) No tulipa ihme sepustuksia taas vaihteeks.Se on tänään sokerimittauspäivä ja yritän tässä kuluttaa aikaa et saa taas pistää enkä söis vahingossa täs välil mitään..eli aamupalan jälkeistä mittausta odottelen....ja eikun pistämään :wave:
 
mulla on tullut painoa yhteensä 13kg, ja nyt rv 30+3, ja oli jo liikaa, kun aloin odottamaan, mutta ei voi mitään, en jaksa kovin suurta stressiä tuosta ottaa, vaikka kai jotain pitäis tehdä, että en ihan super isoksi tule.

Mun miehen poika, on vast 4v, eikä oikein osaa mitenkään suhtautua vauvan tuloon, siis meidän ensimmäinen yhteinen, tyttöä kovasti kyl toivoo, ku tytöt on sen mielest kivempia, mutta hieman jännityksel odotan miten reagoi sitten kun tämä syntyy.

Tänään aamula kun heräsin ja olin jotenkin nukkunut toisen rintani päällä ja siinä lakanas oli ihan kohtuulisen kokoinen märkä läntti, kai se nyt sitten oli maitoa jota sielt tuli, en ole kyl aikaisemmin huomannut, että sitä ois tullut.

ihanaa tänään pääsee taas ihmisten ilmoille, kun lähden yhtä ystävää helsinkiin tapaamaan, jotenkin on alkanut seinät kaatuu päälle, kun on vain kotona.

emmy83 30+3
 
tek
Painonnoususta: mulla ollut koko raskauden ajan "ongelmana" nopea painonnousu. Rv 29+2 mennessä tullut jo 16 kg :ashamed: Lähtöpaino indeksi oli 20 joten sen suhteen ei niinkään ongelmaa. Vauvalla myöskin kaikki hyvin ja kaikki arvot (paineet, sokeri, hemppa jne) erinomaiset joten hyvin voidaan liikakiloista huolimatta. Mutta kyllähän se ahdistaa kun tietää että yli 20 kg tulee varmasti lisäkiloja koko raskauden aikana. Meikäläisen aineenvaihdunta teki kyllä täydellisen tenän heti kun raskaustesti näytti plussaa :LOL:
 
Mulle on tullut painoa ekasta neuvolakäynnistä 11 kiloa. Ei tarttis ihan hirveesti tulla enää, kun sitä jo lähtöhetkellä oli ihan liikaa.

Minulla on viisi kummilsta ja miehellä kaksi. Nyt pitäisi miettiä ketä ottaisi kummeiksi omalle lapselle, eikä olla saatu mitään päätettyä.

Miehen tytöistä vanhempi (6v) on mustasukkainen vauvasta. Nuorempi (5v) taas innoissaan, kun hänestä tulee isosisko.

Janttu & toukka 30+5
 
Huomenta!

Meillä pidetään ihan normi ristiäiset. En itse usko, mut ihan vaan perinteen vuoks kastetaan muksut. Saavat muksut sit ite aikuisena päättää kuuluvatko kirkkoon vai eivät jne. Ite en kirkoissa käy, perhekerhon hartaustuokiot riittää mulle.
Kummeista meillä taitaa kans tulla pulaa. Mulla olis kaks, tai kolme sellasta jotka haluaisin, mutta, kun niit voi olla korkeintaan neljä (ihan oma raja tuo neljä, esikoisella on neljä, tytöllä kolme) niin en sit tiedä... kun miehellä saattaa kans olla joku ehdotus... Itseasiassa me ei olla edes keskusteltu koko kummiasiasta vielä!

(.) Paino oli laskenu puoli kiloa eilen kun punnittiin. Taisi tosin johtua ennemmin puntarista kun oikeasta laskusta.... Pääasia ettei ollu noussu, mä jostain syystä revin siitäkin stressiä :ashamed:

Pelkopolilla siis käytiin eilen, ja mies oli onneks mukana, oli se sen verran pelottava homma et en olis yksin halunnu mennä!!
Viimeksi kun käytiin, sillon kun kakkosta odotin niin koko juttu oli äitiyspolilla, siellä oli se keskustelu ja lääkärit ja muut. Nyt se keskustelu oli synnytysosastolla, mikä pahensi jännitystä ihan sikana!

Keskustelu alkoi, ja tottakai minä kun muutenkin herkkänä ja sit ihan hillitön paniikki päällä, purskahdin jo alussa itkuun :/ Mulla pelotti oikeesti niin paljon et mua paleli ihan sikana, takki päällä piti olla ja silti hillitön vapina päällä.

No, siinä puolen tunnin keskustelun jälkeen kätilö oli aivan myksityny, sanoi ettei hän tiedä mitä hän vois sanoo, et ei oo kuulema koskaan nähnyt yhtä luottamuksen menettänyttä kun mitä minä olin! Sanoi et ihan selkeesti näkee ettei ole kätilöitä kohtaan mitään luottamusta, ja se jo tuottaa ison ongelman koko pelko hommaan.

Loppujen lopuks sovittiin et jos vaan mahdollista niin tämä sama kätilö tulis siihen synnytykseen koska hän tietää nyt paljon mun peloista, ja hän kans sano et hän haluais hirveesti hoitaa tämän mun jutun loppuun.

No, sit oli lääkätin vuoro, ja hän sit oli sitä mieltä, et kun Neiti voi syntyä melko vauhdilla (jos kalvot puhkee kotona niin en sairaalaan ehdi) niin et jos katsotaan tilannetta lähempänä laskettua ja alettais käynnistää se synnytys, niin olisin laitoksella jo valmiina ja ehtisin sit saada mahdolliset kivunlievitykset ja sit olis se kätilökin töissä silloin.

Varattiin aika tammikuun puoleenväliin, pääsen taas viel keskustelee sen kätilön kans ja sit katsotaan jatko.

Et kaiken kaikkiaan ihan hyvin meni, luottamusta tosin ei saatu yhtään takas :/

Vaan nyt on mentävä siivoilee, en muista milloin olisin viimeks imuroinu täällä kun noi supistelut on ollu niin kovia! Paikat oli kuitenkin kiinni ja kaikki ok niin nyt voin hyvillä mielin jatkaa siivousta :D


Mrs O & Nti Eelis 26+4
 

Yhteistyössä